0

سکوی اخبار قرآنی: قرآن پژوهی،قرآن شناسی و....

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

آیت‌الله علوی گرگانی:

مداحان از قرائت اشعار موهن در وصف حضرت زهرا(س) پرهیز کنند

گروه سیاسی و اجتماعی: آیت‌الله محمد علوی گرگانی از استادان برجسته حوزه علمیه در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای بزرگداشت ایام فاطمیه تاکید کرد: مداحان از قرائت اشعار موهن در وصف حضرت زهرا(س) پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)شعبه قم به نقل از دفتر آيت‌الله‌العظمی سيدمحمد علوی گرگانی، این مرجع تقلید در بيانيه خود به مناسبت بزرگداشت ايام فاطميه اول و دوم بيان داشت: ايام شهادت حضرت صديقه كبری فاطمه زهرا (س) ايام حزن و مصيبت حضرت امام زمان (عج) فرا رسيد، ايامی كه قلب دوستداران و ارادتمندان اين خاندان را جريحه‌دار كرده است.

وی در ادامه با بيان اينكه ايام فاطميه به عنوان مصيبةالعظمی برای اهل بيت عصمت و طهارت مطرح است، اظهار داشت: اين مصيبت را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج)، حوزات علميه، مراجع تقليد، مقام معظم رهبری و همه ارادتمندان به صديقه كبری تسليت می‌گويم؛ لذا شايسته و بايسته است كه مؤمنان، محبان و ولايتمداران آستان مقدس آل الرسول در مجالسی كه به اين مناسبت در سراسر كشور امام زمان (ع) در دهه اول و دهه دوم برگزار می‌شود با خلوص نيت شركت كرده و معارف اهل بيت (ع) را فرا گرفته و بدان‌ها عمل كنند.

آيت‌الله علوی گرگانی در این بیانیه تاکید کرده است: بر خطباء نيز لازم است كه از اين ايام كمال استفاده را برده و مناقب آن بانوی نمونه كه اسوه امامان معصوم است را بيان كنند و نحوه ولايت مداری و دفاع از ولايت آن‌ام ابی‌ها را برای دوستداران توضيح دهند.

وی يادآور شد: بر مداحان اهل بيت(ع) هم لازم است كه مصائب آن بانوی مكرمه را در قالب اشعار حماسی برای مردم بخوانند و از اشعار و كلمات موهن پرهيز كنند.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی:

وجود حضرت زهرا(س) دليل امامت اميرالمؤمنين(ع) است

گروه خبرنگاران افتخاري / حکمت حکیمی‌فر: آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی روز چهارشنبه، 16 فروردين‌ماه در آغاز درس خارج فقه خود گفت: وجود حضرت زهرا‌(س) دليل محكم امامت اميرالمؤمنين(ع) است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی، از مراجع عظام تقليد، روز چهارشنبه، 16 فروردين‌ماه، در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به ايام حزن و اندوه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار كرد: يكی از مسائل مهمی كه در اعتقادات شيعه وجود دارد، مسأله امامت است كه از اصول دين و مذهب شيعه محسوب می‌شود.

وی افزود: انسان در طول زندگی خود همواره محتاج به ولايت و هادی است، چرا‌كه برای نجات از دوراهی‌ها و وسوسه‌های شياطين، محتاج به هدايت امام و رهبری اهل بيت‌(ع) و جانشينان آنان است.

اين استاد دروس خارج حوزه علميه قم با بيان اينكه «صراط مستقيم» صرفاً اهل بيت(ع) و در رأس آن‌ها امام علی‌(ع) هستند، خاطرنشان كرد: امام ‌صادق(ع)، صراط مستقيم را اميرالمؤمنين علی‌(ع) معرفی می‌كنند كه اسوه، رهبر و راهنمای ما در هر زمانی هستند.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: مديريت، سياست و تدبير راهگشای هر جامعه است به‌طوری كه انسان برای اينكه دچار انحراف نشود، نيازمند راهنما است.

 آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی:
به تصريح صحيح بخاری، بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص)، فاطمه زهرا(س) در مقابل خلفا قيام كرد و آن‌ها را به رسميت نشناخت

آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی تأكيد كرد: وجود حضرت زهرا(س) دليل محكمی برای امامت امام علی(ع) بعد از پيغمبر(ص) بود و در اين زمينه شكی بين مسلمانان نيست.

وی تصريح كرد: حديث معروف «كسی كه امام زمان خود را نشناسد و بميرد، در مرگ جاهليت مرده است» را اهل سنت و شيعه قبول دارند، اين نشانه جايگاه بلند راهنما و رهبری اين امامان معصوم(ع) است.

اين مرجع تقليد با بيان اينكه در بيان رسول گرامی اسلام(ص) بارها جايگاه و شأن حضرت زهرا(س) بيان شده بود، افزود: بارها شخص پيامبر اسلام(ص) با بيان اينكه «فاطمه(س) پاره تن من است، رضای فاطمه(س) رضای من و رضای من رضای خدا است و يا اينكه هركسی او را بيازارد، مرا آزرده است و هركسی كه مرا بيازارد، خدا را آزرده است»، مقام حضرت زهرا(س) را تبيين كردند ولی مردم، جايگاه و مقام حضرتش را نشناختند.

اين استاد برجسته حوزه علميه قم يادآور شد: به تصريح صحيح بخاری، بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص)، فاطمه زهرا(س) در مقابل خلفا قيام كرد و آن‌ها را به رسميت نشناخت.

وی در پايان با بيان اينكه در دفن و نجواهای شبانه حضرت زهرا(س) اسراری نهفته است، گفت: چرا بايد فاطمه(س) آهسته حرف بزنند و وصيت كنند كه شبانه دفن شوند و كسی از دفن ايشان جز اهل بيت(ع) اطلاعی پيدا نكنند.

  
 


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

همايش «فاطمه زهرا(س) اسوه حيات طيبه» برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: همايش «فاطمه زهرا(س) اسوه حيات طيبه» 26 مهر‌ماه سال جاری، از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی به منظور توليد علم و ايجاد زمينه برای فعاليت‌های بنيادين و معرفت آفرين نسبت به ابعاد گوناگون شخصيت و سيره فاطمی و به لحاظ نيازمندی همه جانبه انسان در شناخت آن الگوی متعالی در همه عرصه‌ها و زمينه‌سازی عملی برای ره پويی زندگانی حضرت زهرا(س) به برگزاری همايش فاطمه زهرا(س) اسوه حيات طيبه اقدام كرده است.

محورها و موضوعات علمی همايش شامل «حيات علمی» با زير مجموعه؛ «علم فاطمه زهرا(س)،خطبه‌های فاطمه زهرا(س)، روايات فاطمه زهرا(س)، مصحف فاطمه زهرا(س)» و حيات معنوی با زير شاخه‌های «ولايت تكوينی فاطمه زهرا(س)، عصمت فاطمه زهرا(س)، عبادت فاطمه زهرا(س)، كرامات فاطمه زهرا(س)، منزلت فاطمه زهرا(س) در كتاب و سنت و ادعيه و اذكار منسوب به حضرت زهرا(س)» است.

همچنين حيات اخلاقی و تربيتی با زيرمجموعه؛ «فضايل اخلاقی فاطمه زهرا(س)، اخلاق و تربيت خانوادگی، همسرداری فاطمه زهرا(س)، تربيت فرزندان اخلاق و تربيت اجتماعی، الگوی اخلاق اسلامی» و حيات اجتماعی ــ سياسی با زيرمجموعه «بصيرت فاطمه زهرا(س)، الگوی ولايت‏ شناسی و ولايت‏ پذيری، دفاع از ولايت، غدير و فاطمه زهرا(س)، فدك و فاطمه زهرا(س) و فاطمه زهرا(س) و امر به معروف و نهی از منكر» نيز از جمله محورهای اين همايش است.

علاقه‏‌مندان همچنين می ‏توانند برای محورهای حيات فردی با زيرشاخه‌‏های «ولايت فاطمه زهرا(س)، اسماء و القاب فاطمه زهرا(س)، ازدواج فاطمه زهرا(س)، شهادت فاطمه زهرا(س)» و حيات فاطمه زهرا ار نگاه اهل سنت، اديبان، مستشرقان نيز آثار خود را ارسال كنند.

موضوعاتی كه مضمون آنها با عناوين پيشنهادی فراخوان متناسب باشد، پس از تأييد كميته علمی همايش پذيرفته می‌شود. مقالات ارسالی نيز نبايد در ديگر همايش‌های علمی، مجلات و فصلنامه‌های پژوهشی در داخل و خارج از كشور ارائه و يا چاپ شده باشد.

بنابراين گزارش، مقالات به زبان‌های فارسی، عربی و انگليسی پذيرفته شده و به نويسندگان مقالات برتر هدايايی نفيسی اهدا می‌شود.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

كتابخانه مجلس «لوح مطبوعات دينی 4» را منتشر كرد

گروه فضای مجازی: «لوح مطبوعات دينی 4» شامل هفته‌نامه «پرچم اسلام» و روزنامه «وظيفه» توسط كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی، چهارمين لوح فشرده از مجموعه لوح‌های دينی توسط كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

از اين مجموعه «لوح مطبوعات دينی1» حاوی «نامه فروغ علم»، «گنج شايگان»، «مردان خدا»، «دارالسلام»، «همايون»، «تعليمات اسلامی»؛ «لوح مطبوعات دينی2» شامل «ايمان»، «جلوه»، «خرد»، «معارف»، «بيكار» و «لوح مطبوعات دينی3» دربرگيرنده «رواق»، «الاسلام» شيراز، «دعوه الحق»، «پرچم اسلام»، «دنيای اسلام»، «نهضت اسلام» (تقوی) و «نهضت اسلام» (كاشانی) است.

چهارمين لوح مطبوعات دينی نيز شامل هفته‌نامه «پرچم اسلام» و روزنامه «وظيفه» است و توسط كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی در قالب يك DVD منتشر و روانه بازار شده است.

مسعود برزين در شناسنامه مطبوعات ايران از 1215 تا 1357شمسی در معرفی هفته‌نامه پرچم اسلام نوشته است: «پرچم اسلام هفته‌نامه دينی/ طبی. ناشر افكار كليه اجتماعات دينی. دكتر سيد عبدالكريم فقيهی شيرازی. زيرنظر هيئت تحريری. كسی كه در بهمن 1327 به سوی پهلوی دوم تيراندازی كرد كارت خبرنگاری اين هفته‌نامه را داشت. تهران. سال‌های 30/ 1325 ش 51/ 1946م.»

برزين همچنين در كتاب خود «شناسنامه مطبوعات ايران» روزنامه وظيفه را اينگونه معرفی كرده‌ است: «وظيفه روزنامه سياسی اجتماعی. سه شماره در هفته. ناشر افكار دفتر نشريات دينی منشور نور. عضو جبهه استقلال. طرفدار حزب اراده ملی. عضو جبهه مطبوعات متفق ايران. سيد محمدباقر موسوی حجازی. زيرنظر خالصی‌زاده. به‌ جای نور و هور هم منتشر شد. توقيف. ايران‌نو به‌ جای آن ظاهر شد. دو دوره انتشار. تهران. سال‌های 41/ 1323 ش 62/1944 م.»


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

سومين همايش طب الرضا(ع) برگزار می‌شود

گروه سلامت: دبير سومين همايش طب الرضا(ع) گفت: سومين همايش علمی و پژوهشی طب الرضا(ع) 20 و 21 ارديبهشت سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

هادی منوری، دبير سومين همايش طب الرضا(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اين مطلب، گفت: سومين همايش علمی و پژوهشی طب الرضا(ع) 20 و 21 ارديبهشت سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری اين همايش، گفت: اين همايش با هدف ترويج طب اسلامی و توجه به طب سنتی و فرهنگ غنی طب ايرانی اسلامی در مشهد برگزار می‌شود تا مشهد به عنوان شهری كه بارگاه ملكوتی امام رضا(ع) در آن قرار دارد ميزبان علاقمندان فرهنگ طب اسلامی باشد.

منوری با اشاره به محورها و بخش های مختلف اين همايش، گفت: محورهای سومين همايش علمی پژوهشی طب الرضا(ع) در سه بخش مبانی شامل: مفهوم شناختی طب اسلامی و طب سنتی و مبانی متدولوژيك طب اسلامی و طب سنتی، كاربردها: شامل طب اسلامی و اقتصاد

و طب اسلامی، سنتی و خانواده و موضوع ويژه شامل سلامت جسم و روح در سيره رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: اين همايش علمی و پژوهشی از سال آينده به صورت بين المللی برگزار می‌شود.

منوری با اشاره به اينكه تا كنون 214 مقاله به دبيرخانه ارسال شده است، افزود: از بين 214 مقاله رسيده 15 مقاله به صورت سخنرانی و 50 مقاله به صورت پوستر ارايه می‌شود و شركت در اين همايش دارای7 امتياز بازآموزی است.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:13 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

منتخبان جشنواره‌های هنری در زيباسازی شهر با نمادهای قرآنی به كار گرفته شوند

گروه هنر: استفاده از منتخبان جشنواره‌های هنری و آثار آنان به شهرداری توصيه می‌شود، زيرا اين آثار مراحل نرم‌افزاری و مطالعاتی خود را گذرانده‌اند و قابليت‌های موجود در آن‌ها توسط گروهی از كارشناسان تائيد شده است.

 

سيدعباس ميرهاشمی، هنرمند عكاس و عضو هيئت موسس انجمن ملی عكاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: ما هر آن چيزی كه نمايشی از بود يك واقعيت يا حقيقت باشد به عنوان نماد می‌شناسيم. اطراف ما پر از نمادهايی است كه ما با آن‌ها در طول روز ارتباط داريم و با آن‌ها زندگی می‌كنيم و از آ‌ن‌ها الهام می‌گيريم. از نوع چيدمان آن‌ها می‌توانيم لذت ببريم و هركدام از نمادها نشان دهنده صدها فرهنگی است كه آدم‌ها در آن رشد كرده‌اند.

وی افزود: در سطح جامعه نمادهای قرآنی بسيار زيادند؛ قرآن با آيات روشن و واضحش اشاره به تمام ابعاد زندگی دارد و به همه جريان‌های جامعه در تمام گرايش‌ها اشاره می‌كند.

ميرهاشمی اظهار كرد: به عنوان مثال اگر بخواهيم در لحظه‌هايی كه مربوط به لحظه‌های عاشورايی است با سطحی‌نگری اثری با موضوع عاشورا تهيه كنيم، به سرعت به ياد سينه‌زنی‌ها، عزاداری‌ها و پرچم‌هايی می‌افتيم كه به اين عنوان برافراشته شده است؛ اما اگر به نگاهمان كمی عمق دهيم می‌بينيم كه اثری متفاوت خلق می‌شود، چرا كه پيام روز عاشورا فقط اين نيست كه عزاداری كنيم و پرچمی را برافراشته كنيم.

وی ادامه داد: پيام عاشورا نماد ظهر عاشورا هم هست، پيام عاشورا پايداری و ايثار و عبادت است. پس در شناخت اين مضامين بايد توجه بيشتری كنيم و پژوهش عميق‌تری انجام دهيم تا بتوانيم اين موضوع را بيان و تبيين كنيم و در جامعه رواج دهيم تا نگاه‌ها به اين سمت سوق پيدا كند.

عضو هيئت موسس انجمن ملی عكاسی ذكر كرد: زندگی جاری مردم پر از نمادهای قرآنی است. تبسم بر چهره يك شهروند و يا محبتی كه بين افراد رد و بدل می‌شود، می‌تواند يك نماد قرآنی باشد.

وی در مورد ارزيابی چهره شهر گفت: آنچه در چيدمان شهر شاهد آن هستيم می‌تواند قوی‌تر و غنی‌تر از آنچه كه هست باشد؛ در برخی جاها، اجرا و سرعت كار، فكر كردن به موضوع به اندازه مطلوب را از ما سلب می‌كند. ما معمولاً صرفا به فكر اجرا هستيم؛ اين موضوع موجب می‌شود نمادهای ارائه شده توسط ما، ويژگی‌های گويايی، زيبايی و ماندگاری در ذهن را در خود نداشته باشند.

ميرهاشمی ادامه داد: طبيعی است كه اين روند ما را از آنچه كه بايد باشد غافل می‌كند و سطح سليقه جامعه در پی نادرست بودن طراحی، ايده‌پردازی و اجرا، پائين می‌آيد، كه اين قطعاً با خواسته‌های قرآن يكی نيست؛ زيرا ما از سوی قرآن هميشه به رشد و پيشرفت، كسب علم، اجرای درست، برنامه‌ريزی و داشتن برنامه و افق بالا توصيه شده‌ايم. در اين راه ما بيشتر از اينكه به اصلاح فضای بيرونی فكر كنيم بايد در درون خود كنكاشی داشته باشيم تا رفتارها و طراحی‌هايمان را اصلاح كنيم.

وی در پاسخ به اولويت‌بندی هنرهای تجيسمی در توانايی انتقال مضامين قرآنی گفت: هنرهای تجسمی از يكديگر منفك نيستند؛ هم‌اكنون فضا به سويی پيشرفته است كه با تلفيق هنرهای مختلف رشته‌های ميان‌رشته‌ای خلق شده است و دامنه رشته‌های مختلف هنری به يكديگر متصل شده است. همه رشته‌های تجسمی، از رشته‌های مطرح گرفته تا ريزرشته‌هايی كه با نام هنر ثبت نشده‌اند، می‌توانند مفيد باشند و انتقال‌دهنده پيام‌های معنوی و آموزشی باشند. هنرهای ميان‌‌رشته‌ای در خيلی جاها ديده می‌شوند. شما اين نوع هنرمندی را می‌توانيد در منزل يك كدبانوی خانه‌دار و يا بر سر مزار شهدا در مناسبت‌های مختلف ببينيد.

ميرهاشمی در مورد ارتباط ميان هنرمندان با شهرداری اظهار كرد: اين ارتباط نسبت به گذشته بسيار بهتر شده است، اما رشد صحيح اين ارتباط جای بسيار دارد. هنرمندان ما در اقشار و سنين، آماتور و پيشكسوت -كه با نگاه به آثار آنان پيام‌های روشن اجتماعی و قرآن دريافت می‌شود- به خودشان اجازه نمی‌دهند كه به عنوان يك پيمان‌كار به ارگان‌ها و مراكز مربوطه رجوع كنند و خود را معرفی كنند؛ به نظر من اين وظيفه شهرداری است كه با كمك مشاوران آگاه در حوزه تجسمی اين هنرمندان را شناسايی كند و به آن‌ها كار واگذار كند.

وی افزود: اگر دقيق‌تر نگاه كنيد شهرداری در بسياری بخش‌های مختلف می‌تواند با استفاده از هنرمندان فرهيخته بسيار قوی‌تر كار كند. به عنوان مثال با مراجعه به موزه دفاع مقدس می‌بينيم كه آثار عكسی كه در اين موزه قرار گرفته است نهايت داشته‌های ما در اين حوزه نيست. با صرف مقداری هزينه‌ منطقی و استفاده از مشاوران آگاه اين موزه می‌توانست خيلی قوی‌تر، غنی‌تر و كاراتر از آنچه هست باشد. چرا كه عنوان موزه، يك استاندارد خاص را می‌طلبد و با نداشتن اين استاندارد، موزه با گذشت زمان كاربری و مخاطب خود را به عنوان يك موزه از دست می‌دهد. عكس موزه‌ای چهارچوب خود را دارد و طبيعتاً بايد اطلاعات محكمی در پس آن وجود داشته باشد، چرا كه موزه‌ها هميشه می‌توانند جريان‌ساز باشند.

اين مدرس دانشگاه اذعان كرد: در حالی كه فعاليتی تخصصی در جشنواره‌های تجسمی همچون فجر صورت گرفته و هرساله تعدادی از افراد به عنوان برگزيدگان بخش‌های مختلف معرفی شده‌اند بايد بررسی كرد كه نهادی مثل شهرداری چه ميزان از اين افراد در طراحی و اجرای كارهای مختلف، مخصوصاً در اموری كه نيازمند مطالعه و تحقيق است استفاده كرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اينكه بخش عمده‌ای از زيباسازی شهر مرتبط با حجم و مجسمه‌سازی است و نيز با توجه به اين‌كه در طی چندين سال اخير جشنواره‌های مختلفی در حوزه حجم و مجسمه‌سازی در كشور برگزار شده است، شهرداری تا چه ميزان از پتانسيل معرفی شده از سوی جشنواره‌های تخصصی استفاده كرده است؟

عضو هيئت مؤسس و هيئت مديره انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس متذكر شد: به نظر می‌آيد شايد كارشناسان شهرداری ضرورتی برای ورود به اين حوزه نمی‌بينند. اين پتانسيل‌ها مراحل نرم‌افزاری و مطالعاتی خود را گذرانده‌اند. با شركت در جشنواره‌های تخصصی از برخی فيلترها گذر كرده‌اند و قابليت‌های موجود در آن‌ها توسط گروهی از كارشناسان تائيد شده است و طی كردن اين مراحل هزينه و زمان برده است.

وی در پايان خاطرنشان كرد: طبيعتاً ديده شدن آثار هنری در جای‌جای مختلف شهر، بها دادن به هنر و هنرمند و همچنين بها دادن به شهروندان به عنوان تماشاگران اين شهر است. توجه به اين امر زمينه را برای ايجاد شهری زيبا كه از نمادهای مذهبی و قرآنی بهره برده است فراهم می‌كند.

يادآور می‌شود، سيدعباس ميرهاشمی سال 1341 در ساوه متولد شده است و كارشناس عكاسی از دانشگاه هنر است. او پيش از انجمن ملی عكاسی ايران، تجربه حضور در هيأت مؤسس «انجمن فارغ‌التحصيلان عكاسی» و «انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس» را داشته، به علاوه مدير عاملی انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس و مدتی رياست بنياد روايت فتح را عهده‌دار بود. در كارنامه سوابق او مشاور مدير كل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و فعاليت در واحد پژوهش انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس ديده می‌شود.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

حضرت زهرا(س)؛ سرّ ليلةالقدر و تجلی حقيقت محمديه(ص)

گروه انديشه: حضرت زهرا(س) از زوايای مختلف الگوی تمام‌عيار عرفان ناب محمدی(ص) هستند، در برخی تفاسير ايشان را «سرّ ليلة‌القدر» معرفی كرده‌اند؛ ايشان كفو امام علی(ع)، ام‌ابيها و صدر محمدی(ص) و در واقع تجلی و ظهور حقيقت محمديه(ص) هستند؛ حقيقت محمديه‌ای كه مغز و روح عرفان اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد رودگر، رئيس پژوهشكده دين‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد رودگر، رئيس پژوهشكده دين‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی و نويسنده كتاب «زهره آسمان» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: يكی از منابع غنی و قويمی كه درباره عرفان شيعی، چه در حوزه نظری و علمی و چه در حوزه عرفان عملی و سلوكی ـ تربيتی وجود دارد، مجموعه آموزه‌هايی است كه از حضرت صديقه كبری، فاطمه زهرا(س) بر جای مانده است.

وی افزود: چه احاديث و رواياتی كه از حضرت زهرا(س) نقل شده و چه حتی برخی از مواضع و فرازهايی كه در برخی از خطبه‌های آن حضرت وجود دارد كه واقعاً ما نبايد به‌خصوص از وجهه عرفانی بخش‌های مختلف خطبه‌های ايشان غفلت كنيم. به‌ويژه نيايش‌های آن حضرت(س) كه فراوان هم به دست ما رسيده است، شامل مطالب و مضامين بلند عرفان شيعی است كه لازم است تا آنها را دسته‌بندی كرده و بر روی آنها كار كنيم.

رئيس پژوهشكده دين‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ميراث علمی ـ معرفتی بازمانده از حضرت زهرا(س) را از منابع زلال و سرشار آموزه‌ها و گزاره‌های عرفانی، چه در حوزه جهان‌بينی عرفانی و چه در حوزه ايدئولوژی عرفانی خواند و گفت: علاوه بر مجموعه ميراث علمی ـ معرفتی كه از ايشان بر جای مانده، از جهت ديگر نيز می‌توانيم بگوييم كه خود حضرت زهرا(س) از زوايای مختلف الگوی تمام‌عيار عرفان ناب محمدی(ص) است.

وی ادامه داد: يكی از زوايا و جنبه‌های اين مطلب آن است كه خود ايشان انسان كامل مكمل، حجت الهی و خليفة الله الكبری هستند. دوم اين‌كه ايشان كفو علی بن ابی‌طالب اميرالمؤمنين(ع) است و اين كفويت، خود نكته بسيار عميق و دقيقی است و از همين روست كه در روايت آمده است كه اگر علی(ع) نبود، همتا و كفوی برای حضرت زهرا(س) نبود و بالعكس اگر حضرت زهرا(س) نبود، واقعاً كفوی برای علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) نبود.

اين محقق و پژوهشگر عرفان اسلامی اضافه كرد: ديگر آن‌كه پيامبر(ص) حضرت زهرا(س) را «ام‌‌ابيها» خطاب كرد و اين تعبير در عرفان و حكمت شيعی معنای بسيار عميق و گسترده‌ای دارد. همچنين حديث قدسی «يا احمد لولاك لما خلقت الافلاك و لولا علی لما خلقتك و لو فاطمه لما خلقتكما؛ ای احمد (ص) اگر تو نبودی جهان را نمی‌آفريدم‌ و اگرعلی نبود ترا نمی‌آفريدم و اگر فاطمه نبود شما را نمی‌آفريدم» خود نكات اشارتی فراوان در حوزه عرفانی دارد و حاكی از عظمت شأن آن حضرت(س) است و ما می‌توانيم به عنوان يك منبع عرفانی از آن استفاده كنيم.

وی ادامه داد: علامه حسن‌زاده آملی در «فصّ حكمة عصمتية فی كلمة فاطمية» نكات فراوانی از اين قبيل را آورده و تفسيرها و برداشت‌های عرفانی بسياری درباره شخصيت‌ ايشان ارائه و آن تفاسير را مستند به بسياری از روايات ديگر كرده‌ است. همچنين می‌توان به حديثی كه به نقل از امام صادق(ع) در تفسير فرات كوفی در رابطه با شخصيت حضرت زهرا(س) آمده، اشاره كرد كه ايشان را «سرّ ليلة‌القدر» معرفی كرده است. حضرت زهرا(س) بنيه و صدر محمدی(ص) و در واقع تجلی و ظهور حقيقت محمديه(ص) است؛ حقيقت محمديه‌ای كه مخّ و مغزای عرفان اسلامی است.

شارح «رساله الولاية» علامه طباطبايی افزود: اين‌كه امام حسن عسكری(ع) در روايتی فرمودند كه مادرمان فاطمه(س) حجت خدا بر ما بود: «حجة علی حجج الله» نكات بديع و عميق معرفتی و عرفانی در اين كلام نهفته است. همچنين تعابير و القابی چون «عصمت‌ الله الكبری» برای آن حضرت(س) با تفاسيری فوق تفاسير فلسفی و كلامی و ديگر تفسيرهای متعارف جامعه از شخصيت حضرت زهرا(س) قابل درك است.

وی خاطرنشان كرد: همچنين در عرفان شيعی مطالب فراوانی از خود حضرت زهرا(س) داريم كه در رابطه با ادعيه، اذكار، نمازها، احاديث، خطبه‌ها، صحيفه‌ فاطميه(س)، مسند فاطمه(س) و... كه از ايشان نقل شده، مشاهد می‌شوند. خوشبختانه در سال‌های اخير اين مطالب جمع‌آوری و گردآوری شده، ولذا يك ميراث گرانسنگ برای مسلمانان و شيعيان بوده و نيازمند آن است كه متكلمين، محدثين، فلاسفه،مورخين، ... و هر طايفه‌ای از زوايای خودشان بر روی آن تأمل كنند.

رودگر با بيان اين‌كه در حوزه عرفانی نيز عارفان بزرگ می‌توانند به عنوان منبع غنی از آن بهره گيرند، تصريح كرد: برخی از تحليل‌هايی كه نورين نيرين و فخر شيعه و شريعت، آيت‌الله ‌العظمی جوادی و آيت‌الله حسن‌زاده آملی نسبت به حضرت زهرا(س) دارند، خود می‌تواند الگويی برای كسانی باشد كه می‌خواهند بر روی حضرت زهرا(س) كار و به عبارت ديگر فاطمه‌شناسی كنند.

وی با بيان اين‌كه يكی از منابع بكر عرفان اسلامی كه مجهول و غريب واقع شده ، خود حضرت زهرا(س) و آموزه‌هايی است كه از آن حضرت بر جای مانده است، افزود: ما می‌توانيم بسياری از مؤلفه‌ها، عناصر، مختصات و ويژگی‌های عرفانی عرفان ناب محمدی(ص)، علوی، فاطمی و مهدوی را زندگی معصومين(ع) برگيريم. اين‌ها عرفان ناب را در حيات خود به منصه ظهور گذاشته‌اند و عرفان آنان، صرفاً عرفان خلوت و خلسه و مسجد و سجاده نيست و عرفانی است كه سلوك و سياست و سجاده و سنگر در آن آميخته به هم است.

نويسنده كتاب‌های «عرفان قرآن» و «زهره آسمان» اظهار كرد: معصومين(ع) مظاهر جمال و جلال الهی بودند و از اين زاويه ما می‌توانيم در دنيای امروز آموزه‌های آنان را به عنوان محكمی برای تأويل تمام متشابهاتی كه در عرصه عرفان مطرح شده‌اند، عرضه كنيم. يعنی خود حضرت زهرا(س) می‌تواند يكی از محكمات ناب عرفان اسلامی برای تأويل متشابهاتی كه در اين حوزه وجود دارد و در بسياری از كتاب‌های عرفانی و صوفيانه ما نيز اين مسائل به چشم می‌خورد.

وی با بيان اين‌كه اين محكم می‌تواند تأويل‌گر بسياری از متشابهات در اين عرصه باشد، تأكيد كرد: چه‌بسا ما بتوانيم از طريق شخصيت عرفانی حضرت زهرا(س) عرفان‌های كاذب و ليبراليستی ـ سكولاريستی را مورد نقد و بررسی قرار دهيم. واقعاً اگر جامعه جوان ما ـ به‌ويژه طبقه نسوان و بانوان ـ كه فراوان در حوزه‌های معناگرايی قرار می‌گيرند، اگر به معنای واقعی كلمه صدق و صداقت داشته باشند، به شخصيت حضرت زهرا(س) و ميراث معنوی ايشان توجه خواهند كرد.

رئيس پژوهشكده دين‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی تصريح كرد: تنها در اين صورت است كه آنان به غنا و استقلال علمی و معرفتی دست خواهند يافت و با روی آوردن به اين صراط مستقيم سلوك الی‌الله، نياز به دراز كردن دست احتياج به سوی ديگران و سپس گرفتار شدن به تحريفات و انحرافات و اعواجاجات فكری و روحی نخواهند داشت.

نويسنده كتاب «زهره آسمان»(با موضوع شخصيت عرفانی حضرت زهرا(س) درباره اين اثر گفت: اين كتاب در 216 صفحه شامل مجموعه مقالاتی است كه مقاله اصلی و اولی آن با عنوان زهره آسمان به شخصيت عرفانی حضرت زهرا(س) اختصاص يافته است.

وی افزود: بخش ديگری از اين كتاب مربوط به جذابيت عرفان شيعی با نگاه به شخصيت مادران ائمه(ع) است كه از آن جهت نيز با توجه به اين‌كه حضرت زهرا(س) به عنوان ام‌الائمه(ع) موسوم و موصوف هستند، مباحثی را نسبت به شخصيت ايشان از جهت عرفانی مطرح كرده‌ايم. البته اين نكته نيز قابل ذكر است كه ما يك مجموعه 12 دفتری با عنوان «صحيفه عرفان» منتشر كرده‌ايم كه يكی از اين دفاتر با عنوان «سرّ ليلة‌القدر» به تبيين شخصيت حضرت زهرا(س) پرداخته‌ايم.

رودگر تصريح كرد: در كتاب «زهره آسمان» شخصيت حضرت زهرا(س) را از سه زاويه وجودشناختی، معرفت‌شناختی و جامعه‌شناختی مورد بررسی و ارزيابی قرار داده‌ايم. دو مقاله اصلی از مجموعه مقالات «زهره آسمان» مربوط به شخصيت‌شناسی صديقه كبری، فاطمه زهرا(س) است.

  


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

پايان مهلت ارسال آثار به دبيرخانه طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرآن

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار كرد: مهلت ارسال آثار به دبيرخانه طرح ارزيابی قاريان و مدرسان كه تا 15 فروردين‌ماه سال جاری بود، پايان پذيرفت.

محمدتقی ميرزاجانی، رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) پيرامون اولين مرحله آزمون طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم گفت: باوجود درخواست تعدادی از شركت‌كنندگان، با توجه به فرصت دو ماهه‌ای كه به منظور آماده‌سازی و ارسال آثار در نظر گرفته شده بود و از طرفی ‌بايد داوری و ارزيابی آثار رسيده نيز به زودی انجام شود، لذا ۱۵ فروردين ۹۱ به عنوان آخرين فرصت ارسال اين آثار به پايان رسيد.

ميرزاجانی در ادامه افزود: به اطلاع آن دسته از علاقه‌مندانی كه مايل به شركت در اين طرح هستتند و موفق به ثبت نام در اولين دوره نشده‌اند، می‌رساند كه ثبت نام در دومين دوره آزمون طرح ارزيابی قاريان و مدرسان در سال ۹۱ انجام خواهد شد.

رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار كرد: تاريخ دقيق ثبت نام دومين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم از طريق سايت شورای عالی قرآن و ساير رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: ثبت نام اولين دوره آزمون ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم از اول آبان سال 1390 آغاز شد و تاكنون سه جلسه شورای ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن برگزار شده و در حال حاضر آثار ارسال شده مورد ارزيابی و بررسی قرار خواهد گرفت.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:14 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

هشدار آيسسكو نسبت به تخريب مساجد و متون دست‌نويس در مالی

گروه بين‌الملل: سازمان آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آيسسكو) با صدور بيانيه‌ای از طرف‌های درگير در كشور مالی خواست تا نسبت به حفظ ميراث فرهنگی ـ اسلامی استان «تومبوكتو» كوشا باشند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «ISESCO»، «عبدالعزيز عثمان التويجری»، مديركل آيسسكو، در اين بيانيه، در مورد درگيری‌ها در اطراف محوطه باستانی «تومبوكتو» در شمال غرب كشور مالی و آسيب‌هايی كه درگيری‌ها به اين ميراث فرهنگی جهانی وارد می‌كند، به شدت ابراز نگرانی كرد.

وی تصريح كرد: طرف‌های درگير در كشور مالی بايد از متون دست‌نويس مركز «احمد بابا» در تومبوكتو حفاظت كنند چراكه آثار و مساجد اين منطقه بخشی از ميراث فرهنگی ثبت‌شده در يونسكو و بخش مهمی از تمدن اسلامی هستند.

مديركل آيسسكو ادامه داد: سازمان يونسكو، به عنوان نهاد مسئول در زمينه ميراث فرهنگی جهان، بايد تدابيری بيانديشد كه اين آثار اسلامی و باستانی در معرض خطر نباشند و هر چه زودتر برای حفاظت از اين ميراث اقدامی عملی انجام دهد.

وی تاكيد كرد: مركز «احمد بابا» يكی از مراكز مهم آفريقا به شمار می‌رود چراكه حاوی متون دست‌نويسی است كه قدمت برخی از آن‌ها به دوران پيش از اسلام بازمی‌گردد و اين آثار از نظر علمی و فرهنگی دارای ارزش فراوانی هستند.

«ايرينا بوكووا»، مديركل سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (يونسكو) نيز در بيانيه‌ای در اين‌باره گفت : من از مقامات كشور مالی و نيز ديگر طرف‌های درگير در تنش‌های اين كشور می‌خواهم كه در حفظ ميراث فرهنگی كشور خود بكوشند و به تعهدات خود به عنوان يكی از امضاكنندگان كنوانسيون سال 1972 در مورد ميراث جهانی عمل كنند.

اين مقام سازمان ملل تاكيد كرد: اين مسئله يك ضرورت است كه از شگفتی‌های معماری در محوطه باستانی تومبوكتو از جمله مساجد جينگاريبر، سانكوره و سيدی يحيی به دقت محافظت شود. شانزده گورستان باستانی و ديگر مساجد و مقابر اين منطقه جزء ميراث و هويت ملت مالی و نيز جزء ميراث جهانی محسوب می‌شوند.

يادآور می‌شود، محوطه باستانی تومبوكتو در سال 1988 در فهرست ميراث جهانی يونسكو به ثبت رسيد. اين منطقه باستانی در قرون پانزدهم و شانزدهم پايتخت معنوی جهان اسلام در قاره آفريقا بود. در كتابخانه‌های سه مسجد تاريخی اين منطقه صدها هزار نسخه متون دست‌نويس وجود دارد كه برخی از آن‌ها به دوران پيش از اسلام بازمی‌گردند.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:15 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

منصور واعظی:

خريداری تفاسير قرآنی، اولويت نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور است

گروه ادب: دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با اشاره به وجود برترين تفاسير و ترجمه‌های قرآنی در كتابخانه‌های عمومی كشور، عنوان كرد: خريداری برترين تفاسير و ترجمه‌های قرآنی در اولويت برنامه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور قرار دارد.

منصور واعظی، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور

منصور واعظی، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به خريداری برترين ترجمه‌های قرآنی اظهار كرد: نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور همه تفاسير قرآنی را مورد بررسی قرار داده است و در اين راستا برترين تفاسيری كه به زبان فارسی تدوين شده بود را خريداری و برای همه كتابخانه‌های عمومی كشور ارسال كرده است.

وی با اشاره به اثر بحرانی با عنوان «تفسير البرهان»، به عنوان يكی از تفاسير ارزشمند موجود افزود: در حوزه ترجمه قرآن، برترين‌های ترجمه‌ها را خريداری كرديم و در اختيار همه كتابخانه‌های عمومی كشور قرار داديم.

دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور تصريح كرد: خريداری كتاب‌های قرآنی، تفسير و ترجمه‌های قرآن در اولويت فعاليت‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور قرار دارد و هر سال اين نوع فعاليت به صورت مستمر انجام می‌شود


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:15 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

 

انتفاضه بحرين امروز با تظاهرات «جمعه الخواجه» ادامه می‌يابد

گروه بين‌الملل: انقلابيون بحرينی امروز، 18 فروردين‌ماه، در تظاهراتی با عنوان «جمعه الخواجه» شركت می‌كنند و خشم خود را از ادامه بازداشت عبدالهادی الخواجه، فعال بحرينی كه در زندان‌های رژيم آل‌خليفه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «العالم»، شهرهای بحرين ديروز، 17 فروردين‌ماه، نيز صحنه اعتراضات مردم موسوم به آزادی يا شهادت در حمايت از عبدالهادی الخواجه فعال بحرينی بود كه هم‌اكنون در زندان های رژيم آل‌خليفه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

هشام الصباغ، فعال بحرينی در اين باره گفت: راهپيمايی امروز با نام «جمعه الخواجه» از منطقه «جد فحص» شروع می شود و تا منطقه «السنابس» و الساخنه در منامه (پايتخت بحرين) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: صبح ديروز جوانان جنبش 14 فوريه بحرين در حمايت از عبدالهادی الخواجه، تجمعی اعتراضی تحت عنوان آزادی يا شهادت برگزار كردند.

الصباغ اظهار داشت: تحرك مردمی و فعاليت جمعيت‌های سياسی بحرين با هدف اعمال فشار بر مسئولان بحرينی برای آزادی الخواجه همچنان ادامه دارد.

فعال سياسی بحرينی گفت: معاون مدير سازمان "فرانت لاين ديفندرز" كه يك سازمان مدافع حقوق بشر است، ديروز در بحرين حضور داشت و ضمن ابراز نگرانی شديد از وضعيت عبدالهادی الخواجه از مسئولان بحرينی خواست كه به سرعت برای آزادی الخواجه وارد عمل شوند زيرا وضعيت سلامت وی به شدت وخيم است.

وی به درخواست سازمان ملل متحد از رژيم بحرين برای احترام به حقوق بشر و نگرانی بان كی مون، دبيركل سازمان ملل از وضعيت حقوق بشر در بحرين اشاره كرد و گفت: اين درخواست‌ها برای كنترل اقدامات سركوبگرانه رژيم بحرين شرم‌آور و ناكافی است.

الصابغ اضافه كرد: رژيم بحرين بيش از 80 نفر از مردم بحرين را به قتل رسانده و شمار زيادی را زندانی كرده است و افزون براين نيروهای امنيتی بحرين روزانه اقدامات تجاوزكارانه بسياری را عليه مردم اين كشور مرتكب می‌شوند.

فعال سياسی بحرينی تاكيد كرد: همه اين اقدامات و تجاوزها عليه مردم بحرين با طراحی و برنامه‌ريزی سازمان ملل و ابرقدرت‌ها كه مدعی دموكراسی هستند‌، صورت می‌گيرد.

وی گفت: تعاملی دوگانه با آنچه در بحرين و بسياری از كشورها رخ می‌دهد، صورت می‌گيرد به طوری كه ابرقدرت‌ها همچنان به مسئولان بحرينی برای اقدامات تجاوزكارانه آنها عليه ملت اين كشور چراغ سبز نشان می‌دهند و خون مردم بحرين در بی‌توجهی كامل ريخته می‌شود.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:15 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

كارگاه «تفسير نور» فردا در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: كارگاه «تفسير نور»، فردا، 19 فروردين‌ماه، در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، كارگاه «تفسير نور» ويژه نوجوانان و جوانان، فردا، شنبه 19 فروردين‌ماه ساعت 10 صبح در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود.

بنابر اين گزارش، اين كارگاه هر هفته روزهای شنبه برگزار می‌شود، در كارگاه «تفسير نور» سيدحبيب نبوی، استاد دانشگاه حضور خواهند داشت و پيرامون مسائل تربيتی و اخلاقی در آيات قرآن كريم صحبت می‌كند و سلسله تفاسير در هفته‌های بعد ادامه خواهد يافت.

همچنين برنامه مذهبی و قرآنی «پلی تا آسمان» روز دوشنبه، 21 فروردين‌ماه ساعت 13 بعد از ظهر در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود.

در اين برنامه پرسش و پاسخ‌های مذهبی و قرآنی مطرح می‌شود و استادان مذهبی به رفع شبهات دينی و قرآنی می‌پردازند.

يادآور می‌شود، فرهنگ‌سرای فردوس واقع در ميدان صادقيه، بلوار فردوس، بعد از چهار راه مخابرات است.

  


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:19 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

پايان مهلت ارسال آثار به دبيرخانه طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرآن

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار كرد: مهلت ارسال آثار به دبيرخانه طرح ارزيابی قاريان و مدرسان كه تا 15 فروردين‌ماه سال جاری بود، پايان پذيرفت.

محمدتقی ميرزاجانی، رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) پيرامون اولين مرحله آزمون طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم گفت: باوجود درخواست تعدادی از شركت‌كنندگان، با توجه به فرصت دو ماهه‌ای كه به منظور آماده‌سازی و ارسال آثار در نظر گرفته شده بود و از طرفی ‌بايد داوری و ارزيابی آثار رسيده نيز به زودی انجام شود، لذا ۱۵ فروردين ۹۱ به عنوان آخرين فرصت ارسال اين آثار به پايان رسيد.

ميرزاجانی در ادامه افزود: به اطلاع آن دسته از علاقه‌مندانی كه مايل به شركت در اين طرح هستتند و موفق به ثبت نام در اولين دوره نشده‌اند، می‌رساند كه ثبت نام در دومين دوره آزمون طرح ارزيابی قاريان و مدرسان در سال ۹۱ انجام خواهد شد.

رئيس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار كرد: تاريخ دقيق ثبت نام دومين دوره طرح ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم از طريق سايت شورای عالی قرآن و ساير رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: ثبت نام اولين دوره آزمون ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم از اول آبان سال 1390 آغاز شد و تاكنون سه جلسه شورای ارزيابی قاريان و مدرسان قرائت قرآن برگزار شده و در حال حاضر آثار ارسال شده مورد ارزيابی و بررسی قرار خواهد گرفت.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:19 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

آغاز فعاليت‌های نوين مدرسه مكاتباتی قرآن فرهنگ‌سرای قرآن در سال 91

گروه فعاليت‌های قرآنی: به همت فرهنگ‌سرای قرآن فعاليت‌های نوين مدرسه مكاتباتی قرآن كريم در سال 91 در اين فرهنگ‌سرا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مدرسه مكاتباتی قرآن كريم با هدف آموزش غير حضوری قرآن برای سنين و اقشار مختلف جامعه فعاليت خود را از سال 81 آغاز كرده و تاكنون افراد زيادی را تحت پوشش قرار داده است.

بنابر اين گزارش، اين مدرسه تاكنون بيش از 60 هزار قرآن‌آموز را در سراسر كشور تحت پوشش قرار داده است كه بسياری از اين عزيزان در شهرستان‌های دور افتاده كشور موفق به يادگيری قرآن كريم شده‌اند.

در حال حاضر مدرسه مكاتباتی قرآن كريم خدمات خود را در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، فصيح‌خوانی، تجويد مقدماتی، مفاهيم سطح يك، مفاهيم سطح دو و مفاهيم سطح سه ارائه می‌كند كه قرآن‌آموزان با به پايان رساندن هر يك از دوره‌ها و شركت در آزمون پايان دوره موفق به دريافت گواهينامه می‌شوند.

خدمات اين مدرسه به همت كارشناسان قرآن فرهنگ‌سرای قرآن در قالب بسته‌های آموزشی شامل كتاب، لوح‌های فشرده صوتی، طرح درس در قالب نرم‌افزار به شكل خودآموز در اختيار علاقمندان قرار می‌گيرد و توسط كارشناسان مجرب در طول دوره به صورت غير حضوری، يعنی تلفنی و يا حضوری مورد حمايت آموزشی قرار می‌گيرد.

عموم علاقه‌مندان جهت استفاده از اين آموزش‌ها و خدمات می‌توانند به فرهنگ‌سرای قرآن مراجعه و يا با شماره تلفن 55765886 تماس گيرند.

يادآور می‌شود، فرهنگ‌سرای قرآن واقع در خيابان قزوين، نرسيده به ميدان شمشيری، نبش خيابان شهيد كاظمی است.

  


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:19 AM
تشکرات از این پست
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:سکوی اخبار قرآنی

جمعه 18 فروردين 1391 11:42:43             شماره‌ خبر :979274
ترجمه جديد قرآن به زبان روسی در اينترنت منتشر می‌شود

گروه بين‌الملل: يفيم ريزوان، مترجم جديدترين ترجمه قرآن به زبان روسی، اعلام كرد: اين ترجمه جديد قرآن پس از انتشار به‌صورت چاپی، نسخه‌‌ای از آن در اينترنت نيز عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی ruvr.ru، يفيم ريزوان(Efim Rezvan)، معاون موزه مردم‌شناسی «سن پطرزبورگ» وابسته به آكادمی علوم روسيه، اظهار كرد: طرح ترجمه جديدی از قرآن به زبان روسی، چارچوبی گسترده دارد و در آن واژه به واژه قرآن را ترجمه خواهم كرد.

يفيم ريزوان در ادامه افزود: قصد دارم اين ترجمه را در اينترنت نيز منتشر كنم تا برای همه علاقه‌مندان قابل رؤيت و استفاده باشد.

اين مترجم قرآن به زبان روسی خاطرنشان كرد: من در اين ترجمه از هيچ منبعی استفاده نكرده‌ام، زيرا معتقدم قرآن كتابی است كه خود را شرح و توضيح می‌دهد.

وی قصد دارد كه در ترجمه جديد قرآن به زبان روسی، واژگان قرآن و معانی آن را شرح دهد، اين شرق‌شناس روسی تاكنون نيمی از ترجمه اين نسخه از قرآن را كه حدود 2500 صفحه است، انجام داده است.

ريزوان همچنين با اشاره به استفاده از عكس و تصوير در اين نسخه از ترجمه قرآن، يادآور شد: در اين نسخه تصاوير فيلمی كه قرار است در عربستان به‌ويژه در مدينه منوره و مكه مكرمه توليد شود، نيز ضميمه خواهد شد، به همين دليل اين ترجمه واقعا دارای چارچوبی گسترده است.

وی در پايان تأكيد كرد: ترجمه جديد قرآن به زبان روسی طی سه سال به اتمام خواهد رسيد؛ اولا به اين دليل كه قرآن كريم بيش از 70 هزار واژه و بيش از 6 هزار آيه دارد كه ترجمه آن به زمان زيادی نياز دارد و ثانيا هدف من از اين كار ارائه يك ترجمه دقيق و صحيح از قرآن كريم است.

براساس اين گزارش، يفيم ريزوان در سال 2001 ميلادی كتابی با عنوان «جهان قرآن كريم» تأليف كرد كه جايزه كتاب سال ايران را دريافت كرد، وی از اين كتاب به‌عنوان مقدمه‌ای برای ترجمه قرآن به زبان روسی بهره‌مند شده است.

يادآور می‌شود، در قرن بيستم در روسيه حدود 10 ترجمه از قرآن ارائه شده است كه ترجمه آكادميك ايگناتای يوليانوويچ كراچكوفسكی، مستشرق و ايران‌شناس روس، از مهم‌ترين و دقيق‌ترين اين ترجمه‌ها محسوب می‌شود.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 18 فروردین 1391  11:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها