0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):4-30.
 
استدلال در اعتباريات
 
لاريجاني صادق*
 
* گروه فلسفه دانشگاه قم
 
 

اعتباريات از مسايل مهم فلسفه جديد اسلامي و نيز علم اصول است. در فلسفه اسلامي سنتي «اعتباريات» به صورت مستقل مورد بحث قرار نگرفته است؛ تا اين که علامه طباطبايي در کتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» آن را مطرح مي کند. در علم اصول هم، صرفا مجموعه مباحثي پراکنده در اين زمينه وجود داشته و تحت عنوان واحدي مطرح نشده است و آن مباحث هم عمق کافي ندارد. در سلسله بحث هاي «فلسفه علم اصول» بحث اعتباريات را به صورت برجسته مورد تحقيق قرار داده ام. يکي از مباحث قابل طرح در اين زمينه جريان استدلال منطقي در اعتباريات و عدم آن است. علامه طباطبايي و شاگرد بزرگ او شهيد مطهري، بر عدم جريان استدلال منطقي در اعتباريات استدلال مي کنند. راقم اين سطور گمان مي کند که اين نظر درست نيست. مقاله حاضر اين استدلال را بازگو مي کند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):31-53.
 
نظريه عدالت در انديشه ديويد هيوم
 
واعظي احمد*
 
* دانشکده باقرالعلوم
 
 

گرچه ديويد هيوم يک فيلسوف سياسي مصطلح نيست، برخي ديدگاه هاي او در تفکر سياسي اثرگذار بوده است، از آن جمله بينش خاص او درباره فضيلت عدالت. وي با اتکا به رويکرد تجربه گرايانه خويش تلقي نفع انگارانه اي از عدالت عرضه مي دارد و برخلاف تصور مرسوم و رايج، عدالت را يک فضيلت و ارزش ذاتي نمي داند و فضيلت بودن آن را به وجود شرايطي خاص مشروط مي کند. مقاله حاضر ضمن تبيين تفصيلي ديدگاه هاي وي درباره عدالت و ارتباط آن با معرفت شناسي و انسان شناسي وي به بررسي و تحليل انتقادي نظريه عدالت او مي پردازد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 4 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):74-90.
 
انجيل با دو قرائت
 
شاكر محمدكاظم*
 
* دانشگاه قم
 
 

مطابق با قرآن کريم، انجيل کتابي آسماني است که خداوند بر حضرت عيسي (ع) نازل کرده تا آن را بر مردم ابلاغ کند و آن مشتمل بر هدايت، ذکر و احکام الهي بوده است. اما مسيحيان اين مفهوم از انجيل را از اساس منکرند. آنها هرگز نمي گويند که عيسي کتابي به نام انجيل آورده است. آوردن وحي توسط عيسي به گونه اي که حضرت موسي تورات را و حضرت محمد قرآن را آورده اند، در الهيات مسيحي جايگاهي ندارد. آنها حقيقت انجيل را بشارت به رستگاري مي دانند که حاصل تجسد خدا در عيسي، تصليب، و زنده شدن عيسي پس از مرگ است. بنابراين مي توان گفت که دو قرائت کاملا متفاوت از مفهوم انجيل نزد مسلمانان و مسيحيان وجود دارد.

نويسنده در اين مقاله ضمن تبيين هر دو ديدگاه، با استناد به متون تاريخي و مسيحي، ديدگاه قرآني در مورد انجيل را تقويت کرده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 3 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):54-73.
 
بررسي دو قول به ظاهر متناقض در باب حمل هاي اولي ذاتي و شايع صناعي
 
آيت الهي حميدرضا,انواري سعيد
 
 
 

در برخي از کتب فلسفي، قضيه ظاهرا واحدي را يک بار به حمل اولي ذاتي و بار ديگر به حمل شايع صناعي صادق دانسته اند؛ براي مثال «جزيي جزيي است» را يک بار به حمل اولي و بار ديگر، به حمل شايع، صادق دانسته اند؛ يا معدوم مطلق را در جايي به حمل اولي صادق دانسته اند و در جايي به حمل اولي کاذب به شمار آورده اند. اين تهافت ظاهري باعث شده است تا در تبيين حمل هاي اولي ذاتي و شايع صناعي سر در گمي پيش آيد. برخي اختلاف مورد بحث را ناشي از تفاوت در عقد الوضع و عقد الحمل قضايا دانسته اند. در اين مقاله ضمن بررسي ايراد اين راه حل، راه حل جديد ديگري براي برطرف کردن تناقض ظاهري، که مبتني بر مصداق هاي خارجي و ذهني و تمايز بين مفهوم و وجود ذهني مفهوم است ارايه خواهد شد که تهافت ظاهري را حل خواهد کرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):91-119.
 
نظريه افعال گفتاري
 
عبدالهي محمدعلي*
 
* دانشگاه تهران - پرديس قم
 
 

نظريه افعال گفتاري (Theory of Speech Acts) نظريه اي فلسفي است که جان لنگشاو آستين استاد فلسفه اخلاق دانشگاه آکسفورد در سال 1962 عرضه کرد و پس از او شاگردش جان سرل، فيلسوف ذهن و زبان معاصر در کتابي با عنوان افعال گفتاري آن را بسط و توسعه داد.

هدف اين نظريه ارايه تحليل جامعي از نحوه ارتباط زبان با عالم خارج است و در نهايت، به اين پرسش اساسي و مهم در حوزه فلسفه زبان پاسخ مي گويد که چگونه مي توان از يک سلسله پديده هاي طبيعي نه چندان پيچيده اي چون خروج اصوات از دهان يا ايجاد علايم و نشانه ها بر کاغذ به يک سلسله اوصاف معناشناختي عجيب چون معناداري، بي معنايي، صدق، حکايت، حمل، ارتباط با عالم خارج، دست يافت؟

اهميت اين نظريه از آن جهت است که شايد نخستين تلاش جانانه اي است که پس از حمله ويران گر ويتگنشتاين به هر گونه نظريه پردازي در فلسفه، صورت مي گيرد و تا حدودي نيز موفق است. فيلسوفان اکنون پس از گذشت چهل سال از طرح اين نظريه هنوز به استخراج لوازم و نتايج آن مشغول اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):120-143.
 
امكان استقبالي و تعين صدق در گزاره هاي ناظر به آينده
 
شيرواني علي*
 
* گروه فلسفه و کلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

ارسطو در کتاب باري ارمينياس بحثي را درباره تعين صدق گزاره هاي ناظر به آينده مطرح کرده است که از جمله بحث انگيزترين مباحث وي به شمار آمده است. وي با بر شمردن توالي فاسد تعين صدق و يا کذب گزاره اي مانند «نبرد دريايي فردا در تنگه ها صورت خواهد گرفت»، نوعي عدم تعين و امکان را – موسوم به امکان استقبالي – در رويدادهاي آينده اثبات مي کند که رويدادهاي مربوط به زمان حال و يا گذشته فاقد آن مي باشند. بحث امکان استقبالي به فلسفه اسلامي راه يافت؛ و مورد نفي و اثبات قرار گرفت و در اين کشاکش نکات معرفت شناختي، هستي شناختي، منطقي و کلامي در خور توجهي مطرح شد. در اين مقاله تلاش شده با گزارش تحليلي و ارزيابي انتقادي سخنان ارسطو، فارابي، ابن سينا، خواجه نصير طوسي، صدرالمتالهين، ملاهادي سبزواري و دو تن از فيلسوفان معاصر، اولا با تحولات تاريخي طرح اين مساله آشنا شويم و ثانيا نقاط قوت و ضعف ديدگاه هاي گوناگون در اين مساله را بشناسيم و ثالثا از ديدگاه مورد نظر خود دفاع کنيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 8 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):167-191.
 
جايگاه امامت در كلام اسلامي
 
كريمي حسين*
 
* دانشگاه قم
 
 

مساله خلافت (جانشيني پيامبر صلي ا... عليه و اله) بعد از ارتحال رسول ا... مورد اختلاف صحابه قرار گرفت. جمعي از آنان، يعني اهل سنت، امامت را تابع انتخاب دانسته و آن را امري فقهي مي دانند که به خود مسلمانان واگذار شده است و جمعي ديگر، يعني شيعيان، قايل به نص و انتصاب امامت شده و آن را از مسايل کلامي دانسته اند. مولف در اين مقاله سعي کرده با دلايل عقلي و نقلي، کلامي بودن آن را اثبات کند و اين بحث را به گونه اي بررسي کند که حافظ وحدت و دور از دامن زدن به اختلافات شيعه و سني باشد. نگارنده به پيروي از بزرگان اماميه بر آن است که امام بايد معصوم و در عقايد و اخلاق حسنه، به ويژه علم و عدالت افضل امت خود باشد و چون تشخيص و احراز قطعي عصمت و افضل بودن از ديگران براي مردم عادي ميسر نيست، تعيين امام واجد شرايط منحصر به تعيين خدا و ابلاغ از طرف پيامبر (صلي ا... عليه و آله) است. بنابراين، با انتخابات و آراي ملت نمي توان شخصي را به عنوان جانشيني پيامبر (صلي ا... عليه و آله) معين کرد. نقش ملت بعد از نصب وي در تحصيل قدرت و اتمام حجت موثر است.

نگارنده براي اثبات اين مدعا اين مقاله را در 3 فصل و يک خاتمه به پايان مي برد و آن چه را در اين چکيده ادعا شده با دلايل عقلي و نقلي به اثبات مي رساند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 7 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  تابستان 1384; 6(4 (24)):144-166.
 
قديسان اخلاقي
 
خزاعي زهرا*
 
* گروه فلسفه دانشگاه قم
 
 

قديسان اخلاقي شايسته ترين افرادي هستند که در فرهنگ هاي ديني و اخلاقي، به دليل ويژگي هاي خاص معرفتي – تربيتي و افعال برتر و فراتر از حد وظيفه، به عنوان نمونه و اسوه شناخته مي شوند.

دو چهره ارزشي و الزام آور اخلاق در تئوري هاي اخلاق هنجاري، به انضمام رويکرد ديني و غير ديني در اخلاق هاي ديني و سکولار، تفاوت هايي را در تفسير افعال فراتر از وظيفه و ويژگي هاي قداست مآبانه ايجاد کرده است. گذشته از اين، تنوع در تصوير ارايه شده از هويت قديسان و ويژگي هاي آنان، در آثار برخي نويسندگان غربي، تنزل مقام قديس و قهرمان اخلاقي، تا حد يک سياستمدار فاقد هر گونه قداست را به دنبال داشته است.

به رغم تاييد قداست و پاکي طينت و رفتارهاي صحيح قديسان نزد نظريه پردازان مختلف، با ترديدهايي نيز در اين رابطه مواجهيم.

در مقاله حاضر، پس از تصوير ماهيت قديس در اخلاق ديني و سکولار، و اشاره به تفاوت هاي ماهوي قديسان در اين دو رويکرد، بر دقت در کاربرد واژه قديس در فرهنگ هاي مختلف تاکيد شده است. طرح و نقد ديدگاه هاي مخالف با جايگاه و ارزش هاي اخلاقي قديسان، از ديگر مباحثي است که به آن پرداخته شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:14 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):5-27.
 
مقايسه احد در فلسفه افلوطين و واجب الوجود در فلسفه ملاصدرا
 
اكبريان رضا,كرمي طيبه*
 
* بنياد دائره المعارف اسلامي
 
 

در فلسفه افلوطين و ملاصدرا، احد و واجب الوجود ويژگي هايي دارند که در ساير موجودات يافت نمي شود، و اگر صفات مشابهي در ساير موجودات وجود دارد، منشا آن همين مرتبه است. به همين ترتيب، صفاتي که در موجودات مادون احد و واجب الوجود يافت مي شوند، چنانچه بر ضعف و نقص دلالت کنند، از اين مرتبه سلب مي شوند. علي رغم تفاوت هاي مبنايي ميان اين دو فيلسوف، که به بنيان هاي فلسفي و مذهبي آن ها مربوط است، مشابهت هايي نيز ميان آن دو مشاهده مي شود که با توجه به تاثير سنت نوافلاطوني بر فلسفه اسلامي و به ويژه ملاصدرا، مقايسه ميان اين دو فيلسوف خالي از فايده نيست. توصيف وحدت حقيقي، نفي وجود محدود در احد و واجب الوجود، عدم اتکاي فعل احد و واجب الوجود به اراده و علم زائد بر ذات و تناظر مرتبه عقل در فلسفه افلوطين با وجود منبسط و حقيقت وجود در فلسفه ملاصدرا، از نکات قابل بررسي در اين مقايسه است.

 
كليد واژه: احد، واجب الوجود، عقل، علم واجب، حيات، افلوطين، ملاصدرا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):29-50.
 
بررسي جاودانگي عذاب کفار در جهنم از منظر صفت رحمت الهي
 
زينلي بهزادان فرهاد*,قاضي زاده كاظم,هوشنگي حسين,غروي اصفهاني نهله
 
* دانشگاه ولي عصر رفسنجان
 
 

از منظر تجربه ديني، ذات خدا به وصف اخلاقي رحمت متصف مي شود و نظريه معلولي معنا که در حوزه معناشناسي فلسفي مطرح است اين امکان را به وجود مي آورد که وصف اخلاقي رحمت، به همان معناي انسان انگارانه آن، يعني دلسوزي و مهرباني، درباره ذات خدا به کار رود. با توجه به مفاد نظريه معلولي معنا، مي توان ادعا کرد که مهربان و دلسوز بودن خداوند منافي با تنزه و بساطت ذات او نيست. معناشناسي کفر در قرآن کريم نشان مي دهد که کفار همان ظالمان پايمال کننده اخلاق هستند که تا حد ممکن و تا زماني که مايل اند بر مظلومان ظلم روا مي دارند. رحمت خدا يا همان دلسوزي او براي مظلومان اقتضا مي کند که داد آن ها را از کفار بازستانده و آن ها را تا زماني که مايل است در جهنم عذاب کند. اين شيوه از عذاب، دقيقا بسان روش کفار در ظلم به مظلومان است. وسعت فراگير رحمت خداوند به دار دنيا اختصاص دارد اما در دنياي ديگر، رحمت خداوند به مومنان محدود است و مانع عذاب جاودانه کفار در جهنم نيست.

 
كليد واژه: رحمت خدا، عذاب اخروي، عذاب جهنم، عذاب کفار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 

 4 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):71-94.
 
اصل سنخيت از ديدگاه فخر رازي و خواجه طوسي
 
حسيني شاهرودي سيدمرتضي*,استثنايي فاطمه
 
* گروه فلسفه و کلام اسلامي، دانشگاه فردوسي
 
 

فخر رازي سنخيت ميان خداي متعال و مخلوقات را به دليل اشتراک ميان واجب الوجود و ممکن الوجود و محدود شدن قدرت الهي انکار مي کند و آن را با مقام تنزيه خداي متعال در تعارض مي داند، ولي خواجه طوسي در آثار فلسفي خود، به دفاع از قاعده «الواحد» بر مبناي اصل سنخيت پرداخته و اعتقاد به اصل سنخيت، به خوبي از عبارات وي برداشت مي شود. اما او در نگاه عرفاني خود، به گونه ديگري درباره قاعده «الواحد» سخن مي گويد و معتقد است تبيين کثرت هاي جهان و ارتباط آن ها با خداي متعال و پرسش از سنخيت ميان آن ها، فرع بر صدور حقيقي کثرت ها از خداوند است، و در اين باره، هر کسي از ظن خود آن مي گويد که شايسته خود اوست، نه شايسته خداي متعال.

 
كليد واژه: علت، معلول، سنخيت، قاعده الواحد، نصيرالدين طوسي، فخر رازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 3 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):51-70.
 
بررسي اشکال هاي فخر رازي بر ديدگاه هاي ابن سينا در اراده و فاعليت الهي
 
ذبيحي محمد,ذوفقاري شهاب الدين*
 
* دانشکده معارف قرآني اصفهان
 
 

ديدگاه فلاسفه مسلمان درباره اتحاد مصداقي صفات باري تعالي و بازگشت اراده به علم ازلي، در نظر متکلمان مقبول نيفتاده است. همچنين طرح فاعليت بالعنايه از سوي ابن سينا به عنوان فاعليت وجودي الهي و استفاده از آن در فائق آمدن بر برخي دشواري هاي الاهياتي، نظير مساله شرور، زمينه اي مناسب را براي نقض و ابرام آنان فراهم آورده است. در اين ميان، فخر رازي با تاکيد بر مباني کلامي اشعري و به اين دليل که اراده را به معناي عزم و قصدي زائد بر ذات که به ترجيح و تخصيص مي انجامد، درنظر مي گيرد، فلاسفه را در دستيابي به معنايي روشن براي اراده ذاتي موفق نمي بيند و آنان را به انکار اراده در خداوند متهم مي کند. در اين نوشتار، ضمن پاسخ به اشکال هاي فخر رازي، نشان داده شده که نتيجه گفتار ابن سينا در نفي غايت و غرض از فعل خداوند، سلب اراده و حکمت از او نيست، بلکه نتيجه اين است که غايت در فعل واجب، چيزي جز ذات او نيست، و اراده او، ابتدا به ذات او تعلق گرفته، و همه موجودات به تبع ذات او مراد هستند.

 
كليد واژه: خدا، فاعليت، علم، اراده، ابن سينا، فخر رازي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 7 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):131-153.
 
تبيين نسبت انديشه هاي ديني کرکگور با ديدگاه هاي ديني هگل (با استناد به مفهوم «رفع»)
 
حقي علي,سليماني خورموجي مهدي*
 
 
 

آنچه غالبا در تبيين نسبت انديشه کرکگور با آرا هگل مشاهده مي شود اين است که بيشتر به تمايزهاي او نسبت به هگل بسنده شده و کمتر به مولفه هايي توجه شده است که مي تواند دليلي بر تاثيرپذيري او از هگل نيز باشد. نگارنده بر اين باور است که مي توان با تحليل نحوه تحقق همين تمايزها، تاثيرپذيري کرکگور از هگل را نيز نمايان ساخت و از اين طريق، تبيين بهتري براي نسبت ميان اين دو ارائه داد. در تحليل تمايزها، از دو حيثيت «حفظ و حذف شدن»، مندرج در مفهوم «رفع» که يکي از مهم ترين مفاهيم فلسفه هگل است، استفاده شده و سعي بر آن بوده است تا در بستر اين تحليل، به بررسي تطبيقي آراي ديني اين دو فيلسوف پرداخته شود.

 
كليد واژه: رفع، حفظ و حذف، تمايز، خدا، دين، انسان، هگل، کرکگور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1390; 9(1 (پياپي 17)):95-109.
 
قلمرو دين در آراي غزالي و ابن سينا
 
زاهدي محمدصادق*
 
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)
 
 

اگر چه پرسش از قلمرو دين و انتظار بشر از آن متعلق به دوران معاصر است اما ريشه هاي آن را مي توان در آراي متفکران مسلمان متقدم واکاوي نمود. با نگاهي به آراي دو متفکر جريان ساز در جهان اسلام، يعني ابن سينا و غزالي، رويکردهايي متفاوت در تبيين وجه نياز آدمي به دين آشکار مي گردد. در حالي که ابن سينا در تحليل فلسفي خود بيشتر بر جنبه هاي حقوقي و کارکردهاي اجتماعي دين تاکيد مي کند، تمرکز غزالي بر ابعاد معنوي و اخلاقي دين بيشتر است. البته اين سخن به معناي ناديده گرفتن وجه معنوي دين از سوي ابن سينا و نيز حذف وجه اجتماعي دين نزد غزالي نيست، اما در يک نگاه کلان تر مي توان تحليل ابن سينا از دين را به مدل جمع گرايانه دنيانگر، و تحليل غزالي از دين را به مدل فرد گرايانه آخرت نگر نزديک تر دانست.

 
كليد واژه: انتظار بشر از دين، قلمرو دين، غزالي، ابن سينا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1389; 8(2 (پياپي 16)):5-30.
 
معقوليت باور ديني، مقايسه رهيافت کرکگور و غزالي
 
پوستيني خليل,علي زاده بيوك
 
 
 

آنچه قابليت مقايسه آراي کرکگور و غزالي را فراهم مي سازد، رويکرد معترضانه اين دو الهي دان به تفسير رايج از دين، و به طور خاص، به مساله معقوليت باور ديني است. مخالفت کرکگور با نظام هاي فلسفي پيش از خود، خصوصا نظام هگلي مشهور است. دغدغه او، بيشتر متوجه تاثير نامطلوب اين نظام ها بر فهم زمانه از دين است. او، در مواجهه با مساله عقل و ايمان، با تکيه بر مباني فلسفه وجودي خود، به ويژه اين هماني حقيقت و انفسيت، جانب ايمان را مي گيرد. او تمام تلاش هايي را که سعي در معقول نشان دادن باورهاي ديني و کشاندن دين به حوزه پژوهش هاي آفاقي دارند، بي حاصل و حتي مضر به حال دين و دين داري مي داند. لذا مي توان کرکگور را يک ايمان گراي افراطي دانست.
اما رويکرد غزالي به مساله عقل و ايمان، تقريبا با بسياري از نظريه هاي توجيه قابل تطبيق است. او، گاه يک عقل گرا، حتي در حوزه تصوف، است، و گاه چنان جانب ايمان را مي گيرد که صرف تصديق جازم را در حصول ايمان نجات بخش مي داند. نگاه او، ناشي از توجه خاص به تفاوت ميان آدميان است. او براي انسان ها مراتبي قايل است که هر فرد از هر مرتبه، با توجه به ظرفيت و شاکله وجودي خود، طريقي را براي رسيدن به ايمان و باور ديني برمي گزيند. ازاين رو، ايمان عوام را به همان اندازه معقول و نجات بخش مي داند که ايمان اهل فلسفه و تصوف چنان است
.

 
كليد واژه: عقل، ايمان، معقوليت باور، غزالي، کرکگور
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  10:02 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها