0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):1-17.
 
نگاهي به آموزش عالي فراملي در كشور ايران: مسائل و چشم انداز
 
بازرگان عباس*,حسين قلي زاده رضوان,دادرس محمد
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

آموزش عالي فراملي عبارت از مجموعه برنامه هاي آموزشي و درسي (حضوري يا غير حضوري) است که موسسه اي از کشور مبدا در کشور مقصد عرضه مي كند. اين نوع آموزش مشمول آيين نامه هاي تجارت جهاني است. آموزش عالي فراملي در كشور ايران نيز در دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است و تعدادي از دانشگاهها و مراکز آموزش عالي دوره هاي آموزش عالي فراملي برگزار كرده آند. هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت موجود آموزش عالي فراملي در كشور ايران بوده است. بدين منظور، جامعه آماري مورد نظر بررسي شد و داده هاي مربوط به آموزش عالي فراملي در ايران در سال تحصيلي 86-1385 از 21 دانشگاه گردآوري و اطلاعات به دست آمده از آن تحليل شد. نتايج به دست آمده نشان داد که ايران يک کشور وارد کننده آموزش عالي [از کشورهايي نظير انگلستان، روسيه، آمريکا و فرانسه و ...] است و همزمان صادرکننده آموزش عالي فراملي [به کشورهايي نظير ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان و ...] به شمار مي آيد. مطالعه دروندادها و فرايندهاي اين نوع آموزش در قالب برنامه هاي مشترک ميان دانشگاههاي خارج از ايران با دانشگاههاي داخلي نشان دهنده آن است که وضعيت موجود آن از مطلوبيت برخوردار نبوده است. نظر به اهميت اين نوع آموزش عالي، لازم است براي گسترش آن برنامه ريزي و سازماندهي صورت گيرد.

 
كليد واژه: آموزش عالي فراملي، دوره هاي مشترک دانشگاهي، صادرات و واردات آموزش عالي، تضمين کيفيت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):19-39.
 
تحليل عارضه هاي سازماني دانشگاههاي دولتي شهر اصفهان بر اساس مدل شش جعبه از ديدگاه اعضاي هيات علمي و ارتباط آن با سلامت سازماني و كيفيت محيط كار
 
رحيمي حميد*,سيادت علي,هويدا رضا,شاهين آرش,بختيارنصرآبادي حسن علي
 
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

هدف اين پژوهش تحليل عارضه هاي سازماني دانشگاههاي دولتي شهر اصفهان بر اساس مدل شش جعبه از ديدگاه اعضاي هيات علمي و ارتباط آن با سلامت سازماني و كيفيت محيط كار است. روش تحقيق همبستگي براي انجام يافتن اين مطالعه انتخاب شد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه اعضاي هيات علمي دانشگاههاي دولتي شهر اصفهان در سال تحصيلي 90- 1389 به تعداد 1544 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي 218 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در اين پژوهش از سه پرسشنامه عارضه‌هاي سازماني با 77 سوال، پرسشنامه كيفيت محيط كار با 25 سوال و پرسشنامه سلامت سازمان با 26 سوال استفاده شد. ضريب پايايي پرسشنامه عارضه يابي با استفاده از ضريب آلفاي کرانباخ %94، پرسشنامه کيفيت محيط كار %91 و پرسشنامه سلامت سازمان %93 برآورد شد. يافته ها نشان داد که در مولفه رهبري، ارتباطات و پاداش، ميانگين عارضه هاي سازماني کمي بالاتر از حد متوسط و در مولفه هاي اهداف، ساختار و مکانيزمهاي ياري رسان ميانگين مولفه ها پايين تر از حد متوسط بودند. همچنين، رابطه منفي، معکوس و معناداري بين هر يک از مولفه هاي عارضه يابي و کيفيت محيط کار و سلامت سازماني وجود داشت.

 
كليد واژه: عارضه هاي سازماني، مدل شش جعبه، سلامت سازماني، کيفيت محيط کار، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):41-55.
 
بررسي خصوصيات استاد خوب از نظر دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس
 
هرندي زاده الهه,نعيمي امير*,پزشكي راد غلامرضا,نامدار راضيه
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي خصوصيات استاد خوب از نظر دانشجويان است. طرح پژوهش توصيفي و از نوع پيمايشي بود. جامعه مورد مطالعه تحقيق 155 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده 110 نفر از دانشجويان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود که روايي ظاهري و محتوايي آن را جمعي از متخصصان ترويج و آموزش کشاورزي تاييد كردند. براي تعيين پايايي پرسشنامه آزمون پيشاهنگ انجام شد و مقدار آلفاي کرونباخ 0.82 به دست آمد. نتايج آزمونهاي مقايسه ميانگين نشان داد که بين جنسيت و رشته هاي تحصيلي دانشجويان با نظرهاي آنها درباره خصوصيات يک استاد خوب اختلاف معناداري وجود ندارد؛ به عبارتي، دانشجويان با رشته هاي تحصيلي متفاوت در خصوص ويژگيهاي يک استاد خوب ديدگاههاي يکساني داشتند. نتايج تحليل عاملي نشان داد که پنج عامل دانش پژوهي، رفتاري، تکنيکي، ارتباطي و شخصي به ترتيب اهميت در حدود 73 درصد از واريانس خصوصيات يک استاد خوب را تبيين مي کنند.

 
كليد واژه: استاد خوب، خصيصه دانش پژوهي، رفتاري، تکنيکي، ارتباطي و شخصي، دانشجويان كارشناسي ارشد كشاورزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):57-72.
 
خوشه هاي انگيزشي دانشجويان در دروس عمومي، تربيتي و اختصاصي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
 
مصرآبادي جواد*,احمدي زينب,عرفاني آداب الهام
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه تربيت معلم آذربايجان، تبريز، ايران
 
 

هدف از اين پژوهش شناسايي خوشه هاي انگيزشي دانشجويان در دروس عمومي، تربيتي و اختصاصي بود. مباني نظري پژوهش نظريه خود تعيين گري دسي و رايان است که در آن منابع انگيزشي به پنج دسته انگيزش دروني، نظم دهي تشخيص داده شده، نظم دهي درون فکني، نظم دهي بيروني و بي انگيزگي تقسيم شده است. پژوهش به روش پيمايشي انجام شد. آزمودنيها 159 نفر از دانشجويان دبيري دانشگاه تربيت معلم آذربايجان بودند. براي تشخيص خوشه هاي انگيزشي پرسشنامه انواع انگيزش در کلاس بر روي آزمودنيها اجرا شد. با در اختيار داشتن نمرات آزمودنيها در انواع شيوه هاي انگيزشي در کلاس در هر سه نوع درس، تفاوت در شيوه هاي انگيزشي آنها در اين دروس مقايسه شد. براي اين مقايسه از يک تحليل خوشه اي استفاده شد. نتايج نشان داد که در هر کدام از دروس عمومي، تربيتي و اختصاصي دو خوشه انگيزشي وجود دارد: اولين خوشه يک نيمرخ انگيزشي خود تعيين گر بود که در آن دانشجويان سطوح بالايي از انگيزش دروني و نظم دهي تشخيص داده شده و سطوح پاييني از بي انگيزگي و انگيزش بيروني داشتند. دومين نيمرخ انگيزشي که از تحليل خوشه اي به دست آمد شامل دانشجوياني با مقادير بالاي بي انگيزگي و نظم دهي بيروني، مقدار متوسط در نظم دهي تشخيص داده شده و مقادير پايين در انگيزش دروني و نظم دهي درون فکني بود. بررسي خوشه هاي انگيزشي دانشجويان در دروس عمومي، تربيتي و اختصاصي نشان داد که نسبت دانشجويان خوشه يک در دروس اختصاصي بيشتر از دروس عمومي و تربيتي بود. در دروس عمومي نسبت دانشجويان هر دو خوشه يکسان بود.

 
كليد واژه: نظريه خود تعيين گري، نيمرخ انگيزشي، دانشجويان، دروس دانشگاهي، تحليل خوشه اي، تربيت معلم، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):73-96.
 
ارتباط راهبردهاي شناختي، فراشناختي و تعاملات دانشجويان در آموزش مجازي با پيشرفت تحصيلي
 
سعيد نسيم*,زارع حسين,موسي پور نعمت اله,سرمدي محمدرضا,هرمزي محمود
 
* دانشگاه پيام نور تهران، تهران، ايران
 
 

هدف اين پژوهش بررسي ارتباط کاربرد راهبردهاي شناختي، فراشناختي و تعاملات با پيشرفت تحصيلي دانشجويان کارشناسي دانشگاههاي مجازي بود. در يک بررسي توصيفي – همبستگي 352 دانشجو در دوره کارشناسي دانشگاههاي مجازي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه دو بخشي با 38 گويه بود. معدل دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي در نظر گرفته شد. داده ها به کمک آزمونهاي آماري تي، تحليل واريانس، رگرسيون ساده و چندگانه تحليل شد. يافته هاي به دست آمده از پژوهش حاکي از ارتباط معنادار راهبردهاي شناختي، فراشناختي و تعاملات در محيط مجازي با پيشرفت تحصيلي است. همچنين، مولفه اي که بيشترين توان پيش بيني در تعاملات و پيشرفت تحصيلي را داشت، تعامل استاد با يادگيرنده و در راهبردهاي شناختي و فراشناختي طراحي و برنامه ريزي بود.

 
كليد واژه: راهبردهاي شناختي و فراشناختي، تعاملات، دانشجويان، آموزش مجازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):97-115.
 
بهينه يابي ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاههاي دولتي ايران
 
روشن احمدرضا*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

در دهه هاي اخير آموزش عالي گسترش بسياري يافته است. دليل اصلي اين رشد عوامل قانوني، اقتصادي، عدالتخواهانه و نيز پاسخ به تقاضاي اجتماعي در همه كشورهاي جهان بوده است. به طوري كه تعداد دانشجويان جهان از 13 ميليون نفر در سال 1960 با بيش از 12 برابر افزايش به 158.7 ميليون نفر در سال 2008 رسيده است. با وجود اين، گسترش آموزش عالي با محدوديتهايي از جمله كمبود مدرس، كمبود فضاي فيزيكي و كمبود منابع مالي مواجه بوده است. در مطالعه حاضر، با هدف تعيين ظرفيت بهينه پذيرش دانشجو، در چارچوب روش توصيفي و با كاربرد يك مدل برنامه ريزي خطي و در نظر گرفتن سه محدوديت اصلي گسترش آموزش عالي، ميزان بهينه ظرفيت پذيرش دانشجو بر حسب تعريف «دانشجوي مقياس» محاسبه شده است. يافته ها نشان داد كه اکثريت قريب به اتفاق دانشگاههاي کشور بيش از ظرفيت بهينه به پذيرش و آموزش دانشجو اقدام کرده اند، به طوري که نسبت تعداد دانشجوي موجود به مطلوب در سطح وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معادل 2.7 به دست آمد. توصيه نهايي بررسي حاضر اولويت دادن به بخش آموزش عالي و افزايش حمايتهاي مالي و قانوني از آن به جاي كاهش پذيرش و نيز توجه عملي بيشتر به اين بخش از جانب برنامه ريزان، سياستگذاران و مسوولان کشور است.

 
كليد واژه: ظرفيت بهينه پذيرش، مدل برنامه ريزي خطي، دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گسترش آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):1-21.
 
تحليل عملکرد تخصيص بودجه به دانشگاههاي دولتي
 
انتظاري يعقوب*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

هدف مقاله حاضر تحليل عملکرد تخصيص بودجه به دانشگاههاي دولتي ايران از دو منظر هزينه و درآمد است. براي اين منظور، ابتدا الگوي رفتاري جديدي با عنوان «مرزتصادفي بودجه» با رويکرد «تخصيص مبتني بر ستانده» ارايه شده است؛ اين الگوي رفتاري از دو منظر هزينه و درآمد، با استفاده از داده هاي 52 دانشگاه دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سالهاي 1385، 1386 و1387، تخمين زده و تحليل شده است. تخمينها و تحليلهاي «مرزتصادفي بودجه» نشان مي دهند که در هر دو الگوي درآمد و هزينه، فرضيه صفر در خصوص ضرايب کميت و کيفيت بيشتر ستانده ها رد نمي شوند؛ اين بدين معناست که در حال حاضر متغيرهاي ياد شده نقشي در تخصيص بودجه به دانشگاهها بازي نمي کنند. فرضيه صفر ناکارايي در الگوي هزينه رد مي شود، اما اين فرضيه در الگوي درآمد رد نمي شود. از يافته هاي به دست آمده مي توان نتيجه گرفت که اولا، رويکرد «تخصيص مبتني بر ستانده» در ايران به طور جامع اجرا نمي شود؛ ثانيا، اگر بودجه با رويکرد «تخصيص مبتني بر ستانده» به منظور جبران هزينه هاي يک دانشگاه پرداخت شود، تخصيص بودجه ناکارا خواهد بود، اما اگر بودجه به مثابه درآمد حاصل از «خريد تضميني ستانده هاي دانشگاه توسط دولت» پرداخت شود، تخصيص بودجه کارا خواهد بود.

 
كليد واژه: آموزش عالي، عملکرد تخصيص بودجه، بودجه ريزي مبتني بر ستانده، کارايي اقتصادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):117-133.
 
ظرفيت سازي دانش عنصري براي شکل گيري پيامدهاي کارآفرينانه در نتايج تحقيقات موسسات تحقيقات کشاورزي ايران
 
علم بيگي امير*,ملك محمدي ايرج,اسدي علي,زارعي بهروز
 
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

هدف اين پژوهش شناسايي نقش ظرفيت سازي دانش در شکل گيري پيامدهاي کارآفرينانه در سازمان تحقيقات کشاورزي ايران بوده و از روش همبستگي براي تحليل داده ها استفاده شده است. جامعه‌ آماري شامل 2768 نفر از اعضاي هيات علمي و محققان مراکز و ايستگاههاي تحقيقاتي وابسته به وزارت جهاد کشاورزي بود که براي نمونه گيري از هر منطقه جغرافيايي کشور يک استان به تصادف انتخاب و از بين آنها به صورت تصادفي و با رعايت انتساب متناسب 320نفر (بر حسب محاسبه فرمول كوكران) انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه اي در قالب طيف ليکرت بود که براي سنجش روايي آن از روش روايي تشخيصي و براي سنجش پايايي از روش پايايي ترکيبي استفاده شد. از بسته نرم افزاري Lisrel نسخه 8.54 براي مدل يابي معادلات ساختاري (SEM) بهره گرفته شد. يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که ظرفيت سازي دانش از مولفه هاي خلق دانش، تفسير دانش و نشر و توزيع دانش تشکيل شده است. بعد خلق و تفسير دانش بر شکل گيري ابعاد تحقيق و توسعه کارآفرينانه از خود اثر معناداري را نشان مي دهند، ليکن نشر دانش در نظام تحقيقات کشاورزي کشور نقش معناداري را از خود نشان نداد.

 
كليد واژه: ظرفيت سازي دانش، تحقيق و توسعه کارآفرينانه، مدل يابي معادلات ساختاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):23-44.
 
شيوه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي
 
شريفيان فريدون*,شريف سيدمصطفي,جعفري سيدابراهيم,موسي پور نعمت اله
 
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

هدف اين پژوهش، بررسي شيوه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي است. روش پژوهش ميداني و توصيفي پيمايشي و جامعه آماري آن اعضاي هيات علمي دانشگاههاي اصفهان (466 نفر) و صنعتي اصفهان (412 نفر) بوده است. براي انتخاب اعضاي هيات علمي دو دانشگاه از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم استفاده شد و 83 نفر از اعضاي هيات علمي در اين پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوري داده هاي اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است. براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي محتوا و براي تعيين پايايي آن از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده است. پايايي گام تعيين ساختار کلي رشته و درسها 0.80، تعيين هدفهاي برنامه درسي 0.86، انتخاب و تدوين محتوا 0.89، اجراي برنامه درسي 0.81، ارزشيابي برنامه درسي 0.88 و پايايي گام تغيير برنامه درسي 0.91 بوده است. نتايج پژوهش نشان داده است که در وضعيت موجود، اعضاي هيات علمي با شيوه حضور خود در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي مشارکت دارند. در وضعيت مطلوب، اعضاي هيات علمي هر دو دانشگاه در گام اجراي برنامه درسي بر نقش خود به عنوان مجري برنامه درسي تاکيد ويژه اي داشته اند. با وجود اين، در گامهاي طراحي برنامه درسي که شامل تعيين ساختار کلي رشته و درسها، تعيين هدفها و انتخاب و تدوين محتواست، در هر دو دانشگاه شيوه مشارکت اعضاي هيات علمي برجسته انتخاب شده است. در دانشگاه اصفهان، علاوه بر شيوه مذکور، مشارکت حداکثري نيز ترجيح داده شده است. در دو گام ارزشيابي و تغيير برنامه درسي در هر دو دانشگاه، اعضاي هيات علمي تمايل داشته اند تا اعضاي هيات علمي برجسته گروه و نماينده اعضاي هيات علمي در اين دو گام مشارکت کنند.

 
كليد واژه: مشارکت، عضو هيات علمي، برنامه ريزي درسي، دوره تحصيلات تکميلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):45-64.
 
بررسي الگوي تعاملات آموزش عالي و دانشگاه با ساير نظامهاي توليد و خدمات
 
فراستخواه مقصود*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

نظامهاي خدمات و توليد در اقتصاد نوين دانش به دانش و فناوري موکول شده اند. از آموزش عالي و دانشگاه انتظار مي رود که ظرفيتهاي پاسخگويي و تقاضاگرايي خود را ارتقا ببخشد. زمان برج عاجهاي دانشگاهي به سرآمده است. هدف از اين تحقيق دستيابي به الگويي مفهومي براي تعامل نظام آموزش عالي و دانشگاهها با ساير نظامهاي توليد و خدمات بوده است. همچنين، روش فراتحليل پژوهشها و نظريه هاي موجود به کار رفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که هر يک از الگوهاي مفهومي بديل چه ظرفيتها و محدوديتهايي دارد. اين الگوها شامل تئوري نئوکلاسيک، تئوري تحولي، ديدگاههاي سنتي نوآوري، رويکرد شبکه نوآوري، ويراستهاي متاخر رويکرد تحولي، همکاري سه جانبه دولت، دانشگاه و صنعت، مدل دانشگاه و صنعت بورل دميان، مسير دانش فناوري و ليسانس فناوري و نظريه پل زدن ميان دو فرهنگ هستند و به صورت مقايسه اي بررسي شده اند. نتيجه تحقيق در برگيرنده الگوي تلفيقي مطلوب با رويکرد سازاگرايي مشارکتي است که در قالب 26 اصل راهنما و دو مدل نهايي در سطوح کلان و خرد ارايه شده است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، دانشگاه، نظامهاي توليد و خدمات، تعامل، علم و فناوري، همکاري دانشگاه و صنعت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):65-83.
 
بررسي و انتخاب الگوي پايه ارزيابي عملکرد مراکز پژوهشي دفاعي
 
حسين پور رضا,آراسته حميدرضا*
 
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم، تهران، ايران
 
 

تجربه کشورهاي پيشرفته نشان مي دهد که تعيين اهداف راهبردي، ارزيابي عملکرد و به کارگيري نتايج به منظور بهبود عملکرد سازمان با رويکردي نظام مند، اصلي بسيار مهم در موفقيت سازمانهاست. ارزيابي عملکرد مراکز پژوهشي دفاعي و تعيين ميزان موفقيت آنها در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده در راستاي چشم انداز 20 ساله پژوهشهاي دفاعي، تعيين و تخصيص بودجه، توسعه و تجهيز، حذف، ادغام يا رتبه بندي آنها يکي از دغدغه هاي اصلي مديريت پژوهشهاي دفاعي کشور بوده است. اين تحقيق با هدف طراحي نظام مناسب براي ارزيابي عملکرد مراکز پژوهشي دفاعي انجام و تلاش شده است به منظور تحقيق اهداف نظام پژوهشهاي دفاعي کشور، نظام ارزيابي عملکرد مناسبي براي مراکز پژوهشي دفاعي از طريق مطالعه پيشينه، شناسايي الگوهاي موجود ارزيابي عملکرد سازمانهاي پژوهشي و غير پژوهشي، شناسايي ويژگيهاي مراکز پژوهشي دفاعي، شناسايي نيازهاي ذينفعان ارزيابي و نقد و اصلاح شاخصهاي موجود طراحي شود. جامعه آماري اين تحقيق مديران و کارشناسان عالي شاغل در بخش ارزيابي عملکرد و بخشهاي مرتبط بوده اند. نمونه آماري تحقيق 22 نفر بود. در اين تحقيق از ابزار مصاحبه، پرسشنامه و جلسات مشورتي کارشناسي با حضور نخبگان استفاده شد. براي تحليل داده ها از آزمون تي تک نمونه اي و تحليل واريانس استفاده شد. با بهره گيري از ادبيات پژوهش الگوهاي مختلف ارزيابي عملکرد بررسي و در نهايت، با استفاده از الگوي کارت امتيازي متوازن (BSC) نظام ارزيابي عملکرد مراکز پژوهشي دفاع طراحي و ارايه شد. نتايج تحقيق نشان داد که الگوي انتخاب شده براي ارزيابي عملکرد اين مراکز داراي ويژگيهاي جامعيت، سازگاري با استراتژيها، قابليت بهبود مستمر، پويايي، اعتبار امتياز دهي، سهولت به کار گيري و توازن است.

 
كليد واژه: نظام ارزيابي عملکرد، مراکز پژوهشي دفاعي، کارت امتيازي متوازن (BSC)، مديريت عملکرد، تحقيق و توسعه و شاخصهاي ارزيابي عملکرد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):85-105.
 
تاثير آموزش کارآفريني بر رفتار کارآفرينانه دانشجويان دانشگاه پيام نور کرمانشاه: رويکرد مدلسازي معادله ساختاري
 
باراني شهرزاد,زرافشاني كيومرث,دل انگيزان سهراب,حسيني لرگاني سيده مريم*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

در گستره هزاره جديد آموزش کسب و کار و فرهنگ کارآفرينانه مي تواند راهکار ارزشمندي براي ايجاد تفکر کارآفريني و اشتغال دانش آموختگان آموزش عالي و به موازات آن بهبود بحران بيکاري جامعه باشد. با اين حال، ارتقاي کارآفريني از طريق آموزش با چالش همراه بوده و بررسيهاي مرتبط با تاثير آن به خصوص بر نيت و رفتار کارآفرينانه فراگيران نسبتا بدون آزمون باقي مانده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف کلي بررسي تاثير آموزش کارآفريني بر رفتار کارآفرينانه دانشجويان با کاربرد تئوري رفتار برنامه ريزي شده Ajzen انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش را دانشجويان رشته مهندسي صنايع دانشگاه پيام نور کرمانشاه تشکيل دادند(N=0.22) .از اين تعداد 140 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گيري تصادفي ساده و با استفاده از جدول Krejcie and Morgan(1970) انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضيات پژوهش به روش مدلسازي معادلات ساختاري و تحليل واريانس چند متغيره، از دو گروه افرادي که در دوره هاي آموزش کارآفريني شرکت کرده بودند و افرادي که در اين دوره ها شرکت نکرده بودند بهره گرفته شد. بر اساس يافته ها، فرضيه هاي اصلي پژوهش مبني بر ارتباط مثبت و معنادار نيت کارآفرينانه دانشجويان با نگرش نسبت به کارآفريني، هنجارهاي ذهني، باور به خودکارآمدي و رفتار کارآفرينانه و تاثير مثبت و معنادار آموزش کارآفريني بر نگرش نسبت به کارآفريني، هنجارهاي ذهني و باور به خودکارآمدي تاييد شد.

 
كليد واژه: آموزش کارآفريني، نيت کارآفرينانه، رفتار کارآفرينانه و مدلسازي معادله ساختاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):107-123.
 
بررسي علم سنجي مقالات منتشر شده محققان علوم پزشکي و علوم وابسته در مجلات پاکستاني و ايراني در فاصله زماني 2009-2004
 
پنجه پور مجتبي*
 
* دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي کيفيت و کميت مقاله هاي منتشر شده با نشاني ايران در فاصله زماني 2009-2004 ميلادي در زمينه علوم پزشکي و علوم وابسته در مجلات پاکستان و داخل کشور بوده است. روش دسترسي به ارقام و اطلاعات اين پژوهش از طريق بانک اطلاعاتي اسکوپوس و به روش پيمايشي انجام شده است. محدوده زماني سالهاي 2009-2004 ميلادي، مقالات با وابستگي علمي ايران به عنوان مبنا و زمينه هاي علوم پزشکي پايه و باليني، بيولوژي، بهداشت و علوم وابسته به عنوان دامنه جستجو انتخاب شدند. ارزش علمي تمام اسناد (مقاله کامل، مروري، گزارش و غيره) يکسان و در نهايت، تعدادي از مجلات که حجم بيشتري از مقالات را شامل مي شدند، از نظر سابقه علم سنجي و کيفيت نسبي به اجمال بررسي شدند. نتايج نشان مي دهد که دو مجله پاکستاني فقط از سال 2006 در اسکوپوس نمايه شده اند و قبل از آن سابقه اي ندارند و از اين نظر نسبت به مجلات ايراني جديدتر هستند، ولي رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند و در همه حال بالاتر از مجلات ايراني قرار مي گيرند. ضرورت چاپ مقاله براي ارتقاي اعضاي هيات علمي و دانش آموختگي دانشجويان دکتري اقبال بلندي را براي اين قبيل مجلات فراهم کرده است تا در قبال دريافت هزينه، تحقيقات پژوهشي فاقد کيفيت قابل قبول را چاپ کنند. شايد اولويت دادن به کيفيت پژوهش و بازنگري در سياستهاي تنبيهي و تشويقي و اکتفاي محدود به رشد کمّي مقالات، راهکار مناسب تري براي اعتلاي علمي کشور باشد.

 
كليد واژه: مجلات پاکستاني، علم سنجي، محققان علوم پزشکي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
حليل عاملي مهارتهاي حرفه اي لازم براي موفقيت شغلي از ديدگاه اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايران
 
قلي فر احسان*,حجازي سيديوسف,حسيني سيدمحمود
 
* دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

براي ايجاد تغييرات چشمگير در بخش کشاورزي هر کشوري تدوين برنامه هاي کاربردي براي شناسايي نيازهاي حرفه اي و فراهم کردن زمينه هاي لازم براي رشد مهارتهاي حرفه اي اعضاي هيات علمي آن کشور امري ضروري و اجتناب ناپذير است. هدف اين پژوهش شناسايي و تحليل مهارتهاي حرفه اي لازم براي موفقيت شغلي از ديدگاه اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايران بوده است. روش پژوهش توصيفي پيمايشي بوده است و جامعه آماري آن را اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايران (N=1837) تشکيل داده اند. با استفاده از جدول نمونه گيري مورگان تعداد 327 نفر به عنوان نمونه تعيين شدند که در نهايت، براي افزايش دقت نتايج، حجم نمونه به 404 نفر افزايش يافت. براي تعيين تعداد اعضاي هيات علمي و تعداد دانشکده ها از روش نمونه گيري طبقه اي با انتساب متناسب و سپس، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده از ميان دانشکده هاي کشاورزي ايران 12 دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه اي بود که روايي آن بر اساس نظرجمعي از اعضاي هيات علمي گروه ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تاييد شد و براي تعيين ميزان پايايي بخشهاي مختلف از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد (0.78 تا 0.92). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS:win16 تجزيه و تحليل شدند. نتايج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداري بين مدرک تحصيلي (کارشناسي ارشد و دکتري) و محل تحصيل (داخل يا خارج از کشور) اعضاي هيات علمي از نظر مهارتهاي حرفه اي وجود دارد. همچنين، نتايج آزمون مقايسه ميانگين (F) نشان داد که تفاوت معنا داري بين مرتبه علمي (مربي، استاديار، دانشيار و استاد) اعضاي هيات علمي مورد مطالعه از نظر مهارتهاي حرفه اي وجود دارد. بر اساس نتايج تحليل عاملي پنج عامل مهارتهاي فناوري اطلاعات، مهارتهاي ارتباطي، تسلط بر محتوا، راهبردهاي تدريس و يادگيري و بالندگي حرفه اي در مجموع حدود 641.58% از کل واريانس را تبيين کردند.

 
كليد واژه: مهارتهاي حرفه اي، آموزش عالي کشاورزي، اعضاي هيات علمي، دانشکده هاي کشاورزي ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):1-17.
 
بررسي ديدگاه اعضاي هيات علمي در خصوص برنامه درسي آموزش علوم مبتني بر ويژگيهاي ماهيت علم
 
سلطاني اصغر*,شريف مصطفي,ركني زاده رسول
 
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

هدف اصلي مقاله حاضر بررسي ديدگاه اعضاي هيئت علمي در خصوص برنامه درسي آموزش علوم مبتني بر ويژگيهاي ماهيت علم در دانشگاه است. بدين منظور، از جامعه آماري که شامل اعضاي هيات علمي رشته هاي فيزيک، شيمي، زيست شناسي و زمين شناسي و گرايشهاي مرتبط در دو دانشگاه اصفهان و صنعتي اصفهان بود، 75 نفر به عنوان نمونه آماري در اين پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته سنجش ديدگاه اعضاي هيات علمي بود. جنبه هاي اصلي مورد سنجش ماهيت علم در اين ابزار عبارت بودند از: موقتي بودن علم، مبناي تجربي علم، خلاقيت در علم، نقش ذهنيت در علم، تاثير مسايل اجتماعي و فرهنگي بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نظريه و قانون علمي. اين مولفه ها در چهار عنصر اساسي برنامه درسي؛ يعني هدفها، محتوا، اجرا و ارزشيابي و در دو وضعيت موجود و مطلوب بررسي شدند. ضريب آلفاي کرونباخ براي اين مقياس سنجش برابر 0.84 محاسبه شد. داده هاي پژوهش با روشهاي آماري تحليل شدند. نتايج نشان داد که از نظر اعضاي هيات علمي در وضعيت موجود برنامه هاي درسي در هيچ يک از عناصر برنامه درسي؛ يعني هدفها، محتوا، اجرا و ارزشيابي مبتني بر مولفه هاي ماهيت علم نيستند. با اين حال، از نظر آنها هدفهاي برنامه درسي از نظر برخورداري از مولفه هاي ماهيت علم به وضعيت مطلوب نزديک ترند. در اين بين ارزشيابي برنامه درسي از نظر رعايت مولفه هاي ماهيت علم، بيشترين اختلاف را با وضعيت مطلوب دارد. از نظر اعضاي هيات علمي در برنامه هاي درسي در وضعيت مطلوب، براي همسويي با مولفه هاي هفت گانه ماهيت علم، بايد بيشترين توجه به دو عنصر اجرا و ارزشيابي برنامه درسي معطوف شود.

 
كليد واژه: ماهيت علم، برنامه درسي، آموزش علوم، اعضاي هيات علمي، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:30 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها