پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):113-134. |
|
انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتي به دانشگاه مجازي: نوآوري و چالش تغيير (مطالعه موردي) |
|
ابراهيم زاده عيسي* |
|
* دانشكده علوم انساني دانشگاه پيام نور |
|
تكيه بر توانمندي هاي آكادميك اعضاي هيات علمي و انتقال تجارب آنان به دانشجويان موجب پيدايش نظام آموزشي معلم- محور در دانشگاه هاي جهان شد. با پيدايش نظريه هاي جديد ياددهي- يادگيري و كاربرد آنها در فرايند آموزش در كشورهاي جهان اين برداشت تا حدود زيادي تعديل شد. ترويج نظام آموزش از راه دور و گسترش آن در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي نيز روند رشد و توسعه تفكر آموزش دانشجو– محور را سرعت بخشيد. اما نحوه طراحي، توليد، توزيع و ارايه مواد آموزشي در دانشگاه پيام نور به دليل سيطره تفكر سنتي و اقتدار تخصصي اعضاي علمي آهنگ حركت از نظام استاد– محور به سمت نظام دانشجو– محور كندتر از حد انتظار بوده است.
برنامه ريزان راهبردي دانشگاه به اين نتيجه رسيدند كه استفاده از اين رويكرد نمي تواند دوام چنداني داشته باشد و دير يا زود به صورت مانعي بزرگ بر سر راه توسعه دانشگاه قرار خواهد گرفت. آنان راه حل را در اين ديدند كه محيط يادگيري را از اين وضعيت يك سويه و غيرفعال به محيط تعاملي و مشاركتي تغيير دهند. همان گونه كه بروفي و اولمن (1998) استدلال مي كنند، يادگيري در اين گونه محيط ها هنگامي به طور موثر اتفاق مي افتد كه اعضاي هيات علمي مواد آموزشي مبتني بر فعاليت خوديادگيرنده توليد كنند تا بر انگيزنده آنان به بحث و تبادل نظر از طريق تعامل اجتماعي با يكديگر باشد. مساله اصلي دانشگاه هاي باز و از راه دور در استفاده از اين رويكرد اين است كه چگونه مي توان چنين محيطي را طراحي، ايجاد و نگهداري و مواد آموزشي متناسب با آن را توليد كرد.
صرف نظر از مدل هاي گوناگون آموزش از راه دور يك برنامه موفق آموزشي در اين نظام به تعهد دانشجويان براي پذيرش مسووليت يادگيري مستقل و خود- رهبر بستگي زيادي دارد. تجربه نشان مي دهد كه رويكرد به كارگيري فاوا و پيشبيني مشاركت دانشجويان در فرايند ياددهي- يادگيري پذيرش اين مسووليت را تسهيل مي كند، زيرا دريافت بازخورد سريع و به موقع تمايل به مشاركت بيشتر در فرايند ياددهي- يادگيري را افزايش مي دهد. بنابراين، برنامه ريزان آموزشي با دو س وال مهم روبه رو هستند: 1. چگونه مي توان در فرايند ياددهي- يادگيري به درستي از فاوا بهره گرفت؟ 2. چه تضميني براي حفظ كيفيت آموزش در اين رويكرد وجود دارد؟
مقاله حاضر حاصل مطالعه موردي فرايند تاسيس دانشگاه مجازي پيام نور است كه در آن مراحل طراحي و اجراي برنامه با استفاده از روش تحقيق اقدام پژوهي ثبت و ضبط شده تا هم در جريان كار روش ها و تصحيح عمليات بهبود يابد و هم با بازنگري در محتواي برنامه ها كارمايه اي براي آيندگان فراهم شود.
|
|
كليد واژه: آموزش باز و از راه دور، دانشگاه مجازي، يادگيري مستقل، آموزش الكترونيكي، يادگيري مشاركتي، آموزش مبتني بر فاوا و كنترل كامل كيفيت |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:55 PM
تشکرات از این پست