آن سه مرد
به جای مقدمه
... از شهدا كه نمىشود چيزى گفت. شهدا شمع محفل دوستانند، شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادى وصولشان، «عند ربهم يرزقون»اند و از نفوس مطمئنهاى هستند كه مورد خطاب «فأدخلى فى عبادى و ادخلى جنتى» پروردگارند. اينجا، صحبت عشق است و عشق، و قلم در ترسيم آن برخود مىشكافد.
«حضرت امام خمينى(ره)»
در جايى كه امام عزيز اين چنين احتياط مىكنند و در وصف شهداى عزيز لب فرو مىبندند از من ناچيز چه انتظار تا بتوانم سيماى نورانى اين عزيزان را ترسيم كنم، بىشك دفتر حاضر بازگو كننده تماميت وجوه شخصيتى شجاعان شهيدى نيست كه همت آنها كمر دشمنان ملت سلحشور ما را خم كرد. اما برگ سبزى است...
در اينجا لازم ديدم تا مراتب تقدير و تشكر خود را به پيشگاه همه عزيزانى كه مستقيم و يا با واسطه با مساعدتهاى خود، اعم از ارائه رهنمود، در اختيار نهادن عكس، اسناد و خاطره ياريم دادند، به ويژه خانوادههاى محترم اين شهيدان، همرزمان و دوستانشان در سپاه غرب و لشكر 27 محمد رسولاللهصلى الله عليه وآله وسلم، بالاخص دوست عزيز نويسندهام «حسين بهزاد» كه مسؤوليت بازخوانى و كنترل نهايى متن دستنويس اين اثر را متقبل شد ابراز دارم.
هر چند اين قلم انداز در خور قدر بلند «آن سه مرد» افلاكى نيست اما خدا كند كه از قدر و منزلت خاكى ايشان در نظر خواننده اين اثر، چيزى نكاهد. در اين صورت مؤلف اجر خود را برده است.
ياد شهيدان به خير
تهران - تابستان 83 - گلعلى بابايى
آبى، سبز، سرخ
زندگىنامه سردار دلاور اسلام، فاتح جنگهاى كردستان و علمدار نبردهاى حماسى جبهه غرب، از بازى دراز تا گيلانغرب؛ شهيد غلامعلى پيچك
پيچك اين باغ، آن شب تير خورد
يك شقايق در سحر شمشير خورد
«درود خدا و فرشتگان و صالحان بر سردار شجاع و صميمى و فداكار اسلام، غلامعلى پيچك، شهيدى كه در دشوارترين روزها، مخلصانهترين اقدامها را براى پيروزى در نبرد تحميلى انجام داد. يادش بخير و روانش شاد.»
«مقام معظم رهبرى»
«زندگى با آرامش، به لجنزارى مبدل خواهد شد و زندگى با تحرك، به مبارزه صرف مبدل مىشود، تنها و تنها زندگى مىتواند در تكاثر حقيقت باشد كه مانند موج با امواج ديگر تلفيق حاصل كند و تكثير بپذيرد.»
«شهيد غلامعلى پيچك»
«مولود شعبان»
پاييز غارتگر از راه مىرسد تا با بيرحمى بر درختان سرسبز بتازد و گرد زردى و نوميدى را بر شاخ و برگهاى آن بپاشد. با بازگشايى مدارس، جنب و جوش در شهر افتاده و هركس مىدود تا از قافله عقب نماند، مردم آنقدر درد زندگى دارند كه به درد دينشان اصلاً توجهى نمىكنند. خيمههاى گناه و غفلت در گوشه، گوشه شهر برپا شده تا در آن به يُمن پيشكش «خدايگان» ××× 1 يكى از دهها لقب محمدرضا پهلوى شاه فرارى ايران كه مرداد 1359 در بيمارستان معادى قاهره پايتخت كشور مصر با فلاكت مرد. ××× كه چيزى جز دورى از خود و خويشتن نيست راه خود را گم كنند، تنها عدهاى معدود تلاش مىكنند تا خود را از منجلاب غفلت و دينگريزى نجات دهند و در اين آشفته بازار دين فروشى، ايمان خود را حفظ كنند. شهر چراغانى مىشود، طاق نصرتهاى رنگارنگ و مدل به مدل در هر كوى و برزن جلوه فروشى مىكند. مردم خود را آماده مىكنند تا از مهدى موعود(عج) استقبال كنند!! نيمه شعبان در پيش است و اين خود بهانهاى شده تا شهر شبزده و گناهآلود، هر چند به ظاهر هم شده خود را منتظر مهدى موعود(عج) جا بزند.!
صداى تند موسيقى جاز و گاهى هم رقص و آوازهاى دست جمعى دختران و پسران كه براى تولد مولود نيمه شعبان جشن و سرور بپا كردهاند تو را از آن وادى دور مىكند. مىبرد تا هزارتوى خيالات موهوم و...!!
در گوشه جنوبى شهر تهران، مادرى منتظر و دردمند در آتش انتظار تولد اولين فرزندش مىسوزد. او، هم از اين درد مىسوزد و هم از درد سخت ديندارى.
مادر غلامعلى مىگويد:
«وقتى درد زايمانم شديد شد من را بردند بيمارستان «راهآهن» تهران. آنجا چون سعى مىكردم حجابم را حفظ كنم مورد تمسخر و توهين چند تا از زنهاى لااُبالى قرار گرفتم. در آن حالت بغضم گرفت. پتو را كشيدم سرم و زدم زير گريه، در همان حال، احساس كردم يك نورى به طرفم مىآيد و به من مىگويد:
چرا ناراحتى؟ گفتم: ببين چطورى دارند من را مسخره مىكنند، مگر مسلمان بودن و حجاب داشتن جرم است كه بايد اينطورى مورد توهين اينها قرار بگيرم؟ گفت: به دل نگير، بعد گفت:
مگر تو آرزو نداشتى تا پسرى كاكل زرى داشته باشى كه غلام «على»عليه السلام باشد؟ گفتم چرا گفت: پس برو اسم پسرت را غلامعلى بگذار تا غلام واقعى «على»عليه السلام باشد.»
اينگونه بود كه در روز هشتم مهرماه سال 1338 مقارن با نيمهشعبان زادروز تولد حضرت مهدى(عج) «غلامعلى پيچك» قدم به جمع خاكيان گذاشت.
با آمدنش شادى و سرور را براى خانوادهاش به ارمغان آورد. او آمده بود تا لبخند بر لبان پدر نشيند، او آمده بود تا همدم تنهايىهاى مادر باشد و او آمده بود تا...
آن چشمان آبى
چهره زيبا و دوستداشتنى غلامعلى با آن چشمهاى آبى آسمانيش جذبه روحانى خاصى به او بخشيده بود، هركس به او مىرسيد دوست داشت يك طورى احساساتش را بروز دهد.
در محيط گرم و صميمى خانواده پيچك، غلامعلى در زير سايه پدر و مادرى كه همه هستى آنها ايمانى بود كه در قلبشان جارى بود، رشد و نمو كرد. همراه مادر به جلسات قرآن و روضهخوانى مىرفت تا الفباى عشق را بياموزد.
«دبستان پسرانه فرحآباد» اولين مدرسهاى بود كه غلامعلى كوچك، براى آموختن الفباى دانستن، كيف و كتاب زير بغل گرفته، در آنجا، «بابا آب داد» را هجّى كرد. بعد به مدرسه «بابك» رفت تا در آنجا ادامه تحصيل بدهد. خودش مىگويد:
«بعد از «بابك» رفتم مدرسه «باباطاهر» و بعد «كيان» و بعد هم در مدرسه «روزبه» ادامه تحصيل دادم تا اينكه در دبيرستان «اديب» موفق به اخذ ديپلم شدم.
چريك كوچك
تنوع در مدارس و مكانهايى كه غلامعلى در آنها درس مىخواند، از او شاگرد با تجربهاى ساخته بود كه خيلى پخته و مدبرانه كارهايش را انجام مىداد.
در همان سالهاى دبيرستان بود كه از طريق يكى از معلمينش با مسائل سياسى روز آشنايى پيدا كرده و كمكم به محافل سياسى راه باز مىكرد.
سال 1354 غلامعلى هنوز شانزده بهار را بيشتر پشت سر نگذاشته كه پايش به «مسجدالَحُسينعليه السلام» خيابان صفا باز مىشود و همين امر بهانهاى مىگردد تا او در زمره شاگردان «شهيد شرافت»××× 1 شهيد شرافت بعد از پيروزى انقلاب اسلامى، نماينده مردم شوشتر در «مجلس شوراى اسلامى» شد و سرانجام در جريان انفجار بمب در دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى در هفتتير 1360 به شهادت رسيد. ××× قرار بگيرد، كلاسهاى اصول عقايد و مبانى اسلام شهيد شرافت بار علمى زيادى براى غلامعلى در بر داشت و او را در برابر فريب گروههاى منحرف كه آن روزها بروبيايى داشتند واكسينه كرد.
مجتبى فراهانى يكى از دوستان دوران نوجوانى غلامعلى مىگويد:
«آن زمانها يك عدهاى به روش مبارزه مسلحانه اعتقاد داشتند و يك عدهاى هم مبارزه منفى مىكردند. جمع ما از جمله گروههايى بود كه مبارزه منفى را در پيش گرفته بود. يكى از اصول اين گروهها جذب نيرو و يا به اصطلاح يارگيرى بود، كه از طرق مختلف انجام مىگرفت.
از جمله شيوههاى يارگيرى همين جلسات و گاهى هم فعاليت در پوشش گروههاى فرهنگى ورزشى و انجام كوهنوردى بود.
آن روزها در جمع خودمان نوجوانى را مىديديم كه عليرغم سن كمش خيلى فعاليت مىكرد و نقش اصلى را در يارگيرى ايفا مىنمود. غلامعلى خيلى زود قابليتهاى خودش را نشان داد و به مسؤولين جمع ما اطمينان داد كه مىتوانند رويش سرمايهگذارى كنند.»
مسجد اَلحُسينعليه السلام با برخوردارى از امام جماعت آگاه و مردمى و متعهدى مثل «حاجآقا روشن» و عناصر فرهنگى فعالى چون «شهيد شرافت» به پايگاه مهمى براى نشر اسلام انقلابى مبدل شد.
هنوز انقلاب پا نگرفته بود و فعاليت گروههاى مخالف رژيم پهلوى، صرفاً در قالب مخفىكارىها و حركتهاى مقطعى، مثل پخش اعلاميه و شبنامه خلاصه مىشد. بالطبع مسجد الحسينعليه السلام به لحاظ اينكه از نيروهاى بالقوه خوبى برخوردار بود در اينگونه امور حضور و فعاليت چشمگيرى داشت.
در همان ايام طرح ترور تيمسار «منوچهر خسرو داد» يكى از جلادان رژيم شاه در دستور كار بچههاى مسجدالحسينعليه السلام قرار گرفت. آنها مقدمات كار را انجام دادند و براى اجراى طرح احتياج به اذن ولى امرشان يعنى امام خمينى(ره) داشتند. به همين جهت، از طريق حاج آقا «مجتبى تهرانى» با امام ارتباط برقرار كردند تا در اين مورد كسب تكليف نمايند كه بعد از انتقال موضوع به امام، ايشان با اين طرح مخالفت فرمودند و گفتند: من اينگونه مبارزات را در حال حاضر به صلاح نمىدانم.
دو سه سالِ قبل از پيروزى انقلاب اسلامى، ايران از لحاظ فرهنگى بدترين شرايط را داشت و رواج فرهنگ منحط غربى جوانان را به سوى انحطاط فكرى سوق مىداد. در آن شرايط سالم زندگى كردن و انحراف پيدا نكردن خود ايمانى قوى را طلب مىكرد. غلامعلى با پشتوانه عقيدتى كه از كلاسهاى شهيد شرافت به دست آورده بود در برابر اينگونه كجروىها و انحرافات مردانه ايستادگى نمود و حتى مشوق ديگر جوانان براى رهايى از منجلاب فساد و تباهىاى مىشد كه سوغات «دروازههاى تمدن»××× 1 شعارى كه شاه در سالهاى آخر حكومت خود براى فريب مردم از آن بهره مىجست. ×××شاه به ميمنت حكومت 2500 ساله شاهنشاهى در ايران بود.
مسجدالحسينعليه السلام كمكم به پايگاهى ضدنظام استبدادى پهلوى تبديل شد، هر يك از نيروهاى اين مسجد، به افرادى تبديل شدند كه در سامان دادن به نهضت امام خمينى(ره) مىكوشيدند.
زمزمههاى مخالفت ابتدا از مسجد به افراد خاص و بعد هم به صورت همهگير در جامعه پراكنده مىشد. يكى از دوستان غلامعلى مىگويد:
«يادم است اولين تظاهرات را ما از ميدان امام حسينعليه السلام «فوزيه سابق» راه انداختيم. اول يك نفر آمد سخنرانى كرد و بعد هم شعار مرگ بر شاه فضا را پر كرد...»
غلامعلى در كنار ادامه تحصيلات كلاسيك به يادگيرى دروس حوزوى همت گماشت. در مدت كوتاهى دروس مقدماتى را تمام كرد و سپس به تحصيل فقه و فلسفه پرداخت.
در خردادماه سال 1356 پيچك پس از اخذ ديپلم طبيعى در كنكور سراسرى دانشگاهها شركت كرد و در «دانشكده انرژى اتمى» قبول شد و به تحصيل خود ادامه داد. در همين ايام با ورود به گروههاى اسلامى مسلح، به فعاليتهاى خود عليه رژيم وسعت بخشيد و آماده ورود به عرصه مبارزه مسلحانه شد.
برادرش مىگويد:
«بهمن ماه سال 1356 يك روز رفتم سراغ كتابخانه غلامعلى. همينطورى كه داشتم كتابها را ورق مىزدم، ديدم لاى يكى از آنها، يك قبضه كلت با مهارت خاصى جاسازى شده. موضوع را مخفيانه، به دور از چشم خانواده به غلامعلى گفتم. او شروع كرد به توجيه كردن من و گفت: بچهها دارند خودشان را براى مبارزه مسلحانه آماده مىكنند.
بعدها ديگر فعاليتهاى نظاميش را از من مخفى نمىكرد، سه ماه بعد ديدم با يك مسلسل سبك به خانه آمد...»
غلامعلى از همان ابتداى فعاليت مبارزاتى خود و حتى يكى دو سال قبل از شروع نهضت، دل به امام بسته بود و او را به عنوان مرجع خود انتخاب نمود و از طرفى در كنار مبارزه، براى كسب علم و معرفت نيز تلاش مىكرد.
برادرش رضا مىگويد:
«زندگى غلامعلى را مىتوان به چند حوزه تقسيم كرد، در زندگى، او يك حوزه فكرى داشت و يك حوزه معنوى كه البته همراه با عمل بود. در حوزه فكرى، او به حدّى رسيد كه توانست در سطح دانستههايش مقدمهاى به «منظومه» ملا هادى سبزوارى بنويسد. با وجودى كه در دبيرستان درس مىخواند و بعدازظهرها كار مىكرد توانسته بود «مبادى اللغة» و «جامع المقدمات» را تمام كند و به اين صورت عربى هم ياد بگيرد و تا حدودى هم به مسائل فقهى آشنايى پيدا كند. با اينكه من هم در همان كلاسها، پابهپاى او پيش مىرفتم، اما او گوى سبقت را از ما ربود و من ناگهان احساس كردم كه با او از لحاظ ميزان دانايى و درك مسائل، تفاوت فكرى زيادى دارم. در حوزه سلوك معنوى هم جوانى كوشا بود: روزهايى از هفته را روزه مىگرفت و با اينكه كارهاى زيادى بلد بود، اما براى خودسازى و لمس رنجهاى زحمتكشان جامعه، به عملگى مىرفت. درآمد كار عصرها و روز جمعهاش را جمع نمىكرد بلكه به بچههايى مىداد كه مىخواستند كتاب بخرند يا احتياج به پول داشتند. در دوران كوتاه تحصيلش در دانشگاه كه در رشته انرژى اتمى درس مىخواند، مدتى سرپرست انجمن اسلامى بود و با وجود اينكه مىتوانست به آلمان هم برود اما قبول نكرد. قيد ادامه تحصيل را زد و از آذر 1356، به استخدام سازمان انرژى اتمى ايران درآمد.»
مجتبى فراهانى، از همرزمان پيش از انقلاب پيچك مىگويد:
«غلامعلى از جمله شخصيتهاى شجاع و آگاهِ جمع مبارزاتى ما محسوب مىشد كه از ضريب هوشى بالايى نيز برخوردار بود چه اين كه در تحصيلات، موفقيتهاى زيادى هم كسب كرد. همان سال تحصيلى 55-56 كه ما سال ششم دبيرستان بوديم توى مسجد جمع مىشديم و درسها را مرور مىكرديم. در اين گونه جلسات، او خيلى زود مطالب را مىگرفت و به قول معروف چند پله از ساير بچهها جلوتر بود. مىتوانيم ايشان را از نخبگان نسل خودش حساب كنيم. همين نخبگى باعث شد تا غلامعلى در جريانات و اتفاقات آن دوران، نقش محورى داشته باشد...»
غلامعلى حوادث انقلاب را از همان ابتداى نهضت پيگيرى و حتى به صورت روز شمار ثبت مىكرد. مقدارى از اين مدارك به صورت خاطرات مكتوب، به يادگار مانده. با اوجگيرى انقلاب ديگر همه هَم و غمّ او شده بود مبارزه بر عليه رژيم شاه.
مادرش مىگويد:
«... شبها تا ساعت يك يا دو و بعضى مواقع هم تا صبح مىنشستم تا غلامعلى بيايد. يك شب شيطان رفت تو جلدم و گفتم: بچه جون شاه آنقدرها هم بد نيست كه تو مىگويى، گفت: نه مامان، خيلى بيشتر از اين حرفها اين رژيم ظلم مىكند، الان توى شكنجهگاههاى اون پر از بچه مسلمانهايى است كه در راه عقيدهاشان مبارزه مىكنند...»
پيچك هر چند روز يك بار مىرفت قم و از آخرين اخبار و تحولات انقلاب كسب خبر مىكرد و مىآمد تهران، مادرش مىگويد:
«يك روز از قم آمد، بعد يك عكس كوچك آقا را از جيبش درآورد و به من داد گفت: مامان اين را يادگارى نگهدار، گفتم: اين را چطورى آوردى؟ اگر گير مىافتادى دمار از روزگارت درمىآوردند. گفت: بالاخره راهشرا بلدم كه چطورى بياورم، ديگر بعد از آن توى همه راهپيمايىها شركت داشت و به من مىگفت: مامان، من از شما نه ناهار مىخواهم نه شام، فقط مىخواهم در همه راهپيمايىها شركت كنى و با مشت گره كرده، تو دهان اين حكومت بزنى. من هم واقعاً پا به پايش مىرفتم تا بلكه شهادتى قسمت ما هم بشود اما متأسفانه نشد.»
انقلاب مسير خودش را پيدا كرده بود و مردم با رهنمودهاى قائد عظيمالشأن انقلاب حضرت روحالله(ره) به مرز پيروزى نزديك مىشدند. در آغاز دهه دوم بهمن 1357، كشور طاغوتزده مىرفت تا خود را مهياى استقبال از خورشيد انقلاب نمايد، امام مىآمد تا سياهىها را بزدايد و نور ايمان را در قلوب امت پراكنده نمايد. غلامعلى در كميته استقبال از امام كمر همت بست تا گزندى به امام وارد نيايد، اوست كه مأمور مىشود تا مينهاى كار گذاشته شده توسط نظاميان سرسپرده دولت بختيار در بهشتزهرا در روز ورود امام(ره) را خنثى و جمعآورى كند.
صبح روز 12 بهمن، تصاوير ورود امام به كشور قرار بود به صورت زنده از تلويزيون پخش شود. در تهران و ساير شهرها و روستاهاى ايران، مردمى كه نتوانسته بودند خودشان را به فرودگاه مهرآباد برسانند، ذوق زده پاى تلويزيونهايشان نشسته و لحظات فرود هواپيماى حامل امام را تماشا مىكردند. درست از لحظهاى كه امام از هواپيما خارج شد، ناگهان پخش مستقيم تصاوير قطع شد. مأمورين حكومت نظامى كه از هفتهها قبل به خاطر اعتصاب كارمندان صدا سيما، تأسيسات راديو و تلويزيون را به زور اشغال كرده بودند، در يك اقدام جنونآميز، ضمن قطع پخش تصاوير امام، اسلايد چهره شاهفرارى را روى آنتن فرستادند و سرود منفور شاهنشاهى را هم چاشنى آن كردند! در واكنش به اين وقاحت چكمهپوشان طاغوت، بسيارى از مردم تلويزيونها را شكستند و خشمگين به خيابانها ريختند. امتناع تلويزيون نظاميان از پخش تصاوير و مصاحبههاى امام تا شامگاه روز 21 بهمن 57 ادامه داشت. با اين حال، سيستم فراگير اطلاعرسانى مردمى در مساجد و دانشگاهها، به اتكاى ايمان و عشق جوانان پويايى همچون غلامعلى، از طريق تكثير بيانيهها و متن سخنرانىهاى حضرت امام و توزيع گسترده آنها در سطح محلات شهر، به مقابله با بايكوت خبرى چكمهپوشان اَبلَه دولت غيرقانونى بختيار برخاست و پوزه آنان را به خاك مذلت ماليد. روز 21 بهمن شبكه سراسرى راديو در اقدامى نامتعارف، اعلام كرد: به دستور مقامات فرماندارى نظامى تهران و حومه، مقررات منع آمد و رفت شبانه در سطح شهر به جاى ساعت 9 شب، از ساعت 4 بعدازظهر آغاز مىشود. در ادامه اخبار هم اعلام شد كه در همين شب گزارش تصويرى كامل مراسم سخنرانى روز دوازدهم بهمن امام در بهشت زهرا، از شبكه اول تلويزيون پخش خواهد شد. همه قرائن از برنامهريزى عوامل دولت بختيار و حكومت نظامى براى اقدامى مشكوك عليه امام و مردم تهران حكايت داشت. عصر روز 21 بهمن اعلاميه امام خطاب به مردم منتشر شد: حكومت نظامى اعتبارى ندارد، اين دولت غيرقانونى است، مردم به خيابانها بريزيد!
مردم تهران به خيابانها سرازير شدند و درگيرىهاى پراكنده آنان با نظاميان در هر گوشه شهر آغاز شد. همان شب، در لحظاتى كه تصاوير سخنرانى امام از تلويزيون نظاميان پخش مىشد، از شرق تهران صداى تيراندازىهاى بسيار شديدى به گوش مىرسيد. مأمورين حكومت نظامى و عناصر وفادار به شاه در لشكر گارد نيروى زمينى به پايگاه نيروى هوايى دوشان تپه تهران حمله كرده بودند تا كار همافران، افسران و درجهدارن انقلابى اين پايگاه را كه روز نوزدهم بهمن با حضور در مدرسه علوى و ملاقات با امام، با انقلاب مردم اعلام همبستگى كرده بودند، يكسره كنند. رژيم قصد داشت ضمن سركوبى نظاميان طرفدار امام، همان شب در تهران يك كودتاى نظامى خونين را به اجراء بگذارد.
مادر غلامعلى از آن برهه خطير، اين گونه روايت مىكند:
«... آن شب تلويزيون داشت سخنرانى آقا را نشان مىداد. ما هم نشسته بوديم پاى تلويزيون و داشتيم نگاه مىكرديم. يكباره غلامعلى آمد منزل. گفتم بيا پسرم آقا را توى تلويزيون ببين. اصلاً توجهى نكرد و گفت: گاردىها دارند پايگاه نيروى هوايى را به خاك و خون مىكشند و برادرهاى ما را در آنجا سلاخى مىكنند، آن وقت شما توقع داريد من توى خانه بنشينم تلويزيون تماشا كنم؟... نه مامان، من نيستم.
آن وقتها توى خانه اسلحه داشت، سريع رفت و آن را برداشت. رفتم به او گفتم: غلامعلى، مادر جان مگر نشنيدى از ساعت 4 به بعد همه جا حكومت نظامى است؟ نكند اين جورى بيرون بروى؟ همانطور كه داشت كفشهايش را مىپوشيد به من گفت: حكومت نظامى چيه مامان؟ همه اينها نقشه است، مىخواهند امام و ساير سران نهضت را بگيرند يا بكشند تا بلكه اين آتش قيام مردم خاموش بشود، ولى كور خواندهاند. ما مىريزيم توى خيابانها و همه نقشههاى آنها را نقش بر آب مىكنيم. بعد از بستن بند كفشها، وقتى بلند شد برود، به من گفت: اگر تو امشب توى خانه بمانى، اصلاً ديگر مادر من نيستى، تو هم وظيفه دارى دست داداش عباس و داداش حسين را بگيرى و بيايى توى خيابان! اينها را گفت و از خانه بيرون رفت.
او كه رفت، من هم چادرم را به سر كشيدم، دست عباس و حسين را گرفتم و از خانه بيرون زدم. تمام شهر توى خيابانها ريخته بودند. ما هم مثل بقيه مردم، آن شب تا صبح توى خيابان بوديم. تا دو روز بعد، از «غلامعلى» هيچ خبرى نداشتم. دست آخر، فرداى پيروزى انقلاب و سرنگونى حكومت شاهنشاهى بود كه به خانه برگشت و ما را از نگرانى درآورد.»
غلامعلى پيچك در درگيرىهاى مسلحانه مردم با نظاميان طاغوت در روزهاى 21 و 22 بهمن 57 شركت فعال داشت و در خلع سلاح مراكز نظامى رژيم در تهران، خصوصاً پادگان عشرتآباد، پايگاه نيروى هوايى و درگيرىهاى خونين خيابان تهران نو، نقش مؤثرى ايفا كرد.
به دنبال فروپاشى رژيم نامشروع شاهنشاهى و پيروزى انقلاب اسلامى مردم ايران، غلامعلى هم مثل ديگر جوانهاى مؤمن و انقلابى اين سرزمين، قيد پرداختن به خود را زد و سر از پاى نشناخته به طور كامل در اختيار انقلاب بود.