0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 10 : علوم حديث تابستان 1388; 14(2 (52)):185-222.
 
غاليان و انديشه تحريف قرآن
 
احمدي محمدحسن*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله روايات موسوم به روايات تحريف از زاويه تاثير جريان هاي فکري غاليانه، مورد بررسي قرار مي گيرند. در ابتدا، مراد از روايات تحريف بيان گرديده، تعريفي از غلو و غاليان ارائه مي شود. در ادامه، حضور آسيب زاي اين طيف فکري در جريان هاي علمي حديثي نشان داده مي شود و آن گاه، اين حضور در مورد اسناد روايات تحريف، موشکافي خواهد شد. نتيجه اين دقت سندي، استخراج اسامي سيزده نفر از راويان متهم به غلو از زنجيره اسناد اين روايات است که در ادامه، شرح حال رجالي آنها از منابع متقدم رجالي خواهد آمد. در تقويت نتايج به دست آمده، به موضوع شناسي اين روايات مي پردازيم و نشان مي دهيم که طيف وسيعي از اين روايات با عقايد غاليانه همخواني دارد. همچنين انگيزه هاي غاليان از حضور در اين حوزه ها و رويکردهاي متفاوتي را که در اين ارتباط استخدام کرده اند، ارزيابي خواهيم کرد.

 
كليد واژه: غاليان، تحريف قرآن، سياري، فصل الخطاب، غلو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 11 : علوم حديث تابستان 1388; 14(2 (52)):223-244.
 
جستاري در اهداف سفرهاي حديث پژوهي
 
بهادري آتنا,مهدوي راد محمدعلي
 
 
 

غناي گنجينه سخنان گهربار پيامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در عصر کنوني مرهون تلاش هاي بي دريغ مسلمان صدر اسلام و نسل هاي پس از ايشان است. يکي از مهم ترين و ارزشمندترين روش ها در حفظ و انتشار اقوال، سيره و سنن ثقل اصغر، رحله (سفر) هاي محدثان است.
تامل در دستاورد سفرهاي حديث پژوهان چهار قرن نخستين عالم اسلام، تصريح مي نمايد که مجموع اين کوچ ها يازده هدف عمده را دنبال مي کرد: 1. طلب و فراگيري احاديث، 2. اطمينان از صحت و اتقان احاديث، 3. طلب علو در اسناد، 4. نشر و فرادهي احاديث، 5. بررسي احوال روات، 6. مذاکره علما در فهم و نقد احاديث، 7. تاثير در بهبود اوضاع فرهنگي - ديني شهرهاي مقصد، 8. کسب علوم مختلف حديث، 9. اخذ کتب حديث، 10. نشر کتب حديث، 11. تدوين مجموعه هاي حديث. در اين نوشتار به معرفي و ذکر آثار گران بهاي برخي از اين محدثان که از مصاديق بارز زحمات ايشان است - مي پردازيم.

 
كليد واژه: رحله (سفر)، تاريخ حديث، اخذ حديث، نشر حديث، علو اسناد، کتب حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 12 : علوم حديث تابستان 1388; 14(2 (52)):245-260.
 
جلوه هايي از هنر تصويرآفريني در روايات ائمه اطهار (ع)
 
محمدقاسمي حميد*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي
 
 

از جمله شيوه هاي بديع و کارآمدي که اهل بيت (ع) در راه ابلاغ پيام الهي به مخاطبان خود از آن بسيار بهره جسته اند، تجسم بخشيدن معارف توحيدي و حقايق ديني در قالب هايي زنده و گوياست.
ائمه اطهار (ع) با بهره گيري از شيوه مجسم ساختن معاني، معارف بلند و ژرفي را در سطح فهم همگان تنزل بخشيده و با ترسيم زنده و زيباي آنها به خلق صحنه هاي بديع و شگفتي پرداخته اند که چشم ها را به خود خيره مي کند و عواطف را برمي انگيزد.
در اين نوشتار، تلاش گرديده تا به جلوه هايي از اين هنر بديع - که در لابه لاي کلمات ائمه هدي تجلي يافته - اشاره شود.

 
كليد واژه: تصوير، تجسيم، تشخيص، تخييل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:09 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):9-35.
 
جامع ‏نويسان پيش از كليني
 
طباطبايي سيدكاظم,رضاداد عليه
 
 
 

در مقاله حاضر، سعي گرديده است تا با اشاره ‏اي كوتاه به جامع ‏نويسان پيش از كليني، اين فرضيه، اثبات شود كه قبل از كتب اربعه نيز جامع حديثي ديگري، تبويب و تدوين گرديده است. نگارنده، همچنين در پي آن است تا فرايندي را كه به تكامل نگاشته ‏هاي حديثي و در نتيجه، به تدوين كتب اربعه و به اصطلاح «جوامع حديثي متقدم» منجر شده است، مورد بحث و بررسي قرار دهد. از اين رو، وي به كنكاش در كتب تراجم و رجال پرداخته تا كتبي را كه تحت عنوان «الجامع» قبل از كتب اربعه، نگاشته شده‏ اند، شناسايي نمايد. در اين ميان، وي به معرفي جوامع حديثي مانند: الجامع في الفقه، الجامع في سائر ابواب الحرام و الحلال، كتاب مبوب في الحلال و الحرام، الجامع الكبير في الفقه، كتاب مبوب في الفرائض و ... پرداخته و نحوه تبويب در اين جوامع و اعتبار آنها را نزد علماي بزرگ رجال (مانند نجاشي و كشي) بررسي نموده است. نگارنده، پس از معرفي 33 كتاب جامع حديثي، به اين نتيجه مهم مي ‏رسد كه كتب اربعه، از جمله الكافي، كهن ‏ترين جوامع حديثي شيعه نيستند و جوامع حديثي، فرايند مختلفي را طي كرده ‏اند تا به كتب اربعه رسيده ‏اند.

 
كليد واژه: جوامع حديثي، جامع‏ نويسان، كتب اربعه، كليني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):61-70.
 
قرينه‌ هاي سندي نگارش روضه الکافي به دست کليني
 
رستگار پرويز*
 
* دانشگاه كاشان
 
 

کتاب گرانسنگ الکافي، نوشته مرحوم ثقه الاسلام کليني در چاپ و نمود امروزين خود، سه بخش و هشت جلد است؛ دو جلد نخستش، اصول الکافي، پنج جلد بعدي ‌اش فروع الکافي و جلد پاياني ‌اش، گاهي همچنان، فروع الکافي و گاهي روضه الکافي ناميده مي ‌شود.
درباره نگارش اين جلد پاياني به دست آن محدث امامي مذهب، سخني که چون جايگاهي در گوش ‌ها و جايي در دل‌ ها نيافت، چند سده پيش از اين، بر زبان يک يا دو تن آمده است که اين نوشتار کوتاه دامان، در پي سست نشان دادنش از يک نگاه، از ميان چندين و چند نگاه رهگشا و پاسخ دهنده است
.
ما در اين نوشته، مي ‌خواهيم با رويارو کردن روضه الکافي با هفت جلد ديگر کتاب الکافي، رويکرد يگانه کليني را در اسناد احاديث اين مجموعه هشت جلدي و نادرستي ادعاي نگارش کتاب روضه الكافي را به دست کس يا کساني، جز اين محدث فرهيخته و پيشتاز، نشان دهيم
.

 
كليد واژه: ابوجعفر کليني، روضه الکافي، خليل بن غازي قزويني، اسناد حديث، ارسال سند، اختصار سند
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):71-88.
 
مشايخ اجازه در اسناد الکافي
 
معارف مجيد,قرباني زرين رضا
 
 
 

با توجه به شيوع كتابت و نقش اساسي آن در حفظ و ضبط حديث شيعه و انتقال آن به نسل ‌هاي بعد و صاحبان كتب اربعه، اين مساله مهم طرح مي ‌شود كه چه راه ‌هايي براي شناسايي مصادر تاليف كتاب الكافي به عنوان مهمترين كتاب از بين كتب اربعه وجود دارد. اين مساله، با طرح موضوع مشايخ اجازه و نقش آنان در اسناد الكافي، قابل پيگيري خواهد بود. از ثمرات مهم اين مطلب، تاثير جدي آن در بررسي سندي روايات الكافي است كه در شرايطي مي ‌توان از ضعف مشايخ اجازه چشم پوشيد. براي شناسايي مشايخ اجازه، ابتدا با بررسي آماري روايات مشايخ در اسناد الكافي، مشايخ اجازه محتمل استخراج مي ‌گردد. سپس از راه كتب فهرست و همچنين تحليل اسناد مختلف در الكافي و تطبيق با ساير مصادر، شيخ اجازه بودن ايشان تثبيت خواهد شد. اين روش ‌ها، ضمن بيان مواردي از كاربرد آنها، تبيين شده و در پايان، برخي نمونه‌ هاي ديگر نيز ذكر شده است.

 
كليد واژه: مصادر الكافي، بررسي سند، ضعف سند، مشايخ كليني، شيخ اجازه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):36-60.
 
کتاب حلبي منبعي مکتوب در تاليف الکافي
 
سرخه اي احسان*
 
 
 

نوشته حاضر - كه بخشي از طرح بازسازي كتاب حلبي است - مي ‌كوشد تا روايات عبيداله و محمد حلبي در كتاب الكافي را بررسي كند و آنها را با سلسله اسناد منابع ديگر حديثي مقايسه كند و روشن سازد كه مقصود از حلبي، اگر به صورت مطلق ذكر شود، كدام يک از دو برادر است. از اين رو، ابتدا به معرفي خاندان حلبي پرداخته و سپس از دو برادر سخن گفته و به روايات اين دو در كتاب كافي پرداخته است.

 
كليد واژه: منابع حديثي، الكافي، عبيداله حلبي، محمد حلبي، كتاب حلبي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:10 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):89-108.
 
صحيحه هشام و شمار آيات قرآن
 
احساني فرلنگرودي محمد*
 
 
 

ميان عددشناسان آيات قرآني اختلاف و ترديدي در حجم قرآن كريم وجود ندارد و همگي بر اين نكته اتفاق و اجماع دارند كه عدد آيات قرآن به 6240 آيه نمي ‏رسد؛ حال آن كه صحيحه هشام بن سالم، در ظاهر دلالت دارد كه قرآن داراي هفده هزار آيه است. اين حديث با ظاهر شاذ خويش كج ‏فهمي ‏ها و معضلاتي را پديد آورد. اين مقاله به پژوهش در مفاد حديث هشام، با توجه به وجه مورد اتفاق در شمار آيات قرآن كريم، مي‏ پردازد و بحث را در دو فصل سامان مي ‏بخشد: يكم: صحيحه هشام و شمار آيات، دوم: راه‏ هاي حل مشكل حديث هشام. در فصل دوم نيز سه راه حل بررسي مي ‏گردد: 1. تاويل حديث، 2. درنگ در نسخه حديث، 3. درنگ در حجيت حديث.

 
كليد واژه: عدد آيات، صحيحه هشام، مصونيت قرآن، تاويل حديث هشام، نسخه شناسي حديث، وحي بياني، عدم حجيت خبر شاذ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):109-129.
 
عيسي (ع) در روايات الکافي در مقايسه با عيسي در مسيحيت
 
شاكر محمدكاظم*
 
* دانشگاه قم
 
 

در قرآن کريم از حضرت عيسي (ع) به عنوان پيامبر بزرگ الهي ياد شده و بارها بر تاييد او توسط روح القدس تاکيد شده و حتي قرآن، به صراحت، او را کلمه و روحي از جانب خداوند خوانده است. در روايات اسلامي نيز از آن حضرت با عنوان «روح اله» ياد مي ‌شود. با اين حال، عيساي قرآني بنده ‌اي متواضع است که خداوند به او نعمتي ويژه عطا کرده است. کتب روايي، ضمن يادکرد از آيين مسيحيت با نام «نصرانيت» و از مسيحيان با عنوان «نصارا»، به تبيين جزئيات بيشتري از شخصيت، اعمال و سخنان حضرت عيسي پرداخته ‌اند. مسيحيان، ضمن هم ‌انديشي با پاره ‌اي از محتويات قرآن و حديث درباره حضرت عيسي، با پاره ‌اي ديگر از اين گزارش ‌ها سخت مخالف هستند. در واقع، الهيات مسيحي چهره ‌اي کاملا استثنايي به حضرت عيسي (ع) داده تا جايي که حتي چهره الهيات را نيز دگرگون کرده و آن را از خدامحوري به مسيح محوري مبدل ساخته است.
مسيحيان نوعا آموزه‌ هاي قرآن و احاديث اسلامي را درباره حضرت عيسي
(ع) ، گزارش ‌هاي افسانه ‌اي مي‌ دانند که بهره ‌اي از واقعيت ندارند. از اين رو، در اين مقاله کوشيده ‌ايم تا اين مساله را به بررسي بگذاريم.
نويسنده، ضمن عرضه پاسخي نقضي به اين ادعاها، ضمن گزارش اهم محتويات کتاب الکافي درباره‌ حضرت عيسي (ع)
و نيز مقايسه آن با ديدگاه ‌هاي رايج مسيحيت، به اين نتيجه رسيده که گفتمان اسلام درباره حضرت عيسي (ع)، در مقايسه با گفتمان مسيحيت، بيشتر بر واقعيات تاريخي و نيز الهيات عقلاني متکي است. اين گفتمان، امروزه از سوي برخي انديشمندان مسيحي، مانند جان هيک نيز مورد استقبال قرار گرفته است.

 
كليد واژه: عيسي، مسيح، عيسي در روايات، عيسي در قرآن، عيسي در مسيحيت، الهيات مسيحي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):130-137.
 
يادکردهاي ايران ‌شناختي در الکافي
 
آقايي سيدمجتبي,حجت پناه مهدي
 
 
 

در اين نوشتار تلاش شده تا نمونه ‌هايي از كاربرد احاديث در پژوهش ‌هاي حوزه دين و فرهنگ ايراني نمايانده شود. از اين رو، به كتاب الكافي مراجعه شده و احاديثي كه با مذهب ايرانيان در ارتباط بوده جمع ‌آوري گرديده و تحليل ‌واره ‌اي از آنها ارائه شده است.

 
كليد واژه: فرهنگ ايراني، آيين مجوس، مجوس در الكافي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):138-153.
 
روش ملاصالح مازندراني در شرح احاديث الکافي
 
شاملي نصراله,بناييان اصفهاني علي
 
 
 

ملاصالح مازندراني از علماي بنام سده يازدهم است. شرح ملاصالح مازندراني بر الکافي، از بهترين شروح اين كتاب است و بر دو بخش اصول و روضه آن نگاشته شده است.
در اين مقاله، بر اساس شرح ملاصالح بر الکافي، روش او در شرح احاديث توصيف مي ‌گردد و سپس نقد روش ‌شناختي علامه شعراني درباره برخي از ديدگاه ‌هاي اين شارح بيان مي ‌گردد
.
روش ملاصالح مازندراني در شرح احاديث الکافي عبارت است از: بررسي سند و شرح و تفسير متن. همچنين روش ايشان در شرح متن عبارت است از: واژه ‌شناسي و معناشناسي، استناد به آيات قرآن، استناد به ساير روايات و اثبات محتواي حديث
.

 
كليد واژه: الکافي، شرح حديث، شرح الکافي، ملاصالح مازندراني، ابوالحسن شعراني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث بهار 1388; 14(1 (51) (ويژه كنگره بين المللي ثقه الاسلام كليني)):154-175.
 
حديثي معمايي در باب قبله در الکافي کليني
 
كوك مايكل,اسلامي سيدحسن
 
 
 

کليني در بخش «نوادر» - که تقريبا در انتهاي کتاب الصلاه خود در کتاب الکافي گنجانده است - اين حديث را نقل مي کند:
علي بن محمد رفعه قال: قيل لابي عبداله: لم صار الرجل ينحرف في الصلاه الى اليسار؟ فقال: لان للکعبه سته حدود اربعه منها عن يسارک و اثنان منها على يمينک، فمن اجل ذلک وقع التحريف الى اليسار.
نحوه بيان حديث مبهم است، اما آن را در پرتو حديث موازي ديگري که در مجاميع ديگر يافت شده است، بهتر مي توان درک کرد. با اين حال، مولف بحارالانوار بر آن است که سند اين دو حديث، سخت ضعيف است (الروايتان ضعيفتا الاسناد جدا). اين دو حديث، آشکارا، با دو آموزه موجود در فقه اماميه نخستين مرتبط هستند: اين که همه حرم مکه، براي کساني که بيرون از آن قرار دارند، قبله به شمار مي رود، و ديگر اين که مردم عراق هنگام نماز بايد اندکي به چپ متمايل شوند، عملي که به تياسر شناخته شده است. هر چند اينک تياسر متروک شده، اين مساله ميان عالمان، طي قرن ها بحث هايي برانگيخته است. در دوران صفوي، اين بحث، به صورت مشخص چرخش جالبي يافت. نخست، اظهار شد که تبيين به دست داده شده در اين حديث، در بهترين حالت، مناقشه انگيز است، و بعدها تبيين کاملا تازه اي از تياسر پيشنهاد شد. مهمترين جنبه اين تبيين تازه آن، بود که بر شاهدي باستان شناختي استوار بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث پاييز 1388; 14(3 (53)):4-20.
 
قلمرو حجيت حديث از نگاه عالمان شيعه (سرمقاله)
 
مهريزي مهدي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
 
 

حجيت «حديث» يا «سنت»، به عنوان دومين منبع دين، نزد مسلمانان، جاي ترديد ندارد و بجز فرقه اي اندک در گذشته و حال - که آن را انکار کردند و مي کنند - جمهور مسلمانان، با تمامي اختلاف ديدگاه ها، بر اين حجيت، اتفاق نظر دارند.
آنچه در اين جا موضوع سخن است، نه از اصل حجيت، که دايره، قلمرو و گستره حجيت است و براي کاوش درست اين مساله، نخست بايد ميان حجيت ثبوتي حديث (سنت) و حجيت اثباتي آن، تفکيک قايل شد و جلوي برخي از خلط ها و مغالطه ها را گرفت.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث پاييز 1388; 14(3 (53)):21-29.
 
پژوهشي درباره ارزش زيارت امام حسين (ع)
 
محمدي ري شهري محمد*
 
 
 

رواياتي که فضيلت زيارت امام حسين (ع) را بيان داشته اند، هرچند در بيان ثواب با هم متفاوت اند، اما در يک نقطه اشتراک دارند و آن، اين که آن را برتر از حج و يا عمره دانسته اند، و برخي از آنها ثواب چندين حج را براي زيارت امام حسين (ع) برشمرده اند. در اين نوشتار، پس از بيان برخي از اين روايات، به چرايي اين برتري پرداخته شده است.

 
كليد واژه: زيارت امام حسين (ع)، فضيلت زيارت، حج و عمره، فضيلت‏ حج
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث پاييز 1388; 14(3 (53)):47-59.
 
معناشناسي «راسخان در علم» با تاکيد بر کاربرد روايي
 
اسعدي محمد*
 
* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

در نوشتار حاضر، ضمن بررسي لغوي و مطالعه کاربردهاي قرآني و روايي مفهوم «راسخان در علم»، بر دو وجه ايجابي و سلبي در اين مفهوم تاکيد شده است. رسوخ در علم، بر اساس وجه ايجابي، به معناي ژرف انديشي و اتقان دانش و آگاهي است که در ابعاد مختلف فهم آيات نقش دارد، اما بر اساس وجه سلبي از رسوخ در علم، معناي پايبندي به علم و يقين و پرهيز از تزلزل فکري و ترديد و تعدي به عرصه هاي ناپيمودني در شناخت حقايقي چون کنه ذات الهي به ذهن مي آيد. اين تفکيک در تفسير آيه هفتم سوره آل عمران که دو قول عطف و استيناف در آن به نزاع سختي انجاميده و مساله تاويل متشابهات و عالمان به تاويل را دامن زده است نقش مهمي داشته و روايات گوناگون در تفسير آيه و پيرو آن، تفاسيري را که دو وجه ساختاري و معنايي براي آيه درنظر گرفته اند، تاييد مي کند. در حوزه مصاديق راسخان در علم نيز اين دو گونگي معنايي موثر خواهد بود.

 
كليد واژه: راسخان در علم، متشابهات، تاويل، آيه هفتم سوره آل عمران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها