پاسخ به:مقالات تجارت الکترونیکی
8: استراتژيهاي همکاري سازمان ها در زنجيره هاي تامين الکترونيکي
|
شايان فر نسرين,اميني الهام,ميرزماني ندا |
همايش ملي تجارت الكترونيكي 1386;3 و 4 آذر ماه 1386(4) |
کلید واژه: همکاريcollaboration ، زنجيره تامين الکترونيکي electronics sypply chain، استراتژي strategy |
خلاصه:
فناوري هاي نوين ارتباطات و اطلاعات، تغييرات چشمگيري را در نحوه همکاري «collaboration» ميان شرکتها در طراحي، توليد و عرضه محصولات به بازار ايجاد نموده است. ديگر شرکتها با همراهي استراتژيهاي سنتي همکاري، کمتر نتيجه مطلوب بدست مي آورند و چرخه کوتاه عمر محصولات، عدم وفاداري مشتريان، هزينه هاي کمتر جايگزيني محصول و ساير تهديدها ايجاب مي نمايد تا مدلهاي همکاري جديدي در قالب زنجيره هاي تامين با قابليت شکل گيري سريع ايجاد شود.
زنجيره تامين الکترونيکي يکي از راهکارهاي موثر در اين مورد بشمار ميرود. بطورکلي يک زنجيره تامين الکترونيکي ترکيبي از اعضا موقت و بهم وابسته و پراکنده (ازنظر جغرافيايي) بوده و بگونه اي طراحي ميشود که با استفاده از فناوري اطلاعات به نيازهاي بازار جوابگو باشد و مزيت رقابتي مناسبي را براي اعضا خود ايجاد نمايد. ايجاد زنجيره هاي تامين الکترونيکي نياز فزاينده اي به همکاريهاي فزاينده و انعطاف پذير داشته، موجب تلفيق سازمانها و هسته هاي پراکنده گرديده و اتحاد موقت، موثر و کارا را به مدد شبکه هاي ارتباطي ايجاد مي نمايد. فقدان مديريت موثر در کنترل و هدايت همکاري ميان شرکاي زنجيره هاي تامين الکترونيکي ميتواند موجب شکست در کسب و کار شود. از اينرو تدوين و بکارگيري استراتژي هاي مناسب همکاري متناسب با ماهيت زنجيره تامين ضروري است.
در اين مقاله چند مدل از استراتژي هاي همکاري شرکتها در زنجيره تامين الکترونيکي معرفي و مورد بررسي قرار گرفته و در ادامه يک روش پياده سازي پيشنهاد ميگردد
|
جمعه 25 فروردین 1391 10:07 AM
تشکرات از این پست