0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):69-94.
 
بررسي تحليلي تعابير ناظر بر «غلو و تفويض راويان» در منابع رجالي شيعه (عنوان عربي: دراسة نقدية للتعابير الدالة علي «غلو الرواة و تفويضهم» في مصادر الشيعة الرجاليّة)
 
قاسم پورراوندي محسن*
 
* دانشگاه كاشان
 
 

چکيده فارسي:
عالمان جرح و تعديل، برخي راويان حديث را به دليل وجود صفات و يا سيره اخلاقي خاص و يا اعتقاداتي ويژه، مورد مذمت قرار داده اند. اعتقاد به غلو و تفويض از جمله عواملي است که راويان در منابع رجالي متقدم، آن را موجب جرح شمرده اند. اين پديده، در سده هاي دوم و سوم هجري، در ميان گزارشگران احاديث ائمه رواج داشته و البته امامان معصوم
(ع) با آن به شدت مقابله مي کرده اند. عالمان علم رجال با الهام از رويکرد ائمه (ع) با چنين راوياني و استناد بدان ـ به ويژه تحت تاثير عالمان و محدثان سده هاي سوم و چهارم شهر قم ـ تعابير و اصطلاحاتي را در آثار خويش به کار برده اند که به مذهب غلو و تفويض معطوف است. تعابير به کار رفته ناظر به غلو يا تفويض راويان در ميان منابع متقدم رجالي شيعه از وحدت رويه برخوردار نيست و در مواردي به جاي هم به کار رفته است. بر اين اساس، نظر کساني که خواسته اند با توجه به اصطلاحات يا تعابيري خاص، دو گروه ياد شده را به دقت از همديگر متمايز کنند، همه جا استوار نيست، و منابع رجالي در برخي موارد، با چنين ديدگاهي همراهي ندارد. اين گروه نقش موثري در ورود اين نوع اصطلاحات در منابع رجالي داشته است. مقاله حاضر، ديدگاه هاي رجالي عالماني نظير کشي، نجاشي، شيخ طوسي و ابن غضائري را محور اصلي پژوهش قرار داده است.

چکيده عربي:
إنّ علماء الجرح و التعديل ذمّوا بعض رواة الحديث بسبب صفاتهم الخاصة و سيرتهم الخُلقيّة و معتقداتهم المتميّزة. فالاعتقاد بالغلو و التفويض من جملة الأسباب التي اعتبرها الرواة علة الجرح في المصادر الرجاليّة المتقدّمة، و هذه الظاهرة کانت سائدة في قرني الثاني و الثالث بين الرواة أحاديث الائمة المعصومين، غير أنّ المعصومين (ع) احتجوا علي هذا الامر. و انطلاقاً من اتّجاه المعصومين الي هؤلاء الرواة، و استناداً الي هذا التصرف و تأثّراً خاصّاً من علماء قرني الثالث و الرابع لمدينة قم و محدّثيها، فقد استعمل علماءُ علم الرجال مصطلحاتٍ تميلُ الي مذهب الغلو و التفويض. و الحق أنّ التعابير المستعملة الدالة علي الغلو و التفويض من جانب الرواة، لا تسلک مسلکاً واحداً بين المصادر الرجاليّة الشيعيّة المتقدّمة، بل اُستُعمل أحياناً بعضُها مکان بعض. بناءً علي ذلک إنّ الذين أرادوا أن يجعلوا الخلاف بين الفريقين المذکورين بذمّةٍ علي ضوء المصطلحات أو التعابير الخاصّة، ما کانت آرائهم صحيحة في کل مکان دوماً، حيث لا تتناسب المصادر الرجاليّة و هذه الآراء أحياناً. علي أيّة حال فلهذا الفريق دورٌ لا يستهان به في وصول هذه المصطلحات الي المصادر الرجاليّة. و المقالة هذه تعمد الي الترکيز علي آراء علماء الرجال کالکشي، النجاشي، الشيخ الطوسي و ابن الغضائري.

 
كليد واژه: غلو، تفويض، رجال، راويان، حديث، جرح و تعديل (كليدواژه عربي: الغلو، التفويض، الرواة، الحديث، الجرح و التعديل)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):95-118.
 
بررسي سخن پيشواي حنفيان: «لو لا السنتان لهلک النعمان» (عنوان عربي: دراسة الکلام إمام الحنفين: «لو لا السَّنَتان لهلک النعمان»)
 
رستگار پرويز*
 
* دانشگاه كاشان
 
 

چکيده فارسي:
ابوحنيفه، نعمان بن ثابت، نزد کساني از دانشمندان سال هاي زندگي خود، زانوي شاگردي بر زمين زده بود. از او -در اين مسير- سخني گزارش کرده اند که دربردارنده کارگشايي ويژه براي دو سال از سال هاي دانش اندوزي و نيز ستايش بلند و کارآمدي برجسته يکي از آموزگارانش است: «لو لا السنتان لهلک النعمان
.»
گروهي از نويسندگان امامي مذهب، پس از رخ نمايي از اين گفته در نوشته اي سده سيزدهمي، اشاره آن را به سوي امام صادق (ع)
و شاگردي دو ساله ابوحنيفه نزد آن بزرگوار دانسته اند. در اين نوشتار، با يادآوري بهانه هاي گريز ابوحنيفه از امام صادق (ع) و زمينه هاي گرايش او به زيدبن علي (ع) نشان داده مي شود که اين سخن به زيد اشاره دارد و هموست که در اين جمله بحث برانگيز مورد ستايش قرار گرفته است، زيرا -در يک کلام- ابوحنيفه خويشتن را در جهان دانشورزي، حبيب زيد و وامدارش و رقيب امام صادق (ع) و هم قطارش مي ديده است.

چکيده عربي:
درس ابوحنيفة بن نعمان بن ثابت العلمَ علي علماء عصره، و قد وصلت الينا منه روايةٌ تکشف القناع عن السنتين من سنواته الدراسيّة و تشير الي الفاعليّة البارزة لأحد معلّميه، و تلک الرواية هي «لو لا السَّنَتان لهلک النعمان». غير أنّ العلماء الاماميّة بعد أن قاموا بمعالجة هذهالرواية في دراساتهم المکتوبة في القرن الثالث عسّر، رأوا أنّهاتشير الي الامام
الصادق (ع) و تتلمذ ابي حنيفة عند الامام (ع) لمدة السنتين.
لذلک المقالة هذه تبحث عن أن أسباب ميل ابي حنيفة عن الامام (ع) الي زيد بن علي، و يستنبط أنّ الرواية تشير الي زيد، و هو الذي وقع موقعَ المدح و العناية في هذا الکلام المنير للجدل، إذ أنّ اباحنيفة يعتبر نفسه صديق زيد و مديناً له في التعلم من جهة، و منافس الامام الصادق (ع) و اصحابه من جهة أخري.

 
كليد واژه: ابوحنيفه، لو لا السنتان، زيدبن علي (ع)، امام صادق (ع)، زيديان (كليدواژه عربي: ابوحنيفة، لولا السَّنَتان، زيد بن علي، الامام الصادق، الزيديون)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):119-152.
 
علل ناهنجاري و روش کنترل آن از ديدگاه نهج البلاغه (عنوان عربي: أسباب الانحراف و أسلوب التحکم عليه من منظور نهج البلاغة)
 
صمدانيان محسن,ميريان فردوس
 
 
 

چکيده فارسي:
پيروي از هنجارهاي ديني و اجتماعي، موجب برقراري هر چه بيشتر نظم در امور مختلف و پيشرفت جامعه از جمله تقويت بنيه هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي آن است. هر جامعه و يا گروه قواعد، قوانين و آداب و رسوم خاصي براي ايجاد روابط با يکديگر و انجام امور فردي و اجتماعي خود دارند که به آن «هنجار» مي گويند. شناخت هنجارها و ناهنجاري ها و موضوع هاي مربوط به آن، از جمله علل عدم پيروي از هنجارها (ناهنجاري) مي تواند در کنترل ناهنجاري و حفظ و تقويت ارزش ها و هنجارهاي مفيد موثر باشد
.
بسياري از سخنان امام علي
(ع) در نهج البلاغه حاوي موضوع ها و مسايل اجتماعي است. همچنين مطالب اين کتاب گوياي چگونگي عملکرد آن حضرت در اجراي احکام و حدود الهي و مواجهه با هنجارها و ناهنجاري هاي اجتماعي است. از اين رو در اين مقاله، پس از توضيح مختصر در مورد هنجار و علل پيروي از آن، ديدگاه نهج البلاغه در مورد بعضي از عللي که از نظر جامعه شناسي موجب عدم پيروي از هنجارهاست، بيان شده و مهم ترين علل عدم پيروي، يعني عدم وجود هنجار، ناآگاهي و عدم درک فوايد پيروي از آن تبيين شده است. بي توجهي به اصول تربيتي صحيح و آماده نبودن براي دگرگوني ها و بحران ها نيز از اين عوامل اند.

چکيده عربي:
إنّ الاتباع من القيم الدينيّة و الاجتماعيّة ينتهي في مختلف الأمور الي النظم الأکثر ثم الي تطور المجتمع کتنمية المکوّنات العلميّة و الثقافيّة و الاقتصاديّة. والحق أنّ لکل مجتمع أو جماعة قواعد و قوانينمکتوبة أو غير مکتبوية تختصّ بهما ليسود النظم في العلاقات الفرديّة و الاجتماعيّة، و يسمي کل هذه القواعد «القيمة». فالتعرّف الي القيم (المعايير) و الاقيم (الانحرافات) و ما يرتبط بهما کأسباب رفض القيم، يتيح لنا مراقبة الانحرافات و حفظ القيم و المعايير المفيدة و تنميتها. هذا من جانب، و من جانب آخر ندي أنّ أحاديث الامام علي (ع) في نهج البلاغة تشتملُ علي القضايا الاجتماعيّة و موضوعاتها، حيث يتراءي ما ورد في هذا الکتاب کيفيّة حصيلة أعمال الامام (ع) بالنسبة الي تطبيق الأحکام و الحدود الهيّة و مواجهته للمعايير الاجتماعيّة و الانحرافات. بناءً علي ذلک فهذه المقالة بعد أن قدّمت توضيحاً مختصراً عن المعايير و أسباب اتّباعها، أخذت تعالج رأي صاحب نهج البلاغه عن قضايا تنتهي الي ما يسمي الانحرافات في علم الاجتماع. ثمّ تعالج أهم أسباب الانحرافات و هي عدم وجود المعيار، عدم البصيرة و عدم المعرفة الي فوائد اتّباع المعيار. مضافاً الي ما أسلفنا ذکره أن عدم الاعتناء بالأصول التربويّة الصحيحة و عدم الاستعداد للتحوّلات و الأزمات من جملة هذه العوامل.

 
كليد واژه: امام علي (ع)، نهج البلاغه، جامعه، هنجار، ناهنجاري، سنت (كليدواژه عربي: الامام علي (ع)، نهج البلاغة، المجتمع، المعيار، الانحراف، السنّة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):153-184.
 
ارزيابي حديث بساط (فرش پرنده) (عنوان عربي: تقييم حديث الغمامة (البساط الطائر))
 
جلالي مهدي,صادقي علي*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

چکيده فارسي:
حديث بساط جريان شگفت انگيز سير فضايي علي (ع)
با فرش پرنده است که در معيت جمعي از اصحاب پيامبر (ص) از جمله ابوبکر و عمر صورت گرفته است. اين سفر براي اثبات برتري و ولايت علي (ع) بر ديگران، در زمان پيامبر (ص) از مدينه تا غار اصحاب کهف انجام شده است. در همه روايات به جز روايت ثعلبي، اصحاب کهف فقط به سلام علي (ع) پاسخ مي گويند، و از پاسخ گويي به ديگران سر باز مي زنند. در اين نوشتار، ضمن ارايه شبكه روايي حديث بساط، روشن شده است که راويان اصلي حديث، جابر و انس هستند. سپس گزارش کاملي از طرق شانزده گانه حديث ارايه شده است. در پايان، به روش کتابخانه اي با تکيه بر منابع شيعه و اهل سنت، همه طرق حديث از لحاظ سند و محتوا ارزيابي شده كه در نهايت امكان وقوعي چنين مساله اي به طور كامل پذيرفته شده است، ولي بر اساس وثوق سندي که پايگاه نظري اين تحقيق است، وقوع اصل خبر با ترديد روبه روست، البته بر پايه وثوق صدوري، صحت اصل خبر و وقوع آن را، بر اساس شهرت روايي حديث و تلقي به قبول علماي سلف مي توان پذيرفت، هر چند حديث، درباره تعداد افراد و وقايع طول سفر، دچار اضطراب است.

چکيده عربي:
إنّ الحديث الغمامة يحتوي في نفسه قضيّة مستغربة عن سير الامام علي (ع) الي السماء بالبساط الطائر بينما يرافقه جمعٌ من اصحاب النبي(ص)  و منهم ابوبکر و عمر. هذا و إنّ الرحلة هذه، حدثت للتديل علي فضل الامام علي (ع) و ولايته علي الآخرين
 في عهد النبي (ص) بدءاً بالمدينة و مروراً بغار اصحاب الکهف. حيث وُرد في جميع الروايات ما عدا رواية الثعلبي أنّ اصحاب الکهف رَدّوا السّلام علي علي (ع) و الحال امتنعوا رَدّه علي الآخرين. لذلک فقد بين في هذه الدراسة ـ بما فيهم تقديم سلسلة روائيّة لحديث الغمامة ـ أنّ جابر و انس من الرواة الاصليّة لهذا الحديث. ثم قُدّم تقرير کاملٌ عن طرق الحديث الست عشرة. و اخيراً دُرس جميع طرق الحديث سنداً و مضموناً بالفحص في المکتبات حيث سلّمنا نهاية الامر الي امکان وقوع هذه الرحلة. لکن انطلاقاً من الوثوق في السند و هو ارتکازنا النظري في هذه الدراسة، فقد يرافقُ وقوعَ اصل الخبر نوعٌ من الشکّ، لکن علي أساس الوثوق في المصدور يمکن التسليمُ الي صحة الخبر وقوعه. بالعناية بشهرة الحديث الروائية و التلقّي بقبولها من جانب العلماء السابقين، و إن يتأرجحُ هذا الحديث بين الصحة و السقم بالنسبة الي عدد الاشخاص و أحداث الرحلة.

 
كليد واژه: علي (ع)، فضايل و مناقب، حديث بساط، حديث غمامه (كليدواژه عربي: علي (ع)، الفضائل و المناقب، حديث الغمامة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:32 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):185-246.
 
مشيخه ابان بن تغلب در طبقه صحابه و تابعين (عنوان عربي: مشيخة ابان بن تغلب في طبقة الصحابة و التابعين)
 
خاني (مهروش) حامد (فرهنگ)*
 
* دانشگاه آزاداسلامي، واحد آزادشهر
 
 

چکيده فارسي:
از عالمان برجسته متقدم شيعي در عرصه قرائات، فقه، ادبيات و حديث، ابان بن تغلب است. گزارش هاي رجالي درباره وي اندک به نظر مي رسد. از ديگر سو، در مطالعه تاريخ علوم اسلامي در دو سده نخست هجري، بازشناسي شخصيت هاي کليدي همچون وي، و رفع ابهام درباره انديشه و حيات ايشان، اقدامي بنيادين محسوب مي شود. يک روش براي شناخت بهتر اين قبيل شخصيت ها، توجه به اسناد روايات ايشان، و استخراج داده هاي تاريخي مندرج در آن هاست. اين مطالعه مي کوشد با تحليل اسناد ابان به طبقه صحابه و تابعين بپردازد، و با شناسايي و دسته بندي استادان وي در اين دو نسل، شواهدي از حيات و انديشه ابان را بازکاود، از تحصيلات وي پرده بردارد، و وابستگي هاي مکتبي او را بازشناسد.

چکيده عربي:
انّ ابان بن تغلب من العلماء المبرّزين المتقدّمين لأهل الشيعة في مجال القراءات و الفقه و الادب و الحديث، غير أن الأخبار الرجاليّة عنه تبدو قليلة. من جهة أخري و في عمليّة دراسة تاريخ العلوم الاسلاميّة للقرنين الأولين للهجرة، انّ التعرّف علي الشخصيّات المحوريّة کأبنا بن تغلب و المحاولة کشف الستار عن حياته و آرائه يمثّلُ دوراً هامّاً. فالترکيزعلي إسناد الروايات و استخراج معلوماتها التاريخيّة المتوافرة فيها أحدي الطرق للتعريف الأفضل لهذه الشخصيات.
لذلک يحاول الباحث مستعيناً بدراسة أسانيد ابان بن تغلب و بالتعرّف الي مشائخه و تقسيمهم: ليسلط الضوء علي طبقة الصحابة و التابعين و يقدّم شهوداً من حياته و آرائه و يتقصّي علمه و يعرّف نزعاته الرساليّة.

 
كليد واژه: ابان بن تغلب، تحليل اسانيد، تاريخ فقه در سده دوم هجري، تاريخ حديث، بوم گرايي در حديث، اصحاب ائمه (ع) (كليدواژه عربي: نقد الاسانيد، تاريخ الفقه في القرن الثاني للهجرة، تاريخ الحديث، النزعة البيئيّة في الحديث، اصحاب الائمة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):247-272.
 
مولفه هاي تصوير هنري در نامه سي و يکم نهج البلاغه (عنوان عربي: مکوّنات الصورة الفنّية للرسالة الحادية والثلاثين من نهج البلاغة)
 
خاقاني محمد,عباس زاده حميد
 
 
 

چکيده فارسي:
در اين نوشتار، با بازخواني مفهوم تصوير نزد قدما و معاصران، مولفه هاي تصوير هنري در اندرزنامه جاودانه اميرالمومنين (ع)
به امام حسن (ع) بررسي، و به برخي تفاوت ها و مزيت هاي تصويرهاي اين اندرزنامه با تصويرهاي شعري اشاره شده است.
همچنين در پرتو ديدگاه هاي صاحب نظران نقد و بلاغت جديد، پاره اي از مصاديق اين مولفه ها در اندرزنامه مذکور تحليل شده است تا تمايزهاي تصويرگري نهج البلاغه با ديگر آثار، بهتر باز شناسانده شود.

چکيده عربي:
تحاول هذه المقالة بما فيها قراءة أخري لمفهوم الصورة عند القدماء و المعاصرين أن تقوم بدراسة مکوّنات الصورة الفنّية للرسالة الواعظة الخالدة لأميرالمؤمنين الي الامام الحسن، و تقدّم بعض خلافات اختلافات هذه الرسالة التصويرية و تفوّقها علي الصور الشعريّة. مضافاً الي ذلک قد نوقش علي ضوء آراء منظّري النقد و البلاغة عددٌ من مصاديق هذه المکوّنات في الرسالة المذکورة لتتبيّن خصائص تصوير نهج البلاغة بالقياس الي الآثار الأخري بأکمل بيانٍ.

 
كليد واژه: نهج البلاغه، نامه سي و يک، اندرزنامه، تصوير هنري، واقعيت هنري (كليدواژه عربي: نهج البلاغة، الرسالة الحادية والثلاثين، الرسالة الواعظة الصورة الفنّية، الواقعيّة الفنّية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):273-294.
 
کاوشي در حديث دحوالارض (عنوان عربي: بحث في حديث دحو الارض)
 
ربيع نتاج سيدعلي اكبر,لازري زهرا
 
 
 

چکيده فارسي:
روز بيست و پنجم ذيقعده را «دحوالارض» نام نهاده اند. اعتقاد رايج بر اين است که در ابتدا تمام سطح زمين را آب هاي حاصل از باران هاي سيلابي نخستين فراگرفته بود، اين آب ها به تدريج در گودال هاي زمين جاي گرفتند، خشکي ها از زير آب سر برآوردند و با مرور زمان گسترده شدند، و اولين نقطه اي که از زير آب بيرون زد، موضع خانه کعبه بوده است
.
در اين مقاله تبيين مي شود كه «دحو» در احاديث مي تواند به دو معنا استنباط شود: گسترش زمين و حركت زمين، و حمل دحو به هر دو معنا امكان پذير است
.
نويسنده در نوشتار حاضر، ضمن بيان منابع احاديث دحو الارض و بررسي اسناد آن، به معناشناسي كلمه دحو مي پردازد، و با ذکر مستندات مشخص مي کند كدام يک از دو معناي دحو مورد نظر است، همچنين تلاش مي کند احاديث را با قرآن و سنت متواتر مقابله کند تا صحت و سقم آن ها مشخص شود.

چکيده عربي:
سمّي اليوم الخامس و العشرون من ذي القعدة «دحو الارض» اعتقاداً بأنّ السماء أمطرت مِدراراً، فامتلأ سطح الارض من المياه، ثم نحيت في حضرات الارضِ شيئاً فشيئاً، و ظهر البرّ و استوسع علي مرّ الدّهر، بينما موضع الکعبة کان اوّل نقطةٍ خرج من هذه المياه. و المقاله هذه تري أن کلمة «دحو» تدلّ في الأحاديث علي المعنيين و هما سعة الارض و حرکتها؛ اذن يمکن حمل هذه الکلمة عليهما. و الغرض الذي يرمي اليه الباحثفي هذه الدراسة بما فيها ذکر مصادر الاحاديث «دحو الارض» و معالجة أسنادها، هو دراسة کلمة «دحو» علي ضوء علم المعاني، مضافاً علي ذلک يهدي أن يبيّن بذکر المستندات المعني المقصود من کلمة «دحو»، ثم يحاول أن يعرض هذه الأحاديث علي القرآن و السنة المتواترة لتوضيح صحّتها أو سقمها.

 
كليد واژه: دحوالارض، کعبه، گسترش زمين، قرآن، بررسي حديث (كليدواژه عربي: دحو الارض، الکعبة، توسيع الارض، القرآن، دراسة الحديث)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):7-36.
 
اتحاد يا تعدد در روايات مشابه بررسي تطبيقي عملکرد کتاب هاي وسائل الشيعه و جامع احاديث الشيعه (عنوان عربي: الاتحاد أو التعدد في روايات مشابهة دراسة مقارنة لفاعلية الکتابين وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة)
 
مهدوي راد محمدعلي,بهرامي محمدحسين*
 
* جامعه المصطفي العالميه
 
 

چکيده فارسي:
روايات معصومين (ع) در مسير نقل، در قالب نسخه هاي متعدد و نقل هاي متفاوتي درآمده است. گاه يک روايت در يک يا چند کتاب به صورت مکرر نقل شده و در برخي از موارد، نقل هاي متفاوت يک روايت، در متن يا سند با يکديگر تفاوت هايي دارد. هر چند مصادر ثانويه حديث شيعه (برخلاف مصادر اوليه) براي شناسايي اين روايات متحد تلاش فراواني را شکل داده اند، ولي متاسفانه هيچ گاه متعرض مباني نظري و مشکلات و مسايل آن نشده اند. در اين مقاله، تلاش شده تا مباحثي از قبيل تعريف اتحاد و تعدد در روايات، فوايد شناخت روايات متحد، معيارهاي شناخت روايات متحد و مشکلات موجود در اين مسير به اجمال معرفي گردد. همچنين عملکرد دو کتاب وسايل الشيعه و جامع احاديث الشيعه در اين باره مورد بررسي و مقايسه قرار خواهد گرفت.

چکيده عربي:
إن روايات المعصومين (ع) في مسار نقلها وصلت الينا علي شاکلة النُسخ المتعدّدة و الاستشهادات المختلفة. إذ نري أحياناً أنّ الرواية الواحدة نقلت من غير مرّة في کتاب أو کتب، في حين نري بعض الأحيان أن الاستشهادات المختلفة للرواية الواحدة يختلف بعضها عن بعضٍ نصّاً أو سنداً. و مع أنّ المصادر الثانوية للحديث الشيعي (علي النقيض من المصادر الأولي) بذلت قصاري جهودها لمعرفة هذه الروايات المتّحدة، غير أنهما لم تتعرّض قطّ للأصول النظرية و مشاکلها. تأسيساً علي ذلک حاولنا أن نعرّف باختصارٍ بعض هذه المباحث منها تعريف الاتحاد أو التعدد في الروايات، فوائد معرفة الروايات المتحدة، مقاييس معرفة الروايات المتحدة و المشاکل المتوافرة في هذا المسار. مضافاً الي هذا قُمنا بمعالجة فاعلية الکتابين وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة و موازنتهما.

 
كليد واژه: اتحاد و تعدد، روايات مشابه، وسائل الشيعه، جامع احاديث الشيعه، تقطيع، نقل به معني، تصحيف (کليدواژه عربي: الاتحاد و التعدد، الروايات المشابهة، وسائل الشيعة، جامع أحاديث الشيعة، التقطيع، النقل بالمعني، التصحيف)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):37-66.
 
نقد و بررسي حديثي در فضيلت ايرانيان (عنوان عربي: استعراض حديث في فضل الايرانيين)
 
معارف مجيد,ميرحسيني يحيي
 
 
 

چکيده فارسي:
راويان و جامعان روايي، احاديثي را به پيامبر (ص) نسبت مي دهند که درون مايه آن، به نوعي به فضيلت و برتري اهل فارس اشاره دارد تا حدي که مي گويد اگر علم در ستاره ثريا هم باشد، اهل فارس بدان نايل خواهند شد. اين فضل و برتري در روايات، حداقل با سه واژه «ايمان»، «علم» و «دين» آمده است. اين احاديث را مي توان در مجامع حديثي، کتاب هاي تاريخي و تفاسير شيعه و اهل سنت جستجو کرد. در اين مقاله، نخست، گستره انعکاس روايات اهل سنت که از بسامد بيشتري برخوردار است، مورد بررسي قرار گرفته، سپس به نقل هاي اماميه پرداخته مي شود. آنگاه محتواي آن ها بررسي و ديدگاه هاي گوناگون درباره مصاديق آن ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزيابي اين روايات، چند ديدگاه اساسي مطرح شده است، به اين صورت که گروهي با اعلام صحت و يا سکوت، موافقت خود را با آن ها ابراز داشته و برخي ديگر که تماما از متاخران هستند، مخالف اين احاديث اند و تمام آن ها را جعلي مي پندارند. در اين ميان، ديدگاه بينابيني وجود دارد که برخي از اين احاديث را صحيح و برخي را تحريف شده مي داند. در پايان، با بررسي رجالي و سندي روايات، به اين نتيجه دست يافتيم که اين احاديث از ديد اهل سنت، صحيح و مطابق علم الحديث شيعيان، ضعيف است.

چکيده عربي:
 هناک من الرواة و جامعي الأحاديث مَن ينتسب أحاديث الي النبي (ص)، تشير فحواها الي فضل أهل الفارس الي أن تعتقد أنهّ لو کان العلم في الثريا لتناوله رجالٌ من أهل الفُرس، و هذه الفضيلة قد عبّرت بالمفردات الثلاث (الايمان و العلم و الدين) حيث يمکن البحث عن هذه الأحاديث في الأوساط الحديثية و الکتب التاريخية و تفاسير الفريقين (الشيعة و اهل السنة). و في هذا المقال نتعرّضُ لدراسة رحاب صدي روايات أهل السنة الکثيرة الاستعمال، ثم نتعاطي ما نقله الشيعة الامامية، و نسلّط الضوء علي ما تحتويه هذه الروايات و الرؤي المنوّعة عن مصاديقها. و تقدّم آراء أساسية في تقدير هذه الروايات، حيث أعلن جماعة صحّتها أو سکتوا عنها موافقين لها، و أظهر جماعة أخري متأخّرة مخالفتهم مع هذه الاحاديث، و قالوا بکو مختلقة. مضافاً الي ذلک يوجد رأي آخر جنب الرأيين اعتقاداً بأنَّ قسماً من هذه الاحاديث صحيحة و قسماً منها مختلقة. و أخيراً إستنبطنا أن هذه الاحاديث صحيحة من منظر اهل السنة و ضعيفة من منظر الشيعة، مستندين الي التقصّي في رجال هذه الاحاديث و أسانيدها.

 
كليد واژه: حديث، سلمان، فضايل، اهل فارس، اعتبار، سند و متن (کليدواژه عربي: الحديث، سلمان، الفضايل، اهل الفارس، الاعتبار، السند والنص)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:33 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):67-98.
 
روش فهم حديث در وسائل الشيعه (عنوان عربي: منهج فهم الحديث في وسائل الشيعه)
 
فتاحي زاده فتحيه,افشاري نجميه
 
 
 

چکيده فارسي:
تفصيل وسائل الشيعه الي تحصيل مسائل الشريعه، تاليف شيخ حر عاملي، دايره المعارفي از روايات فقهي شيعه است که از زمان نگارش مورد توجه فقها و حديث پژوهان بوده است. مولف در اين کتاب با گردآوري روايات هم مضمون، راه فهم سنت معصومان (ع) را به عنوان يکي از اساسي ترين منابع و متون ديني اسلام فراهم کرده است. شيخ حر پس از اثبات صحت صدور روايت از معصوم (ع) و حجيت آن، با بهره مندي از منابع مختلف حديثي و نسخه هاي متعدد از هر منبع و اشاره به سهو راوي و کاتب حديث، امکان شناخت حديث را فراهم آورده است؛ همچنين با تبيين معناي واژگان و اصطلاحات دشوار و اشاره به معاني لغوي و اصطلاحي، فهم متن روايت را تسهيل کرده است. ضمن اينکه توجه به تقطيع هاي صورت گرفته در اين کتاب نيز به عنوان يک پيش فرض در شناخت حديث و در نتيجه فهم صحيح آن حايز اهميت است. شيخ با دقت در قراين لفظي و غير لفظي، زمينه را براي فرا رفتن از معناي ظاهري روايات و رسيدن به مقصود اصلي معصوم (ع) مهيا کرده است. وي با توجه به قراين غير لفظي، مجازها و کنايه هاي موجود در کلام معصوم (ع) را آشکار کرده و به کمک قراين لفظي منفصل که همان روايات هم مضمون با روايت اصلي اند، به تبيين رابطه تخصيص، تبيين و تقييد ميان احاديث اشاره کرده است، ضمن اينکه از دلالت هاي غير ظاهري صيغه هاي امر و نهي نيز غافل نمانده و استحباب و کراهت را از معاني غير ظاهري آن ها دانسته است.

چکيده عربي:
يعتبر « تفصيل وسائل الشيعة إلي تحصيل مسائل الشّريعة » للشيخ الحرّ العاملي موسوعة من روايات الشيعة الفقهيّة، و هذا ما جعله عرضة انتباه الفقهاء و دارسي الحديث من زمن تأليفه. و قد هيّأ المؤلف أحد المصادر و النصوص الدينية الاسلامية المحورية بجمعه للروايات المترادفة المتقاربة، کطريق لاستيعاب سنن الائمة المعصومين(ع). و الشيخ بعد ما يثبت صحة صدور الرواية من المعصوم (ع) و حجيتها، قد أعدّ امکان معرفة الحديث مستمداً من مصادر الحديث المختلفة و روايات متعدّده من کل مصدر، ثم يشير الي سهو راوي الحديث و کاتبه، فضلاً عن أنّه سهّل إدراک نص الرواية بما يبين مفهوم المفردات و المصطلحات الصعبة دالّاً الي المعاني اللغوية و الاصطلاحيّة. و ما يتخذ هنا بعين الاعتبار هو أنّ الاعتناء بالتقسيمات الجاريّة في هذا الکتاب يزيد من اهميته کمدخل في معرفة الحديث و ادراکه الصحيح. و قد مهّدَ الشيخ الجمال للتعدّي عن معاني روايات الظاهرة إلي غاية المعصوم الرئيسة مع الترکيزعلي القرائن اللفظية و غيرها و قد کشف المجازات و الکنايات الموجودة في کلام المعصوم بما يکترث بالقرائن غيراللفظية، و بين العلاقة الموجودة بين التخصيص و التبيين و التقييد مستمداً من الق رائن اللفظية المنفصلة التي هي نفس الروايات المترادفة مع الرواية الأصلية، ناهيک عن أنهّ لم يغفل عن دلالات الأمر و النهي المکتومة و اعتبر النّدب و الکراهة من معانيها الثانوية.

 
كليد واژه: وسائل الشيعه، شيخ حر، حديث، فهم متن، فهم مقصود (کليدواژه عربي: وسائل الشيعة، الشيخ الحر، الحديث، فهم النص، فهم القصد)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):113-140.
 
روش نقد و بررسي عنوان کتب و ابواب حديثي از نگاه علامه محمد تقي شوشتري (عنوان عربي: منهجً النقد و الدراسة لعنوان الکتب الحديثية و أبوابهاً من منظور محمد تقي الشوشتري)
 
رضايي كرماني محمدعلي,زارع زرديني احمد
 
 
 

چکيده فارسي:
از مهم ترين بايسته هاي پژوهش در علوم حديث، ارايه روش هايي براي بررسي و پژوهش در ميراث حديثي است. نقد و بررسي عنوان کتاب ها و ابواب حديثي، يکي از اين روش هاست. اين نوشتار به معرفي و بررسي ميزان کارآمدي اين روش در علوم حديث مي پردازد، و به منظور رسيدن به اين هدف، کارآمدي آن را در دو حوزه نقد بيروني (انتساب و تصحيح متن) و نقد دروني (فهم و ارزيابي متن) نشان داده است. پس از اثبات کارآمدي اين روش، به چگونگي تعيين عنوان متوني که در تعيين عنوان آن ها اشتباهي رخ داده، پرداخته شده و در همين راستا، دو روش درون متني و برون متني در تعيين عنوان ارايه شده است. در معرفي و تبيين جوانب مختلف اين روش، از آثار محمدتقي شوشتري-حديث پژوه معاصر-استفاده شده است.

چکيده عربي:
من أهم واجبات التحقيق في علوم الحديث هو تقديم مناهج تعالج التراث الحديثي، فالنقد و الدراسة لعنوان الکتب الحديثية و أبوابها أحدٌ من هذه المناهج. لذلک تتعاطي هذه المقالة التعريف بهذا المنهج و دراسة مدي إفادته في علوم الحديث. و للوصول الي هذه الغاية قد بيّن إفادته في المجالين: النقد الخارجي (انتساب النص و تصحيحه) و النقد الداخلي (فهم النص و تقيمه). و بعد أن تمّ اثبات أفادة هذا المنهج، درّسنا کيفية اختيار العنوان للنصوص التي حدث التباس في إختيار عنوانها. اضافة الي ذلک قدّمنا المنهجينِ في إختيار العنوان: منهج النص الداخلي و منهج النص الخارجي. و لا يفوتنا أن نقول إننا استفدنا لتعريف الجوانب المختلفة لهذا المنهج و دراسته من مؤلفات الباحث المعاصر في الحديث محمدتقي الشوش تري.

 
كليد واژه: علوم حديث، روش، نقد عنوان، نقد بيروني، نقد دروني، محمدتقي شوشتري (تستري) (کليدواژه عربي: علوم الحديث، المنهج، نقد العنوان، النقد الخارجي، النقد الداخلي، محمدتقي الشوش تري)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):99-112.
 
تحليل و بررسي تدوين حديث از نگاه جي. رابسون در دايره المعارف اسلام (عنوان عربي: دراسة و تحليل لتدوين الحديث من منظور جي. رابسون)
 
اسكندرلو محمدجواد,مودب سيدرضا
 
 
 

چکيده فارسي:
رابسون (Robson) خاورشناس انگليسي در جلد سوم دايره المعارف اسلام، مدخلي را به معرفي حديث اختصاص داده است. وي در اين مدخل به موضوعاتي از قبيل واژه شناسي حديث در لغت و اصطلاح، تدوين حديث، معرفي جوامع حديثي فريقين، نقد حديث، تبيين اقسام و درجات احاديث صحيح، ذکر و تعريف اصطلاحات مختلف حديثي مربوط به ماهيت سند، مرتبط با متن حديث و سرانجام به طرق تحمل حديث مي پردازد.
اين مقاله به نقد و بررسي ديدگاه هاي او در خصوص «تدوين حديث» اختصاص دارد که مي نويسد سنت در آغاز جز منابع دين نبوده و به تدريج از منابع دين شمرده شده است، ضمن آنکه در برخي از بلاد اسلامي، در آغاز، متن حديثي وجود نداشته و تدوين حديث به همراه سند به قرن هاي بعد برمي گردد؛ نگارندگان در اين مقاله، با بررسي هاي تاريخي، نادرستي اين ادعا را نشان داده اند.

چکيده عربي:
لقد اختصّ المستشرق الإنکليزيً رابسونً في المجد الثالث من الموسوعة الاسلامية مدخلاً لتعريف الحديث و عالج فيه القضايا المتعدّدة منها التعرف الي کلمة الحديث لغة و اصطلاحاً، تد وين الحديث، تعريف جوامع الفريقين الحديثية، نقد الحديث، تبيين أشکال الأحاديث الصحيحة و درجاتها، البيان و التعريف لمختلف المصطلحات الحديثية المرتبطة بماهية سندٍ يرتبط بنص الحديث، و أخيراً طرُق تفسير الحديث. غير أننا قمنا بمعالجة آرائه حول « تدوين الحديث » إذ يري أن السنة ما کانت بداية الامر جزءاً من مصادر الدين، لکنها اعتبرت جزءها فيما بعد. مضافاً الي ذلک يري أنّ النص الحديثي ما کان بداية الامر متوافراً في بعض البلاد الاسلامية و يعود تدوينه مع سنده الي القرون التالية؛ اذاً قمنا في هذا المقال ببيان عدم صحة هذا الادعاء مستعيناً بدراسات تاريخية.

 
كليد واژه: حديث، سنت، خبر، اثر، جوامع حديثي، رابسون (کليدواژه عربي: الحديث، السنة، الخبر، الأثر، الجوامع الحديثية، رابسون)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:34 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):141-158.
 
مشايخ نجاشي و بررسي وثاقت عمومي آنان (عنوان عربي: مشايخ النجاشي و دراسة وثاقهم العام)
 
فقهي زاده عبدالهادي,بشيري مجيد
 
 
 

چکيده فارسي:
احمدبن علي نجاشي، يکي از متخصصان برجسته علم رجال و کتابشناسي است و رجال او در ميان چهار کتاب اصلي علم رجال شيعه، مهم ترين کتاب به شمار مي رود. او نزد استادان زيادي که برخي از آنان از برجسته ترين دانشمندان فن رجال و کتابشناسي بودند، تلمذ کرد. علاوه بر اين، با دسترسي به منابع و کتاب هاي متعدد دانشمندان امامي و بعضا غير امامي و مطالعه دقيق آن ها، زمان طولاني را صرف به دست آوردن شناخت ژرف نسبت به دانشمندان شيعه و کتاب هاي آنان کرد. سابقه توثيق عام نجاشي از مشايخ خود به زمان علامه حلي برمي گردد؛ هر چند اين ديدگاه آن گاه از سوي سيد بحرالعلوم به طور جدي تر مطرح گرديد. نجاشي ملتزم بوده است تنها از استاداني روايت کند که «ثقه» باشند. اين التزام او با تجزيه و تحليل عبارات نجاشي درباره شماري از مشايخ، مشهود است. دلالت اين عبارات، ظاهر و بلکه در مواردي صريح است، اما اين توثيق فقط شامل آن عده از مشايخ نجاشي است که او از آنان استماع کرده است، حال آنکه گروهي از محققان دلالت اين عبارات را ناقص و ناکافي برشمرده اند و وثاقت مشايخ نجاشي را به دليل التزام او به عدم روايت بدون واسطه از ضعفا، و عدم آگاهي او از وضعيت رجالي گروهي از استادان خود در برهه اي از زمان، و وجود برخي از ضعفا در ميان مشايخ او انکار کرده اند. اما با توجه به آشنايي نزديک نجاشي با استادان خود و مصاحبت طولاني با آنان مي توان چنين استظهار کرد که نجاشي صرفا يا از طريق حس و يا بر اساس شهادت حسي ديگر استادان خود، از تمامي مشايخي که مستقيما از آنان استماع کرده، شناختي کافي داشته است و روايت نجاشي از برخي ضعفا در مطاوي کتاب رجال، متعلق به دوره پيش از ضعف آنان بوده است.

چکيده عربي:
يعتبر احمد بن علي النجاشي أحداً من المتخصصين البارعين في علم الرجال و التعرّف علي الکتب، و يعدّ رجاله أهمّ کتاب رجاليّ بين کتب الشيعة الأربعة الأصلية في علم الرجال. و تخرّج علي يد أساتذة کثيرين، بعضهم من أبرز علماء فن الرجال و معرفة الکتب، علاوة علي انهّ قضي مدة طويلةً ليتعرّف الي علماء الشيعة و کتبهم تعرفاً عميقاً، و قد تسنّي له هذا الامر بما عثر علي منابع عديدة العلماء الاماميين و کتبهم طوراً و طوراً آخر من غيرهم، و تقصّيها أعمق تقصّ. و ترجع خليفة توثيقه العلم من مشايخه الي زمن العلامة الحلّي(ره)؛ رغم أن سيد بحر العلوم قد أظهر هذه الرؤية بصورة جادة فيما بعد. و تعهّد النجاشي أن تروي من أساتذة يوثق بهم فقط و يلوح هذا التعهد و الالتزام من دراسة عبارات النجاشي عن عدد من المشايخ، تلک تعبيرات التي تکون واضحة الدلالة علاوة علي صراحتها أحياناً، لکن هذا التوثيق يشمل اولئک المشايخ الذين استمع اليهم، ناهيک عن أن جماعة من الباحثين اعتبروا دلالة هذه العبارات ناقصة غير کافية، و أنکروا ثقة مشايخ النجاشي لالتزامه في عدم روايته عن الضعفاء دون واسطة و عدم معرفته لمواقع بعض من اساتذته الرجالية في حقبة من الزمن و وجود جماعة من الضعفاء. لکننا نستظهر معرفة النجاشي لأساتذته من قريب و مخالطته الطويلة اياهم، بأنّه کان علي جناح کبير من المعرفة لمشايخة الذين استمعهم مباشرة، اما من طريق حسه أو شهادة الآخرين الحسية، و ترجع رواية النجاشي من جماعة من الضعفاء في طيّات کتاب الرجال ألي تلک البرهة التي لم تکونوا ضعفاء.

 
كليد واژه: مشايخ نجاشي، توثيق عام، مشايخ ثقات، رجال نجاشي و ادله توثيق (کليدواژه عربي: مشايخ النجاشي، التوثيق العام، المشايخ الموثوقون بهم، رجال النجاشي و دلائل التوثيق)
 
 
 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):159-184.
 
آسيب شناسي روشي جريان روايت گرا در تفسير (عنوان عربي: إشکالية منهجية للاتجاه الروائي في التفسير)
 
اسعدي محمد*
 
* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

چکيده فارسي:
در مقاله حاضر، روش استفاده اصحاب جريان تفسيري روايت گرا از روايات نقد و بررسي مي شود. از نگاه نگارنده، آسيب هاي اساسي رويكرد تفسيري اين جريان از بعد روشي، به دو امر باز مي گردد: يكي، پرهيز از بررسي سندي روايات و ديگري پرهيز از تحليل دلالي آن ها. مهم ترين موارد ضعف در موضوع دوم نيز تطبيق غير دقيق روايات بر آيات، خلط حوزه هاي مختلف زباني قرآن و سطحي نگري در گزينش احاديث تفسيري در حد رابطه لفظي است. ساختار تازه بحث، نوع تحليل ها و نمونه هاي تطبيقي از ويژگي هاي اين نوشتار است.

چکيده عربي:
تتوخّي هذه المقالة أن تدرّس منهج اصحاب الاتجاه الروائي للتفسير، و الباحث يري أن المشاکل المحورية لهذا الاتجاه من منظور منهجي يعود الي الأمرين: الأوّل الاجتناب مِن دراسة سنديّة الروايات، و الثاني الاجتناب من تحليلها الدلالي. و أهمّ الضعف في الأمر الثاني هو تطبيق غير علمي للروايات علي القرآن، لُبس المجالات اللغوية المختلفة للقرآن، و السطحية في اختيار الاحاديث التفسيرية علي حدّ العلاقات اللفظية. و من ميزات هذه الدراسة هي البنية الجديدة للبحث، کيفية التحليل و النماذج التطبيقية.

 
كليد واژه: آسيب شناسي روشي، جريان روايت گرا، تفسير، روايات تفسيري (کليدواژه عربي: إشکالية منهجية، الاتجاه الروائي، التفسير، الروايات التفسيرية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:36 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):185-206.
 
کاوشي در روايت تابيرالنخل (عنوان عربي: بحث في رواية تأبيرالنخل)
 
فهيمي تبار حميدرضا*
 
* دانشگاه كاشان
 
 

چکيده فارسي:
در پاره اي از منابع روايي اهل سنت از جمله صحيح مسلم، مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه، صحيح ابن حبان و مجمع الزوايد هيثمي، روايتي مشهور به «تابيرالنخل» آمده، و اين روايت مستند ديدگاه هاي اهل سنت قرار گرفته است. نگارنده در اين نوشتار ابتدا به نقد سندي اين روايت پرداخته و نشان داده است که برخي راويان اين حديث، در نگاه علماي رجالي و حديثي اهل سنت ضعيف اند و آن گاه به نقد داخلي و اشکالات محتوايي روايت پرداخته و نشان داده است که پذيرفتن اجتهاد به عنوان يکي از منابع علم پيامبر (ص)، هم به عقيم ماندن رسالت و بعثت مي انجامد و هم با قواعد عقلي هم خواني ندارد. در خلال اين نوشتار، به تناسب موضوع، اختلاف اهل سنت و شيعه در عصمت و علم پيامبر (ص) نيز مورد بررسي قرار گرفته است.


چکيده عربي:
قد وردت رواية معروفة «تأبيرالنخل»
في بعض مصادر اهل السنة الروائية منها الصحيح للمسلم و المسند لأحمد بن الحنبل و السنن لابن ماجه، و الصحيح لابن حبان و مجمع الزوائد للهيثمي، حيث أصبحت سنداً لرؤي أهل السنة. لذلک ابتدأنا بنقد سند لهذه الرواية و أثبتنا أنّ بعضاً من رواة الحديث هذا من الضعفاء، من منظر علماء أهل السنة الرجاليين و أهل الحديث، ثم توخينا الي نقد الرواية الداخلي و مشاکلها المفهومية، و رأينا أن قب ول الاجتهاد باعتباره احداً من مصادر علم النبي (ص) يؤدّي الي عقم الرسالة و البعثة من جهة، و من جهة أخري الي عدم تناسقه و انطباقه علي القواعد العقلية. فضلاً عن أننا تقصّينا حيثما اقتضي في اختلاف اهل السنة و الشيعة تجاه عصمة النبي(ص) و علمه.

 
كليد واژه: روايت تابيرالنخل، معتقدات کلامي، علم پيامبر (ص)، عصمت پيامبر (ص) (کليدواژه عربي: رواية تأبير النخل، الاعتقادات الکلامية، علم النبي(ص)، عصمة النبي(ص))
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:36 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها