پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
1 : فلسفه دين بهار 1388; 6(1):9-22. |
|
افق هاي نوين در پژوهش هاي فلسفه اسلامي |
|
بهشتي احمد (عارف)* |
|
* دانشكده الهيات و معارف اسلامي، گروه فلسفه، دانشگاه تهران |
|
فلسفه اسلامي همواره در تاريخي دراز مدت با امواج گوناگون و شکننده اي از مخالفت ها و شبه تراشي ها مواجه بوده و پژوهش هاي عميقي براي دفع آنها انجام گرفته است، و همين امر موجب رشد کمي و کيفي فلسفه اسلامي شده است. اگر روزگاري جبر و تفويض، حدوث زماني عالم، زيادت صفات واجب و نفي علت غايي، نفي ضرورت و اعتقاد به اولويت، مرئي بودن خداوند، نفي حسن و قبح ذاتي و مخدوش شدن عدل الهي و ده ها مساله ديگر، فلسفه اسلامي را به چالش مي کشيد، و چنانچه روزي امواج گوناگوني از ايسم ها به بازار انديشه راه مي يافت و چند صباحي رونق مي گرفت و فلسفه و فلاسفه اسلامي را درگير مي ساخت و آنان ناگزير مي شدند که با پژوهش و نوآوري، سنگر دفاع را مستحکم سازند و در برابر تجددخواهي الحادي به مقاومت بپردازند، اکنون دوره فراتجددخواهي يا پست مدرنيسم رسيده و شعار طرفداري از کثرت و انشقاق و نسبيت سر مي دهد. اين نگرش، حاکميت و بي طرفي عقل را موهوم مي شمارد؛ عقيده به پيشرفت را نفي مي کند؛ به هيچ انگاري (نيهيلسم) گرايش دارد و فرهنگ هاي بومي و متقابل را با همه ويژگي هايشان پذيرا مي گردد. گفتني است که در اين شرايط نيز افق هاي نويني در برابر فلسفه اسلامي گشوده مي شود و به پژوهش هايي گسترده تر نياز دارد. |
|
كليد واژه: مدرنيسم و پست مدرنيسم، افق هاي نوين، کلام اسلامي، فلسفه اسلامي، رشد کمي و کيفي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 16 اردیبهشت 1391 9:20 AM
تشکرات از این پست