0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):41-60.
 
بررسي وضعيت ارزيابي در آموزش عالي کشور به منظور ارايه يک چارچوب ادراکي
 
شاه رضايي سيدرسول*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت ارزيابي آموزش عالي کشور و ارايه چارچوب ادراکي انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر نحوه جمع آوري داده ها از نوع توصيفي و پيمايشي و با توجه به هدف مقاله از انواع پژوهشهاي تحقيق و توسعه است كه داده هاي مورد نياز آن از طريق مطالعات كتابخانه اي (سند كاوي) و ميداني (استفاده از پرسشنامه) جمع آوري شده است. جامعه آماري پژوهش اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي دولتي شهر تهران [درگروههاي آموزشي مديريت آموزشي و مديريت آموزش عالي] و مديران حوزه ارزيابي آموزش عالي به تعداد 60 نفر بودند و به روش سرشماري كامل از تمام آنان نظرخواهي شد. ابزار جمع آوري پرسشنامه محقق ساخته بود كه روايي و پايايي صوري آن از طريق مراجعه به 15 نفر از اعضاي جامعه آماري و استفاده از نرم افزار آماريspss  به دست آمد. نتايج كلي پژوهش حاكي از آن است كه كشورهاي منتخب بررسي به ابعاد پنج گانه ارزيابي شامل زمينه، درونداد، فرايند، برونداد و پيامد، كه بر گرفته از الگوي سيپو (CIPPO) است، توجه شاياني دارند و نيز مشخص شد كه ميزان توجه نهادهاي نظارتي به ابعاد و مولفه هاي ارزيابي در کشور ايران در حد كم و بسيار كم است. در نهايت، چارچوب ادراکي مورد انتظار با توجه به نتايج به دست آمده ارايه شد كه در آن شوراي عالي ارزيابي آموزش عالي نقش سياستگذاري و هدايت فعاليت تمام نهادهاي مربوط به ارزيابي آموزش عالي را بر عهده دارد و مشتمل بر چهار ركن: فلسفه و اهداف، مباني نظري، مراحل اجرا و نظام بازخورد بانك اطلاعات و مهندسي مجدد است.

 
كليد واژه: چارچوب ادراكي، الگوي سيپو (CIPPO)، نظارت، آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):19-40.
 
شناسايي عوامل بازدارنده مشارکت مدرسان دانشگاهها در دوره هاي يادگيري الکترونيکي
 
عبدالهي سيدمجيد*,زماني بي بي عشرت,ابراهيم زاده عيسي,زارع حسين,زندي بهمن
 
* دانشگاه پيام نور تهران، تهران، ايران
 
 

هدف اصلي اين پژوهش شناسايي و رتبه بندي موانع عمده بازدارنده مشارکت استادان دانشگاه اصفهان در دوره هاي يادگيري الکترونيکي پيش از راه اندازي عملي اين دوره ها و هدف ديگر آن شناخت تاثير متغيرهاي جمعيت شناختي بر ميزان بازدارندگي اين موانع و ارايه راهکارهايي براي رفع نگراني و جلب همکاري استادان در اين زمينه بوده است. نوع پژوهش توصيفي – پيمايشي است. براي حصول منظور، ابتدا با بررسي ادبيات تحقيق الگويي مفهومي براي دسته بندي موانع مشارکت استادان پيشنهاد و موانع در سه گروه شخصي، نگرشي و زمينه اي طبقه بندي شد و سپس، بر اساس اين الگو پرسشنامه محقق ساخته اي تهيه شد و در بين يک نمونه 50 نفري از استادان گروههاي آموزشي ارايه دهنده دوره هاي يادگيري الکترونيکي در دانشگاه اصفهان که به روش تمام شماري انتخاب شده بودند، توزيع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان داد: الف. بازدارنده هاي زمينه اي (با ميانگين وزني معادل 3.2) بيشترين و بازدارنده هاي نگرشي (با ميانگين وزني 3.02) و شخصي (با ميانگين وزني 2.71) كمترين ميزان بازدارندگي را در ارتباط با مشاركت استادان در دوره هاي يادگيري الکترونيکي دارند. ب. متغيرهاي جمعيت شناختي تدريس با کمک رايانه و نيز مرتبه علمي بر بازدارندگي موانع شخصي، متغير مدرك تحصيلي بر بازدارندگي موانع نگرشي و متغير جنسيت بر بازدارندگي موانع زمينه اي تاثيرگذار است.

 
كليد واژه: دوره هاي يادگيري الکترونيکي، مدرسان دانشگاه، بازدارنده هاي شخصي، بازدارنده هاي نگرشي، بازدارنده هاي زمينه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):61-79.
 
نقش رهبري، فرهنگ و يادگيري سازماني در ارتقاي عملکرد دانشکده هاي کشاورزي ايران (ايجاد دانشکده کشاورزي يادگيرنده)
 
عباسي عنايت اله*,حجازي يوسف
 
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

اين تحقيق با هدف ارزيابي و تحليل نقش رهبري، فرهنگ سازماني و يادگيري سازماني در ارتقاي عملکرد دانشکده هاي کشاورزي و تبديل آنها به سازمانهاي يادگيرنده انجام شده است. تحقيق به روش تحليل همبستگي و از نوع تحليل ماتريس واريانس - کوواريانس صورت گرفته و جامعه آماري آن شامل اعضاي هيات علمي تمام وقت دانشکده هاي کشاورزي دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است. نمونه هاي مورد مطالعه با استفاده از جدول کرجسي و مورگان تعداد 329 نفر بود که به روش نمونه گيري طبقه اي چند مرحله اي و با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلي گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده است. براي سنجش روايي پرسشنامه از روش روايي تشخيصي با روش تعيين ضريب ميانگين واريانس استخراج شده و براي تعيين پايايي از روش پايايي مرکب استفاده شده است. مقادير روايي و پايايي حاکي از مناسب بودن پرسشنامه براي گردآوري داده هاي تحقيق است. داده هاي گردآوري شده با استفاده از مدل معادلات ساختاري و با بهره گيري از بسته نرم افزاري Lisrel, 8.50 تحليل شدند. يافته هاي تحقيق حاکي از وجود رابطه مثبت و معنادار بين مولفه هاي زمينه اي (فرهنگ سازماني يادگيرنده و رهبري تحول آفرين) و مولفه فرايندي (يادگيري سازماني) است. مجموع اين دو مولفه زمينه اي 3/87 درصد از تغييرات واريانس متغير فرايندي را تبيين مي کند. همچنين، بين مولفه فرايندي و عملکردي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که 36 درصد از تغييرات واريانس عملکرد دانشکده کشاورزي به وسيله مولفه فرايندي يادگيري سازماني تبيين مي شود. بنابراين، با توجه به يافته هاي تحقيق مي توان گفت که وجود رهبري تحول آفرين و فرهنگ سازماني يادگيرنده در دانشکده هاي کشاورزي با تاثير بر فرايند يادگيري سازماني ضمن بهبود عملکرد اين دانشکده ها، مسير تبديل شدن آنها به سازمانهاي يادگيرنده را فراهم مي کند.

 
كليد واژه: رهبري تحول آفرين، فرهنگ سازماني يادگيرنده، يادگيري سازماني، دانشکده کشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):81-98.
 
اثر نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان بر اميد به زندگي
 
عبادي جعفر,صالحي محمدجواد*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي / موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي تهران، ايران
 
 

آنچه در چند دهه اخير توجه وافر اقتصاددانان را به خود جلب کرده، سرمايه انساني و تاثيري است که اين متغير بر رشد و توسعه اقتصادي کشورها مي گذارد. در دهه اخير، به نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان و نقشي که اين نابرابري در رشد اقتصادي دارد، توجه جدي شده است. اقتصاددانان معتقدند که نابرابري سرمايه انساني در زنان از طريق تاثير بر متغيرهاي اجتماعي و بهداشتي نظير اميد به زندگي، نرخ مرگ و مير کودکان و ..... بر رشد اقتصادي تاثيرگذار است. هدف از اين تحقيق تبيين نقش نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان بر اميد به زندگي است. روش تحقيق بدين صورت است كه ابتدا نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان با استفاده از ضريب جيني براي كشورهاي درحال توسعه و پيشرفته محاسبه و سپس، با استفاده از معادلات رگرسيوني اثر اين نابرابري بر اميد به زندگي براي كشورهاي درحال توسعه نشان داده شده است. نتايج به دست آمده با استفاده از ضريب جيني از يک سو، نشان دهنده کاهش نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان در مناطق مختلف جهان و از جمله كشور ايران طي چهار دهه اخير بوده و از سوي ديگر، موکد اين مطلب است که در كشورهاي در حال توسعه هر چه از نابرابري سرمايه انساني در زنان و مردان کاسته شود، اميد به زندگي به طور معناداري افزايش مي يابد. نکته قابل توجه و دستاورد مهم ديگر اين پژوهش اين است که کاهش نابرابري سرمايه انساني در زنان به طور معناداري بيشتر از کاهش آن در مردان بر اميد به زندگي تاثير مي گذارد.

 
كليد واژه: نابرابري سرمايه انساني، ضريب جيني، اميد به زندگي، نابرابري جنسيتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):99-113.
 
رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي
 
تمنايي فر محمدرضا,صديقي ارفعي فريبرز,سلامي محمد آبادي فاطمه*
 
 
 

شناخت عواملي که به پيشرفت تحصيلي و جلوگيري از افت تحصيلي منجر مي شود، اهميت ويژه اي دارد. پاره اي از مطالعات بيانگر ارتباط مستقيم بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي هستند، ليکن بعضي از صاحبنظران در خصوص رابطه مستقيم بين آنها ترديد دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجوي مقطع کارشناسي بود که از طريق روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه هوش هيجاني بار – آن، آزمون خود پنداره راجرز، آزمون عزت نفس پوپ و همچنين، از معدل دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي استفاده شد. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخصهاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. نتايج تحليلي داده ها نشان داد که بين هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد. همچنين، يافته ها نشان داد که بين هوش هيجاني و خودپنداره دانشجويان دختر و پسر تفاوتي وجود ندارد، اما ميزان عزت نفس دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر است. بنابراين، در بررسي عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي نمي توان فقط بر سازه هاي روانشناختي مانند هوش هيجاني، خودپنداره و عزت نفس تاکيد کرد.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، خود پنداره، عزت نفس، پيشرفت تحصيلي، دانشجويان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):115-126.
 
رابطه بين کيفيت ادراک شده در سبک رهبري رهبر - عضو و رفتار شهروندي سازماني
 
سيدنقوي ميرعلي,جعفري فارساني جواد*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي (ره)، تهران، ايران
 
 

امروزه، رفتارهاي فرانقش اهميت زيادي در رسيدن سازمانها به اهدافشان دارند. بنابراين، در اين پژوهش رابطه بين سبک رهبري رابطه متقابل رهبر-عضو با رفتار شهروندي سازماني در سطح سازماني بررسي شده است. جامعه آماري استادان دانشگاه علامه طباطبايي (ره) هستند که از تعداد 500 نفر اعضاي جامعه تعداد 275 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي اجراي آزمون از پرسشنامه ليدن و ماسلين به منظور بررسي ميزان کيفيت رابطه متقابل رهبر-عضو ادراک شده از سوي استادان و از پرسشنامه ارگان به منظور بررسي ميزان رفتار شهروندي سازماني استادان استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها ابتدا از آزمون همبستگي اسپيرمن به منظور بررسي فرضيات و از تحليل عاملي تاييدي براي بررسي برازش کلي مدل تحقيق استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که بين هر دو بعد رابطه متقابل رهبر-عضو و ابعاد رفتار شهروندي سازماني در ميان استادان دانشگاه علامه طباطبايي (ره) رابطه مثبتي وجود دارد. نتايج تحليل عاملي تاييدي نيز نشان مي دهد که مدل از برازش مناسبي برخوردار است.

 
كليد واژه: رابطه متقابل رهبر - عضو، رفتار شهروندي سازماني، كيفيت، اعضاي هيات علمي دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):1-17.
 
بررسي عوامل موثر بر بحران رفتار دانشجويي و ارايه راهکار براي کاهش آن
 
سليماني نادر*,حسني سمانه
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار
 
 

هدف از اجراي اين پژوهش شناسايي عوامل موثر بر بحران رفتار دانشجويي و ارايه راهکارهايي براي کاهش آنها بوده است. روش پژوهش توصيفي (پيمايشي) و جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاههاي آزاد اسلامي منطقه 10 کشور (N=52860) بود. 382 نفر به عنوان نمونه (165 زن و 217 مرد) به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته مرکب از 39 گويه بود. ضريب پايايي پرسشنامه از طريق ضريب آلفاي کرونباخ 0.80 محاسبه شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از شاخصهاي آمار استنباطي (تحليل عاملي، آزمونt و تحليل واريانس يکطرفه) تجزيه و تحليل شدند. نتايج پژوهش عوامل موثر بر بحران رفتاري دانشجويان را در 11 عامل طبقه بندي و مشخص کرد که عبارت اند از: عوامل سياسي، ساختار دانشگاه محل تحصيل، عوامل اجتماعي، هزينه و اشتغال، هدف و برنامه زندگي، عوامل آموزشي، عوامل فرهنگي، نيازهاي رشد و توسعه فردي، نيازهاي فيزيولوژيک، تعارض نقشها و شرايط محل تحصيل. در نهايت، براي عواملي که از بار عاملي بالايي برخوردار بودند، استراتژيهايي براي کاهش بحران ارايه شده است.

 
كليد واژه: بحران، رفتار بحراني، دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامي، منطقه ده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):19-43.
 
تاثير عوامل فردي و خانوادگي بر سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه
 
روشنايي مهرناز*
 
* گروه برنامه ريزي، موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

روند فعلي آموزش عالي در ايران بر اهميت چگونگي سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه تاکيد دارد. در تحقيقات پيشين بر متغيرهاي فردي در سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه تاکيد شده و به متغيرهاي خانوادگي چندان توجهي نشده است. در اين پژوهش علاوه بر متغيرهاي فردي، نقش متغيرهاي خانوادگي نيز در سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه بررسي شده است. براي اولين بار در کشور ايران، تعداد 292 نفر از دانشجويان (77 دختر و 215 پسر) دانشکده هاي مهندسي برق دانشگاههاي صنعتي شريف، خواجه نصيرالدين طوسي و علم و صنعت ايران با ميانگين سني 19.74 و انحراف استاندارد 0.85 از طريق پرسشنامه سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه (SACQ) ارزيابي شدند. براي يافتن تاثير متغيرهاي خانوادگي و فردي بر سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه از تحليل واريانس استفاده شد. نتايج نشان مي دهد که با بهبود صميميت بين پدر و مادر، حمايت پدر و مادر، وضعيت آموزشي، اجتماعي و اقتصادي پدر و مادر، علاقه مندى فرد به رشته تحصيلي، هوش و پذيرش مسووليتهاي فردي، سازگاري دانشجويان با محيط دانشگاه نيز بهبود مي يابد.

 
كليد واژه: تفاوتهاي خانوادگي و فردي، دانشجويان، سازگاري با محيط دانشگاه، سازگاري آموزشي، اجتماعي و فردي هيجاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):45-67.
 
تاثير مسايل و چالش هاي محيط علمي بر جامعه پذيري دانشگاهي
 
محسني تبريزي عليرضا,قاضي طباطبايي سيدمحمود,مرجايي سيدهادي*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

در مقاله حاضر ضمن بررسي و استخراج مسايل و چالشهاي دانشگاهها در کشور ايران -در قالب 26 مفهوم- به رتبه بندي آنها از ديدگاه 260 نفر از دانشجويان دوره دکتري دانشگاه تهران بر اساس بالاترين ميزان عينيت در محيط علمي آنان و بررسي تاثير اين مسايل بر جامعه پذيري دانشگاهي پرداخته شده است. در اين مطالعه جامعه پذيري دانشگاهي از طريق چهار مقياس شامل ميزان تبعيت دانشجو از هنجارهاي دانشگاهي، ارزيابي دانشجويان از ميزان تبعيت محيط آموزشي از هنجارهاي دانشگاهي، ميزان تبعيت دانشجو از ضد هنجارها و ارزيابي دانشجويان از ميزان تبعيت محيط علمي از ضد هنجارها سنجش و اندازه گيري شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد که چالشهاي اساسي محيطهاي علمي که مي تواند به عنوان موانع جامعه پذيري دانشگاهي به حساب آيد و از منظر دانشجويان دکتري بالاترين رتبه را دارد، عمدتا داراي ماهيت نهادي و ساختاري اند و عوامل فردي در سطح بعدي قرار مي گيرند. همچنين، نتايج تحليل روابط همبستگي نيز نشان مي دهد که اين مسايل به طور مستقيم بر پيروي دانشجويان از هنجارها و ضد هنجارهاي دانشگاهي تاثير ندارند، بلکه از طريق تاثير بر تبعيت محيط علمي از هنجارها و ضدهنجارهاي دانشگاهي، جامعه پذيري دانشگاهي و دروني شدن هنجارها در بين دانشجويان را تحت تاثير قرار مي دهد.

 
كليد واژه: مسايل و چالش ها، جامعه پذيري دانشگاهي، هنجارهاي دانشگاهي، ضد هنجارها، ارزش هاي حرفه اي، دروني شدن هنجارها، عوامل نهادي و ساختاري، عوامل فردي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):69-85.
 
نقش منابع اطلاعات گوناگون در ارزيابي آموزشي اعضاي هيات علمي
 
صفري ثنا*
 
 
 

يکي از مهم ترين و چالش برانگيزترين موضوعات که دانشگاهها با آن مواجه اند، استفاده از روشهاي مناسب ارزيابي عملکرد آموزشي اعضاي هيات علمي است. امروزه، وجود نظام ارزيابي در خصوص تواناييها و عملکرد اعضاي هيات علمي نيازي مشهود است، اما در عمل استقرار چنين نظامى به سهولت انجام نمي شود. روشها و رويکردهاي متعددي براي ارزيابي آموزشي اعضاي هيات علمي وجود دارد. بيشتر پژوهشهاي صورت گرفته در اين زمينه حاکي از استفاده از چهار رويکرد ارزيابي شامل ارزيابي توسط دانشجويان، ارزيابي توسط همکاران، خودارزيابي و ارزيابي توسط مديران است. بر اساس پژوهشهاي انجام شده، در سطح بين المللي براى قضاوت در باره کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيات علمي مولفه هاي مختلفي در نظر گرفته مي شود. اين مولفه ها از طريق يک پژوهش توصيفي – تحليلي بررسي شد، اما سهم هر يک از اين مولفه ها مي تواند متفاوت باشد. بنابراين، در اين طرح پژوهشي به اين سوال پاسخ داده شده است که به نظر اعضاي هيات علمي سهم هر يک از منابع داده هاي مختلف براي ارزيابي کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيات علمي چقدر است؟ جامعه آماري مورد مطالعه شامل اعضاي هيات علمي رسمي تمام وقت دانشگاه شهيد بهشتي بوده است. از اين جامعه يک نمونه طبقه بندي شده تصادفي به تعداد 180 نفر انتخاب شد و پرسشنامه هاي مورد نظر بر آنان اجرا و سهم مولفه ها و منابع يادشده محاسبه شد. بر اساس نتايج به دست آمده از پژوهش براي فرايند تدريس – يادگيري هشت مولفه شناسايي شده شامل تسلط بر محتوا، تدوين طرح درس، مهارتهاي عرضه محتوا، مديريت درس، راهنمايي و مشاوره، ارزيابي يادگيري، مهارتهاي ارتباطي و مسايل اخلاقي در آموزش و تدريس از نظر پاسخگويان اهميت بالايي داشته اند. همچنين، از بين چهار منبع داده هاي ارزيابي شامل دانشجو، همکار، مدير گروه و خود عضو هيات علمي در خصوص هشت مولفه ياد شده فرايند تدريس- يادگيري، دانشجو به عنوان منبع مهم تري تعيين شده است. بنابراين، به منظور قضاوت در باره کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيات-علمي مي توان اين هشت مولفه را مورد ارزيابي قرار داد.

 
كليد واژه: ارزيابي آموزشي، منابع ارزيابي، هيات علمي، کيفيت، تدريس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):87-109.
 
نقش کانونهاي تفکر داراي مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خط مشي هاي عمومي: پژوهشي بر مبناي روش کيو (Q)
 
لاجوردي اشرف*
 
* موسسه آموزش عالي ارشاد دماوند
 
 

کانونهاي تفکر با توجه به مطالعات بنيادي در تهيه برنامه ريزي راهبردي و تدوين استراتژي امنيت ملي فعاليت دارند. اين کانونها بيشتر دانشگاهي اند و در امر سياستگذاري با فراهم کردن اطلاعات و راهکارهاي لازم نقش خود را در تدوين خط مشي ها ايفا مي کنند. از آنجا که برنامه ريزي در کانونها بايد با ديگر برنامه هاي کشور هماهنگ باشد و با ديگر برنامه هاي توسعه نيز تعارضي نداشته باشد، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وظيفه برقراري ارتباط و هماهنگي امور کانونها با مجامع فرهنگي و نيز ساير بخشها و فراهم آوردن زمينه هاي ارتباط درون سازماني و برون سازماني به منظور مشارکت و حمايت از فعاليت کانونها و نيز مديريت، برنامه ريزي، نظارت بر بخشهاي مختلف امور کانونها و ... را براي نيل به اهداف بر عهده دارد. در اين پژوهش نقش کانونهاي تفکر داراي مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کشور بر مبناي روش کيو بررسي شده است. مبناي روش«ترکيبي-آميخته» است که از نظر شيوه از هر دو نوع آمار توصيفي و تحليلي استفاده شده و به دليل استفاده از همبستگي پيرسون مطالعه همبستگي است و اين ويژگيها روش کيو را نسبت به ساير روشهاي تحقيق از تبييني جامع تر و پرمحتوا تر برخوردار مي سازد. بر اساس يافته ها و نتايج تحليل عاملي کيو، ذهنيت مشارکت کنندگان يا اعضاي هيات علمي دانشگاهها که نقش آفرينان عرصه خط مشي گذاري نيز محسوب مي شوند، به 9 عامل يا گروه دسته بندي مي شود که نتيجه آن آشکار ساختن الگوهاي تقکر و تفسيرپذيري از نقشهاي جديد کانونهاي تفکر و تلقي از ضعفهاي کانونهاست. بدين ترتيب، با استفاده از تحليل نظرهاي افراد به جاي متغيرها، نوعي سنخ شناسي نقشها صورت پذيرفته که در فرايندهاي جديد بهبود کيفيت خط مشي ها و بازده فرايندهاي آن تاثير داشته است و با کاهش هزينه هاي ناشي از خطا در بخشهايي از فرايند خط مشي هاي عمومي همراه خواهد بود.

 
كليد واژه: سياستگذاري، كانونهاي تفكر، خط مشي هاي عمومي، اعضاي هيات علمي، روش كيو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):111-130.
 
بررسي ساختار عاملي اعتماد سازماني و رابطه مولفه هاي آن با يادگيري سازماني در دانشگاههاي دولتي جنوب شرق کشور
 
فرهنگ ابوالقاسم*,سيادت سيدعلي,مولوي حسين,هويدا رضا
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

با توسعه  دانش و فناوري و گسترش حيطه هاي کسب و کار از جمله سازمانهاي مجازي يا تحت شبکه، بنگاههاي اقتصادي گسترش يافته و محيط کسب و کار به محيط رقابتي و پر از چالش تبديل شده است و پارادايمهاي جديدي ظاهر شده که بقا را براي بسياري از سازمانها مشکل ساخته است؛ بزرگترين امتياز پارادايم جديد کسب و کار، يادگيري بيان شده است. بنابراين، سازمانهايي موفق اند هستند که سرعت يادگيري آنها از سرعت تغييرات بيشتر باشد. از طرفي، اعتماد سازماني نقش چشمگيري در افزايش مشارکت در سازمانها دارد و فرصتي را براي همکاري افراد و سازمانها ايجاد مي کند تا بر مبناي آن سرمايه گذاري خود را افزايش دهند. در اين پژوهش پرسشنامه هاي يادگيري سازماني و اعتماد سازماني ميان 240 نفر از کارکنان و اعضاي هيات، علمي دانشگاههاي دولتي پزشکي و غير پزشکي جنوب شرق که به صورت تصادفي انتخاب شدند، توزيع و پس از جمع آوري بيش از 80% پرسشنامه داده ها استخراج شد. روايي محتوايي هر دو پرسشنامه را استادان مديريت آموزشي تاييد کردند و پايايي پرسشنامه هاي يادگيري سازماني و اعتماد سازماني با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب  0.73و 0.82 تعيين شد. در اين پژوهش از آزمون شاپيروويلک براي بررسي نرمال بودن نمرات، ضريب همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه بين متغيرها، رگرسيون خطي و انحنايي و تحليل واريانس براي بررسي فرضيات استفاده شد. همچنين، براي آزمون فرضيه ها داده ها در دو مرحله اعتماد افقي و اعتماد عمودي و موسسه اي تجزيه و تحليل شد. از رگرسيون چند متغيره و روش تحليل مسير نيز براي سنجش مدل پژوهش استفاده شد. بر اساس يافته هاي تحقيق رابطه معنادار بين مولفه  اعتماد افقيr=0.242) ) و مولفه  اعتماد عمودي و موسسه اي (r=0.272) با يادگيري سازماني وجود دارد. نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد که رابطه بين مولفه  اعتماد عمودي و موسسه اي با يادگيري سازماني معنادار است .(p=0.021) همچنين، رابطه بين مولفه  اعتماد سازماني افقي با مولفه  اعتماد سازماني عمودي و موسسه اي معنادار است(p=0.0001) ، اما رابطه بين مولفه  اعتماد سازمانى افقي و يادگيري سازماني معنادار نيست و به همين دليل، اين رابطه از مدل نهايي پژوهش حذف شد.

 
كليد واژه: اعتماد سازماني، يادگيري سازماني، خيرخواهي، صلاحيت، دانشگاههاي دولتي جنوب شرق کشور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1389; 16(1 (55)):131-152.
 
سبکهاي تدريس و راهنمايي بهينه براي رشته زبان انگليسي
 
كساييان زهره,آيت ‌الهي محمدعلي*
 
* دانشکده زبان هاي خارجي، دانشگاه اصفهان
 
 

هدف اين تحقيق آن بود که مشخص شود مدرسان و دانشجويان رشته زبان انگليسي در دانشگاههاي ايران چه سطحي از راهنمايي را در دروس پايه و تخصصي خود مطلوب مي دانند. براي اين منظور از يک چهارچوب نظري که سبکهاي تدريس را در پيوستاري از سبکي که حداکثر راهنمايي را فراهم مي کند تا سبکي که حداقل راهنمايي را مطلوب مي داند، استفاده شد. تعداد شرکت کنندگان در اين تحقيق 306 دانشجو و 36 مدرس بود. شرکت کنندگان در تحقيق به سوالهاي دو نسخه يک پرسشنامه پاسخ دادند. بررسي نتايج با استفاده از آمار توصيفي، آزمون تي و آزمون ANNOVA حاکي از آن بود که دانشجويان در هر دو گروه دروس پايه و تخصصي سبکهاي تدريسي را که ميزان متعادلي از راهنمايي به دانشجو ارايه مي کنند، بر سبکهاي تدريسي که حداقل يا حداکثر ميزان راهنمايي ارايه مي کنند، ترجيح مي دادند، اما مدرسان سبکهاي مختلفي را براي دروس پايه و تخصصي مطلوب مي دانستند.

.اصل مقاله به صورت متن کامل انگليسي در بخش انگليسي قابل رويت است

 
كليد واژه: سبکهاي تدريس، خوشه هاي سبکهاي تدريس، روشهاي تدريس، معامله به مثل
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1388; 15(4 (54)):1-18.
 
تبيين ويژگي هاي عناصر چهارگانه برنامه درسي مقطع کارشناسي با تاکيد بر پرورش مهارت هاي کارآفريني
 
نوروززاده رضا*,كوثري مريم
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

يکي از مهم ترين عناصر نظام آموزش عالي و دانشگاه ها برنامه هاي درسي است که نقش تعيين کننده و انکارناپذيري در تحقق اهداف و رسالت هاي آموزش عالي از نظر کمي و کيفي دارد. هدف اصلي پژوهش حاضر تبيين ويژگي هاي عناصر چهارگانه هدف، سازماندهي  محتوا، استراتژي هاي تدريس و شيوه ارزشيابي برنامه درسي مقطع کارشناسي با تاکيد بر پرورش مهارت هاي کارآفريني است. اين پژوهش به لحاظ ماهيت توصيفى – توسعه اى است که به شيوه کتابخانه اى و زمينه اى انجام شده است. جامعه آماري شامل اعضاي هيات علمي گروه علوم تربيتي دانشگاه هاي دولتي تهران و متخصصان کارآفريني بوده که 194 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته شده است. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روايي محتوايي پرسشنامه بر اساس نظر صاحب نظران حاصل و پايايي آن بر اساس آلفاي کرانباخ محاسبه شد که برابر 5/92 به دست آمد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل صورت گرفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که عناصر مختلف برنامه درسي بايد در جهت ايجاد شايستگي هاي لازم در ابعاد دانش، نگرش و مهارت هاي مورد نياز يک حيطه تخصصي در دانشجو، پرورش مهارت هاي عالي ذهني، آشنايي با دانش کارآفريني و ايجاد روحيه کارآفريني، که جملگي به منظور تربيت دانش آموختگان کارآفرين ضرورى است، به کار گرفته شوند.
افزون بر اين، يافته ها بيانگر آن است که سازماندهي برنامه هاي درسي به صورت ميان رشته اي، مساله  محوري، ايجاد فرصت تجربه در محيطهاي يادگيري واقعي و ارزشيابي اصيل از مهم ترين عوامل موثر بر پرورش مهارتهاي کارآفريني در دانشجويان به شمار مي رود. بر اين اساس، مي توان نتيجه گرفت درصورتى که در برنامه هاى درسى مقطع کارشناسى، پرورش مهارت هاى کارآفرينى دانشجويان مورد توجه قرار گيرد، زميته تحقق رسالت نظام آموزش عالى به ويژه دانشگاه ها در تربيت نيروى انسانى متخصص، کارآمد و کارآفرين فراهم خواهد شد
.

 
كليد واژه: کارآفريني، برنامه درسي، هدف، سازماندهي محتوا، استراتژي هاي تدريس، ارزشيابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:35 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1388; 15(4 (54)):19-34.
 
بررسي عوامل موثر بر قبولي در آزمون کارشناسي ارشد
 
خدايي ابراهيم*
 
* گروه آمار سازمان سنجش آموزش کشور
 
 

پذيرش دانشجويان در آزمون کارشناسي ارشد به عنوان يک آزمون غربالگر و در مقياس وسيع تحت تاثير عوامل متعددى قرار دارد و هدف از ارايه اين مقاله ارزيابى و مطالعه اين عوامل با استفاده از نظريه هاي مرتبط با «موفقيت تحصيلي» است. طرح پژوهش از نوع پس رويدادى و جامعه آماري تحقيق شامل کليه شرکت کنندگان در آزمون کارشناسي ارشد سال 1385 است که فقط در يک رشته امتحاني شرکت کرده  و به صورت تمام شمارى مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش آماري به کار رفته براى تجزيه و تحليل داده ها با توجه به نوع داده ها رگرسيون لوجستيک بوده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که متغيرهاي جنسيت، سن، معدل دوره کارشناسى، وضعيت اشتغال، گروه آموزشي، تحصيلات پدر و شغل پدر و مادر به طور معنادارى با متغير قبولي در آزمون رابطه دارند. «تحصيلات مادر» تنها متغيري است که رابطه معنادارى با متغير وابسته ندارد.

 
كليد واژه: موفقيت تحصيلي، آموزش عالي، تحصيلات و شغل والدين، تحصيلات تکميلي، آزمون
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:35 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها