0

بی اعتنایی به نماز از دیدگاه آیات و روایات

 
mohsenh
mohsenh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1156
محل سکونت : قم

بی اعتنایی به نماز از دیدگاه آیات و روایات

-تاخیر و بی توجهی به وقت نماز:
امام صادق (ع):مراد از بی اعتنایی به نماز تاخیر از اول وقت بدون عذر است.(بحار-ج۸۳-ص۶)
۲-عدم رعایت آداب نماز در خلوت:
حضرت علی (ع):کسی که در مقابل مردم با دقت و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است.(مستدرک -ج۲-ص۲۶)
۳-عدم تعجیل و شتاب برای حضور در نماز جماعت:
در روایتی آمده که:(کسی که وضوی نماز خود را وقت اذان به تاخیر اندازد یعنی بجای شتاب به سوی صفوف جماعت خوردن به چیزی یا خود را به کاری مشغول کند او به نماز بی اعتنایی کرده است.))
۴-عدم یادگیری معانی نماز:
ندانستن معانی کلمات و جملاتی که در طول شبانه روز بارها تکرار می کنیم. و (هرگز دنبالش هم نیستیم که تجوید و قرائت صحیح را ادا کنیم به معنی بی اعتنایی به نماز است.
ما باید برای طرف گفتگوی خویش اهمیتی قائل باشیم و محتوای مذاکره و نجوای خود را با او بفهمیم و با ادراک صحیح از جملات نماز در برابر او بایستیم.
۵-عجله و شتاب در نماز:
سریع خواندن نماز و تبدیل شدن به یک عادت همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمانیه از نشانه های دیگر بی توجهی به نماز است.استاد شهید مطهری می گوید:
((یک کاری همین قدر که برای انسان عادت شد دو خاصیت متضاد در آن به وجود می آید و هرچه عادت بودنش افزون شود و تمرین انسان زیادتر گردد کار سهلتر و ساده تر انجام می شود، یک ماشین نویس که به ماشین نویسی عادت می کند هرچه بیشتر عادت می کند از توجهش کاسته می شود، یعنی از اینکه این عمل او یک عمل ارادی و از روی توجه باشد کاسته می شود و به یک عمل غیر ارادی نزدیکتر می گردد،خاصیت عادت این است.
اینکه در اسلام به مساله نیت تا این اندازه توجه شده برای جلوگیری از این است که عبادت ها آنچنان عادت نشود که به واسطه عادت به یک کار طبیعی و غیر ارادی و غیر فکری و غیر هدفی و کار بدون توجه که هدف درک نشود و فقط به پیکر عمل توجه ردد تبدیل شود.
عجله و شتاب در نماز نباید روح عبادت را که ابزار محبت به خدا و معنویت در انسان است را بکاهد.))
(تعلیم و تربیت در اسلام-ص۱۹۷)
بی توجهی به نماز در روایات
هشدار!
۱-تضیع نماز:
لیس منی من ضیع الصلاه آنکس که نماز را تضیع نماید از من نیست.
(رسول اکرم(ص)بحارج۸۴ص۲۴۲)
۲-بی توجهی به وقت نماز :
امام علی(ع): ((تاخیر نماز از اول وقت بدون دلیل موجب غضب خداوند می گردد.))
امام صادق(ع) فرمودند:((شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نماز ها شناسایی کنید.))
۳-سبک شمردن نماز:
مَن استَخَف بِالصلاه لا یَرِدُ عَلَی الحوض لا و الله -آنکس که نماز را سبک شمارد بخدا قسم ، روز قیامت در کنار حوض کوثر با من ملاقات نخواهد کرد.(رسول اکرم(ص)-بحار-ج۸۳-ص۹)
۴-آیا روزی شما بدست من نیست؟
حضرت علی(ع):وقتی بنده ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می برد و آن را کوتاه می کند خدا به ملائکه می فرماید:آیا نمی بینید بنده من چگونه نماز خود را کوتاه می کند گویا می پندارد که ((برآوردن حوائجش بدست غیر من است که اینگونه عجله می کند؟))
۵-دعای شما به آسمان راه نمی یابد:
حضرت امام صادق(ع): ((هرکس به نمازش بی توجه باشد دعایش به آسمان راه نمی یابد و در برابر اعمالش ماجور نمی گردد.))
۶-برکت از عمر و روزی شما گرفته می شود:
حضرت رسول اکرم(ص):سهل انگاری و استخفاف به نماز موجب فقر و تهیدستی و مانع روزی است.(بحار-ج۸۰-ص۲۱)
۷-موجب تنگی و تاریکی قبراست:
حضرت امام صادق(ع):هرکس به نمازش بی اعتنا باشد به تنگی و تاریکی قبر مبتلا می شود(بحار-ج۸۰-ص۲۱)
۸-عدم قبولی:
امام صادق(ع):(( خداوند جز نیکو را نمی پذیرد،پس چگ.نه آن عملی را که مورد استخفاف واقع گردیده است بپذیرد، نمازی که با سهل انگاری و تحقیر خوانده می شودمورد قبول خداوند متعال قرار نمی گیرد))
مولوی:
اگرنه روی دل اندر برابرت دارم مرا غرض ز نماز آن بود که پنهانی و گرنه این چه نماز می بود که من با تو نشسته روی به محراب و دل ببازارم؟
من این نماز ، حساب نماز نشمارم... حدیث درد فراق تو با تو بگذارم نشسته روی به محراب و دل ببازارم؟ نشسته روی به محراب و دل ببازارم؟

منبع:موسسه جهاني سبطين

سه شنبه 9 اسفند 1390  11:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها