پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
1 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1385; 4(8):5-21. |
|
بديهي انگاري تصورات و نقدهاي آن |
|
يوسف ثاني سيدمحمود* |
|
* موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران |
|
امکان يا عدم امکان علم و آگاهي جديد از جمله مسايلي است که از ديرباز مورد توجه فيلسوفان بوده و نظرات گوناگوني درباره آن اظهار شده است؛ چنان که گروهي از اساس کسب آگاهي جديد را ناممکن دانسته و گروهي نيز منکر وجود هر گونه دانش بديهي و بي نياز از کسب براي آدمي شده اند و يا آنکه گروهي ديگر قائل به تقسيم شده، اکتساب آگاهي در بخشي از دانسته هاي بشري را ممکن و در بخشي ديگر ناممکن دانسته اند. در حکمت اسلامي نيز اين مباحث ذيل عنوان بداهت يا اکتسابي بودن تصورات و تصديقات مطرح شده و ضمن پذيرش امکان اکتساب تصديقات، در مورد امکان اکتساب تصورات شبهات و اشکالاتي چند مطرح گرديده است. در اين ميان کسي که بيش از همه بر ناممکن بودن اکتساب تصورات اصرار ورزيده، فخر رازي است. رازي در آثار خود دو اشکال عمده بر اکتسابي بودن تصورات وارد مي کند که از آن دو، يکي متخذ از ماخذ تصديقي و ديگري متخذ از ماخذ تصوري است. او بر اساس اين دلايل چنين نتيجه مي گيرد که تصورات يا مورد التفات ذهن نيستند و يا اگر مورد التفات ذهن واقع شوند، بديهي خواهند بود. نويسنده در اين جستار پس از بيان پيشينه تاريخي راي امام رازي، ضمن گزارش و تحليل ادله او، پاسخ هاي ديگر منطق دانان و حکيمان به شبهات وي را نيز نقل و بررسي و ارزيابي کرده است.
|
|
كليد واژه: تصور، تصديق، اکتساب، بداهت، تعريف، جنس، فصل |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:23 AM
تشکرات از این پست