پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
6 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):141-158. |
|
مشايخ نجاشي و بررسي وثاقت عمومي آنان (عنوان عربي: مشايخ النجاشي و دراسة وثاقهم العام) |
|
فقهي زاده عبدالهادي,بشيري مجيد |
|
|
چکيده فارسي:
احمدبن علي نجاشي، يکي از متخصصان برجسته علم رجال و کتابشناسي است و رجال او در ميان چهار کتاب اصلي علم رجال شيعه، مهم ترين کتاب به شمار مي رود. او نزد استادان زيادي که برخي از آنان از برجسته ترين دانشمندان فن رجال و کتابشناسي بودند، تلمذ کرد. علاوه بر اين، با دسترسي به منابع و کتاب هاي متعدد دانشمندان امامي و بعضا غير امامي و مطالعه دقيق آن ها، زمان طولاني را صرف به دست آوردن شناخت ژرف نسبت به دانشمندان شيعه و کتاب هاي آنان کرد. سابقه توثيق عام نجاشي از مشايخ خود به زمان علامه حلي برمي گردد؛ هر چند اين ديدگاه آن گاه از سوي سيد بحرالعلوم به طور جدي تر مطرح گرديد. نجاشي ملتزم بوده است تنها از استاداني روايت کند که «ثقه» باشند. اين التزام او با تجزيه و تحليل عبارات نجاشي درباره شماري از مشايخ، مشهود است. دلالت اين عبارات، ظاهر و بلکه در مواردي صريح است، اما اين توثيق فقط شامل آن عده از مشايخ نجاشي است که او از آنان استماع کرده است، حال آنکه گروهي از محققان دلالت اين عبارات را ناقص و ناکافي برشمرده اند و وثاقت مشايخ نجاشي را به دليل التزام او به عدم روايت بدون واسطه از ضعفا، و عدم آگاهي او از وضعيت رجالي گروهي از استادان خود در برهه اي از زمان، و وجود برخي از ضعفا در ميان مشايخ او انکار کرده اند. اما با توجه به آشنايي نزديک نجاشي با استادان خود و مصاحبت طولاني با آنان مي توان چنين استظهار کرد که نجاشي صرفا يا از طريق حس و يا بر اساس شهادت حسي ديگر استادان خود، از تمامي مشايخي که مستقيما از آنان استماع کرده، شناختي کافي داشته است و روايت نجاشي از برخي ضعفا در مطاوي کتاب رجال، متعلق به دوره پيش از ضعف آنان بوده است.
چکيده عربي:
يعتبر احمد بن علي النجاشي أحداً من المتخصصين البارعين في علم الرجال و التعرّف علي الکتب، و يعدّ رجاله أهمّ کتاب رجاليّ بين کتب الشيعة الأربعة الأصلية في علم الرجال. و تخرّج علي يد أساتذة کثيرين، بعضهم من أبرز علماء فن الرجال و معرفة الکتب، علاوة علي انهّ قضي مدة طويلةً ليتعرّف الي علماء الشيعة و کتبهم تعرفاً عميقاً، و قد تسنّي له هذا الامر بما عثر علي منابع عديدة العلماء الاماميين و کتبهم طوراً و طوراً آخر من غيرهم، و تقصّيها أعمق تقصّ. و ترجع خليفة توثيقه العلم من مشايخه الي زمن العلامة الحلّي(ره)؛ رغم أن سيد بحر العلوم قد أظهر هذه الرؤية بصورة جادة فيما بعد. و تعهّد النجاشي أن تروي من أساتذة يوثق بهم فقط و يلوح هذا التعهد و الالتزام من دراسة عبارات النجاشي عن عدد من المشايخ، تلک تعبيرات التي تکون واضحة الدلالة علاوة علي صراحتها أحياناً، لکن هذا التوثيق يشمل اولئک المشايخ الذين استمع اليهم، ناهيک عن أن جماعة من الباحثين اعتبروا دلالة هذه العبارات ناقصة غير کافية، و أنکروا ثقة مشايخ النجاشي لالتزامه في عدم روايته عن الضعفاء دون واسطة و عدم معرفته لمواقع بعض من اساتذته الرجالية في حقبة من الزمن و وجود جماعة من الضعفاء. لکننا نستظهر معرفة النجاشي لأساتذته من قريب و مخالطته الطويلة اياهم، بأنّه کان علي جناح کبير من المعرفة لمشايخة الذين استمعهم مباشرة، اما من طريق حسه أو شهادة الآخرين الحسية، و ترجع رواية النجاشي من جماعة من الضعفاء في طيّات کتاب الرجال ألي تلک البرهة التي لم تکونوا ضعفاء.
|
|
كليد واژه: مشايخ نجاشي، توثيق عام، مشايخ ثقات، رجال نجاشي و ادله توثيق (کليدواژه عربي: مشايخ النجاشي، التوثيق العام، المشايخ الموثوقون بهم، رجال النجاشي و دلائل التوثيق) |
|
|
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:36 PM
تشکرات از این پست