پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی
62: لجستيک الکترونيکي و نقش و اهميت آن در مديريت زنجيره تامين
|
مژدهي ناهيد، مهربان اميررضا، جلالي علي اكبر |
همايش ملي تجارت الكترونيكي 1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4) |
کلید واژه: لجستيک الکترونيکي(e-Logistics) ، زنجيره تامين الکترونيکي(e-Supply Chain Management) ، زنجيره تامين(Supply Chain Management) ، لجستيک (Logistics)، تجارت الکترونيکي ( (e-Commerceو کسب و کار الکترونيکي (e-Business) |
خلاصه:
در دنياي رقابتي امروز با توجه به ويژگي هاي محيط هاي جديد توليدي و طبيعت مشتريان، ديگر شيوه هاي مديريت توليد گذشته که داراي يکپارچگي کمتري در فرايندها مي باشد، کارايي خود را از دست داده است و امروزه شرکت ها نيازمندند تا يکپارچگي را در تمام فرايندهاي توليد- از مواد خام گرفته تا مصرف کننده نهايي- داشته باشند. مديريت زنجيره تامين به عنوان يک رويکرد يکپارچه براي مديريت مناسب جريان مواد و کالا، اطلاعات و جريان پول، توانايي پاسخگويي به اين شرايط را دارا است. مديريت زنجيره تامين داراي سه فرايند عمده و اصلي شامل: مديريت اطلاعات، مديريت لجستيک و مديريت روابط مي باشد.
لجستيک الکترونيکي، استفاده از فناوري وب براي پشتيباني از فرآيندهاي حمل، نگهداري و انبارداري مي باشد، که موجب مي شود مسيرهاي توزيع بهينه و به همگام شوند. لجستيک الکترونيکي، مجموعه اقداماتي است که بر روي شبکه اينترنت صورت گرفته و کارخانجات پراکنده، کاميون ها، کشتي ها، انبارها و کاربران نهايي را در زمان به هنگام، به يک ديگر مرتبط مي سازد. مجموعه اقدامات زنجيره تامين، تمايل به پراکندگي در قسمت هاي مختلف شرکت دارند و لجستيک الکترونيکي بر روي يکپارچگي عملکردهاي متعدد شرکت، پافشاري مي ورزد.
اکنون، کلمه لجستيک الکترونيکي به عنوان رکن جدايي ناپذير کسب و کار الکترونيکي درآمده است. لجستيک الکترونيکي در جهت پشتيباني از نسل جديد مدلهاي کسب و کار الکترونيکي برايB2C ،B2B و ظهور فروشگاه هاي الکترونيکي درحال توسعه مي باشد و اين تحولي است که از سال 2002 بوجود آمده است. در اين مقاله ابتدا به تعريف لجستيک پرداخته خواهد شد و سپس تاريخچه لجستيک الکترونيکي آورده مي شود، پس از آن لجستيک الکترونيکي، عملکرد و خصوصيات آن، روند توسعه آن و در نهايت عمکرد آن در زنجيره تامين مورد بررسي قرار خواهد گرفت
|
جمعه 25 فروردین 1391 10:32 AM
تشکرات از این پست