0

مقالات تجارت الکترونیکی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 31: معرفي و گزارش عملکرد شبکه متخصصين (مجموعه سايت هاي تخصصي پارس درگاه)
ورمحمدي خسرو
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

شبکه متخصصين بر اساس يک پروژه تحقيقاتي 3 ساله طي سال هاي 85- 1383 ايجاد شده است. در اين راه از حمايت هاي وزارت کار و اموراجتماعي، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران، دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني، تعدادي از شرکت ها، مديران، متخصصين، اعضاي سايت و ... برخوردار بوده ايم. شبکه متخصصين با هدف ارايه اخبار و اطلاعات علمي- تخصصي مورد نياز جامعه علمي تخصصي داخل و خارج کشور و برقراري ارتباط و تبادل اطلاعات ميان اين جامعه (شامل متخصصين داخل و خارج کشور، مراکز علمي و تحقيقاتي، اساتيد، پژوهشگران، سايت ها، انجمن هاي علمي، سازمان ها، صنايع، شرکت ها، مراکز رشد، نشريات، دانشجويان و ...) با خصوصيات ويژه اي طراحي شده به گونه ايکه اعضاي اين جامعه و علاقمندان بتوانند ميان توانايي ها و نيازهاي تخصصي اشان ارتباط برقرار نمايند.
اين شبکه که براي بيش از 85 رشته تخصصي راه اندازي شده و داراي همين تعداد سايت مستقل درگروه هاي علوم انساني، علوم پايه، علوم پزشکي، فني و مهندسي، هنر و ميان رشته اي مي باشد، توسط مجموعه اي علاقمند و داوطلب از مراکز و انجمن هاي علمي، سازمان ها، متخصصين، شرکت ها، مديران، سايت ها، وبلاگ ها و ... بصورت مشارکت در -1 هيات امنا، -2 مديران، 3- دبيران و -4 مشاوران، براي هريک از سايت ها (رشته ها) اداره و نظارت مي شود. (اطلاعات بيشتر در قسمت معرفي همکاران ارايه شده است.)

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 32: پرداخت هاي الکترونيکي
موسوي صديقه
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيک پرداخت هاي الکترونيکي ، روش هاي پرداخت هاي الکترونيکي
خلاصه:

 

تجارت الکترونيک يکي از مهمترين وقايع قرن حاضر است که مي توان از اين طريق مبادلات بازرگاني و تجار و بانکي و عوامل هاي ديگر را به صورت شبکه اي انجام داد که دارايي مزاياي بسياري است که از جمله مي توان پرداخت هاي الکترونيکي را نام برد که اين روش توانست بسياري از راه هاي سخت را هموار کرده و باعث رونق بخشيدن مبادلات گردد که اين روش ها بصورت هاي مختلف قابل اجرا است که در اين مقاله سعي بر آن شده است که مختصري از فرايابي پرداخت هاي الکترونيکي بيان گردد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 33: تجارت الکترونيک، چالش ها و مشکلات آن در ايران
قهرماني امير، قهرماني راحيل، قهرماني لادن، جناب زاده محمدرضا
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

با وجود آنکه برخي ايرانيان مقيم خارج، از طلايه داران تجارت الکترونيک در جهان به حساب مي آيند، متاسفانه اين فناوري هنوز در ايران شکل نگرفته و حتي زيرساخت هاي لازم براي آن به وجود نيامده است؛ اين امر موجب بروز معضلات فراواني در عرصه تجارت ايران شده است. به طور کلي، معضلات و مسايل صنعت تجارت الکترونيک در ايران را مي توان از دو ديدگاه داخلي و خارجي نقد و بررسي کرد که در اين مقاله بعد از بيان اصول کلي به هر دو ديدگاه اشاره خواهيم کرد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 34: نقش توسعه تبليغات در تجارت الکترونيک ايران
سياررضوان نقي
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

به دليل ورود تجارت به بازارهاي مجتمع و يکپارچه که از کانال هاي ارتباطي بدون سيم و وسيله هاي ارتباطي قابل حمل از جمله تلفن هاي موبايل استفاده مي کنند، محيط تجارت الکترونيک هر روز درحال پيچيدگي و پويايي بيشتر است. ايده هاي نو و بديع تجارت الکترونيک پوياي امروز مي تواند روش ها و مدل هاي کارا و مفيدي در معاملات تجاري، مخصوصا در مرحله شناسايي نياز، تبليغات، شناسايي محصول و عرضه کننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارايه دهد. يکي از راه حل هاي تجارت الکترونيک، به کارگيري عامل هاي نرم افزاري تبليغاتي با قابليت يادگيري و تصميم گيري هوشمندانه است، که مي توانند در خريد و فروش، ارايه پيشنهاد در مناقصه ها و حراج ها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شوند. عامل هاي نرم افزاري تبليغات هوشمند، واسطه هايي هستند که آرزوي بشر را براي انجام خودکار بسياري از فعاليت ها در تجارت محقق نموده اند. عامل ها براي انجام خودکار کارهاي وقت گير و تکراري کاربران، جستجوها، توصيه ها و همچنين بازيابي و مديريت اطلاعات کسب شده براي فرايند خريد و فروش به کار گرفته مي شوند و همچنين در توسعه و گذار مراحل گوناگون فرايند رفتار خريد مشتري، از روش سنتي به روش هاي سازگار با تجارت مدرن الکترونيک بسيار موثر بوده اند. در اين مقاله سعي بر تعريف اثر تبليغات در بهبود و کيفيت فعاليت تجاري به شکل الکترونيکي در ايران مي باشد. همچنين با تمرکز بر تجارت الکترونيک در انواع فروشگاه هاي اينترنتي، حراج هاي برخط و تجارت B2B در هر کدام از اين فرايندها تشريح مي شود

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 35: امکان سنجي برپايي سامانه پاسخگوي هوشمند در نقطه تجاري ايران براي کمک به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و خدمات
ابطحي سيدابراهيم
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  مرکز پاسخگوي هوشمند، نقطه تجاري، نقطه تجاري هوشمند، فرصت هاي تجاري، مراکزخدمات الکترونيکي، مراکز فراخوان و امداد
خلاصه:

 

سامانه پاسخگوي هوشمند، يک مرکز فراخو ان اطلاعاتي- خدماتي برا ي صادرکنندگان و واردکنندگان است که بر روي نقطه تجاري ايران قابل درج است. در اين پژوهش پس از مطالعات سازماني و موضوعي لازم، طرحي مفهومي براي اين سامانه پيشنهاد و گزينه هاي ممکن جهت پياده سازي آن در نظر گرفته شده است. پس از اولويت بندي با مدلي کمي، هزينه و زمان تهيه گزينه ها برآورد و سپس امکان سنجي برپايي در سه بعد اقتصادي، فني و اجرايي انجام گرديده و در نهايت چهار گزينه به عنوان راه حل هاي ممکن پيشنهاد گرديده اند. اين مقاله از نتايج پژوهشي است که به سفارش وزارت بازرگاني توسط معاونت پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف در دانشکده مهندسي کامپيوتر توسط نگارنده مقاله به عنوان مجري، انجام و تحويل نهايي گرديده است

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 36: راهکارهاي کلان امنيت در تجارت الکترونيک
براتي پور مهدي
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  امنيت، تجارت الکترونيک، توليد، ارايه، انتقال، دريافت
خلاصه:

 

 

در اين مقاله سعي بر بررسي کلان راهکارهاي امنيتي در بحث تجارت الکترونيک از طريق دسته بندي عوامل تجارت الکترونيک در چهار حوزه توليد، ارايه، انتقال و دريافت و همچنين دسته بندي منابع خطرها در سه حوزه ضعف تکنولوژي، ضعف دانش افراد استفاده کننده و اشتباهات انساني مي باشد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 37: تجارت الکترونيکي کشاورزي، خدمتي نوين- ضرورتي اساسي
حسن زاده سلماسي سوسن,پرويزي رضايت
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  فناوري اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونيکي کشاورزي، ايران
خلاصه:

 

 

بي شک عصري که در آن به سر مي بريم دوران شکوفايي علوم و فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات مي باشد. بر هيچ کس پوشيده نيست که رمز بقا و موفقيت ملت ها در دوران کنوني در تجهيز آن ها به ابزار و رو ش هاي نوين اطلاعات و ارتباطات مي باشد. اين مساله تا بدان جا اهميت دارد که امروزه يکي از نشانه ها و فاکتورهاي توسعه يافتگي کشورها، سطح برخورداري و کاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) مي باشد و اين مقوله به عنوان يکي از تکنولوژي هاي برتر مورد نظر و توجه متخصصين امر قرار دارد. فناوري اطلاعات عبارت است از فناوري هايي که فرد ر ا در ضبط، ذخيره سازي، پردازش، بازيابي، انتقال، دريافت و مديريت اطلاعات ياري مي دهند. با توجه به اهميت بازرگاني و بازاريابي محصولات کشاورزي در زندگي امروز بشر، از تجارت الکترونيک مي توان به عنوان يکي از نتايج و ره آوردهاي اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات به ره جست و با بهره گيري از آن جايگاه مناسبي را در عرصه بين المللي و بازارهاي جهاني بدست آورد. منظور از تجارت الکترونيکي، هر نوع تجارتي مي باشد که از طريق شبکه هاي ارتباطي و به صورت الکترونيکي انجام مي گيرد. اين در حالي است که شرط تطبيق و همگامي نظام اقتصادي هر کشوري با تحولات نظام اقتصاد بين المللي در گرو تثبيت و افزايش ظرفيت هاي کشور مزبور در زمينه دادوستد جهاني مي باشد. بخصوص امروزه با توسعه و پيشرفت فناوري در کشورهاي مختلف و خصوص ا در کشورهاي پيشرفته و به دنبال آن انفجار اطلاعات در تمامي زمينه هاي علمي، ديگر پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان با شيوه هاي سنتي و قديم نه امکان پذير مي باشد و نه مقرون به صرفه است و اينجاست که مفهوم تجارت الکترونيکي در زمينه يکي از کليدي ترين و حياتي ترين فعاليت هاي بشري که همانا امر داد و ستد و بازاريابي مي باشد بيش از پيش جلوه گر مي شود. البته اين مقوله نيز به مانند ساير مسايل داراي مزيت ها و در عين حال مشکلات و معايبي مي باشد که بايستي بدان پرداخته شود. در اين مقاله کوشيده شده است تا به بررسي فرآيند تجارت الکترونيکي به عنوان خدمتي نوين در عرصه گسترش ساز و کارهاي اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در تجارت کشاورزي ايران پرداخته شود
 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 38: تجارت الکترونيک و لزوم بومي سازي آن
جمشيدي بهنام
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه: 
خلاصه:

 

در بررسي موانع توسعه تجارت الکترونيک در ايران موارد زيادي در ابعاد زير ساخت هاي مخابراتي، فرهنگي، مالي، اقتصادي، بانکداري، سياسي، حقوقي، روابط خارجي و ... ديده مي شود. که بعضي از اين موارد مانند زيرساخت هاي مخابراتي مساله اي مشترک براي کليه کشورهايي است که مي خواهند قدم به عرصه تجارت الکترونيک بگذارند و بسياري از آن ها مانند ابعاد فرهنگي و سياسي و حقوقي مختص کشور ماست و اينجا است که اهميت بومي سازي خود را نشان مي دهد. مسلما ما نمي توانيم منتظر بنشينيم تا براي مثال تحريم بانک هاي آمريکايي برداشته شود و ما بتوانيم به سهولت به مردم کارت هاي اعتباري ويزا و مستر براي دسترسي جهت تجارت الکترونيک واگذار کنيم. يا نمي توانيم زير ساخت بانکداري اسلامي خود را مانند سيستم بانکداري غربي جهت دريافت و پرداخت ها هماهنگ کنيم.
تنها راه نيل به تجارت الکترونيک در کشور چيزي نخواهد بود به جز بومي سازي و رام سازي تجارت الکترونيک با در نظر گرفتن کليه محدوديت ها، امکانات، نيازها و تقاضا هاي داخل کشور. اين مهم ترين مساله براي رسيدن به يک تجارت الکترونيک پايدار در ايران است که متاسفانه چه در بخش تجاري و چه در بخش علمي و آموزشي به کلي ناديده گرفته شده
است. براي مثال در مورد فاکتور پليس اينترنتي قرار نيست تا منتظر شويم تکليف تحريم هاي عليه ايران مشخص شود تا پس از آن هم از جايي ديگر پليس وارداتي براي ما بفرستند.
البته بايد درنظر گرفت که هرگز تاکيد بر آن نيست که خود را از قيد و شرط قوانين جاري بين المللي برهانيم و بعضا مرتکب تخلفات خاص گرديم، اما آنچه تاکيد مي شود اين است که تنها راه نيل به تجارت الکترونيک درکشور چيزي نخواهدبود به جز بومي سازي و رام سازي تجارت الکترونيک، با در نظر گرفتن کليه محدوديت ها، امکانات و تقاضاهاي داخل کشور، اين مهم ترين مساله براي رسيدن به يک تجارت الکترونيک پايدار در ايران است که متاسفانه چه در بخش تجاري و چه در بخش علمي و آموزشي بسيار کمرنگ ديده مي شود و بيشتر به الگوبرداري وکپي سازي که امکان پياده سازي در کشور ما را ندارد، پرداخته شده است.
راه رسيدن به يک سيستم تجارت الکترونيک در کشور چيست؟ تهيه و فراهم آوري زير ساخت ها چگونه مي بايست صورت پذيريد؟ قوانين داد و ستد هاي الکترونيکي طبق کدام قانون مي بايست در سيستم قضايي کشور گسترش يابند؟ موانع گسترش و توسعه تجارت الکترونيک و علت حرکت لاک پشتي ما چيست؟ چرا در بعضي موارد که به بن بست خورده ايم سراغ بومي سازي نرفته ايم؟
اينها سوالاتي هستند که در اولين قدم به سوي سيستم مطمئن تجارت الکترونيک ايران با آن ها مواجه مي شويم و متاسفانه تا امروز به محض برخورد با اين سوالات به جاي يافتن پاسخي صحيح و دقيق از حل مساله گريخته و يا به کل صورت مساله را پاک کرده ايم

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 39: تجارت الکترونيکي و بومي نمودن سيستم هاي عمل کننده در محيط مجازي
خاني جزني جمال
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيکي
خلاصه:

 

در اواخر دهه 1990 اقتصاد جهاني با دو تغيير بنيادي و ساختاري ناشي از جهاني شدن و انقلاب روبه رو شد. برخي تحليلگران اقتصادي برايند اين دو پدپده را اقتصاد (ICT) فناوري ارتباطات و اطلاعات نوين نام نهاده اند.
پيشرفت هاي چشمگير در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي اخير موجب دگرگوني در بسياري از زمينه ها از جمله تجارت جهاني گرديده و به تبع آن فرآيندهاي بسياري از فعاليت هاي تجاري، اقتصادي، بانکداري، گمرکات و غيره دستخوش تغييرات شده اند. در اين مقاله ابتدا به تعاريف فناوري اطلاعات، تجارت و تجارت الکترونيکي اشاره شده و مدل هاي الکترونيکي و تجارب موفق اين نوع تجارت به همراه اطلاعات کافي از آنها توضيح داده شده است. گريزناپذير بودن تجارت الکترونيکي و مزيت هاي آن و نيازهاي کشور در خصوص ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي توسعه و گسترش تجارت الکترونيکي و همچنين موانع و چالش هاي تجارت الکترونيکي در جمهوري اسلامي ايران و رويکرد دولت در اين خصوص از جمله موارد مطرح شده است و نويسنده ضمن تاکيد بسيار بر بومي شدن سيستم هاي عمل کننده در جامعه اطلاعاتي، اصرار بر اين موضوع دارد که براي حفظ قوام و استقلال کشور بايد هرچه سريع تر در اين خصوص صاحبنظران و انديشمندان دست به کار شده تا بتوان سيستم هاي عمل کننده را بومي نمود

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 40: بانکداري سيار در ايران، چالش ها و موانع، ارايه راهکارها بر اساس مدل پذيرش فناوري (TAM)
اكبري فرشاد، اسفيداني محمدرحيم، داوري محمدرضا
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيک، تجارت سيار، بانکداري الکترونيک، بانکداري سيار، مدل پذيرش فناوري (TAM)
خلاصه:

 

در طي چند سال اخير مفهوم جديدي در اقتصاد جهاني پا به عرصه ظهور گذاشته است که به نظر مي رسد در همين عمر کوتاه خود طلايه دار نگرشي نو به مفهوم دادوستد بوده و بسياري از موضوعات تجارت و مقوله هاي وابسته به آن را در معرض تغييرات بنيادين قرار داده است و اين مفهوم چيزي نيست جز تجارت سيار. يکي از اصلي ترين زيربناها براي اجراي تجارت سيار بخش بانکداري آن مي باشد. اگرچه در سال هاي پيشتر، تجارت الکترونيک و به تبع آن بانکداري الکترونيک موج وسيعي در دنياي تجارت ايجاد کرده بود اما به دليل مزاياي ويژه تجارت سيار از جمله عدم محدوديت مکاني، حداقل امکانات و ضريب نفوذ نسبتا بالاي تلفن موبايل، امروزه بانکداري سيار با اقبال زيادي مواجه شده است. در اين مقاله سعي شده است با ارايه مفاهيم بنيادين بانکداري سيار و شناسايي ملزومات و مزاياي آنها و همچنين جستجو و بررسي وضعيت بانک ها و موسسات مالي کشور در ارايه اينگونه سرويس ها، با بهره گيري از مدل علمي پذيرش فناوري (TAM) به بررسي موانع موجود بر سر راه گسترش و پذيرش آن از نقطه نظر کاربردي در کشور پرداخته و با ارايه راه حل هايي در قالب چندين استراتژي به حذف اين موانع در کشور کمک شود

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 41: بررسي روش هاي يکپارچه سازي سيستم هاي جامع و ارايه راهکار ترکيبي
روحاني والاعلي
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  يکپارچه سازي، سيستم هاي جامع، فرايندهاي کاري، بانک هاي اطلاعاتي توزيع شده، معماري سرويس گرا
خلاصه:

 

 

امروزه هر سازمان يا بنگاه اقتصادي، روشي را براي يکپارچه سازي سيستم هاي کاربردي مجموعه خود بکار مي گيرد و به همين خاطر هيچگاه نمي توان روش منحصر بفردي را يافت که بتواند جوابگوي نيازهاي يکپارچه سازي سيستمي در کليه سازمان ها باشد.
بنابراين، براي يکپارچه سازي سيستم هاي کاربردي همواره بايد ديدگاه هاي مختلف را مد نظر داشت و با توجه به شرايط کاربردي آنها، يکي و يا حتي ترکيبي از آنها را جهت يکپارچه سازي انتخاب نمود. روش هاي يکپارچه سازي سيستمي را مي توان به چهار دسته کلي تقسيم نمود که عبارتند از: يکپارچه سازي داده گر، يکپارچه سازي بر اساس فرايند هاي تجاري و يکپارچه سازي سرويس گرا در اين مقاله روش هاي مختلف يکپارچه سازي سيستم هاي جامع مورد بررسي و مقايسه قرار مي گيرند و سپس راهکاري ترکيبي جهت يکپارچه سازي سيستم هاي جامع ارايه خواهد شد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 42: برچسب هاي هوشمند، زيرساختي براي پرداخت هاي الکترونيکي
بختياري مريم، سليماني صادق
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  برچسب هوشمند، پرداخت الکترونيکي، کارت هوشمند
خلاصه:

 

سيستم پرداخت الکترونيکي، جايگزيني براي پرداخت هاي مبتني بر سکه يا کاغذ، در جهت تسهيل فعاليت کاربر در قبال پرداخت براي کالا يا خدمات است. مبناي عمده پياده سازي چنين قابليتي، برچسب هاي هوشمند يا فناوري RFID است. کارت ها و برچسب هاي مبتني بر فناوري برچسب هوشمند، به طور وسيعي در نقاط مختلف جهان براي پرداخت هاي الکترونيکي غيرتماسي به کار مي رود. اين برچسب ها و کارت ها در کاربردهاي گوناگون از جمله: کارت هاي اعتباري، حمل و نقل عمومي مانند بليط قطار زيرزميني، فروشگاه ها، اخذ عوارض و پارکينگ ها و ... مورد استفاده قرار مي گيرند. کارت هاي هوشمند مشتمل بر يک ريزتراشه، حافظه داخلي و يک آنتن کوچک اند که با قرار گرفتن در معرض دستگاه هايي با نام برچسب خوان، از طريق امواج راديويي به تبادل داده با آن مي پردازد. اين کارت هاي امکان مديريت، ذخيره و دسترسي امن به داده ذخيره شده در حافظه شان را مي دهند. قابليت حافظه و رمزنگاري در آ ن ها به نحوي است که مي توان بدون مخاطره از يک کارت، در چند سيستم پرداخت مختلف استفاده کرد. در اين مقاله پس از آشنايي با فناوري برچسب هاي هوشمند، کاربردهاي مختلف آن در پرداخت الکترونيکي بررسي خواهد شد و جزييات پياده سازي يکي از اين کاربردها ارايه نيز مي گردد

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 43: طرح استانداردسازي شماره حساب هاي بانکي در ايران جهت انجام حوالجات الکترونيکي بين بانکي
سميعي زفرقندي محمدرضا، سميعي زفرقندي احمدرضا
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  بانکداري الکترونيکي، بانکداري اينترنتي، حوالجات اينترنتي، شماره حساب بانکي، کدبندي بانک ها
خلاصه:

 

پيشرفت فناوري در دنياي امروز، در نحوه ارايه خدمات بانکي نيز خود را نمايان ساخته است؛ بگونه اي که خدمات الکترونيکي توانسته است تا حدودي جايگزين خدمات سنتي در بانک ها شود. استفاده از اينترنت در انجام تبادلات مالي بانک ها و ارايه خدمات بانکي به مشتريان راهکاري است که طي دهه گذشته در نظام بانکداري بسياري از کشورها فراگير شده است، دراين راستا در سال هاي اخير برخي از بانک هاي داخلي نيز به اقداماتي جهت فراهم آوردن امکاناتي در اين زمينه مشغول شده اند ليکن با توجه به عدم وجود استاندارد مشخص جهت تمامي حساب هاي بانکي در بانک هاي ايراني، مشکلاتي در توسعه بانکداري اينترنتي وجود خواهد داشت که در مقاله حاضر سعي بر توضيح مشکلات و ارايه راهکار جهت مرتفع کردن آنها بوده است. لذا در اين مقاله به معرفي بانکداري الکترونيکي و انواع آن پرداخته و با اشاره به بانکداري اينترنتي انواع پرداخت هاي اينترنتي را بيان مي نماييم و با مطرح ساختن امکان انجام حوالجات بانکي از طريق شبکه اينترنت به بسترسازي بانکداري اينترنتي و کدبندي بانکها اشاره خواهيم کرد. جهت اين امر نظام پرداخت هاي اينترنتي در داخل اروپا توسط بانک هاي انگلستان و آلمان را مطرح مي سازيم و به نحوه و استاندارد کدبندي بانک ها و حساب هاي بانکي اشاره خواهيم کرد؛ در ادامه به ارايه راهکاري جهت پرداخت هاي داخلي توسط حساب هاي بانکي از طريق اينترنت خواهيم پرداخت

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 44: کاربرد سيستم هاي پيشنهاد دهنده در تجارت الکترونيک
شبيب نفيسه، نعمت بخش محمدعلي، عقيلي سيما
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  سيستم هاي پيشنهاد دهنده، فيلتر همبستگي، فيلتر مبتني بر محتوا، فيلتر ترکيبي
خلاصه:

 

 

رشد بي سابقه تکنولوژي جديد اينترنت در سال هاي اخير، باعث ايجاد برنامه هاي کاربردي بسيار زيادي در زمينه تجارت الکترونيکي شده است. وجود برنامه هاي کاربردي در زمينهB2B  و B2C نياز به ارتباط موثر بين ماشين ها را دارد. يکي از مهمترين برنامه هاي کاربردي سيستم هاي پيشنهاد دهنده مي باشد. سيستم هاي پيشنهاد دهنده يک نوع ويژه از سيستم هاي فيلتر اطلاعات است، که در آن آيتم ها را، بر اساس اينکه چه آيتمي براي کاربر جذاب است، از يک مجموعه بزرگ از آيتم ها و کاربران فيلتر مي کنند. در اين مقاله سيستم هاي پيشنهاد دهنده را بررسي نموده و نسل حاضر از متدهاي سيستم هاي پيشنهاد دهنده را که به سه دسته کلي تقسيم مي شوند را مطرح مي نماييم
 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی

 45: بررسي فناوري هاي پرداخت قبوض و امکان سنجي بهترين شيوه پرداخت الکترونيکي براي واحدهاي تجاري
شرافت ابوالفضل، مهدوي سيده مرجان
همايش ملي تجارت الكترونيكي  1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4)
کلید واژه:  تجارت الکترونيک، پرداخت الکترونيکي، امکا نسنجي پرداخت الکترونيکي
خلاصه:

 

 

 

امروزه در اکثر کشورهاي پيشرفته، دريافت و پرداخت قبوض اعم از آب، برق، گاز، تلفن و ... به قلمرو عمليات الکترونيکي و بانک هاي اينترنتي پا گذاشته است.
درحال حاضر
60 درصد از موارد مراجعه به بانک ها براي قبوض و دريافت و پرداخت است. امروزه سازمان هاي خدمات گيرنده و دهنده بيش از 400 ميليون برگ قبض در کشور صادر مي کنند: رقم حاصل از هزينه پرداخت اين قبوض بسيار هنگفت است. حداقل هزينه ناشي از اتلاف وقت، نيروي انساني و سرمايه براي پرداخت اين قبوض با مراجعه فيزيکي به دفاتر بانکي، حدود سه هزار ميليارد ريال برآورد شده است. اين در حالي است که استفاده از خدمات بانکداري الکترونيکي و پرداخت "آن لاين تنها يک درصد هزينه هاي فعلي را شامل مي شود.
با توجه به پيشرفت تکنولوژي، بسياري از شرکت هاي ارايه دهنده خدمات عمومي جهت دريافت وجه خدمات خود، از روشهاي در حال حرکت هستند. اما در اين ميان آنچه اهميت دارد اين نکته است که اين
IT سنتي به سمت استفاده از تکنولوژي هاي حرکت بايد سمت و سوي مناسبي داشته باشد و با فکر، انديشه و آينده نگري توام باشد، در غير اين صورت با انتخاب روش نامناسب صدمات جبران ناپذيري بر بدنه اين شرکت ها وارد خواهد شد.
اين مقاله حاصل پژوهش در زمينه مطالعه روش هاي مختلف پرداخت الکترونيکي در کشور براي واحدهاي تجاري و انتخاب برترين روش پرداخت جهت شرکت نمونه ارايه دهنده خدمات عمومي مي باشد. در اين مقاله ابتدا روش هاي پرداختي که امکان استقرار آن ها در کشور ايران وجود دارد مورد مطالعه قرار گرفت. سپس شاخص هاي موثر در انتخاب بهترين روش شامل: استقبال مشترکين، منافع شرکت خدمات دهنده، منافع شرکت هاي واسطه و بانک ها و زير شاخص هاي مربوط به هريک از شاخص ها و ارتباط آن ها در يک ساختار درختي مورد مطالعه قرار گرفت و در انتها با استفاده از رو ش هاي تحليل سلسله مر اتبي
(AHP) و تاکسونومي با استفاده از شاخص هاي تعريف شده، روش هاي برتر به ترتيب اولويت به منظور پرداخت قبوض توسط مشترکين تعيين گرديد. مطابق مطالعات صورت گرفته برترين رو شهاي پرداخت براي مشترکين تجاري بترتيب عبارتند از:
 -1
تلفن بانک
-2 خودپرداز
 -3
پيام کوتاه
-4
اينترنت
 -5
روش فعلي
 -6
پايانه فروش
 -7
بانک پرداخت
 -8
خوددريافت

 
 
جمعه 25 فروردین 1391  10:25 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها