0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):165-184.
 
تحليل و بررسي روش تفسيري شيخ بهايي
 
مصلايي پوريزدي عباس*
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

بهاءالدين محمدبن‏ حسين عاملي معروف به شيخ بهايي (د1031ق)، دانشمند نامدار قرن دهم و يازدهم هجري و از مشاهير عصر صفوي، نويسنده اي پرکار بوده و با جامعيتي که در معقول و منقول داشته، نه تنها عصر خويش، بلکه آيندگان را تحت تاثير قرار داده است. تحليل و بررسي روش تفسيري شيخ بهايي، از مهمترين اهداف اين نوشتار است. شيخ بهايي، به شيوه عقلي و اجتهادي، بر پايه منابع و مصادر متعدد، به تفسير برخي از آيات قرآن کريم پرداخته است. بهره گيري از روش تفسيري قرآن به قرآن، استفاده از روايات و تقديم قول معصومان (عليهم السلام)، بيان دقايق و ظرايف آيات قرآن، دقت فراوان در تبيين مباحث، ارايه تقسيم بندي هاي مفيد از ويژگي هاي روش تفسيري شيخ بهايي است.

 
كليد واژه: شيخ بهايي، روش هاي تفسيري، تفسير قرآن، تفسير اجتهادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):11-24.
 
نقد و تحليل رويكردهاي حج امام حسين (ع)
 
ابراهيمي ابراهيم*
 
* دانشگاه اراك
 
 

براي برخي از تاريخ نويسان و سيره نويسان مسلم است كه امام حسين (ع) حج خود را به عمره مفرده تبديل كرده و مكه را به سوي عراق ترک كردند و اين نظريه به عنوان نظريه اي مشهور ميان آنان متداول شده است. در اين جستار، براي بررسي اين مساله، به روايات وارده در جوامع روايي پرداخته شده است؛ از تتبع در نقل هاي تاريخي و از استناد به روايات صحيح اين نتيجه حاصل مي آيد كه امام حسين (ع) با عمره مفرده وارد مكه شده و با عمره مفرده ماه ذي الحجه از مكه خارج گرديده اند. آن حضرت، از ميقات شجره يا ميقات هاي ديگر، محرم به احرام عمره تمتع نشده بود تا براي خروج از احرام، نيت حج يا عمره تمتع خود را از باب حكم مصدود، به عمره مفرده مبدل ساخته باشند.

 
كليد واژه: حج، عمره، تبديل، مصدود، جوامع روايي، قاعده فقهي، امام حسين (ع)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):43-55.
 
نقد آرا مفسران درباره مفهوم آيه «يخرج من بين الصلب و الترائب»
 
برومند محمدحسين*
 
* دانشگاه يزد
 
 

ديدگاه هاي متفاوت و گاه متناقض مفسران، بيانگر اختلاف نظري عجيب درباره مفهوم آيه «يخرج من بين الصلب و الترائب» است. اين اختلاف نظرها را با توجه به ارتباط آيات و تعيين هدف اين سوره مي توان از بين برد؛ زيرا تنها در اين صورت، بين مفهوم آيات پنجم تا هفتم اين سوره، با مفهوم آيه هشتم، ارتباط معنايي مطلوبي برقرار مي شود.

 
كليد واژه: طارق، رجع، صلب، ترائب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):77-94.
 
روش پلكاني مفهوم شناسي واژگان قرآن
 
سعيدي روشن محمدباقر*
 
* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

هدف نوشتار ذيل بررسي اين مساله است كه واژگان بسيط قرآن در چه نوع معنايي استعمال شده است و با چه روشي مي توان معناي مقصود آنها را باز يافت؟ در اين مقاله با اشاره به سه نوع حقيقت لغوي، عرفي و شرعي و تحليل مفاد وضع به ويژه از منظر اصوليان شيعه و بيان نقش بافت سخن و فرهنگ قرآن در ترسيم معناي واژه هاي آن، مفردات قرآن در سه گروه مفهوم لغوي، معناي عرفي و معناي خاص قرآني دسته بندي مي شود و آنگاه پي جويي گام به گام سه سنخ معناي وضعي، معناي عرفي متداول در عصر نزول و معناي برخاسته از بافت و فرهنگ خاص قرآن، به عنوان مولفه هاي موثر در شناخت مفاهيم قرآن معرفي مي گردد كه با روش تدريجي و گام به گام قابل دستيابي است.

 
كليد واژه: روش پلکاني، واژگان، حقيقت، معناي لغوي، مفهوم عرفي، حقيقت شرعي، وضع، بافت، فرهنگ قرآن، فرهنگ جاهليت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):25-42.
 
نقد ديدگاه ابن تيميه درباره امام مهدي (ع)
 
اكبرنژاد مهدي*
 
* دانشگاه ايلام
 
 

باور به ظهور امام مهدي (ع) هر چند يک اعتقاد اسلامي است، ولي در مذهب تشيع از جايگاه خاصي برخوردار است و مي توان گفت دليل اصلي آن هم اين است كه ولادت و حيات آن حضرت را قبول دارند. برخي از نويسندگان اهل سنت، بدون توجه به مباني و دلايلي كه شيعه براي خود دارد، سخت اين باور را مورد هجوم قرار داده اند؛ از جمله اين افراد احمد ابن تيميه مي باشد. وي در كتاب «منهاج السنه النبويه» ايراداتي بر اعتقاد شيعه گرفته است؛ از جمله اينكه امام عسكري (ع) هيچ فرزندي نداشته است و ديگر اينكه بر فرض كه پسري داشته وي هنگام درگذشت پدر، به سن رشد نرسيده تا بتواند امامت جامعه را بر عهده گيرد و سوم اينكه اگر حتي در آن سن به امامت هم رسيده باشد، چگونه ممكن است از عمري اين اندازه طولاني برخوردار باشد؟ اين مقاله ضمن طرح دقيق اشكالات ابن تيميه درصدد پاسخگويي به اين اشكالات برآمده است؛ با اين توضيح كه در اين پاسخ ها، از منابع اهل سنت استفاده شده است.

 
كليد واژه: شيعه، مهدويت، ابن تيميه، اشکالات، نقد ابن تيميه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):57-76.
 
ارزيابي و نقد نظريه اعجاز عددي قرآن كريم
 
پهلوان منصور*,شفيعي سعيد
 
* دانشگاه تهران
 
 

فراگير شدن رايانه ‌ها و برنامه ‌هاي نرم‌ افزاري، در پژوهش ها و مطالعات ديني نيز، تحول بزرگي پديد آورد. براي اولين بار، اين استاد عبدالرزاق نوفل (ت 1984) بود كه واژه «اعجاز» را در زمينه تناسب اعداد در قرآن به كار برد و در كتاب الاسلام دين و دنيا چنين آورد كه دو واژه دين و دنيا در قرآن به تعداد برابر به كار رفته ‌اند؛ اما پر سر و صداترين پژوهش ها را دكتر محمدرشاد خليفه، شيميدان مصري مقيم آمريكا (ت 1990) انجام داد و با استفاده از رايانه، مدت 4 سال به پژوهش درباره كلمات قرآن پرداخت. بر اين نظريه، در هر دو قسم صغروي و كبروي، اشكالات بسياري وارد است؛ اشكالاتي كه مختص عدد خاصي مانند عدد 19 نيست و مربوط به همه اعداد است؛ زيرا هر فرد يا گروهي، بسته به علاقه خود مي ‌تواند عددي مثل 5 و 6 و 7 و 12 و ... را معيار قرار دهد و به نتايجي دست يابد؛ بنابراين اطلاق اعجاز براي اين نظريه، صحيح به نظر نمي ‌رسد و تنها مي‌ توان آن را شگفتي در تناسب اعداد ناميد.
بايد افزود كه انتظار اعجاز عددي از قرآن، توقعي نابجاست و نمي ‌توان پذيرفت كه خداي متعال با بندگان خود از طريقي عوام ‌فريبانه سخن گفته باشد. اعجاز قرآن در نگاه نخست و براي اعراب جاهلي صدر اسلام و مردمان هنرجوي دوران هاي بعد، در زيبايي ‌هاي شگفت آور ظاهري و تاثيرگذار آن، اعم از بلاغت و هماهنگي ‌هاي صوتي و عددي و ... است؛ و در نگاه عميق و موشكافانه، معارف و دانش هاي والاي الهي آن
.

 
كليد واژه: اعجاز قرآن، اعجاز عددي، نظم رياضي قرآن، شگفتي در تناسب اعداد
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:18 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):121-140.
 
شخصيت حديثي عماربن ياسر
 
كريمي محمود*,طاوسي مسرور سعيد
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

عماربن ياسر از بزرگان صحابه و سابقان در اسلام است. او پس از پيامبر (ص) يک شيعه راستين بود و به عنوان يكي از اركان شيعه شهرت يافت. درباره عمار تاكنون نوشته هاي فراوان و گوناگوني منتشر شده اما آنچه در اين ميان مغفول مانده، شخصيت حديثي و شخصيت تفسيري اين صحابي بزرگ است. با توجه به ثقه بودن عمار نزد فريقين، در منابع روايي شيعه و سني، ميراث حديثي قابل توجهي از وي به يادگار مانده است. البته تعداد روايات منقول از وي، در جوامع حديثي شيعه نسبت به روايات او در منابع اهل سنت كمتر است. اين مقاله ضمن بازشناسي منابع روايات عمار، به بررسي علل اهتمام بيشتر محدثان متقدم اهل تسنن به نقل احاديث وي، در قياس با محدثان شيعه پرداخته است. افزون بر آن، روايات جناب عمار را، از حيث محتوايي نيز مورد توجه قرار داده است؛ محتواي عمده روايات عمار را مي توان چنين دسته بندي كرد: سيره و معجزات پيامبر (ص) - فضايل اهل بيت عليهم السلام - تاريخ اهل بيت عليهم السلام، - ملاحم، فتن و علايم ظهور مهدي موعود عجل اله فرجه الشريف - تفسير قرآن - موضوعات فقهي.

 
كليد واژه: عماربن ياسر، حديث، پيامبر (ص)، اهل بيت عليهم السلام، فريقين، ملاحم و فتن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):95-120.
 
روش لغوي ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه
 
فراتي علي اكبر*
 
* دانشگاه تهران
 
 

از آنجا كه نهج البلاغه، متني ادبي در حد اعلاي بلاغت است، و از سويي واژه، بن مايه ادبيات به شمار است، ناگزير، شارح مي‌ بايست، پيش از هر اقدامي، به تفسير الفاظ غريب و بيان مفردات آن همت ورزد. ابن ابي الحديد نيز به عنوان بزرگترين و مشهورترين شارح اين كتاب ارزشمند و ماندگار، به تفسير واژگان و بيان الفاظ غريب آن توجه ويژه اي مبذول داشته، و اساس شرح خود را بر آن نهاده است. از اين رو، در اين مقاله، به بررسي روش لغوي شرح ابن ابي الحديد، از ميان دو شيوه تقليد و اجتهاد پرداخته شده است. منابع لغوي كه شارح، در شرح مفردات بر آن تكيه كرده است، گرچه در آغاز به شيوه تقليد مربوط است، ولي تقليد و نقل صرف را در بر نمي ‌گيرد؛ زيرا در شرح، بيشترين نمود با اجتهاد است. وي مفردات را چونان يک مجتهد منتقد تفسير كرده است، آرا و نظرات لغوي ديگران را در بوته نقد گذارده، برخي را بر برخي ترجيح مي ‌دهد، و در اجتهادش به قرآن و حديث و صرف و نحو و بلاغت و سياق و فروق اللغه و ديگر موارد از اين دست، استناد مي‌ ورزد. همچنين، اثرپذيري وي از مكتب كلامي ‌اش، در شرح واژگان نيز به وضوح ديده مي ‌شود.

 
كليد واژه: شرح نهج البلاغه، روش لغوي، شيوه اجتهادي، شيوه تقليدي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1388; 42(1):141-159.
 
سفرهاي حديث ‌پژوهي شيعيان به عراقين ‎(کوفه و بصره)
 
مهدوي راد محمدعلي,بهادري آتنا*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

نگاهي به مدارس حديثي نشان مي ‌دهد كه تاثيرگذاران اين مدارس، همگي اهل آن شهر نبودند و معمولا، بزرگان و محدثان، در چند مدرسه حضور داشتند و به تعليم و تعلم پرداختند. آنچه مسلم است اينكه علماي اسلام از عصر صحابه به رحله‌ هاي حديثي اهتمامي ويژه داشتند و در اين مسير سختي ‌هاي بسياري را بر خود هموار ‌نمودند. ما در اكثر بلاد اسلام شاهد تاثير جدي مسافران هستيم. پس از حرمين (مكه و مدينه) كه بدليل مركزيت ديني و اجتماع مسلمين، مورد توجه مسافران حديث بوده است، عراقين نقش ويژه ‌اي در اين مقوله داشته و محدثان ديگر بلاد را به خود جلب كرده و در غناي يكديگر تاثير فراواني داشته است.

 
كليد واژه: سفر (رحله)، مسافر (راحل)، کوفه، بصره، عراقين، حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:19 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):9-25.
 
اصل توحيدمحوري و تاثير آن بر اخلاق فردي و اجتماعي در الميزان
 
همامي عباس*,يونسي حميدرضا
 
* گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي
 
 

پژوهش حاضر با تکيه بر تفسير الميزان به ارائه انواع تعريف از اخلاق و نيز تهذيب نفس در نگاه علامه طباطبائي پرداخته و با تاکيد بر اصل توحيد محوري در اخلاق، اثبات کرده است که نظام اخلاقي توحيدمحور مترقي ترين نظام اخلاقي است که با پايبندي بر روش رفع رذائل اخلاقي و نه دفع آن تمامي امور فردي و اجتماعي انسان را در طول يکديگر براي رسيدن به يک هدف مشترک که توحيد باشد، در نظر گرفته است.

 
كليد واژه: اخلاق، توحيد، تهذيب نفس، فضائل، رذائل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:47 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):27-59.
 
معناشناسي واژه اخلاق در قرآن کريم
 
مروتي سهراب,ساكي سارا
 
 
 

اخلاق از واژه هايي بشمار مي رود که تاريخ آن همزاد و همراه با آفرينش انسان است؛ زيرا انسانيت انسان با اخلاق معنا پيدا مي کند. بر همين اساس است که در آموزه هاي ديني بالاخص معارف قرآني به اخلاق و مولفه هاي آن به صورت ويژه پرداخته شده است. قرآن کريم به عنوان آخرين و کاملترين ذخيره خداوند سبحان، به مولفه هاي اخلاقي نگاه بي بديلي داشته است. در اين مقاله با بهره برداري از روش هاي نوين روش شناسي مطالعات قرآني، واژه اخلاق مورد واکاوي قرار گرفته و با استفاده از مفهوم و منطوق آيات قرآن کريم معناي آن روشن گرديده است، و براي دستيابي به اين مهم ضمن روشن کردن معناي لغوي واژه اخلاق واژه هاي مرتبط با آن با بکارگيري قاعده سياق هسته معنايي اخلاق و ارتباط نظام مند مولفه هاي مرتبط با آن تبيين گرديده است.

 
كليد واژه: مولفه هاي اخلاق، معناشناسي، اخلاق، قاعده سياق، ساختار اخلاق
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):61-78.
 
مراتب فضيلت و اخلاق از منظر علامه طباطبايي
 
افشاركرماني عزيزاله*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي
 
 

علم اخلاق علم شناخت ارزش ها و ايجاد دگرگوني در زندگي انسان است به نحوي که زندگي اش توام با فضيلت باشد. علم اخلاق حد واسط ميان علم عقايد و علم احکام است و ميان اين دو نوع معرفت ارتباط برقرار مي کند به نحوي که رفتارهاي اجتماعي، ظهور اخلاق و عقايد انسان است و خلقيات هر فرد، ظهور عقايد و آرمان هاي اوست. علامه طباطبايي اخلاق را داراي مراتب مي داند و به سه نوع اخلاق معتقد است يعني اخلاق عرفي، اخلاق عقلي و اخلاق عرفاني. اخلاق عرفي به عقل اجتماعي متکي است. اخلاق عقلي بر عقل برهاني تکيه دارد و اخلاق عرفاني بر شهود بنا مي شود. سير حيات اخلاقي هر فرد از اخلاق عرفي شروع مي شود و مي تواند به مرحله اخلاق عقلي و عرفاني ارتقا پيدا کند. اين سه مرتبه از اخلاق درجات متفاوت از يک حقيقت واحدند و با يکديگر قابل جمع اند و نسبت به هم در حکم ظاهر و باطن اند.

 
كليد واژه: علم اخلاق، خلق، عرف، عقل اجتماعي، عقل برهاني، اخلاق عقلي، اخلاق عرفاني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):79-98.
 
چگونگي ارتباط ميان بايدهاي اخلاقي واست هاي علمي و فلسفي از ديدگاه انديشمندان معاصر و علامه طباطبايي
 
طالب تاش عبدالمجيد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج
 
 

در اروپا، پيرامون گونه ارتباط ميان علم و دين و به تبع آن چگونگي ارتباط علم با اخلاق و خاستگاه بايد و نبايدهاي اخلاقي گرايشي به وجود آمد که از هيوم فيلسوف اسکاتلندي آغاز شد. جداانگاري حوزه هاي علم و اخلاق بسامد داعيه هايي بازنگرانه نسبت به رابطه خداوند با جهان است که گزاره هاي ديني و اخلاقي را برخاسته از احساسات دروني انسان به شمار مي آورد و جداافکني آن از واقعيات عيني و خارجي را پي گيري مي کند. از اين نظر گاه عقل در کشف گزاره هاي اخلاقي ورود ندارد. زيرا منطقي نبوده و مسوول صحيح و غلط نيستند. هر چند اين گرايش مورد پذيرش اندکي از انديشمندان مسلمان نيز واقع شده است، اغلب نزديک به اتفاق انديشمندان مسلمان با اين تفکر مخالفت ورزيده اند و در نادرستي آن به استدلال پرداخته اند. اين گروه بر اين باورند که هر چند اخلاق از علم و فلسفه زايش منطقي نمي يابد. اما اصولا ارائه يک گزاره اخلاقي بدون پشتوانه حقيقت عيني امکان پذير نيست. از نظر انديشمندان مسلمان ميان بايدهاي اخلاقي و هست هاي علمي و فلسفي ارتباط تقدمي و تاخري وجود دارد؛ به اين معنا که انسان پس از آگاهي نسبت به حقيقت علمي و نفس الامري به کمک عقل نظري، راه رسيدن به آن حقيقت عيني را در عالم واقع با استمداد از عقل عملي کشف مي کند. آن گاه در قالب گزاره هاي توصيه اي و بايدهاي اخلاقي بيان مي کند. اين گروه در حقيقت توليد ارزش از دانش را نه به معناي توليد منطقي که مبتني بر دو گزاره يکي علمي و ديگري اخلاقي دانسته اند. از منظر آنها عقل عملي به عنوان يک ابزار پسيني از نيروي عقل نظري به عنوان ابزار پيشيني استمداد مي جويد و به توصيه هاي اخلاقي دست مي يابد و در قالب بايدها و نبايدها ارائه مي دهد و اين همان ارتباطي است که ميان علم و فلسفه با اخلاق وجود دارد. چرا که عقل عملي بدون علم و انديشه نمي تواند حکمي را اعتبار و صادر نمايد.

 
كليد واژه: استي هاي حقيقي، بايدهاي اعتباري، انديشمندان مسلمان، گرايش هاي اروپايي، استنتاج منطقي، ارتباط، علامه طباطبايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):121-148.
 
سياست و مديريت سياسي از ديدگاه اميرالمومنين علي (عليه السلام) با تاکيد بر بررسي مکاتبات علي (ع) و معاويه
 
جاني پور محمد*
 
* دانشگاه امام صادق (عليه السلام)
 
 

اگرچه تاکنون در رابطه با ديدگاه هاي حضرت علي‏‏ (ع)‏‏ پيرامون سياست و مديريت سياسي بر اساس خطبه ها و نامه هاي ايشان در نهج البلاغه تحقيقات متعددي صورت گرفته است لکن تاکنون مطالعه موردي مشخصي در رابطه با نحوه مواجهه ايشان با معاويه و چگونگي مديريت اين روابط بر مبناي مکاتبات صورت گرفته در دوران حکومت کوتاه آن حضرت ‏‏(ع)‏‏ و به روش تحليل محتواي کيفي کلام صورت نگرفته است.
حضرت (ع) در مکاتبات متعدد خود با معاويه، پرده از حقايقي برمي دارند که در آن زمان بر اکثريت مردم آشکار نبوده است و در مواردي مشکلات اخلاقي و شخصيتي معاويه را به وي گوشزد کرده و در نهايت وي را مجبور به عذرخواهي و قبول مقبوليت و مشروعيت خود براي خلافت مسلمانان مي نمايند. رسيدن به اين مراحل در مواجهه با يک دشمن، به تدابير و سياستي نياز دارد که در اين مقاله تنها به بخش کوچکي از آن اشاره شده است.
در حقيقت در اين مقاله به دنبال اين هستيم که با بررسي و تحليل محتواي مضامين نامه هاي مبادله شده بين حضرت علي‏ (ع)‏ و معاويه در دوران حکومت ايشان و با استفاده از روش تحليل محتوا، به نگاهي جامع در مورد مباني فکري و عقيدتي حضرت علي ‏(ع)‏ در رابطه با مفهوم حقيقي سياست و نحوه مديريت سياسي آن حضرت دست پيدا کنيم.

 
كليد واژه: اميرالمومنين ‏(ع)‏، معاويه، سياست، مديريت سياسي، تحليل محتوا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:48 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):99-119.
 
مديريت خانواده در نظريه هاي جامعه شناسي در مقايسه با نظريه علامه طباطبائي
 
ظهيري هوشنگ,فتحي سروش
 
 
 

در عصر حاضر نظام خانواده دچار مشکلات و چالش هاي اساسي گرديده است .اختلافهاي خانوادگي، طلاق، فرزندان بي سرپرست و بزهکاري نوجوانان و جوانان، نشان دهنده مشکلات اساسي در خانواده هاي ماست. بخشي از اين مشکلات، نشانگر ضعف در برنامه ريزي، تصميم گيري و سازمان دهي مي باشد که در مديريت خانواده تجلي مي يابد. بنابراين به نظر مي رسد خانواده ها براي غلبه بر اين مشکلات نيازمند به بازنگري در نوع مديريت خود براي رويارويي با پيچيدگي هاي زندگي کنوني، از جمله تربيت فرزندان و برقراري روابط مناسب با همسر مي باشند.
در بين صاحب نظران اسلامي مرحوم علامه طباطبايي با بهره گيري از انديشه هاي اسلامي و تعقل و آزادانديشي صاحب نظراتي در خصوص مديريت خانواده مي باشد،که مي تواند کمک شاياني به حل مشکلات مديريت خانواده در وضعيت در حال گذار کشورمان بکند.
لذا در اين مقاله ابتدا گونه هاي مديريت خانواده معرفي شده اند. سپس نظريه هاي مديريت خانواده در نظريه هاي جامعه شناسي و دين اسلام مورد بررسي قرار گرفته اند. در ادامه نظر به اهميت نظريه علامه طباطبايي خصوص مديريت خانواده نظريه ايشان که بر تفکيک نقش ها و تعقل مبتني است، مبسوط تر ارائه شده است. در پايان نيز ضمن نقد نظريه هاي مديريت خانواده، الگوي مديريت مشارکتي بر اساس آموزه هاي ديني و علمي براي خانواده اسلامي ايراني ارائه شده است.

 
كليد واژه: مديريت خانواده، ساختارهاي قدرت در خانواده، الگوهاي تصميم گيري در خانواده، نقش هاي خانوادگي و الگوي مديريت مشارکتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:49 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها