پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
6 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1390; 3(6):159-184. |
|
عنوان فارسي: خداگونه بودن انسان؛ روايتي اسرائيلي يا آموزه مشترک اديان ابراهيمي؟ (عنوان عربي: تأله الانسان، رواية اسرائيلية أو تعليم الاديان الابراهيمية المشترکة) |
|
شاكر محمدكاظم,موسوي حرمي فاطمه سادات* |
|
* دانشگاه قم |
|
چکيده فارسي:
خلقت خداگونه انسان براي اولين بار در آموزه هاي تورات آمده است. بر طبق آنچه سفر پيدايش بيان مي کند خداوند انسان را به صورت خود آفريده است؛ مساله اي که در متون خاص مسيحيان نيز مورد اشاره قرار گرفته است. نکته حائز اهميت در ديدگاه عهدين نسبت به اين مساله اين است که ميان خلقت آدمي بر صورت الهي و سروري و تسلط او بر ساير موجودات عالم رابطه مستقيمي وجود دارد. اين آموزه در متون اسلامي اعم از شيعه و سني نيز آمده است به نحوي كه احاديثي همچون «ان الله خلق آدم علي صورته» از فراواني قابل توجهي در متون روايي برخوردارند. در اينجا مساله اصلي اين است كه آيا اين آموزه در متون اسلامي بر گرفته از عهدين است. به عبارت ديگر، آيا اين حديث برساخته جاعلان است، و آنها اين حديث را از متون يهودي - مسيحي گرفته و وارد متون حديثي كرده اند؟ يا ريشه در حوزه وسيع تفکرات و تعاليم اسلامي دارد. اين مقاله در آغاز، نگاهي به آنچه در متون يهودي و مسيحي در اين باره آمده است، انداخته و سپس وضعيت سندي و دلالي اين حديث را از ديدگاه دانشمندان مسلمان مورد بررسي قرار داده است، و سپس با سيري در انديشه عارفان مسلمان كه اين حديث را در تبيين يكي از مهمترين نظريات خود يعني نظريه انسان كامل به كار گرفته اند، به اين نتيجه رسيده است صرف اشتراک آموزه اي ميان اديان مختلف مقوم انگاره اقتباسي بودن آن آموزه نيست، و مساله آفرينش انسان بر صورت الهي يکي از عميق ترين آموزه هايي است که در اديان ابراهيمي مطرح شده است بدون آنکه اديان پسين از پيشين وام گيري داشته باشند.
چکيده عربي:
قد ورد موضوع تأله الانسان لاول مرة في تعاليم التوراة. و خلق الله الانسان - طبقا لما يبديه «سفر الخلق» - في صورته، و هذا ما تشير اليه نصوص المسيحيين الخاصة أيضا. والملحوظة الهامة التي تجدر الاشارة اليها هي ان هناک رابطة مباشرة في هذه المسألة بين خلق البشر في صورة إلهية و بين سيطرته علي جميع موجودات العالم و سيادته عليهم، من منظور «العهدين».
و قد جاء هذا التعليم في نصوص اسلامية منها للشيعة و منها لأهل السنة، حيث نلتقي بأحاديث نحو (إن الله خلق آدم علي صورته) في مواضع لا يستهان بها من النصوص المأثورة.
و أهم ما يلفت انتباه المتلقي هنا هو ان هذه المسألة في النصوص الاسلامية مستمدة من العهدين. بعبارة أخري يتصدي هذا السؤال بأن هذا الحديث من اختلاق المنتحلين الذين أخذوه من النصوص اليهودية المسيحية و أدرجوه في النصوص الحديثية، أو ينحدر هذا الحديث الي مجال الاسلام الفکري الوسيع و تعاليمه.
و تلقي هذه المقالة نظرتها في البداية علي ما ورد في النصوص اليهودية والمسيحية في هذا المضمار، ثم تفحص وثائق هذا الحديث و دلالته من منطق العلماء المسلمين.
و بعد ذلک بنظرة فاحصة في رحاب افکار العلماء المسلمين الذين استعملوا هذا الحديث في بيان أهم نظرياتهم - أي نظرية الانسان الکامل - استنتجنا أن الاشتراک المحض في تعليم بين الاديان المختلفة لا يعود بنا الي کون ذلک التعليم مقتبسا، و موضوع خلق الانسان في شکل إلهي (هياة الهية) من أعمق التعاليم التي کانت تطرح في الاديان الابراهيمية دون أن تستعير الاديان المتأخرة من الاديان المتقدمة.
|
|
كليد واژه: كليدواژه فارسي: صورت خدا، خداگونگي، اسرائيليات، آموزه بين ادياني، انسان كامل (كليدواژه عربي: هيأة الله، التألة، الاسرائيليات، التعليم المشترک بين الاديان، الانسان الکامل) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:31 PM
تشکرات از این پست