پاسخ به:مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
3: اخلاق كارآفريني: ضرورتي براي توسعه كارآفريني درآموزش عالي
|
مهرآرا اسداله |
همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
کلید واژه: کارآفريني، کار آفريني سازماني، اخلاق، اخلاق حرفه اي |
خلاصه:
در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار كه با تحولات و تغييرات سريع و شتابان بين المللي و گذر از جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي و تغيير اقتصاد ملي به اقتصاى جهاني، از كارآفريني (entrepreneurship) به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادى و تشخيص فرصت ها و استفاده از منابع جهت پياده کردن ايده ها در شکل سازمان ها و مخاطرات برنامه ريزي شده، ياد مي شود و کارآفرينان کساني هستند که فرصت هارا تشخيص داده و به موفقيت در امور توليدي، تجاري و خدماتي تبديل مي کنند.
ملاک انجام هر فعاليتي به شيوه اي «قابل قبول»، مجموعه اي از اصول است که اخلاق (Ethics) نام دارد، اخلاق يعني چه چيزهايي «خوب و درست» و چه چيزهايي «بد و نادرست» اخلاقيات به عنوان «خلق و خوي ها» و علم اخلاق «دانش نيک و بد» و «تدبير انسان براي چگونگي اداره امور خود يا ديگران» است. در دايره المعارف مصاحب، علم اخلاق، «بررسي و تعيين ارزش اعمال انساني بر حسب اصول اخلاقي» و در دايره المعارف بريتانيکا، اخلاق معادل ارزش هاي اخلاقي بوده و به سه شاخه و يا سه رشته اخلاق نظري، اخلاق هنجاري، اخلاق کاربردي تقسيم شده، اخلاق نظري يا فرا اخلاق به موضوعات مرتبط با ماهيت مفاهيم و قضاوت هاي اخلاقي پرداخته و اخلاق هنجاري يا دستوري(Normative Ethics) ضوابط و معيارهايي براي چگونه زندگي کردن که در آن خوب و بد، درست و نادرست و نظاير آن تعريف و چگونگي انتخاب بين آنها و راه درست عمل کردن را بر اساس قواعد معين بيان مي کند. اخلاق کاربردي (Applied Ethics) در واقع در ادامه اخلاق هنجاري که در آن کاربرد تئوري هاي اخلاق هنجاري در اخلاقياتي نظير حقوق بشر، برابري نژادي و جنسيتي، عدالت و مسايل مشابه مورد بحث واقع شده و اخلاق و رفتار حرفه اي، علي القاعده در شاخه اخلاق کاربردي قرار گرفته و حاوي يک نظام ارزشي بر اساس آن خوب و بد،درست و نادرست رفتار صاحبان يک حرفه تعريف و بيان مي شود. در اين مقاله با استفاده از منابع و کنکاش در مباني نظري دو مقوله «کارآفريني» و «اخلاق» با تاکيد بر «اخلاق کار آفريني» و ارتباط بين آنها و درباره چگونگي ارتباط و تعامل بين آنها، بررسي و مطالعه لازم صورت گيرد. بنابراين ابتدا درباره نحوه شکل گيري مقوله «کارآفريني»، سپس درخصوص «اخلاق کارآفريني» و روابط بين آنها و در نهايت با نتايج بدست آمده از اين مطالعه بايد گفت که دانشگاه ها مي توانند براي ايجاد زمينه هاي اخلاقي همراه با کارآفريني تلاش کنند،اين تلاش ضرورتي برا توسعه کارآفريني در آموزش عالي کشور و نتيجتا در کل کشور توجه به اخلاق کارآفريني ضرورت اجتناب ناپذير است.
|
جمعه 25 فروردین 1391 9:10 AM
تشکرات از این پست