پاسخ به:مقالات بررسي راهبردهاي و راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف در كميته امداد امام خميني (ره)
7: جهاني شدن مصرف گرايي و نقش سازمان هاي حمايتي در اصلاح الگوي مصرف
|
قهرماني فرد كاميار |
همايش بررسي راهبردهاي و راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف در كميته امداد امام خميني (ره) 1388;آذر 1388(1) |
کلید واژه: جهاني شدن، مصرف گرايي، جامعه مصرفي، اصلاح الگوي مصرف، خانواده |
خلاصه:
مصرف در معني متداول آن عبارت است از استفاده از منابع گوناگون به کار رفته در حيات فردي و جمعي به منظور رفع نيازمندي ها و ادامه زندگي که از آغاز زندگاني بشر، ضمن تکامل تمدن و کشف ابزارها، با الگوهاي مختلفي وجود داشته است. به طوري که مطابق آموزه هاي ديني و فرهنگي ما، تعالي مادي و معنوي انسان در اين جهان در گرو استفاده از نعمت هاي الهي و غفلت نورزيدن از زندگاني دنيوي در عين توجه به حيات اخروي است. لذا آنچه پديده اصلاح الگوي مصرف را اولويت بخشيده و همانا مقام معظم رهبري امسال را، بدان نام نهاده اند، روند شکل گيري نوعي جامعه مصرفي است که الگوي مصرف در آن از شکل مصرف بهينه و منطقي منحرف شده و فرهنگ مصرفي سيري ناپذير مبتني بر تجمل، اسراف و لذت برآن حاکم گشته، به گونه اي که در چنين جامعه اي انسان ها با مصرف کردن، تنها براي مصرف کردن زندگي مي کنند و نتيجه آن بحران هويت و معناي زندگي در چنين جامعه اي است. لذا پديده مصرف زدگي که ويژگي آشکار چنين جوامعي است، ارمغان پيامدهاي مصرف گرايانه هژموني نظام سرمايه داري همسو با شتاب روند جهاني شدن در ابعاد اقتصادي و فرهنگي است که ضمن هضم استحکام و استقلال اقتصادهاي ملي در اقتصاد جهاني و فتح بازارهاي مصرف ملي و بين المللي، به واسطه رسانه هاي پرشتاب ديجيتال و تکنولوژي هاي پيشرفته ارتباطات و اطلاعات به داخل قلمروهاي ملي و محلي جوامع رسوخ کرده و به ترويج فرهنگ مصرف گرايانه و تغيير رفتارهاي مصرفي مردم پرداخته است. در اين خصوص نقش سازمان هاي حمايتي مردم نهاد به ويژه کميته امداد امام خميني (ره) که مستقيما با قشر عظيمي از مددجويان و خانوارهاي تحت پوشش در جامعه سر وکار دارند، مي تواند ضمن ارتباط با خانواده ها از طريق آگاهي بخشي، ايجاد شناخت و نگرش مثبت در آنها نسبت به تغيير رفتار مصرفي خانواده ها، تقويت الگوهاي صحيح مصرف و در نتيجه به اصلاح الگوي مصرف در جامعه کمک نمايند.
|
شنبه 26 فروردین 1391 1:08 PM
تشکرات از این پست