0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  بهار 1385; 7(3 (27)):115-130.
 
برهان مفهومي از ديدگاه آنسلم و محقق اصفهاني (كمپاني)
 
ابراهيمي راد محمد*
 
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه اراك
 
 

يكي از راه هاي اثبات وجود خدا، اثبات از طريق مفهوم است. در اين روش، تنها از طريق يك مفهوم ذهني مثل مفهوم واجب الوجود، مفهوم كامل ترين و مفهوم بزرگ ترين، وجود واجب تعالي در خارج اثبات مي شود. بدون اين كه به جهان خارج رجوع و از واقعيت هاي عيني و موجودات طبيعت كمك گرفته شود. بر اين اساس،‌ برهان مفهومي يك برهان پيشيني و قبل از تجربه است. اين برهان را در غرب اولين قديس آنسلم (1033-1109) متكلم قرن 11 ميلادي و اسقف كليساي كانتربري مطرح كرد و از زمان كانت، «برهان وجودي» ناميده شد. بر اين برهان، اشكالات متعددي وارد شده كه مهم ترين آنها اشكال خلط بين حمل اولي و حمل شايع است كه انديشمندان اسلامي آن را مطرح كرده اند. در ميان انديشمندان اسلامي اولين بار فارابي اين برهان را ارايه و سپس انديشمندان ديگري آن را مطرح كرده اند كه موجزترين و متقن ترين بيان را مرحوم محمد حسين اصفهاني معروف به كمپاني مطرح كرده است. مقاله حاضر بر آن است كه برهان ايشان را تبيين و با برهان آنسلم مقايسه كند و اشكالاتي را كه بر برهان محقق اصفهاني وارد شده است، پاسخ دهد.

 
كليد واژه: برهان مفهومي، برهان وجودي، حمل اولي، حمل شايع
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  بهار 1385; 7(3 (27)):131-159.
 
بررسي اشتراكات و افتراقات در فلسفه اجتماع افلاطون و فارابي
 
تقي زاده داوري محمود*
 
* دانشگاه قم
 
 

از آنجا كه فلسفه و ساير علوم عقلي از طريق ترجمه آثار يوناني وارد تمدن اسلامي شده است همواره اين شائبه وجود داشته كه فلسفه اسلامي چيزي بيش از ترجمه محض فلسفه يوناني نبوده و فلاسفه مسلمان نوآوري در قالب و محتواي اين دانش مهاجر نداشته اند. نوشتار حاضر تلاش مي كند تا در خصوص فلسفه اجتماع، نوآوري ها را برجسته سازد و از اين رو، بين ديدگاه هاي اجتماعي دو تن از نمايندگان مهم فلسفه يوناني و فلسفه اسلامي، افلاطون و فارابي، مقايسه اي صورت داده و آرا‌ متفاوت آنان را در كنار آرا مشترك شان مطرح مي نمايد. خواننده در انتهاي اين مقاله در خواهد يافت كه گر چه فارابي لفظ «مدينه فاضله» را از افلاطون وام گرفته است ولي طراحي، تحليل و براهين مختلف مدينه او تفاوتي چشمگير با مدينه افلاطون دارد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):19-46.
 
خزائن الهي
 
حشمت پور محمدحسين*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه قم
 
 

چون از خزائن در قرآن و حديث ياد شده، علماي تفسير و حديث و در پي آنها اهل كلام، فلسفه و عرفان نيز به بحث از آن پرداخته اند. ما در اين مقاله، علاوه بر تفسير لغوي خزائن، به نقل و تنظيم آراي آنها در اين باره مي پردازيم و چون بحث به كليد خزانه و نيز خزانه داران تعميم داده شده است بحث درباره آنها را نيز مطرح مي كنيم، علاوه بر آن، به تبيين نكته هاي ظريفي كه در ضمن آراي خويش آورده اند نيز اهتمام مي ورزيم تا خواننده حاصلي از مباحث را در اختيار داشته باشد و از بين آنها آني را كه به واقع نزديك تر مي بيند، برگزيند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):4-18.
 
اصالت وجود يا ماهيت: خلط شناخت شناسي و هستي شناسي
 
احمدي احمد*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه تهران
 
 

در بحث نفس گير اصالت وجود يا اصالت ماهيت، ضرورت دارد ابتدا، نخستين قضيه اي كه مستند و خاستگاه اين بحث است، بررسي و تحليل شود، سپس چگونگي حصول تصوري كه اين تصدق از آن به دست مي آيد مورد بحث قرار گيرد، آن گاه معناي قضيه وجودي يا كان تامه روشن شود و سرانجام با بيان معاني لفظ ماهيت و معاني لفظ وجود و مقايسه آن ها با هم نشانه هاي خلط مبحث شناخت شناسي و هستي شناسي ديده مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 4 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):87-118.
 
استنتاج علي و باورهاي ديني بحثي در فلسفه دين ديويد هيوم
 
فتح علي خاني محمد*
 
* گروه فلسفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
 
 

ديويد هيوم براي آن كه درباره عقايد ديني به شيوه اي قابل تفاهم داوري كند، كوشيده است تا از حساب احتمالات بهره گيرد. وي در استفاده از حساب احتمالات بر آراي ويژه اي در خصوص عليت و استنتاج علي تكيه دارد. از نظر او، روابط علي خاص ميان پديده ها، از طريق تكرار مشاهده تقارن يا توالي آن پديده ها بر ما آشكار مي شوند. حاصل اين تكرار، تداعي طبيعي و غير قابل اجتنابي ميان پديده هاي مقارن است. همه تداعي هاي از اين قبيل قوت و شدت يكساني ندارند. در مواردي كه مشاهدات قبلي بدون استثنا و يكنواخت باشد تداعي قوي است و اگر يكنواخت نباشد، قوت اين تداعي به نسبت، تقليل مي يابد. حساب احتمالات كمك مي كند تا با مشاهده هر يك از پديده هاي متداعي بتوانيم احتمال وجود پديده ديگر را محاسبه كنيم. در انجام اين محاسبه، هيوم به احتمالات شرطي، احتمال پيشين و احتمال پسين توجه ويژه دارد و نحوه محاسبه خود را بر شكل ابتدايي قانون يا فرمول مبتني كرده كه امروزه به فرمول بيز شهرت يافته است. نتيجه اعمال فرمول بيز بر سنجش برهان نظم و مبحث معجزه از نظر هيوم نشان دهنده غير منتج بودن برهان نظم و غير قابل پذيرش بودن اخبار معجزه است. در اين مقاله نشان داده شده كه هيوم در اين قضاوت خود دچار مغالطه و مصادره به مطلوب است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 3 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):47-86.
 
تعريف ملاصدرا ما بعد الطبيعه و لوازم معرفت شناختي آن
 
اكبريان رضا*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه تربيت مدرس
 
 

ملاصدرا درباره تعريف مابعدالطبيعه و چگونگي شناخت موضوع آن سخني دارد كه از ويژگيهاي ممتاز فلسفه اوست. او كه در فلسفه اش، هم با وجود سر و كار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفه اش واقع مي شود، به هيچ وجه شناخت وجود را صرفا شهود عرفاني آن نمي داند. او نظريه و شيوه اي به ما مي دهد كه بينش شهودي واقعيت را با روش قياسي در بر مي گيرد.
سخن او در شناخت وجود از طريق تحليلات عقلي در بادي نظر، ممكن است خيلي جسورانه و عجيب باشد، چرا كه سخن ابن سينا و فارابي را درباره عرضيت وجود نمي پذيرد و ادعا مي كند كه واقعيتي كه مدلول و مصداق قضيه "انسان موجود" است،‌ كاملا با مدلول قضاياي ديگر فرق دارد. از نظر او، موضوع واقعي، حقيقت وجود است كه با مفهوم موجود از آن حكايت مي كنيم و تمام ماهيات، اعراضي بيش نيستند كه اين واقعيت واحد را به صورت اشياي بي شمار مقيد مي كنند. شهود اين واقعيت هنگامي امكان پذير است كه در انسان آگاهي كاملا متفاوتي بيدار شود كه جهان را با چنين وضعي ذهن و عين و از بين رفتن جدايي و تمايز ميان فاعل شناسا و متعلق شناسا نقش بسيار موثري ايفا مي كند. بحث درباره اين حقيقت، مشخص كردن ريشه هاي آن و بيان اينكه ملاصدرا در اين باب رويكردي ويژه دارد، هدف اصلي سخن ماست.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):119-140.
 
نگاهي بر چالش هاي نظري استاد مطهري با آراي فلسفي علامه طباطبايي
 
نصري عبداله*
 
* گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

مرتضي مطهري معمولا به عنوان شرح و بسط دهنده ديدگاه هاي علامه طباطبايي معروف است، اما با تامل در آثار وي مي توان ابعاد متعددي از اجتهادها و استنباط هاي شخصي را در آنها يافت. بخشي از اين آراي ويژه در چالش و تقابل با آراي علامه طباطبايي قرار مي گيرند. اين مقاله درصدد ترسيم بخشي از چالش هاي اين دو تفكر در عرصه مباحث نظري و فلسفي است.
پاره اي از اين چالش ها مربوط است به مسايلي از قبيل: حركت توسطي، لزوم موضوع حركت، حركت بالعرض يا بالتبع، حركت و تكامل، حركت و مساله تضاد، حامل استعداد، حدوث ذاتي، برهان صديقين، حكمت الهي، عبث نبودن خلقت، اصل استخدام، كليت احكام اخلاقي و جاودانگي آن، ضرورت اجتماع.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  زمستان 1384; 7(2 (26)):141-156.
 
هرمنوتيك، پيش زمينه ها و تحولات آن
 
موسوي سيدمحمد*
 
* دانشگاه پيام نور مركز تاكستان
 
 

تحولات مهم در تاريخ فلسفه علم در قرن بيستم عبارت اند از: گفتمان اول: پوزيتويسم و استقرار گرايي، گفتمان دوم: ابطال گرايي كارل پوپر و برنامه پژوهشي لاكاتوش، گفتمان سوم: ساختار گرايي و نسبيت گرايي تامس كوهن و گفتمان چهارم: هرمنوتيك
با چيره شدن هرمنوتيك بر عرصه فلسفه علم، تحول اساسي در زمينه روش شناسي صورت گرفت. انواع هرمنوتيك را مي توان از دو ديدگاه طبقه بندي كرد:
الف) از ديدگاه كاربرد آن
ب) از ديدگاه دوره تاريخي
اين نوشتار ضمن پرداختن به پيش زمينه هاي اثر گذار بر هرمنوتيك، گزارش تحليلي كوتاهي از انواع هرمنوتيك را ارايه مي كند.

 
كليد واژه: هرمنوتيك، فلسفه علم، حلقه هرمنوتيك، معرفت شناسي، هستي شناسي، فهم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 1 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):4-16.
 
مدرنيته و مطالعات ديني
 
خاتمي محمود*
 
* دانشگاه تهران
 
 

اين مقاله متكفل اشاراتي در باب نسبت «مدرنيته» و «مطالعات ديني» است. بدين منظور ضمن بحثي در باره مفهوم «دين» در «مطالعات ديني» جديد، از داعيه علمي بودن مطالعات ديني جديد و نيز نوع زبان و اهميت تاريخ در اين مطالعات سخن مي رود و تلويحا به تمايز مطالعات ديني جديد با آن چه در سنت الهيات، كلام و علوم ديني خوانده مي شد، نيز اشاره مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 2 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):17-33.
 
جاودانگي عالم در تعامل با خلقت از ديدگاه ابن رشد
 
عابدي احمد
 
 
 

بسياري از فيلسوفان با استدلال هاي فلسفي خود به قدم عالم معتقد شده اند، در عين حال، بر اين باورند كه انبيا عليه السلام در معارف خود، حدوث عالم را بيان كرده اند. غزالي نيز در اين مساله به تكفير فلاسفه پرداخته است. اما ابن رشد در برابر وي به دفاع از فلسفه برخاسته و اعتراضات او را پاسخ داده است. ولي عقيده خود ابن رشد چيست؟
بعضي به اين دليل كه نتوانسته اند بين آراي او جمع كنند، گاهي او را متهم به تناقض گويي كرده و گاهي نيز داشتن دو نظر مختلف را به او نسبت داده اند. مقاله حاضر به بازسازي نظر ابن رشد در اين مسئله پرداخته و پس از بيان كيفيت جمع بين دين و فلسفه از نظر فيلسوف قرطبه به اين نتيجه رسيده كه ابن رشد بدون مسئله جمع بين شريعت و حكمت قابل شناخت نيست. وي در تفسير مابعدالطبيعه كه در آن جا، تنها شارح و مفسر آراي ارسطوست، قدم عالم را گفته، ولي در آثاري كه عقيده شخصي خود را بيان مي كند، به حدوث عالم گرايش دارد و با تاويل لفظ خلقت و مجاز دانستن آن و تمايز بين حدوث ذاتي و زماني راهي براي پيوند عقل و نقل يافته است.

 
كليد واژه: حدوث عالم، قديم زماني، خلقت، جمع بين عقل و نقل، تهافت فيلسوفان
 
 
 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 4 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):60-87.
 
تاملي بر ارزش معلومات از نظر علامه طباطبايي (ره)
 
شانظري جعفر,رضايي آدرياني قاسم
 
 
 

از پيچيده ترين مباحث فلسفي كه سرنوشت بسياري از مسايل به آن وابسته است، بحث علم و ادراك است. و از جمله پرسش هاي جدي در اين خصوص، مقدار اعتبار معلومات و دانش ما انسان هاست و اين كه واقع نمايي علم چگونه و در چيست؟
در ميان انديشمندان معاصر، علامه طباطبايي (ره) بيش از سايرين، به اين مهم توجه كرده و مباحث ارزش مندي را درباره اين موضوع ارايه داده اند. ايشان با ارجاع تمام علوم حصولي به علوم حضوري و پايه دانستن علوم حضوري، اولا، رويكرد نويني در اين قلمرو داشته و ثانيا، به توجيه خطاي حواس دست يافتند.
در اين نوشتار، ضمن تحليل و تبيين ديدگاه علامه طباطبايي (ره) در باب ارزش معلومات و توجيه خطاي حواس و يادآوري نكاتي چند در مورد اين نظريه، سعي بر اين داشته ايم تا تقريري منسجم تر با برخورداري از كمترين اشكال را در خصوص گونه واقع نمايي علم ارايه كنيم.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:12 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

3 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):34-59.
 
مباني خداشناسي در الهيات بوناونتوره با تاكيد بر راه معرفت آفاقي
 
رحيميان سعيد*
 
* دانشگاه شیراز
 
 

در مقاله حاضر، ضمن بررسي مباني و پيش فرض هاي الهيات بوناونتوره، فيلسوف و عارف فرانسيسكن در سه جنبه معرفت شناسي 11)مورد( و هستي شناسي و كلامي 11) مورد(، نحوه تقرير او از راه آفاقي براي شناخت خداوند و دو راهي كه او در آثار خويش تحت عنوان شناخت خداوند «از راه نشانه هاي او» در جهان و شناخت خداوند «در نشانه هاي او» مطرح كرده، بررسي و تجزيه و تحليل شده است و اثر مهم او را در اين زمينه، يعني مسير نفس به سوي خداوند (به ويژه در فصل مربوط به خداشناسي آفاقي) تشريح و تبيين شده است.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 5 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):88-102.
 
ارتباط وجودشناسي و زيبايي شناسي در فلسفه ملاصدرا
 
اكبري رضا*
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

ملاصدرا در زماني پا به عرصه فلسفه نهاده كه مساله غالب فلسفي، مساله اصالت وجود و ماهيت بوده است. او در چرخشي معرفتي از نظريه اصالت ماهيت در عرصه موجودات ممكن الوجود به نظريه اصالت وجود در اين عرصه مي گرايد. اين چرخش، انقلابي فراگير در ساحت فلسفه ايجاد مي كند و به تبع خود، اصولي همچون وحدت وجود، تشكيك وجود و اشتداد وجود را حاصل مي كند. ملاصدرا عينيت مصداقي وجود، زيبايي، علم و ديگر صفات كمالي را به عنوان يك اصل فلسفي مطرح مي كند. در چنين نگاهي، به اصولي همچون اصالت زيبايي، وحدت زيبايي، تشكيك زيبايي و اشتداد زيبايي مي رسيم كه خود را در انديشه ملاصدرا آشكار مي كنند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 6 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):103-121.
 
بررسي نظريه محال بودن كفر مومن
 
برنج كار رضا*
 
* دانشگاه تهران (پردیس قم)
 
 

برخي متكلمان بزرگ اسلامي، و پيش از همه آنها سيد مرتضي (قده) برآنند كه اگر شخصي حقيقتا مومن شود، محال است از ايمان برگشته و كافر گردد. اين متكلمان براي اثبات نظريه خود به دليل عقلي و نقلي تمسك كرده اند. دليل عقلي آنها اين است كه مومن مستحق پاداش ابدي و كافر مستحق كيفر ابدي است. پس اگر مومن، كافر شود، اجتماع پاداش و كيفر ابدي پيش مي آيد كه محال است. در اين نوشتار، اين استدلال نقد شده است. هم چنين با بررسي احاديث، نشان داده شده كه هيچ يك از آنها نمي تواند نظريه بالا را اثبات كند، گذشته از اين كه آيات صريح قرآن و احاديث بر وقوع ارتداد و كفر مومن تاكيد مي ورزند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی

 7 : پژوهش هاي فلسفي - كلامي  پاییز 1384; 7(1 (25)):122-154.
 
برهان معرفت شناختي كاركرد صحيح بر وجود خدا
 
عظيمي دخت شوركي سيدحسين*
 
* دانشگاه یزد، دانشکده الهیات میبد
 
 

تاريخ تفكر ديني و عقلي، ميزبان انديشه هاي متعددي در باره اثبات وجود خداوند بوده است. در اين ميان، انديشمندان حوزه دين به سه نوع از براهين غايت شناختي (teleological)، وجود شناختي (ontological) و كيهان شناختي (cosmological)، توجه كرده اند. آلوين پلنتينگا را مي توان شخصيتي دانست كه بر اين طرق سه گانه، طريقه چهارمي مي افزايد. در واقع، تلاش وي در اين زمينه، قابليت آن را دارد كه با عنوان «برهان معرفت شناختي كاركرد صحيح (proper function) بر وجود خدا» نام گذاري شود. اين مقاله درصدد است تا با نظر به آراي اين متفكر، خواننده را در جريان مقدمات اين برهان تازه قرار دهد و ميزان كارآمدي و توانايي اين برهان را محك بزند. نويسنده بر آن است كه اين برهان، هر چند مبتني بر ديدگاه خاصي در باب ماهيت توجيه يا - بنا به اصطلاح آلوين پلنتينگا - ضمانت است، با اين حال، به خوبي مي تواند در زمره تلاش هاي موفقي قرار گيرد كه در زمينه اثبات وجود خدا صورت گرفته اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  4:13 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها