0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش هاي روستايي بهار 1389; 1(1):143-165.
 
بررسي پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان روستايي و عوامل موثر بر بهبود آن (مطالعه موردي: شهرستان همدان)
 
سروش مهر هما*,رفيعي حامد,كلانتري خليل,شعبانعلي فمي حسين
 
* دانشگاه تهران
 
 

رسيدن به توسعه اي برابر و پايدار در جامعه بدون در نظر داشتن زنان روستايي كشور، امري دست نيافتني خواهد بود. به زعم اكثر پژوهشگران توسعه، شناخت جايگاه زنان در روستاها از الزامات رسيدن به توسعه روستايي مطلوب در جوامع به شمار مي آيد. پژوهش حاضر نيز با توجه به اين موضوع به بررسي سطح پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان در روستاهاي شهرستان همدان مي پردازد. در اين نوشتار، با استفاده از توابع كيفي لوجيت، عوامل موثر بر بهبود جايگاه مورد نظر، شناسايي شد و ميزان دقيق آثار هر يك از متغيرهاي مورد بررسي بر بهبود پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان روستايي تعيين گرديد. براي اين منظور تعداد 256 نفر از زنان شهرستان همدان، به روش كوكران در سال 1388 انتخاب گرديدند. روش نمونه گيري به صورت انتساب متناسب طبقه اي و در مرحله بعد به صورت تصادفي بوده است. نتايج نشان مي دهد كه 36.3 درصد زنان در پايگاه پايين، 55.9 درصد در پايگاه متوسط و 7.8 درصد در سطح بالايي از پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي قرار دارند. همچنين با توجه به برآورد مدل لوجيت مشخص شد كه متغيرهاي تحصيلات همسر، اعتماد به نفس، ميزان پس انداز، مهارت هاي اقتصادي زنان، خوداثربخشي، نگرش جنسيتي، مشاركت اقتصادي و تحرك اجتماعي، اثر مثبت و معني داري در سطوح مختلف بر احتمال بهبود پايگاه اقتصادي - اجتماعي زنان روستايي داشته اند. برآورد آماره كشش، نشان داد كه بيشترين اثر مثبت مربوط به متغير مشاركت اقتصادي بوده است، به طوري كه افزايش يك درصدي در ميزان اين شاخص، منجر به افزايش 0.488 درصدي در احتمال بهبود جايگاه اقتصادي - اجتماعي زنان خواهد شد. همچنين با توجه به آماره اثر نهايي، با افزايش يك واحدي در ميزان اين شاخص، احتمال بهبود جايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان، 0.096 واحد افزايش خواهد يافت. متغير خشونت خانگي رابطه منفي و معني داري در سطح 10 درصد با احتمال بهبود پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان داشته است. با توجه به نتايج اين پژوهش، تقويت شاخص هايي كه اثر مثبت بر پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي زنان داشته اند، به ويژه در مورد شاخص مشاركت اقتصادي و همچنين كاهش خشونت خانگي به منظور بهبود پايگاه مورد نظر، ضروري خواهد بود.

 
كليد واژه: پايگاه اقتصادي ـ اجتماعي، زنان روستايي، لوجيت، شهرستان همدان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 2 اردیبهشت 1391  2:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):1-16.
 
بررسي رابطه اميد با موفقيت تحصيلي دانشجويان
 
ابراهيمي نسرين*,صباغيان زهرا,ابوالقاسمي محمود
 
* دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

تحقيق حاضر با هدف مطالعه رابطه اميد با موفقيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي در دو دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد و در سه گروه علوم انساني، فني - مهندسي و علوم پايه صورت پذيرفت. تعداد 381 نفر نمونه با روش نمونه گيري طبقه اي نسبتي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه استاندارد «مقياس اميد در عرصه هاي خاص بزرگسالان» بود و از روشهاي آزمون T، تحليل واريانس، ضريب همبستگي و رگرسيون و آزمون شفه براي تحليل داده ها استفاده شد. بر اساس نتايج پژوهش بين دو عامل اميد و موفقيت تحصيلي رابطه معنادار به دست آمد. همچنين، با توجه به نتايج، ميزان اميد دانشجويان در عرصه هاي مختلف با رشته تحصيلي و دوره تحصيلي آنان رابطه معنادار داشت. علاوه بر اين، بين ميزان اميد در عرصه خانوادگي و عرصه تحصيلي با موفقيت تحصيلي نيز رابطه اي معناداري وجود داشت، ولي در ساير عرصه هاي مطرح شده اميد، رابطه معناداري مشاهده نشد. در نهايت، نتايج نشان داد که از بين شش عرصه مطرح اميد، اميد در عرصه تحصيلي بيشترين رابطه را با موفقيت تحصيلي دارد.

 
كليد واژه: اميد، موفقيت تحصيلي، دانشجويان، دانشگاه شهيد بهشتي، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):17-36.
 
ارائه الگويي براي تامين مالي دانشگاه هاي دولتي
 
انتظاري يعقوب*
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

دانشگاه به مثابه يک بنگاه دانش فعاليت هاي توليد، توزيع، تبديل و ترويج دانش را دنبال مي کند. يک الگوي مطلوب براي تامين مالي فعاليت هاي دانشگاه هاي دولتي الگويي است که اولا تمام فعاليت هاي ياد شده را دربر بگيرد، ثانيا سه اصل کارايي، کيفيت و عدالت را در دانشگاه ها تحقق ببخشد، ثالثا دانشگاه ها را براي توسعه کمي و کيفي فعاليت هاي خود برانگيزاند. در الگوي جاري تامين مالي دانشگاه هاي دولتي ايران فقط بعضي از فعاليت هاي دانشگاه از نظر مالي تامين مي شوند و انگيزه کافي براي توسعه کمي و کيفي فعاليت ها و بهبود کارايي اقتصادي وجود ندارد. با توجه به مساله ياد شده در مقاله حاضر تلاش بر اين است که در چارچوب نظام بودجه ريزي عملياتي الگويي ارائه شود که ضمن در نظر گرفتن تمام ستانده هاي يک دانشگاه جامع، کارايي اقتصادي و انگيزش توسعه فعاليت ها نيز لحاظ شود. براي طراحي الگوي مورد نظر از رويکرد تامين مالي مبتني بر «اهداف ستانده» و از روش «تحليل پوششي داده ها» استفاده شده است. کارکرد الگوي ارائه شده با استفاده از داده هاي دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 1387 و تعريف سناريوهاي مختلف براي رشد ستانده هاي دانشگاه ها در سال هدف تحليل شده است. نتايج نشان مي دهد که رويکرد «تامين مالي به مثابه پيش خريد ستانده هاي دانشگاه»، به مثابه يک رويکرد شبه بازاري، جايگزين مناسب تري براي رويکرد جاري است و الگوي ارائه شده در چارچوب آن مطلوب تر از الگوهاي قبلي است. چون ضمن در نظر گرفتن تمام فعاليت هاي دانشگاه، بودجه بر پايه رقابت و کارايي اقتصادي بين دانشگاه ها توزيع مي شود و انگيزه و رقابت دانشگاهي افزايش مي يابد. در اين الگو تامين مالي دانشگاه ها تابعي از قيمت هاي سايه ستانده ها و نمره کارايي در سال جاري (يا سال گذشته) و مقدار هدف ستانده ها در سال آينده است.

 
كليد واژه: تامين مالي آموزش عالي، تامين مالي مبتني بر ستانده، بودجه ريزي مبتني بر ستانده، کارايي دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):37-58.
 
تحليل عاملي تاييدي مولفه هاي لازم براي ارتقاي توانمندي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايران
 
قلي فر احسان*,حجازي سيديوسف,حسيني سيدمحمود,رضايي عبدالمطلب
 
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

توانمندسازي نيروي انساني يکي از ابزارهاي موثر براي افزايش بهره وري و استفاده بهينه از ظرفيت ها و توانايي هاي فردي و گروهي افراد به منظور تحقق اهداف سازماني است. هدف اين پژوهش توصيفي - پيمايشي، تحليل عاملي تاييدي مولفه هاي لازم براي توانمندسازي اعضاي هيات علمي بوده است. جامعه آماري تحقيق را اعضاي هيات علمي دانشکده هاي کشاورزي ايران (N=1837) تشکيل مي دادند که از اين ميان تعداد 404 نفر به عنوان نمونه تعيين شد. ابزار تحقيق پرسشنامه اي بود که روايي آن بر اساس نظر جمعي از اعضاي هيات علمي گروه ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تاييد و براي تعيين ميزان پايايي بخش هاي مختلف، از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد (0.78 تا 0.92). داده ها با استفاده از نرم افزار Lisrel8.8 تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحليل عاملي تاييدي نشان داد که فرهنگ سازماني، مهارت هاي حرفه اي و زمينه هاي سازماني - مديريتي اثر مثبت و معناداري بر توانمندي اعضاي هيات علمي دارد.

 
كليد واژه: توانمندسازي، فرهنگ سازماني، مهارت هاي حرفه اي، زمينه هاي سازماني - مديريتي، اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):59-80.
 
طراحي چارچوبي براي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان مجازي به يادگيري الکترونيکي و سنجش آن
 
الهي شعبان*,كنعاني فاطمه,شايان علي
 
* دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

به منظور گسترش استفاده از رسانه هاي نوين در آموزش عالي و بهره مندي از مزاياي آن، بررسي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان به يادگيري الکترونيکي ضروري است. در اين مقاله با بررسي پژوهش هاي پيشين و نظرخواهي از خبرگان، چارچوبي براي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان مجازي به يادگيري الکترونيکي شناسايي و طراحي شده است. بر اساس اين چارچوب چهار بعد اصلي شامل عوامل فردي، محيطي، رسانه و محتواست. در اين پژوهش متغيرهاي موجود در چارچوب در دانشگاه هاي داراي آموزش الکترونيکي در شهر تهران سنجش شده است. براي اين منظور پرسشنامه اي طراحي و ميان دانشجويان دانشگاه هاي اميرکبير، تربيت مدرس، خواجه نصيرالدين طوسي و شهيد بهشتي، که دوره هاي آموزش الکترونيکي را اجرا مي کنند، توزيع شده است. پس از جمع آوري و تحليل داده ها، نتايج نشان داد که عوامل فردي در بهترين شرايط و عوامل رسانه در پايين ترين وضعيت قرار دارند. در پايان، بر اساس نتايج، پيشنهادهايي در باره وضعيت آموزش الکترونيکي دانشگاه هاي مورد بررسي بيان شده است.

 
كليد واژه: يادگيري الکترونيکي، ويژگي هاي فردي، رسانه، عوامل محيطي، محتوا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):81-98.
 
اسنادهاي استادان موفق در خصوص روش هاي ارتقاي انگيزه تحصيلي دانشجويان دانشگاه بيرجند
 
طالب زاده شوشتري ليلا*,پورشافعي هادي
 
* دانشگاه بيرجند، بيرجند، ايران
 
 

يادگيري يک موهبت الهي است. در ميان همه عوامل موثر بر يادگيري، انگيزه بسيار مهم است و يکي از عوامل تعيين کننده انگيزه تحصيلي فرا دانشجويان نقش استادان است. هدف پژوهش حاضر شناسايي اسنادهاي استادان موفق در خصوص روش هاي ارتقاي انگيزه تحصيلي دانشجويان است. روش پژوهش از نوع زمينه يابي است. بدين منظور 15 نفر از استادان برجسته دانشگاه بيرجند که طي يک دوره پنجساله در ارزيابي از کيفيت تدريس به شيوه نظرخواهي توسط دانشجويان در گزينه کيفيت تدريس بالاترين نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونه گيري هدفمند و از پنج دانشکده مختلف انتخاب و داده ها از طريق مصاحبه جمع آوري شدند. بر اساس نتايج پژوهش، اسنادهاي استادان در خصوص افزايش انگيزه در چهار مقوله اصلي شامل روابط انساني، مهارت هاي تدريس، ويژگي هاي شخصيتي و مهارت هاي ارزشيابي دسته بندي شدند. در اين پژوهش با توجه به اسنادهاي استادان در خصوص عوامل موثر بر کاهش انگيزه دانشجويان طي ساليان اخير، نقش استاد مهمترين عامل بود. همچنين، جنبه هنر يا علم بودن تدريس و ميزان تاثير آموزش و بهسازي، نيز مورد سوال و تجزيه و تحليل قرار گرفت.

 
كليد واژه: استاد موفق، اسناد، انگيزه تحصيلي، دانشجو، يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):99-120.
 
ارزيابي انتخاب رشته و تاثير آن بر رضايت تحصيلي دانشجويان دانشگاه اصفهان
 
رباني رسول*,ربيعي كامران
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
 

آموزش عالي به عنوان مهمترين نهاد آموزشي هر جامعه مي تواند سهم بسزايي در رشد و توسعه کشورها داشته باشد. هدايت صحيح دانش آموزان به دانشگاه ها و کمک به افزايش نزديکي و ارتباط ميان علايق و رشته تحصيلي افراد مي تواند از هدر رفتن استعداد و نيروي جواني و منابع ملي جلوگيري کند. در پژوهش حاضر ضمن شناسايي عوامل اصلي موثر بر انتخاب رشته دانشجويان دانشگاه اصفهان، هدف اصلي بررسي تاثير نحوه ارزيابي رشته بر ميزان رضايت تحصيلي آنان بوده است. جامعه آماري پژوهش حاضر را کليه دانشجويان کارشناسي دانشگاه اصفهان تشکيل مي دهند. حجم نمونه بالغ بر 465 نفر بود که بر اساس دو متغير جنسيت و رشته تحصيلي انتخاب شدند که حدود 65 درصد پاسخگويان علايق و نظر خودشان را مهمترين عامل تاثيرگذار بر انتخاب رشته معرفي کردند. تقريبا به همين نسبت از آنان نيز عنوان کرده اند که در صورت داشتن دانش و شناخت حاضر دوباره رشته فعلي را انتخاب مي کردند. همچنين، در پژوهش حاضر به منظور بررسي سهم تاثيرگذاري نحوه ارزيابي فرد از رشته بر ميزان رضايت تحصيلي اش از مدل معادله ساختاري استفاده و ملاحظه شد که عامل تاثيرگذار ارزيابي از رشته تحصيلي بر رضايت تحصيلي 58 درصد است.

 
كليد واژه: آموزش عالي، ارزيابي رشته، رضايت تحصيلي، انتخاب رشته، دانشجويان دانشگاه اصفهان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:25 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):121-136.
 
اندازه گيري ارزش هاي دانشجويان دانشگاه پيام نور استان تهران
 
اكرامي محمود,دشتوان اردستاني زهرا*,فرهبد اميرهوشنگ
 
* دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
 
 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي نظام ارزش ها در دانشجويان از طريق اندازه گيري ارزش هاي دانشجويان در هر يک از سطوح، رتبه بندي نظام ارزش ها و تعيين رابطه ويژگي هاي فردي با نظام ارزش هاي دانشجويان بوده است. جامعه آماري 6000 نفر دانشجوي مرکز تهران در مجتمع هاي علوم انساني و علوم پايه بودند. در مجموع 350 نفر با روش نمونه برداري خوشه اي به طور تصادفي انتخاب و از پرسشنامه نظام ارزش هاي آلپورت، ورنون و ليندزي براي جمع آوري داده ها استفاده شد. اعتبار ابزار سنجش براي هر يک از ارزش هاي شش گانه نظري، اقتصادي، هنري، اجتماعي، مذهبي و سياسي به ترتيب برابر 0.86، 0.77، 0.83، 0.81، 0.82، و 0.79 به دست آمد. نتايج نشان داد که هر يک از ارزش ها در جامعه مورد مطالعه رتبه اي بالا داشتند. همچنين، متغير ارزش هنري بالاترين رتبه و ارزش مذهبي پايين ترين رتبه را داشتند و ارزش هاي سياسي، اقتصادي، نظري و اجتماعي در رتبه هاي دوم تا پنجم قرار داشتند. در اين پژوهش رابطه ويژگي هاي فردي نيز با متغيرهاي شش گانه نظام ارزش هاي دانشجويان مدنظر قرار گرفت و اين نتايج به دست آمد: جنسيت با ارزش اقتصادي و ارزش هنري، تاهل با ارزش اقتصادي، سن با ارزش هنري، مقطع تحصيلي با ارزش اقتصادي و نوع دانشکده با ارزش هنري رابطه دارد. در متغيرهاي فردي ديگر با هيچ يک از ارزش ها رابطه معنادار مشاهده نشد.

 
كليد واژه: ارزش نظري، ارزش اقتصادي، ارزش هنري، ارزش اجتماعي، ارزش سياسي، ارزش مذهبي، دانشجويان، دانشگاه پيام نور استان تهران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):1-25.
 
تدوين چرخه عمر دانشگاه - رويکرد فازي
 
آذر عادل*,خسرواني فرزانه,جلالي رضا,دهدشتي عادل
 
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

رقابت شديد دانشگاه ها و تلاش هاي آنها در ارايه خدمات با بالاترين كيفيت به منظور دستيابي به جايگاه و اعتبار بين المللي بالاتر باعث شده است تا اين موسسات به رويكردي جامع، كه بتواند عملكرد موسسه را ارزيابي کند، نياز داشته باشند. طراحي و استقرار نظام ارزيابي از نيازهاي ضروري يک سازمان براي تعيين ميزان دستيابي به اهداف است و مي تواند به شناسايي چرخه عمر آن کمک کند. شناسايي چرخه عمر دانشگاه مي تواند به مديران کمک کند تا به گونه اي برنامه ريزي کنند که همواره در مرحله رشد و بلوغ خود باقي بمانند، چرا که پس از آن در صورت هدايت و برنامه ريزي ناصحيح، دوران پيري سازمان پديدار و در نهايت، به نابودي سازمان منجر خواهد شد. استفاده از ابزارها و روشهاي نوين براي شناسايي چرخه عمر و موقعيت دانشگاه ها مي تواند در هدايت و مديريت مراکز آموزش عالي بسيار کارساز باشد. از اين رو، در اين پژوهش رويکردي فازي براي شناسايي چرخه عمر دانشگاه ها استفاده شد. اين پژوهش در دانشگاه تربيت مدرس انجام و چرخه عمر دانشگاه بر اساس چهار منظر آموزش، پژوهش، وجهه بين الملل و فرهنگي - تسهيلات و امکانات طي سالهاي 1370 تا 1387 ترسيم شد. نتايج نشان داد که اين دانشگاه در سالهاي 1370 و 1371 در مرحله معرفي، در فاصله سالهاي 1372 تا 1380 در مرحله رشد و در سالهاي بعد از آن در مرحله بلوغ قرار داشته است.

 
كليد واژه: دانشگاه، چرخه عمر، مديريت، کارايي، تئوري فازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):27-46.
 
وضعيت ارتباط دانشکده هاي فني - مهندسي دانشگاه هاي دولتي تهران با صنعت در چارچوب نظام ملي نوآوري
 
اسماعيلي ميترا*,يمني دوزي سرخابي محمد,حاجي حسيني حجت اله,كيامنش عليرضا
 
* دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت ارتباط دانشکده هاي فني - مهندسي دانشگاه هاي شهر تهران (وابسته به وزارت علوم تحقيقات و فناوري) با صنعت در چارچوب نظام ملي نوآوري از ديدگاه اعضاي هيات علمي، دانشجويان و مديران صنعت بوده است. نظام ملي نوآوري رويکردي سيستمي به جريان دانش (ايجاد، انتشار و بهره برداري) است و بر اساس اين رويکرد، نوآوري و توسعه فناوري حاصل مجموعه اي از ارتباطات و تعاملات ميان بازيگراني همچون بنگاه هاي صنعتي و دانشگاه هاست. جامعه نمونه آماري اين پژوهش 250 عضو هيات علمي و 748 دانشجوي دوره هاي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري از دانشکده هاي فني - مهندسي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران و 54 مدير ارشد صنعت بوده است، نتايج پژوهش نشان داده است که فعاليت هاي ارتباطي اين دو نهاد بر اساس مولفه هاي نظام ملي نوآوري (تحقيق و توسعه، تسهيل و تامين منابع مالي تحقيق و توسعه، توسعه منابع انساني، انتشار و انتقال فناوري، ارتقاي کارآفريني و توليد کالا و خدمات) پايين تر از ميانگين مورد نظر جامعه (حد متوسط) با اطمينان 95 درصدي است.

 
كليد واژه: نظام ملي نوآوري، ارتباط دانشگاه و صنعت، دانشکده هاي فني - مهندسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):47-68.
 
بررسي چالشهاي تحقق نظام مصوب برنامه ريزي درسي غير متمركز دانشگاهي از ديد اعضاي هيات علمي رشته علوم تربيتي دانشگاه هاي داراي هيات مميزه شهر تهران در سال تحصيلي 89-1388
 
سبحاني نژاد مهدي,رهنما اكبر,شاه حسيني نجيبه*
 
* دانشگاه شاهد، تهران، ايران
 
 

هدف از پژوهش حاضر شناسايي چالشهاي تحقق نظام مصوب برنامه ريزي درسي غير متمركز دانشگاهي از ديدگاه اعضاي هيات علمي بود. روش پژوهش آميخته اي از شيوه هاي تحليل اسنادي و زمينه يابي پرسشنامه (پيمايش) بود. جامعه آماري پژوهش شامل 134 نفر از اعضاي هيات علمي رشته علوم تربيتي در دانشگاه هاي شهر تهران بود که از اين ميان 101 نفر به طور تصادفي انتخاب شدند. همچنين، از پرسشنامه اي محقق ساخته براي گردآوري داده ها استفاده شد. يافته هاي پژوهش به ترتيب چالشهاي زير را شناسايي کرد: نبود ساختار تشکيلاتي متناسب دانشگاهي، نهادينه نشدن فرهنگ برنامه ريزي درسي استاد محور، نبود باور باطني اعضاي هيات علمي به اهميت برنامه ريزي درسي استاد محور، نبودن انگيزش شخصي، وجود نداشتن سازکار تامين مالي و اعتباري متناسب دانشگاهي، نبود نظام آموزش، هدايت و حمايت تخصصي دانشگاهي، نبود توانمندي تخصصي برنامه ريزي درسي اعضاي هيات علمي و وجود نداشتن سازکار قانوني متناسب.

 
كليد واژه: برنامه ريزي درسي، نظام مصوب، تمرکززدايي، اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):69-89.
 
ارزيابي دانشجويان از محيط هاي کارآفرينانه و تبيين رابطه آن با قصد کارآفريني
 
صادقي مهدي,ملکي نيا عماد*
 
* دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
 

قصد کارآفريني يکي از مهم ترين عوامل موثر در راه اندازي يک کسب و کار جديد و کارآفرينانه است. از طرف ديگر، محيط هاي مساعد کارآفريني افراد را به سرمايه گذاري در کسب و کارهاي جديد تشويق و به طور بالقوه قصد کارآفريني افراد را براي سرمايه گذاري در فعاليتهاي مخاطره آميز تقويت مي كند.
در اين پژوهش ارتباط بين پنج عامل کليدي محيط هاي کارآفرينانه و قصد کارآفريني در دانشگاه تهران بررسي شده است. پنج عامل محيطي کارآفريني به ترتيب شامل سياستها و رويه هاي دولتي، شرايط اجتماعي - اقتصادي، مهارتهاي کارآفريني و کسب و کار، مساعدت مالي و مساعدت غير مالي هستند. از روش تحقيق توصيفي - پيمايشي براي مطالعه متغيرها استفاده شده است. در اين پژوهش، به منظور اندازه گيري قصد کارآفريني و ديگر متغيرهاي کنترل از پرسشنامه قصد کارآفريني
(EIQ) و از تحليلهاي متقارن نيز براي تعيين معناداري ارتباط بين عوامل محيطي و قصد کارآفريني استفاده شده است. در اين پژوهش بين تمامي عوامل محيطي کارآفريني و قصد کارآفريني روابط معناداري وجود داشت. همچنين اهميت مقايسه اي عوامل محيطي، به همراه تحليل هاي متقارن فرعي بر اساس ويژگي هاي افراد نمونه محاسبه گرديده است.

 
كليد واژه: كارآفريني، محيط هاي كارآفريني، سياستها و رويه هاي دولتي، شرايط اجتماعي اقتصادي، مهارتهاي کارآفريني و کسب و کار، مساعدت مالي، و مساعدت غير مالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:26 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):91-114.
 
بررسي کيفيت زندگي کاري اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي ايران و ارايه راهکارهايي براي بهبود آن
 
نورشاهي نسرين*,سميعي حسين
 
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران
 
 

هدف از اين مطالعه بررسي کيفيت زندگي کاري اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي ايران و ارايه راهکارهايي براي بهبود آن بود. از روش پيمايشي از نوع توصيفي - تحليلي براي انجام يافتن اين مطالعه و پرسشنامه محقق ساخته براي جمع آوري داده ها استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اين پژوهش 21045 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بود كه از اين ميان جمعا 693 نفر به عنوان نمونه مد نظر قرار گرفت. يافته ها نشان داد بر اساس ميزان سه نوع فعاليت آموزشي، پژوهشي و خدمات علمي - اجرايي، کيفيت زندگي کاري اعضاي هيات علمي مورد بررسي از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست. سطح بهره مندي هيات علمي از فرصتهاي رشد و توسعه حرفه اي نيز در حد پايين و متوسط ارزيابي شد. ميزان تعاملات، ارتباطات و فعاليتهاي مشارکتي در بين اعضاي هيات علمي توسط بيشترين درصد از پاسخگويان در حد متوسط ارزيابي شد. بنابر نظر بيشتر پاسخگويان (53 درصد) سوء رفتار و عدم رعايت اخلاق در فضاي زندگي حرفه اي و فرهنگ سازماني به عنوان عوامل تاثيرگذار بر ابعاد کيفيت زندگي کاري اعضاي هيات علمي شناسايي شدند.

 
كليد واژه: کيفيت زندگي کاري، آزادي علمي، اجتماع علمي، اخلاق حرفه اي، اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):115-136.
 
تاثير آموزش عالي بر رشد اقتصادي در كشور ايران: كاربرد رهيافت آزمون کرانه ها
 
حيدري حسن*,دباغ رحيم,سنگين آبادي بهرام
 
* دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه اروميه، اروميه، ايران
 
 

 به منظور بررسي و آزمون نقش آموزش عالي بر رشد اقتصادي، در اين پژوهش تاثير متغير شاغلان داراي تحصيلات دانشگاهي بر رشد اقتصادي ايران با به کارگيري آزمون کرانه ها و آزمون عليت گرنجر، با استفاده از داده هاي سالهاي 1386-1350، بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد که رابطه تعادلي ميان آموزش عالي و رشد اقتصادي در بلند مدت وجود دارد. همچنين، نتايج مدل تصحيح خطا نشان مي دهد که رشد درآمد واقعي در هر دوره حدود 75% به سمت مقدار تعادلي بلند مدت خود در مدل رشد آموزش عالي همگراست. نتايج تخمين ها بيانگر آنها است که آموزش عالي در کوتاه مدت و بلندمدت داراي تاثيري مشابه موجودي سرمايه بر رشد اقتصادي خواهد بود. نتايج آزمون عليت گرنجر شرطي حاکي از وجود نداشتن رابطه عليت کوتاه مدت ميان متغيرها و وجود داشتن رابطه عليت غير مستقيم يک طرفه از رشد آموزش عالي به رشد اقتصادي در بلند مدت است. با توجه به اين يافته ها تاثير بلند مدت آموزش عالي بر رشد اقتصادي به صورت قوي پذيرفته مي شود، از اين رو، سرمايه گذاري بيشتر براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاتر توجيه اقتصادي دارد و توصيه مي شود.

 
كليد واژه: آموزش عالي، رشد اقتصادي، آزمون کرانه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):137-154.
 
شناسايي و تحليل موانع و عوامل بازدارنده به کارگيري و توسعه يادگيري الکترونيکي در دانشگاه پيام نور
 
موسوي مينا*,محمدزاده نصرآبادي مهناز,پزشكي راد غلامرضا
 
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

روند استفاده از يادگيري الكترونيكي در آموزش عالي رو به افزايش است. دانشگاه پيام نور نيز همانند بسياري از دانشگاه ها به دنبال استفاده و توسعه يادگيري الكترونيكي است. هدف كلي اين پژوهش شناسايي و تحليل موانع و عوامل بازدارنده به کارگيري و توسعه يادگيري الكترونيكي در دانشگاه پيام نور اردبيل از ديدگاه اعضاي هيات علمي بود. از روش توصيفي - همبستگي براي انجام دادن پژوهش و از پرسشنامه براي گردآوري اطلاعات استفاده شد. جامعه آماري اين پژوهش اعضاي هيات علمي و مدرسان مدعو دانشگاه پيام نور استان اردبيل بود. تعداد 160 نفر از آنها با استفاده از نمونه گيري تصادفي به عنوان اعضاي نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نتايج تحليل داده ها حکايت از شناسايي هفت مانع شامل نبود تناسب ميان روش و محتوا، نبود دسترسي - مهارتي، نگرشي، فرهنگي، اعتباري - تشويقي، زيرساختي و موانع مرتبط با تلفيق آموزش الكترونيكي به آموزش سنتي، موانع به كارگيري و توسعه يادگيري الكترونيكي داشت. اين عوامل هفت گانه 61.8 درصد از كل واريانس مربوط به متغيرهاي موانع يادگيري الكترونيكي را تبيين کردند.

 
كليد واژه: يادگيري الکترونيکي، موانع، دانشگاه پيام نور، اردبيل، ايران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:27 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها