0

آيا قم به منوريل نياز دارد؟

 
qodrat
qodrat
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 12046
محل سکونت : تهران

آيا قم به منوريل نياز دارد؟

 ريیس شورای اسلامی استان قم در نطق قبل از دستور اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: در مطالعات طرح جامع حمل و نقل قم، سخنی از اجرای منوریل نبوده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدرضا باقرپناهی، ريیس شورای اسلامی استان قم امروز پنجشنبه، در جلسه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه درخصوص توجیحات فنی و اقتصادی پروژه منوریل در حوزه حمل و نقل شهر مقدس قم از جانب دست‌اندرکاران اجرا و نه از جانب دستگاه‌های ذیربط پاسخی روشن ارائه نشده، گفت:آیا قم به اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است در مطالعات طرح جامع حمل و نقل قم که پس از تصویب شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک استان هیچ سخنی از اجرای منوریل در این مطالعات نبوده است، بلکه مصوبه شورای عالی ترافیک کشور مبنی بر تصویب دو خط ریلی بصورت مترو (قطار سبک شهری) است.

باقرپناهی با بیان اینکه پروژه منوریل بدون فرآیند قانونی و با حذف یکی از خطوط متروي قم جایگزین مترو می‌شود، گفت: شورای شهر قم طی مکاتبه‌ای علت تغییر مترو به منوریل را درخواست می‌كند، اما هیچگاه رسماً پاسخی دریافت نکرده و این بی‌اعتنایی غیرقابل قبولی در حق نمایندگان مردم قم است.

ريیس شورای اسلامی استان قم تصریح کرد: بدیهی است که مسیر منوریل فاصله قابل ملاحظه‌ای از خط تصویب شده داشته و مبادی سفر به این محور را پوشش نمی‌دهد و این خدمت از بخشی از مردم قم سلب می‌شود.

وی ادامه داد: معمولاً هزینه‌های عمومی اولیه اعلام شده توسط شرکت‌های تولید کننده منوریل که غالباً بر اساس برآوردهای نظری است با هزینه‌های تمام شده این سیستم‌ها که توسط دستگاه‌های مجری انجام می‌شود تفاوت فاحشی دارد.

وی پرهزینه بودن سیستم منوریل، هزینه طراحی ایستگاه‌ها، هزینه‌های 40-30 درصدی اضافه برق مصرفی نسبت به قطارشهری، وابستگی صد در صد خارجی تجهیزات این سیستم را از جمله معایب سیستم منوریل برشمرد.

باقرپناهی ادامه داد: این سسیستم ممکن است در حالت حرکت و تغییر مسیر به یک باره با عدم عملکرد سوزن مواجه و منجر به سقوط منوریل از ارتفاع 12-10 متری شود که حادثه‌ای هولناک و جبران‌ناپذیر و یا به علت قطع برق، منوریل در مسیر حرکت خود ناگهان متوقف شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری منوریل تهران گفت: منوریل تهران با حجم عظیمی از جابجایی مسافر غیرکارشناسی و فاقد بازدهی لازم تشخیص داده شد و نهایتاً جمع‌آوری شد، حال چگونه قابل توجیه است در شهری مثل قم و با جمعیتی محدود این سیستم اقتصادی جوابگو باشد؟

ريیس شورای اسلامی استان ضمن تأکید بر اهمیت چهره شهر اسلامی، بیان کرد: باید هویت یک شهر اسلامی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که هویت فرهنگی ما از اغلب این کشورهایی که شهرهایشان مظهر فرهنگ ملی آنهاست، عمیق‌تر و بیشتر است.

وی در پایان گفت: کمیته ارتقاي سیما و منظر شهری قم که بر اساس ماده 30 قانون برنامه چهارم توسعه مستند به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تشکیل می‌شود؛ بالاتفاق نظر مخالف خود را با اصل پروژه منوریل از حیث اصول حاکم بر سیما و منظر شهری در انطباق با هویت تاریخی شهر قم و شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی آن اعلام كرده است که متأسفانه به این نظر هم توجهی نشده است.

جمعه 25 فروردین 1391  9:14 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
دسترسی سریع به انجمن ها