پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
7 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1385; 4(7):145-168. |
|
منجي باوري در گات هاي زرتشت: همه - سودرسانندگي اشاباوران |
|
آژير اسداله* |
|
* دانشگاه رازي كرمانشاه |
|
فهم نظريه نجات و منجي در آيين زرتشتي و به خصوص در گات هاي زرتشت، از جمله موضوعاتي است که اوستاشناسان و زرتشت شناسان را همچنان به خود مشغول داشته است. فهم رايج آن است که گرچه باور به آمدن رهاننده يا رهانندگان آخرالزماني بيشتر ساخته و پرداخته دوره هاي متاخر مربوط به اوستاي جديد است، ليکن در خود گات هاي زرتشت نيز مي توان معناي رهانندگي را از مفهوم «سوشيانت» برداشت کرد. اين نوشتار بر آن است که حتي اگر برخي بندهاي گات ها ناظر به آموزش و انتظار زرتشت نسبت به آمدن چهره اي نجات بخش در آينده باشند، مفهوم سوشيانت صرفا و يا عمدتا معنايي فرجام شناختي ندارد. به همين نسبت، آموزه «فرش» کردن (= نوسازي يا خرم ساختن هستي) در گات هاي زرتشت معادل فرجام شناسي، که آن نيز به نوبه خود ريشه در گات ها دارد، نيست. بنابر اين، همان گونه که آموزه «فرش» کردن گات ها در اوستاي جديد به فرجام شناسي تفسير شد و واژه «فرشکرد» پديد يافت، مفهوم سوشيانت نيز از معناي اوليه ناظر به مزداپرستان سود رساننده و نوسازنده هستي به معناي رهاننده (ها) ي آخرالزماني تحول پذيرفت، گو اينکه تحول معنايي مزبور به کمک مفاهيم و باورهايي از خود گات ها صورت گرفته باشد. سوشيانت ها، مطابق گات ها، مزداپرستان نمونه اي همچون خود زرتشت هستند که تلاش دارند با همکاري يکديگر و با اهورا مزدا هميشه به جهان سود برسانند و آن را «فرش» سازند. البته عمليات سودرسانندگي به هستي و نوسازي جهان توسط اشاباوران (= پيروان اشا / راستي) در يک نقطه پاياني با غلبه آنان بر دروندگان (پيروان دروج / دروغ) به اتمام و اکمال مي رسد. اين آموزه، گرچه مي تواند با آموزه فرجام شناسي و حتي باور به آمدن کسي چون زرتشت تلاقي پيدا کند، عين و معادل آن ها نيست. سوشيانت ها سود رسانندگان به هستي هستند و شمار آنان به شمار همه اشوان يا اشاباوران.
|
|
كليد واژه: سوشيانت، زرتشت، گات ها، فرشکرد، رهانندگان، اشاباوران، سودرسانندگي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:27 AM
تشکرات از این پست