0

سکوی اخبار قرآنی: قرآن پژوهی،قرآن شناسی و....

 
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مهلت شركت در مسابقه «لبيك يا رسول‌الله» امروز به پايان می‌رسد

گروه فضای مجازی: مهلت شركت در مسابقه «لبيك يا رسول‌الله» امروز به پايان می‌رسد و نتايج در روز عيد غدير خم مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، وبلاگ «محمد رسول الله» در پی توهين و هتاكی دشمن نسبت يه ساحت مقدس حضرت محمد مصطفی (ص)، موج وبلاگی و مسابقه وبلاگ‌نويسی «لبيك يا رسول الله» را از ولادت امام رضا(ع) تا عيد سعيد قربان برگزار می‌كند.

اين مسابقه با هدف ايجاد فضای سايبری عليه دشمن، تبيين شخصيت رسول اكرم(ص)، ايجاد فضای انس و نزديكی به ساحت مقدس حضرت رسول (ص)، افزايش معرفت و عشق به ايشان، شناساندن شخصيت حضرت رسول اكرم (ص) به جهانيان، خنثی‌سازی عمليات‌های ضد اسلامی و ضد دينی استكبار جهانی و بيان اسلام ناب محمدی به متفكران و نخبگان جهانی برگزار می‌شود.

موضوعات پيشنهادی مسابقه شامل اسلام و ساير اديان، پيامبر اسلام (ص) در آيينه كتب آسمانی، پيامبر اسلام (ص) صاحب خلق عظيم، پيامبر اسلام (ص) اسوه‌ای حسنه برای تمام جهانيان، پيامبر اسلام (ص) در برخورد با كودكان، زنان، علما، جوانان، پيران، دشمنان، پيامبر اسلام (ص) در حال عبادت، صلح، جنگ و پيامبر اسلام (ص) در ديد بزرگان ساير اديان و مخالفان است.

داوری بر اساس تعداد پست‌های مرتبط وبلاگ‌ها، ذكر منابع، قالب وبلاگ، استفاده از توليدات صدا و تصوير مناسب و نيز ترجمه مطالب به زبان‌های ديگر بوده و توليد كليپ‌های فاخر، نوشتن مقاله های مرتبط با موضوعات امتياز ويژه دارند.

نحوه داوری بر اساس مولفه‌هايی همچون محتوای وبلاگ با موضوعات فوق الذكر مطابق باشد. (چند پست از پست‌های وبلاگ)، منابع مطالب وبلاگ ذكر شوند. قالب وبلاگ زيبا و متناسب با مطالب باشد.

استفاده از توليدات صدا و تصوير مناسب و ترجمه مطالب به زبان های ديگر، توليد كليپ های فاخر، نوشتن مقاله های مرتبط با موضوعات (امتياز ويژه دارند) خواهد بود.
برای مشاهده اينجا كليك كنيد!

جمعه 5 آبان 1391  8:14 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

اسلام با قوانين مدنی تطابق كامل دارد

گروه بين‌الملل: نمايندگان مسلمان شورای عمومی بلژيك در نشستی مطبوعاتی اعلام كردند: تعاليم اسلام با قوانين مدنی موجود در جوامع اروپايی تطابق دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «rtbf»، رضوان احروق و لوسين عايدجديق، دو كانديدای مسلمان انتخابات شورای عمومی در منطقه «آندرلشت» و «مولنبك» بروكسل، ديروز، چهارم آبان‌ماه، در نشستی مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

اين دو كانديدای مسلمان كه توانستند با اكثريت آراء، دو كرسی شورای منطقه‌ای را از آن خود كنند، در پاسخ به سوالی درباره ديدگاه اسلام نسبت به قوانين مدنی، تصريح كردند: اين اننخابات نقطه عطفی برای جامعه مسلمانان بلژيك به شمار می‌رود چراكه انتخاب دو پيرو اسلام در اين رقابت‌ها، گامی مثبت در معرفی اين دين الهی به غيرمسلمانان و تغيير ديدگاه‌های اشتباه درباره تطابق نداشتن تعاليم قرآن با قوانين مدنی خواهد بود.

در ادامه اين نشست، دو نماينده مسلمان با تاكيد بر اين‌كه قرآن كريم مبنای فعاليت‌های آنان خواهد بود، عنوان كردند: ما به عنوان نمايندگان مسلمانان در شورای منطقه‌ای، تلاش خود را خواهيم كرد تا فعاليت‌هايمان بر پايه دستورات قرآن كريم باشد.

در بخش ديگری از اين نشست عنوان شد: ما به عنوان پيروان دين اسلام، پذيرفته‌ايم كه قرآن كريم مبنای اعتقادی ماست و اسلام نيز دينی جهانی است؛ حضور ما در اين شورا فرصتی است تا خود را بهتر معرفی كنيم.

اين دو نماينده مسلمان با بيان اين‌كه سياست احترام متقابل بهترين روش برای تقويت زندگی مسالمت‌آميز است، تاكيد كردند: متاسفانه در اغلب موارد، از مسلمانان به عنوان شهروندان درجه دو سخن گفته می‌شود و اين امر به وضوح در منطقه آندرلوشت مشاهده شده است.

مسلمانان با شركت در انتخابات منطقه‌ای بروكسل نقش موثری ايفا كردند و توانستند دو كرسی را در اين رقابت از آن خود كنند. نامزدهای مسلمانان برای اين انتخابات برنامه جامعی ارائه كرده بودند كه تغيير سياست‌های منطقه‌ای را در حوزه مسكن، كار، اقتصاد، آموزش و مشاركت‌های اجتماعی دربرداشت.

بر اساس اين گزارش، آموزش و تحصيل در اين برنامه از اهميت ويژه‌ای برخوردار بود؛ چراكه از نظر مسلمانان علم و دانش، ارزش و كاری مقدس شمرده می‌شود و همچنين موفقيت تحصيلی می‌تواند رشد و پيشرفت در ساير زمينه‌ها را به همراه بياورد. برای همين هم يكی از برنامه‌های نامزدها تخصيص بودجه ويژه‌ای برای امر تحصيل كودكان خانواده‌های محروم بود.

يكی ديگر از برنامه‌های نامزدهای مسلمان تلاش برای برگزاری جشن‌ها و اعياد اسلامی مانند ساير اديان بود؛ به‌طوری‌كه ايام و تعطيلات ويژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته ‌شود. اخذ اين دو كرسی از انتخابات منطقه‌ای برای مسلمانان بسيار اميدوار كننده است و موجب پيشرفت روزافزون زندگی مسلمانان و بهبود اوضاع اجتماعی آنان خواهد شد.

جمعه 5 آبان 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

آيسسكو اقدام خصمانه آمريكا عليه موسسه قدس را محكوم كرد

گروه بين‌الملل: سازمان آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آيسسكو) با صدور بيانيه‌ای، اقدام آمريكا در درج نام «موسسه بين‌المللی قدس» در ليست سازمان‌های تروريستی را به شدت محكوم كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «ISESCO»، در بخشی از اين بيانيه آمده است: موسسه بين‌المللی قدس، برای همه شناخته‌ شده است و فعاليت‌های آن نيز شامل حمايت از خانواده‌های فلسطينی و حفاظت از مسجدالاقصی و مبارزه با يهودی‌سازی قدس شريف می‌شود.

در ادامه اين بيانيه، آيسسكو تصريح كرده است: علاوه بر اين‌كه فعاليت‌های اين موسسه كاملا روشن و آشكار است، بايد بر اين امر هم تاكيد كنيم كه موسسه بين‌المللی قدس عضو شورای اقتصادی و اجتماعی اتحاديه عرب نيز هست.

در بخش ديگری از اين بيانيه می‌خوانيم: ما ضمن محكوم كردن اقدام وزارت دارايی آمريكا، بر اين مسئله تاكيد داريم كه چنين اقداماتی با هدف ساكت كردن همه مخالفان اشغال‌گری‌های رژيم صهيونيستی و سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بين‌الملل و نقض حقوق بشر توسط رژيم اسرائيل صورت می‌گيرد.

در پايان اين بيانيه، آيسسكو ابراز اميدواری كرده است كه مقامات آمريكا به جای تلاش برای محروم كردن مردم فلسطين از حقوق قانونی خود همچون حق عضويت در سازمان ملل متحد، سعی كنند تا از ترويج تروريسم دولتی توسط رژيم اسرائيل جلوگيری كنند.

يادآور می‌شود، وزارت دارايی آمريكا اخيرا با انتشار بيانيه ای اعلام كرد: با توجه به اين‌كه موسسه مذكور تحت نظارت جنبش مقاومت اسلامی(حماس) و به نيابت از آن فعاليت می‌كند و به اين جنبش كمك مالی ارائه می‌دهد، لذا در ليست سازمان‌های تروريستی گنجانده می‌شود.

به موجب اين تصميم خصمانه، تمامی دارايی‌های اين نهاد بلوكه شده و تحت تصرف برخی افراد آمريكايی قرار گرفته است.

جمعه 5 آبان 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برپايی 6 كلاس آموزش قرآن در دارالقرآن بسيج خرم‌آ‌باد

گروه فعاليت‌های قرآنی: شش كلاس آموزش قرآن‌ كريم در دارالقرآن‌ الكريم بسيج وابسته به سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان برپا شده است.

سيداسدالله شاهرخی، مدير دارالقرآن‌ الكريم بسيج خرم‌آ‌باد وابسته به سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، از برپايی كلاس آموزش قرآن كريم در دارالقرآن بسيج خرم‌آ‌باد وابسته به سپاه ابوالفضل(ع) لرستان خبر داد و گفت: اين شش كلاس آموزش قرآن از اوايل آبان‌ماه امسال شروع شده و به مدت سه ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اينکه از اين تعداد كلاس آموزش قرآن سه كلاس آن ويژه بانوان و سه كلاس ويژه آقايان است، افزود: اين كلاس‌های آموزشی در رشته‌های حفظ، روخوانی، روان‌خوانی، تجويد و صوت و لحن برگزار شده است.

شاهرخی ادامه داد: كلاس‌های آموزشی ويژه بانوان طی روزهای يكشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه و كلاس‌های ويژه آقايان طی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود.

وی افزود: يك كلاس آموزش حفظ موضوعی قرآن نيز ويژه خردسالان سه تا شش ساله در اين مكان برگزار شده است كه طی سه روز در هفته در روزهای يك‌شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود كه 15 كودك خردسال در اين كلاس آموزش مي‌بينند.

جمعه 5 آبان 1391  8:15 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

جلوگيری از ظلم يكی از چارچوب‌های پذيرش سودآوری در اسلام است

گروه اقتصاد: در بحث تئوری بهره و تفاوت آن با مبانی اسلام بايد ديد چارچوب‌هايی كه در آن، كليت اسلام بحث سودآوری را می‌پذيرد، چه چيزهايی است كه عدم ايجاد ظلم يكی از اين چارچوب‌هاست.

اصغر آقا مهدوی، ‌عضو هيئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اظهار كرد: اين بحث كه ربا حرام است، چيزی است كه بارها گفته شده، اما بايد ديد چرا در مرحله عمل اشكالاتی در سيستم بدون ربا به وجود می‌آيد و همچنين در بحث تئوری بهره و تفاوت آن با مبانی اسلام بايد ديد چارچوب‌هايی كه در آن، كليت اسلام بحث سودآوری را می‌پذيرد، چه چيزهايی است.

مهدوی ادامه داد: البته اسلام سودآوری را در چارچوبی كه منجر به ظلم نشود، می‌پذيرد و از طرف ديگر در بحث بانك اگر به جزء در يك رابطه بنگريم، می‌تواند ربوی نباشد، ولی وقتی در يك سيستم وارد می‌شود، نهايتاً ربوی خواهد شد و يا برعكس آن، ممكن است جزء ربوی باشد، ولی وقتی وارد سيستم شد، خروجی آن ربوی نباشد.

وی افزود: وقتی يك رابطه اقتصادی را در يك نظام مطرح می‌كنيم، ممكن است آثار متفاوتی داشته باشد و وقتی آثار متفاوتی داشته باشد، حكم آن نيز عوض خواهد شد و در واقع شايد اين بتواند تحليلی بر نظريه‌افكنی در اين باب باشد، مانند موضوعی كه در شرايطی برای يك حكم مطرح بوده است، اما در شرايط جديد حاكم بر سياست و اقتصاد يك نظام، تبديل به موضوع جديدی می‌شود.

‌اين عضو هيئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصريح كرد: در واقع وقتی همين موضوع وارد يك سيستم می‌شود، چون آثار متفاوتی دارد، ممكن است حكم آن تغيير كند. می‌توان به اين نتيجه رسيد كه بانك را نبايد جزء جزء در نظر بگيريم، زيرا اين كليت آثاری را به دنبال دارد كه در واقع پول توليدی را حاصل می‌كند.

اسلام سودآوری را در چارچوبی كه منجر به ظلم نشود، می‌پذيرد و از طرف ديگر در بحث بانك اگر به جزء در يك رابطه بنگريم، می‌تواند ربوی نباشد، ولی وقتی در يك سيستم وارد می‌شود، نهايتاً ربوی خواهد شد و يا برعكس آن، ممكن است جزء ربوی باشد، ولی وقتی وارد سيستم شد، خروجی آن ربوی نباشد.

وی ادامه داد: اگر نكات ريزی كه در احكام اقتصادی اسلام وجود دارد، مانند اشارات برخی از آيه‌های قرآنی را واقعاً در عمل پياده كرد، نهايتاً عدالت محقق خواهد شد، البته بخشی از اين موارد در قالب احكام معاملات است كه اگر دقت شود و واقعاً با اعتقاد به آن عمل شود، جامعه‌ای عدالت‌محور شكل خواهد گرفت.

اين صاحب‌نظر حوزه اقتصاد اسلامی خاطرنشان كرد: بخشی ديگر از اين موضوع بحث ماليات‌های اسلامی مانند خمس و زكات است، كه به دنبال آن پول در يك جا بلوكه نمی‌شود و چرخش روان خواهد داشت، درست مانند چرخه آب در طبيعت كه از آسمان به زمين فرود می‌آيد و مجدداً به بالا رفته و اين چرخه تداوم می‌يابد.

عضو هيئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصريح كرد: اگر چرخه‌های موجود در طبيعت از بين برود، مكانيسم تعادل محور زندگی نابود خواهد شد و اين مطلب در مورد چرخه سرمايه در اجتماع نيز صدق می‌كند؛ يعنی سرمايه بايد حالت چرخش داشته باشد و چرخش آن نيز از نظرگاه اسلام از سوی اغنيا به سمت فقرا باشد.

مهدوی در ادامه افزود: اگر چرخش سرمايه از غنی به سمت غنی باشد، اسلامی نيست و لذا هر كاری هم كه در دل اقتصاد كشور صورت بگيرد و هر راه ‌حلی كه بخواهيم در جامعه خود و يا هر جامعه ديگری پياده كنيم، نتيجه‌ای را حاصل نمی‌كند، زيرا خروجی عملكرد ما مبتنی بر اصول درستی شكل نگرفته است.

اين عضو هيئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصريح كرد: اگر قوانين اقتصادی ما درست و دقيق بر مبنای آنچه كه اسلام بيان كرده، منطبق شود، اشكالی در نتيجه پيش نخواهد آمد، اما اگر با خروجی مسئله‌داری مواجه شديم، نشان می‌دهد يا قانون را درست اجرا نكرده‌ايم، يا درست قانون را تنظيم نكرده‌ايم و يا هر دو مورد.

مهدوی ادامه داد: افراد مختلفی كه پول را در بانك می‌گذارند، هر كدام صاحب سرمايه هستند، اما به موازات آن، بانك هم در حال كار كردن با اين سرمايه است. در واقع چند نفر با يك ميزان پولی كه در بانك موجود است، كار و فعاليت می‌كنند و در اينجا كاری كه بانك انجام می‌دهد كه كمتر نيز مورد توجه قرار می‌گيرد، بحث ورود پول است.

جمعه 5 آبان 1391  8:18 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

قرآن كريم؛ منبع معتبر مطالعه غيب و پشتوانه توليد علم اسلامی

گروه انديشه: درحالی‌كه غربيان به دليل عدم دسترسی به منبعی معتبر برای مطالعه درباره واقعيت غيب خود را محدود به واقعيت مشهود كرده‌اند، مسلمانان می‌توانند با اتكا به منبع معتبر قرآن كريم، پيرامون واقعيت غيب نيز به مطالعه پرداخته و توليد علم خود را بر آن مبتنی كنند.

سيدسعيد زاهد زاهدانی، دانش آموخته حوزه و دانشگاه و دانشيار گروه جامعه‌شناسی و برنامه‌ريزی اجتماعی دانشگاه شيراز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به تفاوت ديدگاه اسلامی و غربی در علم‌شناسی، عنوان كرد: ريشه اختلاف علم‌شناسی اسلامی و غربی از اينجا نشئت می‌گيرد كه ما در علوم اسلامی، علاوه بر واقعيت مشهود، واقعيت غيب را نيز به رسميت می‌شناسيم و موجه بون واقعيت غيب در علم‌شناسی اسلامی، روش‌شناسی متفاوتی را اقتضاء می‌كند.

اين دانش آموخته حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی حركت علمی غرب گفت: در حركتی كه بعد از رنسانس در اروپا شكل گرفت، واقعيت غيب به علت اين كه منبع معتبری برای مطالعه درباره آن وجود نداشت، كنار گذاشته شد و غربيان فقط به واقعيت مشهود پرداختند و بنابراين با اتكا به عقل و تجربه، science يا علوم تجربی به وجود آمد.

وی افزود: در جهان اسلام به علت وجود منبع معتبر قرآن كريم مسلمانان می‌توانند پيرامون واقعيت غيب نيز به مطالعه پرداخته و توليد علم خود را بر آن مبتنی كنند. بنابراين در علم اسلامی تلاش می‌شود تا با توجه به منبع اصيل قرآن كريم، ميان دين، عقل و تجربه رابطه برقرار شود و آنچه لازمه برقراری اين رابطه و توليد علم اسلامی است، منطق و روش‌شناسی جديدی است كه بتوانيم براساس آن نظريه‌پردازی كنيم.

در علم اسلامی تلاش می‌شود تا با توجه به منبع اصيل قرآن كريم، ميان دين، عقل و تجربه رابطه برقرار شود و آن چه لازمه برقراری اين رابطه و توليد علم اسلامی است، منطق و روش‌شناسی جديدی است كه بتوانيم براساس آن نظريه‌پردازی كنيم

عضو هيئت علمی دانشگاه شيراز با اشاره به اين كه تحول در علوم انسانی از اوايل انقلاب مطرح و مورد توجه بوده است، عنوان كرد: از اوايل انقلاب شيوه‌های مختلفی از توليد علوم انسانی براساس مبانی اسلامی، به ويژه در حوزه‌های علميه و به خصوص حوزه علميه قم طراحی شد و روش‌های گوناگونی شكل گرفت كه از اين ميان می‌توان به رويكرد آيت‌الله العظمی جوادی آملی، موضع آيت‌الله مصباح و هم‌فكران ايشان و رويكرد فرهنگستان علوم اسلامی، به عنوان اصلی‌ترين رويكردهای علم‌شناسانه اسلامی موجود در كشور اشاره كرد.

زاهد درخصوص رويكرد علامه جوادی آملی اظهار كرد: ايشان ميان علوم تجربی و علوم انسانی تفاوتی قائل نمی‌شوند و معتقدند كه اگر ما به علم واقعی تجربی دست پيدا كنيم، اين علم تجربی با آنچه كه در قرآن كريم آمده است، مغايرت نخواهد داشت، چون همان كسی كه بيان كننده قرآن است، آفريننده طبيعت و قوانين حاكم بر طبيعت نيز هست. بنابراين چون اين دو بايد هماهنگ باشند، اگر ما در مطالعات تجربی‌مان به مواردی برخورديم كه با قرآن مغاير بود، متوجه می‌شويم كه تجربه ما ناقص بوده و دچار خطا و اشتباه شده‌ايم، اما می‌توانيم بر تجربياتی كه با قرآن هماهنگ است، به عنوان قوانين الهی و علم الهی تأكيد كنيم و بر آنها تكيه داشته باشيم و در اين امر تفاوتی ميان علوم تجربی و علوم انسانی نيست.

وی با اشاره به موضع آيت‌الله مصباح و شاگردان وی درباره علم اسلامی بيان كرد: اين گروه اعتقاد دارند كه ما می‌توانيم با اتكا به احكام و دانش‌های وحيانی، فرضيه‌ها و سؤالاتی را در حوزه موضوعات اجتماعی و انسانی طرح كنيم و با روش‌های موجود پيرامون آن فرضيات و سؤالات به تحقيق و پژوهش بپردازيم. در پايان نيز با تطبيق نتايج به دست آمده با دانش‌ها و متون وحيانی مانند قرآن و روايات، نتايج مغاير را كنار می‌گذاريم و می‌توانيم نتايج غير مغاير را به عنوان دانش اسلامی اخذ كنيم.

زاهد در تشريح موضع فرهنگستان علوم اسلامی نيز گفت: براساس موضع گروه ديگری كه در فرهنگستان علوم اسلامی اشتغال به پژوهش و تحقيق دارند، اعتقاد بر اين است كه ما برای دستيابی به علوم موضوعی اسلامی نياز به توليد «فلسفه چگونگی» داريم. اين گروه معتقدند كه در فلسفه اسلامی تاكنون فقط به «چيستی» و «چرايی» پرداخته شده و به «چگونگی» كه قدرت برنامه‌ريزی را به ما می‌دهد، پرداخته نشده است.

دانشيار گروه جامعه‌شناسی و برنامه‌ريزی اجتماعی دانشگاه شيراز ادامه داد: براساس مبنای فرهنگستان علوم اسلامی، ما بايد در ابتدا «فلسفه چگونگی» را با اتكاء به منابع دينی و قرآن كريم و سيره معصومين(ع) به دست بياوريم و بعد براساس آن، به نظريه‌پردازی حول موضوعات مختلف بپردازيم و سپس براساس آن نظريات، طرح‌های عملی و اجرايی تنظيم كنيم. بنابراين كار تحقيقاتی اين گروه از سه مرحله تدوين فلسفه چگونگی، نظريه‌پردازی و كاربرد نظريه تشكيل می‌شود.

وی با بيان اين كه تاكنون هيچ توافق يقينی بر هيچ كدام از اين نحله‌ها شكل نگرفته است، گفت: اما در نهايت به نظر می‌رسد كه با توجه به مبانی فرهنگستان علوم اسلامی می‌توان به نحوی تفصيلی‌تر به تدوين علوم انسانی اسلامی پرداخت.

جمعه 5 آبان 1391  8:18 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

آغاز كلاس‌های آموزش قرآن در مؤسسه محمدرسول‌الله(ص) بوشهر

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: كلاس‌های آموزش قرآن كريم در محل مؤسسه قرآنی محمدرسول‌الله(ص) شبانكاره از توابع بوشهر آغاز شده است و تا پايان آبان‌ماه جاری ادامه می‌يابد.

آمنه رمضانی، مدير اجرايی مؤسسه محمدرسول‌الله(ص) شبانكاره از توابع بوشهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اعلام اين خبر گفت: كلاس‌های آموزش قرآن از اول مهرماه در مؤسسه محمدرسول الله(ص) شبانكاره از توابع بوشهر آغاز شده است و تا پايان آبان‌ماه جاری ادامه می‌يابد.

وی در ادامه افزود: كلاس آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن يكی از كلاس‌های آموزشی اين مؤسسه است كه در سه كلاس آموزشی با حضور 60 نفر آغاز شده است و در هفته دو جلسه آموزشی برگزار می‌شود.

رمضانی بيان كرد: كلاس تجويد سطح 2 قرآن نيز با حضور 22 نفر از ثبت نام شدگان از مهرماه آغاز شده است و تا 4 ماه اموزشی ادامه می‌يابد.

وی در ادامه با اشاره به اين موضوع كه اين كلاس‌ها در دو گروه آقايان و بانوان اظهار كرد: از مربيان اين مؤسسه می‌توان به رقيه غلاميان‌فر و حبيب‌الله سعادت اشاره كرد.

مدير اجرايی مؤسسه محمدرسول‌الله(ص) شبانكاره در پايان خاطرنشان كرد: كلاس‌های پيش‌دبستانی قرآنی ويژه گروه سنی 3 تا 6 سال از ديگر كلاس‌های اين مؤسسه قرآنی است كه با حضور 70 نفر در طول هفته با حضور مربيانی همچون آمنه رمضانی، زهرا قليدانی و هما رمضانی برگزار می‌شود.

جمعه 5 آبان 1391  8:18 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

حضور قرآن‌آموزان جامعة‌القرآن شوش دانيال در مسابقات قرآن اوقاف

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: قرآن‌آموزان جامعة‌القرآن شوش دانيال، روز جمعه پنجم آبان‌ماه در مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خيريه شركت می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، قرآن‌آموزان جامعة‌القرآن شوش دانيال، روز جمعه پنجم آبان‌ماه در سی و ششمين دوره مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خيريه كه ويزه بانوان برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

گفتنی است كه بيش از 50 نفر از قرآن‌آموزان برای شركت در اين دوره از مسابقات كه ويژه قرآن‌آموزان بالای 16 سال و زير 16 برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.

اين مسابقه ساعت 8 صبح در بقعه دعبل‌خزاعی ويژه قرآن‌آموزان بالای 16 سال در رشته‌های حفظ 5، 10، 20 و كل قرآن كريم و قرائت و ترتيل‌خوانی و در مقطع سنی زير 16 سال در رشته حفظ 5 و 10 جزء قرآن كريم برگزار می‌شود.

اين مسابقه ويژه خردسالان نيز در رشته حفظ جزء سی‌ام برگزار می‌شود كه قرآن‌آموزان مقاطع سنی 4 تا 8 سال می‌توانند در اين مسابقه قرآنی شركت كنند و تاكنون 25 نفر از خردسالان برای شركت در اين مسابقه قرآنی ثبت نام كرده‌اند و برترين‌ها در هر رشته به مرحله استانی و سپس كشوری راه خواهند يافت.

خبرنگار: فرهه رخيصی

جمعه 5 آبان 1391  8:19 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برگزاری مسابقه حفظ قرآن در مؤسسه محبان‌الزهرا(س) تهران

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مسابقه حفظ قرآن كريم، آبان‌ماه جاری در مؤسسه محبان‌الزهرا(س) تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مسابقه حفظ قرآن كريم، آبان‌ماه جاری در مؤسسه محبان‌الزهرا(س) تهران برگزار می‌شود و اين دوره به صورت منظم و ترمی در ابتدای هر فصل آغاز می‌شود و تمامی افراد می‌توانند تنها يك روز يا دو روز در هفته در طی چند سال حافظ كل قرآن كريم شده و به فرگيری نكات تفسيری نيز بپردازند.

گفتنی است كه اين مسابقه قرآنی هر سال آبان‌ماه برگزار می‌شود و در برگزاری اين مسابقه، مؤسسات و مراكز قرآنی ديگر نيز همكاری می‌كنند.

از جمله دوره‌های آموزشی اين مؤسسه، دوره آموزش حفظ خردسالان است كه به منظور انس و آشنايی خردسالان با قرآن كريم در نظر گرفته شده كه شامل حفظ قران همراه با بازی، نقاشی و شعر است و همچنين انجام فعاليت‌های خيريه نيز در دستور كار اين مؤسسه قرآنی قرار دارد.

دوره آموزش حفظ قرآن ويژه نوجوانان نيز به منظور انس و آشنايی نوجوانان با قرآن كريم برگزار می‌شود كه شامل حفظ قرآن كريم همراه با معنی و ترجمه و نكات تفسيری است.

خبرنگار: حسينی

جمعه 5 آبان 1391  8:20 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

فعاليت مؤسسه طنين اردبيل در بيش از 10 مدرسه قرآن استان اردبيل

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه طنين اردبيل اقدام به اجرای طرح‌های قرآنی در 10 مدرسه قرآن استان اردبيل به مدت 5 ماه آموزشی كرده است.

فرشته جهان تاب، مدير مسئول مؤسسه طنين اردبيل، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اعلام اين خبر گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای كه با آموزش و پرورش اردبيل به امضا رسيده است اين مؤسسه می‌توانند در مدارس اين استان دوره‌های آموزش قرآن برگزار كند.

جهان‌تاب اظهار كرد: اين مؤسسه در نظر دارد تا از 7 آبان‌ماه جاری در بيش از 10 مدرسه استان كلاس‌های آموزش قرآن در 6 رشته آموزشی برگزار كند.

وی بيان كرد: از رشته‌های در نظر گرفته شده برای اين دوره می‌توان به مفاهيم مقدماتی قرآن، مفاهيم تكميلی قرآن، روخوانی و روانخوانی قرآن، حفظ 3 جزء قرآن، حفظ 5 جزء قرآن و تدبر در قرآن اشاره كرد.

مدير مسئول مؤسسه طنين اردبيل تصريح كرد: اين دوره‌ها با اعزام 10 نفر از مربيان مؤسسه كه دوره‌های تربيت مربی قرآن را با موفقيت گذرانده و دارای گواهينامه پايان دوره هستند برگزار می‌شود.

جهان‌تاب يادآور شد: اين دوره‌های آموزشی طبق برنامه‌ريزی‌های انجام شده و منابع در نظر گرفته شده به مدت 5 ماه آموزشی در اين استان برگزار می‌شود.

وی اظهار كرد: كلاس‌های اين دوره‌ها دو جلسه در هفته برگزار شده و در پايان دوره كسانی كه بتوانند در آزمون‌های ارشاد كه ارديبهشت‌ماه سال آينده برگزار می‌شود نمره قبولی كسب كنند گواهينامه دريافت خواهند كرد.

جمعه 5 آبان 1391  8:20 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

آزادی از تعلقات و نيل به مقام ولايت؛ فلسفه اعياد قربان و غدير

گروه انديشه: انسان در عيد قربان از قيد تعلقات آزاد شده و به مقام ولايت الهی می‌رسد؛ از سوی ديگر مولا كسی است كه خود آزاد است و انسان‌ها را از بند رقيت آزاد می‌كند و لذا مولا علی(ع) در عيد غدير، به مقام ولايت منصوب ‌شد تا انسان‌ها را از تعلقات آزاد كند.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدرضا مصطفی‌پور، عضو هيئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به بيان نكاتی درباره فضائل ماه ذی‌الحجه، عيد قربان و اسرار آن و نيز ارتباط عيد قربان با عيد غدير پرداخت.

وی اظهار كرد: ذی‌الحجه ماه پرمعنا و پرمعنويت سال است و به اعتبار حوادث و وقايعی كه در آن واقع شده، ارزش و اعتبار دوچندان يافته است. ذی‌‌الحجه ماه ذكر و ياد خداست كه قرآن كريم از روزهای آن به عنوان «ايام معدودات» (بقره/203) ياد كرده است. عيد قربان يكی از اعياد مهم الهی است و انسان در آن به حدی از تكامل می‌رسد كه خو را از همه تعلقات و وابستگی‌های مادی آزاد می‌كند.

عضو هيئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: حضرت ابراهيم خليل(ع) با باور توحيدی بسيار والا و بالا و براساس رؤيايی كه می‌بينند، اقدام به كشتن فرزند خود می‌كنند، آن هم پسری كه خداوند در دوران پيری به ايشان عنايت كرده است؛ خداوند با اين امتحان می خواهد ايمان حضرت ابراهيم(ع) را بيازمايد.

انسانی كه خودش آزاد است، طبيعتاً می تواند انسانهای ديگر را نيز رهبری و هدايت كند و آنها را هم از رقيت و بردگی و بندگی درون و بيرون آزاد كند؛ ولذا تجلی واقعی عيد قربان و عيد غدير اين است كه انسانها در اين اعياد بايد بكوشند تا اين آزادی را در خودشان به منصه ظهور برسانند و خود را از همه تعلقهای درون و برون برهانند

وی عنوان كرد: معمولاً به لحاظ عاطفی برای انسان بسيار مشكل است كه بخواهد دست از فرزند خود بردارد و زمانی كه محبت به خدا در انسانی قوی باشد، به طور طبيعی همه اين تعلقات و وابستگی‌ها از او دور خواهد شد؛ بنابراين عيد قربان در تاريخ بشريت چهره خود را در قالب آزادی و آزادی‌طلبی نشان می‌دهد و حاجيان در اين روز به منا می‌روند تا به اين سمبل جامه عمل بپوشانند.

اين محقق و پژوهشگر گفت: حاجی عرفات را پشت سر گذاشته و تنها با دو تكه لباس بی‌رنگ وارد سرزمين منا می‌شود و اولين كار او پس از حضور در آن سرزمين، رمی جمرات سه‌گانه است و همه اينها سمبل همان اقدام حضرت ابراهيم(ع) است كه شيطان را هنگام ممانعت او از اجرای حكم الهی در ذبح حضرت اسماعيل(ع)، با پراندن سنگ از خود، رجم كردند.

وی ادامه داد: بنابراين حاجی با رمی جمرات در واقع با يك سلسله فعاليت‌های سلوكی، شيطانی را كه می‌خواهد او را وابسته كند و حريت او را بگيرد، رجم كرده و از خود دور می‌كند. از اين جهت، عيد قربان عيد بزرگی است و همچنان كه برخی از بزرگان اهل معرفت گفته‌اند، قربان به معنای بريدن سر طمع از وجود انسان است، چون ريشه همه اين تعلق‌ها و وابستگی‌ها طمع‌ورزی است.

آزادگی؛ از قربان تا غدير

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور درباره ارتباط عيد قربان با عيد غدير گفت: در عيد قربان انسان از قيد تعلقات آزاد شده و به مقام ولايت الهی می‌رسد. از سوی ديگر می دانيم كه واقعيت ولايت و مولويت بعد از پيغمبر(ع) در علی بن ابيطالب(ع) ظهور می‌كند؛ زمانی كه پيامبر(ع) در روز غدير، ولايتشان را بر جميع مؤمنان اعلام كردند و خطاب به آنان فرمودند: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله».

عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم عنوان كرد: اين مولا كسی است كه به قول مولوی، «كيست مولا آنكه آزادت كند * بند رقيت ز پايت بركند» و كسی می‌تواند انسان‌ها را از بند رقيت آزاد كند كه خود آزاد باشد و علی بن ابيطالب(ع) نيز از آن جهت كه از هر نوع تعلق آزاد است، به امر الهی به مقام ولايت پيامبر(ص) منصوب می‌شود و مأموريت او نيز آن است كه انسان‌های ديگر را از تعلق‌ها و وابستگی‌ها آزاد كند.

وی تصريح كرد: بنابراين اگر ما بخواهيم ارتباطی بين عيد قربان و عيد غدير برقرار كنيم، اساس آن همين مسئله آزادی و آزادگی است و چهره واقعی اين آزادی زمانی در انسان نمايان می‌شود كه انسان به توحيد؛ يعنی مقام محبت خاص خدا برسد. انسان به توحيد رسيده مانند حضرت ابراهيم(ع) و علی بن ابيطالب(ع) قهرمان توحيد می شود.

اين محقق و پژوهشگر اضافه كرد: از همين روست كه علی(ع) حتی در آنجا كه مصالح مسلمين ايجاب می‌كند، برای حفظ كيان اسلام در برابر خطرات، هنگام غصب خلافت خود سكوت می‌كنند، در حالی كه شرايط بری ايشان بسيار سخت بوده و به فرموده خودشان، «و صبرت و فی العين قذی و فی الحلق شجی ...»؛ با اين حال تعلقی به حكومت ندارند و اين حاكی از همان مقام آزادی و حريت اميرالمؤمنين(ع) است.

وی اضافه كرد: انسانی كه خودش آزاد است، طبيعتاً می تواند انسانهای ديگر را نيز رهبری و هدايت كند و آنها را هم از رقيت و بردگی و بندگی درون و بيرون آزاد كند و لذا تجلی واقعی عيد قربان و عيد غدير اين است كه انسانها در اين اعياد بكوشند تا اين آزادی را در خودشان به منصه ظهور برسانند و خود را از همه تعلقات درون و برون برهانند و اگر چنين كاری كنند، طبيعتاً قدر اين عيد بزرگ را دانسته اند و زمينه بهره برداری از آن را در خودشان ايجاد كرده اند.

جمعه 5 آبان 1391  8:20 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برگزاری كلاس «غديرپژوهی» در مؤسسه بيت‌الاحزان استهبان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: كلاس «غديرپژوهی» به مدت چهارماه در مؤسسه بيت‌الاحزان استهبان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، كلاس «غديرپژوهی» به مدت چهارماه در مؤسسه بيت‌الاحزان استهبان برگزار می‌شود و اين كلاس از اواخر شهريورماه آغاز ‌شده است و تا آذرماه سال‌جاری ادامه دارد.

ثبت نام برای شركت در اين كلاس از اول شهريورماه آغاز شد و تا 26 اين ماه ادامه داشت، اين كلاس با استفاده از كتاب خطبه غدير برگزار می‌شود و ظرفيت پذيرش اين دوره 20 الی 25 نفر است.

اين كلاس ويژه بانوان و آقايان برگزار می‌شود و در دی‌ماه سال‌جاری آزمون كتبی و شفاهی برگزار می‌شود و به برترين‌ها كمك هزينه سفر به كربلا اعطا می‌شود.

سطح كلاس‌ها هم با وجود اساتيد خبره‌ای كه حضور دارند بسيار خوب است و اين كلاس‌ها برای تشنگان معرفت دينی چه كسانی كه اطلاعات آنها در اين زمينه خيلی كم هست و چه كسانی كه اطلاعات مناسبی در اين زمينه دارند، تأثيرگذار است.

شركت‌كنندگان در اين كلاس‌ها می‌توانند سؤالات و شبهات دينی خود را از اساتيد حاضر در جلسات بپرسند و پاسخ‌های لازم را دريافت كنند.

خبرنگار: نرگس پورحاجی

جمعه 5 آبان 1391  8:20 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برگزاری دوره تربيت آموزشيار قرآن در مؤسسه ندای قرآن بابلسر

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دوره تربيت آموزشيار قرآن ويژه بانوان فعال قرآنی در مؤسسه ندای قرآن بابلسر برگزار می‌شود.

زينب رخش‌بهار، مدير مؤسسه ندای قرآن بابلسر در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره برگزاری اين دوره آموزشی گفت: دوره تربيت آموزشيار قرآن به مدت دو روز در هفته ويژه بانوان فعال قرآنی در مؤسسه ندای قرآن بابلسر برگزار می‌شود.

وی با بيان اين كه اين دوره آموزشی به منظور ترويج و تعميق فرهنگ غنی قرآن كريم و توسعه فراگير انس با قرآن بين مردم و تربيت مربيان كارآمد در زمينه آموزش‌های قرآنی در حال برگزاری است، اظهار كرد: شركت‌كنندگان در اين دوره ضمن آموختن و كسب مهارت در زمينه‌های روانخوانی، قرائت، ترجمه و مفاهيم قرآن كريم و روش‌های تدريس اين مهارت‌های قرآنی در سطوح عمومی و متوسطه و برای آموزش به مقاطع مختلف سنی از پيش‌دبستانی تا بزرگسالان، می‌توانند در ساير مراكز قرآنی به فعاليت بپردازند.

رخش‌بهار عنوان كرد: به برترين‌ها در اين دوره از طرف دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامی گواهينامه داده می‌شود.

مدير مؤسسه ندای قرآن بابلسر خاطرنشان كرد: شركت‌كنندگان در اين دوره علاوه بر آموزش علوم قرآنی با احكام و اخلاق اسلامی نيز آشنا می‌شوند.

جمعه 5 آبان 1391  8:21 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

برگزاری آزمون تربيت معلم قرآن در مؤسسه حنانه اردبيل

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: آزمون تربيت معلم قرآن 18 آبان‌ماه جاری در مؤسسه حنانه اردبيل برگزاری می‌شود.

گلی حاتمی، مدير مسئول مؤسسه حنانه اردبيل، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اعلام اين خبر گفت: آزمون تربيت معلم قرآن با حضور بيش از 37 نفر از قبول شدگان در آزمون كتبی ورودی اين دوره در مؤسسه حنانه اردبيل برگزار می‌شود.

وی در رابطه با زمان برگزاری آزمون شفاهی ورودی اين دوره اظهار كرد: اين دوره مربوط به دوره تربيت معلم حفظ قرآن است كه آزمون شفاهی آن با حضور شركت‌كنندگان 18 آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود.

حاتمی بيان كرد: آزمون شفاهی اين دوره در دو رشته حفظ 5 جزء قرآن و قرائت سطح 4 قرآن در مكان اين مؤسسه قرآنی برگزار می‌شود و قبول شدگان وارد كلاس‌های آموزشی دوره می‌شوند.

مدير مسئول مؤسسه حنانه اردبيل با اشاره به اين موضوع كه ظرفيت پذيريش در اين دوره 25 نفر است، تصريح كرد: كلاس‌های اين دوره آموزشی پس از مشخص شدن نتايج از آذرماه سال جاری اغاز شده و به صورت فشرده طی يك ماه برگزار می‌شود.

حاتمی در پايان خاطرنشان كرد: كلاس‌های اين دوره در طول هفته برگزار شده و در پايان نيز به قبول شدگان آزمون‌های پايانی گواهينامه اهدا می‌شود.

جمعه 5 آبان 1391  8:21 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تصميمات شورای حمايت برای توليد تئاتر دينی تبديل به جريان فردی شده است

گروه هنر: تشكيل شورای حمايت از آثار نمايشی اتفاق خوبی بود كه اگر اعضای آن از ميان متخصصان تئاتر انتخاب می‌شدند شاهد رونق توليد آثار فاخر نمايشی بوديم اما از آنجا كه ملاك و معيار مشخصی در ارزيابی آثار نمايشی توسط اعضای اين شورا وجود ندارد لذا تبديل به جريان فردی شده است.

رسول نقوی، بازيگر و كارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: تشكيل شورای حمايت از آثار نمايشی يا هر شورا و انجمن هنری در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اين دليل است كه آنچنان طرح مسائل و امور فرهنگ و هنر كشور خطير و حساس است كه بايد هر يك را به دست افراد متخصص و اصطلاحاً كاربلد سپرد.

وی ادامه داد: اين مسئله بسيار مفيد است و نشان از توجه مسئولان فرهنگ و هنر نسبت به پرداخت كارشناسانه به مقولات گوناگون فرهنگی و هنری دارد اما نكته مورد غفلت در آن اين است كه گسترش و بسط هر يك از اين جريانات در قالب تشكيل شورا و كميته‌های كارشناسی آفتی ديگری را به دنبال دارد و آن اينكه فرصت را از مسئولان برای نظارت مؤثر بر فعاليت هر كدام از آنها می‌گيرد.

بررسی و عيارسنجی تئاتر فاخر رسالت اصلی شورای حمايت از آثار نمايشی است

اين كارگردان تئاتر تصريح كرد: در مورد شورای حمايت از آثار نمايشی نيز همين مسئله اتفاق افتاده است يعنی نفس تشكيل اين شورا در ابتدا امری مقدس و قابل تأمل بوده است و براين اساس قرار بوده كه آثار نمايشی و عمدتاً آثار فاخر دينی و ارزشی در اين شورا ارزيابی و عيارسنجی شده و مورد حمايت قرار گيرند.

نقوی افزود: البته در عمل شاهد چنين مسئله نبوده و به دليل چند لايه بودن حوزه تصميم‌گيری توليد تئاتر كه پيش از اين بررسی نمايش به عهده شورای نظارت و ارزيابی بود و حال چند شورا و كارگروه تخصصی ديگر نيز به وجود آمده لذا به نظر من عملكرد شورای جمايت از آثار نمايشی به حال خود واگذار شده و هيچ نظارتی بر صلاحيت و يا عدم صلاحيت اعضای آن در تصميم گيری برای توليد تئاتر رخ نمی‌دهد.

وی تأكيد كرد: در بررسی عملكرد شورای حمايت از آثار نمايشی به ويژه در بعد حمايت از توليد آثار فاخر دينی و ارزشی بايد دو مسئله را در نظر داشت اول اينكه هسته اين شورا را چه افرادی تشكيل می‌دهند كه در جواب بايد بگويم افراد تشكيل دهنده آن سابقه درخشانی در زمينه مديريت تئاتری نداشته و عموماً تخصصی در زمينه روند توليد تئاتر و مشكلات بر سر راه آن ندارند.

در شيوه نامه ابلاغی شورای حمايت تنها به موارد كلی برای حمايت از تئاتر دينی اشاره شده است

نقوی در ادامه گفت: دومين مسئله در ارزيابی كار اين شورا اينكه بايد بررسی شود كه آيا ايشان در بررسی و اعمال نظام حمايتی از اصول و آئين‌نامه مشخص و مدونی پيروی می‌كنند كه باز در جواب بايد گفت، در شيوه‌نامه ابلاغی تنها به موارد مورد حمايتی در توليد تئاتر به شكل كلی پرداخت شده است و بايد اين شيوه‌نامه به جزئيات بيشتری در مصاديق حمايت از اثار بپردازد.

وی در پايان گفت: نتيجه چنين خلأيی اينكه اعضای اين شورا به اعمال سليقه در برخورد با آثار متقاضی حمايت پرداخته و با توجه به عدم تخصص كافی جريان رسيدگی به آثارنمايشی به جريانی فردی تبديل شده كه نارضايتی‌هايی نيز به دنبال دارد.

جمعه 5 آبان 1391  8:21 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها