0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 10 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):226-254.
 
عنوان فارسي: پژوهش هاي حديثي در دوره جمهوريت ترکيه (عنوان عربي: الأبحاث الحديثية في العصر الجمهوري لتركية)
 
ارول بنيامين*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه آنكارا تركيه
 
 

چکيده فارسي:
حديث پژوهي در ترکيه از آغاز دوره جمهوريت تا کنون (19242010م) با سه دوره متمايز از هم، روندي تدريجي تکاملي را پشت سر نهاده و امروزه مطالعات علوم و معارف حديث در دانشگاه هاي الهيات ترکيه به يک رشته علمي و تخصصي تبديل شده است. بررسي تاريخچه حديث پژوهي در ترکيه، زمينه هاي رشد، آثار، کاستي ها و امتيازات پژوهش هاي حديثي در سده اخير تاريخ سياسي حيات ترکيه محور اصلي اين مقاله حاضر است که با روشي توصيفي استنادي به تبيين شاخصه هاي اصلي حديث پژوهي در دوره جمهوريت ترکيه پرداخته و آثار برتر حديثي هر دوره را شناسانده است.

چکيده عربي:
الخلاصة: مرت الأبحاث الحديثية في تركية منذ العصر الجمهوري و حتي الآن (1924 - 2010 م) بثلاث مراحل تكاملية مختلفة، حتي تحولت الابحاث و المعارف الحديثية في جامعات تركيا الي أحد الفروع العلمية التخصصية.
دراسة تاريخ الأبحاث الحديثية في تركية، أرضيات التطور، الآثار، نقاط القوة و الضعف في الأبحاث الحديثية في القرن الأخير، التاريخ السياسي لتركية، هي المحاور الرئيسية لهذا المقال والذي سيكون بشكل و صفي موثق، و سيبين المعالم الرئيسية للأبحاث الحديثية في العصر الجمهوري لتركية، و أبرز الكتب الحديثية التي تركها لنا
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: ترکيه، جمهوريت، حديث پژوهي، ادوار سه گانه، آثار، ويژگي ها (كليدواژه عربي: تركية، (العصر) الجمهوري، الأبحاث الحديثية، المراحل الثلاث، الآثار، الخصائص)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):4-34.
 
روايات تفسيري شيعه، گونه شناسي و حجيت
 
مهريزي مهدي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات
 
 

روايات تفسيري در مصادر حديثي شيعه بيش از پانزده هزار حديث اند. اين روايات را از نظر سبک و گونه شناسي به ده گروه مي توان تقسيم کرد که هر گروه، کارکرد ويژه اي دارد؛ از قبيل: ايضاح لفظي، ايضاح مفهومي، بيان مصداق، بيان لايه هاي معنايي، تعليم تفسير، بيان اختلاف قرائات و ... در بخش نخست اين مقاله، اين اقسام دهگانه معرفي شده اند و براي هر کدام، نمونه هايي از روايات، ذکر شده است.
دومين بخش اين مقاله، بيان ديدگاه هاي سه گانه عالمان شيعه درباره حجيت احاديث تفسيري و ادله آن است. اين ديدگاه ها عبارت اند از: حجيت روايات تفسيري، عدم حجيت روايات تفسيري و تفصيل قايل شدن ميان روايات تفسيري حاوي حکم فقهي و غير آن.

 
كليد واژه: روايات تفسيري، تفسير ماثور، گونه شناسي، روايات، حجيت روايات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):35-57.
 
مفهوم شناسي مخالفت و موافقت حديث با قرآن
 
نوروزي مجتبي,نقي زاده حسن
 
 
 

يکي از معيارهاي نقد متن حديث (نقد داخلي) موافقت و مخالفت با قرآن است. اين معيار - که از رهنمودهاي پيامبر (ص) و معصومان (ع) به دست آمده است، به «اخبار عرض» شهرت يافته است. مضمون اين احاديث، اين است که حديثي را که موافق با قرآن است، بپذيريد و حديثي را که مخالف قرآن است، دور اندازيد.
اين احاديث به دو صورت: مطلق (بدون فرض تعارض) و در ضمن اخبار ترجيح آمده است. در مورد مفهوم و معناي موافقت و مخالفت در هر دو قسم از اين روايات، اقوال مختلفي از سوي اصوليان مطرح شده است
.
اين مقاله، ضمن يادکرد روايات عرض و مفاد آنها، ديدگاه هاي مختلف در معناي موافقت و مخالفت حديث با قرآن را بررسي و سرانجام، پس از نقد و بررسي آنها نظريه برتر و قابل پذيرش در اين زمينه را مطرح خواهد نمود. شايد واکاوي مساله از طريق نمونه هايي که فقها در آثار فقهي خود بيان داشته اند، ميسر گردد.

 
كليد واژه: اخبار عرض، اخبار ترجيح، موافقت حديث با قرآن، مخالفت حديث با قرآن، معيار صدق و کذب حديث، حديث موضوع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):58-80.
 
تبيين فرازي دشوار از نهج البلاغه؛ سيلان روح پيامبر (ص) در دست حضرت علي (ع)
 
افضلي علي م.*
 
* موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران
 
 

حضرت علي (ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «هنگام فوت پيامبر اكرم (ص)، روح وي در دستم جاري شد و آن را به چهره خود ماليدم». عالمان اسلامي، در طول تاريخ، در ترجمه و شرح اين عبارت با اين معضل مواجه بوده اند كه چگونه مي توان روح را كه اكثر علماي مسلمان آن را موجودي غيرمادي دانسته اند به دست گرفته، آن را به چهره ماليد؟ هر يک از اين عالمان، سخن حضرت امير (ع) را به گونه اي ترجمه يا تفسير كرده اند. در اين مقاله، بعد از معرفي اين ترجمه ها و تفسيرها و نقد و بررسي آنها، بر اساس احاديث معصومان (ع) و آن بخش از ديدگاه هاي حكيمان مسلمان (فيلسوفان و متكلمان) كه با روايات اسلامي هماهنگ و سازگار است، تفسيري خود را از سخن اميرالمومنين (ع) ارائه مي شود.

 
كليد واژه: شرح نهج البلاغه، روح، روح حيواني، نفس ناطقه، تجرد روح، يا جسمانيت روح
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):81-98.
 
روش سيد رضي در مواجهه با مجازات روايي در «المجازات النبويه»
 
فقهي زاده عبدالهادي,توكلي محمدي نرجس
 
 
 

وقوع مجاز در روايات، به اقتضاي بشري بودن زبان آنها و به مثابه يکي از ابزارهاي انتقال معاني گسترده و راه هاي فهم صحيح متون روايي، امري مسلم است؛ چنان که غالب علماي اسلامي، در شرح روايات و مباحث فقه الحديثي بر وقوع آن در برخي موارد صحه نهاده اند. از اين رو، و با توجه به گستره وقوع مجاز در روايات و آسيب هاي ناشي از کج فهمي و بدفهمي معاني مجازي، مي توان دريافت که بررسي مجاز در روايات و راه هاي فهم معاني مجازي در آنها امري ضروري است. با اين همه، همچنان تنها اثر مستقل روايي در اين زمينه، کتاب المجازات النبويه سيد رضي است که به برخي مجازات روايي منقول از پيامبر اکرم (ص) اختصاص يافته است. سيد رضي در اين منبع روايي، به اختصار و بدون تبويب و دسته بندي خاصي، بر اساس شواهد لغوي، ادبي، قرآني، روايي، تاريخي، کلامي و با توجه به اسباب صدور دسته اي از روايات نبوي و صدر و ذيل آنها و گاه با تکيه بر ذوق و دانش پيشين خود، به تبيين معاني مجازي مندرج در آنها پرداخته و در نوع خود اثري ماندگار آفريده است.

 
كليد واژه: سيد رضي، المجازات النبويه، مجازات روايي و فقه الحديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):99-126.
 
روش شناسي شرح في ظلال نهج البلاغه
 
رفعت محسن*
 
* دانشگاه تهران، پرديس قم
 
 

شرح في ظلال نهج البلاغه محاوله لفهم جديد اثري غني و گرانبار از شيخ محمد جواد مغنيه به شمار مي رود. در اين نوشتار کوشيده شده تا روش شناسي اين شرح با استفاده از دو مولفه اي که پايه اين شرح است، بيان شود. مولفه و گزاره هايي که در اين شرح به کار رفته، عبارت است از: گزاره از لحاظ ساختار و از لحاظ محتوا. نمونه هاي ساختاري اين شرح عبارت است از: مشخص کردن مخاطب کلام و يا نامه امام، عنواني برگزيده، به جاي بخش «المعني»، عنوان دهي به سخنان امام، ابداع بخش مجزايي به نام «للمنبر»، شرح درون متني (مزجي) و جمله به جمله و ... و هم چنين نمونه هايي از گزاره از لحاظ محتوا عبارت است از: تقسيم بندي موضوعي، استفاده بي شمار از آيات قرآن، شرح روايي و بهره گيري از احاديث و روايات، استفاده از مباحث فقهي، فلسفي، منطقي، کلامي، صوفي و عرفاني، بهره گيري از علوم طبيعي (جانورشناسي)، عبارات تسال و الجواب و بررسي شبهات، و...

 
كليد واژه: في ظلال نهج البلاغه، محمد جواد مغنيه، نهج البلاغه، امام علي (ع)، روش شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:01 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):153-163.
 
بازکاوي انتساب تفسير القمي در خلال مقايسه مقدمه با متن کتاب
 
ميرزايي پوران*
 
 
 

آنچه امروزه به نام مقدمه تفسير القمي مي شناسيم و مبناي استناد رجالي در توثيقات عام است، با قلم شخصي به غير از علي بن ابراهيم قمي به رشته تحرير درآمده است و نيز با مقايسه نقل هاي مقدمه اين کتاب با روايات علي بن ابراهيم در متن، به تفاوت هاي شاياني ميان اسناد و نوع روايات گزارش شده، دست مي يابيم که اين فرضيه را تقويت مي کند که محتواي کتاب به نقل از علي بن ابراهيم بن هاشم قمي، شيخ معروف کليني و بزرگ محدث شيعي، نباشد و شايد ميان نام او با شخص ديگري خلط شده باشد.

 
كليد واژه: تفسير، اثر، ماثور، تفسير القمي، علي بن ابراهيم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):127-152.
 
بررسي آسيب تقطيع نادرست در روايات
 
مهدوي راد محمدعلي,دلبري سيدعلي
 
 
 

تقطيع، به معناي جدا کردن بخشي از يک حديث طولاني، متناسب با موضوعي خاص است. اين امر هر چند بعد از تدوين جوامع روايي متداول شده و بيشتر خودنمايي مي کند، پيش از تدوين جوامع حديثي نيز وجود داشته و آثار و پيامدهاي آن نيز از ديرباز مورد توجه و دغدغه متفكران اسلامي، بويژه حديث پژوهان بوده است؛ لکن پاسخ اين پرسش که در برخورد با يک حديث آيا احتمال تقطيع نادرست، آن را ناکارآمد نموده و از اعتبار انداخته است يا خير، در ميان حديث پژوهان بحثي به ميان نيامده است. اين نوشتار، با روش توصيفي تحليلي نتيجه مي گيرد که احتمال تقطيع نادرست در جوامع حديثي معتبر، مانع تمسک ظهور بدوي آنها نيست و در اينجا اصل عدم با پشتوانه سيره عقلا بر الغاي هر گونه احتمال خلاف ظاهر، حاکم است. مقاله حاضر به منظور بررسي پديده تقطيع، انواع و پيامدهاي آن سامان يافته است.

 
كليد واژه: تقطيع حديث، آسيب شناسي فهم احاديث، فقه الحديث، درايه الحديث و نقد الحديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):164-188.
 
سيد عبد الله شبر در نزاع اصولي و اخباري
 
مسعودي محمدمهدي*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اقليد
 
 

يکي از جريان هايي که پس از دوره اي رکود، از اوايل سده يازدهم در لباسي تازه رونق يافت؛ جريان اهل حديث بود. اين جريان که با اجتهاد و انحصار برداشت ها در سبک و سياق هاي سنتي مجتهدان مخالفت داشت، به تدريج طرفداراني جدي پيدا نمود؛ اما با روي کار آمدن مکتب اصولي وحيد بهبهاني (م1205ق) با شکست مواجه گرديد و از محافل علمي شيعه رخت بر بست. يکي از دانشمنداني که در دوره نزاع ميان اصولي و اخباري مي زيست، سيد عبدالله شبر (م1242ق) از محدثان پرکار اماميه است که صاحب آثار متعددي با رويکرد حديثي است. جايگاه اين دانشمند بزرگ در نزاع ميان اصولي و اخباري موضوعي است که در اين مقاله بررسي مي شود.

 
كليد واژه: سيد عبدالله شبر، اخباريان، اصوليان، حجيت قرآن ،حجيت روايات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):189-211.
 
کاوشي در شناخت رجالي «ثابت بن دينار ابوحمزه ثمالي»
 
حسيني سرشت سيدمحمدصادق*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

«ثابت بن دينار ابوحمزه ثمالي ابوصفيه (م150ق)» بي شک، يکي از بزرگ ترين راويان احاديث تربيتي، اخلاقي و دعايي در تاريخ حضور امامان شيعه (ع) و از راويان نيمه دوم قرن اول و نيمه اول قرن دوم است. وي چهار امام معصوم (ع)، يعني از امام سجاد (ع) تا امام کاظم (ع) را درک نموده و از ايشان روايت کرده است. «ابوحمزه ثمالي» از راويان ثقه است، و بيشتر رجاليان شيعه وي را توثيق کرده اند و جرح هاي وارد شده بر او را بي اساس دانسته اند. رجاليان اهل سنت نيز همگي، جز ذهبي وي را به خاطر معتقدات شيعي (رجعت، شفاعت و...) وي تضعيف کرده اند. روايات «ابوحمزه ثمالي» و آثار بر جامانده از وي بيشتر در زمينه مسائل اخلاقي، تربيتي، ادعيه و اصول دين است. دعاي ابوحمزه ثمالي، تفسير ابوحمزه ثمالي و رساله حقوق از معروف ترين آنهاست. ثمره اين جستار شناخت علمي و روشمند شخصيت ابوحمزه ثمالي است.

 
كليد واژه: رجال، توثيق و تضعيف، بررسي شخصيت، ابوحمزه ثمالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 10 : علوم حديث بهار 1389; 15(1 (55)):212-238.
 
نگاهي به حديث و محدثان شيعه حلب
 
وفايي مرتضي*
 
 
 

جاوداني حديث شيعه مرهون تلاش هاي محدثان شيعه در جاي جاي بلاد اسلامي است. در اين ميان محدثان شهر حلب، در نشر روايات اهل بيت سهم بسزايي داشته اند. اين پژوهش بر آن است تا تاريخ حديث اين سرزمين را بکاود و با معرفي نقش آفرينان عرصه حديث شيعه در حلب، فراز و فرودهاي نقل و كتابت حديث را در اين ديار به تصوير كشد. در نتيجه اين تلاش، سيزده راوي با عنوان حلبي از زمان امام باقر تا امام رضا (ع) و چهل و شش محدث پس از عصر ائمه (ع) كه افتخار روايت كردن آموزه هاي ديني را داشته اند به دست آمده است.

 
كليد واژه: حلب، الحلبي، راويان حلب، محدثان حلب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث زمستان 1388; 14(4 (54)):4-23.
 
راهکارهاي فهم حديث در کتاب الاربعون حديثا (اربعين) شيخ بهايي
 
رييسيان غلامرضا*
 
* گروه علوم قرآن و حديث، دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

بررسي و شناخت شيوه هاي فهم حديث در حوزه حديث پژوهي امري مهم و ضروري است. از جمله مجموعه هاي حديثي، کتاب هايي تحت عنوان چهل حديث است که مورد توجه و اهتمام علما در طي قرن ها بوده و هست. مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني در الذريعه بيش از هفتاد اثر را تحت همين عنوان معرفي کرده است، از جمله آنها اربعين شيخ بهايي است که در سده دهم هجري به خامه اين عالم وارسته ذوفنون به رشته تحرير درآمده است. اين مجموعه حديثي، با حجم کم آن، در بردارنده مطالب بسيار ارزنده در موضوعات گوناگون است، بيان معناي واژگان، ضبط دقيق کلمات موجود در حديث، تحليل و تفسير محتواي حديث با استفاده از آيات قرآن کريم و احاديث ديگر، بيان نکات صرفي و نحوي و بلاغي که در موارد متعددي متفاوت با آن چيزي است که در کتاب هاي ديگر بيان شده است و نيز حل تعارض احاديث از ويژگي هاي برجسته اين کتاب است که در اين پژوهش به ذکر نمونه هايي از هر يک از موارد ياد شده، مي پردازيم.

 
كليد واژه: حديث، فقه الحديث، الاربعون حديثا، اربعين، شيخ بهايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث زمستان 1388; 14(4 (54)):24-37.
 
گذري بر سند و درنگي در متن حديث «اخوک دينک …»
 
رستگار پرويز*
 
* دانشگاه کاشان
 
 

حديث «اخوک دينک، فاحتط لدينک بما شئت»، از گزاره هاي پر بسامد ديني در نوشته هاي پرداخته شده در علم اصول فقه، هنگام شک مجتهد در مقام استخراج احکام فرعي دين است که سندش بسيار کم و متن آن به فراواني دست مايه کار اصوليان بوده است.
اين مقاله مي خواهد با مراجعه به نوشته هاي اصوليان - که در گرانيگاهشان، دو کتاب فرائد الاصول شيخ انصاري و کفايه الاصول آخوند خراساني خودنمايي مي کنند - هم سند حديث ياد شده را بررسي کرده و هم لغزش ريشه دار در گزارش پيام آن را واکاوي کند و نشان دهد، آنچه از اين حديث، سال ها و سده ها برداشت کرده اند، نادرست و خرده پذير بوده است.

 
كليد واژه: اخباريان، اصوليان، فرائد الاصول، کفايه الاصول، شبهه حکميه تحريميه، فقدان نص، احتياط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث زمستان 1388; 14(4 (54)):38-51.
 
نسخ حديث، امکان و محدوده آن
 
کلانتري علي اكبر*
 
* دانشگاه شيراز
 
 

بيشتر مباحث دانشمندان علوم قرآني و حديث، ناظر به نسخ آيات قرآني است و از نسخ حديث، بحث منقح و در خور توجهي به ميان نيامده است، حال، آن که مفاد دسته اي از روايات شيعه و اهل سنت، اين است که حديث نيز مي تواند مشمول پديده نسخ باشد. بر اساس برخي دلايل و نمونه هاي متعدد، التزام به اين امر در احاديث نبوي جاي ترديد نيست، ولي پذيرش آن در احاديث ائمه (ع) دشوار به نظر مي رسد.

 
كليد واژه: نسخ، حديث، پيامبر (ص)، ائمه (ع)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث زمستان 1388; 14(4 (54)):52-78.
 
گونه شناسي، اعتبار و معايب سبب ورود حديث
 
حاجي حمزه*
 
* دانشگاه پيام نور، واحد پيرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران
 
 

حديث، به عنوان دومين منبع تشريع از جايگاه و اعتبار ويژه اي در دين اسلام برخوردار است. آنچه در قرار گرفتن حديث در اين جايگاه و اعتباربخشي به آن، نقش اساسي ايفا مي کند، فهم درست حديث است، چرا که فهم نادرست از حديث، نه تنها جايگاه آن را زير سوال مي برد، بلکه چهره دين را مشوش ساخته و از اعتبار آن مي کاهد. علوم مختلفي در فهم حديث دخيل اند. يکي از علومي که به فهم درست حديث کمک شاياني مي کند، سبب ورود حديث است. سبب ورود حديث انواع مختلفي دارد که از نظر اعتبار با يکديگر متفاوت اند و از طرفي ديگر، با معايب وآفت هايي نيز رو به رو است که چنانچه به آنها توجه نشود و در بهره برداري از آن مورد توجه قرار نگيرند، نه تنها کارآيي لازم را براي کمک به فهم حديث از دست خواهد داد، بلکه فهم حديث را پيچيده تر هم مي کند.
در اين مقاله سعي بر آن است که ضمن بررسي انوع سبب ورود حديث از جهات مختلف، به ميزان اعتبار آنها به عنوان يک راهبرد در بهره گيري از سبب ورود براي فهم حديث و نيز معايب و آفت هايي که سبب ورود با آنها رو به رو است، پرداخته شود.

 
كليد واژه: حديث، سبب ورود، اعتبار، معايب و آفت ها، فهم حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها