0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):75-89.
 
معيارهاي انتخاب ابزارهاي تاليف محتوا در يادگيري الكترونيكي
 
تقي ياره فتانه,سيادتي ملودي*
 
* دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران
 
 

در حال حاضر، شايد يکي از نويد دهنده ترين و رو به رشدترين دستاوردهاي پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات ياددهي/ يادگيري الکترونيکي و مبتني بر اينترنت باشد که مواردي نظير کمبود فضاي آموزشي، حجم انبوه اطلاعات در دسترس و درگيري هاي زماني استادان و دانشپژوهان ضرورت آن را بيش از پيش آشکار ميسازد. اساسيترين مخاطره در امر ياددهي/ يادگيري الکترونيکي توليد و مديريت محتواي آموزشي مناسب با در نظر گرفتن خصوصيات اجتماعي، روانشناختي و تربيتي فراگيران و متناسب با علايق، شيوه درس خواندن و سطح دانش آنان است. در اين ميان، در پي افزايش توانمندي ها و قابليت هاي ابزارهاي تاليف محتوا در سال هاي اخير، استقبال و بهره وري از آنها به نحو چشمگيري افزايش يافته است و بهخصوص با ظهور امکاناتي نظير «انطباق با نيازهاي فراگيران»، اين گونه ابزارها نقش برجسته اي را در روند توليد محتواي آموزشي ايفا مي کنند. در اين مقاله با هدف بررسي اهميت ابزارهاي تاليف محتوا در افزايش کارايي نظام هاي ياددهي/ يادگيري الکترونيکي، به بررسي مقايسه اي ابزارهاي موجود و توانمندي ها و نقصان هاي آنان پرداخته شده است. اين بررسي ها با در نظر گرفتن معيارهايي نظير زمان لازم براي طراحي، محيط طراحي، هماهنگي با استاندارد هاي موجود در حوزه ياددهي/ يادگيري الکترونيکي و قابليت هاي بالقوه ابزار صورت گرفته است. نتايج به دست آمده در انتخاب و کاربرد اين گونه ابزارها توسط مديران صنايع آموزشي بهمنظور افزايش رضايت کاربران و بهره وري نظام هاي آموزشي کمک شاياني خواهد بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):90-112.
 
منابع اطلاعاتي به عنوان يكي از نظام هاي پشتيباني در آموزش الكترونيكي: مطالعه موردي دانشجويان دوره هاي آموزش مجازي دانشگاه شيراز
 
جوكار عبدالرسول,خاصه علي اكبر
 
 
 

در اين پژوهش سعي شده است تا ميزان استفاده دانشجويان دورههاي آموزش الكترونيكي از منابع اطلاعاتي مربوط به رشته تحصيلي آنان مشخص شود. مشخص ساختن مشكلاتي كه دانشجويان در دسترسي به اطلاعات مربوط به رشته تحصيلي با آنها مواجه مي شوند و ارايه راهكارهايي در خصوص تامين نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان دورههاي آموزش مجازي جزو اهداف جزيي پژوهش حاضر است.
در اجراي اين پژوهش از روش تحقيق پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش را دانشجويان واحد آموزش هاي الكترونيكي دانشگاه شيراز درسال تحصيلي 85-1384 تشكيل مي
دهند و ابزار گردآوري داده ها نيز پرسشنامه است. يافته ها نشان مي دهد که اکثر دانشجويان دوره هاي آموزش مجازي از منابع اطلاعاتي استفاده مي كنند و ميزان استفاده آنها تقريبا در سطح متوسط قرار دارد. تجزيه و تحليل نتايج مشخص كرد که دربين گروه هاي سني مختلف از نظر ميزان استفاده از منابع اطلاعاتي اختلاف معناداري وجود دارد و همچنين، از نظر ميزان استفاده در بين مقاطع تحصيلي نيز اختلاف معناداراست. ازسوي ديگر، مهم ترين مشکل دانشجويان در دسترسي به منابع اطلاعاتي نبود کتابخانه داراي اطلاعات مربوط و مناسب و مهم ترين دليل عدم استفاده دانشجويان ازمنابع اطلاعاتي نداشتن فرصت کافي براي خواندني هاي اضافي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):113-134.
 
انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتي به دانشگاه مجازي: نوآوري و چالش تغيير (مطالعه موردي)
 
ابراهيم زاده عيسي*
 
* دانشكده علوم انساني دانشگاه پيام نور
 
 

تكيه بر توانمندي هاي آكادميك اعضاي هيات علمي و انتقال تجارب آنان به دانشجويان موجب پيدايش نظام آموزشي معلم- محور در دانشگاه هاي جهان شد. با پيدايش نظريه هاي جديد ياددهي- يادگيري و كاربرد آنها در فرايند آموزش در كشورهاي جهان اين برداشت تا حدود زيادي تعديل شد. ترويج نظام آموزش از راه دور و گسترش آن در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي نيز روند رشد و توسعه تفكر آموزش دانشجو– محور را سرعت بخشيد. اما نحوه طراحي، توليد، توزيع و ارايه مواد آموزشي در دانشگاه پيام نور به دليل سيطره تفكر سنتي و اقتدار تخصصي اعضاي علمي آهنگ حركت از نظام استاد– محور به سمت نظام دانشجو– محور كندتر از حد انتظار بوده است.
برنامه ريزان راهبردي دانشگاه به اين نتيجه رسيدند كه استفاده از اين رويكرد نمي تواند دوام چنداني داشته باشد و دير يا زود به صورت مانعي بزرگ بر سر راه توسعه دانشگاه قرار خواهد گرفت. آنان راه حل را در اين ديدند كه محيط يادگيري را از اين وضعيت يك سويه و غيرفعال به محيط تعاملي و مشاركتي تغيير دهند. همان گونه كه بروفي و اولمن (1998) استدلال مي كنند، يادگيري در اين گونه محيط ها هنگامي به طور موثر اتفاق مي افتد كه اعضاي هيات علمي مواد آموزشي مبتني بر فعاليت خوديادگيرنده توليد كنند تا بر انگيزنده آنان به بحث و تبادل نظر از طريق تعامل اجتماعي با يكديگر باشد. مساله اصلي دانشگاه هاي باز و از راه دور در استفاده از اين رويكرد اين است كه چگونه مي توان چنين محيطي را طراحي، ايجاد و نگهداري و مواد آموزشي متناسب با آن را توليد كرد.
صرف
نظر از مدل هاي گوناگون آموزش از راه دور يك برنامه موفق آموزشي در اين نظام به تعهد دانشجويان براي پذيرش مسووليت يادگيري مستقل و خود- رهبر بستگي زيادي دارد. تجربه نشان مي دهد كه رويكرد به كارگيري فاوا و پيشبيني مشاركت دانشجويان در فرايند ياددهي- يادگيري پذيرش اين مسووليت را تسهيل مي كند، زيرا دريافت بازخورد سريع و به موقع تمايل به مشاركت بيشتر در فرايند ياددهي- يادگيري را افزايش مي دهد. بنابراين، برنامه ريزان آموزشي با دو س وال مهم روبه رو هستند: 1. چگونه مي توان در فرايند ياددهي- يادگيري به درستي از فاوا بهره گرفت؟ 2. چه تضميني براي حفظ كيفيت آموزش در اين رويكرد وجود دارد؟
مقاله حاضر حاصل مطالعه موردي فرايند تاسيس دانشگاه مجازي پيام نور است كه در آن مراحل طراحي و اجراي برنامه با استفاده از روش تحقيق اقدام پژوهي ثبت و ضبط شده تا هم در جريان كار روش ها و تصحيح عمليات بهبود يابد و هم با بازنگري در محتواي برنامه
ها كارمايه اي براي آيندگان فراهم شود.

 
كليد واژه: آموزش باز و از راه دور، دانشگاه مجازي، يادگيري مستقل، آموزش الكترونيكي، يادگيري مشاركتي، آموزش مبتني بر فاوا و كنترل كامل كيفيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:55 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):135-156.
 
مباني نظري و كاربردي يادگيري الكترونيكي
 
آتشك محمد*
 
* سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور
 
 

با ظهور و پيشرفت فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي جهاني و تاثير آن بر همه ابعاد زندگي بشر جهان وارد جامعه جديدي به نام جامعه اطلاعاتي شده است. نظام آموزشي به عنوان مهمترين ركن هدايت كننده جامعه به سمت جامعه اطلاعاتي و تشكيل سرمايهانساني در اين فرايند مهمترين نقش را بر عهده دارد؛ تحقق اين امر نيازمند به بازنگري در سياست ها و راهبردهاي نظام آموزشي و جايگزين كردن مفهوم يادگيري الكترونيكي است. در اين مقاله مفهوم و نسل هاي يادگيري الكترونيكي، ويژگي ها، مزايا و محدوديت ها، گروه هاي برخوردار، اهداف، زيرساخت هاي مورد نياز، روش هاي طراحي و تحليل يادگيري الكترونيكي بررسي شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 8 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):157-176.
 
بررسي نگرش استادان و دانشجويان به يادگيري الكترونيكي: پيمايشي در دانشگاه هاي داراي آموزش الكترونيكي در ايران
 
سيدنقوي ميرعلي*
 
* دانشكده مديريت و مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي مالك ‎اشتر
 
 

روند استفاده از آموزش الكترونيكي به سرعت در حال افزايش است. هر چند به محيط هاي يادگيري الكترونيكي به عنوان پديدهاي مطلوب نگريسته مي شود، اما پژوهش اندكي در باره نگرش استادان و دانشجوياني كه در اين زمينه كار مي كنند، صورت گرفته است. هدف از اين پژوهش بررسي نگرش استادان و دانشجوياني است كه در دانشگاه هاي كشور از اين فناوري استفاده مي كنند. بر اين اساس، 95 پرسشنامه براي استادان و 161 پرسشنامه براي دانشجويان ارسال شد. پس از تجزيه و تحليل داده ها مشخص شد كه استادان نگرش مثبتي به يادگيري الكترونيكي به عنوان ابزار كمك آموزشي دارند. در اين خصوص، احساس مفيد بودن و خودكاميابي استادان مهم ترين عامل تمايل آنها به استفاده از يادگيري الكترونيكي بوده است. بر اساس نگرش دانشجويان عواملي نظير استقلال، راهنمايي استادان و آموزش چندرسانه اي مهم ترين متغيرهاي موثر بر نگرش آنان از موثر بودن آموزش هاي الكترونيكي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1385; 12(4 (42)):1-20.
 
تدوين اهداف و ارزشهاي بنيادي دانشگاه ولي عصر (عج) رفسنجان
 
ابراهيمي نژاد مهدي,خوش سيما غلام رضا
 
 
 

اين مقاله بر اساس برنامه ريزي راهبردي دانشگاه ولي عصر (عج) رفسنجان تنظيم شده است. مرحله اول اين برنامه در راستاي تدوين چشم انداز بر اساس مدل ارايه شده توسط کالينز و پوراس (1996) انجام گرفته است. مدل شامل دو بخش ايدئولوژي بنيادي و چشم انداز آينده است. در اين مقاله ايدئولوژي بنيادي دانشگاه ارايه شده است. ايدئولوژي بنيادي به دو بخش اهداف بنيادي و ارزشهاي بنيادي تقسيم مي شود. ارزشهاي بنيادي و اهداف بنيادي دانشگاه ولي عصر (عج) رفسنجان بر اساس تحليل عاملي تعيين و در بخش نتيجه گيري مقاله ارايه شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1385; 12(4 (42)):21-50.
 
مفهوم سازي پويايي هاي رشد و موانع يادگيري با استفاده از رويكرد سيستمي در دانشگاه هاي ايران
 
برارپور كورش*
 
 
 

تغيير به عنوان تنها عنصر ثابت زمان ما از ويژگي هاي جهان با تحولات پر شتاب امروز است. بر اساس نظريه شتاب تاريخ، كه به رشد سريع تغييرات در زمانهاي اخير اشاره دارد، علم و فناوري عامل اصلي اين تغييرات هستند. دانشگاه ها نيز به عنوان مركز توليد و نشر اين دو عامل كليدي و مزيت آفرين براي ملتها در كانون توجه دولتها و سازمانهايي قرار گرفته اند كه درك درستي از رقابت و توسعه دارند. در هر جامعه اي دانشگاه ها محور و موتور توسعه تلقي مي شوند، اما بررسي هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه نگاه به دانشگاه در جامعه ايراني به گونه ديگري است. در اين مقاله يافته هاي مطالعه اي ارايه شده كه 9 مانع يادگيري بالفعل و  5 حلقه رشد بالقوه را در دانشگاه هاي ايراني مورد بررسي و مفهوم سازي سيستمي قرار داده است. در اين پژوهش دانشگاه X به عنوان دانشگاه مورد مطالعه و دانشگاه Y به عنوان دانشگاه طرف مقايسه برگزيده شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
امکان سنجي کاربرد فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات در برنامه ريزي درسي آموزش عالي
 
فتحي واجارگاه كورش,آزادمنش ناهيد
 
 
 

در تحقيق حاضر امکان پذير بودن استفاده از فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات در حوزه برنامه ريزي درسي آموزش عالي بررسي و نيز امکان سنجي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايند برنامه ريزي درسي آموزش عالي از ديدگاه سه گروه بسيار مهم و درگير با اين موضوع؛ يعني استادان، متخصصان برنامه ريزي درسي و متخصصان فناوري اطلاعات تحقيق شده است. هدف تحقيق يافتن پاسخ به اين سوال بوده است که «امکان استفاده از تحولات نوين فناوري اطلاعات و ارتباطات در قلمرو برنامه ريزي درسي آموزش عالي تا چه اندازه و در چه زمينه هايي است؟» اين پژوهش از نوع توصيفي است و براي جمع آوري اطلاعات مورد نظر، و آزمون سوالات، از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه در شش بخش در مقياس ليكرت و با سه گزينه تنظيم شد. يافته هاي تحقيق نشان داد كه گروههاي سه گانه مورد تحقيق اختلاف نظر زيادي در خصوص اهميت كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايندهاي برنامه ريزي درسي نداشته و بر اين باورند كه در موارد عديده اي با توجه به امكان پذير بودن رفع موانع و استفاده از عوامل تسهيل كننده و فرصت آفرين مي توان كاربرد اين فناوريها را در فرايند برنامه ريزي درسي امكان پذير دانست.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، برنامه ريزي درسي آموزش عالي و امکان سنجي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1385; 12(4 (42)):71-93.
 
وضعيت سهم مشارکت دانشگاه ها در بازنگري برنامه هاي درسي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي
 
نوروززاده رضا,محمودي رضا,فتحي واجارگاه كورش,نوه ابراهيم عبدالرحيم
 
 
 

برنامه هاي درسي يکي از عناصر اصلي و مهم ارتقاي کيفيت آموزش عالي و تناسب نگرش، دانش و مهارت دانش آموختگان دانشگاه ها با آخرين دستاوردهاي علمي، فناوري و نياز بازارکار است. از اين رو، بازنگري برنامه هاي درسي رشته هاي تحصيلي و روزآمد کردن آنها همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت سهم بازنگري برنامه هاي درسي رشته هاي تحصيلي دانشگاه ها طي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي کشور (83-1379) انجام شده است. روش شناسي تحقيق از نوع توصيفي تحليلي (کيفي) است و جامعه آماري آن شامل 31 دانشگاه مي شود که بازنگري برنامه درسي به آنها واگذار شده است. براي جمع آوري اطلاعات از چک ليستهاي محقق ساخته و مصاحبه نيمه ساختارمند و براي تجزيه و تحليل داده ها از شاخصهاي آمار توصيفي استفاده شده است. نتايج به دست آمده بيانگر آن است كه 1. سهم واگذاري بازنگري برنامه درسي دانشگاه هاي داراي هيات مميزه بيشتر است؛ 2. بيشترين سهم واگذاري بازنگري برنامه درسي به گروه علوم انساني و کمترين سهم به گروه هنر تعلق دارد؛ 3. بيشترين سهم واگذاري بازنگري برنامه درسي به دوره کارشناسي و کمترين سهم مربوط به دوره دکتري است؛ 4. بيشترين سهم واگذاري بازنگري برنامه درسي به دانشگاههاي مستقر در تهران به ويژه دانشگاه تهران تعلق دارد؛ 5. نبود زيرساختهاي مناسب، کمبود نيروهاي متخصص و کارآمد در حوزه برنامه ريزي درسي، عدم رعايت اصول علمي در مراحل مختلف برنامه ريزي درسي، کمبود منابع مالي، نبود الگو يا راهنماي عملي براي برنامه ريزي درسي دانشگاهي و نبود الگوي فرايند نظارت و ارزيابي، قرائت حداقلي از برنامه هاي درسي، مقاومت برخي از اعضاي هيات علمي در مقابل تغيير برنامه درسي، عدم سازگاري روح واگذاري اختيارات با آزمون متمرکز دوره هاي کارشناسي ارشد و نداشتن انگيزه اعضاي هيات علمي براي مشارکت از جمله مشکلات دانشگاه ها در خصوص فرايند بازنگري و تدوين برنامه هاي درسي دانشگاهي است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1385; 12(4 (42)):93-107.
 
بررسي عوامل موثر بر مشارکت دانشجويان در فعاليت هاي پژوهشي و توليد علم
 
فعلي سعيد,پزشكي راد غلامرضا,چيذري محمد
 
 
 

هدف کلي اين پژوهش بررسي عوامل موثر بر مشارکت دانشجويان در فعاليت هاي پژوهشي و توليد علم است. روش تحقيق پيمايشي و همبستگي و جامعه آماري دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس بودند (N=95). با استفاده از روش تمام شماري اطلاعات جمع آوري و در نهايت، 75 پرسشنامه تجزيه و تحليل شدند (n=75). يافته ها نشان مي دهد که مشارکت اکثر دانشجويان در فعاليت هاي علمي و پژوهشي در حد مطلوب بوده است. نتايج حاصل از ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که مشارکت در فعاليت هاي پژوهشي با متغيرهاي ديدگاه راجع به تحقيقات دانشجويي در کشور، تبادل علمي دانشجويان، دسترسي به تسهيلات پژوهشي، ديدگاه راجع به وضعيت مالي و پژوهش و توانايي علمي استادان رابطه مثبت و معني داري دارند. نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد که متغيرهاي توانايي علمي استادان و دسترسي به تسهيلات پژوهشي 58.2 درصد تغييرات فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانشجويان را تبيين مي كنند.

 
كليد واژه: مشارکت، توليد علم، فعاليت هاي پژوهشي و دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1385; 12(4 (42)):107-125.
 
بررسي عوامل موثر در طول مدت تحصيل دانشجويان بورسيه ايراني در بريتانيا
 
حق دوست علي اكبر*,پورخانداني علي,افضلان فريده
 
* دانشگاه علوم پزشکي کرمان
 
 

با توجه به اهميت اعزام دانشجو به خارج براي کسب دانش و مهارتهاي نوين براي توسعه کشور و اهميت اين موضوع در آموزش عالي در سطح دنيا، لازم است تا توجه ويژه اي به مشکلات فرايند مذکور و تلاش براي ارتقاي وضعيت موجود انجام شود.
اين مطالعه بر روي دانشجويان بورسيه ايراني اعزام شده به بريتانيا در سال 1382 انجام شد و اين گروه از دانشجويان با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده در خصوص عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي و طول مدت تحصيل خود در مقطع دکتري پاسخ دادند.
نتايج اين تحقيق نشان داد که مهم ترين عوامل موثر بر طول مدت تحصيل دانشجويان به ترتيب اولويت عبارت بودند از: ضعف زبان انگليسي، عدم توانايي استاد راهنما در هدايت دانشجو و نامتناسب بودن ميزان دريافتي با هزينه هاي زندگي. در عين حال، مهم ترين حيطه موثر، عوامل مربوط به حيطه استاد راهنما بود. همچنين، 57% پاسخ دهندگان تاثير فشار اقتصادي را زياد تشخيص داده بودند.
به نظر مي رسد در نظام بورسيه بايد در انتخاب استاد راهنما و همچنين، آماده سازي دانشجويان براي تحصيل در خارج از كشور تدابيري انديشه شود. دانشجويان ايراني به دليل زحمت در گرفتن پذيرش قبل از اعزام، كمتر در انتخاب استاد راهنماي خود سختگيري ميكنند؛ همچنين، شايد آنها به اهميت توانمندي برتر در زبان انگليسي واقف نباشند كه همين امر رسالت هاي نظام هاي بورس دهنده را افزايش مي دهد. همچنين، لازم است تا حمايت کافي مالي از دانشجويان به عمل آيد تا ايشان بتوانند در آرامش به تحصيل مشغول باشند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0.
 
مقايسه شيوه هاي بازاريابي ورزش دانشگاهي کشورهاي ايران و ترکيه
 
محرم زاده مهرداد*
 
* دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اروميه
 
 

ورزش به عنوان عاملي موثر در توسعه اجتماعي و اقتصادي، با اثرهاي مستقيم و غير مستقيم، نقش مهمي در اقتصاد كشورها دارد. هدف كلي اين تحقيق بررسي شيوه هاي بازاريابي دانشگاهي با رويكردي تطبيقي بين دانشگاه هاي ايران و تركيه بوده كه علاوه بر آن، هدفهاي جزيي زير نيز مد نظر قرار گرفته است:
1. بررسي توليد ناخالص داخلي و سهم صنعت ورزش؛ 2. شناخت وضعيت عرضه و تقاضاي خدمات ورزش دانشگاهي؛ 3. بررسي ارتباط بين تبليغات و بازاريابي ورزش؛ 4. تعيين شرايط مكان يابي ارايه خدمات ورزش دانشگاهي با تكيه بر جمعيت شناسي؛ 5. شناخت نقش رسانه هاي گروهي، تماشاگران و حاميان مالي در بازاريابي خدمات ورزشي.
پژوهش حاضر از نوع تحقيقات توصيفي – پيمايشي است و به دليل ماهيت موضوع، جمع آوري اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه، مطالعه‌ كتابخانه اي و مشاهده به منظور آشنايي با راهكارها و مقايسه‌ تطبيقي انجام شده است. محدوده مكاني اين پژوهش كشور تركيه و دانشگاه هاي حاجت تپه و قاضي است و در فاصله زماني 30 اسفند سال 1383 تا 30 آذر 1384 انجام شده است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ميزان توليد ناخالص داخلي بخش ورزشي در سال 1382 در كشور ايران 2482 ميليارد ريال و در كشور ترکيه رقمي معادل 2856 ميليارد ريال بوده است. تاثيرات اقتصادي مسابقات المپيك زمستاني 2010 شامل 4.1 تا 6.5 ميليارد دلار GDP، (توليد ناخالص ملي)، ايجاد هزار فرصت شغلي و 969 تا 1527 ميليون دلار ماليات برآورد شده است. در بررسي منابع درآمدزايي المپيك ها از طريق عوامل تبليغاتي مشخص شد كه اولين منبع حق پخش تلويزيوني بازيها و سپس، حاميان مالي و بعد عوامل ديگر مانند فروش بليط، دادن مجوزها، ضرب سكه و انتشار تمبر و ساير موارد است.
به طور كلي، در خصوص بازاريابي ورزش دانشگاهي در ايران، در مقايسه با بازاريابي ورزش دانشگاهي ترکيه، پيشنهاد مي شود كه ايجاد و توسعه‌ صنعت ورزش، ايجاد فرصتهاي شغلي در بخشهاي مختلف اجتماعي از جمله آموزش، احداث اماكن، توليد پوشاك و كفش ورزشي، شبكه هاي رسانه اي و مطبوعات ورزشي و مسابقات و تمرينات ورزشي باشگاه ها، دستجات و ليگ هاي حرفه اي مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0.
 
مقايسه پيشرفت تحصيلي پذيرفته شدگان دوره هاي کارشناسي ارشد فراگير با پذيرفته شدگان همان مقطع از طريق آزمون سراسري در دانشگاه پيام نور
 
فرج الهي مهران,فيروزفر ايرج
 
 
 

به منظور مقايسه پيشرفت تحصيلي پذيرفته شدگان دوره هاي كارشناسي ارشد فراگير با پذيرفته شدگان همان مقطع از طريق آزمون سراسري در دانشگاه پيام نور با توجه به عوامل فردي (سن، جنسيت و وضعيت تاهل)، تحصيلي (رشته تحصيلي) و شغلي (وضعيت اشتغال) با استفاده از روش تحقيق توصيفي از نوع زمينه يابي، پرسشنامه محقق ساخته اي مشتمل بر 15 پرسش تهيه و اطلاعات مورد نياز بر اساس پرونده تحصيلي دانشجويان جمع‎‎ آوري شده است. جامعه آماري تحقيق شامل دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور مراكز تهران، اصفهان و تبريز به تعداد 1172 نفر براي پذيرفته شدگان آزمون سراسري و 253 نفر براي پذيرفته شدگان دوره هاي فراگير است و نمونه آماري نيز به شيوه تصادفي منظم به ميزان 233 نفر براي پذيرفته شدگان آزمون سراسري و 115 نفر براي پذيرفته شدگان دوره هاي فراگير تعيين و در نهايت، اطلاعات گردآوري شده با استفاده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي و با به كارگيري نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شد. يافته هاي اين پژوهش نشان داده است كه پيشرفت تحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد فراگير بيشتر از دانشجويان كارشناسي ارشد آزمون سراسري است و دانشجويان كارشناسي ارشد رشته هاي علوم انساني و همچنين، دانشجويان كارشناسي ارشد متاهل و نيز دانشجويان كارشناسي ارشد شاغل پذيرفته شده از طريق دوره هاي فراگير نسبت به دانشجوياني كه از طريق آزمون سراسري در همين مقطع پذيرفته شده اند، از نظر تحصيلي موفقيت بيشتري داشته اند. علاوه بر اين، نتايج تحقيق نشان داده است كه بين پيشرفت تحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد علوم پايه و نيز دانشجويان كارشناسي ارشد بيكار و خانه دار و همچنين، دانشجويان كارشناسي ارشد مجرد پذيرفته شده از طريق آزمون سراسري و فراگير تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين، بين پيشرفت تحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد پذيرفته شده از طريق آزمون سراسري و فراگير با توجه به متغيرهاي سن و جنسيت تفاوت معني داري وجود ندارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0.
 
مقدمه اي بر استانداردسازي اجراي آزمون ها: بررسي شرايط برگزاري آزمون هاي سراسري ورود به دانشگاه ها از راه سنجش رضايتمندي شرکت کنندگان
 
محمدي روزبهاني كيانوش*
 
* مركز مطالعات سازمان سنجش آموزش‎ كشور
 
 

طي بيست سال گذشته آزمون سراسري ورود به دانشگاه ها در ايران به عنوان مهمترين شاخص ارزيابي دوره متوسطه و تنها عامل تعيين کننده براي ورود به دانشگاه ها بوده است. اين آزمون که هر ساله به طور هماهنگ در سراسر کشور اجرا مي شود، به دليل گستردگي و اهميتي که نتايج آن براي شرکت كنندگان دارد، از جمله آزمونهاي سرنوشت ساز محسوب ميشود.
اهميت اين گونه آزمونها براي جامعه، لزوم تضمين اعتبار نتايج آنها و نيز استفاده از آنها در مقياسهاي وسيع جمعيتي، ضرورت برقراري شرايط مناسب و يکسان براي شرکت کنندگان، مبتني بر استانداردها و معيارهاي معتبر علمي را در برگزاري اين گونه آزمونها ايجاب كرده است. بر اين اساس، هر گونه مانع در بروز توانايي هاي افراد شرکت کننده و هر عامل برهم زننده اجراي يکسان آزمون به عنوان تهديد کننده اعتبار آزمونهاي سرنوشت ساز محسوب مي شوند. هدف از اجراي اين پژوهش بررسي شرايط برگزاري جلسات آزمون سراسري ورود به دانشگاه ها، از راه سنجش رضايتمندي شرکت کنندگان، به عنوان گامي مقدماتي براي استانداردسازي آزمون است.
نمونه‏ اين تحقيق 2531 نفر (1643 دختر و 888 پسر) از شركت كنندگان تهراني در آزمون سراسري بودند كه از جامعه داوطلباني که به مراكز توزيع کارنامه آزمون سراسري مراجعه كرده بودند، انتخاب شدند. تحقيق حاضر كاربردي و از نوع پيمايشي است. روش اصلي آماري براي تحليل داده ‏ها تحليل عاملي است. در اين تحقيق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.
نتايج تحقيق نشان مي دهد كه رضايتمندي داوطلبان از جلسه آزمون متاثر از هفت عامل است كه به ترتيب اهميت عبارت اند از: آرامش جلسه، شرايط محيطي جلسه، محل و تجهيزات استقرار داوطلب، اطلاع رساني قبل و در حين اجراي آزمون، هدايت داوطلب، دشواري آزمون و ميزان آمادگي قبلي داوطلب. مجموع اين عوامل مبنايي براي استانداردسازي جلسات آزمون را فراهم مي آورد و هر يک از آنها حاوي جزييات با اهميتي براي بهبود برگزاري آزمون سراسري و نکات کاربردي و قابل توجهي براي همه افرادي است که به نوعي با جلسات آزمون و ارزيابي سر و کار دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0.
 
تحليل عوامل تاثيرگذار بر بهبود فرصت هاي مطالعاتي اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران
 
ايرواني هوشنگ*,فائزي پور محمدمهدي,شريف زاده ابوالقاسم,دربان آستانه عليرضا
 
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه تهران
 
 

توانمندسازي اعضاي هيات علمي مراكز دانشگاهي در جهت توسعه حرفه اي و پيشبرد اهداف دانشگاه حايز اهميت اساسي است و تحقق آن نيازمند برنامه ريزي هدفمند و تلاشهاي نهادينه شده است. در اين پژوهش عوامل تاثيرگذار بر بهبود فرصتهاي مطالعاتي اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران تحليل شده است. پس از بررسي مفهومي و نظري، با استفاده از روش تحقيق پيمايشي، پرسشنامه اي بر پايه مرور ادبيات تحقيق، اهداف مورد نظر و ديدگاههاي صاحبنظران و تجربه محقق، براي گردآوري داده هاي ميداني تهيه و تدوين شد. پس از اطمينان از روايي و پايايي، پرسشنامه ها از سوي يك نمونه برگزيده (120 نفر) بر اساس روش نمونه گيري احتمالي ساده تكميل شد. پس از گردآوري داده ها، از نرم افزار آماري SPSS براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج مربوط به تحليل عاملي پيامدهاي مثبت و منفي فرصت مطالعاتي براي اعضاي هيات علمي و خانواده آنها از استخراج چهار عامل حكايت مي كند. عامل اول با عنوان پيش نيازهاي فرصتهاي مطالعاتي، عامل دوم با نام خدمات حمايتي، عامل سوم با عنوان سازگاري فرهنگي/خانوادگي و عامل چهارم با عنوان مهارتهاي حرفه اي پايه به ترتيب 2.3، 23.28، 22.3 و 10.4 از مجموعه واريانس تبيين شده (85 درصد) را تبيين كرده اند. بر مبناي عوامل استخراج شده پيشنهادهاي مقتضي ارايه شده است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، دانشگاه تهران، هيات علمي، فرصتهاي مطالعاتي، توسعه حرفه اي اعضاي هيات علمي و تحليل عاملي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها