پاسخ به:مقالات كنفرانس احتراق ايران
![](http://seminar.sid.ir/JSidPortlets/image/abspaper.gif) 26: ارايه يك مدل رياضي براي محاسبه انتقال حرارت تشعشعي در سيلندر يك موتور احتراق جرقه اي ![](http://seminar.sid.ir/JSidPortlets/image/pdf.png)
|
حمزه اي مهدي، كريمي خالد، رحيم زاده حسن، جعفرپور خسرو، زرين چنگ جعفر |
كنفرانس احتراق ايران 1384;بهمن 1384(1) |
کلید واژه: موتور جرقه اشتعال، احتراق، انتقال حرارت تشعشعي، ضريب شكل، مدل رياضي |
خلاصه:
در اين پژوهش به بررسي و محاسبه انتقال حرارت تشعشعي در سيلندر يك موتور احتراق داخلي بنزيني پرداخته و با ارايه يك مدل ساده رياضي، مقدار تشعشع به روش عددي در طول زمان كاركرد موتور محاسبه شده است. هندسه مساله يك استوانه فرض گرديد كه سطح بالايي آن سر سيلندر، سطح پايين آن، تاج پيستون و سطوح جانبي آن مربوط به جداره سيلندر مي باشد. پس از شبيه سازي سيكل موتور و محاسبه دما و فشار گاز داخل سيلندر بر حسب زاويه گردش ميل لنگ و همچنين تعيين نحوه تغيير آن با فاصله از مركز سيلندر، با توجه به مشخصات هندسي موتور، كليه پارامترها و ضرايب شكل محاسبه گرديد. سپس با بررسي كامل واكنش شيميايي احتراق، محاسبه اجزاي واكنش پس از احتراق، تعيين مقدار و فشار جزيي هر يك از اجزاي واكنش، ضريب صدور و جذب گاز داخل سيلندر بدست آمد. آنگاه با در نظر گرفتن المانهاي گاز به صورت غير هم دما، از روش ناحيه اي و با استفاده از رابطه تعادل انرژي در هر المان سطح و هر المان گاز و حل دستگاه معادلات حاصله، ميزان انتقال حرارت ناشي از پديده تشعشع در سطوح مختلف محفظه سيلندر محاسبه گرديد. ضمنا جهت تحليل دقيق، با در نظر گرفتن حركت پيستون در هنگام احتراق و تغيير حجم فضاي بالاي سيلندر در ضمن گردش ميل لنگ، تعداد المانهاي متفاوتي در هر زاوهي از ميل لنگ در نظر گرفته شده است. نتايج نشان مي دهد كه 5 تا 8 درصد كل انتقال حرارت داخل سيلندر مربوط به تشعشع مي باشد و نتايج بدست آمده با نتايج مراجع ديگر و موتورهاي مشابه تطابق خوبي دارد.
|
دوشنبه 28 فروردین 1391 10:24 PM
تشکرات از این پست