0

اوصاف و القاب3

 
mohsenh
mohsenh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1156
محل سکونت : قم

اوصاف و القاب3

نور الاصفياء

از القاب حضرت مهدى (ع) است.(1)

  1.نجم الثاقب باب دوم 

نية الصابرين

ازالقاب حضرت شمرده شده است.(1)

  1.نجم الثاقب باب دوم

هادى

در تاريخ جهضمى در باب القاب ائمه (ع) آمده است كه القب قائم (ع) هادى مهدى است.

در اخبار و ادعيه و زيارات، حضرت به اين لقب، فراوان ذكر شده است.

مهدى يعنى هدايت شده و هادى يعنى هدايت كننده، وتفسير هر يك به ديگرى جايز است.

از امام صادق (ع) از معناى مهدى پرسيدند، فرمود: آن كه مردم را هدايت مى كند يعنى مهدى كسى است كه مقام هدايت يافتنش به جايى رسيده كه مى تواند از جانب خداوند در مقام هدايت كردن برآيد.(1)

  1. نجم الثاقب باب دوم.

واقيذ

به معناى غايب شونده به مدت طولانى و از القاب حضرت است دركتب سماويه.

در تاريخ عالم آرا آمده است كه اسم حضرت در تورات واقيذ ما است.(1)

  1. نجم الثاقب باب دوم.

وتر

به معناى "تنها"و فرد از القاب حضرت مهدى (ع) است.

بدين جهت گفته اند،چون حضرت دركمال و فضايل، منفرد است.(1)

  1. نجم الثاقب باب دوم.

وجه

از القاب آن حضرت است و در زيارت حضرت مى خوانيم:ا لسلام على وجه الله المتلقب بين اظهر عباده(1)

  1.نجم الثاقب باب دوم.

ولي الله

از القاب حضرت شمرده شده و در روايات، حضرت به اين لقب،مكرر ذكر شده است

خداوند در شب معراج فرمود: او يعنى قائم(ع) ولی من است.

و نيز رسول خدا(ص) فرمود: چون وقت خروج او برسد، شمشيرى غلاف كرده داردكه او را ندا مى كند: برخيز، اى ولى الله و بکش دشمنان خدا را

در روايت ديگرى است كه علم آن حضرت نيز، به همين لقب، وى را ندا مى كند.(1)

  ا. نجم الثاقب باب دوم.

ولي عصر

به حضرت، ولی عصرگفته اند چون ولايت دارد بر "عصر" و زمان و مقدَم است بر زمان. پس حضرت بر خودِ زمان نيز امام است و نه فقط اثرپذير نيست، كه تاثير در زمان مى كند.

در بعضى روايات آمده كه منظور از عصر در سوره والعصر عصر ظهور مهدى (ع) است كه در آن عصر، حق بر باطل به طوركامل غلبه مى كند.(1)

  1. تفسير الميزان 

يد الباسطه

از القاب حضرت و به معناى دستى است كه رحمت و لطف را بر بندگان مى گستراند روزى را زياد مى كند و بلا را دفع مى نمايد(1)

  1.نجم الثافب باب دوم 

يعسوب الدين

لقب حضرت قائم(ع)و يعسوب در لغت به معناى ملكه كندوى عسل است رسول خدا(ص) در حديثى مى فرمايد امت مهدى به آن حضرت پناه مى برند، چنان كه زنبورهاى عسل به ملكه خود(1)

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: مردم پيوسته در نقصانند، تا آنكه نام خداوند برده نمى شود. هرگاه چنين شد، يعسوب دين و اتباعش ثابت مى ماند پس خداوند، گروهى را از اطراف زمين مانند ابرهاى پاييز جمع مى كند كه عدد آن ها به عدد اهل بدر است

در نهج البلاغه آمده است:فاذا كان ذلك ضرب يعسوب الدين بذنبه فيجتمعون اليه كانه يجتمع قزع الخريف سيد رضى فرموده است: يعسوب الدين، آن سيد عظيم است كه در آن روز، مالك امور مردم است، و قزع، پاره ابرى است كه در اوآب نيست (2)

  1. ملاحم ابن طاووس ص 70 احقاق الحق ج 13 ص 154ظ

2.نجم الثاقب باب دوم. 

يمين

ازالقاب حضرت صاحب الامر(ع)است (1)

  1. نجم الثاقب باب دوم.
منبع:http://yamojir.com

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه 17 اسفند 1390  2:30 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها