گروه هنر: كارشناس و مشاور شورای علمی حجمسازی سازمان زيباسازی شهر تهران تأكيد كرد: خوب است به عنوان كشوری اسلامی فضاهای دينی را در كشور خودمان طراحی كنيم تا شيعيان را به عنوان ارتباطدهنده همه جوامع به يكديگر معرفی كنيم.
نادر قشقايی، كارشناس و مشاور شورای علمی حجمسازی سازمان زيباسازی شهر تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: هر اثری كه مورد تأييد سازمان زيباسازی شهرداری تهران و گروه كارشناسی آن قرار گرفته باشد، قابليت نصب در سطح شهر را داراست. براساس تبصرهای كه از طرف وزارت كشور به سازمان زيباسازی ابلاغ شده هر اثر حجمی كه قرار است در سطح شهر تهران نصب شود، بايد براساس قاعده مورد ارزيابی قرار گرفته و كارشناسی شود؛ همچنين قابليت مكان مورد نظر برای نصب آن تائيد شود.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا معتقديد همه آنچه كه به عنوان نمادهای شهری در سطح شهر ديده میشود كارشناسی شده است، اظهار كرد: اصولا بايد اينگونه باشد و براساس اين فرايند تنها اگر نگاه كارشناسی بر اثر صورت بگيرد قابليت نصب دارد. چون عدهای از كارشناسان دارای تخصص در اين زمينه مسئول هستند تا با در نظر گرفتن نگاه شهری موجبات اين را فراهم كنند تا آسيب بصری ايجاد نشود و اثر نصب شده بتواند نگاه جمع و مردم را انتقال دهد.
قشقايی در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اينكه نمادهايی كه قرار است از سوی شهرداری نصب شود بايد مورد تائيد وزارت ارشاد نيز قرار بگيرد، آيا آنچه كه در سطح شهر داريم در اين حد كارشناسی شده است؟ گفت: مسلما در اين حد نيست؛ چون اگر قرار بود اين قدر نظم وجود داشته باشد، همه شرايطی كه از آن به عنوان نظم شهری و نگاه كارشناسانه ياد میكنيم بايد در سطح شهر ديده میشد؛ ولی متأسفانه به اين شكل نيست و بخشی از شهر براساس سليقه افرادی كه پول بيشتری دارند شكل گرفته است. برخی از المانها در شهر ما هيچ سنخيتی با شرايط اقليمی ندارند، ما شاهد برجها يا ساختمانهايی هستيم كه به هيچ عنوان همگونی با محيط خود ندارند.
طراح و سازنده «يادمان شهيد رجايی» در ميدان بهشت تهران در مورد انجام كار كارشناسی شده به ذكر مثال پرداخت و گفت: شما نيز ممكن است نمونههايی از كشورهای مختلف را سراغ داشته باشيد. به عنوان مثال من در شهر ونيز شاهد نصب يك شير آبخوری در يك پارك بودم. عدهای آمدند و بررسی كردند كه بهترين مكان برای نصب شير آب كجاست و براساس معيارهای متعدد محلی را انتخاب و تائيد كردند. بعد سنگفرشهای قديمی را شمارهگذاری كردند و برداشتند. پس از آن عده ديگری آمدند و شير آبی را كه برای آن محل طوری طراحی شده بود كه از لحاظ شكل و ظاهر با فضای مورد نظر همخوانی داشته باشد را نصب كردند. پس از انجام كار عده ديگری آمدند و آن را از لحاظ كيفی و ارزشی تائيد كردند.
وی ادامه داد: دقت كرديد كه اين فرايند تنها برای نصب يك شير آبخوری روی داد. اگر تمام روابطی كه ما انتظار داريم و گروههای كارشناسی كه نسبت به اين روابط آشنايی دارند و دوستانی كه مسئوليت اين ارتباط را در بخشهای مختلف اجرايی و ترميم شهر و خيابانها، معماری و آثار هنری پذيرفتهاند براساس اصول و قاعدهای به صرف هزينه هزينه بپردازند ما هم در شهر خود میتوانيم چنين نتايجی را دريابيم.
مدير واحد مجسمهسازی مركز هنرهای تجسمی تصريح كرد: به عنوان مثالی نقض میتوان به اجرای طرح ايجاد مسير دوچرخهسواری دانشجويان دانشگاه تهران از خوابگاه به طرف دانشگاه نظری انداخت. اين مسير از خيابان كارگر شمالی آغاز شد و به طرف بلوار كشاورز آمد تا به دانشگاه تهران برسد. در اين بين هزينههای مختلفی برای اجرای اين طرح اعمال شد، حتی قسمتی از مسير بلوار كشاورز برای ايجاد مسير دوچرخه سواری تخريب شد در حالی كه اين كار در جريانی غيركارشناسانه قرار گرفته بود. اين طرح از سوی دانشجويان استقبال نشد و با كمی تحقيق و بررسی میشد آن را پيشبينی كرد.
وی اضافه كرد: برخی از مسئولان طی سفرهای خارجی برداشتهايی سطحی از عملكرد شهرسازی در شهرهای مختلف میكنند و عوامل مخفی و كارشناسیهای پشت صحنه و پژوهشهای قبل از اجرا در اين كارها را نمیبينند و با تكيه بر برداشت ظاهری خود آن نمونهها را در شهری مثل تهران اجرا میكنند.
طراح و سازنده نقش برجسته جهادگران در سد مارون بهبهان اظهار كرد: البته نمونههای كارا و موثر هم در اين ميان نيز وجود دارد كه در نتيجه كارشناسی و همفكری با كارشناسان با ديدگاههای مختلف انجام شده است. نمونه آن از بين بردن بخشی از ترافيك در شهر و يا اعمال بستن كمربند ايمنی در جامعه است كه برای همه مفيد بوده است. اين نوع عملكرد میتواند در ديگر بخشها و رشتهها نيز اعمال شود و معماری، شهرسازی، حتی ساختن يك پارك برای كودكان را تحت تاثير قرار دهد.
قشقايی: |
مطلوب است كه مسئولان هماهنگكننده ارتباطات بينالمللی، مخصوصا در جهت زيباسازی شهری، در سفرهای تحقيقاتی مسئولان به كشورهای مختلف، حضور هنرمندان در كنار مسئولان را ضروری بدانند تا با همفكری آنان شهری زيباتر را داشته باشيم |
عضو رسمی مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: بعد از سی و سه سال به فكر احداث موزهای با عنوان موزه جنگ افتادهايم كه البته هزينه بسيار زيادی هم صرف آن شده است؛ گر چه اين موضوع مطلوب است اما هر چه كه به طور وسيعتر و كارشناسانهتر با آن برخورد شود میتواند ماندگارتر، كاراتر و موثرتر مورد استفاده مردم قرار گيرد.
وی در مورد هنری كه در جهت انتقال مفاهيم قرآنی كاربرد بيشتری دارد گفت: اين قابليت در اقلب هنرها مخصوصا گرافيك، مجسمهسازی و خوشنويسی وجود دارد، همچنين در اين زمينه از بخشهايی از قابليتهای سينما و تئاتر هم میتوان استفاده كرد تا اين نوع نگاه به طور وسيعتری انتقال يابد. در همين راستا اولين موزه با نام موزه «محمد رسولالله (ص)» در كشور عربستان ايجاد شده است، در حالی كه بهتر بود در اين زمينه پيشقدم میشديم. خوب است به عنوان كشوری اسلامی چنين فضايی را در كشور خودمان طراحی كنيم تا شيعيان را به عنوان ارتباطدهنده همه جوامع به يكديگر معرفی كنيم.
قشقايی به عنوان كسی كه با ارگانهای مختلف برای خلق اثر هنری ارتباط داشته است گفت: در فراخوانهايی كه برای زيباسازی و ترميم شهر از طرف امور حجم سازمان زيباسازی اعلام میشود، همه علاقهمندان شركت میكنند. موضوع مورد نياز اعلام میشود و در پی آن كارها و آثار دريافت میشود.گروه كارشناسی و عوامل متخصص با تكيه بر نگاهی كه منطبق بر شرايط باشد و بتواند نياز سازمان را پاسخگو باشد آثاری را انتخاب میكنند و آثار برگزيده وارد چرخه كاری میشود.
وی افزود: اين امور براساس اصول و قواعد شكل میگيرد؛ اما اگر قرار باشد انتخاب آثار براساس اعمال سليقه انجام شود، فضای بصری مطابق با كار كارشناسی شده نخواهد بود. در نظر گرفتن عوامل محيطی چون نور، حجم، رنگ، اندازه و محيط اطراف اثر از امور تخصصی است كه بايد به دست كارشناسان آن حوزه سپرده شود و آثار بر آن اساس انتخاب شوند.
طراح و سازنده يادمان سردار شهيد صياد شيرازی در اتوبان صياد شيرازی گفت: در طی 6 سال گذشته تمام فعاليتهايی كه به صورت تخصصی صورت گرفته به گروه داوران متخصص سپرده شده كه كارشناسان آن گروه مورد تائيد عموم هنرمندان هستند. البته كارهايی هم به شكل سفارشهای خاص نصب شده و با صرف هزينههای زياد برخی آثار كه نامتناسب با محيط تشخيص داده شدهاند مشكلات زيادی را برای هم هنرمند و هم مسئولان به وجود آورده است. معمولا پس از اعلام نارضايتی هزينهای نيز برای تخريب آن اعمال شده و نيز محيط آن را نيز تحت تاثير قرار داده است.
وی اضافه كرد: در مورد نماد ميدان انقلاب بنده اطلاعات چندانی ندارم، اما نماد ميدان انقلاب میتواند با در نظر گرفتن سبقه تاريخی آن و هماهنگی با ورودی های مترو در آن، به شكلی دربيايد كه ورودیهای مترو به شكل نشانهای كه خود را بر محيط تحميل نكرده و منتقل كننده حسی خوب در ميان شهروندان باشد ظاهر شود.
وی در پايان پيشنهاد كرد: مطلوب است كه مسئولان هماهنگكننده ارتباطات بينالمللی، مخصوصا در جهت زيباسازی شهری، در سفرهای تحقيقاتی مسئولان به كشورهای مختلف، حضور هنرمندان در كنار مسئولان را ضروری بدانند تا با همفكری آنان شهری زيباتر را داشته باشيم.
يادآور میشود، نادر قشقايی، كارشناس و مشاور شورای علمی حجمسازی سازمان زيباسازی شهر تهران، عضو رسمی مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری، عضو هيئت مديره انجمن مجسمهسازان ايران است و مديريت واحد مجسمهسازی مركز هنرهای تجسمی را برعهده دارد.
همچنين ساخت مجسمههايی چون «شهيد چمران» در ساوه؛ «محمد الدوره» در فرهنگسرای بهمن؛ «سياوش در آتش» در اصفهان؛ «پرنده» در باغمجسمه خانه هنرمندان ايران؛ «نيمتنه جلال آل احمد» در شهرستان هشتگرد؛ «سقا» و «پيامبران صلح» در باغمجسمه مركز هنرهای تجسمی؛ «يادمان شهيد رجايی» در ميدان بهشت تهران؛ نقش برجسته جهادگران در سد مارون بهبهان؛ يادمان سردار شهيد صياد شيرازی در اتوبان صياد شيرازی، يادمان شهيد رجايی در قزوين و مجسمه و يادمان شهيد همت در بزرگراه شهيد همت از آثار وی است.
|