0

كارخانه پولساز پرس

 
rahbar
rahbar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 347
محل سکونت : سمنان

كارخانه پولساز پرس

  نام نویسنده : كسري امام صفاري

تنها يك ماه براي «فلورنتينو پرس»، رييس جديد رئال مادريد، كافي بود تا 215 ميليون يورو براي اين تيم خرج كند. جالب آن‎كه اين رقم سنگين فقط براي چهار بازيكن خرج شده است؛ كريستيانو رونالدو (93 ميليون يورو)، كاكا (65 ميليون يورو)، كريم بنزما (35 ميليون يورو) و (23 ميليون يورو). خريدهاي رئال مادريد البته اين‎جا تمام نمي‎شود. با توجه به اين‎كه پرس پيش از معرفي به‎عنوان رييس رئال مادريد قول داده بود 300 ميليون يورو براي تيمش خريد كند، هنوز 85 ميليون يورو جا دارد. اما اين‎كه او با اين خرج‎ها به‎كجا مي‎رسد و چه در سر مي‎پروراند جاي سؤال دارد؛ اين‎كه آيا اصلا صرف چنين هزينه‎اي قابل جبران است و دست آخر براي باشگاه سود دارد يا نه؟
پرس نه سال پيش نيز رياست باشگاه را بر‎عهده گرفت. او آن زمان لوييس فيگو، ستاره پرتغالي بارسلونا را به مادريد آورد و بمب خبري وحشتناكي را در جهان فوتبال منفجر كرد. فيگو با پيوستن به رئال مادريد گران‎ترين بازيكن تاريخ فوتبال لقب گرفت. اما يك سال بعد پرس، زين‎الدين زيدان، ستاره بي‎نظير فرانسوي را از يوونتوس خريد و يك‎بار ديگر ركورد گران‎ترين نقل و انتقالات سال را به اين تيم اختصاص داد. از آن به بعد طي پروژه «كهكشاني‎ها» پرس سالانه يك ستاره به سانتياگو برنابئو اضافه مي‎كرد؛ رونالدو (2002)، ديويد بكام (2003)، مايكل اوون (2004) و روبينيو و و ژوليو باپتيستا كه البته هرگز به بزرگي ساير ستاره‎هاي اين تيم نشدند. آن پروژه اما شكست خيلي بدي خورد. آخرين قهرماني رئال مادريد در اروپا بر‎مي‎گردد به سال 2002؛ يعني وقتي‎كه فقط زيدان و فيگو در اين تيم عضويت داشتند. يك سال بعد هم سلاطين پايتخت كه رونالدو را نوك حمله خود مي‎ديدند، آخرين قهرماني‎شان را در لاليگا در زمان رياست پرس به‎دست آوردند. كهكشاني‎ها در سه سال آخر فعاليت پرس، هيچ جامي به‎دست نياوردند تا صداي هواداران اين تيم هم بلند شود و رييس پرطمطراق مادريدي از اين تيم برود؛ هرچند پرس وقت رفتن شكست را قبول نداشت. او معتقد بود پروژه او چنان پشتوانه مالي‎اي براي رئال مادريد به‎وجود آورده است كه اين تيم تا مدت‎ها اصلا با مشكل مالي مواجه نشود. او قراردادهاي تجاري باشگاه را آن‎طور كه خودش صلاح مي‎دانست امضاء مي‎كرد و هر راهي را براي درآمدزايي باشگاه مي‎رفت؛ به‎عنوان نمونه قرارداد با كمپاني توليد لوازم ورزشي آديداس كه اصلي‎ترين اسپانسر رئال مادريد است. آديداس در ميان ساير تيم‎هاي باشگاهي و ملي كه از آن‎ها حمايت مي‎كرد، بيشترين پول را براي رئال مادريد مي‎فرستاد. اما اين براي پرس كافي نبود. او تصميم گرفت ديويد بكام، ستاره سرشناس منچستريونايتد را به باشگاه بياورد. هدف او از خريد بكام اصلا فني نبود و بيشتر به درآمدزايي براي باشگاه فكر مي‎كرد. بكام مهم‎ترين بازيكني به‎حساب مي‎آمد كه براي آديداس تبليغ مي‎كرد و حضور او در باشگاهي كه حامي مالي‎اش آديداس بود مي‎توانست بهترين اتفاق براي طرفين باشد. بكام حتي قراردادش را هم كاملا تجاري با باشگاه ثبت كرد. او طي اين قرارداد موظف بود 30 درصد از هر پولي را كه از راه تبليغات به‎دست مي‎آورد به‎حساب باشگاه واريز كند. به‎اين ترتيب، رئال مادريد سعي مي‎كرد براي بكام حامي مالي بيشتري پيدا كند تا سود خوبي از تبليغات ببرد. با اين شرايط بود كه طي كمتر از يك فصل، رئالي‎ها توانستند كل پولي را كه بابت خريد بكام پرداخته بودند به دست آورند.
اين قبيل فعاليت‎هاي تجاري باعث شد رئال مادريد براي چند فصل متوالي به‎عنوان پردرآمدترين تيم دنيا معرفي شود. اين تيم كه سه سال نتوانسته بود حتي در جام حذفي قهرمان شود، ثروتمندترين باشگاه دنيا نام داشت تا پرس بتواند هنگام خداحافظي از خودش دفاع كند. او البته يك پروژه شكست خورده هم داشت؛ «زيدان‎ها و پاوون‎ها».
دوره حضور پرس در رئال مادريد، پر بود از انتقاداتي كه به‎خاطر خريد ستاره و عدم توليد بازيكن از سيستم مديريتي اين تيم مي‎شد. پرس هم در جواب اعلام كرد قصد دارد تيمش را پر از «زيدان‎ها و پاوون‎ها» كند. پاوون آن زمان مدافع رئال مادريد و محصول تيم‎هاي پايه باشگاه بود. به‎همين دليل پرس سعي داشت وانمود كند، روي تيم‎هاي پايه سرمايه‎گذاري مي‎كند تا ضمن خريد ستارگاني مانند زيدان، جواناني مانند پاوون را هم پرورش دهد. اما واقعيت چيز ديگري بود. نه‎تنها غير از پاوون هيچ بازيكن ديگري از تيم‎هاي پايه رئال مادريد به سطح اول فوتبال دنيا معرفي نشد، بلكه خود پاوون هم هرگز نتوانست خودش را در صف بهترين بازيكنان جهان قرار دهد.
با همه اين تفاسير، پرس راه را براي درآمدزايي باشگاه باز گذاشته بود. فروش حقوق پخش تلويزيوني باشگاه رئال مادريد در خاور دور بيداد مي‎كرد. مردم چين، ژاپن، مالزي، سنگاپور و... با خريد حق پخش بازي‎هاي باشگاه، سالانه پول زيادي به‎حساب باشگاه واريز مي‎كردند كه همه اين درآمدها به‎خاطر پروژه‎هاي درآمدزايي پرس به‎دست مي‎آمد. ساير شركت‎ها مثل كارخانه اتومبيل‎سازي «آئودي»، لوازم آرايشي بهداشتي «ژيلت»، روغن موتور «كاسترول»، يك آژانس هواپيمايي و چند كمپاني ديگر همزمان با پرس فعاليت‎هاي تجاري‎شان را با باشگاه شروع كردند.
شايد همين مسايل بود كه باعث شد پرس كه خودش را براي رياست مجدد باشگاه آماده مي‎كرد، با اقبال عموم هواداران مواجه شود. هرچند كارشناسان همچنان عقيده داشتند روش پرس، خريد ستاره است و به‎جاي پرورش استعداد سعي مي‎كند تنها ستاره‎هاي آماده را مصرف كند و اين كار راهي به موفقيت ندارد، اما به هرحال، هواداران كاملا از پرس حمايت كردند و او هم با قاطعيت به‎عنوان رييس رئال مادريد انتخاب شد.
پرس اين‎بار قول داده بود پروژه كهكشاني‎ها را كنار بگذارد و شكوه و اقتدار را به تيم بازگرداند. او البته تاكنون طور ديگري به اين قول عمل كرده است و به‎جاي اين‎كه سالي يك ستاره براي تيم بخرد همه ستاره‎ها را قصد دارد در يك سال در تيمش جمع كند. موفقيت تيم پرس را در زمين فوتبال بايد يك سال ديگر سنجيد.
دوشنبه 5 مرداد 1388  2:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها