0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):27-57.
 
حجيت و نقش دانش هاي بشري در فهم و نقد روايات از ديدگاه علامه شعراني
 
حجتي سيدمحمدباقر,معارف مجيد,طبيبي عليرضا
 
 
 

علامه شعراني از عالماني است که با پشتوانه اي از دانش هاي معقول و منقول به فهم و شرح احاديث و نقد روايات پرداخته اند. او به دليل تبحر کم نظيرش در دانش هاي عقلي، و با ارج نهادن به دست آوردهاي آن، دسته اي از دانش هاي بشري را که به ضرورت عقلي به قطعيت پيوسته، يا مويد دين اند و يا در گزاره هاي ديني به آنها اشاره يا تصريح شده، با شرايطي حجت دانسته، در فهم و نقد روايات به کار بسته است. مقاله حاضر تلاشي براي نماياندن چگونگي اين رويکرد از سوي آن دانشمند ذوفنون است.

 
كليد واژه: شعراني، حجيت، دانش هاي بشري، فهم و نقد حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):58-79.
 
معرفي و روش شناسي شرح نهج البلاغه ابن ميثم بحراني
 
روحي دهكردي مجيد*
 
* دانشگاه تهران
 
 

شرح کبير ابن ميثم بحراني از مهم ترين شروح ترتيبي نهج البلاغه است. مولفه هاي روش ابن ميثم در شرح نهج البلاغه را مي توان به دو دسته «مولفه هاي پيش از شرح متن» و «مولفه هاي در حين شرح متن» تقسيم بندي کرد. از جمله مهم ترين مولفه هاي پيش از شرح متن، مي توان به اين موارد اشاره کرد: بيان سبب ورود کلام، ذکر تاريخ صدور کلام، مشخص کردن مخاطب يا مخاطبان کلام يا نامه امام (ع)، جواب به شبهات، توجه به نسخه بدل هاي نهج البلاغه و ديگر منابع مربوط، آوردن مقدمه اي پيش از آغاز شرح در صورت نياز و بيان هدف کلي کلام و محور اصلي آن. همچنين از برجسته ترين مولفه هاي موجود در حين شرح اين موارد است: بخش بندي موضوعي متن، به کارگيري مباحث کلامي، فلسفي و منطقي، به کارگيري آموزه هاي عرفاني و صوفيانه، بهره گيري از شروح پيشين نهج البلاغه، استفاده از گفته هاي تاريخي، استفاده از اشعار عرب، بيان معاريض و اشارات موجود در کلام حضرت علي (ع) و شرح مفصل بخش هاي مربوط به توحيد و خداشناسي.

 
كليد واژه: نهج البلاغه، ابن ميثم، شرح نهج البلاغه، روش شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):80-101.
 
روش شناسي نقد و فهم حديث در تفسير المنار
 
خوشدل حسين,پهلوان منصور
 
 
 

حوادث تلخي که بر حديث گذشت، چه آنها که بر سند و متن خدشه وارد ساخت و چه بدفهمي ها و تعصب هاي مذهبي که تحريف معنوي را موجب گرديد، صحنه روايت و درايت حديث را مشوش ساخت. از اين رو، بسياري از حديث پژوهان کوشيدند تا با دستيابي به قواعد دقيق و صحيح فهم و نقد حديث، به پالايش سنت نبوي بپردازند. اين تلاش، علاوه بر آن که در کتب مستقلي که درباره حديث به رشته تحرير درآمد، نمود پيدا کرد، در کتب ديگري همانند تفاسير نيز آشکار گرديد. بي ترديد، بازيابي معيارهاي نقد و فهم صحيح حديث از ميان اين گونه کتب (همانند تفاسير)، با هدف دفاع از سنت نبوي، تلاشي ضروري و درخور توجه است. بر مبناي همين ضرورت، مقاله حاضر سعي دارد تا با بررسي تفسير المنار به استخراج مباني و داوري هاي محمد عبده و رشيدرضا در حوزه نقد و فهم حديث و بررسي و تحليل آن بپردازد.

 
كليد واژه: المنار، رشيدرضا، محمد عبده، نقد حديث، فهم حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):102-128.
 
اخلاق سياسي در رفتار پيامبر (ص)
 
مفتح محمدهادي*
 
* دانشگاه قم
 
 

اخلاق سياسي و شيوه حکومت داري پيامبر اکرم (ص)، گونه اي متفاوت با آنچه ساير زمامداران در پيش گرفته اند، است.
در اين نوشتار، پس از بيان مباحثي درباره اخلاق، به اخلاق مبارزاتي و سياست خارجي پيامبر پرداخته شده و ابعاد مختلف آن کاويده شده است.

 
كليد واژه: پيامبر اسلام (ص)، جلوه هاي رفتاري، اخلاق مبارزاتي، اخلاق سياسي، سياست خارجي، اخلاق اسلامي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:28 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):129-154.
 
جامعه آرماني در کلام حضرت فاطمه زهرا (س)
 
رياحي زمين زهرا*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

اصطلاح يوتوپيا (Utopia) معادل آرمان شهر يا به تعبير برخي نويسندگان «خوبستان»، نخستين بار توسط تامس مور، نويسنده و فيلسوف شهير انگليسي، در فاصله سال هاي 1515 و 1516 ميلادي ساخته و به کار گرفته شد و به جامعه اي اطلاق گرديد که اصول و مباني آن بر پايه نظامي عقلاني و آرمان خواهانه استوار بود. اگرچه اين واژه محصول قرن شانزدهم است، اما خاستگاه زماني انديشه آرمان شهري و مدينه فاضله پنج قرن قبل از ميلاد است. افلاطون، متفکر يوناني، در کتاب جمهور خود، اولين کسي است که اين چنين جامعه ايده آلي را به تصوير کشيده است. آنچه در اثر افلاطون بيش از همه جلوه مي کند، مساله عدل و عدالت محوري جامعه خيالي اوست که در راس آن، پادشاه - فيلسوف قرار دارد و تقريبا در تمامي ده بخش کتاب به چشم مي خورد. پس از افلاطون، انديشمندان ملل مختلف به گونه اي گرايش به شهر آرماني را در آثار و نوشته هاي خود نشان دادند و توصيفات متعددي از ويژگي هاي آن بيان کردند. در ميان فلاسفه ايراني، فارابي در کتاب آراي اهل مدينه فاضله، شهر خيالي روحاني خود را با تاکيد بر اصول فلسفي مطرح کرد و پس از او، حکيم اشراقي، شيخ شهاب الدين سهروردي - که ديد فلسفي او همسو با تفکر فلسفي اشراقي افلاطون بود - با خلق اصطلاح «ناکجا آباد»، تصويري از دنياي مطلوب خود به دست داد.
تفاوت آشکاري که در مدينه هاي فاضله و آرمان شهرهاي فلاسفه مختلف وجود دارد جنبه زميني يا روحاني آنهاست. يوتوپياي مور، با آن که صبغه اي ديني دارد، اما اصول جامعه کمونيستي بر آن حاکم است. مدينه فاضله فارابي با اتکا احکام شريعت بيشتر رنگ فلسفي دارد و کلي گويي در آن اصلي اساسي است و … .
با جستجو در آثار و کلمات ائمه هدي و معصومان (ع) در مي يابيم که نوعي خاص از آرما ن شهر ملموس و ديني، متکي بر آموزه هاي قرآني و اسلامي در انديشه آنان وجود دارد که همه چيز در آن کاملا روشن و زلال و بدون هيچ گونه ابهامي مشخص شده است و کاملا رنگ الهي و فرابشري دارد. به تعبيري ديگر، جامعه آرماني اسلامي از پيوند ملک و ملکوت شکل مي گيرد و خدايي سميع، بصير و عليم و در عين حال، رووف، رحيم و مجيب در راس آن است. اين جامعه در سخنان همه معصومان دين، از جمله در ادعيه، خطب و کلمات حضرت صديقه کبرا (س) به روشني ترسيم شده است. در اين جستار، برآنيم که اين جامعه آرماني را، به وضوح و روشني و با ذکر تمام جزئيات و ويژگي هاي آن، با استناد به سخنان اين بانوي بزرگ معرفي نماييم.

 
كليد واژه: حضرت فاطمه (س)، جامعه آرماني، رهبر، قانون، جامعه غير آرماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):155-174.
 
بازکاوي مفهوم و کاربرد واژه هاي «زکات» و «صدقه» در روايات
 
ايرواني جواد*
 
* دانشگاه علوم اسلامي رضوي
 
 

واژه هاي «زکات» و «صدقه»، در طول تاريخ، دچار تحولات کاربردي گونه گوني شده اند، آن سان که مفهوم لغوي، کاربرد قرآني و روايي، اصطلاح فقهي و متفاهم عرفي آنها، با يکديگر تفاوت يافته است. اين پديده، موجب برداشت هاي نااستواري از برخي روايات مربوط به آن شده که مبتني بر پيش فرض هاي نادرست و بي توجهي به سير تحولات واژگاني بوده است. اين نوشتار، تلاش نموده تا با کمک قواعد فقه الحديث و بويژه توجه به قراين و فضاي صدور، کاربرد روايي اين دو واژه و تمايز آن با کاربرد قرآني، فقهي و عرفي آنها را برنمايد و نتايج اين بحث را در دو حوزه حديثي و فقهي تبيين کند. از اين رو، مواردي از استنادات نادرست و تعميم و تخصيص هاي بي دليل، يادآوري شده و لزوم تجديد نظر در پاره اي از جستارهاي فقهي و حديث پژوهي، خاطرنشان شده است.

 
كليد واژه: قرآن، حديث، زکات، صدقه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):175-188.
 
کاستي ها و لغزش هاي يک نوشته در گزارش زندگي فضل بن شاذان نيشابوري (م 260 ق)
 
بيات مختاري مهدي*
 
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
 

فضل بن شاذان نيشابوري، بي ترديد، يکي از ارجمندترين فقيهان و متکلمان صاحب فکر و نوآوري است که در دهه هاي پاياني سده دوم هجري متولد و حداکثر دو ماه پيش از شهادت امام عسکري (ع)، به سال 260 هجري، با مرگ شهادت گونه فوت کرد. او از صحابيان چهار امام معصوم «رضا، جواد، هادي، عسکري (ع)» بوده که با استعداد و تلاش شگرف خويش، نفشي والا و سترگ در انتقال ميراث شيعي داشته و به منظور تبيين و مرزباني از آن مکتب، به تاليف 180 نگاشته توفيق يافته است. دايره المعارف تشيع - که از فرآورده هاي عرصه فرهنگ و معارف سال هاي اخير است - از رهگذر اين که ابن شاذان از دانشمندان آن ساحت و مکتب است، به زندگي او در حد کمتر از نصف صفحه پرداخته که سوگمندانه بايد گفت که همان حجم اندک - که خود نوعي گلايه را به همراه دارد - دستخوش آشفتگي و ناسره نويسي شده و رهاوردي که برآيند پژوهش و تحقيق باشد، به دست نداده است. درباره موضوع نژاد، اساتيد، شاگردان، نگاشته ها و زاويه اي از فراز و فرود حيات سياسي او ره به صواب پيموده نشده است و آميخته با کاستي هاست. در اين مقاله به خلاهاي آن متن پرداخته شده که اميد است به غني سازي آن متن در چاپ هاي بعد کمک نمايد.

 
كليد واژه: دايره المعارف تشيع، فضل بن شاذان، نقد کتاب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث تابستان 1387; 13(2 (48)):189-198.
 
قدمت و خاستگاه اسناد
 
هوروويتس يوزف*
 
 
 

نويسنده در اين مقاله در پي آن است که خاستگاه اسناد را در منابع اسلامي شناسايي کند و دريابد که ذکر سلسله راويان در کتب سيره و تاريخ برگرفته از چيست. به نظر نويسنده، خاستگاه اسناد و ذکر سلسله راويان در سنت اسلامي برگرفته از متون يهودي است و با ذکر دلايل و شواهدي درصدد اثبات مدعاي خويش است.

 
كليد واژه: اسناد، سلسله روايان، کتب يهودي، سيره و تاريخ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):9-19.
 
نگاهي به جايگاه علمي علي بن ابراهيم قمي (230ـ310 ق) و دوران و آثار او
 
سبحاني جعفر*
 
* حوزه علميه قم
 
 

در اين نوشتار ابتدا از مدارس حديثي عصر علي بن ابراهيم قمي سخن به ميان آمده و سپس به معرفي اساتيد، شاگردان و طبقه او پرداخته شده و به دنبال آن، تفسير القمي معرفي شده و گفته شده که تمامي اين کتاب، از علي بن ابراهيم نبوده و نيمي از آن را يکي از شاگردش تدوين کرده است و با شواهدي به اثبات آن پرداخته شده و از ثقه بودن راويان احاديث آن تفسير سخن به ميان آمده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):113-145.
 
گام هاي شکل گيري نخستين مکتب حديثي شيعه
 
شفيعي سعيد*
 
 
 

کوفه نخستين شهري است که شيعه و حديث شيعه در آن پديد آمد، اما آغاز شکل گيري مکتب حديثي شيعه را نمي توان به تاريخ ورود اميرالمومنين على (ع) به كوفه بازگرداند. در اين دوران، گرچه سخنان پربار اميرالمومنين و موضع گيري هاي آن حضرت در مسايل مختلف پيش روي كوفيان بود، اما آنان به آن حضرت مانند ديگر صحابه پيامبر مي نگريستند و حتي گاه نظريات صحابي مانند ابن مسعود را بر نظر ايشان ترجيح مي دانند. در واقع، تشکيل نهاد نظام مند حديثي و عقيدتي در شيعه سيري تدريجي را طي کرده است؛ حرکتي که از پيش از ورود اميرمومنان علي (ع) به کوفه آغاز شد و در دوران امام باقر (ع) به ثمر نشست. اين حرکت هم زمان با دوران حکومت امويان است ـ که از بعد بيروني دوران تلخ شيعه محسوب مي شود ـ با مجبور شدن امام حسن (ع) به صلح با معاويه و با شهادت امام حسين (ع) در سال 61 ق، و با مصيبت ها و رنج هايي كه شيعيان در زندان ها و قتلگاه هاي حاكمان خونريزي همچون ابن زياد و حجاج متحمل مي شدند.
اولين گام هاي تشکيل مکتب حديثي مستقل در شيعه، به معناي پيروي از نظر و عمل امام، در زمان صادقين (ع) برداشته شد. شايد اولين گزارش مربوط به تشكيل نظامي فقهي و پيروي از دستورات امام در اين زمينه، نامه اي است از هشام بن عبدالملك به يوسف بن عمر، والي کوفه، درباره زيدبن على؛ و نيز سخن هشام درباره علاقه كوفيان به امام باقر (ع) كه مي گفت: «اين مرد پيامبر كوفه است»، در اين زمان حداقل پنج شاخه فكري در ميان شيعيان وجود داشت: شيعه سياسي و مردمي، شاخه معتدل فقيهان، شاخه متكلمان شيعه، شاخه غاليان و مفوضه.
در اين نوشتار ابتدا چگونگي شکل گيري مباني حديثي شيعه، و در ادامه شاخه هاي فکري شکل گرفته در نخستين مکتب حديثي شيعه به بحث گذارده مي شود
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):43-61.
 
سرچشمه هاي احاديث
 
شبيري محمدجواد*
 
* حوزه علميه قم
 
 

اين مقاله درباره فرازي از يكي از زيارات پيامبر است كه با مراجعه به ديگر زيارت ها و احاديث معناي آن روشن مي شود.
نويسنده، در اين مقاله بر آن است تا روشن سازد كه گاهي براي روشن ساختن معناي درست زيارت بايد به سرچشمه  آنها ـ كه قرآن و برخي از احاديث شيعه است ـ مراجعه كرد
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):62-83.
 
رجال شيعي ناشناخته از نيمه نخست قرن هفتم هجري
 
جعفريان رسول*
 
* دانشگاه تهران و حوزه علميه قم
 
 

اين نوشتار به ابن شعار موصلي و کتاب قلائد الجمان او پرداخته است و پس از بيان مقدمه اي در معرفي اجمالي کتاب، از فوايد حديثي آن، عقيده مذهبي مؤلف و شرح حال شيعيان و متشيعان در کتاب سخن به ميان آمده و سپس شرح حال 43 نفر از ايشان استخراج گرديده و به گوشه هاي اشعار مذهبي آنها اشاره شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

5 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):84-112.
 
جستاري در کنيه و فرهنگ عربي اسلامي
 
فراتي علي اكبر*
 
 
 

يکي از پديده هاي خاص زبان عربي ـ که در متون ادبي و نيز بر زبان روايات جاري شده و در علوم حديثي چون رجال وارد شده ـ «کنيه» است. کنيه و مباحث مربوط به آن، به خاطر اهميت فراواني که در فهم و درک متون روايات و نيز تعامل صحيح با اسناد روايي داراست، بحثي گسترده مي طلبد که اين مقاله در سه محور عمده ادبيات، فرهنگ عربي، و فرهنگ اسلامي به بحث درباره آن پرداخته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:30 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):146-184.
 
روايات اهل بيت (ع) در منابع اهل سنت
 
اميني نوروز*
 
* دانشگاه قم
 
 

اهل سنت در حوزه شخصيت شناسي به طور مكرر فضايل اهل بيت (ع) را بيان كرده و كتاب هاي متعددي را در اين زمينه سامان داده اند؛ به گونه اي كه به جرات مي توان گفت كه در فضايل هيچ گروهي، حتي خلفاي سه گانه و ائمه چهارگانه اهل سنت نيز، اين ميزان كتاب به سامان نرسيده است. بي شک، اين نگاه اهل سنت به اهل بيت (ع) مستلزم اين است كه ايشان در حوزه نقل روايات نيز توجه شاياني به روايات اهل بيت (ع) داشته و هماره در نقل و نقد روايات ايشان اهتمام ويژه اي داشته باشند. در اين پژوهش، مهم ترين كتاب هاي روايي اهل سنت جستجو شده و آمار مربوط به روايت هاي هر يک از ائمه اهل بيت (ع) در اين منابع، به تفكيک، استخراج گرديده و با استناد به اين آمار، ثابت شده است كه اهل سنت در مقام نقل روايات، آن گونه كه بايد، به روايات اهل بيت (ع) توجه نكرده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:31 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث بهار 1387; 13(1 (47)):185-195.
 
منازعات درباره جايگاه حديث در اسلام
 
گلدتسيهر ايگناتس*
 
 
 

نقل و نگارش احاديث يكي از مسايل مورد اختلاف در تاريخ حديث به شمار مي رود و گروهي در نقل و كتابت حديث به منبع اجتناب از آن قايل شده و برخي نظري متفاوت دارند. اين مقاله به بررسي اين منازعات و اختلاف ها پرداخته است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:32 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها