0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):42-64.
 
عنوان فارسي: بررسي سير تاريخي روايات، آثار و ديدگاه ها در محکم و متشابه (عنوان عربي: دراسة المراحل التاريخية للروايات و الآثار و النظريات في المحكم والمتشابه)
 
شاكر محمدكاظم,فخاري سعيد
 
 
 

چکيده فارسي:
با اين که اشتمال قرآن کريم بر آيات محکم و متشابه، نص صريح قرآن در آيه هفتم سوره آل عمران است، با اين حال، هنوز برخي از زواياي اين بحث در پرده ابهام قرار دارد. به طور کلي، يکي از مشکلاتي که در تفسير مفاهيم و مصاديق واژه ها و اصطلاحات قرآن و هر متن تاريخي ديگر به وجود مي آيد، تغيير معاني اصطلاحي واژه ها در گذر زمان و در نهايت، خلط و در هم تنيدن معاني مختلف يک اصطلاح است. در هر زباني اصطلاحات دچار تغيير در معاني مي شوند و در هر زمان چه بسا معاني جديدي به برخي واژه ها تزريق مي شود که با معنا يا معاني قبلي قدري متفاوت مي شود. به نظر مي رسد که اصطلاح دوگانه «محکم و متشابه» نيز در زمره همين اصطلاحات است.
اين مقاله در صدد است تا بين آنچه که در احاديث و آثار در تبيين معنا و مصداق محکم و متشابه آمده، با آنچه که متقدمان و متاخران و معاصران در اين باره گفته اند، مقايسه اي انجام دهد و آن گاه، با توجه به فضا و سياق آيه هفتم سوره آل عمران به داوري بنشيند که اين اصطلاحات در گذر از دو دوره «اثر» و «راي» تا چه اندازه از اصطلاح اوليه قرآني خود دور شده اند.
به نظر نويسندگان مقاله، دو قرآن پژوه بزرگ معاصر، علامه محمد حسين طباطبايي و آيه اله محمد هادي معرفت با نقد اصطلاح محکم و متشابه نزد اصوليان و مفسران پيشين، با تبييني نسبتا جديد از محکم و متشابه، به اصطلاح قرآني نزديک تر شده اند و نيز آنچه در احاديث و آثار آمده، گرچه تا حدودي قرين اضطراب و تشويش است، اما به اصطلاح قرآني نزديک تر است تا آنچه که ابتدا در اصطلاح اصوليان و سپس مفسران و دانشمندان علوم قرآني رايج شده است.

چکيده عربي:
يحاول المقال الحاضر إجراء مقايسة بين ما ورد في الأحاديث والآثار في خصوص معني المحكم و المتشابه ومصاديقهما، و بين ما قاله المتقدمون و المتأخرون و المعاصرون في هذا المجال، و بلحاظ أجواء و سياق الآية السابعة من سورة آل عمران المباركة نجلس علي طاولة التحكيم لنري مقدار ما ابتعدت به هذه الاصطلاحات عن معناها الأولي والقرآني عند عبورها من مرحلتي «الأثر» و «الرأي».
الذي يراه كتّاب المقال هو أن الباحثين القرآنيين الكبيرين في العصر الحاضر و هما العلامة الطباطبائي و آية الله محمد هادي معرفة ومن خلال نقدهما لاصطلاح المحكم و المتشابه عند الأصوليين و قدماء المفسرين، استعرضا معني جديد نسبيا للمحكم و المتشابه، و هذا المعني أقرب للاصطلاح القرآني. كما أن ما جاء في الأحاديث و الآثار – و إن كان فيه نوع من التشويش و الاضطراب - هو أقرب للاصطلاح القرآني من الاصطلاح الرائج بين الأصوليين و المفسرين و علماء علوم القرآن.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: روايات محکم و متشابه، علوم قرآني، اصول فقه، محکم، متشابه، مبهم (كليدواژه عربي: روايات المحكم و المتشابه، علوم القرآن، أصول الفقه، المحكم، المتشابه، المبهم)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):65-81.
 
عنوان فارسي: نقش متون ديني در تبيين معاني واژگان روايات (عنوان عربي: دور النصوص الدينية في بيان معاني مفردات الروايات)
 
كاظمي محمد*
 
 
 

چکيده فارسي:
فهم معاني واژگان روايات از اهميت خاصي برخوردار است. مراجعه به کتب لغت در اين زمينه، بسيار مفيد، لازم و کارگشاست، ولي با اين حال، کافي نيست. کتب لغت قابليت ارائه تمام زواياي معاني بسياري از واژگان روايات را ندارند. اين نوشتار، در پي آن است تا با ارائه دلايلي نشان دهد که نمي توان براي فهم معاني تمامي واژه هاي روايات، تنها به معاني ارائه شده از سوي لغويان اکتفا نمود. اين کار، دست کم، در مورد بسياري از اين گونه واژه ها با آسيب هايي همراه خواهد بود. همچنين بررسي برخي از شيوه هاي مفهوم شناسي واژگان روايات از متون ديني، از ديگر بخش هاي اين نوشته خواهد بود. در پايان نيز چند واژه را با اعمال اين شيوه، معنايابي خواهيم کرد.

چکيده عربي:
يحظي فهم المفردات الواردة في الروايات الشريفة بأهمية خاصة، و الرجوع لكتب اللغة في هذا المجال مفيد و نافع، إلّا أنه ليس كافيا، فكتب اللغة لا تفي ببيان تمام الخصوصيات المعنوية للكثير من المفردات الحديثية.
المقال الحاضر يحاول أن يعرض الأدلة الدالة علي أن فهم جميع المفردات الروائية لا يتسني من خلال الرجوع لخصوص المعاني المذكورة في كتب اللغة. و أن الاعتماد علي خصوص المعاني المذكورة في كتب اللغة له تبعاته الخاصة في الكثير من الموارد. كما سنبحث عدد من الأساليب المتداولة في فهم المفردات الحديثية. و أخيرا سنطبق هذا المنهج لفهم بعض المفردات
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: واژه، معنا، روايات، متون ديني (كليدواژه عربي: المفردات، المعني، الروايات، النصوص الدينية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:53 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 

 4 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):82-103.
 
عنوان فارسي: معيارهاي غلو در قرآن و روايات (عنوان عربي: معايير الغلو في القرآن والروايات)
 
افقي داوود*
 
* دانشکده علوم حديث قم
 
 

چکيده فارسي:
آنچه در اين نوشتار به دنبال آن هستيم، به دست آوردن ملاک ها و معيارهايي از قرآن و احاديث معتبر است تا بتوان با آن ملاک ها، رواياتي را که احتمال اشتمال آنها بر اعتقادات و مفاهيم غلو آميز مي رود، شناسايي کرد.
در آيات قرآن، غلو همزاد و همراه کفر و شرک است و غاليان کساني هستند که اعتقاد و سخنشان در باره ديگران به نفي ربوبيت الهي مي انجامد و انکار عبوديت و بندگي ديگران را در پي دارد. انتساب ربوبيت و الوهيت به غير خدا، انتساب صفات اختصاصي الهي به غير خدا و نفي بشريت پيامبران الهي، ملاک هاي غلو در قرآن است، در روايات نيز، علاوه بر موارد قرآني، اموري چون ادعاي نبوت ائمه ? و تفضيل ائمه ? بر پيامبر ? از مصاديق غلو شمرده شده است. بررسي روايات موسوم به «قولوا فينا ما شئتم» نيز بخش پاياني اين نوشته را تشکيل مي دهد.

چکيده عربي:
نحاول في هذه المقال أن نستنبط معاييرا من القرآن الكريم و الأحاديث المعتبرة، كي نقيّم بها الروايات المشتملة علي بعض المفاهيم التي نحتمل كونها من الغلو. فالغلو في منظار القرآن الكريم توأم للشرك و الكفر، و الغلاة هم من كانت عقائدهم أو كلامهم في شأن الآخرين ينتهي لانكار ربوبية الله سبحانه و تعالي و إنكار عبودية الآخرين له.
إن نسبة الربوبية والالوهية لغير الله سبحانه، و نسبة الصفات الصة بالله لغيره سبحانه، و نفي البشرية عن الأنبياء والأوصياء، تعد معاييراً للغلو من منظار القرآن الكريم. كما ذكرت الروايات الشريفة أمورا أخري باعتباها مصاديق للغلو، نظير: دعوي النبوة للأئمة، تفضيل الأئمة
علي النبي. والقسم الأخير من المقال يتمثل في دراسة الروايات التي ورد فيها «قولوا فينا ما شئتم».

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: غلو، معيارهاي قرآني غلو، معيارهاي حديثي غلو (كليدواژه عربي: الغلو، المعايير القرآنية للغلو، المعايير الحديثية للغلو)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):104-117.
 
عنوان فارسي: هندسه دانش‏ هاي حديثي در انديشه و قلم شيخ بهايي (عنوان عربي: هندسة علوم الحديث في أفكار و مؤلفات الشيخ البهائي)
 
سبحاني نيا محمدرضا*
 
* دانشکده علوم حديث
 
 

چکيده فارسي:
شيخ بهايي? دانشمند بزرگ شيعه، دانش ‏هاي قرآن، حديث، فقه، اصول، عرفان، رياضيات، معماري، ادبيات و شعر را با هنرمندي گردآورده است. ابعاد مختلف علمي اين عالم فرزانه شايسته بازشناسي و تحليل است. اين نوشتار به بررسي يکي از ابعاد شخصيتي او، يعني توانايي علمي ‏اش در دانش‏ هاي حديثي پرداخته است. مجموعه دانش ‏هاي رجال، درايه و مصطلحات و فقه الحديث و ميزان پردازش به آنها در آثار شيخ بهايي به گونه اي قابل ملاحظه است و ورود و خروج عالمانه و نوآوري‏ هاي تحسين برانگيزش قابل ستايش.

چکيده عربي:
الشيخ البهائي العالم الشيعي الكبير، الذي استطاع أن يجمع بفنه علوما مختلفة من قبيل علوم القرآن، الحديث، الفقه، الأصول، العرفان، الرياضيات، فن العمارة، الأدب و الشعر.
الأبعاد العلمية المختلفة لهذا العالم الجليل جديرة بإعادة النظر و التحليل. المقال الحاضر يتناول أحد أبعاد هذه الشخصية الجليلة، و هي قدرته في علوم الحديث، فيمكننا أن نلحظ في مؤلفات الشيخ البهائي مجموع علوم الحديث من الرجال و الدراية و الاصطلاحات و فقه الحديث، وأن نلحظ مقدار تعرضه لها، كما أن دخوله في هذه الأبحاث و خروجه منها و إبداعه فيها، جدير بالتحسين
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: شيخ بهايي، حديث، رجال، فقه الحديث، درايه، مصطلحات (كليدواژه عربي: الشيخ البهائي، الحديث، الرجال، فقه الحديث، الدراية، الاصطلاحات)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):118-139.
 
عنوان فارسي: نقد و بررسي حديثي در فضيلت اهل فارس (عنوان عربي: نقد و دراسة حديث في فضل أهل فارس)
 
معارف مجيد,ميرحسيني يحيي
 
 
 

چکيده فارسي:
راويان و جامعان روايي احاديثي را به پيامبر ? نسبت مي دهند که درون مايه آن به نوعي فضيلت و برتري اهل فارس است. فضيلتي که چنانچه در ستاره ثريا هم باشد، اهل فارس بدان نايل خواهند شد. اين فضل و برتري در روايات، حداقل با سه واژه «ايمان»، «علم» و «دين» آمده است. اين احاديث را مي توان در مجامع حديثي، کتاب هاي تاريخي و تفاسير شيعه و اهل سنت جستجو نمود. در اين مقاله نخست، گستره انعکاس روايات اهل سنت که از بسامد بيشتري برخوردار است مورد بررسي قرار گرفته، سپس به نقل هاي اماميه خواهيم پرداخت. آن گاه، به بررسي محتواي آنها پرداخته، ديدگاه هاي گوناگون در باره مصاديق آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزيابي اين روايات، چند ديدگاه اساسي مطرح شده است، به اين صورت که گروهي با اعلام صحت و يا سکوت، موافقت خود را با آنها ابراز داشته و برخي ديگر که همگي از متاخران هستند مخالف اين احاديث بوده، تمام آنها را جعلي مي پندارند. در اين ميان ديدگاه بينابيني وجود دارد که برخي را صحيح و برخي را تحريف شده مي داند. در پايان با بررسي رجالي و سندي روايات، صحت آن به بحث گذاشته شده است.

چکيده عربي:
نسب بعض الرواة و مؤلفي الجوامع الحديثية بعض النصوص للنبي تتضمن فضيلة و تفضيلا لأهل فارس، وهي أنه لو كانت فضيلة في الثريا لنالها أهل فارس. وقد ورد هذا الفضل و التفضيل في الروايات ضمن ثلاث عناوين علي الأقل هي: الإيمان، العلم، الدين. ويمكننا العثور علي هذه النصوص في الجوامع الحديثية، و كتب التاريخ و التفسير، للشيعة و أهل السنة.
تطرقنا في هذا المقال أولا إلي انعكاس هذه الفكرة بشكل واسع في روايات أهل السنة حيث نجد لها ترددا واسعا في كتبهم، ثم تعرضنا لنقل الإمامية لهذه الروايات، ثم تناولنا مضامينها بالبحث، حيث تختلف الأنظار تجاه مصاديقها. وفي مقام تقييم هذه الروايات توجد عدة نظريات أساسية، حيث صرح البعض بصحة هذه الروايات، و حاول آخرون إعلام موافقتهم لها من خلال سكوتهم عنها، بينما خالفها عدد آخر - وهم جميعاً من المتأخرين - و رأوا أنها جميعا من الموضوعات، كما اختار البعض حدا وسطا بين المسلكين المذكورين، فقالوا بأن بعضها صحيح و الآخر محرّف. وفي الختام تناولنا أسانيدها بالدراسة الرجالية والسندية لندرس صحتها من هذا الجانب أيضا
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: حديث، پيامبر ?، فضايل، اهل فارس، اعتبار، سند و متن (كليدواژه عربي: الحديث، النبي، الفضائل، أهل فارس، اعتبار، السند و المتن)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):140-162.
 
عنوان فارسي: کاوشي در احاديث خمس صحيح البخاري (عنوان عربي: بحث في أحاديث الخمس في صحيح البخاري)
 
علمي اردبيلي علي,سجادي زاده سيدعلي
 
 
 

چکيده فارسي:
خمس يکي از مباحث مهم حديثي، فقهي و قرآني است، وجوب اين فريضه به قرآن و اجماع مسلمين ثابت است. با وجود اتفاق نظر در اصل وجوب آن، در برخي احکام، مانند مالکيت، موارد تعلق و مصرف آن ميان فقيهان و پيشوايان مذاهب اختلاف است. منشا اين اختلاف، احاديث فراواني است که از فريقين در باره برخي احکام آن آمده است. احاديث، برداشت ها و نظريات محدثان و فقيهان اهل سنت، در کشف فضاي فکري و به دست آوردن حکم شرعي، نقش برجسته اي دارد. خمس در صحيح البخاري به عنوان مهم ترين کتاب حديثي اهل سنت چه جايگاهي دارد و احاديث مربوط به اين فريضه الهي در آن چگونه چينش شده است؟ بخاري نيز به عنوان محدث، فقيه و مفسر نسبت به اين مبحث چه روي کردي داشته است و برداشت و ديدگاه وي نسبت به اين اخبار چگونه بوده است؟ اين پژوهش در پي پاسخ به اين پرسش هاست و در آن، تحليلي از بحث خمس در صحيح البخاري ارائه مي گردد. وي احاديث مربوط به خمس را در همه مجلدات جامع خويش به جز يک جلد و در بخش هاي گوناگون آورده است. پراکندگي و تکرار که از ويژگي هاي کلي صحيح البخاري است در اين بحث نيز مشهود است. برداشت هاي متفاوت و در برخي موارد ناسازگار با يکديگر از احاديث در عناوين ابواب به روشني به چشم مي خورد، افزون بر اين که در برخي موارد، تناسب عنوان با احاديث ياد شده روشن نيست. احاديث خمس به دو گونه مطرح شده است: در ابوابي که واژه خمس به صراحت در عنوان باب آمده است و ابوابي که به طور ضمني به بحث خمس پرداخته شده است.

چکيده عربي:
يمثل الخمس أحد الأبحاث الهامة حديثا و فقها و قرآنا، ووجوب هذه الفريضة الإلهية ثابت بالقرآن و إجماع المسلمين. و علي الرغم من الاتفاق في أصل وجوبه إلّا أنه وقع الاختلاف بين فقهاء المذاهب الإسلامية في بعض أحکامه، نظير ملکيته، ما يتعلق به، و مصارفه. و منشأ هذا الختلاف هو اختلاف الروايات الکثيرة المروية في کتب الفريقين في تلك الأحکام.
فالأحاديث و ما يستنبط منها و آراء الفقهاء و المحدثين من أهل السنة لها دور فاعل في التعرف علي الأجواء الفکرية التي صدرت فيها الروايات و استنباط الحکم الشرعي
.
فما هي منزلة الخمس في صحيح البخاري الذي هو أهم مصادر الحديث عند أهل السنة؟ و کيف رتبت أحتديث الخمس في هذا الکتاب؟ و ما هو موقف البخاري باعتباره محدثا و فقيها و مفسرا تجاه هذه الروايات؟ و ما الذي استنبطه منها؟
البحث الحاضر للإجابة علي الأسئلة المتقدمة، و استعرضنا خلال قسمين تحليلا لبحث الخمس في صحيح البخاري، فأورد البخاري روايات الخمس ضمن أحد الإطارين التاليين: الأحاديث التي وردت ضمن الأبواب المصرح فيها بعنوان الخمس، و الأحاديث التي وردت ضمن الأبواب التي تناولت الخمس بشکل ضمني
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: بخاري، صحيح البخاري، خمس، فرض خمس، مالکيت خمس (كليدواژه عربي: البخاري، صحيح البخاري، الخمس، فريضة الخمس، ملك الخمس)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):163-176.
 
عنوان فارسي: باران در روايات (عنوان عربي: المطر في الروايات)
 
رستمي محمدحسن*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

چکيده فارسي:
باران رحمت الهي است، خداوند با فرو فرستادن اين عامل حيات، سرسبزي نشاط و شادابي را بر همگان رقم زده است.
باران و سودمندي هاي آن بارها در روايات اسلامي مطرح شده است و در آنها به نوشيدن از آب باران توصيه شده و از آثار مهم آن در دفع بيماري ها سخن به ميان آمده است.
در روايات، به زيبايي، ارتباط ميان بارش باران و معنويت ترسيم شده و گناهان مانع نزول باران فهرست شده اند، ولي در اين که منشا باران، ابرها هستند يا اين که باران در لايه اي فراتر از ابرها شکل مي گيرد و ابرها حکم غربال را دارند، رواياتي وجود دارد که نياز به بررسي بيشتري دارند. برخي اين روايات را مخالف قرآن يا مخالف علم تلقي کرده و به دليل ضعف سندي آنها را وانهاده اند. در اين مقاله اين روايات از جهت متني و سندي مورد بررسي قرار گرفته اند.

چکيده عربي:
المطر الذي هو مظهر من مظاهر الرحمة الإلهية، و بإنزال الله لهذا العامل الحيوي، يبعث النشاط و البهجة للجميع.
و قد تعرضت الروايات الإسلامية للمطر و فوائده، و أوصت بشرب مائه، و أوضحت آثاره الهامة في دفع الأمراض
.
هذا و قد ذکرت الروايات بشکل لطيف الترابط الموجود بين نزول المطر و القضايا المعنوية، فالذنوب أحد الموانع لنزول المطر. نعم اختلفت الروايايات في أن الغيوم هل هي منشأ الأمطار، أم أن منشأ المطر طبقات فوق الغيوم، و الغيوم بمثابة غربال له. و لهذا فإن الروايات المذکورة بحاجة للبحث والدراسة، علما أن بعض هذه الروايات قيل إنها مخالفة للقرآن، أو مخالفة للعلم، و قد تم طرحها نظرا لضعف أسانيدها. المقال الحاضر تناول هذه الروايات بالبحث من ناحيتي المتن والسند
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: باران، ابر، آسمان، غربال (كليدواژه عربي: المطر، الغيوم، السماء، الغربال)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):177-207.
 
عنوان فارسي: نقش آسياي ميانه کهن در نشر حديث شيعه (عنوان عربي: دور آسيا الوسطي في نشر الحديث الشيعي)
 
غلام علي مهدي,غلامعلي احمد
 
 
 

چکيده فارسي:
پژوهش حاضر بر آن است تا تاريخ حديث شيعه را در محدوده زماني پنج قرن نخست هجري در بخشي از آسياي ميانه (ماوراء النهر) بررسي کند. براي اين منظور شاخصه هاي اساسي که به بررسي تاريخ حديث اين منطقه منجر مي شود مطالعه و به تفکيک بررسي شده است. اين شاخصه ها عبارت اند از: تعداد راويان، جلسات حديث، کتاب هاي حديث و موضوعات آنها، ارتباط با ديگر حوزه هاي حديثي و نحوه تعامل حديثي با اهل سنت منطقه.
از آنجا که اين منطقه در شرق بلاد اسلامي، بسيار وسيع بوده و در دوره هاي مختلف نيز حالت هاي گوناگون به خود ديده است در نحوه بررسي اين شاخص ها عناصر زمان و محدوده جغرافيايي مورد توجه قرار گرفته است.

چکيده عربي:
المقال الحاضر بصدد دراسة تأريخ حديث الشيعة في القرون الخمسة الأولي في منطقة آسيا الوسطي (ما وراء النهر). و لتحقيق هذا الهدف تمت مراجعة تمام العناصر الأساسية التي تنتهي لدراسة تاريخ حديث الشيعة في هذه المنطقة، و تمت دراستها بشکل مفكك. هذه الأمور عبارة عن: عدد الرواة، مجالس الحديث، کتب الحديث و مواضيعها، ارتباطها بالمدارس الحديثية الأخري، و کيفية التعامل الحديثي مع أهل السنة في تلك المنطقة.
و نظرا لسعة هذه المنطقة و الواقعة في شرق العالم الإسلامي، و أنها أخذت حالات مختلفة خلال العصور المختلفة، فقد لوحظ عاملا الزمان و الحدود الجغرافية في دراسة هذه العناصر
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: تاريخ حديث، کتاب حديث، جلسات حديث، راويان، ماوراء النهر، اشروسنه، بخارا، صغد، ايلاق، فرغانه، کش و نسف (كليدواژه عربي: تاريخ الحديث، کتاب الحديث، مجالس الحديث، الرواة، ما وراء النهر، اشروسنة، بخاري، صغد، ايلاق، فرغانة، کش، نسف)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 10 : علوم حديث زمستان 1389; 15(4 (58)):208-245.
 
عنوان فارسي: حديث پژوهي در نگاشته هاي مستشرقان (حديث شيعه، فقه الحديث، کتابت و اسناد) (عنوان عربي: الدراسات الحديثية في کتب المستشرقين (حديث الشيعة، فقه الحديث، الکتابة، الأسانيد))
 
راد علي*
 
* گروه قرآن، دانشكده علوم حديث قم
 
 

چکيده فارسي:
ميراث حديثي مسلمين، دير بازي است که از جمله محورهاي مهم مطالعات غربيان در گرايش اسلام شناسي قرار گرفته است و تاکنون بررسي هاي متنوعي درباره جايگاه، خاستگاه، شيوه ها و فرآيند انتقال، سير تاريخي، حوزه ها و مکاتب، منابع و جوامع حديثي، فهم و نقد حديث، روش ها و رهيافت هاي نوين حديث پژوهي، توسط مستشرقان انجام شده است، تاليف نگاشته هاي متعدد، و ارائه نظريه هاي گونه گون در مباحث متعدد حديث پژوهي در قالب صدها کتاب و مقاله، رهاورد تلاش غرب در طول سه قرن اخير بوده است، مطالعات حديثي مستشرقان، دامنه گسترده اي داشته و بررسي ديدگاه هاي فرق و مذاهب مختلف جهان اسلام، اعم از شيعه و سني، در مسائل حديثي، بويژه در موضوعات مورد اختلاف مذاهب، وجهه همت آنان بوده است و در قالب رويکردها و رهيافت هاي متنوعي همانند تاريخي فقهي، سياسي، اجتماعي، تفسيري تحليلي و گاه عرفاني در مطالعات حديثي ظهور کرده است. در اين پژوهه به بررسي توصيفي ديدگاه هاي مهم غربيان در موضوعات حديث شيعه، فقه الحديث، کتابت و اسناد پرداخته شده است.

چکيده عربي:
نال التراث الحديثي الإسلامي منذ قديم الأيام اهتمام المستشرقين و نالته دراسات الغربيين في فرع معرفة الإسلام، و قد قاموا بدراسات متنوعة حول منزلة الحديث، منشأه، أساليب و مراحل نقله، المراحل التاريخية، المدارس الحديثية، المصادر و الجوامع الحديثية، فهم الحديث و نقده، أساليب و مستحدثات التحقيق الحديثي.
إن التآليف المتنوعة و إبداء النظريات المختلفة في الأبحاث المتعلقة بالأبحاث الحديثية و التي تمثلت في مئات الکتب و المقالات، هو نتيجة ما بذله المستشرقون من مساعي خلال القرون الثلاثة الأخيرة
.
إن أبحاث المستشرقين الحديثية لها أفق واسع، فشملت دراسة النظريات المختلفة للفرق و المذاهب الإسلامية، شيعية و سنية، و بذلوا اهتمامهما بالغا بالأبحاث الحديثية التي تغلب عليها الصبغة الخلافية بين المذاهب، و ظهرت ضمن ميولات و وجهات نظر متنوعة، نظير التاريخ الفقهي، و السياسي، و الاجتماعي، و التفسير التحليلي، و العرفاني أحيانا. المقال الحاضر تناول أهم النظريات الغربية في المواضيع الحديثية الشيعية، من فقه الحديث، و تدوينه، و أسناده، و ذلك بدراسة توصيفية
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: مستشرقان، حديث شيعه، فقه الحديث، کتابت و اسناد حديث (كليدواژه عربي: المستشرقون، حديث الشيعة، فقه الحديث، تدوينه)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:54 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):4-22.
 
عنوان فارسي: انعکاس مفاهيم قرآني علم، نور و بصيرت در روايات اسلامي (عنوان عربي: المفاهيم القرآنية «العلم، النور، البصيرة» و انعكاسها في الروايات الإسلامية)
 
محمدي ري شهري محمد*
 
 
 

چکيده فارسي:
در اين نوشتار، مفاهيم علم، نور و بصيرت در آيات قرآن بررسي شده و مراد از آنها در اين کتاب تبيين گرديده است و سپس با مراجعه به روايات، معناي اين مفاهيم اخذ گرديده است. از کنار هم نهادن قرآن و روايات، به چنين نتيجه اي دست خواهيم يافت که اين مفاهيم، علاوه بر اين که مفاهيمي نزديک به هم هستند و معناي مشترکي ميان آنها وجود دارد، همچنين اين مفاهيم در روايات اهل بيت? انعکاس يافته است.

چکيده عربي:
تناول هذا المقال دلالة المفاهيم «العلم، النور والبصيرة» في الآيات القرآنية و أوضح المراد منها في هذا الكتاب الكريم، ثم لوحظت معانيها في الروايات الشريفة أيضا، و بضم أحد المعنيين للآخر اتضح أنها معاني متقاربة بالإضافة الي وجود ترابط معنوي فيما بينها. كما اتضح انعكاس هذه المفاهيم القرآنية في الروايات الشريفة.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: علم، نور، بصيرت، عقل، اخلاق، رابطه قرآن با حديث (كليدواژه عربي: العلم، النور، البصيرة، العقل، الأخلاق، الترابط بين القرآن و الحديث)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):23-33.
 
عنوان فارسي: تنزيل و تاويل در معناي راسخان در علم «تحليلي از دو روايت متعارض از امام علي? در باب راسخان در علم و دانش آنان به تاويل متشابهات» (عنوان عربي: التنزيل والتأويل لمعني الراسخين في العلم)
 
طيب حسيني سيدمحمود*
 
* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

چکيده فارسي:
يکي از مباحث مهم و تاثيرگذار در تفسير و علوم قرآني دانش محکم و متشابه است. موضوع اصلي اين دانش آيه هفتم سوره آل عمران است. يکي از محورهاي مهم بحث در اين آيه اختلاف مفسران درباره عطف يا استينافي بودن حرف واو در اين آيه و متعاقب آن، تبيين مقصود از راسخان در علم يا عدم علم آنان به تاويل آيات متشابه قرآن است. نکته قابل توجه در اين ميان، اين که دو روايت متعارض از امام علي ? به ما رسده که يکي از آن دو، مستلزم آگاهي راسخان، و ديگري مستلزم عدم آگاهي آنان به تاويل متشابهات قرآن است. براي حل اين تعارض وجوهي بيان شده است، اما در مقاله حاضر، با اشاره به نارسايي اين وجوه، در تحليلي متفاوت اين تعارض برطرف شده است. حاصل مقاله اين است که با تفکيک ميان معناي تنزيل و تاويل، هر دو روايت مورد اشاره بر معناي تاويلي راسخان در علم حمل شده و در کنار آن دو، معناي سومي به عنوان معناي تنزيلي براي راسخان در علم بيان شده است، که در اين معنا مقصود از راسخان عالمان با ايمان از اهل کتاب (مسيحيان نجران) اند.

چکيده عربي:
من الأبحاث الهامة في علوم القرآن والتي لها تأثير في التفسير هي علم المحکم و المتشابه. الموضوع الأصلي لهذا العلم هو الآية السابعة من سورة آل عمران. و من الأبحاث الهامة في هذه الآية هي اختلاف المفسرين في أن الواو فيها هل هي عاطفة أم استئنافية، ويتلوها مباشرة بيان المراد بالراسخين في العلم، وعلمهم أو جهلهم بتأويل الآيات المتشابهة في القرآن الکريم.
النقطة الملفتة للنظر هي وجود روايتين عن أمير المؤمنين
?في خصوص الراسخين في العلم، وهاتان الروايتان متعارضتان، حيث دلت إحداهما علي لزوم اطلاعهم علي تأويل الآيات المتشابهة، بينما دلت الأخري علي لزوم عدم اطلاعهم علي ذلك، وقد ذکرت عدة وجوه للجمع بينهما، إلا أننا أشرنا في هذا المقال الي عدم تماميتها، ومن خلال إبداء تحليل جديد حاولنا رفع التعارض المذکور.
وحاصل المقال هو التفکيك بين التأويل والتنزيل، وأن الروايتين المذکورتين محمولتان علي معني تأويلي للراسخين في العلم، و هناك معني ثالث الي جانبهما و هو المعني التنزيلي للراسخين في العلم، و المراد بهم في هذا المعني هو العلماء المؤمنون من أهل الکتاب (نصاري نجران).

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: آيه 7 سوره آل عمران، عاطفه و مستانفه بودن واو، راسخان در علم، ظاهر و باطن، تاويل و تنزيل، محکم و متشابه (كليدواژه عربي: الآية السابعة من سورة آل عمران، الواو العاطفة و الاستئنافية، الراسخون في العلم، الظاهر والباطن، التأويل والتنزيل، المحکم والمتشابه)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):34-60.
 
عنوان فارسي: عقل گرايي شيخ صدوق و متکلم بودن او (عنوان عربي: الشيخ الصدوق و منهجه العقلي و الکلامي)
 
برنج كار رضا,موسوي سيدمحسن
 
 
 

چکيده فارسي:
عقل و نص دو منبع اصلي براي معارف ديني است. گاهي متفکران با عنوان عقل گرايي و نص گرايي دسته بندي مي شوند. اين تحقيق در درجه نخست، درصدد نشان دادن مقدار بهره گيري شيخ صدوق از عقل در معارف ديني است، اما در ضمن مباحث، روشن خواهد شد که صدوق متکلمي عقل گراست، هرچند عقل گرايي او با ديگر عقل گرايان متفاوت باشد. ابتدا ديدگاه شيخ صدوق درباره عقل و اعتبار و قلمرو آن بيان خواهد شد. آن گاه، عملکرد عقل گرايانه صدوق در عرصه کشف معارف ديني و دفاع عقلاني از آنها بررسي خواهد شد.

چکيده عربي:
العقل والنصوص هما الرکنان الرئيسيان للمعارف الدينية. وبهذا الاعتبار قد يقسم العلماء الي قسمين: أصحاب المنهج العقلي، و أصحاب المنهج الأخباري. المقال الحاضر بصدد بيان مقدار انتفاع الشيخ الصدوق من العقل في المعارف الدينية، و من خلال ذلك سيتضح أن الشيخ الصدوق متکلم ذا منهج عقلي، إلا أن منهجه العقلي يختلف عن الآخرين.
فذکرنا أولا منظار الشيخ الصدوق للعقل، و مقدار الاعتماد عليه، ونطاقه، و أوضحنا بالتالي کيفية تعامله العقلي في الکشف عن المعارف الدينية، والذب عنها بالمنهج العقلي
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: عقل، عقل گرايي، نص، نص گرايي، شيخ صدوق (كليدواژه عربي: العقل، النص، المنهج الأخباري، الشيخ الصدوق)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):34-60.
 
عنوان فارسي: عقل گرايي شيخ صدوق و متکلم بودن او (عنوان عربي: الشيخ الصدوق و منهجه العقلي و الکلامي)
 
برنج كار رضا,موسوي سيدمحسن
 
 
 

چکيده فارسي:
عقل و نص دو منبع اصلي براي معارف ديني است. گاهي متفکران با عنوان عقل گرايي و نص گرايي دسته بندي مي شوند. اين تحقيق در درجه نخست، درصدد نشان دادن مقدار بهره گيري شيخ صدوق از عقل در معارف ديني است، اما در ضمن مباحث، روشن خواهد شد که صدوق متکلمي عقل گراست، هرچند عقل گرايي او با ديگر عقل گرايان متفاوت باشد. ابتدا ديدگاه شيخ صدوق درباره عقل و اعتبار و قلمرو آن بيان خواهد شد. آن گاه، عملکرد عقل گرايانه صدوق در عرصه کشف معارف ديني و دفاع عقلاني از آنها بررسي خواهد شد.

چکيده عربي:
العقل والنصوص هما الرکنان الرئيسيان للمعارف الدينية. وبهذا الاعتبار قد يقسم العلماء الي قسمين: أصحاب المنهج العقلي، و أصحاب المنهج الأخباري. المقال الحاضر بصدد بيان مقدار انتفاع الشيخ الصدوق من العقل في المعارف الدينية، و من خلال ذلك سيتضح أن الشيخ الصدوق متکلم ذا منهج عقلي، إلا أن منهجه العقلي يختلف عن الآخرين.
فذکرنا أولا منظار الشيخ الصدوق للعقل، و مقدار الاعتماد عليه، ونطاقه، و أوضحنا بالتالي کيفية تعامله العقلي في الکشف عن المعارف الدينية، والذب عنها بالمنهج العقلي
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: عقل، عقل گرايي، نص، نص گرايي، شيخ صدوق (كليدواژه عربي: العقل، النص، المنهج الأخباري، الشيخ الصدوق)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):61-80.
 
عنوان فارسي: نقدي بر روش شناسي عالمان اخباري شيعه در دانش رجال (عنوان عربي: نقد حول منهج الأخباريين في علم الرجال)
 
شيوا حامد*
 
* دانشگاه تهران، دانشگاه مفيد
 
 

چکيده فارسي:
در کتاب هاي رجال و اصول معمولا به اخباريان چنين نسبت داده مي شود که با علم رجال مخالف اند. در اين مقاله از اين فرضيه دفاع شده است که مخالفت با علم رجال تنها از سوي برخي از اخباريان صورت گرفته و بسياري از آنان داراي آثار و ديدگاه هاي خاص رجالي اند، اما نشان داده مي شود که روش شناسي اين عالمان در علم رجال مبتني بر مباني غير روشمندانه و آسان گيرانه اي است که در تقابل با ديدگاه هاي رجاليان اصولي قرار دارد و اين مباني مورد نقد قرار مي گيرد.

چکيده عربي:
من الملحوظ في کتب الرجال و کتب الأصول أنها تنسب للأخباريين مخالفتهم لعلم الرجال، هذا المقال دافع عن هذه الفرضية و ذکر أن هذه المخالفة هي من بعض الأخباريين خاصة، و إلا فإن الکثير منهم له مؤلفات في هذا العلم، ولهم نظريات خاصة في هذا المجال، إلا أنه سيتبين أن منهج هؤلاء العلماء في علم الرجال مبني علي أصول ليست برصينة، و فيها تسامح، وهي تتنافي مع مباني الأصوليين في هذا المجال، و بهذا يتم نقد هذه المباني والأسس.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: اخباريان، علم رجال، روش شناسي، مباني رجالي (كليدواژه عربي: الأخباريين، علم الرجال، منهج، المباني الرجالية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):81-93.
 
عنوان فارسي: نقد و بررسي مباحث تاريخي نامه 36 در ترجمه ها و شرح هاي نهج البلاغه (عنوان عربي: نقد و دراسة للأبحاث التاريخية في الکتاب 36 ضمن تراجم وشروح نهج البلاغة)
 
چلونگر محمدعلي,عباسي علي اكبر
 
 
 

چکيده فارسي:
غارتگري هاي سرداران معاويه در قلمرو حکومتي حضرت امير? با تهاجم ضحاک بن قيس آغاز شد و با کشتارهاي بسر بن ارطاه پايان يافت. با بررسي و تجزيه و تحليل سخنان و بيانات امير مومنان ? در نامه 36 و مراجعه به منابع متقدم مي توان دريافت که اين نامه در جواب نامه برادر علي ?، عقيل نوشته شده و در باره غارتگري سردار معاويه، ضحاک بن قيس فهري به قلمرو حکومتي امام در سال 38 هجري است. شواهد و قراين و تحليل مباحث نامه 36 حاکي از آن است که مباحث نامه نمي تواند به ماجراي غارت بسر بن ارطاه بر يمن در سال چهل هجري مربوط باشد. درگيرشدن سپاه امام با لشکريان ضحاک و درگير نشدن سپاهيان آن حضرت با نيروهاي بسر در جريان حمله و غارت او، همچنين شهادت امام همزمان با اواخر حمله بسر و زنده بودن امام و نامه نگاشتن ايشان پس از حمله ضحاک از جمله دلايل مربوط بودن نامه به ماجراي ضحاک و نه بسر است.

چکيده عربي:
بدأت الغارات من قبل قادة معاوية علي مناطق تحت إمرة أمير المؤمنين و ذلك بهجوم الضحاك بن قيس، و انتهت بمجازر بسر بن أرطاة.
بدراسة و تحليل أقوال أمير المؤمنين في الکتاب 36 و الرجوع للمصادر يمکننا الالتفات الي أن هذا الکتاب قد کتبه الإمام
جوابا لکتاب عقيل بن أبي طالب فيما يتعلق بغارة أحد قادة جيش معاوية وهو الضحاك بن قيس الفهري علي مناطق تحت إمرة أمير المؤمنين سنة 38 هجرية.
الشواهد و القرائن مضافا لتحليل ما ورد في الکتاب 36 کل ذلك يکشف عن أن هذا الکتاب لا يمکن أن يکون ناظرا لغارة بسر بن أرطاة علي اليمن عام 40 للهجرة. و إن اشتباك جيش الإمام مع جيش الضحاك وعدم اشتباکهم مع جيش بسر أثناء هجومهم وغاراتهم، مضافا الي أن استشهاد الإمام کان مقارنا لأواخر هجوم بسر، مع أنه کان حيا عند هجوم الضحاك بل إنه کتب کتابا بعده، يعدان من القرائن الدالة علي أن الکتاب المذکور ناظر لقضية الضحاك لا بسر بن أرطاة
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: امام علي?، غارات، ضحاک بن قيس فهري، بسر بن ارطاه، نامه 36 نهج البلاغه (كليدواژه عربي: الإمام علي، غارة، الضحاك بن قيس الفهري، بسر بن أرطاة، الکتاب 36 من نهج البلاغة)
 
 
 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها