گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد: مؤسسات قرآنی برای جلوگيری از آسيبهای حفظ قرآن بايد از تمركز بر حفظ ظاهری آيات پرهيز كنند، زيرا حفظ قرآن بدون توجه به معنا و مفهوم آيات كلام وحی از تأثيرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود.
|
احمد زرنگار، مشاور قرآنی و امور دينی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی |
احمد زرنگار، مشاور قرآنی و امور دينی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با ارائه راهكارهايی برای ارتقای حفظ قرآن در جامعه از سوی مؤسسات قرآنی گفت: بحث حفظ قرآن از جمله اموری است كه ابتدا انگيزه بالا میخواهد و بعد از انگيزه بايد مخاطبان با خواندن قرآن آشنا شوند؛ مخاطبان در هر سنی كه باشند نمیتوانند بدون گذراندن پيشنيازها وارد دوره حفظ قرآن شوند كه اين ايجاد انگيزه میتواند به عنوان راهكاری در برنامههای آموزشی مؤسسات قرآنی گنجانده شود.
عضو شورای سياستگذاری ارزيابی حفاظ قرآن كشور ضمن تأكيد بر برگزاری دورههای پيشنياز عنوان كرد: با توجه به جلسات قرآنی كه برگزار میشود، مشاهده میشود كه هنوز مخاطبان در روخوانی قرآن مشكل دارند و با صحيحخوانی آيات الهی آشنا نيستند، اين افراد در حفظ قرآن نيز مشكل خواهند داشت؛ در اين رابطه نبايد به صورتی فعاليت كرد كه گزارشات ارائه شده از سوی مراكز حقيقی نباشند. فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره 10 ميليون حافظ قرآن، قطعاً همراه با شرط و شروطش بوده است؛ لذا نبايد شتابزده عمل كرده و به آمار بسنده كنيم.
اين كارشناس قرآن در ادامه بيان كرد: در جلساتی كه در برخی مؤسسات برگزار میشود و آزمونهايی كه بهعمل میآيد، مشاهده میشود كه در روخوانی و مفاهيم قرآن كريم ضعفهايی وجود دارد و اگر حفظ فقط، حفظ بدون توجه به معنا و مفاهيم باشد، قطعا هدف غايی آن ناتمام خواهد ماند.
عضو هيئت علمی دانشگاه: |
در زمينه حفظ قرآن كتب متعددی نگارش شده و بخشهای متعددی دارد كه در آنها از نظر زمان و مكان و نيت حافظ راهكارهايی ارائه شده است و مهم اين است كه افراد اراده كنند و اهميت حفظ قرآن برای آنها تثبت شده باشد |
وی با اشاره به آسيبهای حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی افزود: به آسيبهای حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی بايد توجه شود، اساتيد باتجربه انتخاب شده و آموزشهای صحيحخوانی و فصيحخوانی در ابتدا ارائه شود، در اين زمينه نبايد قرآن را شتابزده و سريع حفظ كرد، بايد با تدبر باشد تا در قرآنآموز تأثيرگذار باشد، البته شركت مؤسسات در برگزاری اين دورههای آموزشی قابل تقدير است، ولی بايد آسيبها در نظر گرفته شود.
زرنگار با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی ـ مردمی در ايجاد جذابيت دورههای حفظ برای تحقق منويات رهبری در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، درباره اين كه مؤسسات قرآنی چه ساز و كار انگيزشی برای جلب مشاركت عمومی جهت شركت در اين طرح در نظر گرفتهاند، گفت: جذب مخاطب مقولهای است كه نياز به كار روانشناسی دارد و اساتيد علومتربيتی كه با علوم دينی آشنا هستند بايد در مؤسسات دعوت شوند و اتاق فكری وجود داشته باشد.
تبليغات وسيع در زمينه حفظ قرآن صورت پذيرد
وی ادامه داد: حمايتهای مادی نيز تأثيرگذار است و بايد ارزش آموزش قرآن تبيين شود؛ خانوادهها با اين آموزهها آشنا شوند، زيرا از وظايف پدر و مادر است كه از كودكی فرزند خود را با آيات قرآن آشنا كنند، لذا برای ايجاد انگيزه بين نوجوانان و جوانان بايد فرهنگسازی صورت بپذيرد.
عضو هيئت علمی دانشگاه تصريح كرد: بعضی مراكز در اين زمينه توفيقات خوبی داشتهاند و قرآنآموزان را به خوبی مورد تشويق قرار میدهند كه البته با توجه به بودجههايی كه در اختيار آنها قرار گرفته است، هميشه تشويقها مادی نيست و تشويقهای معنوی نيز مانند معرفی حفاظ و قاريان برتر قرآن تأثيرگذار است و اين حركتها نياز به كارهای مطالعاتی دارد و تبليغات وسيع بايد در اين زمينه صورت پذيرد.
برای ایجاد انگیزه در زمینه حفظ قرآن باید سرمایهگذاری و فکر شود
مشاور قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بيان اين كه برای ايجاد انگيزه بايد سرمايهگذاری شده و جلسات متعدد تشكل شود، اظهار كرد: در زمينه حفظ قرآن كتب متعددی نگارش شده و بخشهای متعددی تدوين شده است كه در آنها از نظر زمان و مكان و نيت حافظ راهكارهايی ارائه شده است، مهم اين است كه افراد اراده كنند و اهميت حفظ قرآن برای آنها تثبت شده باشد.
احمد زرنگار: |
در جلساتی كه در مؤسسات بهخصوص برگزار میشود و آزمونهايی كه بهعمل میآيد، مشاهده میشود كه در روخوانی و مفاهيم قرآن كريم ضعفهايی وجود دارد و اگر حفظ فقط، حفظ بدون توجه به معنا و مفاهيم باشد، قطعا كار حفظ ناتمام خواهد ماند |
وی تأكيد كرد: در اين راستا در درجه اول بايد به معنويت اين كار توجه شود كه اگر قرآن در سينه آنها باشد تا ابد همراهشان خواهد بود و توجه به معنا مفهوم هم كار حفظ قرآن را آسان میكند.
زرنگار استفاده از كتابها و نرمافزارهای طراحی شده را از عوامل مؤثر در زمينه حفظ قرآن عنوان كرد و افزود: كتابها و نرمافزارها بسيار تأثيرگذار هستند و در آنها راهكارهای مؤثر برای حفظ كلام وحی ارائه شده است و قرآنآموزان بايد حتماً زمان خاصی را برای حفظ قرآن اختصاص دهند.
عضو شورای سياستگذاری ارزيابی حفاظ قرآن كشور در پايان در رابطه با اين كه چگونه میتوان در اجرايی كردن طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن از امكانات و توانمندیهای ساير نهادها بهرهمند شد، خاطرنشان كرد: بودجهای كه به فعاليتهای قرآنی اختصاص داده شده در حال حاضر كافی است و بايد بجا صرف شود و از اساتيد خبره برای برگزاری دورهها استفاده شود؛ لازم است تا مؤسسات در اين زمينه با يكديگر و با ساير نهادها فعاليتهای مشاركتی انجام دهند تا مركز خاصی تحت فشار قرار نگيرد.
|