نام Tron شايد شما را بيشتر به ياد فيلم Tron بيندازيد تا بازي ترون، خوب حق هم داريد سري بازي ترون هيچ گاه نتوانست به شهرت و محبوبيت فيلم ترون برسد. اولين فيلم از سري ترون سال 1982 منتشر شد كه در همان زمان محبوبيت بسيار زيادي كسب كرد و ديگر نسخهاي از آن منتشر نشد تا سال 2010 كه فيلمي با عنوان Tron: Legacy انتشار يافت. فاصله عرضه اين دو فيلم بسيار زياد است و شايد بهتر باشد پلي ميان اين دو فيلم ايجاد كرد كه اين پل همان بازي Tron: Evolution است. داستان بازي بسيار با اين دو فيلم مرتبط است و اكثر شخصيتهاي بازي در فيلم نيز وجود داشتهاند.
در ابتداي بازي شاهد خواهيد بود كه Kevin Lynn كه نقش اصلي فيلم ترون است در دنياي Gird، دنيايي عجيب و غريب كه همه چيز آن ديجيتالي است زنداني شده است، اما نكته جالب بازي اين است كه شما به عنوان كوين بازي را پيش نميبريد بلكه شما هدايت روباتي به نام Anon را به عهده داريد. Anon در حقيقت سيستمي است كه توسط كوين طراحي شده است تا بتواند خود را از اين دنيا نجات دهد. Anon شخصيت جالبي دارد او نه حرف ميزند و نه صورت واضحي دارد چون با يك كلاه پوشيده شده است. تنها كاري كه به درستي بلد است انجام دهد مبارزه ماهرانه با دشمنان و نابود كردن آنها است!
از نقاط قوت بازي فضاي آن و شخصيتهاي طراحي شده در آن است. در طول بازي اكثرا با يك فضاي تاريك روبهرو هستيد كه البته با لامپهاي زيبا كه در هرجايي مانند كف زمين يا هر وسيله ديگري كه وجود دارد، نوري زيبا منعكس ميشود كه فضاي بازي را به طور كامل عوض كرده است. در اين بازي كمتر آدم عادي مشاهده مي كنيد چه دوستتان باشد و چه دشمنتان. شخصيتهاي بازي رباتهايي هستند كه براساس برنامهريزيهايي كه به آنها دادهاند عمل ميكنند. بازي ترون شايد بدون اين فضاي بازي زيبا يك بازي معمولي و حتي روبه پايين محسوب ميشد.
يكي از نقاط قوت بازي كه جاي نقد بسياري دارد شيوه حركت دوربينها و نمايش محيط اطراف شما ميباشد. بعضي مواقع دوربين از شما خيلي دور ميشود و بعضي مواقع خيلي نزديك، خصوصا در هنگام درگيري با دشمنان شما نميتوانيد به راحتي طرف مقابل را زير نظر بگيريد.
گيمپلي بازي هم جاي بحث زيادي دارد، در ابتدا شايد پرشهاي مكرر يا مبارزات كوتاهي كه با ديگران به وجود ميآوريد جالب به نظر برسد و بعد از مدتي تبديل به عملي خستهكننده ميشود. در اين بازي اسلحهاي وجود دارد به نام «لايت ديسك» كه ديسكي نوراني است كه با پرتاب كردن آن به دشمنانتان ميتوانيد آنها را از پاي دربياوريد البته قدرت آن بستگي به مقدار پيشرفت شما در بازي دارد، به هر حال اين تنها راه مبارزه نيست قسمت جالبتر مبارزه درگيري فيزيكي است كه هيجان بازي را با حركات جالب Anon بيشتر ميكند. در ادامه بازي شايد نيازي به داشتن استراتژي خاصي نشود ولي وقتي در درجهHard ، بازي را ادامه ميدهيد بدون داشتن نقشه، رهايي از دست دشمنان غيرممكن است.
شايد گرافيك بازي در حد متعادلي باشد كه البته انتظار بيشتري از آن ميرفت ولي فقدان گرافيك خوب در اين بازي را ميتوان به فضاي بازي فوقالعاده آن بخشيد. همچنين صداگذاري آن به خوبي با محيط بازي پيوند خورده است. در كل بازي Tron: Evolution بيشتر از اين كه يك بازي داستاني باشد بازي مبارزهاي است و همين ويژگي آن كار را براي «ترون» سخت كرده است. چون بازي به هيچ وجه توانايي رقابت با رقباي بازيهاي تيراندازي مانند Call Of Duty را ندارد. اگر ميخواهيد همه ويژگيهاي بازي مانند نقشههاي متنوع آن را احساس كنيد بهتر است اين بازي را به صورت «مولتي پلير بازي» كنيد.