مولفههاي دخيل در تصادف اتومبيل ميتوانند حكم مرگ و زندگي را داشته باشند. وظيفه آنها جذب انرژي و نيروي حاصل از برخورد به منظور محافظت از جان راننده داخل خودروست.
محققان آلماني به تازگي روشي براي توليد انبوه نوع خاصي از مواد تحت عنوان «مولفههاي مركب فيبر ترموپلاستيك» در صنايع اتومبيلسازي كشف كردهاند.
اغلب ماشينهايي كه اكنون مورد استفاده قرار ميگيرند از استيل ساخته شدهاند. اگرچه اين مواد خام از ديرباز رقابت سختي با ديگر مواد داشتهاند و ماشينهاي مدرن امروزي از تركيب استيل، آلومينيوم و رشتههاي پلاستيكي تقويت شده ساخته ميشوند. اين مواد به گونهاي ساخته شدهاند كه جان سرنشينان اتومبيل در تصادفات را بيش از پيش محافظت كنند.
سازندگان اتومبيل قبلا در اين بخش از كامپوزيتهاي ترموست استفاده ميكردند. اين روش شامل معايب متعددي منجمله عدم بهرهوري بالا در محيطهاي توليد انبوه و خطرناك بودن بالقوه اين مواد بود. چراكه هنگام تصادف اين مواد ورقه ورقه شده و همچون تراشه و خردههاي نوكتيز ميشد. مشكل ديگر اين بود كه مواد ترموست قابل بازيافت نبود.
اكنون محققان انستيتو فرانهوفر با توليد گروه جديدي از مواد قابل استفاده در صنعت اتومبيلسازي به حل اين مشكل كمك كردهاند. اين گروه فيبر كامپوزيت ترموپلاستيك (قابل ارتجاع در اثر حرارت) نام دارد.
هنگامي كه مواد به پايان دوره مفيد خود ميرسند ميتوان با خرد كردن و آب كردن آنها موادي با كيفيت بالا توليد كرد.
كارآيي اين مواد در تصادفات آزمايشگاهي بسيار قابل توجه است. اين مواد تقويت شده به وسيله خاصيت دگرديسي و ديسكو الاستيك نيروي عظمي كه در نتيجه تصادف به وجود آمده را جذب ميكند بدون آن كه يا تكهتكه شود.
تلاشهاي قبلي متخصصان براي توليد اين فيبرهاي كامپوزيت با استفاده از يك روش مناسب توليد به نتيجه نرسيده بود، فرآيند توليد جديد توسط مهندسان ICT قابليت توليد انبوه اين فيبرها را فراهم كرد. بهگونهاي كه در هر سال ميتوان 100 هزار قطعه از اين مواد را توليدكرد. چرخه زماني لازم براي توليد اين مواد 5 دقيقه است در حالي كه اين مدت زمان براي توليد كامپوزيتهاي ترموست 20 دقيقه است. متخصصان فرانهوفر نام اين روش را T-RTM گذاشتهاند كه از نام قالبريزي انتقالي رزين (RTM) گرفته شده است.
از ديگر مزاياي روش جديد اين است كه هزينه مواد لازم و فرآيند پردازش آنها تا 50 درصد پايينتر از ساختارهاي ترموست همتراز است. پيشبيني ميشود در چند سال آينده اين نوع از مواد كامپوزيت در صنايع اتومبيلسازي جاي خود را باز كرده و حتي در ساخت وسايل راحتي مورد استفاده قرار گيرد.
با توسعه فناوري هر روزه ساختار داخلي و تركيبات سازنده بدنه خودروها رشد پيدا ميكند و بدين ترتيب تكنولوژيهاي نوين در حوزههاي مختلفي از فناوريهاي علم مواد گرفته تا فناوري ارتباطات سفرهاي امنتري را با خودروهاي مدرن بهارمغان ميآورد.
منبع: Physorg
مترجم: آتنا حسنآبادي
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه