0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):94-120.
 
عنوان فارسي: شاخص ‏هاي دينداري (عنوان عربي: علائم و مؤشرات التدين)
 
قدرتي قره قشلاقي مهناز,مهريزي مهدي
 
 
 

چکيده فارسي:
پژوهش حاضر با هدف بيان «شاخصه‏ هاي دينداري در روايات» با رويکردي درون ديني به ارائه ويژگي ها و نشانه‏ هايي مي‏پردازد که يک فرد مومن و معتقد به اسلام بايد آنها را دارا باشد. براي رسيدن به اين مقصود، از منابع حديثي شيعه و اهل سنت استفاده شده و عناصري که در روايات، شاخص دينداري معرفي شده اند، استخراج گرديده است. با عرضه عادات و رفتارهاي هر شخص به اين شاخص ها ميزان پايبندي و يا عدم پايبندي او به فرامين اسلامي آشکار خواهد گرديد.

چکيده عربي:
الهدف من البحث الحاضر هو بيان العلائم و المؤشرات الدالة علي التدين في الروايات الإسلامية، من خلال نظرة داخلية للدين، و ذلك باستعراض العلائم التي ينبغي للمؤمن الحقيقي أن يتصف بها.
و للوصول لهذا الهدف تتبعنا النصوص الإسلامية الواردة في مصادر الفريقين (الشيعة وأهل السنة) و استخرجنا منها العناصر المذكورة فيها باعتبارها علائم للمؤمن. و بعرض هذه العلائم علي العادات و السلوكيات الفردية يتضح مقدار تمسك و التزام الشخص بالتعاليم الإسلامية
.

 
كليد واژه: چكيده فارسي: دينداري، شاخصه ‏هاي دينداري، اسلام، ايمان، دين، شيعه (چكيده عربي: التدين، علائم و مؤشرات التدين، الإسلام، الإيمان، الدين، الشيعة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):121-148.
 
عنوان فارسي: قرآن و صحيفه سجاديه، درونمايه هاي مشترک (عنوان عربي: القرآن و الصحيفة السجادية ورؤاهما المشتركة)
 
غلامعلي احمد*
 
* دانشکده علوم حديث
 
 

چکيده فارسي:
صحيفه سجاديه، يادگار امام سجاد ?، کهن ترين و معتبرترين متن دعايي شيعيان است. کاستي هايي که در سلسله اسناد اين کتاب وجود دارد، پرسش هايي را در صحت انتساب صحيفه به امام سجاد? پديد آورده است. در پاسخ به شبهات موجود راه هاي گوناگوني وجود دارد که در اين مقاله از نگاه متن شناختي و عرضه دعاهاي صحيفه به قرآن، قرينه اي براي درستي انتساب کتاب نشان داده شده است. تضمين ها، تلميح ها و نکات تفسيري صحيفه بررسي و ناسازگاري هاي ظاهري قرآن و صحيفه نيز پاسخي درخور يافته است.

چکيده عربي:
الصحيفة السجادية الذكري الباقية من الإمام السجاد عبر القرون المديدة، هي أهم كتاب أدعية عند الشيعة. إلا أن النقص الموجود في سند هذا الكتاب أدي للتشكيك و التساؤل في انتساب هذا الكتاب القيم للإمام السجاد، وقد أجيب علي هذه التساؤلات بأنحاء عديدة و أساليب مختلفة. هذا المقال للإجابة عليها من خلال تقييم نصوصها وذلك بعرضها علي كتاب اله الكريم لنتعرف القرائن المتنية الدالة علي صحة انتسابها للامام، من التضمين و التلميح و التفسير، وفي الوقت ذاته قدمنا إجابات وافية لما يوهم المخالفة للقرآن الكريم.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: صحيفه سجاديه، تضمين، تلميح، تفسير قرآن (كليدواژه عربي: الصحيفة السجادية، التلميح، التضمين، تفسير القرآن)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):149-173.
 
عنوان فارسي: سيري در فقه الحديث «حديث اربعين» (عنوان عربي: نظرة في فقه الحديث (حديث الأربعين))
 
احمدزاده سيدمصطفي*
 
* پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
 
 

چکيده فارسي:
از جمله روايات منقول از پيامبر ? در باره حفظ و نگارش احاديث، حديث مشهوري است که در ميان حديث شناسان به حديث «اربعين» معروف گرديده و در رواج تدوين کتب «اربعين» يا «چهل حديث» تاثير بسزايي داشته است. نويسنده، با استناد به آيات و روايات و تاريخ و فرهنگ اسلام، به رمزشناسي «اربعين» پرداخته و پس از ذکر گونه هاي مختلف حديث اربعين، به تجزيه و تحليل سندي روايت روي آورده و با استناد به کتاب صحيفه الامام الرضا?، حديث «من بلغ» و سيره محدثان، صحت آن را به اثبات رسانيده است. بررسي فقه الحديثي حديث اربعين، بويژه معاني مختلف «حفظ» و پاسخ به شبهات وارده، بخش پاياني مقاله حاضر است.

چکيده عربي:
من الروايات المروية عن رسول اله فيما يتعلق بحفظ الحديث و کتابته الحديث المعروف بين المحدثين بحديث الأربعين، والذي له دور فاعل في تدوين کتب الأربعين حديثا.
الکاتب حاول الکشف عن رمز الأربعين بالاستناد الي الروايات الشريفة و الثقافة الإسلامية، وبعد ذکر النماذج المختلفة لحديث الأربعين تم تحليلها من الناحية السندية، وأثبت من خلال الاستناد الي کتاب «صحيفة الإمام الرضا
و حديث» «من بلغ» مضافا لسيرة المحدثين، صحة الحديث المذکور.
و في الختام تم دراسة الحديث من زاوية فقه الحديث، وخاصة فيما يتعلق بمعاني «حفظ»، و تمت الإجابة علي الشبهات المطروحة في هذا المجال
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: تاريخ حديث، اجزا، کتب اربعين، حديث اربعين، اربعين، فقه الحديث (كليدواژه عربي: تاريخ الحديث، أجزاء، کتب الأربعين، حديث الأربعين، فقه الحديث)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):174-193.
 
عنوان فارسي: شرطه الخميس و ارزش حديث شناختي آن (عنوان عربي: شرطة الخميس وقيمة معرفتها الحديثة)
 
طباطبايي سيدكاظم*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

چکيده فارسي:
از روزگاري که نصر بن مزاحم منقري (م212ق/827م) وقعه صفين و ابن سعد (م230ق/ 845م) الطبقات را نوشته اند تا به امروز، همواره پديدآورندگان آثار تاريخي، حديثي و رجالي از گروهي از ياران امام علي بن ابي طالب? در دوره خلافتش (35 40ق) با عنوان «شرطه الخميس» ياد کرده اند، اما هيچ يک از آن منابع، آگاهي روشني در باره اين گروه و فعاليت هايشان به دست نداده اند. از اين رو، اين پرسش ها براي ما مطرح مي شود که: شرطه الخميس چگونه سازماني بوده و ماموريتش چه بوده است؟ چرا آنان را به اين عنوان خوانده اند؟ از آن جمع به ظاهر انبوه، چندتن در شمار راويان حديث هستند و از همه مهم تر، بررسي درباره مدلول عبارت مزبور چقدر در مطالعات حديث شناختي کاربرد و تاثير دارد؟
نگارنده در اين مقاله کوشيده است با مطالعه و مقايسه اسناد و مدارک موجود در اين باره به پاسخ برخي از آن پرسش ها دست يابد. در نتيجه پژوهش حاضر، مي توان گفت که با وجود تلاش رجال شناسان براي استفاده از اين عنوان در توثيق و تعديل راويان، توصيف جمعي از اصحاب به اين عنوان، تاثير عملي چشمگيري در مطالعات حديث شناختي ندارد.

چکيده عربي:
منذ أن کتب نصر بن مزاحم المنقري (المتوفي 212ق / 827 م) کتابه «وقعة صفين»، و ابن سعد (230ق / 845 م) کتابه «الطبقات»، وحتي اليوم، نجد المؤرخين و المحدثين و الرجاليين يذکرون طائفة من أصحاب أمير المؤمنين في أيام خلافته (35 ـ 40 ق) تحت عنوان «شرطة الخميس»، إلا أن شيئا من المصادر المذکورة لم تقدم لنا معلومات وافية و واضحة حول هؤلاء و حول نشاطاتهم التي کانوا يمارسونها.
من هنا يطرح السؤال التالي نفسه: أية مؤسسة أو تشکيلة هذه التي تسمي «شرطة الخميس»؟ و ما هي الوظائف المحولة اليها؟ و لماذا أطلق عليهم هذا العنوان؟
جدير بالذکر أن عددا من هذا الجمع الغفير - علي ما يبدو - هم من رواة الحديث، والأهم من ذلك هو دراسة دلالة هذا العنوان و مدي تأثيره في الدراسات الحديثية.
حاول الکاتب في هذا المقال إبداء الجواب عن بعض التساؤلات المطروحة في هذا الصدد من خلال دراسة و مقارنة الوثائق الموجودة حول الموضوع. و يمکننا القول بأن نتيجة هذا التحقيق علي الرغم من الجهود المبذولة من قبل علماء الرجال لإثبات وثاقة الرواة من خلال وصفهم بالعنوان المذکور، إلا أنه لا نجد له تأثيرا عمليا واضحا في الدراسات الحديثية
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: علي بن ابي طالب?، شرطه الخميس، رجال شناسي، توثيق عام (كليدواژه عربي: الإمام علي بن أبي طالب، شرطة الخميس، علماء الرجال، التوثيقات العامة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 10 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):194-210.
 
عنوان فارسي: نقد سندي احاديث در الميزان در بوته آزمايش (عنوان عربي: نقد سندي للأحاديث الواردة في الميزان في بودقة الاختبار)
 
ربيع نتاج سيدعلي اكبر*
 
* دانشگاه مازندران
 
 

چکيده فارسي:
مفسر الميزان از جمله مفسراني است که به رغم سبک غير نقلي اش در تفسير به روايات توجهي ويژه دارد. از اين رو، بخش مجزايي را به گزارش روايات، ذيل هر مجموعه از آيات اختصاص داده است.
با توجه به جايگاه مهم احاديث در تفسير قرآن و توجه علامه به اين موضوع و اهميت نقد احاديث، اين مقاله، ضمن بيان ديدگاه علامه در مورد روايات تفسيري، به بررسي روش علامه در ذکر اسناد و شيوه هاي نقد سند احاديث مي پردازد.
با توجه به اهميت علم رجال در نقد احاديث، بارها مشاهده گرديد که علامه، بدون بررسي سندي، حديث را ضعيف و يا صحيح تلقي کرد، اين پژوهش با بررسي سندي اين دسته از روايات، ادعاي ايشان را مورد سنجش و ارزيابي قرار مي دهد.

چکيده عربي:
إن السيد الطباطبائي صاحب تفسير الميزان علي الرغم من أن منهجه التفسيري ليس هو التفسير المأثور، إلا أن له اهتماما بالغا بالروايات الواردة في تفسير القرآن، ولهذا عقد بابا خاصا لنقل الروايات الواردة في تفسير الآيات التي يتم تفسيرها.
ونظرا للمنزلة المرموقة للحديث في تفسير القرآن، و اهتمام العلامة بهذا الموضوع، و أهمية نقد الحديث، حاول هذا المقال أن يبين رؤية العلامة الطباطبائي فيما يتعلق بالأحاديث التفسيرية، وبيان منهجه في ذکر الأسانيد، و طريقته في نقد الأحاديث من الناحية السندية
.
و نظرا لأهمية علم الرجال في نقد الأحاديث لاحظنا مرارا أن العلامة وسم الحديث بالصحة أو الضعف من دون تقييم رجالي لسنده. حاول هذا البحث دراسة هذه المجموعة من الأحاديث من الناحية الرجالية، ليلاحظ قيمة التقييم الذي ابداه العلامة
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: علامه طباطبايي، حديث، سند، نقد، علم رجال (كليدواژه عربي: العلامة الطباطبائي، الحديث، نقد، علم الرجال)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 11 : علوم حديث پاييز 1389; 15(3 (57)):211-236.
 
عنوان فارسي: حوزه حديثي نيشابور از ابتدا تا اوايل قرن هفتم هجري (عنوان عربي: المدرسة الحديثية في نيشابور منذ الابتداء و حتي القرن السابع)
 
شرفي احمدرضا*
 
 
 

چکيده فارسي:
يکي از مهم ترين و فعال ترين و موثرترين حوزه ها و مراکز حديثي در جهان اسلام، بخصوص در زمينه حديث اهل سنت، حوزه حديثي نيشابور است که اوج شکوفايي و رونق آن از نيمه قرن سوم تا اواخر قرن ششم بوده است.
عوامل مختلفي سبب رونق و شکوفايي حوزه حديثي نيشابور در جهات مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي شده است. از جمله مهم ترين آنها مي توان به وجود مدارس و مساجد متعدد و عظيم ديني، وجود کتابخانه هاي غني و سودمند، آب و هوايي مناسب، وسعت و آباداني، ورود امام رضا ? به آن در سال 200 هجري، توجه حاکمان و واليان سلسله هاي مختلف به اين شهر و عالمان آن، وجود جريآنها و گرايش هاي مذهبي و کلامي مختلف در آن اشاره کرد.
از جمله مهم ترين ويژگي ها و مشخصه هاي اين حوزه، کثرت کم نظير روات و محدثان آن، تدوين برخي از مهم ترين مجموعه هاي گران سنگ حديثي در حوزه حديث اهل سنت، تدوين کتاب هاي حديثي متعدد در موضوعات مختلف، وجود محدثان برجسته و بزرگ در جهان اسلام، اهتمام شديد بر حفظ سلامت احاديث از آسيب خلط با احاديث ضعيف و غلو آميز، گرايش به سمت مباحث عقلي و مناظرات کلامي، کثرت سفرهاي عالمان و محدثان از نقاط مختلف به اين شهر و بالعکس و گرايش هاي صوفيانه در اين حوزه، اشاره کرد. اين مقاله گزارشي کوتاه از فعاليت هاي حديثي اين حوزه تا اوايل قرن هفتم است.

چکيده عربي:
إحدي أهم المراکز الحديثية الفعالة و المؤثرة في العالم الإسلامي و خاصة في نطاق أحاديث أهل السنة، هي مدرسة نيشابور، وکان أوج ازدهارها في أواسط القرن الثالث وحتي القرن السادس.
و هناك العديد من العوامل أدت لازدهار المدرسة الحديثية في هذه المنطقة من العالم الإسلامي منها العوامل العلمية و الثقافية و الاجتماعية والسياسية، ويمکننا الإشارة إلي أهم هذه العوامل والتي تتمثل في الامور التالية: کثرة المساجد والمدارس الدينية الضخمة في هذه المدينة، ووجود المکتبات الثرية والنافعة، مضافا للمناخ المناسب والمياه العذبة، السعة والإعمار، مجيء الإمام الرضا
الي هذه المدينة سنة 200 للهجرة، اهتمام الحکام و الولاة بهذه البلدة و علمائها، وکونها موطن مدارس کلامية و مذاهب مختلفة.
وأما أهم خصائص هذه المدرسة الحديثية فهي عبارة عن: کثرة رواتها و محدثيها، و تدوين بعض أهم کتب الحديث السنية، و کتابة کتب حديثية ذات مواضيع مختلفة، و أنها موطن بعض کبار المحدثين الإسلاميين، الاهتمام البالغ بحفظ الحديث الصحيح عن الاختلاط بالأحاديث الضعيفة والتي يستشم منها رائحة الغلو، والاتجاه نحو الأبحاث العقلية و المناظرات الکلامية، وکثرة سفر العلماء والمحدثين من مختلف الأماکن اليها وبالعکس، والميول الصوفية في هذه البقعة
.
المقال الحاضر تقرير مقتضب عن أهم النشاطات الحديثية في هذه المدرسة من البدء و حتي القرن السابع
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: حديث، محدثان، راويان، نيشابور، حوزه حديثي (كليدواژه عربي: الحديث، المحدثون، الرواة، نيشابور، المدرسة الحديثية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):7-20.
 
عنوان فارسي: جهاد ابتدايي در قرآن و سيره پيامبر (عنوان عربي: الجهاد الابتدائي في القرآن و السيرة النبوية)
 
مفتح محمدهادي*
 
* گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم
 
 

چکيده فارسي:
جهاد از فروع فقهي است که مورد بحث بسياري قرار گرفته است. فقيهان اين فرع فقهي را در قالب دو قسم جهاد دفاعي و جهاد ابتدايي نشانده اند. از اين دو قسم و مباحث مرتبط با آنها آنچه بيشتر مورد توجه فقهاي اماميه بوده است و در آن به نقد و نظر پرداخته اند، جواز يا عدم جواز جهاد ابتدايي بدون حضور امام معصوم ? است. اين مقاله در نظر ندارد در باه جواز يا عدم جواز مذکور پژوهش نمايد، بلکه آنچه مد نظر بوده، بررسي مباني قرآني جهاد ابتدايي، در پرتو سيره منقول رسول اکرم است. آنچه حاصل شده، تقويت حکم به عدم جواز جهاد ابتدايي به نحو کلي است، و نه فقط اشتراط جواز به حضور امام معصوم، يا اشتراط آن به وجود شرايط مناسب اجتماعي، سياسي، بين المللي.

چکيده عربي:
الجهاد من الفروع الفقهية التي وقع فيها البحث كثيرا، وقد بحثه الفقهاء ضمن العنوانين التاليين: الجهاد الدفاعي، والجهاد الابتدائي
.
والذي نال اهتمام فقهاء الامامية من هذين القسمين و الأبحاث المتعلقة بهما، و أبدوا فيه آراءهم من جوازه أو حرمته في زمن غيبة الامام المعصوم
هو الجهاد الابتدائي. هذا المقال لا يحاول البحث في جوازه أو حرمته فقهياً، و إنما يحاول بيان المباني القرآنية للجهاد الابتدائي في ظل المنقول من سيرة نبينا الأكرم .والذي انتهينا اليه هو دعم الحكم بحرمة الجهاد الابتدائي بصورة عامة، لا اشتراطه بحضور الامام، أو بتوفر الشروط الاجتماعية و السياسية والدولية المناسبة.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: قرآن، سيره پيامبر، جنگ، جهاد ابتدايي، فقه سياسي (كليدواژه عربي: القرآن، السيرة النبوية، الحرب، الجهاد الابتدائي، الفقه السياسي)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):21-33.
 
عنوان فارسي: نوادر حکيم ميرداماد در علم الحديث (عنوان عربي: نوادر الحكيم الميرداماد في علم الحديث)
 
ميردامادي سيدمجتبي*
 
* حوزه علميه قم، دانشگاه تهران
 
 

چکيده فارسي:
ميرداماد، حکيم مشهور دوره صفويه و بعد از آن، علاوه بر تدريس علوم عقلي و تخصص در آن، در علوم نقلي، همانند فقه و حديث، درايه و رجال نيز صاحب نظر و داراي تصنيفاتي است. کتاب ها، رسائل و حواشي او در فقه و حديث و تفسير_ که افزون بر چهل اثر از هفتاد و سه اثر وي است_ نشان از توجه وي به نقليات در کنار آثار عميق فلسفي وي دارد. در اين نوشتار نوادري از آراي ميرداماد گردآوري شده و ضمن آن، علل نوادر با بيان نظريه تعديل راويان توضيح داده مي شود، نظريه اي که تاثير خود را در همه آثار فقهي و حديثي ميرداماد گذاشته است. عدم ارسال و ضعف بسياري از روايات، عدم دلالت جهالت راوي در ارسال سند، الحاق حديث مضطرب احيانا بر مزيد در اسناد، عدم تقديم جرح به تعديل هنگام تعارض جرح و تعديل، قبول خبر واحد و... همه از آثار نظريه فوق است. مبناي نظريه تعديل راويان، اصل صحت در فعل مسلم است. در اين مقاله ضمن اثبات نظريه فوق، به دو پرسش نيز پاسخ مي دهيم: اول، آيا اصاله الصحه در فعل مسلم شامل قول و احيانا اعتقاد هم خواهد شد؟ دوم، آيا از صحت قول مي توان توثيق مخبر را نيز نتيجه گرفت؟ همچنين، بيان اين نکته ضروري است که نظريات نادر ميرداماد در تقابل با شهرت قبل از او و احيانا زمان خود، اوست.

چکيده عربي:
الميرداماد، الحكيم المشهور في العصر الصفوي و ما بعده، مضافا لتدريسه في العلوم العقلية و اختصاصه فيها، كان صاحب رأي في العلوم النقلية كالفقه و الحديث و الدراية و الرجال، وله فيها تأليفات. و كتبه و رسائله و حواشيه في الفقه والحديث والتفسير - والتي تزيد علي أربعين أثرا من مجموع آثاره البالغة ثلاثا وسبعين - شاهد لاهتمامه بالعلوم النقلية الي جانب آثاره الفلسفية العميقة.
و قد أحصينا هنا نوادر أقوال الميرداماد مع بيان عللها، و أوضحنا نظريته في تعديل الرواة، هذه النظرية التي تركت آثارها علي جميع آثاره الفقهية والحديثية. و يعد الحكم بعدم إرسال و ضعف الكثير من الروايات، عدم دلالة جهالة الراوي علي إرسال الرواية، إلحاق الحديث المضطرب بالمزيد سندا أحيانا، عدم تقديم الجرح علي التعديل عند تعارضهما، قبول خبر الواحد، و ...، من آثار النظرية المذكورة. والمبني الذي تعتمده نظرية تعديل الرواة هو أصالة الصحة في فعل المسلم
.
سنتناول في هذا المقال إثبات هذه النظرية و سنستعرض خلال ذلك الاجابة علي السؤالين التاليين
:
السؤال الأول: هل إن أصالة صحة فعل المسلم تشمل أقواله أيضا و كذلك اعتقاداته أحيانا؟
السؤال الثاني: هل يمكننا استنتاج و ثاقة الراوي من أصالة صحة فعل المسلم؟
كما إن بيان النقطة التالية يعد ضروريا وهي أن آراء الميرداماد قد تخالف المشهور قبل عصره بل والمشهور في عصره أحيانا
. 

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: نوادر، ميرداماد، حديث صحيح، اصاله الصحه (كليدواژه عربي: الرواية، الميرداماد، الصحيح، أصالة الصحة)
 
 
 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):34-58.
 
عنوان فارسي: تبارشناسي، مفهوم شناسي و ارزيابي احاديث وجوهيه (عنوان عربي: التعرف علي جذور أحاديث الوجوه و مدلولها و تقويمها)
 
بستاني قاسم*
 
* دانشگاه شهيد چمران
 
 

چکيده فارسي:
يکي از مستندات رايج و معمول معتقدان به چند معنايي بودن قرآن، صرف نظر از صحت يا عدم صحت چنين امري، احاديث وجوهيه (اصطلاح از مولف است) و عباراتي مانند: قرآن حمال ذووجوه که بعضي به معصومان ? منسوب اند است اما اين احاديث کدام اند و اعتبار آنها و نيز اعتبار انتساب بعضي از آنها به معصوم چقدر است؟ اينها پرسش هايي است که به نظر مي آيد بايد به دقت پاسخ داده شود.
مقاله موجود، در صدد است، به روش کتابخانه اي و تجزيه و تحليل و مقايسه داده ها، اين احاديث را تبارشناسي کرده و مورد مداقه و ارزيابي قرار داده و به پرسش هاي يادشده پاسخي درخور دهد.
لازم به يادآوري است که هدف اين مقاله، پيش از هر چيز ارزيابي احاديث وجوهيه بر اساس ملاک هاي نقد حديثي است و به هيچ وجه غرض از آن، رد يا اثبات ذو الوجوه بودن قرآن نيست و رد و اثبات ذو الوجوه بودن قرآن و معنا و مدلول ذو الوجوه بودن و غيره خارج از بحث اين مقاله است. به عبارتي ديگر، رويکرد اين مقاله نه نقد مفهومي، بلکه نقد نفس الامري احاديث وجوهيه فقط از حيث صحت و سقم و قوت و ضعف آنها (با وجود معاضد داشتن يا نداشتن اين احاديث) است.

چکيده عربي:
إحدي الوثائق المعروفة للمعتقدين بتعدد معاني القرآن (مع غض النظر عن صحة هذه النظرية وسقمها) هو أحاديث الوجوه، وعبارات نظير: إن القرآن حمال ذو وجوه، والتي ينسب بعضها للأئمة، إلا أن هذه الأحاديث ما هي؟ و ما مدي اعتبارها؟ و ما مدي انتساب بعضها للمعصوم؟ أسئلة بحاجة إلي إجابات دقيقة.
المقال الحاضر يحاول بيان الاجابة المناسبة علي الاسئلة المذكورة بأسلوب تحليلي مقارني للمعلومات المتوفرة، ليتم التعرف علي جذور هذه الروايات ويمكننا بالتالي تقويمها
.
جدير بالذكر أن الهدف الأصلي لهذا المقال هو تقويم أحاديث الوجوه وفق معايير نقد الحديث، وليس هدفنا منه إثبات كون القرآن ذو وجوه أو رد ذلك. كما أن المراد من كون القرآن ذو جوه خارج عن بحث هذا المقال. و بعبارة أخري: الاتجاه الذي ينحوه المقال ليس هو النقد الدلالي لأحاديث الوجوه، و إنما هو النقد النفس أمري لهذه الأحاديث و دراسة صحتها و سقمها، و قوتها و ضعفها (مع وجود المعاضد لها أو فقده).
وبما أن معرفة تاريخ مؤلفي كتب الحديث التي روت هذه الروايات له دور في معرفة جذورها، فقد ذكرنا تاريخ وفاة أصحاب هذه الكتب الي جانب اسم المؤلف، و لهذا ندعو القارئ الكريم للالتفات لذلك
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: قرآن، حديث، وجوه، نقد حديث (كليدواژه عربي: القرآن، الحديث، وجوه، نقد الحديث)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):59-84.
 
عنوان فارسي: روش ها و معيارهاي نقد حديث در آثار شيخ مفيد (عنوان عربي: أساليب و معايير نقد الحديث في كتب الشيخ المفيد)
 
خداياري علي نقي*
 
* جامعة‌ المصطفي العالمية
 
 

چکيده فارسي:
نقد حديث در آثار شيخ مفيد جايگاه درخوري دارد. وي در نقدهاي خود از روش هاي پيچيده اي بهره گرفته است. روش هاي نقد حديث در آثار مفيد به چهار دسته تقسيم مي شود که به ترتيب اهميت عبارت اند از: 1. نقد متن محور، 2. نقد سند محور، 3. نقد ماخذ محور، 4. نشان دادن قرينه هاي عدم صدور يا قابل اخذ نبودن حديث. هر کدام از اين روش ها با به کارگيري معيارها و ابزارهاي متعددي صورت بسته است.

چکيده عربي:
نقد الحديث له منزلة خاصة في كتب الشيخ المفيد، وقد استعان في نقده للحديث علي أساليب معقدة.
و تنقسم أساليب نقد الحديث في كتب الشيخ المفيد الي أربعة أقسام، نعرضها بحسب أهميتها
:
1. نقد المتن. 2. نقد السند. 3. نقد المصادر. 4. بيان القرائن الدالة علي عدم صدور الحديث أو عدم كونه صالحا للاعتماد:
و قد جاء استخدام كل من هذه الأساليب وفق معايير و أدوات عديدة
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: شيخ مفيد، نقدحديث، نقد متني، نقد سندي، نقد ماخذمحور (كليدواژه عربي: المفيد، نقد الحديث، نقد المتن، نقد السند، نقد المصادر)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):85-113.
 
عنوان فارسي: پژوهشي درباره خطبه هاي جمعه و عيدين امام علي (عنوان عربي: تحقيق حول خطب الامام علي في الجمعة و العيدين)
 
ذبيحي فر حجت,مهريزي مهدي
 
 
 

چکيده فارسي:
اين پژوهش به مطالعه در مورد خطبه هاي نماز جمعه و عيدين امام علي? پرداخته و در اين زمينه در بخشي از اين نوشته با نگاه کلي به تمام خطبه ها، مواردي چون: تعداد، زمان و مکان صدور خطبه ها، تعداد خطبه هاي کامل و ناقص، اسناد و حجم خطبه ها مورد مطالعه واقع شده است. در بخش ديگر به مولفه هاي مهم تمام خطبه ها و ميزان تکرارشان اشاره شده است. بررسي دلايل کاستي خطبه هاي جمعه امام علي?، مطالب ديگر اين نوشتار به شمار مي آيد. همچنين، بيان سيره امام? در امر برپايي نماز جمعه و بيان مناسبت هايي که در پيدايش خطبه ها تاثير داشته اند، بخش هاي ديگر اين مقاله هستند. و نهايت اين که، در بخش پاياني اين نوشتار ادبيات خطبه ها مورد کنکاش واقع شده است.

چکيده عربي:
الهدف الرئيسي لهذا البحث هو جمع و تحليل الخطب المروية عن أمير المؤمنين في الجمعة و العيدين، و في هذا المضمار نجد سبعة عشر خطبة للامام في الزمانين المذكورين، والمصادر الرئيسية لهذه الخطب في الغالب هو المصادر القديمة للشيعة و أهل السنة.
تناول المقال في جزء منه للصناعات الأدبية في الخطب، كما قام بتحليل حجم و محتوي هذه الخطب، و أوضح النقاط و المحاور التي تتألف منها هذه الخطب، وفي هذا الاطار نجد تكرر بعض هذه المحاور في جميع الخطب، سواء الكامل منها أو الناقص، مما يكشف عن اهتمام أمير المؤمنين
بالتعرض لهذه المحاور.
كما تناول بيان سيرة أمير المؤمنين
في إقامة صلاة الجمعة، والمناسبات التي تركت أثرها على خطبه فيها. مضافاً لبيان الأسلوب الأدبي المستخدم في الخطب، و العوامل المؤثرة على هذا الاسلوب.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: امام علي?، خطبه، جمعه، عيدين (كليدواژه عربي: الإمام علي، الخطبة، الجمعة، العيدين)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):114-142.
 
عنوان فارسي: آموزه هاي ديني و نظريه برچسب زني (تحليل محتواي گزاره هاي حديثي) (عنوان عربي: التعاليم الدينية و نظرية الملصقات (تحليل مضامين النصوص الدينية))
 
طوسي محسن*
 
 
 

چکيده فارسي:
ارتباط ميان دين و نظريات جامعه شناختي يکي از مهم ترين دغدغه هاي انديشمندان حوزه علوم اجتماعي است. ديدگاه هاي مختلفي در اين باره بيان شده است، به گونه اي که اگر بخواهيم آن را در يک طيف ترسيم کنيم، در يک سو، ديدگاه هاي انديشمنداني قرار مي گيرد که قائل اند نمي توان ارتباطي ميان اين دو حوزه برقرار کرد و نظريات جامعه شناختي ربطي به دين پيدا نمي کند و تنها کاري که امکان دارد، بررسي جامعه شناختي دين است که دين نيز مانند ديگر عرصه ها مي تواند مواد خام نظريات جامعه شناختي باشد.
در سوي ديگر، انديشمنداني معتقدند که دين مي تواند در اين عرصه حضور داشته باشد، چون دين مجموعه کاملي است که هم براي هدايت معنوي بشر و هم براي زندگي اجتماعي بشر راه کارهايي دارد و ما تنها بايد به کشف اين راه کارها بپردازيم و نظريات جديد از جمله نظريات جامعه شناختي ما را در کشف اين قوانين راهنمايي مي کند.
پژوهش حاضر در ميانه اين دو قرار دارد. ما در اين پژوهش هيچ کدام از اين دو ادعا را دنبال نمي کنيم، بلکه راه ميانه اي را انتخاب کرده ايم و آن اين است که از يک مساله خرد جامعه شناختي در نظريات کجروي (نظريه برچسب زني) شروع کرده ايم. و محورهاي اين نظريه را استخراج کرده و سعي داريم تا اين محورها را به منابع حديثي ارائه کنيم و پاسخ هاي آن را پي بگيريم.

چکيده عربي:
العلاقة بين الدين و النظريات الاجتماعية هي من أهم القضايا التي شغلت علماء الاجتماع، و توجد في هذا المجال نظريات مختلفة، بحيث لو أردنا بيانها في أفق واحد لوجدنا أن.
البعض يري أنه لا يمكن إيجاد علاقة بين الدين و النظريات المطروحة في علم الاجتماع، و عليه فالنظريات الاجتماعية مما لا علقة لها بالدين. نعم الأمر الممكن في هذا المجال هو التعرف علي آراء الدين في مجال علم الاجتماع، إذ قد يكون للدين آراء في هذا المجال كغيره من المجالات
.
في الجانب الآخر من هذا الأفق الواسع يري البعض الآخر أن الدين بإمكانه أن يبدي رأيا في مجال علم الاجتماع، إذ الدين منهج متكامل لهداية البشرية معنويا و ماديا، بما في ذلك الحياة الاجتماعية، فله إبداء الحلول المناسبة في هذا المجال، و ليست و ظيفتنا إلا كشف هذه الحلول، والنظريات الحديثة ـ بما في ذلك النظريات الاجتماعية - هي مما يعيننا على كشف هذه الحلول
.
المقال الحاضر يختار الحد الوسط بين النظريتين المذكورتين، و لا يرتضي شيئا منهما، و ذلك أننا بدأنا باختيار مسألة اجتماعية بسيطة في مجال الانحراف، و هي نظرية الملصقات، ثم استخرجنا محاور هذه النظرية، و حاولنا أن نستعرض هذه المحاور من خلال نصوص الحديث، ثم نتابع أجوبتها المناسبة.

 
كليد واژه: دين، جامعه شناسي، کجروي، برچسب زني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):143-171.
 
عنوان فارسي: ماخذشناسي و ارزيابي سندي اصل نزول سوره هل اتي در شان اهل بيت (عنوان عربي: التقويم السندي و مصادر نزول سورة «هل أتي» في أهل البيت)
 
جلالي مهدي,رضاداد فاطمه
 
 
 

چکيده فارسي:
اختلاف درباره اسباب نزول برخي آيات و سور، از جمله مباحث مطرح در دانش اسباب نزول است. سوره ?هل أتي? از جمله مهم ترين سور اختلافي است که ارزيابي شان نزول و شبهات پيراموني آن، داوري صحيح و نقادانه را مي طلبد. در اين نوشتار بر آنيم تا با ماخذشناسي و ارزيابي سندي روايات سبب نزول سوره انسان (دهر) بررسي نماييم که آيا بر خلاف ادعاي کساني چون ابن جوزي، احمد امين و ...، مي توان به اين نتيجه دست يافت که نزول سوره ?هل أتي? در شان اهل بيت?، نه اسطوره اي برساخته از سوي شيعيان، بلکه حقيقتي است که اصالت و صحت سندي اش، بنابر مباني حديث پژوهي عامه و خاصه قابل اثبات است؟

چکيده عربي:
الاختلاف في أسباب نزول بعض الآيات و السور من جملة الأبحاث المطروحة في علم أسباب النزول. و من أهم السور التي وقع الخلاف في نزولها هي سورة ?هل أتي?، و لهذا فهي بحاجة إلي تقييم شأن نزولها والشبهات المطروحة حول ذلك.
المقال الحاضر يحاول تقييم أسانيد الروايات الدالة علي نزول سورة الإنسان (الدهر)، وبيان مصادرها، ليتضح من خلال ذلك هل إن دعوي أمثال ابن الجوزي و أحمد أمين و ... من أنها أسطورة اختلقها الشيعة، أم يمكن إثبات أنها حقيقة لها جذور تمتد في الروايات الصحيحة سندا وفقا للمباني الحديثية المعتمدة عند أهل السنة و الشيعة؟

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: اهل بيت?، سوره هل أتي، سبب نزول، روايات، صحت سندي (كليدواژه عربي: أهل البيت، سورة هل أتي، أسباب النزول، الروايات، صحة السند)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):172-206.
 
عنوان فارسي: درنگي در تاويل روايات (عنوان عربي: تأمل في تأويل الروايات)
 
مطهري الهامي مجتبي*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

چکيده فارسي:
تاويل از مباحث ميان رشته اي است که با علوم قرآن، حديث، فلسفه، کلام و عرفان پيوند داشته و هر کدام از اين علوم از منظري خاص به آن مي نگرند. مذاهب مختلف اسلامي نيز رويکردي متفاوت به آن داشته اند. برخي چون اسماعيليان و متصوفان راه افراط را در تاويل پيش گرفته و عده اي نيز همانند اهل حديث، منکر هرگونه تاويلي بوده اند. اين نوشتار درصدد بيان معناي اصطلاحي تاويل و گستره معنايي و کارکرد هاي تاويل الحديث، و نيز بيان ديدگاه هاي مخالفان و موافقان تاويل الحديث در حوزه حديث شيعه است.

چکيده عربي:
التأويل أحد اصطلاحات علوم الحديث، ويراد به العدول عن المعني الظاهر للحديث الي معني غير ظاهر منه. تناول هذا المقال - بعد بيان معني التأويل لغة و اصطلاحا - استعمالات التأويل المختلفة، و آراء الموافقين و المخالفين للتأويل.
كما تناول «التأويل المقبول» و «التأويل غير المقبول» و اللذين استعملا في عبارات المذكورين، و نري أن كثيرا من الذين لا يرتضون التأويل قد يتأولون بعض الأحاديث
.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: تاويل، تاويل الحديث، تاويل ادبي، حل تعارض، موافقان تاويل، مخالفان تاويل (كليدواژه عربي: تأويل الحديث، فقه الحديث، تعارض الأخبار، أهل الحديث، الفلاسفة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 9 : علوم حديث تابستان 1389; 15(2 (56)):207-225.
 
عنوان فارسي: حجيت قول صحابه (عنوان عربي: حجية قول الصحابة)
 
تقي پور حسين*
 
 
 

چکيده فارسي:
در اين مقاله تعريف صحابه، سبب پيدايش بحث عدالت صحابه از ديدگاه فريقين، ديدگاه هاي سه گانه اهل سنت و ديدگاه بيشتر آنان در تعريف صحابه و تفاوت هاي تشيع با عامه در اين خصوص، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
آن گاه، به ديدگاه فريقين درباره عدالت صحابه و استدلال اهل سنت در خصوص عدالت آنها از آيات قرآن و نقدهاي شيعه بر استدلال هاي آنان را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
در ادامه بحث عدالت، صحت و ضعف احاديث مرفوع و موقوف را از منظر اهل سنت و شيعه مورد بررسي قرار مي دهيم و موارد اتفاق و اختلاف آن را مشخص خواهيم نموده و در پايان، ديدگاه دو گروه در باره حجيت قول صحابه مشخص خواهد شد.

چکيده عربي:
تناول هذا المقال تعريف الصحابة، جذور و أسباب بروز بحث عدالة الصحابة من منظار الفريقين، الآراء الثلاثة لأهل السنة و نظر أغلبية أهل السنة في تعريف الصحابة، و نقاط الفرق بين الشيعة و أهل السنة في هذا المضمار.
ثم سنستعرض منظار الفريقين لنظرية عدالة الصحابة، و الأدلة التي أقامها أهل السنة لاثبات هذه النظرية من آيات الكتاب العزيز، و ما ذكره الشيعة من نقد تجاه هذه الأدلة
.
و تبعا لبحث العدالة سنتناول صحة و ضعف الأحاديث من منظار الفريقين، و نبين نقاط الاتفاق و الاختلاف بين الفريقين، و ستتضح بالتالي نظرة الفريقين فيما يخص حجية قول الصحابي.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: صحابه، عدالت، حجيت، اهل سنت، شيعه (كليدواژه عربي: الصحابة، العدالة، الحجية، أهل السنة، الشيعة)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  4:00 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها