پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
2 : فلسفه دين تابستان 1388; 6(2):29-57. |
|
صفات الهي از نگاه ابن سينا و توماس آکوئيناس |
|
ذبيحي محمد,ايرجي نيا اعظم* |
|
* مركز تربيت مدرس، دانشگاه قم |
|
فيلسوفان موحد در کنار تمايلات فطري که بشر براي شناخت خداوند دارد، هريک تلاش نموده اند، راهي استدلالي براي شناخت ذات و صفات الهي بيان نمايند، ارايه دلايل گوناگون از سوي فيلسوفان و متکلمان درباره خالق هستي بيش از آنکه درباره تصديق به ذات خدا باشد، درباره تصور درست از خداوند بوده است و بر همين اساس، کوشش دانشمندان همواره در راستاي شناخت درست از خالق هستي بوده است، در اين ميان، تلاش ابن سينا به عنوان رييس فلاسفه مشايي در جهان اسلام و توماس آکوئيناس به عنوان برجسته ترين متکلم الهي مسيحي در قرون وسطي بسيار قابل توجه است، به ويژه اينکه هريک از اين دو دانشمند برجسته درباره صفات الهي ديدگاهي خاص ارايه نموده اند، ابن سينا با طرح نظريه اتحاد مصداقي و مفهومي صفات با يکديگر و آکوئيناس با طرح نظريه آنالوژي، تلاش نموده اند، در بين نزاع هاي گسترده افراطي و تفريطي درباره ذات و صفات خداوند، راهي را برگزينند که ساحت ربوبي را از راه يابي کثرت ها حتي کثرت حيثيات منزه بدارند، ديدگاه ابن سينا در بين فلاسفه مسلمان به خصوص ملاصدرا با مخالفت جدي روبه رو شده است.
|
|
كليد واژه: اتحاد مصداقي ، صفات ، ترادف ، ذات ، آنالوژي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
شنبه 16 اردیبهشت 1391 9:19 AM
تشکرات از این پست