پاسخ به:مقالات مربوط به شهر الکترونیک
173: بررسي تحليلي و تجربي نقش كلاس مجازي در آموزش الكترونيكي
|
مينايي بهروز، فلك مسير محمدحسين |
كنفرانس شهر الكترونيك 1388;خرداد 1388(2) |
کلید واژه: آموزش الكترونيكي، فن آموزش، كلاس مجازي، يادگيري برخط |
خلاصه:
از جمله مولفه هاي اصلي بكارگيري فناوري اطلاعات در توانمند سازي شهروندان كه در كشور ما به طور گسترده اي مورد توجه قرار گرفته آموزش الكترونيكي است. مراكز مختلف آموزشي در راستاي توسعه و بهبود خدمات خود چندي است كه پرداختن به آموزش الكترونيكي را در دستور كار خود قرار داده و اغلب آنها اقدام به ايجاد مراكز و واحدهاي آموزش الكترونيكي در سازمان خود نموده اند. به مرور زمان و با گذشت چند سال از آغاز به كار مراكز آموزش الكترونيكي و برگزاري دوره هاي مجازي در كشور، نياز به ابزارهاي برگزاري جلسات برخط و كلاس هاي مجازي بيش از پيش در اين مراكز احساس شده است و امروزه اين ابزارها به صور گسترده اي در اين مراكز مورد استفاده قرار مي گيرند. همانند ساير جنبه هاي آموزش الكترونيكي، اين كلاس ها نيز علاوه بر قابليت شبيه سازي جلسات رو در رو، قابليت هاي ديگري نيز دارند كه با استفاده از آنها مي توان كيفيت يادگيري و آموزش را ارتقا داد. ارتباط اساتيد و فراگيران از كامپيوتر شخصي خود در كنار اتصال به شبكه جهاني امكان دسترسي به منابع آموزشي بيشتري را در حين برگزاري كلاس فراهم مي آورد. همچنين سطوح مختلف ارتباط مانند ارتباط متني، صوتي و تصويري ميزان اثربخشي آموزش را ارتقا مي بخشد و امكان ارايه مطالب متناسب با نظريه هاي مختلف آموزشي را فراهم مي آورد. علاوه بر اين فراگيران با توجه به ميزان بهره مندي خود از فناوري مي توانند از قابليت هاي كلاس بهره مند گردند به عنوان مثال در صورت استفاده از پهناي باند پايين مي توانند در مواقع غيرضروري تصوير استاد را متوقف نمايند و يا ارتباط خود را به ارتباط متني محدود نمايند. عدم حضور فيزيكي در محيط كلاس و امكان برقراري ارتباط با استاد در حين جلسه بدون اطلاع ساير فراگيران (با استفاده از ارسال پيام خصوصي) از يك طرف ميزان اعتماد به نفس فراگيران را در پرسيدن پرسش هاي خود براي يادگيري بهتر مفاهيم آموزشي افزايش مي دهد و از طرف ديگر موجب مي گردد پاسخگويي به اين پرسش ها بدون ايجاد مزاحمت براي ساير فراگيران صورت پذيرد. ضبط جلسات امكان مرور مجدد را براي فراگيران فراهم مي آورد و اين در حالي است كه حتي خود استاد نيز مي تواند با مرور آن به نقاط ضعف و قوت خود در آموزش پي ببرد و از اين قابليت در راستاي ارتقا كيفيت آموزش خود بهره مند گردد. اين قابليت ها منجر به به وجود آمدن فن آموزش جديد با استفاده از كلاس مجازي شده است كه رويكردها و مشخصاتي مختص به خود دارد. اين مقاله پس از معرفي اجمالي قابليت هاي يك سيستم كلاس مجازي به بيان آموخته هايي كه در طول سه سال به كارگيري اين ابزارها براي برگزاري كلاس هاي مجازي در مركز آموزش الكترونيكي دانشگاه علم و صنعت و دانشكده آموزش هاي الكترونيكي قم به دست آمده مي پردازد.
|
جمعه 25 فروردین 1391 11:42 PM
تشکرات از این پست