پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
3 : كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):65-94. |
|
عنوان فارسي: رابطه گناه و معرفت از ديدگاه قرآن (عنوان عربي: علاقة الخطيئة بالمعرفة من وجهة نظر القرآن الکريم) |
|
ملايوسفي مجيد,اردمه زهرا |
|
|
چکيده فارسي:
امروزه، يکي از مسايل مهم معرفت شناسي، تاثير عوامل غير معرفتي و از جمله گناه بر معرفت است. اعتقاد به چنين ديدگاهي از ويژگي هاي مهم تفکر سنتي است. هندوها در 3500 سال پيش معتقد به تاثيرپذيري معرفت از عوامل غير معرفتي بودند. در مسيحيت نيز پولس قديس بيان مي داشت که «گناه نکنيد تا عالم واقع را درست بشناسيد.» در جهان جديد، هرچند کساني همچون هابز، هيوم، کانت، مارکس، نيچه، فرويد، فوکو و ... به نحوي معتقد به تاثير عوامل غير معرفتي بر معرفت بودند، ولي نخستين بار ويليام جيمز بود که صريحا بيان داشت که آرا و نظرات ما ناشي از استدلال محض نبوده، بلکه عواملي همچون تلقين، عشق، نفرت، کينه، ترس، اميد و ... در معرفت ما تاثيرگذارند.
در قرآن کريم نيز به نحو مبسوط به ماهيت و اقسام معرفت، نحوه حصول معرفت و عوامل معرفتي و غير معرفتي موثر بر آن پرداخته شده است. از نظر قرآن، يکي از عوامل مهم در اين خصوص، گناهان ماست که تاثير بسزايي در گونه هاي مختلف معرفت ما، اعم از اکتسابي و غير اکتسابي دارد. آنچه از آيات قرآن برداشت مي شود، اين است که گناه به اشکال مختلف بر معرفت ما خصوصا در حوزه معارف الهي تاثيرگذار است. براي مثال، گناه گاه سبب توجه انسان به بخشي از واقعيت، گاه سبب تحريف در حقايق، گاه سبب فراموشي و نسيان واقعيات و گاه سبب سطحي نگري و عدم تعمق در حقايق مي شود.
چکيده عربي:
إن إحدي القضايا المرتبطة بعلم المعرفة اليوم، هي مطالعة العوامل غير المعرفية ومن ضمنها أثر الذنب علي الرأي والإعتقاد والإدراک المعرفي. وتعتبر هذه النظرية من الخصائص المهمة للفکر التقليدي أو الکلاسيکي، فقد کان الهندوس منذ 3500 سنة يعتقدون بقابلية تأثير العوامل الغير المعرفية علي المعرفة والإعتقادات العقلانية للإنسان. وفي المسيحية کان بولس القديس يقول: لا تذنبوا حتي تحصل لکم معرفة صحيحة بعالم الواقع. وفي العصر الحديث نري علماء کهيوم وکانت ومارکس ونيتشه وفرويد وفوکو و ... کانوا يعتقدون بنحو من الأنحاء بتأثير العوامل غير الفکرية والمعرفية علي المعرفة والتعقل، ولکن العالم ويليام جيمز کان ولأول مرة قد صرح بأن آرائنا وعقايدنا المعرفية ليست تابعة فقط للإستدلال المحض بل هناک عوامل کالتلقين والحب والبغض والحقد والخوف والأمل و ... تؤثر علي معرفتنا وآرائنا الفکرية.
وقد جاء في القرآن الکريم مشروحا و مفصلا آيات ترتبط بماهية المعرفة وأقسامها وکيفية حصول المعرفة والعوامل الفکرية المعرفية و غير المعرفية المؤثرة وبشکل عميق علي آرائنا و معتقداتنا. ومن وجهة نظر القرآن الکريم فإن خطايانا لها تأثيرها الشديد علي آرائنا المعرفية، مکتسبة کانت أو غير مکتسبة. إن ما نستنتجه ونستنبطه من القرآن الکريم هي أن الخطايا تؤثر بأشکال مختلفة علي ما نعتقده ونستنبطه عقليا وبالأخص في نطاق المعارف الإلهية. فمثلا الخطيئة تصبح تارة سببا لتوجه الإنسان وإدراکه لقسم من الحقيقة والواقع، وتارة تصبح باعثا لتحريف الحقائق وأخري سببا لنسيانها کما قد تکون في بعض الأحيان عاملا للمعرفة السطحية وعدم التعمق في الحقائق.
|
|
كليد واژه: كليدواژه فارسي: قرآن، گناه، معرفت، عوامل غير معرفتي، معرفت شناسي (كليدواژه عربي: القرآن، الخطيئة، المعرفة، العوامل الغير المعرفية، علم المعرفة) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:35 PM
تشکرات از این پست