اگرچه سری بازی های KOF حدود 15 سال سابقه داره اما ظاهر شخصيت های اون کم و بيش ثابت مونده. بله درسته که اندازه شخصيت ها کمی بزرگتر شد و از نظر گرافيکی تغيير پيدا کرد اما روح اصلی شخصيت ها تقريباً ثابت بوده و با بهبود هايی در جنبه های مختلف دوباره عرضه شده. KOFXII اين ويژگی خاص رو داره که اولين بازی در سری بازی های King of Fighters هست که دچار تغيير کلی شده. گرافيک دو بعدی بازی که تا به حال استفاده ميشد با سيستمی جديدتر،بزرگتر،جزييات بيشتر و حرکت های بهتر جايگزين شده.
اگرچه سری بازی های KOF حدود 15 سال سابقه داره اما ظاهر شخصيت های اون کم و بيش ثابت مونده. بله درسته که اندازه شخصيت ها کمی بزرگتر شد و از نظر گرافيکی تغيير پيدا کرد اما روح اصلی شخصيت ها تقريباً ثابت بوده و با بهبود هايی در جنبه های مختلف دوباره عرضه شده. KOFXII اين ويژگی خاص رو داره که اولين بازی در سری بازی های King of Fighters هست که دچار تغيير کلی شده. گرافيک دو بعدی بازی که تا به حال استفاده ميشد با سيستمی جديدتر،بزرگتر،جزييات بيشتر و حرکت های بهتر جايگزين شده.
بازی از پس زمينه های کاملاً جديد و البته شلوغ بهره ميبره که تعداد زيادی شخصيت های کارتونی در اون حرکت می کنند. متاسفانه اين تغيير بزرگ گرافيکی هزينه هايی هم داشته،معمولاً در اين سری بازی بيش از 30 شخصيت قابل بازی داشتيم اما ورژن Arcade بازی KOFXII فقط 20 شخصيت داره و در Xbox 360 و PS3 هم در کل 22 شخصيت وجود داره.ورژن کنسولی بازی 2 شخصيت اختصاصی به نام های Mature و Elizabeth Branctorche از KOFXI داره.در مد تک نفره Arcade ما حتی Boss هم برای جنگيدن نداريم.
طراحی بازی توسط آرتيست SNK به نام NONA انجام شده که از حدود سال 2000 اين کار رو به عهده داره.اگر از طرفداران قديمی اين بازی باشيد احتمالاً به سرعت متوجه استفاده زياد NONA از رنگ های تيره و پر رنگ و گاهی شخصيت هايی که به طور مبالغه آميزی بزرگ هستند خواهيد شد مخصوصاً شخصيت هايی مثل Ralf و Clark که بزرگ و پر عضله هستند.به طور کلی اين سری نسبت به بازی های قبلی مثل KOF 95 يا KOF 98 از رنگ های تيره تر و سايه های بيشتر بهره ميبره.
اگر تريلر ها،اسکرين شات ها و ويديو هايی که از گيم پلی بازی در خارج از ژاپن و جاهای ديگه که امکان بازی کردن Arcade در جاهای عمومی وجود داره منتشر شده رو تا به حال ديده باشيد احتمالاً متوجه شديد که بيشتر شخصيت های قديمی بازی ليست مانور ها و حرکت های ويژه شون تغيير کرده و در بيشتر موارد به ورژن های قديمی خودشون بازگشته.
برای مثال Robert Garcia (شخصيتی که چند بار در اين سال های اخير تغيير داده شد) کم و بيش به شکل ظاهری و تاکتيک های خودش در KOF 95 برگشته.(پوست قهوه اي،موهای صاف،شلوار سفيد و کفش های Saddle و چيز های ديگه). Terry Bogard هم به شکل خودش در KOF 94 برگشته با همون ژاکت قرمز رنگ،کلاه و جين آبی البته هنوز تکنيک Backfist خودش رو از KOF 95 داره.حتی شخصيت Kyo Kusanagi هم ضربه هاش به استيل سال 95 برگشته.اينها برای بعضی طرفداران قديمی اين بازی ممکنه کمی گيج کننده به نظر بياد مخصوصاً که اونها عادت کردند تا از استيل و تکنيک های شخصيت های محبوب خودشون به سبک ورژن 2002-2003 و KOFXI استفاده کنند.اما بيشتر شخصيت ها رو وقتی انتخاب کنيد راحت می شناسيد. Terry هنوز مثل Terry بازی ميکنه و Kyo هنوز همون Kyo قديميه.تنها استثنا اينجا Lori Yagami هست،دشمن کماندار Kyo از سری KOF 95 که اسلحه خودش رو تقريباً از دست داده و در عوض در نبرد های نزديک مهارت پيدا کرده.شخصيت اختصاصی کنسول ها Mature هم کاملاً شبيه به ورژن های قديمی تر خودشه و البته چند تکنيک خودش رو از دست داده اما هنوز ميتونه بدوه و از Slash Attack و Hopping Attack استفاده کنه اما ظاهراً ديگه نميتونه از Triple Slash Attack استفاده کنه. Elizabeth هم کاملاً شبيه به ورژن KOFXI خودش هست و فقط يکی دو تکنيکش رو از دست داده،البته هر دو شخصيت به خوبی با جزييات بالا ساخته شدند و کاملاً در نقش خودشون خوب به نظر می رسند.
در زمينه تغيرات گيم پلی نسبت به سری های قبلی، KOFXII سيستم Tag-out رو ديگه نداره تا شما در وسط بازی مثل KOFXI شخصيت خودتون رو عوض کنيد يا ديگه Superattack های چند درجه اي رو شاهد نيستيم،شخصيت شما فقط ميکنه يک درجه رو ذخيره کنه پس ديگه Leader Attack ها و Hyper Attack هايی که برق می زدند رو شاهد نيسيتم.شما هنوز ميتونيد از سيستمی که اين اواخر اضافه شد و امکان پرش های کوچک و پرش های بزرگتر رو می داد استفاده کنيد. KOFXII همچنين مثل KOF97 قابليت قلت خوردن به سمت جلو و عقب رو داره و يک Recovery Roll هم داره که موقعی که روی زمين افتاديد ميتونيد از اون استفاده کنيد.هر کدوم از اين قلت خوردن ها به سادگی با زدن دکمه مشت سبک و لگد سبک به طور همزمان امکان پذيره.يکی از قابليت های جديد گيم پلی KOFXII قابليت زدن و نگه داشتن دکمه مشت قوی و لگد قوی به طور همزمان برای شارژ کردن يک حمله قوی زمينی هست،وقتی به طور کامل شارژ شد و دکمه ها رو به اندازه کافی نگه داشتيد با رها کردنش يک حمله غير قابل دفاع اجرا ميشه که حريف رو به زمين ميزنه و اونو مستعد دريافت يک حمله ديگه هم ميکنه.
البته بزرگترين تغيير گيم پلی KOFXII سيستم جديد ضد حمله يا Critical Counter هست که يک Counter meter داره که به تدريج که مبارزه می کنيد پر ميشه و وقتی پر شد در صورتی که زمان بندی مناسبی داشته باشيد ميتونيد حمله حريف رو مختل کنيد و با استفاده از يک ضد حمله اونو مستعد دريافت ضربه های بيشتر کنيد.اجرای اين سيستم جديد ضد حمله به نظر کمی مشکل مياد و زمان بندی اون کار سختيه و بعضی وقتا به نظر ميرسه که به طور تصادفی و شانسی اجرا ميشه! پس در صورت موفقيت زياد هم به خودتون افتخار نکنيد! همونطور که قبلاً هم گفتيم تغيرات ديگه در گيم پلی KOFXII مربوط ميشه به سيستم پرتاب چنگک که حالا نياز به زدن همزمان دو دکمه مشت داره در حاليکه قبلاً يک دکمه اي عمل می کرد.گيم پلی KOFXII هنوز سريع به نظر ميرسه و شما فرصت اين رو داريد که حمله Juggle رو روی حريفان در هوا اجرا کنيد،بازيکنان حرفه اي تمايل زيادی به اجرای اين حرکت با شخصيت های محبوب خودشون و فهميدن بهترين نحوه اجرای اون خواهند داشت.
شما ميتونيد همه اينها رو خودتون در مد تک نفره بازی امتحان کنيد البته عجيبه که فقط مد Arcade و Practice وجود داره.مد Arcade شما رو در پنج مسابقه Time Trial قرار ميده که البته Boss نداره. متاسفانه مد Survival هم که به طور معمول در سری های قبلی بود در اين قسمت نيست همچنين مد Challenge به سبک KOFXI نخواهيم داشت.امکان بازی مولتی پلير به صورت آنلاين و يا با دوستان به صورت Local وجود داره، ميتونيد قسمت Gallery رو چک کنيد تا عکس های جديد رو ببنيد و از طريق سرويس آنلاين کنسول خودتون خريداری کنيد.ميتونيد با تنظيمات گرافيکی بازی ور بريد مثل قابليت Soft Filter که شخصيت ها رو به سه روش Antialias ميکنه تا ظاهری زيباتر و بدون گوشه های تيز داشته باشند.