0

مقالات تجارت الکترونیکی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 46: تجارت الکترونيکي تنها راه پيشرفت ايران مشکلات و را هکارها در اجرا
شمسافر عليرضا، شعرباف آذري فرداد
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيکي، اينترنت، فروش الکترونيکي، پرداخت الکترونيکي، بانکداري الکترونيکي، قوانين تجارت الکترونيکي
خلاصه:

 

 

در اين مقاله ابتدا به تعريف تجارت الکترونيکي مي پردازيم سپس آن را با تجارت سنتي مقايسه مي کنيم. مزايا و حسن هاي تجارت الکترونيکي را بر مي شمريم. مشکلات و موانع موجود در ايران را براي پياده سازي تجارت الکترونيک تقسيم بندي کرده و هر يک را شرح مي دهيم. راه کارهاي مواجه و چگونگي حل اين مشکلات را مطرح کرده و تجربه عملي خود را در پياده سازي تجارت الکترونيکي بيان مي کنيم. در آخر نيز به افق تجارت الکترونيک در ايران و برنامه هاي آينده که براي ارتقاي تجارت الکترونيکي در ايران ضروري است مي پردازيم.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 47: ارايه يک روش پرداخت الکترونيکي مبتني بر سرويس MMS
صادقي محمود، عزمي رضا، جعفري زهراالسادات
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  پرداخت سيار، تجارت سيار، MMS، سرويس دهنده 1KP ، VAS
خلاصه:

 

 

در اين مقاله ابتدا بطور مختصر مفاهيم و اصول تجارت سيار و پرداخت الکترونيکي مبتني بر آن ارايه شده است آنگاه معماري سرويس دهندهMMS  و نحوه افزودن خدمات ارزش افزوده به آن از طريق سرويس دهنده VAS ارايه شده است و در انتها يک روش پيشنهادي براي انجام پرداخت الکترونيکي مبتني بر مدلKP  و بکارگيري گوشي موبايل و سرويس MMS ارايه و تحليل شده است.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 48: مديريت تغيير و تحول در کسب و کار الکترونيکي
صفرلي مسعود
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  پارادايم، روش ارزيابي متوازن، سازمان استراتژي محور، تيم مديريت، منظر
خلاصه:

 

 

اقدام اساسي به منظور ايجاد يک تحول پايدار، تغيير باورها و چارچوب هاي ذهني است، مسلما باورهاي امروز ما در دنياي آينده، کاملا تغيير خواهد يافت. انسان در چارچوب پارادايم(paradigm) - مجموعه اي از تفکرات، تصورات و ارزش هايي است که يک بينش از واقعيت را شکل مي دهد- مي انديشد و قضاوت مي کند. آنهايي که بر پارادايم هاي قبلي وابسته اند و در مقابل تغيير از خود مقاومت نشان مي دهند، معمولا از درک حقايق خارج از پارادايم محرومند، وانسان هايي که مي توانند به دنياي خارج از پارادايم بينديشند نشان از خلاقيت و نوآوري آن هاست. بسياري از سازمان ها نشان داده اند که رويکردهاي موفقيت آميز گذشته نمي تواند مبنايي براي موفقيت امروز باشد. سازمان هاي موفق در جهان امروز، سازمان هايي هستند که تغيير و تحول را در چارچوب تشکيلاتي خود بگنجانند. بر کسي پوشيده نيست که بنيان هر سازمان بر پايه برآورده سازي نيازهاست و از آنجايي که نياز انسان ها دايم در حال تغيير و يا ميل به سمت نياز جديد است، بنابراين لزوم تحول در سازمان ها همواره ديده مي شود و احساس نياز به مديريت بر روي اين تحولات بيش از پيش خود را نشان مي دهد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 50: امنيت و تجارت الکترونيکي
قاسمي شبانكاره كبري، مختاري وحيد، اميني لاري منصور
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  امنيت اطلاعات، اطلاعات، امنيت، فناوري، حفاظت، مديريت، تجارت
خلاصه:

 

با توجه به نقش اطلاعات به عنوان کالاي با ارزش در تجارت امروز لزوم حفاظت از آن ضرورري به نظر مي رسد. براي دستيابي به اين هدف هرسازمان بسته به سطح اطلاعات (از نظر ارزش اقتصادي) نيازمند به طراحي سيستم مديريت امنيت اطلاعات است تا از اين طريق بتواند از سرمايه هاي اطلاعاتي خود حفاظت نمايد. مهم ترين مزيت و رسالت شبکه هاي رايانه اي، اشتراک منابع سخت افزاري و نرم افزاري و دستيابي سريع و آسان به اطلاعات است. کنترل دستيابي و نحوه استفاده از منابعي که به اشتراک گذاشته شده اند، از مهم ترين اهداف يک نظام امنيتي در شبکه است. در اين راستا لازم است که هر سازمان براي حفاظت از اطلاعات ارزشمند، به يک راهبرد خاص پايبند باشد و بر اساس آن نظام امنيتي را اجرا نمايد.

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 49: ايجاد پتانسيل اوليه جهت تسهيل استقرار تجارت الکترونيک در سازمان
قانع سميه، قانع ويكتوريا
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  مهندسي مجدد، ساختار سازماني، تبليغات، روش هاي بازاريابي، سازمان مجازي
خلاصه:

 

پياده سازي موفقيت آميز برنامه استراتژي شامل مراحلي است که براي رسيدن به اهداف استراتژيک شرکت بکار مي رود. يکي از مهم ترين و اساسي ترين مراحل آن، تغيير ساختار سازماني يا بعبارتي بکارگيري تاکتيک هاي مهندسي تغيير متناسب با برنامه مدون استراتژي تجارت الکترونيک مي باشد. اين تغييرات در قالب فرآيندهايي از جمله مهندسي مجدد ساختار سازماني و همسو سازي رسالت شرکت، تحليل روش هاي حضور شرکت در خدمات بازار ،مقايسه بازارهاي الکترونيکي با سيستم اطلاعاتي درون شرکت و در نهايت ايجاد شبکه بين شرکاي کسب و کار از طريق سازمان تجاري با بکارگيري زيرساخت هاي رابطه اي جهت تبادل اطلاعات، به شرکت تزريق مي گردد. در اين مقاله قدم به قدم به بستر مورد نياز تغييرات در سازمان جهت پذيرش استراتژي هاي تجارت الکترونيک خواهيم رسيد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 53: بررسي تاثير سيستم اتاق پاياپاي الکترونيکي در خريد و فروش الکترونيکي سهام
مهربان اميررضا، مژدهي ناهيد، اميني لاري منصور
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  سهام، اوراق بهادار، بورس، تجارت الکترونيکي (e-Commerce) و اتاق پاياپاي الکترونيکي (Automated Clearing House)
خلاصه:

 

 

بازار بورس اوراق بهادار، مکاني فيزيکي است که در آن سهام شرکت هاي گوناگون توليدي، خدماتي و سرمايه گذاري داد و ستد مي شود. مي توان گفت که يکي از مهم ترين اهداف اين بازار جمع آوري سرمايه هاي جزئي و پراکنده و انباشت آن براي تجهيز منابع شرکت ها مي باشد.
به نظر مي رسد، سيستم موجود براي معاملات سهام در بورس کارا نبوده و نيازمند به نگرش جديد و سازگار با فناوري هاي نوين مي باشد. با استفاده از امکانات سيستم اتاق پاياپاي الکترونيکي
(4ACH)  که اکنون در بانک مرکزي در حال پياده سازي مي باشد و روش هاي نوين تجارت الکترونيکي، خريداران و فروشندگان سهام مي توانند از مزاياي سيستم بهره مند شده و کليه معاملات خود را بصورت الکترونيکي انجام دهند. با توجه به اهميت انتشار سهام در اقتصاد کشور، که مهم ترين آنها کنترل حجم پول، نقدينگي و تورم مي باشد، در اين مقاله سعي مي شود، به بررسي روال کنوني خريد و فروش سهام و اتاق پاياپاي پرداخته و در نهايت با توجه به نقش تجارت الکترونيکي در افزايش بهره وري و سرعت در انجام معاملات، مدلي براي خريد و فروش سهام بصورت الکترونيکي ارايه شود. بکارگيري اين مدل بطور منطقي (طراحي منطقي) و همراه کردن آن با فناوري اطلاعات بطور فيزيکي (طراحي فيزيکي) مي تواند در عرضه و تقاضاي سهام نقش موثري ايفا کند.
از مزاياي مدل ارايه شده مي توان به: مستقل بودن خريد و فروش الکترونيکي سهام از نظر بعد زماني، مستقل بودن خريد و فروش الکترونيکي سهام از نظر بعد مکاني، در اختيار قرار دادن فرصت برابر براي همه معامله گران سهام، هزينه اندک معاملات براي خريداران و فروشندگان و ... اشاره نمود. اين مزايا در اين مقاله در جاي خود به تفصيل مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
 

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:26 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 51: تجارت الکترونيکي، نقاط قوت و ضعف آن
مهدوي سيده مهناز
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيک، قوت، ضعف
خلاصه:

 

 

بسيارى از اقتصاددانان، متخصصان و آينده نگرها بر اين عقيده اند که در سال هاى اخير انقلابى مشابه انقلاب صنعتى به وقوع ساخته است و بسيارى از جنبه هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى حيات بشر « عصر اطلاعات » پيوسته است که جهان را وارد را دستخوش تحولى عميق نموده است. يکى از ابعاد اين تحول، تغييرات عميقى است که در روابط اقتصادى بين افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده است. مبادلات تجارى بين افراد با يکديگر، شرکت ها با يکديگر و افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتى خود که عمدتا مبتنى بر مبناى اسناد و مدارک کاغذى است خارج شده و به سوى انجام مبادلات از طريق بهره گيرى از سيستم هاى مبتنى بر اطلاعات الکترونيکى درحرکت است. تجارت الکترونيکى به دليل سرعت، کارايى، کاهش هزينه ها و بهره بردارى از فرصت هاى زودگذر عرصه جديدى را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته مى شود عقب افتادن از اين سير تحول نتيجه اى جز منزوى شدن در عرصه اقتصاد جهانى نخواهد داشت. اما اين تجارت الکترونيک علاوه بر نقاط قوت، شامل نقاط ضعفي نيز مي باشد. لذا در اين مقاله تجارت الکترونيک، نقاط قوت و ضعف آن بررسي شده است. در ابتداي مقاله تعريف هاي متعدد تجارت الکترونيک آورده شده است و سپس گام هاي يک تجارت الکترونيکي تشريح گرديده است و در انتهاي مقاله مزاياي تجارت الکترونيک از مناظر مختلف و موانع حاصل از استقرار آن مورد بحث قرار گرفته است

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 52: بررسي ديدگاه مشترکين خانگي و تجاري شرکت نمونه ارايه دهنده خدمات عمومي در خصوص پرداخت هاي غيرنقدي قبوض
شرافت ابوالفضل، مهدوي سيده مرجان
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  پرداخت الکترونيکي، قبض، بانکداري الکترونيک، تجارت الکترونيک
خلاصه:

 

 

امروزه در اکثر کشورهاي پيشرفته، تجارت الکترونيکي جايگاه ويژه اي يافته و هر روزه به تعداد کساني که عمليات بانکي، مالي و حتي خريد و فروش خود را به صورت الکترونيکي انجام مي دهند، افزوده مي شود. دراين ميان دريافت و پرداخت قبوض و امکاناتي از جمله اشتراک آب، برق، گاز، تلفن، خدمات بيمه اي و غيره نيز رفته رفته به قلمرو عمليات الکترونيکي و بانک هاي اينترنتي پاگذاشته است. بررسي هاي انجام شده در ايالات متحده نشان داده است که در سال 2004 در حدود 40 درصد از مصرف کنندگان قبوض را به صورت Online پرداخت نموده اند. اين در حالي است که پيش بيني مي شود در سال 2007، بالغ بر 65 ميليون مشترک آمريکايي قبوض خود را از طريق روش هاي الکترونيکي و مدل تجمع بانکي (شبکه هاي بين بانکي) پرداخت خواهند نمود که درصد فوق به 95 درصد خواهد رسيد. اين مقاله با بررسي روش هاي پرداخت الکترونيکي در کشور و بيان نظرات مشترکين تجاري و خانگي و ميزان آشنايي آن ها با هريک از روش ها و ميزان استفاده آن ها از امکانات و زيرساخت هاي مرتبط را بررسي مي کند. آنچه مورد تاکيد و بررسي بيشتر در اين مقاله قرار گرفته است، مقايسه بين دو گروه مشترکين خانگي و تجاري در زمينه هاي مشکلات آن ها در پرداخت قبوض به روش سنتي، ميزان استفاده آن ها از امکانات و تجهيزات نوين و ميزان آشنايي آن ها با روش هاي پرداخت غيرنقدي قبوض مي باشد. اين مقايسه از آن جهت اهميت مي يابد که تفاوت بين ديدگاه اين دو دسته در استقرار مدل هاي پرداخت هاي الکترونيکي، برنامه ريزي متفاوتي را مي طلبد. ساختار مقاله به اينصورت است که ابتدا رو ش هاي مختلف پرداخت بويژه رو ش هاي پرداخت الکتريکي و ويژگي هاي آن ها تشريح شده است، سپس مشکلات عمده روش کنوني پرداخت قبوض از نظر مردم و کارشناسان بيان شده است. و درنهايت امکانات مشترکين جهت بررسي ميزان توانايي فراگيري روش هاي نوين پرداخت قبوض، ميزان آشنايي آن ها با رو ش هاي نوين پرداخت بر اساس نظرسنجي از مشترکين خانگي و تجاري خدمات عمومي بررسي شده است

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 54: بررسي نقش عوامل سوم در ايجاد اعتماد در تراکنش هاي تجارت الکترونيک
نوري سيامك، فتحيان محمد، ناهيدتيتكانلو حسين
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  اعتماد، عوامل سوم، گواهي اعتماد، خدمات اعتمادساز
خلاصه:

 

 

اعتماد به عنوان مانع اصلي تحقق پيش بيني هاي انجام شده در زمينه تجارت الکترونيک شناخته شده است. در حال حاضر مکانيزم هاي مختلفي جهت ايجاد اعتماد در تجارت الکترونيک توسعه يافته و مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين زمينه، نقش کليدي عوامل سوم در ارايه برنامه هاي اعتمادساز بسيار پررنگ است. عوامل سوم بي طرف و واسطه ها نقش موثري در انجام تعاملات تجاري دنياي سنتي داشته و در دنياي تجارت الکترونيک دارند. در اين ميان اهميت نقش عوامل سوم در فضاي سايبر و تجارت الکترونيک به جهت بالا بودن ريسک هاي بالقوه، پيچيدگي ها و طبيعت مجازي آن حياتي تر است. عوامل سوم در فضاي سايبر نقش هاي مختلف و عمده اي دارند که از مهم ترين آن ها مي توان به تسهيل فرايندهاي تجارت الکترونيک و ايجاد اطمينان و اعتماد براي مشتري و کسب وکار اشاره کرد. در اين مقاله سعي شده است تا با بررسي نقش و انواع عوامل سوم موجود در تراکنش هاي تجارت الکترونيک و تاثير آن ها در ايجاد اعتماد به تفصيل مورد بررسي قرار گرفته و برنامه ها و سيستم هاي مختلف ايجاد اعتماد توسط اين عوامل تشريح گردد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 55: مطالعه اهميت و کاربرد فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين
درودچي محمود، نيك مهر نويد
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  مديريت زنجيره تامين، اطلاعات، فناوري اطلاعات، سيستم هاي اطلاعاتي
خلاصه:

 

پيشرفت هاي گوناگون در توانمندي هاي فناوري اطلاعات، چهره صنعت را نسبت به دهه گذشته به سرعت متحول ساخته است. اتخاذ و اجراي فناوري اطلاعات يکي از روش هايي است که شخصيت رقابتي متمايزي به شرکت ها و زنجيره تامين اعمال مي نمايد. پذيرش فناوري اطلاعات و اجراي کارآمد آن مي تواند همکاري بين اعضا زنجيره تامين را از طريق انتقال و توزيع سريع اطلاعات دقيق و بکارگيري سيستم هاي اطلاعاتي بهبود بخشد و باعث افزايش کارآيي زنجيره تامين گردد. هدف اصلي نويسندگان در اين مقاله، بررسي اثرات و کاربردهاي فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين و نيز ارايه عوامل موثر در پذيرش فناوري اطلاعات مي باشد. به علاوه براي درک بهتر موضوع، نگاهي نيز به اهميت و نقش اطلاعات در زنجيره تامين و ويژگي هاي زنجيره تامين با رويکرد جريان اطلاعات انداخته شده است. مطالعات انجام شده بيانگر تاثير فناوري اطلاعات بر بهبود پاسخگويي، توزيع و انتقال اطلاعات، کارآيي زنجيره و ارتقا همکاري در دو بعد داخلي و خارجي، جلوگيري از پديد آمدن اثر شلاق چرمي و توسعه کانال هاي فروش مي باشد. همچنين کاربردهاي فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين با دو رويکرد تکنولوژي و سيستم هاي اطلاعاتي بسيار حايز اهميت است. در ضمن مطالعات نشان داده اند که عواملي از قبيل وسعت سازمان، ميزان موفقيت، عدم اطمينان و فشار ديگر شرکا زنجيره و ... نقش بسزايي در پذيرش فناوري اطلاعات دارند

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 56: حسابرسي در محيط تجارت الکترونيک
فرقان دوست حقيقي كامبيز، يزداني مسعود
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيک، حسابرسي مستمر، حسابرسي کامپيوتري، هوش مصنوعي، تبادل الکترونيکي اطلاعات، زبان گزارشگري تجاري قابل توسعه
خلاصه:

 

بسياري از عوامل در محيط تجاري و محيط حسابرسي امروزي با سرعت فزاينده اي در حال تغيير است. افزايش رقابت و نياز به اطلاعات بموقع و بهتر براي تصميم گيري، از مشخصه هاي محيط تجاري امروزي محسوب مي شود. هم اکنون بسياري از شرکت ها در حال انتشار و انتقال اطلاعات مالي سه ماهه خود بر روي سايت هاي عمومي هستند. از اين رو سرعت تهيه و عرضه اين اطلاعات و گزارشات اين سوال را براي افراد مطرح مي کند که آيا تمام اين اطلاعات منتشر شده، حسابرسي شده و قابل اعتماد هستند يا خير؟
توسعه تکنولوژي اطلاعات، در حاليکه محيط حسابرسي را پيچيده تر مي سازد، در همين زمان شيوه ها و ابزارهاي جديدتري را نيز براي مواجهه شدن حسابرسان با کار حسابرسي فراهم مي کند. در اين محيط پيچيده استفاده از روش حسابرسي کامپيوتري ضرورت بيشتري خواهد يافت. در اين شرايط استفاده از رو ش هاي حسابرسي کامپيوتري که حسابرسان مستقل را قادر مي سازند تا با استفاده از مجموعه اي از گزارش هايي که به طور همزمان يا زمان کوتاهي بعد از رويداد وقايع با اهميت به وجود مي آوردند، اظهارنظر مکتوبي در ارتباط با مقوله مورد رسيدگي ارايه نمايند مي تواند راهگشا باشد. اين شيوه جديد رسيدگي در اصطلاح "حسابرسي مستمر" ناميده مي شود

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 57: زير ساخت هاي لازم بر اي استقرار و توسعه تجارت الکترونيکي در ايران با تکيه بر فرهنگ
پارياب سيدحسين، حاجي علي اكبري جلال، اميني لاري منصور
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيکي، فرهنگ، آموزش، توسعه، زيرساخت
خلاصه:

 

 

به دنبال بروز پديده انقلاب اطلاعاتي و توسعه تکنولوژي اطلاعات، شيوه انجام امور دچار تغييرات قابل توجهي شده و "تجارت الکترونيکي" که سرآمد و زاييده همين فناوري هاي نوين مي باشد تحول چشمگيري را در مبادله اطلاعات بازرگاني، محصولات و خدمات موجب شده است. اسقرار و توسعه تجارت الکترونيکي باعث تغيير در الگوي رقابت، تغيير در شيوه برنامه ريزي کاري، تغيير در نيازهاي بازار، تغيير در موجوديت سازمان ها، تغيير در قوانين و مقررات و ... شده است. ولي استقرار و توسعه تجارت الکترونيکي با موانعي روبروست و يکي از موانع مهم اين توسعه، وجود مشکلات فرهنگي است که اگر چه در همه کشورها اين عامل اساسي موضوعيت دارد، ولي در کشورهايي چون کشور ما اين موضوع اهميت بيشتري مي يابد. تحقيق حاضر مي کوشد گزارشي از ابعاد گوناگون اين مشکل را به شيوه اي توصيفي ارايه نمايد. از اين رو فرهنگ از دو بعد مي تواند مورد توجه قرار گيرد. يکي فرهنگ قومي و حاکم بر جوامع و ديگري فرهنگ سازي و آگاه سازي در راستاي توسعه بکارگيري فناوري هاي نوين بويژه تجارت الکترونيکي. به عبارت ديگر، فرهنگ هاي متنوع در يک جامعه مي تواند عوامل بازدارنده و فرهنگ سازي بعنوان عوامل پيش برنده (عوامل توانمند ساز) عمل نمايند

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 58: بررسي نقش و اهميت پرداخت الکترونيکي در مديريت زنجيره تامين
مژدهي ناهيد، مهربان اميررضا، اميني لاري منصور
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

تکنولوژي اينترنت باعث دگرگون شدن روند زنجيره تامين شده است. کلمه کسب و کار الکترونيکي براي تشريح "برنامه ريزي و اجراي عمليات Back-end و Front-end در زنجيره تامين با استفاده از اينترنت" بکار مي رود. اينترنت امکان يکپارچه سازي اطلاعات سازمان ها از خواربار فروشي گرفته تا فروشگاه هاي کامپيوتر را فراهم مي کند. اين يکپارچه سازي به کمپاني امکان کنترل و پيش بيني دقيق تر تقاضا را داده و امکان تخصيص بهينه دارايي به همراه بهبود کيفيت سرويس دهي به مشتريان با آگاهي از برخورد مشتريان وفادار را فراهم مي سازد.
با وجود سود ناشي از سرمايه گذاري در مديريت زنجيره تامين، اين پيشرفت فقط به دليل روند سنتي پرداخت متوقف شده است. در نتيجه، در ده سال اخير با وجود برنامه هاي اتوماتيک پرداخت، سازمان هايي نظير ويزا در پرداخت B2B به اندازه مورد انتظار پيشرفت نداشته اند. زيرا به دليل روند نامناسب مالي، بسياري از کمپاني ها پرداخت را بصورت يکپارچه با سيستم زنجيره تامين خود نداشته اند. با توجه به آنچه ذکر شد، خودکارسازي پرداخت نه تنها در مرحله پرداخت، بلکه در زنجيره تامين نيز مي تواند سودمند باشد.
بسياري از کمپاني ها روند مالي خود را با استفاده از صورت حساب کاغذي يا سيستم پرداخت بصورت دستي انجام مي دهند. راه اندازي، پيگيري و تصفيه اين پرداخت ها و صورتحساب هاي کاغذي هزينه زيادي را براي کمپاني به همراه دارد. امروزه چهار روش اصلي براي پرداخت، در تجارت سنتي و تجارت الکترونيکي وجود دارد که عبارتند از: پول نقد، چک، کارت اعتباري و کارت بدهي که هر دو شيوه سنتي و الکترونيکي را در بر مي گيرند. در تجارت الکترونيک چهار نوع فناوري عمده براي پرداخت الکترونيکي وجود دارد. اين چهار نوع عبارتند از: کارت هاي پرداخت، پول الکترونيکي، کيف هاي نرم افزاري و کارت هاي هوشمند. هر يک از اين چهار نوع داراي خصوصيات، هزينه ها، مزايا و معايبي مي باشند. کليه اين روش ها مي توانند در سايت هاي اينترنتي خريد و فروش کالا، مورد استفاده قرار گيرند. در اين مقاله ابتدا به بررسي هريک از روش هاي پرداخت در تجارت الکترونيکي پرداخته مي شود و سپس مشکلات پرداخت در زنجيره تامين، مزاياي استفاده از سيستم پرداخت در زنجيره تامين و نحوه استفاده از صورتحساب و اسناد مالي بصورت الکترونيکي در زنجيره تامين مورد بررسي قرار خواهد گرفت

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:31 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 59: تبيين قوانين و مقررات مورد نياز تجارت الکترونيک
ساجدي ولي، ابراهيمي نيوشا
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

دنياي جديد دنياي (E) ها يا دنياي الکترونيک ها است. تجارت الکترونيک (E-Business) بانکداري الکترونيک (E-Banking) آموزش الکترونيک (E-Learning) دولت الکترونيک(E-Government) ، بازارياب الکترونيک E-Marketing پزشکي الکترونيک (E-Medicine) و خلاصه همه چيز الکترونيک(E-Every thing)  ،به طوري که مي گويند(TO E Not to Be)  و يکي از مصاديق بارز E ها، E-Business يا تجارت الکترونيک است. (درخشان 1383، 19؛ حاجيلي، 1385،(10
برخي بر اين باورند که، بزودي پسوند (E) الکترونيکي، از تجارت الکترونيک حذف خواهد شد، زيرا بزودي جز روش الکترونيکي، انتخابي وجود ندارد. پس قبل از اين که درگير مشکلات جديد، همچون جهاني سازي شويم، بايد به درک سريع آحاد ملت، نهادها و سازمان ها به تجارت الکترونيک کمک کنيم. (حاجيلي، 1385،

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:32 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 60: کاربرد تکنولوژي RFID در زنجيره تامين الکترونيکي
مهربان اميررضا، مژدهي ناهيد، جلالي علي اكبر
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  مديريت زنجيره تامين الکترونيکي (e-Supply Chain Management) مديريت زنجيره تامين (Chain Management Supply)شناسه تشخيص امواج راديويي(RFID) و تجارت الکترونيکي(e-Commerce)
خلاصه:

در عصر جديد تکنولوژي، کمپاني ها سعي دارند تا با بکارگرفتن ابزارها و تکنولوژي هاي جديد، روند کاري خود را بهينه کرده، هزينه هاي خود را به حداقل رسانده و کارايي خود را بالا برند. افزايش در رقابت باعث شده که کسب و کارها درصدد بهينه سازي سطوح مختلف زنجيره تامين خود باشند. مديريت زنجيره تامين به عنوان فاکتوري است که باعث بوجود آمدن مرحله جديدي از تکامل رقابت در بين سازمان هاي توليدکننده شده است. از طرف ديگر تکنولوژيRFID  پتانسيل بسيار بالايي براي گسترش و استفاده هاي نو دارد که تحقق اين امر بستگي به ميزان موفقيت در کاهش هزينه و حل ديگر مشکلات آن دارد. در زنجيره تامين، حلقه هاي مختلف زنجيره مانند توليد کننده، توزيع کننده، فروشنده و اجزاي ديگر، از موجودي انبارهاي خود اطلاع دقيقي ندارند؛ حال آنکه در اختيار داشتن اين اطلاعات مي تواند منجر به صرفه جويي زياد و بهره وري بالاتر شود. سيستم هايRFID  يک راه حل بالقوه در اين زمينه مي باشند RFID فناوري جديدي در صنعت حمل و نقل، توزيع و انبارداري و کل عمليات مديريتي در اين حوزه ها است که ارتباط تنگاتنگ با آينده زنجيره تامين دارد RFID راهي براي پيگيري جريان مواد و محصولات از ابتدا تا انتهاي زنجيره تامين مي باشد و در حال حاضر در صنعت بيشتر براي جلوگيري از سرقت، افزايش کارايي در کنترل موجودي و کاهش هزينه هاي بازرسي و حمل به کار مي رود. در اين مقاله به بررسي تکنولوژي RFID به عنوان يکي از تکنولوژي هاي نسبتا جديد در زنجيره تامين پرداخته خواهد شد و کاربردها و نقش آن در زنجيره تامين الکترونيکي مورد بررسي قرار خواهد گرفت. سپس مزاياي کاربردRFID  در زنجيره تامين الکترونيکي، مسايل امنيتي که بايد براي بکاربردنRFID  در زنجيره تامين الکترونيکي مدنظر قرار گيرد، اينکه چگونه RFID موجب خودکارسازي زنجيره تامين خواهد شد و در نهايت وضعيت استفاده ازRFID  در ايران مورد بررسي قرار خواهد گرفت

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:32 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها