پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1385; 12(2 (40)):91-110. |
|
بررسي مقايسه اي تاثير عوامل اقتصادي اجتماعي خانوار بر تقاضاي ورود به آموزش عالي |
|
قارون معصومه* |
|
* موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی |
|
خانوارها حلقه ارتباطي بين سطح بهره مندي اقتصادي اجتماعي و از جمله سرمايه انساني يك نسل با نسل بعد محسوب مي شوند. هدف از تحليل اثر ويژگي هاي اقتصادي اجتماعي خانوار بر احتمال ادامه تحصيل يا سطح برخورداري آموزشي فرزندان، شناخت ميزان و جهت تاثير عوامل مذكور است.
هدف از اجراي اين طرح شناخت عوامل موثر بر تصميم گيري افراد براي ورود به دوره هاي آموزش عالي در سطح خانوارهاست. مرحله اول اين طرح در سال 1382 و با استفاده از داده هاي طرح آمارگيري از ويژگي هاي اقتصادي اجتماعي خانوار در سال 1374 به اجرا درآمد. در اين مرحله، از داده هاي جديد (سال 1381) استفاده شده و با توسعه مشاهدات، فرضيات مختلف از تاثير ويژگي هاي اقتصادي اجتماعي خانوار بر احتمال ادامه تحصيل فرزندان آزمون شده است. اين مقاله به بيان نتايج طرح پژوهشي مذکور اختصاص دارد.
از مقايسه نتايج اين مرحله با مرحله قبل مي توان نتيجه گرفت كه تاثير سطح تحصيلات والدين يا سرمايه انساني نسل قبل بارزتر و معني دارتر شده است؛ به عبارت ديگر، در طي سالهاي اخير تاثير تحصيلات دانشگاهي والدين بر نگرش فرزندان نسبت به وجهه اجتماعي و احتمالا چشم انداز اقتصادي تحصيلات عالي بيشتر شده است. اين نكته اهميت بارز انتقال سرمايه بين نسلي و لزوم توجه به توسعه آموزش براي نگهداشت سطح سرمايه انساني نسلهاي آتي را نشان مي دهد.
در هر دو مرحله تاثير معني دار وضعيت اقتصادي خانوار را مي توان تشخيص داد و نتايج دو مرحله در خصوص ميزان و جهت تاثير متغيرهاي جنسيت و سن افراد و تعداد اعضاي خانوار كاملا مشابه و پايدار است؛ به عبارت ديگر، همچنان احتمال ادامه تحصيل فرزندان پسر كمتر و احتمال ادامه تحصيل فرد در سنين بالاتر بيشتر است.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:03 PM
تشکرات از این پست