0

دانستني هاي قرآني

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

تكرار آیات

در قرآن بعضی از آیات تكرار شده‌اند، ابتدا آیاتی كه تكرار شده‌اند را بر می‌شمریم، سپس به حكمت این تكرار اشاره می‌نماییم.


آیات مكرر:


1. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»؛ این آیه مباركه «31» مرتبه در سوره «الرحمن» تكرار شده است.


2.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه مباركه «10» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است.


3. «فَاَلْقی عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِینٌ»؛ این آیه مباركه هم در سوره اعراف آیه«107» و هم در سوره شعراء آیه«32» آمده است.


4. «وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذا هِیَ بَیْضاءُ لِلنَّاظِرِینَ»؛ این آیه مباركه هم در سوره اعراف آیه «108» و هم در سوره شعراء آیه «33» آمده است.


5. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه شریفه هم در آیه «3» و هم در آیه «5» سوره «كافرون» تكرار شده است.


6. «كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ»؛ این آیه شریفه، در آیات «2 و 3» سوره «تكاثر» آمده است.


7. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»؛ آیه مباركه درسوره «شرح» آیات «5 و 6» تكرار شده است.


«وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلاَّ عَلی أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغی وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»


8. این آیات شریفه، بین سوره‌های «مؤمنون» آیات «5 الی 8» و سوره «معارج» آیات «29 الی 32» مشابه می‌باشد.


9. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَلی صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ»؛ این آیه شریفه بین سوره «مؤمنون» آیه «9» و آیه «34» سوره «معارج‌» مشابه می‌باشد.


10. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات مباركه، بین آیات «47 و 48» با آیات «122 و 123» سوره «بقره» مشابه می‌باشد.


11. «الم» این آیه شریفه «6» مرتبه در كل قرآن تكرارشده است.


سوره‌های: بقره، آل عمران، سجده، لقمان، روم، عنكبوت.


12. «فَسَجَدَ الْمَلائِكَهُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ».


در این آیه شریفه در آیه«73» سوره «ص» و همچنین در آیه «30» سوره «حجر» آمده است.


13. «یُرِیدُ أَنْ یُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرِینَ یَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِیمٍ»


این آیه شریفه «110 و 111 و 112» سوره «اعراف» مشابه با آیات «35 و 36 و 37» سوره «شعراء» می‌باشند.


14. «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ»


این آیه شریفه درسوره‌های «عنكبوت» آیه «57» و «انبیاء» آیه «35» آمده است.


15. «وَ أُلْقِیَ السَّحَرَهُ ساجِدِینَ قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِینَ رَبِّ مُوسی وَ هارُونَ»


آیات شریفه «120 و 121 و 122» سوره «اعراف» مشابه و مثل آیات «46 و 47 و 48» سوره «شعراء» می‌باشد.


لازم به ذكر است، در بعضی از آیات، نصف آیه با آیه دیگر مشابه هستند یا اینكه مشابه هستند ولی حروفی مانند: این، واو، فاد و ... اضافه شده است به‌طور كلی این تشابه، دلیل بر مشترك بودن تمام محتوای آیه نیست؛ چون هر آیه‌ای معنی و مفهوم خاص خودش را دارد.


علت تكرار آیات: تكرار آیات در قرآن انگیزه‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله:


1. تاكید:


یكی از حكمت‌های تكرار در قرآن می‌تواند به منظور تأكید باشد. مثلاً در سوره انشراح خداوند به پیامبرش بشارت می‌دهد كه همراه با سختی‌ها آسانی است. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»[1] یا در آیه بعدی تأكید می‌كند كه با هر سختی آسانی است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا»[2]


2. تكرار به خاطر متعلقات:


یكی از حكمت‌های تكرار آیات در قرآن تناسب با متعلقات و موارد وموضوعات مختلف است. مثل تكرار آیات در سوره مرسلات و الرحمن و قمر.


3. تكرار برای تهدید:


یكی دیگر از رازهای تكرار كلمات در بعضی سور برای تهدید است مثل «أَوْلی لَكَ فَأَوْلی ثُمَّ أَوْلی لَكَ فَأَوْلی» كه برای تهدید نسبت به افراد بی‌ایمان است كه آیات الهی را تكذیب می‌كنند.


4. هدایت افكار:


بیدار ساختن افكار و وجدان‌ها ایجاب می‌كند كه از یك موضوع در موارد مختلف به‌طور مكرر سخن به میان آید، لذا بعضی از نكات اجتماعی و اخلاقی در موارد متعدد بیان می‌شود و این نوع تكرار بر اساس پایه بلاغت است و مقتضای حالت است.


5. هشدار: یكی از علل تكرارهای آیات جنبه هشداری دارد. مثل جریان شیطان كه با آن كه آن همه عبادت كرد ولی در اثر نافرمانی به چنان سرنوشتی دچار شد.


--------------------------------------------------------------------------------


[1] . سوره انشراح، آیه5.


[2] . سوره انشراح، آیه 6


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

سه شنبه 16 اسفند 1390  7:51 AM
تشکرات از این پست
smm6899
smm6899
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 2
محل سکونت : قم

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ومسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی

 

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ


ومسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی

 



    خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین پژوه می گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین ها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است.
    اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می شود. این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می شود.
    ژاپنی ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه ای به این تیم تحقیقاتی می نویسد و اعلام می کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است.

 

 تأثیر اعجاب انگیز انجیر و زیتون در بدن

روغن موجود در زیتون حاوی اسید لینولوئیک بوده،در نتیجه از بروز سکته‌ها و شکنندگی عروق جلوگیری می‌کند.

انجیر را با زیتون بخورید!
انجیر از میوه‌هایی با قند بالاست که مانع از افت قند شده همچنین دانه‌های این میوه مانع از بروز یبوست می‌شود.این میوه حاوی مقادیر بالایی از آهن بوده لذا بهتر است همراه با زیتون مصرف شود.
دکتر اعظم معتمدنیا استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان مطلب فوق افزود:انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن است که به هنگام جذب در روده به علت ترکیب آهن با اکسیژن موجود در خون احتمال اسید شدن آهن و بروز شکنندگی عروق و آسیب رساندن به جدار روده را به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه اسید لینولئیک مانع از این فعل و انفعالات در روده می‌شود،افزود:روغن موجود در زیتون حاوی این نوع اسید چرب بوده در نتیجه از بروز سکته‌ها و شکنندگی عروق جلوگیری می‌کند.


منبع:isna.ir
 


گردآوری : گروه پزشکی و سلامت تالار گفتگوی ایرانیان

www.iran-forum.ir

یا علی
سه شنبه 16 اسفند 1390  1:49 PM
تشکرات از این پست
mohsen_alavi
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

آیات مشهور قرآن

1. آیه وحدت: « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا » (ال عمران / 103) و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراكنده نشوید.


2. اطاعت از اولی‌الامر: « أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ » (نساء59) خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت كنید.


3. آیه تطهیر: « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً » (احزاب / 33) خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملا‎‎‏‎‎ٌ شما را پاك سازد.


4. حكومت مستضعفین: « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ » (قصص / 5) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.


5. جاءالحق: « وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً » (اسراء / 81) و بگو:حق آمد، و باطل نابود شد، یقیناٌ باطل نابود شدنی است.


6. و ان یكاد: « وَ إِنْ یَكادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لََمجْنُونٌ » (قلم / 51) نزدیك است كافران هنگامی كه آیات قران را می‌شنوند با چشم زخم خود تو را از بین ببرند، و می‌گویند او دیوانه است.


7. نفس مطمئنه: « یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّكِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی » (فجر / 27تا30) تو ای روح آرام یافته-به سوی پروردگار بازگرد در حالیكه هم تو از خوشنودی و هم او از تو خشنود است- پس در سلك بندگانم در‌آی-و در بهشتم وارد شو.


8. حساب در قیامت: « فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ » (زلزله / 7و8) پس هر كس هموزن ذره‌ای كار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر كس هموزن ذره‌ای كار بد كرده آن را می‌بیند.


9. آیه‌الكرسی : در روایات آمده كه آیه‌الكرسی عظیم‌ترین آیه در كتاب خداست. مردی عرض كرد: یا رسول‌الله! كدام آیه در كتاب خدا عظیم‌تر است فرمود: آیه‌الكرسی. نامیدن این آیه به آیه‌الكرسی از همان صدر اسلام مشهور بوده، حتی در زمان حیات رسول خدا صلی‌الله و حتی در زبان خود آن جناب به این نام بیان می‌شد.


«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ » (بقره / 255تا257)


هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، كه قائم به ذات خویش است ، و موجودات دیگر، قائم به او هستند، هیچگاه خواب سبك و سنگینی او را فرا نمی‌گیرد.او لحظه‌ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‌ماند.آنچه درآسمانها وآنچه درزمین است، ازآن اوست كیست كه در نزد او، جز به فرمان او شفاعت كند؟ (بنابراین، شفاعت كنندگان، برای انها كه شایسته شفاعتند، ازمالكیت مطلقه او نمی‌كاهد) .آنچه را در پیش روی آنها (بندگان) و پشت سرشان می‌داند، (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او، یكسال است.) و كسی از علم او آگاه نمی‌گردد، جز به مقداری كه او بخواهد. (اوست كه به همه چیز آگاه است، و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‌پایان و نامحدود اوست.) تخت (حكومت) او، آسمانها وزمین را در بر گرفته است، و نگاهداری آن دو (آسمان و زمین) او را خسته نمی‌كند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست. (255)


در قبول دین، اكراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است.بنابراین، كسی كه به طاغوت (بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) كافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیر محكمی چنگ زده است، كه گسستن برای آن نیست.و خداوند، شنوا و داناست. (256)


خداوند، ولی و سرپرست كسانی است كه ایمان آوره‌اند، آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) كسانی كه كافرشدند، اولیای آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند، آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند. (257)


10. آیه الوصیه: « كُتِبَ عَلَیْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ » (بقره / 180) دستور داده شده كه چون یكی از شما را مرگ فرارسد.


11. آیه وام: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ » (بقره / 282) ای اهل ایمان چون به قرض و نسیه معامله كنید


12. آیه التوجه: « وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ » (بقره / 115) مشرق و مغرب جود و ملك خداست.


13. آیه روزه: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ » (بقره / 183) ای اهل ایمان به شما هم روزه داشتن فرض كردید.


14. آیه كتمان: « إِنَّ الَّذِینَ یَكْتُمُونَ ما انزلناهُ ...» (بقره / 159) آن گروه اهل كتاب كه آیاتی ما را كه فرستادیم كتمان نموده.


15. آیه نفی سبیل: « وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً » (نساء / 141) و خداوند هیچگاه برای كافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود.


16. آیه ولایت: « إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ » (مائده / 55) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول خدا است.


17. آیه تصدیق: « وَ مِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ » (توبه / 61) و بعضی (از منافقان) آنان هستند كه دائم پیغمبر را می‌آزارند.


18. آیه نفر: « ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا كَافَّهً » (توبه / 122) نباید مؤمنان همگی بیرون رفته.


19. آیه سؤال: « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » (نحل / 43) بروید از اهل ذكر اگر نمی‌دانید سؤال كنید.


20. آیه عزت: « وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً » (اسراء / 111) او بگو ستایش مخصوص اوست كه هرگز فرزندی ندارد.


21. آیه نور: « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (نور / 35) خدا نور زمین‌ها و آسمانها است.


22. آیه مودت: « قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی » (شوری / 23) بگو من از شما اجرت رسالت جزء این نخواهم كه مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان مظور دارید.


23. آیه نبأ: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ » (حجرات / 6) ای مؤمنان هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد.


24. آیه نحوی: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ ...» (مجادله / 12) ای اهل ایمان هر گاه بخواهید با رسول سخن سری بگوئید.


25. آیه البسمله: (آیه تسمیه) بسم الله الرحمن الرحیم.


26. آیه قصاص: « وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ » (بقره / 179) عاقبت حكم قصاص برای حفظ حیات شماست.


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

جمعه 19 اسفند 1390  1:58 AM
تشکرات از این پست
mohsen_alavi
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

 تعداد کلمات زیتون در قرآن ...... چند تاست ؟؟؟(کارشناس:سعید)




وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ
خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است. اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن،باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار!!در قرآن آمده است.
 
دوشنبه 8 خرداد 1391  6:45 PM
تشکرات از این پست
mohsen_alavi
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

هدايت انسان:
تلاوت و انس با قرآن كريم از سفارشهاي مكرّر معصومان ـ عليهم السّلام ـ است و حفظ قرآن كريم به انس با آيات الهي ميانجامد. زيرا حافظ قرآن كريم بايد براي تثبيت محفوظات قرآنياش روزي چند بار به قرائت قرآن كريم بپردازد. ائمه ـ عليهم السّلام ـ حافظان قرآن كريم را به تكرار آيات الهي فراخوانده اند و فرمودند: «همان گونه كه شتر بسته شده در يك نقطه ـ چنان چه مورد ديدار پياپي صاحبش واقع نشود ـ جايگاهش را ترك ميكند، محفوظات حافظ قرآن كريم نيز ـ اگر پيوسته مورد مراجعه و تكرار قرار نگيرند ـ از خاطر زدوده ميشوند» بنابراين، حافظ ناگزير است با قرآن كريم انس گيرد و اين هنگام زمينه ي هدايت، سعادت و تعالي فراهم ميآيد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: «هيچ كس با قرآن هم نشين نميشود مگر اين كه از كنار آن با افزايش يا كاهش بر ميخيزد: افزايش هدايت يا كاهش گمراهي.»(12)  

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:46 PM
تشکرات از این پست
mohsen_alavi
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

بركات حفظ قرآن كريم:

حفظ قرآن كريم داراي آثار و بركات زيادي است كه درباره ي برخي از آن ها نكاتي قابل بيان است:

1. حافظ قرآن كريم از پاداش معنوي و اُخروي بسيار زيادي بهره مند ميگردد كه عبارتند از:

الف. هم نشيني با فرشتگان: امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين باره ميفرمايد: «حافظ قرآني كه به آن عمل كند، با فرشتگان پيغامبر و نيك رفتار هم نشين ميگردد.(2)»

ب. در شمار بزرگان امت جاي گرفتن: امام صادق ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: «اَشراف و بزرگان امّت من، قاريان و حافظان و شب زندهدارانند.(3)»

ج . ايمني از عذاب الهي: اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه ميفرمايد: «قرآن را تلاوت كنيد و آن را به خاطر بسپاريد، زيرا خداوند متعال دلي كه قرآن در آن باشد عذاب نميكند.(4)»
حفظ قرآن مجيد و انس با آن، انسان را در مسير عمل به وحي و بهره جستن از معارف بلند آن قرار ميدهد و در نتيجه او را از آتش دوزخ مصون ميدارد. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ميفرمايد: «اگر قرآن در پوستي باشد، آتش بدان نخواهد رسيد.(5)»

د. آبادي قلب: پيامبر گرامي اسلام ميفرمايد: «كسي كه در درونش چيزي (سوره يا آيهاي) از قرآن نباشد، مانند خانه ي ويران است.(6)»
چنان كه خانه ي ويران نزد مردم ارزش ندارد، دل تهي از آيات الهي نيز نزد خداوند بيارزش است و از اين روي پيامبر فرموده است: دلي كه از كلام وحي بيبهره باشد، مرده و چون خانه ي خراب و ويران است.

ه‍ . مشمول آمرزش الهي: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «كسي كه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداي تعالي او را نميآمرزد، ‌در شمار كساني است كه آيات الهي را به تمسخر گرفتهاند.(7)»

و. پاداش مضاعف: امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «هر كس در فراگيري قرآن بكوشد و به سبب كمي حافظه آن را به سختي حفظ كند دو پاداش دارد. (پاداشي براي حفظ قرآن و پاداشي براي تحمل سختي آن»(8).

ز. پذيرفته شدن شفاعت. پيامبر عظيم الشأن اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «هر كه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد كرد و شفاعتش را درباره ي ده تن از اعضاي خانوادهاش كه آتش بر آن ها واجب شده، ميپذيرد.(9)»

ح. بالاترين درجات بهشت: پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «درجات بهشت به تعداد آيههاي قرآن است چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وي ميگويند بخوان و بالا برو كه هر آيهاي را درجهاي است. پس برتر از درجه ي حافظ قرآن درجهاي نيست.(10)»

ط. دريافت پاداش انبياء: پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اي سلمان،... همانا بعد از انبيا بهترين بندگان نزد خداوند، عالمانند و سپس قاريان و حافظان قرآن. آنان همانند انبيا از دنيا ميروند، همراه آنان از گورها برانگيخته ميشوند، در كنار آنان از صراط ميگذرند و پاداش همانند آنها (از خداوند) دريافت ميكنند.(11)»
 

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:46 PM
تشکرات از این پست
mohsen_alavi
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

  آرامش روحي:
ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام ميگيرد. خداوند متعال ميفرمايد: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «آگاه باش كه دلها با ياد خدا آرام ميگيرد.» يكي از نامهاي قرآن، ذكر است. تلاوت و حفظ قرآن كريم نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون ميماند.

نجات از تنهايي:
كتاب بهترين هم نشين تنهايي است و قرآن كريم زيباترين، دقيق ترين، عميقترين و با نفوذترين كتاب شمرده ميشود. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: اگر همه ي مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن كريم با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم.
 

فهم بهتر قرآن كريم:
مهمترين اثر حفظ قرآن كريم درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلّط بر همه ي آيات، ارتباط آنها را نيك در مييابد و در پرتو آن دركي بهتر و درستتر از قرآن كريم به دست ميآورد.
 

تقويت حافظه:
يكي از امتيازات قرآن كريم آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت روح و حافظه ي حافظ ميشود. در روايات آمده است كه قرائت قرآن كريم به افزايش حافظه ميانجامد.(13) از آن جا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، ميتوان گفت حفظ قرآن كريم حافظه را فزوني ميبخشد.(14)

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:46 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

  آرامش روحي:
ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام ميگيرد. خداوند متعال ميفرمايد: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ «آگاه باش كه دلها با ياد خدا آرام ميگيرد.» يكي از نامهاي قرآن، ذكر است. تلاوت و حفظ قرآن كريم نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون ميماند.

نجات از تنهايي:
كتاب بهترين هم نشين تنهايي است و قرآن كريم زيباترين، دقيق ترين، عميقترين و با نفوذترين كتاب شمرده ميشود. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: اگر همه ي مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن كريم با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم.
 

فهم بهتر قرآن كريم:
مهمترين اثر حفظ قرآن كريم درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلّط بر همه ي آيات، ارتباط آنها را نيك در مييابد و در پرتو آن دركي بهتر و درستتر از قرآن كريم به دست ميآورد.
 

تقويت حافظه:
يكي از امتيازات قرآن كريم آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت روح و حافظه ي حافظ ميشود. در روايات آمده است كه قرائت قرآن كريم به افزايش حافظه ميانجامد.(13) از آن جا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، ميتوان گفت حفظ قرآن كريم حافظه را فزوني ميبخشد.(14)

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:46 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

بسم الله النور
سلام علیکم

در قرآن و روایات اسلامی از چند چیز بعنوان "نور" یاد شده است : 
1. از قرآن کریم بعنوان نور: در آیه 15 سوره مائده میخوانیم : 
قَد جائَکُم مِنَ اللهِ نورٌ و کِتابٌ مُبین 
از سوی خداوند نور و کتاب آشکاری برای شما آمد. 

2.از ایمان بعنوان نور:در آیه 257 سوره بقره آمده است: 
اللهُ وَلیّ الّذینَ امَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُمات الَی النُّور 
خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده اند.آنها را از ظلمتهای (شرک و کفر) بسوی نور(ایمان) رهبری می کند. 

3.از هدایت الهی بعنوان نور:در آیه 122 سوره انعام می فرماید: 
اَوَمَن کانَ مَیتاً فَاَحیَیناهُ وَ جَعَلنا لَهُ نوراً یَمشی بِه فی النّاس کَمَن مِثله فی الظُّلماتِ لَیسَ بِخارج مِنها 
آیا کسی که مرده بوده است و ما او را زنده کردیم و نور هدایتی برای او قرار دادیم که در پرتو آن بتواند در میان مردم راه برود همانند کسی است که در تاریکی باشد و هرگز از آن خارج نگردد. 

4.از آیین اسلام بعنوان نور:در آیه 32 سوره توبه چنین میخوانیم: 
وَ یَأبی الله الا إن یُتِم نورِه وَ لو کَره الکافِرون 
خداوند ابا دارد جز از اینکه نور (اسلام) را کامل کند هرچند کافران نخواهند. 

5. از شخص رسول گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله) بعنوان نور :در آیه 46 سوره احزاب آمده است: 
وَ داعِیاً الی الله بِإذنِه و سِراجاً مُنیراً 
ما تو را دعوت کننده بسوی خدا به اذن و فرمان او قرار دادیم و چراغی نور بخش. 

6.از معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) بعنوان نور: در زیارت جامعه میخوانیم: 
و أنتُم نورُ الاَخیار وَ هُداةِ الاَبرار 
شما نور خوبان و هدایت کننده نیکوکاران هستید. 

7.از علم و دانش بعنوان نور :در حدیث مشهور منقول از رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) آمده: 
العِلمُ نور یَقذِفهُ الله فی قَلب مَن یَشاء 
علم نوری است که خداوند در قلب هرکسی که بخواهد می افکند. 

و اما برای نور باطن مراتبی است: 
* نور اسلام که با نور اخلاص است. 
* نور ایمان که با نور صدق است. 
*نور احسان که با نور یقین است. 
این است منزلهای راه شریعت و مقامهای همه مؤمنان. 

لیکن اهل حقیقت و جوانمردان طریقت را نور دیگر است و حال دیگر: 
*نور فراست که با آن نور مکاشفت است. 
*نور استقامت که با آن نور مشاهدت است. 
*نور توحید که با آن نور قرب احدیت است. 

برگرفته از تفاسیر المیزان ، نمونه و تفسیر ادبی عرفانی خواجه عبدالله انصاری و اصول کافی 

موفق باشید و خدایی .  

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

نظر دانشمندان برتر جهان در مورد قرآن




گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانى می‏گوید :
«قرآن اثری است که به واسطه ی عبارات آن خواننده در ابتدای امر رمیده می شود، و سپس مفتون جاذبه ی آن و بالاخره بی اختیار مجذوب زیباییهای بی پایان آن می گردد. وقتی ما به آن (قرآن مجید) بازمی گردیم و رجوع می کنیم هرچند در ابتدا تکرار به نظر می رسد اما به زودی انسان را جلب می نماید و متعجب میسازد. انشاء آن هم آهنگ با محتویات و هدف بزرگش محکم، قوی و بسیار عالی است، پس این کتاب در تمام از منه ی بشریت بزرگترین نفوذ را خواهد داشت.
سالیان دراز کشیشان از خدابی خبر ما را از پی بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند. اما هرقدر که ما قدم در جاده ی علم و دانش به پیش گذارده و پرده های جهل و تعصب نابجا را دریده ایم، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن، مجموعه ی آن است بهت و حیرت عجیبی درما ایجاد نموده است و عن قریب است که این کتاب توصیف ناپذیر عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش جهان نموده و محور افکار مردم جهان گردد.»

آلبرت انیشتین که نیازى به معرفى ندارد، مى‏گوید:
«قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست؛ مجموعه‏اى از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهى که بزرگ‏ترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند ، هدایت مى‏کند.»

پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، مى‏گوید:
«زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مى‏شدم، سخت در پریشانى به سر مى‏بردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مى‏بخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏هاى نافذ و مرتعش کننده‏اش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم.»

لئوتولستوى، نویسنده معروف روسى مى‏گوید:
«هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایگى اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد. در قرآن قوانین و تعلیمات حقیقى و احکام آسان و ساده براى عموم بیان شده است. آیات قرآن به خوبى بر مقام عالى اسلام و پاکى روح آورنده‏اش گواهى مى‏دهد.»

دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مى‏گوید:
«اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمى‏کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه‏اى به اندازه قرآن محمّد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است».

ارنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوى مى‏گوید:
«در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى ،اجتماعى، ادبى و… وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده‏ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى‏شوم و مى‏خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه مى‏کنم. این کتاب، قرآن – کتاب آسمانى مسلمانان –است.»

ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه مى‏گوید:
« امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مى‏تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است».

مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت:
«از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمت‏هاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگى دیگرى پى مى‏برد. در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسان‏ها دیده نمى‏شود. قرآن به راحتى مى‏گوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد».

ویل دورانت، دانشمند امریکایى شرق‏شناس، مى‏گوید:
«در قرآن، قانون و اخلاق یکى است. رفتار دینى در قرآن، شامل رفتار دنیوى هم مى‏شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحى آمده است. قرآن در جان‏هاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید مى‏آورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است ».

ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مى‏گوید:
« بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درک نمى‏کنند. اگر مى‏شنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مى‏خواند، هر آینه به سجده مى‏افتادند و ندا مى‏کردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم!!»

 

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:47 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

 ترس از خدا در كنار مردمي بودن(كارشناس:سعيد)




بسم الله الرحمن الرحيم
خداوند متعال درباره ي ترس آياتي را بيان فرموده است از جمله آيه ي 155 از سوره مباركه ي بقره كه درباره ي امتحانهاي الهي است،‌ در اين مقام سخني بسيار ارزشمند از كلام امام راحل (ره) مي نويسم:
«شما هر چه خوف داريد از خودتان بترسيد از اينكه مبادا مسير،‌ يك مسير ديگر بشود و راه،‌ يك راه ديگري باشد و مردمي بودن از دستتان برود،‌ از اين بترسيد كه اگر يك وقت اين قضيه پيش آمد و شما از مردمي بودن بيرون رفتيد و يك وضع ديگري پيدا كرديد آن وقت بدانيد كه آسيب مي بينيد
«روزنامه ي جمهوري اسلامي، 
به نقل از صحيفه ي نور، ج 16، ص 446»

 

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

دو آیه آخر سوره بقره است که به آمن الرسول معروف است


رخی از فضایل این دو آیه طبق احادیثی که از پیامبر اکرم آمده است‌، عبارتند از:
 
1. "هر کس این دو آیه را شب ]بعد از نماز عشا بخواند کفایتش می‌کند ]از بیداری برای نماز شب‌ 
2. "در آخر سوره بقره آیاتی است‌. این آیات دعا هستند و خداوند رحمان را راضی می‌کنند." 
3. "...ملک نازل شد و گفت‌: ]ای رسول خدا[ خداوند تو را به دو نور بشارت می‌دهد که به هیچ پیامبری قبل از تو داده نشده است‌: یکی از آن‌ها "فاتحة الکتاب‌" و دیگری "آیات پایانی سوره بقره‌" است‌. هیچ کسی آن‌ها را تلاوت نمی‌کند مگر آن که حاجتش را خواهد گرفت‌;(مجمع البیان‌، علامه طبرسی‌، ج 1، جزء 3، ص 391، منشورات دارمکتبة الحیاة‌.) 
4. "این دو آیه قرآنند، شفا بخشند، خداوند آن دو آیه را دوست دارد و آن دو خداوند رحمان را راضی و خشنود می‌کنند" 
5. "...این دو آیه اگر سه شب در منزلی خوانده شود، شیطان به آن نزدیک نمی‌شود."(الدرالمنثور، جلال الدین السیوطی‌، ج 2، ص 136ـ138، داراحیأ التراث العربی‌.) 
6. "هر کسی چهار آیة اول سورة بقره و آیة الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیة آخر سوره بقره را بخواند، در جان و مالش مکروهی ]ناملایمتی‌[ را نخواهد دید، و شیطان به او نزدیک نخواهد شد و قرآن را فراموش نخواهد کرد".(نورالثقلین‌، عروسی الحویزی‌، ج 1، ص 368، مؤسسة التاریخ العربی‌.) 
7. در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود: "ای ]رسول گرامی‌[ برای تو و امتت گنجی از گنج‌های عرشم را دادم‌. این گنج فاتحة الکتاب و آخر سوره بقره است‌."(تفسیر صافی‌، فیض کاشانی‌، ج 1، ص 291، دارالمرتضی للنشر.) 
8. "هر کسی شب دوازدهم رجب دو رکعت نماز بخواند. حمد یک مرتبه و "آمن الرسول‌" را ده مرتبه بخواند، خداوند به او صواب آمران به معروف و ناهیان از منکر و ثواب آزاد کردن هفتاد بنده را عطا می‌کند...(اقبال الاعمال‌، سید ابن طاوس‌، ص 654، دارالکتب الاسلامیة‌.) 
9. روایات متعددی دربارة فضیلت خواندن این آیات در نمازهای گوناگون‌، مانند نماز روز یکشنبه‌، دوشنبه‌، سه‌شنبه‌، چهارشنبه‌


 

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

با سلام

در احادیث هم به فضیلت تلاوت سه آیه و هم به دو آیه آخر سوره بقره اشاره شده است.اما آنکه بخصوص پس از عشاء و در آخر شب به آن تصریح شده،خواندن دو آیه می باشد و ظاهرا در روایت شیعه که سه آیه ذکر شده تصریحی به خواندن آن در شب نشده است:

فیض کاشانی در تفسیر خود به هر دو دسته روایات تصریح کرده است:

في ثواب الأعمال عن السجاد عليه السلام قال قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم 
من قرأ أربع آيات من أوّل البقرة و آية الكرسي و آيتين بعدها و ثلاث آيات من آخرها لم ير في نفسه و ماله شيئاً يكرهه و لا يقربه الشيطان و لا ينسى القرآن.

و عن جابر عنه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم في حديث قال قال اللَّه تبارك و تعالى و أعطيت لك و لأمّتك كنزاً من كنوز عرشي فاتحة الكتاب و خاتمة سورة البقرة.

و روي عنه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم انزل اللَّه آيتين من كنوز الجنة كتبهما الرحمن بيده قبل أن يخلق الخلق بألفي سنة من قرأهما بعد العشاء الآخرة أجزأتاه عن قيام الليل.

و في رواية من قرأ الآيتين من آخر سورة البقرة كفتَاه.(تفسير الصافي، ج‏1، ص: 314)

منابع اهل سنت:« عن ابن مسعود عن النبي صلى الله عليه و سلم قال من قرأ الآيتين من آخر سورة البقرة في ليلة كفتاه‏

عن النعمان بن بشير ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال ان الله كتب كتابا قبل ان يخلق السموات و الأرض بألفي عام فانزل منه آيتين ختم بهما سورة البقرة و لا يقرآن في دار ثلاث ليال فيقربها شيطان‏»(الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏1، ص: 378)

طبرسی نیز به برخی روایات فوق و روایات دیگر اشاره کرده است:« از رسول اكرم روايت شده: كسى كه دو آيه آخر سوره بقره را در هر شبى بخواند او را از بيدارى آن شب كفايت و بى‏نياز ميكند (يعنى ثواب قيام و بيدارى يك شب را دارد.)

از عبد اللَّه بن مسعود روايت شده كه وقتى رسول اكرم بمعراج رفت و به سدرة المنتهى رسيد در آنجا به آن حضرت دو سوم نمازهاى پنجگانه و آيات آخر سوره بقره داده شد و خداوند آمرزيد همه گناهان كسانى را كه مشرك نباشند از امت آن حضرت جز آن دسته از گناهانى كه بزرگ‏اند و وارد كننده در آتش (يعنى عذاب بر آنها قطعى است.)

«ابن المنكدر» از رسول اكرم نقل ميكند كه فرمود: در آخر سوره بقره آياتى است كه هم قرآن است و هم دعا و خوشنودى خدا را جلب ميكند.

در تفسير كلبى از ابن عباس نقل شده است كه رسول خدا ناگاه صدايى شنيد سرش را بلند كرد درى از آسمان گشوده شد و فرشته‏اى فرود آمد و گفت: اى محمد خدا تو را بشارت مى‏دهد به دو نور كه پيش از تو به هيچ پيامبرى نداده است آن دو نور «فاتحة الكتاب» و «اواخر سوره بقره» اند كه كسى آن دو را نمى‏خواند جز آنكه حاجتش را برميآورم.(ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 221)

«حضرت صادق عليه السّلام فرمود بخدا قسم ولايت امير المؤمنين در شب معراج مشافهة به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم وحى و نازل گرديده و پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود هر كس اين دو آيه را كه سوره بقره بآن ختم ميشود در منزل قرائت كند شيطان داخل آن منزل نخواهد شد»(تفسير جامع، ج‏1، ص: 404)  

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

  سوره های سفارشی در ایام بارداری




ماه اول 

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و الصافات بخواند وبه شکم بدمد .و روزهای جمعه از قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب ،و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد .
ماه دوم


روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الملک بخواند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگوید .هر روز 2 عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه سوم


روزهای پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر 1 عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد .
ماه چهارم 


روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر تلاوت کند و هر روز بر دو انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه پنجم 


روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت کند . و در یک نماز سوره النصر بخواند.
و هر روز یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد.
ماه ششم 

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شب‌ها در یک نماز سوره التین تلاوت کند.
و هر روز بر یک انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد.
ماه هفتم 


روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و تبارک بخواند. روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد.
و هر روز بر یک عدد به سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد.
ماه هشتم


روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه.
روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره والتین ، دو مرتبه.
روزهای دوشنبه سوره یس.
روزهای سه شنبه سوره فرقان.
روزهای چهار شنبه سوره دهر.
روزهای پنجشنبه سوره محمد.
روزهای دوشنبه سوره الصافات.
ماه نهم


برای سلامتی امام زمان(عج) گوسفندی ذبح کرده، و از آن بخورد. در نماز ظهر یا عصر سوره «والعصر» و «الزاریات» بخواند. در روزهای پنج شنبه سوره «حج» و در روزهای جمعه سوره «فاطر» را تلاوت کند. 
هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره «دهر» بخواند و آن را ناشتا بخورد.(کتاب ریحانه بهشتی )

سوره های مؤثر برای مادر باردار و کودکش


1. سوره مبارکه ذاریات: پیامبر اکرم‌فرمود:اگر سورة ذاریات همراه زن حامله باشد، در آسان وضع حمل نمودن، موثر است.(1) همچنین فرمود:اگر سورة ذاریات، بر زن حامله خوانده شود، حملش آسان می‌شود.(2) 
2. سورة مبارکه فجر: پیامبر اکرم‌فرمود:اگر زن حامله، این سوره را بخواند، خداوند فرزند مبارکی به او عطا می‌کند. 
3. سوره مبارکه حجرات: پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که سورة حجرات را بخواند، برای حفظ جنینش از خطرها و سقط، موثر است. (3)
4. در برخی از نوشته‌ها و جزوه‌ها درباره سفارش به زنان باردار آمده که تا چهار ماهگی 40 مرتبه سوره یس را بخوانید و کندور بخورید که برای هوش مفید است، مشهور است که کندور در زیاد شدن هوش کودک مؤثر است. 
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: به زنان باردار خود کندور بخورانید که فرزند شما چون در شکم مادر با کندور تغذیه شود عقلش محکم می‌شود و اگر پسر باشد شجاع می‌شود. (4)

پی نوشت ها :
1- القرآن ثوابه و خواصه، محمدرضا حکیمی، ص 94، دارالبیان العربی.و علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 7، ص 25. 
2- همان ص 124.و علامه بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان،ج 4، ص 457. 
3- القرآن ثوابه و خواصه، محمدرضا حکیمی، ص 93.
4- محمد محمدی ری‌شهری، میزان الحکمه، ترجمه: حمیدرضا شیخی، ج 14، ص 7079.
دوشنبه 8 خرداد 1391  6:48 PM
تشکرات از این پست
aliasghar313
aliasghar313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 1342
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به: دانستني هاي قرآني

شکوائیه قرآن کریم⋰╣◊







شکوائيه قرآن کریم

و اما مردم عامی!

با قلب رئوف و روح آرامی، نیاز و آرزویشان را در الفاظم نشان گیرند، بدون آن که در 

اعماق فرمانم پیامی از خدا گیرند و پای در راه بگذارند.

من از آنان گله دارم هزاران، صدهزاران گله دارم

یکی خواند مرا گنگ و غلط، با چهچهی گویی که آهنگ غنا هستم!

یکی بندد مرا بر بازویش، بی فهم و بی درک و تأمّل، برای آن که «خیر الحافظین» هستم!

یکی آویزدم بر گردنش، گویی صلیبی از طلا هستم، 

یکی نالد مرا در بزم غم، گویی که شعر مرده‌ها هستم!


یکی هم بهر حفظ مال و جانش غافل از یاد خدایش، ببندد یک قطعه‌ام را بر خودش، بر خانه‌اش بر 

جان و مال و بچه‌اش تا از بلا و درد و آتش در امان باشد.


من از آنان گله دارم

در آن دم که عزیزی از وطن عزم سفر دارد، مادری یا خواهری یا همسری در بدرقه از من، پلی بالا 

سرش بندد، تا که از زیر آن اول قدم را پیش بگذارد. و دائم از خطرها در امان باشد، به دیوار مناره، 

بر فراز گنبد و باره، به گرداگرد تکیه، مقبره، مدفن و قندیل مسجدها، با خط تزئینی و سردرهم 

معمّاوار ناخوانا، مرا با صنعت تذهیب عرضه می‌دارند، برای نذر دنیا و ثواب آخرت، از باء تا سین 

خواندنم را با شتابی ختم می‌گیرند.


من از آنان گله دارم

تنها ذکر الفاظم، تهی از معنی، چون وردی مقدس، بی تفهم، بی تعقل، بی تأمّل، بی تفکّر!

تنها برای رفع حاجت یا ثواب آن نثار رفتگان و بس!

فلانی در تمام زندگانی ندارد با من هیچ آشنایی ولی هنگام تردید و بلا تکلیفی‌اش در انتخاب مسکن

و یاری و آغاز هر کاری، به دامانم زند دست و گشاید لای اوراقم که یابد راه خود را خوب یا بد یا 

میانه که بعد از آن تمام عذر و تقصیر و گناهش را به پای من بیاندازد!


من از آنان گله دارم

برای یمن هر مسکن مرا با آب و آئینه به آن جا می‌برند که شاید مبارک گردد آن خانه اگر چه هر 

خلاف و هر گناه و هر تباهی و هلاکت‌ها در آن باشد!


کنار هفت سین سفره‌شان در صف سیر و سماق و سرکه و سکه و سنجد! به همراه صداق زن، به 

پیش چشم داماد سیه پوش و عروس نقره‌ای دامن، کنار هزاران معصیت در پیش نامحرم، به دنبال 

طبل و نی و آواز و رقص و پایکوبی‌شان! من حاضرم اما برای چه!


من از آنان گله دارم هزاران، صد هزاران گله دارم

قرآن برای خواندن و ثواب تا کی؟! و برای اندیشیدن و عمل از کی؟!

 

دوشنبه 8 خرداد 1391  6:49 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها