0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بانک مقالات قرآنی

 1: مباني و روش هاي تفسير معتزله
مامي عباس، رجب زاده حسين
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  معتزله، مباني تفسير، روش هاي تفسير، تنزيه خداوند، عقل گرايي، تاويل، مجاز
خلاصه:

معتزله با تکيه بر اصول اعتقادي خويش و محوريت عقل به تفسير قرآن پرداختند و موارد معارض با عقل و انديشه هاي خويش را تاويل کردند. اعتقاد آنها به آزادي انسان در افعال خويش، تنزيه خداوند از تجسيم و شرور، رد خرافات و اساطير و انکار شفاعت و جز آنها به تاويلات آنها گستردگي بخشيد. آنها با استفاده از ابزارهايي چون عقل، ادبيات، ساختار نحوي جملات، قرائت مشهور و روايات صحيح به تفسير قرآن اقدام کردند و به نوعي افراطي گري در تاويلات عقلي دچار شدند تا جايي که از طرف مخالفين اشعري و اهل سنت به بيهوده گويي و تفسير به راي متهم گرديدند.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2: رد پاي غاليان در روايات تفسيري
دياري بيدگلي محمدتقي
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  غلو، غاليان، حديث سازي، روايات تفسيري، اباحي گري، تطبيق و تاويل
خلاصه:

بدون ترديد، يکي از آفت هاي خطرناکي که دامنگير تفاسير مأثور و روايات تفسير شده، انديشه هاي غلوآميز راويان است که چه بسا در پاره اي موارد به جعل حديث يا تحريف معنوي و تاويل نارواي آيات قرآني منتهي شده است. مسلما در شناخت اين پديده به ويژه در قلمرو روايات تفسيري دشوارهايي وجود دارد؛ از جمله اين که مفهوم دقيق غلو و مرز آن با فضايل واقعي پيشوايان معصوم ديني (ع)، معيارهاي تشخيص غاليان و اعتقادات آميخته به غلو آنان و نيز راويان غالي يا متهم به غلو چندان روشن نيست. برخي از پرسش هايي که در اين مقاله به آنها پرداخته شده، به اين قرار است: غاليان در جعل روايات تفسيري و يا تاويلات باطل چه نقش و تاثيري داشته اند؟ شمار راويان متهم به غلو و نيز روايات غلوآميز آنان چقدر است؟

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3: تفسير تاريخي قرآن کريم
نكونام جعفر
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  تفسير تاريخي، تفسير ترتيب نزولي، روايات ترتيب نزول. ترتيب آيات در سوره ها
خلاصه:

تفسير تاريخي يا ترتيب نزولي قرآن عمر کوتاهي دارد و روش و فوائد و مباني آن چندان روشن و منقح نشده است و لذا بسياري بر آن شوريده اند. در اين مقاله قصد بر آن است که برخي از مهم ترين فوايد و مباني و راهکارهاي آن تبيين شود. تفسير تاريخي قرآن بهترين تفسير براي قرآن دانسته مي شود؛ زيرا قرآن متني تاريخمند است و طي 23 سال در پي مقتضيات و حاجات مربوط به عصر رسالت پيامبر اسلام (ص) نازل شده است. همان دلايلي که موجب شده است، قرآن به ترتيب خاصي نازل شود، براي تفسير قرآن نيز وجود دارد. قريب به اتفاق سوره هاي قرآن دفعي النزول بوده و معدودي از سوره ها نيز که تدريجي النزول بوده است، فقرات آن در پي هم نازل شده اند و هيچ وقفه بلندمدتي ميان آنها حادث نشده است. ما با مفروض گرفتن ترتيبي که در روايات ترتيب نزول انعکاس يافته و در عين حال نگاه انتقادي به آن به جهت برخي از مشکلات آن مي توانيم به ترتيب منقح تري از سوره هاي قرآن دست پيدا کنيم و اساس تفسير تاريخ قرآن قرار بدهيم.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4: روش تفسيري شريف لاهيجي در بهره گيري از اختلاف قرائات
توحيدي امير
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  شريف لاهيجي، قرائات، روايات اختلاف قرائات، روش تفسيري
خلاصه:

يکي از مسائل مهم در تفسير شريف لاهيجي، استفاده او از روايات مربوط به اختلاف قرائات است. در اين مقاله ضمن ارائه شرح حال مختصري از مفسر، اقسام اين قرئات بيان شده و سپس براي هر قسم شواهدي ذکر گرديده است. اين مقام تنها به توصيف اين قرائات مي پردازد و داوري آن به خوانندگان احاله شده است.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 5: نقدي بر تفسير به ترتيب نزول
فرشچيان رضا
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  تفسير بر مبناي ترتيب نزول، ترتيب نزول قرآن، علم مناسبت بين آيات و سوره هاي قرآن، مكي، مدني
خلاصه:

در قرن چهاردهم هجري انديشمنداني به تفسير بر مبناي ترتيب نزول قرآن روي آوردند. هدف اساسي اينان آگاهي بر مفاهيم قرآن بر اساس حكمتي است كه در سير تدريجي نزول آيات نهفته است؛ چرا كه خداي تعالي بر اساس شرايط فرهنگي- اجتماعي عصر نزول آيه هاي قرآن را نازل مي نمود؛ اما بنا به دلايلي روا نيست به اين شيوه تفسيري روي آورد: نخست اين كه با اين شيوه تفسير، حكمت الهي در چينش آيات و سوره هاي قرآن كه از آن به علم مناسبت بين آيات و سوره هاي قرآن ياد مي شود، ناديده گرفته مي شود و ديگر اين كه يك ترتيب متقن از سير نزولي سوره هاي قرآن، چه رسد به آيات آن، در دست نيست و مكي يا مدني بودن سور و آيات نيز به همين صورت است: جمعي از سوره هاي قرآن كريم يكباره نازل نشده؛ بلكه آياتي يا بخش اعظمي از آن زماني و بقيه در زماني ديگر نازل شده است و گاه بخشي از يك سوره مكي و بخشي ديگر از آن مدني است.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:03 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 6: روش هاي نوين در عرصه تفسير قرآن کريم
رضاداد عليه
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  تفسير، روش هاي تفسيري، مفسران مسلمان، مستشرقان
خلاصه:

يکي از موضوعاتي که در ساليان اخير مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته، بررسي روش ها و گرايش هاي تفسيري است. با مطالعه کتب نگاشته شده در اين موضوع در خواهيم مي يابيم که اکثر تفاسير تا پيش از قرن چهاردهم و نيز بسياري از تفاسير اين قرن با گرايش هايي نظير روايي، فقهي، کلامي، ادبي، عرفاني، فلسفي، اشاري و نظاير آن به رشته تحرير درآمده است؛ اما با آغاز قرن چهاردهم و در نتيجه تلاش هاي افرادي چون سيد احمدخان هندي، شيخ محمد عبده و رشيدرضا، تفسير قرآن کريم سمت و سويي تازه يافت. به طور کلي روش هاي نوين تفسير قرآن را در اين عصر مي توان در سه محور خلاصه نمود: روش هاي اسلامي اصيل، روش هاي غربي، روش هاي مختلط. در اين مقاله به معرفي روشهاي نوين تفسير نويسي در عصر حاضر پرداخته مي شود.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7: روش شناسي تفسير ادبي-تاريخي قرآن در دوره معاصر
موسوي مقدم سيدمحمد، اميدوار جنان
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  تفسير قرآن، مطالعات ادبي، ويژگي هاي هنري قرآن، ويژگي هاي سبک-شناختي قرآن، شرايط تاريخي و فرهنگي
خلاصه:

در سده اخير، برخي از دانشمندان نوانديش مسلمان نظير امين الخولي و همسرش بنت الشاطئ، محمد احمد خلف الله، محمد آرکون، نصر حامد ابوزيد با به کارگيري روش هاي مطالعات ادبي در بررسي اصول گزينش واژگان، ويژگي هاي ساختار جملات، صنايع ادبي به کار رفته در آيات قرآن سعي کرده اند ويژگي هاي سبک شناختي قرآن را برجسته و به بهترين نحو بازنمايي کنند. آنان به قرآن به مثابه يک اثر هنري-ادبي مي نگريستند که بايد با بهره گيري از پژوهش هاي نوين ادبي، در سياق تاريخي اش تفسير گردد. لذا تمام تلاش خود را به بسط يک نظريه جديد در تفسير ادبي و تاريخي قرآن معطوف نمودند. در اين مقاله ديدگاه هاي اين انديشمندان در تفسير ادبي و تاريخي قرآن گزارش، تحليل و بازشناسي مي شود.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 8: نگاهي به رويکرد هرمنوتيکي فضل الرحمان در تفسير قرآن
آزاد عليرضا
همايش ملي روش ها و مكاتب تفسيري  1388;آبان 1388(1)
کلید واژه:  فضل الرحمان، تفسير قرآن، هرمنوتيک
خلاصه:

فضل الرحمان يکي از نوانديشان مسلمان بود که سعي داشت با نقد و تحليل روش شناسي مطالعات اسلامي، بر کارايي دين در جهان امروز بيافزايد و مسير تحقق جامعه ديني را هموارتر نمايد.
در اين مقاله پس از طرح ماهيت فکري وي و بيان جايگاه قرآن در انديشه او، روش تفسيري فضل الرحمان و برخي از پيش فرض هاي هرمنوتيکي او و همساني آن با مباني هرمنوتيک کلاسيک و نئوکلاسيک بيان شده است.

 
 
سه شنبه 29 فروردین 1391  5:04 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 1 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):11-30.
 
مفهوم شناسي اعراف و اعرافيان در روايات تفسيري
 
اكبرنژاد مهدي*
 
* دانشگاه ايلام
 
 

يکي از مفاهيم قرآني در باب معاد، مساله اعراف و اصحاب اعراف است که در آيات 46 تا 49 سوره الاعراف به آن اشاره شده است، درباره اين که منظور از اعراف چيست و کجاست، و اعرافيان چه کساني هستند؟ ديدگاههاي مختلفي در بين مفسران وجود دارد. در اين ميان، روايات رسيده در اين باب، نکات گوناگوني را بيان داشته که عمدتا به دو نظر اشاره کرده اند که اعرافيان، شفيعان (صاحبان مقام و منزلت) و يا گنه کاراني هستند که حسنات و سيئاتشان بر يکديگر برتري ندارد.از بررسي و تحليل اين روايات، چنين نتيجه گيري مي شود که مي توان با تکيه بر روايات صحيح السند و صريح الدلالت، ميان اين مباحث به ظاهر متفاوت را با هم جمع کرد و آن اينکه اعرافيان دسته اي از مومنان گنه کار و نيز انسان هاي داراي مقام و منزلتي هستند که به عنوان ناجيان و شافعان گنه کاران هستند، از اين رو، تمايز و تفاوتي که بين روايات ديده مي شود، برطرف شده و از رهگذر آن، همنوايي روايات با آيات اعراف مستفاد مي شود.

 
كليد واژه: اعراف، رجال، بهشت، دوزخ، اصحاب اعراف، مفهوم شناسي اعراف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 2 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):31-51.
 
تاثير گذاري پيش فرض هاي کلامي در تفسير (با تاکيد بر تفسير الجامع لاحکام القرآن)
 
ايرواني نجفي مرتضي*,علي شاهي قلعه جوقي ابوالفضل,حسيني بي بي زينب
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

روش تفسير قرآن به قرآن، يکي از روش هاي معتبر و کارآمد در تفسير قرآن است، با اين حال، از آسيب هايي که پيوسته آن را تهديد مي کند، گرفتار شدن در دام تفسير به راي است، چنانکه برخي از مفسران بزرگ و نامدار نتوانسته اند از آن رهايي يابند. اين پژوهش، کوشيده است با بررسي نمونه هايي از تفسير الجامع لاحکام القرآن، اثر مفسر مشهور اهل سنت، قرطبي، نشان دهد که پيش فرض هاي کلامي مفسر، تا چه اندازه در روش تفسيري قرآن به قرآن وي موثر بوده است. با بررسي هاي به عمل آمده، آشکار مي شود که قرطبي براي اثبات ديدگاه هاي کلامي خود، برخي از ضوابط مهم تفسيري را ناديده گرفته است و يا از روش تفسيري قرآن به قرآن به شکل نامطلوبي استفاده کرده است.

 
كليد واژه: تفسير، قواعد تفسير، سياق، آيات کلامي، سبب نزول
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 3 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):53-76.
 
روشهاي مجلسي در نقد سند حديث، با تکيه بر مرآه العقول
 
ايزدي مباركه كامران*,ديمه کارگراب محسن
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

علامه مجلسي يکي از محدثان بزرگ اماميه است که عمر خويش را صرف صيانت و ترويج آموزه هاي قرآن و عترت کرده است. وي در حوزه فقه الحديث، علاوه بر تلاش هاي بسياري که در بحارالانوار انجام داده، در مرآه العقول که شرح «الکافي» و ملاذالاخيار که شرح «تهذيب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضيح روايات، به نقد و بررسي اسانيد روايات مي پردازد و صحت و سقم آنها را از منظر علم رجال ارزيابي مي کند. در اين نوشتار، تلاشي صورت گرفته است که با تکيه بر کتاب مرآه العقول، روشهاي مجلسي در نقد سند بيان شود. توجه به ويژگي هاي شخصيتي راويان، امکان نقل روايت با لحاظ طبقه راوي، کشف تصحيف، بررسي حالات مختلف عطف در يک سند، بررسي احتمالات موجود در مرجع ضمير، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخيص راويان، نقد مستقل نسخه هاي مختلف از يک روايت، نقد بر اساس اسانيد روايات ديگر يک راوي، ارزيابي مجموع اسانيد يک روايت، نقد بر اساس جبران ضعف سند، از مهمترين اين روش هاي مزبور، در مرآه العقول است. از آنجا که برخي از روشهاي مزبور مبتني بر آرا و ديدگاه هاي رجالي اين عالم گرانقدر است، در موارد نياز، به اين ديدگاه ها اشاره شده است. علاوه بر آنچه گفته شد، بيان شيوه هاي مجلسي در جبران ضعف، سند برخي از روايات محکوم به ضعف از ديگر مباحث اين نوشتار است.

 
كليد واژه: علامه مجلسي، مرآه العقول، نقد سند، نقد حديث
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 

 5 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):99-118.
 
بررسي مفهوم و شروط نسخ از ديدگاه آيت اله خويي (ره)
 
شاهرودي محمدرضا*,قرباني زرين رضا
 
* دانشگاه تهران
 
 فقيه، اصولي و مفسر گران قدر معاصر، آيت اله خويي، در کتاب البيان، نظرياتي جامع درباره نسخ ارايه کرده و با استفاده از شروطي براي نسخ اصطلاحي، جز در يک مورد، ادعاي نسخ ساير آيات را قابل مناقشه برشمرده اند. با توجه به اين که مفهوم نسخ در زمره جعل اصطلاح نبوده و داراي آثار شرعي است، توسعه يا تضييق مفهوم آن، تنها در پرتو مباني و ادله معتبر، قابل انجام است. در اين مقاله، شروط متعددي که ايشان براي صدق نسخ قايل شده اند، استخراج شده است. سپس سه مبناي «صدق معناي لغوي»، «کاربردهاي روايي و قرآني» و «لوازم عقلي کلامي»، به عنوان مباني لازم براي داوري درباره شروط تعيين شده است.در نهايت، «وجود تعارض مستقر» و «هم زمان نبودن تشريع و نسخ حکم»، به عنوان شروط اصلي و در رده بعد، انشاء بودن آيه منسوخ، شروط قابل قبول خواهند بود. با اين فرض، بين آرا قرآني، روايات و فتاواي فقهي تلائم برقرار خواهد شد، نيز بايد تصريح کرد که منسوخ نبودن برخي آيات، در آثار فقهي اين انديشمند، انعکاس نيافته است.
 
كليد واژه: نسخ، ناسخ و منسوخ، تعارض ادله، کتاب البيان، آيت اله خويي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):119-138.
 
سير تحول ديدگاههاي خاورشناسان در مورد مصادر قرآن
 
شاكر محمدكاظم*,فياض محمدسعيد
 
* دانشگاه قم
 
 

در دو سده اخير، اسلام و قرآن از موضوعاتي است که به صورت آکادميک، در کانون توجه خاورشناسان بوده است. از ويژگي هاي اين دوره از خاورشناسي، لزوم ارايه نظريات در قالب روش هاي علمي معتبر و آمادگي براي پذيرش نقد علمي از سوي نظريه هاي رقيب است. از اين رو، قرآن پژوهي خاورشناسان، با تحولي چشم گير نسبت به گذشته همراه بوده است. يکي از محورهايي که قرآن پژوهان غربي درباره آن آثاري را پديد آورده اند، ميزان اصالت قرآن نسبت به متون مذهبي گذشته است. پيش فرض بسياري از خاورشناسان اين است که قرآن اثري بشري است که پيامبر اسلام براي پديد آوردنش از آموزه ها و گزارش هاي تاريخي پيش از خود نيز بهره برده است. با اين حال، همه خاورشناسان، در اين باره يکسان نمي انديشند.اين مقاله چند هدف را دنبال مي کند: يکي آن که خوانندگان را با آثار خاورشناسان و سير تاريخي آنها آشنا سازد، دوم اين که، تحول ديدگاههاي خاورشناسان و اختلاف نظر ميان خودشان را واگويد، و سوم آن که، به تجزيه و تحليل ديدگاههاي ارايه شده بپردازد.

 
كليد واژه: قرآن پژوهي خاورشناسان، مصادر قرآن، منابع قرآن، وحي، وحياني بودن قرآن، اصالت قرآن
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 4 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):77-98.
 
تاثير کلام امام علي (ع) در اشعار ابوالعتاهيه
 
سبزيان پور وحيد*
 
* دانشگاه رازي
 
 

اديبان و صاحب نظران را اعتقاد بر اين است که ابوالعتاهيه (213 يا 20930) خداوندگار و قافله سالار شعر زهد عربي است و اشعار زاهدانه او بر پيشاني شعر زهد عربي قرار دارد. ابداع و نوآوري او در اشعار زاهدانه، موجب تفاسير مختلفي از سوي محققان شده است، چندان که گروهي، او را متاثر از حسن بصري، برخي او را وام دار انديشه هاي مانوي و بودايي دانسته و عده اي از صاحب نظران نيز ريشه زهديات او را در فرهنگ ايراني جستجو کرده اند. در اين تحقيق، با مقايسه تطبيقي بين کلام علي (ع) و اشعار ابو العتاهيه، نشان مي دهيم که او بر خوان ادب علي (ع) نشسته و در سايه سار آن باليده و تنفس کرده، به گونه اي که حکمت هاي روح افزاي علي (ع)، دست کم در قالب (حل يا تحليل) در 7 بيت از اشعار او بدون تغيير واژه، از کسوت نثر به لباس نظم درآمده است، به علاوه، واژگان کلام علي (ع) را در لايه هاي کلام خود گنجانده و در طرز سخن، نکته ها آموخته، تشبيهات و مضامين بسياري را از نهج البلاغه، در نسج اشعار خود جاري ساخته است. از نتايج اين تحقيق، تبيين يکي از جنبه هاي عمق و اعتلاي کلام علي (ع)، يعني سيطره بي مانند و تاثير گسترده بر ادب عربي است. ديگر اينکه کلام علي (ع)، قبل از گردآوري نهج البلاغه، در بين اديبان و سخن سنجان بزرگي چون ابو العتاهيه، معروف و شناخته شده بوده است.

 
كليد واژه: نهج البلاغه، علي (ع)، ابو العتاهيه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی

 7 : پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1389; 43(1):139-163.
 
استنطاق قرآن
 
صفره حسين*,معارف مجيد,پهلوان منصور
 
* دانشگاه تهران
 
 استنطاق قرآن يعني طرح پرسش در پيشگاه قرآن و طلب نطق و پاسخ از آن. اين تعبير، نخستين بار از سوي امام علي (ع) مطرح گرديده است. عالمان ديني آن را بر تفسير قرآن به قرآن، تاويل، تفسير موضوعي و استنباط از قرآن اطلاق کرده اند که هر يک، بعدي از ابعاد استنطاق را در بر مي گيرد. استنطاق قرآن، داراي مباني محکم و روشني مانند جامعيت قرآن، جاودانگي قرآن و نظام مندي قرآن است، اما از جهت اين که پرسش ها در چه حوزه اي مي تواند باشد و هم از اين جهت که استنطاق قرآن، از عهده چه کسي بر مي آيد، ميان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. با تامل در سخن هر گروه، معلوم مي شود که اختلاف موجود، ناشي از تفاوت نگاه است. ظرفيت گسترده قرآن کريم، اين امکان را به وجود آورده است که هم گستره طرح سوال در برابر قرآن بسيار وسيع باشد و هم غير معصوم (ع)، بتواند با کسب شايستگي لازم، از عهده مراتبي از استنطاق قرآن برآيد.
 
كليد واژه: استنطاق، قرآن، نطق، تفسير موضوعي، سوال
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:17 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها