0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):37-72.
 
ناسازواره معدوم مطلق و گزاره هاي همتاي آن
 
عظيمي مهدي*
 
* دانشگاه تهران
 
 

ناسازواره [- پارادوکس] معدوم مطلق را از دو نگرگاه مي توان بررسيد: پژوهشي و آموزشي. از نگرگاه پژوهشي مهم است؛ زيرا گزاره هايي را چون امتناع تناقض، دور، و تسلسل به چالش مي کشد که شالوده انديشه و دانش ما را مي سازند. از نگرگاه آموزشي نيز اهميت دارد؛ چراکه در دو کتاب پرکاربرد درسي يعني بدايه الحکمه و نهايه الحکمه بدان پرداخته شده است، اما بسيار کوتاه و گذرا. همين کوتاهي و اجمال، خطا برانگيز بوده، فلسفه آموزان را با سرگرداني و فلسفه پژوهان را با دشواري روبه رو ساخته است؛ به گونه اي که در تعليقه علي نهايه الحکمه نويسنده انديشه مند به مرحوم علامه نسبت پريشان گويي داده است. در اين نوشتار،‏ پس از تبارشناسي ناسازواره معدوم مطلق و برشمردن ناسازواره هاي هم سرشت و هم سرنوشت با آن، دو نکته را آشکار ساخته ام: الف) صدرالمتالهين در نوشته هاي خود براي فروگشودن اين دشواره از دو شيوه ياد کرده است که عبارت هاي بدايه ناظر به يکي است و عبارت هاي نهايه ناظر به ديگري. بدين سان، نسبت پريشان گويي از آستان علامه پيراسته مي شود. ب) اگرچه ملاصدرا اين دو شيوه را نوآوري خود مي شمارد، اما اين دو از نوآوري هاي ميردامادند که تبار آن ها به دانشمنداني چون ايجي، تفتازاني، و طوسي مي رسد.

 
كليد واژه: ناسازواره (پارادوکس)، معدوم مطلق، حمل اولي ذاتي، حمل شايع صناعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 3 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):73-99.
 
تمثيل آکويناس و مقايسه آن با کلي مشکک
 
توكلي غلام حسين*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه اصفهان
 
 

بيشتر متالهان چه مسلمان چه مسيحي درپي يافتن راهي بوده اند كه در طي آن فهمي هر چند ناقص از خداوند امكان پذير باشد. فيلسوفان مسلمان محمولات تشكيكي را مطرح کرده اند و قديس اكويناس بر آن است كه صفات به نحو تمثيل به خداوند اسناد داده مي شود و اين حد ميانه اي است بين مشترک لفظي و معنوي. اين مقاله با رجوع به منابع مختلف، ديدگاه توماس آكويناس درمورد تمثيل را شرح و سپس با ديدگاه رايج در فلسفه اسلامي مقايسه مي کند و در پايان آن را مورد نقد و ارزيابي قرار مي دهد. خواهيم ديد که اصرار بر اندراج تمثيل ذيل مشترک لفظي مشکل را ناگشوده خواهد گذاشت و فهم صفات باز هم امکان ناپذير خواهد ماند. اما قبول معناي واحد و اذعان به شدت و ضعف هم فرق چنداني ميان تمثيل و حمل تشکيکي رايج در فلسفه اسلامي بر جاي نخواهد گذاشت.

 
كليد واژه: تمثيل، مشترك لفظي، مشترك معنوي، كلي متواطي، كلي مشكك
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:27 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 4 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):101-128.
 
اجتماع دو منظر اصالت ماهيت و اصالت وجود در نظريه اصالت پديداري معنا
 
جوارشكيان عباس*
 
* دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

به رغم آن كه در فلسفه كلاسيك اسلامي، تاكنون بحث از اصالت و اعتباريت وجود و ماهيت با بحث معرفت شناسي دو بحث جدا و دور از يكديگر انگاشته شده اند، در اين مقاله سعي شده است با تبيين ربط بنيادي و وثيق اين دو عرصه به نقش کاملا تعيين کننده ديدگاه معرفت شناختي در اتخاذ هر يک از دو منظر اصالت وجود يا ماهيت تاکيد شود. در بخش نخست مقاله پس از آشکار شدن تلازم انگاره اصالت ماهوي با تلقي متعارف از علم ـ يعني باور به اين هماني ماهوي ـ و بيان ناسازگاري انگاره اصالت وجودي با چنين تلقي و باوري و به ويژه تبيين عقيم بودن راه حل هاي ارايه شده در حل شبهات وجود ذهني، ضرورت اتخاذ تلقي جديد و الگوي تازه اي در معرفت به اثبات مي رسد. سپس در بخش بعدي با تامل در معناي ماهيت و ماهيت معنا، حقيقت دو جنبه اي و ربطي و ظهوري علم مورد تبيين و تحليل عقلي قرار گرفته است. بر مبناي اين نگرش جديد از حقيقت علم که تحت عنوان نظريه اصالت پديداري معنا از آن ياد شده است تباين مفروض ميان اصالت ماهيت و اصالت وجود انکار شده و اذغان به اصالت هر دو مورد پذيرش قرار گرفته است. در بخش پاياني مقاله به معضل ديرين وحدت و کثرت پرداخته شده و بر پايه نظريه اصالت پديداري معنا تلاش شده است سر ناگشوده کثرت عرضي و تغايرات معنايي گشوده گردد و به مشکلات وجود ذهني نيز پاسخي شايسته داده شود.

 
كليد واژه: اصالت وجود، اصالت ماهيت، وجود ذهني، ربط عين و ذهن، پديدارشناسي معنا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):129-167.
 
بررسي تطبيقي اراده الهي در فلسفه اسپينوزا و استاد مطهري
 
رسولي زهرا*,علمي سولا محمدكاظم
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين نوشتار به بررسي اراده الهي از ديدگاه دو فيلسوف بزرگ، استاد مطهري و باروخ اسپينوزا مي پردازد و هدف آن روشن كردن شباهت ها و تفاوت هاي موجود در ديدگاه هاي آن دو درباره اين پرسش است كه آيا خداوند داراي اراده است يا نه، و در صورت داشتن اراده آيا اراده او مطلق و آزاد است. جستار حاضر در اين راستا به مقايسه نظريات اين دو فيلسوف در مسايل زير مي پردازد: عقل الهي، اراده الهي، نسبت عقل و اراده به خداوند، قدرت خداوند، نسبت اختيار به خداوند يا قضا و قدر الهي، موجب يا واجب بالغير، اراده آزاد خداوند و فعلي بودن علم خداوند.

 
كليد واژه: اراده الهي، علم الهي، قضا و قدر، قدرت خداوند، جبر و اختيار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):169-212.
 
هفت دور تاريخ مقدس بشري از ديدگاه اسماعيليان
 
روحي ميرآبادي عليرضا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوي
 
 

در نيمه دوم قرن دوم هجري فرقه اسماعيليه كه به امامت اسماعيل پسر امام جعفرصادق(ع) معتقد بودند، شكل گرفت. اسماعيليان ديدگاه هاي ويژه اي را درباره امامت مطرح كردند. از ديدگاه آنان هستي يك لحظه بدون وجود امام نمي تواند باقي بماند وانسان همواره به معلم و مقتدا و رهبري معصوم نياز دارد. اسماعيليان تلاش هاي بسياري کردند تا سابقه امامت را به سرآغاز خلقت برسانند. براي اين منظور نظريه ها و تفسيرهاي خاصي از تاريخ و نبوت ارايه داشتند.
بر اساس اين نظريه تاريخ مقدس بشري از هفت دور تشكيل شده است و در طي اين هفت دور انسان به تكامل مي رسد. هر دور با ظهور يك پيامبر كه به آن ناطق نيز مي گويند و وصي او كه به آن صامت يا اساس نيز گفته مي شد، همراه است و پس از آن ها هفت امام مي آيند كه هر يك پس از ديگري به امامت مي رسند. بدون شك، در شكل گيري اين عقيده انديشه هاي نو افلاطوني تاثير داشته است
.
«ناطق» جايگاه تنزيل احكام از سوي خداوند به مردم و «اساس» جايگاه تاويل احكام را دارا است و امام هم ظاهر و باطن شريعت را بيان مي كند
.
در شش دور نخست آدم (ع)، نوح (ع)، ابراهيم (ع)، موسي (ع)، عيسي (ع) و محمد (ص) صاحب شريعت هستند و با آمدن هر ناطق جديد شريعت قبلي نسخ مي شود. البته در منابع كهن اسماعيلي اختلاف نظرهايي در اين خصوص ديده مي شود
.
اسماعيليان براي تبيين بهتر اين موضوع به تفسيرهاي باطني خاصي از موضوع امامت و اشتهار عدد هفت و جايگاه ناطق دست زده اند. اين مقطع زماني كه براي هر ناطق در نظر گرفته شده ممكن است دور كشف يا دور ستر و نيز ممكن است دور كبير يا دور صغير باشد كه هر كدام در اصل مقاله به طور مشروح توضيح داده شده است
.
در اين مقاله سعي شده است با استفاده از منابع كهن كلامي و تاريخي اسماعيليان به بررسي اين عقيده پرداخته شود
.

 
كليد واژه: اسماعيليان، هفت دور، ناطق، امام، دوركشف، دورستر، دور كبير، دور صغير
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 7 : فلسفه و كلام (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(2/81):213-251.
 
نورالدين كاشاني و كتاب مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح
 
آقاباباييان حسين علي*
 
* دانشکده تربيت معلم شهيد آيت، نجف آباد
 
 

وصول و درك حقيقت جز با طي طريقت ميسر نمي شود و اين مهم تنها با تخلق به شريعت و فهم اسرار آن ممكن مي گردد و حالات و مقامات سالك ظهور اين واقعيت است. در سير تأليفات بزرگان علم و  انديشه، آثار به جا مانده در سير و سلوك نظري و عملي همچون خورشيدي فروزان فراروي تشنگان انديشه هاي پاك و طالبان وصول به سرچشمه حقيقت مي درخشد. حكما و عالمان رباني هر يك به بيان گوشه اي از اين اسرار پرداخته وكوشيده اند پرتوهايي از انوار الهي را كه بر قلوب آن ها تابيده در اختيار مشتاقان قرار دهند. بر اين اساس، كتب زيادي از آن بزرگواران در موضوعات اسرار شريعت، اخلاقيات و عرفان نظري و عملي به يادگار مانده است.
در ميان اين بزرگان مي توان از نور الدين محمد كاشاني، معروف به نورالدين اخباري از خاندان عارف پرور فيض كاشاني و از شاگردان ملامحسن فيض كاشاني و علامه مجلسي، نام برد. لذا با توجه به اهميت و ضرورت شناخت اين بزرگواران و تصحيح كتب خطي و ارايه آن به جامعه فرهنگي در اين مقاله به شرح حال مختصر ايشان و معرفي و تحليل محتوايي نسخه خطي ارزشمند و كم نظير كتاب مصفاه الاشباح و مجلاه الارواح موسوم به كتاب تفكر از آثار اين عالم رباني و عارف والامقام كه نگارنده آن را تصحيح كرده است، پرداخته مي شود
.

 
كليد واژه: نورالدين اخباري، تفكر، مصفاه الاشباح و مجلاه الارواح
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 
صادر نخست و چگونگي توجيه کثرات از نظر ابن سينا، ابن عربي و ملاصدرا با تاکيد بر مشهورترين آراي آنان
 
ارشدرياحي علي*,قاسمي مقدم خديجه
 
* گروه فلسفه و كلام اسلامي، دانشگاه اصفهان
 
 

ابن سينا نخستين موجود عالم را عقل اول مي داند که بر اساس قاعده الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطه جهات و اعتبارات اش سبب پيدايش موجودات پس از خود مي گردد. ابن عربي اساس ديدگاه ابن سينا در مورد صادر نخست و چگونگي توجيه کثرات (يعني قاعده الواحد) را نمي پذيرد. وي بر اساس مشاهدات و مکاشفات اش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهي مستند مي کند. از نظر او نخستين موجود عالم تجلي اسم الاهي «الرحمن» است که در خود داراي تمام کثرات عالم مي باشد و با سريان و انبساط خود سبب ظهور آن ها مي گردد. ملاصدرا، متاثر از ابن عربي، نخستين موجود عالم را تجلي حق تعالي مي داند. ديدگاه ملاصدرا در اين مورد با ابن عربي داراي اين تفاوت است که او جريان صدور کثرات پس از عقل اول را به گونه اي مغاير با ابن عربي به تصوير مي کشد. از نظر او کثرات نه به واسطه نکاح و توالد مراتب هستي، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتي که در عقول وجود دارد به وجود مي آيند.

 
كليد واژه: صادر نخست، وجود منبسط، صدور، کثرت، وحدت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):31-52.
 
بازسازي نگره هاي «گزاره» و «وضعيت» بر اساس آراي جان پالک
 
حجتي سيدمحمدعلي*,اميرخانلو مجتبي,نبوي لطف اله
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

هدف اصلي ما در اين مقاله، واکاوي دو مفهوم «گزاره» و «وضعيت» است. ابتدا، حداقل انتظارهاي خود را از يک نگره «گزاره» و يک نگره «وضعيت» ارائه مي کنيم و به سراغ آراي جان پالک، نگره پرداز معاصر درباب «گزاره» و «وضعيت»، مي رويم و آراي مهم وي را بر مي شمريم.سپس به بازسازي يک نگره «گزاره» و يک نگره «وضعيت» بر اساس آراي پالک مي پردازيم. در اين نگره بازسازي شده، «گزاره ها»و «وضعيت ها» هويت هاي ضروري مستقل از ذهني هستند که معناي «عمل گرهاي منطقي»، معناي «مفهوم ها»و معناي «دلالت گرها» مي توانند اجزاي آن ها باشند. اين اجزا با قرار گرفتن در يک شکل منطقي، گزاره ها يا وضعيت ها را تشکيل مي دهند. ميان «گزاره» و «وضعيت» تفاوت هست شناختي اي وجود ندارد و تنها تفاوت آن ها در شکل منطقي آن هاست. در انتها، توانايي نگره خود را در برآوردن حداقل هاي لازم براي يک نگره «گزاره» يا «وضعيت» مي سنجيم.

 
كليد واژه: گزاره، وضعيت، نگره، جان پالک، عمل گر، مفهوم، دلالت گر، شکل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 3 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):53-77.
 
ساحت ارادي نفس در نظر غزالي
 
پورسينا زهرا (ميترا)*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در مقاله پيش رو ديدگاه غزالي در خصوص ساحت ارادي نفس مورد بررسي قرار مي گيرد. غزالي ساحت ارادي انسان را در دو سطح حيواني و انساني مورد توجه قرار مي دهد. به کارگيري تعابيري چون قوه عامله، عقل عملي، قدرت، و اراده از سوي او در اطلاق به ساحت ارادي نفس انساني مسئله مهم حيث معرفتي يا تحريکي داشتن عقل عملي را پيش مي کشد که بررسي موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالي به تعلق عقل عملي به ساحت معرفتي و تاکيد بر نقش تحريکي آن در انجام افعال است. اهميتي که غزالي براي حضور عنصر آگاهي در افعال ارادي قائل است شکل گيري «فعل» به معناي واقعي را منوط به وجود اراده برخاسته از آگاهي قرار مي دهد و اين مساله در بحث هاي «معناي حقيقي فعل»، «نقش اختيار در ارزيابي اخلاقي افعال»، و «تبيين مفهوم اختيار» نشان داده مي شود. چنان که در بحث افعال اختياري تاکيد ويژه اي که غزالي بر عنصر فهم يا ادراک عقلاني براي درک خير بودن فعل و برانگيخته شدن اراده پس از آن دارد جلب نظر مي کند.

 
كليد واژه: ساحت ارادي، اراده، قوه عامله، قوه محرکه، قدرت، عقل عملي، فعل، ارزيابي اخلاقي، فعل اختياري، غزالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

4 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):79-94.
 
وحدت شخصي وجود، برهاني بر وجود خداوند متعال (بررسي برهان آقا محمدرضا قمشه اي و مناقشات حکيم جلوه بر آن)
 
توكلي محمدهادي*,پورحسن قاسم
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مسئله وحدت شخصي وجود از جمله مسائل عرفاني است که مورد قبول قاطبه اهل معرفت است، لذا برخي از ايشان در صدد برهاني کردن اين مساله برآمدند که يکي از ايشان مرحوم آقا محمدرضا قمشه اي مي باشد. برهان ايشان مورد پذيرش عده اي از حکما و مورد مناقشه برخي ديگر قرار گرفته است که از جمل ه ناقدان آن مرحوم حکيم جلوه است که معاصر خود مرحوم قمشه اي مي باشد. اين مقاله به بررسي و نقد برهان مرحوم قمشه اي مي پردازد، و نشان مي دهد که مناقشات حکيم جلوه بر اين برهان وارد نيست، اگرچه خود اين برهان هم تام نمي باشد، زيرا در آن ميان مفهوم و مصداق وجود خلطي صورت گرفته است.

 
كليد واژه: حيثيت تقييديه، حيثيت تعليليه، تشکيک خاصي، وحدت سرياني، وحدت شخصي وجود، ضرورت ذاتي، ضرورت ازلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):95-110.
 
عدم ضرورت «قضيه ضروريه بتاته سهروردي»
 
دكامي سردار*,ابراهيمي حسن
 
* دانشگاه تهران
 
 

سهروردي در منطق حکمه الاشراق در يک نوآوري تمام جهات را به ضرورت برمي گرداند. وي جهات سه گانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در اين صورت جهت در همه قضايا ضرورت مي شود. از آن جا که بحث از جهت در ديگر مباحث منطقي، مانند تناقض، عکس، و قياس ها نيز به ميان مي آيد، طبعا اين نوآوري در اين مباحث تاثيرگذار است. سهروردي بدين نکته واقف بوده و اين تاثيرها را نشان داده است. به فرض تماميت اين نوآوري، اين نوشتار بر آن است که خواه مراد سهروردي اختصار در بحث باشد يا ضروري کردن قضايا در علوم حقيقي يا برهاني، اساسا نيازي بدين ضروري سازي و فرو کاستن همه جهات در ضرورت نيست و اين نوآوري مشکلي را حل نمي کند. لذا از سوي اکثريت منطق دانان بعد از سهروردي مورد غفلت قرار گرفته است.

 
كليد واژه: جهت، ماده، ضروريه بتاته، سهروردي، علوم حقيقي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):111-128.
 
واژه ارسطويي «اوسيا» و نارسايي برخي از ترجمه هاي آن
 
طاهري سرتشنيزي اسحاق*
 
* مجتمع آموزش عالي شهيد محلاتي
 
 

«اوسيا» برگرفته از «ايمي» (وجود داشتن)، مفهومي اساسي در هستي شناسي ارسطو است. اما به رغم اين اهميت، نص آثار ارسطو در اين باره يکدست و همگون نيست و افزون بر آن، گزينه هايي که اغلب مترجمان در ترجمه آن برگزيده يا ساخته اند، در معرض اشکال و ايراد است. در زبان لاتين نخستين مترجمان essentia را برگزيدند که به لحاظ دلالت بر «وجود» وافي به مقصود بود ولي ديري نپاييد که اين گزينه به سود substantia منسوخ شد.صورت انگليسي اين واژه لاتين نيز به خطا معادل«اوسيا» تلقي شد و هنوز غالب است. با اين وجود، انگليسي زبانان در صدد تغيير برآمده اند و در نتيجه واژه entity به عنوان گزينه اي مناسب جاي خود را به تدريج باز مي کند. اما در محافل عرب زبان اشکال به قوت خود باقي است و اقدامي صورت نگرفته است. هيچ يک از واژگان «ذات»، «جوهر»، و «طبيعت» کارکرد واژه «اوسيا» را ندارد. بدون ترديد چنين وضعي در درک و فهم از هستي شناسي ارسطو آثار منفي بر جا گذاشته است.

 
كليد واژه: جوهر، ذات، اوسيا، طبيعت، substance، essentia، entity
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 7 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):129-163.
 
«الرساله الزاهره » نوشته اثيرالدين ابهري: نسخه شناسي، متن شناسي، تصحيح، و تحليل
 
عظيمي مهدي*,قرباني هاشم
 
* دانشگاه تهران
 
 

اثيرالدين ابهري يکي از برجسته ترين منطق دانان دوره اسلامي است که کم تر شناخته شده است. جستار پيش رو، از يک سو، با تصحيح الرساله الزاهره، يکي از منطق نوشته هاي ارزشمند وي را از پستوي فراموشي به پيشخوان چاپ و انتشار درمي آورد و، از ديگرسو، با شرح و واشکافي و تحليل آن از دريچه منطق جديد، بر گوشه اي از انديشه هاي منطقي ابهري پرتو مي افکند. مهم ترين دست آوردهاي اين جستار در مقام بازشناسي انديشه هاي منطقي ابهري بدين قرارند: 1. ابهري قاعده تعدي استلزام را منتج شرطي متصل نمي داند. 2. ابهري قاعده دليل شرطي را مي شناخته است، 3. ابهري قاعده عکس نقيض شرطي را به چالش مي کشد. 4. ابهري بر آن است که در گزاره هاي حملي، عکس نقيض موافق اعتبار منطقي ندارد. 5. ابهري، همچون منطق دانان ربط، استلزام ربطي را معتبر مي داند، درحالي که جدليان رقيب وي، همانند رواقيان و پيروان منطق فرگه راسلي، استلزام مادي را. الرساله الزاهره بر پايه نسخه هاي خطي دانشگاه تهران، مجلس، و کتابخانه آيت اله مرعشي، به شيوه گزينشي تصحيح شده است.

 
كليد واژه: اثيرالدين ابهري، الرساله الزاهره، تعدي استلزام، دليل شرطي، عکس نقيض، استلزام تابع ارزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:29 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 8 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1390; 44(2):165-179.
 
قضاياي وجودي از ديدگاه ملاصدرا
 
قلاسي مريم*,علمي محمدكاظم
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

ملاصدرا درباره قضاياي وجودي چهار نظريه گوناگون عرضه کرده است که در بادي امر مغاير با يکديگر به نظر مي رسند. مدعاي اين مقاله آن است که اگر اين چهار نظريه را از دو ديدگاه اصالت وجود و اصالت ماهيت مورد تحقيق قرار دهيم، خواهيم ديد که اولا قابل تقليل به دو نظريه مي باشند و دوم اين که راه حل هاي ملاصدرا درباره قضاياي وجودي صرفا منحصر در ممکنات است و اساسا درباره واجب مطرح نمي گردد.

 
كليد واژه: هليه بسيطه، ثبوت الشي، عکس الحمل، عارض ماهيت، تجريد همراه تخليط
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:30 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) بهار و تابستان 1390; 44(1):11-28.
 
نقد و بررسي نظريه «خلق اعمال» فخر رازي و تاثير آن در فهم او از آيات قرآن
 
ارشدرياحي علي*
 
* گروه الهيات، دانشگاه اصفهان
 
 

در اين مقاله ابتدا مهم ترين ادله فخر رازي براي اثبات نظريه او در مورد «خلق اعمال» مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. هر سه دليلي که وي براي رد ضرورت اختيار و تمام سيزده دليلي که براي اثبات نظريه «کسب» خويش اقامه کرده است، ابطال شده اند. سپس تفسيرهايي که او با توجه به نظريه مذکور ارائه داده است، مورد نقد و بررسي قرار گرفته اند. به اين منظور، همه آياتي که وي تحت تاثير اين نظريه، برخلاف معناي ظاهري تفسير کرده است، جمع آوري شده و با توجه به ساير آيات، معناي ظاهري و متبادر از الفاظ و شان نزول آيات، و صحت و سقم برداشت هاي او معين و اين نتيجه به دست آمده است که هيچ يک از برداشت هايي که فخر رازي تحت تاثير نظريه خلق اعمال از آيات قرآن داشته، صحيح نيست.

 
كليد واژه: کسب، خلق اعمال، تسلسل، علم ازلي الاهي، اراده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:30 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها