0

قرآن و اسرار آفرینش 1

 
mohsenh
mohsenh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1156
محل سکونت : قم

قرآن و اسرار آفرینش 1

قرآن بهار دلها ، سرچشمه دانشها ، زداینده تیرگیها ، و استوارترین و ارجمندترین مستند شناخت و معرفت است . قرآن مبنای تفکر ، منبع شناخت ، مرجع فهم و سند کرامت و شرافت ماست . قرآن چشمه سار زلالی است که آگاهان با بهره گیری از معارف آن ، دلهای تفتیده را سیراب می کنند و ژرف اندیشان با گلگشتی در بوستان رنگارنگ آن طراوت جان می گیرند و صالحان و استوار مردانِ حراستگر از مرزهای اندیشه در برابر دیگر اندیشان ، شیوه انسانی مرزداری و حراست را فرا می گیرند.
قرآن مشعل فروزان جاودانی است بر معبر تاریخ که در تاریکی سده ها ، انبوه انسانهای سرگشته را به مقصد اعلی و مقصود والا رهنمون گشته است .
قرآن مجید برای تدریس علوم و فنون زندگی ، که بشر به نیروی تفکر می تواند به آنها دست بیابد ، نیامده است و هرگز پیامبر برای این مبعوث نگردیده ، که علوم فیزیک و یا شیمی و یا دیگر مسائل ریاضی و نجومی و فلکی را به ما بیاموزد زیرا قرآن کتاب هدایت و تربیت است و هدف از نزول آن ، رهبری بشر به سوی خدا و رستاخیز و فضائی اخلاقی و سجایای انسانی است.
از یک چنین کتابی نباید انتظار داشت که روش خیاطی و معماری به ما بیاموزد و درباره انواع بیماری ها و داروهای آن و یا فرمولهای ریاضی و معادلات جبری سخن بگوید زیرا همه اینها از هدف یک کتاب تربیتی بیرون است.
به راستی قرآن کتاب نامنتهایی و بی پایانی است و نسخه دوم طبیعت به شمار می رود که هر چه بینش ها وسیع تر و دیدها عمیق تر شود و هر چه درباره آن تحقیقات و مطالعات زیادتری انجام گیرد رموز و اسرار آن رخ می نماید و حقایق نویی از آن کشف میشود. پیامبر عالی قدر در سخنان خود به خصیصه نهایت ناپذیری قرآن اشاره میکند و می فرماید :
« ظاهِر? اَنیقُ وَ با طِنُه عمیقُ لا تَحصی عَجائِبُه وَ لا تبلی غرائِبُه »
قرآن ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد . شگفتیهای آن پایان نمی پذیرد و تازه های آن کهنه نمی شود .
امید است که این مجموعه مطالب چراغی فرا راه پیروان قرآن باشد و تمام طبقات مخصوصا نسل جوان را با حقایق نورانی قرآن آشنا سازد .
۲ ) اینکه کوه و یا زمین و یا آسمان چگونه فکر می کند در حالی که می دانیم محل تفکر اندامی مانند مغز است ( و انسان بواسطه همین فکر از موجودات دیگر متفاوت است ) از معجزات قرآن است. بزودی دانشمندان اندامی مانند مغز را درکوه و زمین و آسمان کشف خواهند نمود و بردرستی قرآن اقرار خواهند کرد !!!
قرآن در نشان دادن حالتی که شایسته است مومنان در زمان شنیدن قرآن داشته باشند می فرماید: « خداوند بهترین سخن را نازل کرده ، کتابی که آیاتش ( در لطف و زیبایی و عمق و محتوا ) همانند یکدیگر است ؛ آیاتی مکرر دارد ( با تکراری
شوق انگیز ) که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان می ترسند می افتد ؛ سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذکر خدا می شود .
غرض از آفرینش انسان این بوده که خدا را عبادت کند جانشینش باشد خدا را یاری کند و زمین خدا را آباد کند که در آیات قرآن آن مثل ذاریات آیه ۵۶ و بقره ، ۳۰ و نور ۵۵ و حدید ، ۲۵
وصف آیه ۱۲
ما آسمان و زمین را با هر چه میانشان هست بیهوده نیافریده ایم این گمان کسانی است که کافرند - ما آسمان ها و زمین و آنچه را که میان آنهاست از روی بازیچه نیافریده ایم - آیا گمان کرده اید که شما را بیهوده آفریده ایم و بسوی ما نخواهید برگشت ؟؟؟؟
به ترتیب سوره های ص ، ۲۷ ودخان ، ۳۸ و مومنون ، ۱۱۵
خداوند واجب الوجودی است که سببی برایش نیست بلکه او آفریدگار همه موجودات است و پیدایش و بقای هر موجودی وابسته به اوست .
به طور کلی آفریده ها به دو دسته تقسیم می شوند :
اول موجودات مجردی که مربوط به عالم بالا هستند
و موجودات مادی محسوسی که مربوط به این عالمند ، آفرینش مجردات قبل از محسوسات بوده
در ضمن در روایات آمده که اولین چیزی که خدا آفرید قلم و بعد از آن هم لوح بود .
نشانه هایی که در قرآن داده شده است عبارتند از :
۱. تکیه شده ماه : این قبلاً در ژوییه سال ۱۹۶۹ هنگامیکه ما بر روی کره ماه فرود آمدیم و سنگهای ماه را آوردیم ، اتفاق افتاد. مردم زمین هم اکنون میتوانند به بسیاری از موزه ها ، دانشگاه ها ، و رسد خانه ها بروند تا قطعات ماه را ببینند.
۲. کشف کد ریاضی قرآن بر اساس عدد ۱۹ ( آیه ۳۷ - مدت ۳۰:۷۴ ) : در سال ۱۹۶۹-۱۹۷۴ بوقوع پیوست .
۳. موجود ( ۸۲:۲۷ ) : " ساخته شده از اجزاء زمینی ، مردم را آگاه میسازد که نسبت به آفریدگارشان غافل بوده اند . " موجود ساخته شده از اجزاء زمینی ظاهر شد و وسیله ای بود برای آشکار کردن کد ریاضی قرآن ، و اعلام میکرد که دنیا از پیغام خدا غافل بوده است ؛ آن موجود کامپیوتر است. توجه داشته باشید که مجموع ارقام تشکیل دهنده ( آیه ۸۲ : ۲۷ سوره نمل ) میشود . ۱۹
۴. ظاهر شده رسول میثاق خدا ( آیه ۸۱ : ۳ آل عمران ) : همانطور که در ضمیمه ۲ مفصلاً توضیح داده شده ، رسول یکی کننده ، در قرآن پیشگویی شده است که بعد از همه پیغمبرانی که کتاب تحویل دادند می آید ، تا همه را پاک و متحد نماید . این پیشگویی در رمضان سال ۱۴۰۸ هجری بوقوع پیوست.
۵. دود (۱۰:۴۴ ) بعد از اینکه رسول میثاق خدا پیغام یکی شده را تحویل داد ، و اعلام کرد که تنها دین قابل قبول از نظر خدا اسلام (تسلیم) است ، دود
می آید .
۶. یاجوج و ماجوج : آنها دوباره ظاهر میشوند ، بر طبق نقشه خدا ، در سال ۱۷۰۰ هجری ( سال ۲۲۷۱ میلادی ) . یاجوج و ماجوج در ( ۹۴: ۱۸ کهف ) و
( ۹۶: ۲۱ انبیا ) ذکر شده اند . اگر آیات را از ۹۴: ۱۸ تا آخر سوره ۱۸ بشمارید ، ۱۷ میشود . اگر آیات را از ۹۶ : ۲۱ تا آخر سوره ۲۱ بشمارید ، متوجه میشوید که باز هم ۱۷ میشود . این نشانه قرآن است که یاجوج و ماجوج در سال ۱۷۰۰ هجری دوباره ظاهر میشوند .
پنهان نخواهد ماند ( ۱۵ : ۲۰ طه )
آیه ۱۵ از سوره ۲۰ ما را آگاه میسازد که آخر دنیا بوسیله خدا ، قبل از آخر شدن دنیا آشکار خواهد شد ، و سوره ۱۵ آیه ۸۷ زمان رویداد آن را به ما میدهد .
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
الم
رو میان مغلوب شدند !
( و این شکست ) در سرزمین نزدیکی رخ داد ؛ اما آنان پس از (این) مغلوبیت بزودی غلبه خواهند کرد ...
در چند سال همه کارها از آن خداست ؛ چه قبل و چه بعد ( از این شکست و پیروزی) ؛ و در آن روز ؛ مومنان ( بخاطر پیروزی دیگری ) خوشحال خواهند شد .
نیروهای فیزیکی
حکمت به تمامی از آن خداوند است و تا ابد نزد اوست .
رمل دریا و قطره های باران و روزهای ابدیت را کیست که تواند شمرد ؟
بلندای آسمان و گسترده خاک و ژرفای لجه را کیست که تواند کاوید ؟
پیش از هر چیز حکمت آفریده شد
عقل تدبیرگر از دورترین زمانها هستی پذیرفت .
سرچشمه حکمت کلام خدا در آسمانهاست .
مسیرهای آن شرایع ابدی است .
ریشه حکمت کس آشکار گشت ؟
نیروهای آن را کدامین کس رخ نمود ؟
علم حکمت بر کدامین کس رخ نمود ؟
و غنای راههای آن را کدامین کس دریافت ؟
تنها یک هستی حکیم هست که چون بر اورنگ خویش تکیه زند .
پس هول انگیز است و او خداوند است .
اوست که حکمت را آفریده و دیده و شمرده و بر جمله اعمال خویش گسترده و بر هر انسانی بر وفق گشاده دستی خویش ارزانی داشته و میان آنان که دوستش میدارند قسمت کرده است .
عشق خداوند حکمتی در خور مباهات است خدا سهمی از آن را بر ترسایان خویش عطا می کند .
یشوع بن سیرا - نیروهای فیزیکی
قند یک ترکیب نظام مند است زیرا موجودات زنده از جمله انسان نیازمند ماده ای به نام « قند » هستند تا انرژی خود را تامین کنند و زنده بمانند. این ماده با همکاری میان آب و دی اکسید کربن و کمک خورشید در گیاه ایجاد می شود تا هم خود گیاه از آن استفاده کند و هم حیوان و انسان از آن بهره ببرند و رشد کنند. در واقع ، قند یک ترکیب نظام مند است که برای تامین انرژی و فایده های دیگر ، در طبیعت ساخته می شود .
میان « همکاری و نظم » و « قانون مندی » رابطه ای وجود دارد که می توان گفت یکی از مهمترین همکاری روی کره ی زمین به وسیله سه عنصر ساده ی اکسیژن ، هیدروژن و کربن به انجام می رسد و بزرگ ترین فایده ها را به ارمغان
می آورد .
این عناصر ، هر کدام ساختمان خاصی دارند که وقتی با دیگری همکاری می کنند و ترکیب می شوند ، نظام و ساختمان جدیدی پدید می آورند . اجزای این ساختمان به گونه ای هستند که خواص و آثار جدیدی را از خود بروز می دهند . یعنی همکاری و ترکیب میان پدیده ها از نظم و قانون مندی خاصی پیروی می کنند و نتایج معین و مشخصی را به دنبال دارد . این حالت را می توانیم در همه موجودات پیرامون خود ، هم چون سنگها ، فلزات ، گیاهان ، حیوان ها و انسانها ببینیم .
مرگ
ما همچون جوجه درون یک تخم هستیم که در محیط تاریک درون تخم در حال زندگی است بدون اینکه از دنیای شگفت انگیز بیرون اطلاعی داشته باشد او هیچ تصوری از لذت پرواز در یک آسمان آبی بی انتها ندارد بنابراین در لاک خود فرورفته و در جایی تنگ به زعم خود زندگی می کند. این تخم مرغ مانند زندگی روزمره ماست ما نیز هیچ تصوری از جهان بعد از مرگ و عالم نور افشان بعد از مرگ نداریم اما سوال این است چگونه این پوسته محکم اطراف خودمان را بشکنیم؟ یکی از بهترین و مفید ترین راه ها یاد مرگ است .
یاد مرگ همچون سطل آب یخی است که بر سر یک انسان خواب آلود بپاشند! ما درک صحیحی نسبت به زندگی و مرگ نداریم. همیشه فکر می کنیم مرگ اتفاقی است که برای دیگران می افتد! پس به آرزوهای دور و دراز خود ادامه می دهیم . یاد مرگ بهترین مکمل برای غور در طبیعت و عبادت است. اگر چه ارتباط با طبیعت یکی از مستقیم ترین و سالم ترین طرق برای رسیدن به عالم معنا است ولی چیزی لازم است تا ریشه های انسان را از عالم خاک بکند. یاد مرگ باعث جداشدن از دنیا و غور و عبادت در طبیعت باعث کشش به سمت عالم معنا می شود. پرانایاما روشی بسیار نیرومند برای انجام یاد مرگ است.
هندی ها می گویند انسانی که نفس نمی کشد مرده است ولو تمام اعضای او زنده باشند. لذا با کنترل تنفس ما به تجربه مرگ دست می یابیم و روح ما پالایش میشود. هنگامی که سوراخ بینی خود را می گیرید تنها ظرف چند ثانیه کوه آرزوهای شما بر باد می رود! و شمارش معکوس برای پاک شدن از صفحه زندگی آغاز می گردد! و این عملی ترین تمرین دنیا برای یاد مرگ است! پرانایاما یکی از نیرومندترین روشهای اشاعه اخلاق است. در پرانایاما بتدریج رفلکس های شرطی خود را نسبت به زندگی از دست می دهیم نوعی پاک شدن و خلاصی از دست عادات و افکار مزاحم را تجربه می کنیم. در این ارتباط هرگونه کنترل تنفس ولو اندک می تواند به همان نتایج منتها در زمان طولانی تری دست یابد. این سخن بدین مفهوم است که می توان به نتایج تجربه مرگ دست یافت بدون اینکه مرگ را تجربه کرد! به عبارت ساده حتی اگر شما تنها کمی تنفس خود را آهسته و کنترل کنید عملاً مرگ را با شادی و سرور به نظاره خواهید نشست! درک تجربه مرگ یکی از فواید بیشمار پرانایاما است.
تمرینات پرانایاما بنوعی تمرین یاد مرگ نیز محسوب می شوند. همه ما می دانیم که عاقبت روزی خواهیم مرد و یاد این مسئله می تواند ما را بخود بیاورد و رهایی ما را از دلبستگی های دنیا سبب شود. مولوی در داستان طوطی و بازرگان ماجرای بازرگانی را شرح می دهد که به طوطی اش بسیار علاقه داشت ولی او را آزاد نمی کرد.
از قضا سفری به هند برای او پیش آمد و نتوانست طوطی را با خود ببرد لذا در موقع خداحافظی از طوطی خواست تا هر چه می خواهد بگوید تا بعنوان سوغات برایش به همراه بیاورد . طوطی چیزی نخواست و تنها در خواست کرد سلام او را به دیگر طوطیان هند برساند . هنگامی که بازرگان به هند رسید به میان جمع طوطیان که روی درختان زندگی می کردند رفت و سلام طوطی خود را رساند ناگهان دید که همه طوطیان از بالای درخت افتادند و مردند ! او بسیار شگفت زده شد و با ناراحتی به شهر خود بازگشت و ماجرا را برای طوطی خود باز گفت از قضا طوطی ش نیز افتاد و مرد! هنگامی که لاشه طوطی را از قفس درآورد ناگهان طوطی جان گرفت و بسوی آزادی پرواز کرد !
مولوی در این داستان زیبا نتیجه می گیرد که اگر می خواهید آزاد شوید باید بمیرید . یاد مرگ ما را آزاد می کند. در تحقیقات پاولف دانشمند شهیر روسی نیز این مطلب روشن گشته است. ایشان در تحقیقات خود برروی سگها متوجه شد که اگر بهنگام دادن غذا به سگ زنگی را به صدا درآوریم و این کار را چند بار تکرار کنیم سگ نسبت به صدای زنگ شرطی می شود یعنی با شنیدن آن شروع به ترشح بزاق می کند.
برحسب اتفاق یکسال سیل بزرگی آمد و آزمایشگاهی که سگ های پاولف در آن نگهداری می شدند به زیر آب رفت و کارکنان آزمایشگاه فقط توانستند خود را نجات دهند و در نتیجه تعدادی از سگ ها غرق شدند و تعدادی زنده ماندند.
هنگامی که آنها باز گشتند با تعجب دیدند که سگ هایی که تجربه مرگ را پشت سرگذاشته بودند تمام رفلکس های شرطی خود را نسبت به صدای زنگ از دست داده اند. پاولف از این اتفاق عجیب نتیجه گرفت که تجربه مرگ می تواند رفلکس های شرطی ما را از بین ببرد .
ما در زندگی ماشینی دارای رفلکس های شرطی نامطلوب و زیادی نسبت به محیط اطراف خود شده ایم که یاد مرگ می تواند آنها را پاک کند .
تفاوت زبانها
و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین ، و تفاوت زبانها و رنگهای شماست ؛ در این نشانه هایی است برای عالمان !
آیا ندیدند که خداوند روزی را برای هر کس بخواهد گسترده یا تنگ می سازد ؟ ! در این نشانه هایی است برای گروهی که ایمان می آورند.
پس حق نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن ! این برای آنها که رضای خدا را می طلبند بهتر است ، و چنین کسانی رستگارانند.
آنچه بعنوان ربا می پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد ، نزد خدا فزونی نخواهد یافت؛ و آنچه را بعنوان زکات می پردازید و تنها رضای خدا را می طلبید ( مایه برکت است ؛و) کسانی که چنین می کنند دارای پاداش مضاعفند .
در روی زمین پخش می شوید ، تا اولین قدم خود را در راه رسیدن معشوق ، به دیگران مژده دهید و لایق تلاش در راه تکامل خداوند باشید سپس ، هنگامی که شما ( به صورت بشر ) همه جا پراکنده شدید ، ( وسعت خلقت و تکامل خود را از خاک تا بشر فراموش کرده اید . )  و از نشانه های دیگر او شخصیت آفرینی از میان (همان جسم خاک مانند ) خودتان، زوجهایی (همانند هایی از لحاظ شخصیتی و ایدوئولوژیکی ) قرار داد، تا بوسیله آنان به آرامش برسید و میانتان ، دوستی و محبت و مهر نهاد ، بدرستیکه در این نشانه ها (رموزی است ) برای کسانی که متفکرند. و در مورد همه چیز اندیشمندانه تحقیق کرده تا به حقیقت برسند و این زیباترین نعمتهای مودت و مهر خداوند است .
تا در این مسیر تکامل ، بیشتر در چگونگی آفرینش آسمانها و زمین و عظمت آنها و اختلاف زبانها و رنگها قرار بگیرند و ملتها را به هم نزدیک کرده تا در مورد قرآن طبیعت که همان قرآن تکوینی است و همینطور قرآن تدوینی با هم به گفتگو پرداخته و گوش جان به ندای آسمانی آن بسپارند تا مایه آرامش و کسب فضلشان باشد . ) !
ایمان
امام صادق (ع) از قول پیغمبر اکرم (ص) فرمودند ، نشانه های ایمان بنده مومن (یا انسان کامل ) ، ۹ چیز است :
۱- شادی و نشاط او را به باطل نکشاند، یعنی درخوشیها از خدا غافل نشود.
۲- خشم و غضب او را از طریق حق بیرون نبرد.
۳- قدرت سبب تجاوزش نگردد، یعنی اگر موقعیتی پیدا کرد، به خودپسندی و گناه گرفتار نشود .
۴- زیادیهای سخنش را نگه دارد، یعنی به دروغگویی ، چاپلوسی و غیبت نیفتد.
۵- مازاد مالش را انفاق کند، یعنی خمس مالش را بدهد ، و در راه خدا آنچه را که لازم است خرج کند.
۶- در زندگی اقتصاد و میانه روی را رعایت کند، یعنی هیچ وقت به اسراف نیفتد ...
۷- با دشمنانش مدارا نماید، یعنی هیچ وقت در فکر تلافی و کینه جویی نباشد.
۸- خوی خوش داشته باشد، یعنی اخلاقش خداپسندانه باشد.
۹- سخاوتمند و آقا باشد، یعنی هیچ وقت حالت گداصفتی و بخل نداشته باشد.
اکسیژن و هیدروژن دو عنصر ساده از عناصر طبیعت اند . هر کدام ساختمان خاصی دارند که این ساختمان را از دست نمی دهند.
نه ساختمان اکسیژن به هیدروژن تبدیل می شود ، نه به عکس . اما هر گاه که این دو با یکدیگر همکاری می کنند ، نظامی جدید به نام آب را پدید می آورند که حیات موجودات زنده بر روی کره ی زمین به وجود آن بستگی دارد. شاید این همکاری را بتوان موثرترین همکاری روی کره ی زمین دانست ، زیرا بزرگ ترین نتیجه و فایده را به دنبال دارد .
ویژگی های جهان واقعی عبارتند از :
الف ) هر موجودی از اجزای خاص و معینی تشکیل شده است .
ب ) این اجزاء با آرایش مخصوص به خود در کنار یک دیگر قرار گرفته اند .
پ ) هر یک از این اجزاء خواص ویژه ای دارند که با وظیفه ی آنها هماهنگی دارد.
ج ) هر جزیی کار مخصوصی انجام می دهد و وظیفه ی معینی بر عهده دارد .
د) میان وظایف و مسئولیت ها پیوستگی و ارتباط مشاهده می شود ، به
گونه ای که کار هر یک مکمل و ادامه ی کار دیگری است و کارها و مسئولیت ها در ارتباط با هم معنا می یابند و اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود، ناقص و ناتمام به نظر می آید .
هـ ) نتیجه ی هر سامان و نظمی و هر همکاری و فعالیتی ، هدف خاصی است که آن را از سامان دهی ها و همکاری ها جدا می کند .
از ویژگیهای جهان واقعی « پیوستگی و ارتباط میان وظایف و مسئولیتها» را چنین می توان شرح داد :
الف ) کار هر یک از اجزاء مکمل و ادامه کار جزء دیگر است .
ب ) کارها و مسئولیت ها در ارتباط با هم معنا می یابند .
ج ) اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود ، ناقص و ناتمام به نظر می آید .
شاخصه های اصلی
- شاخصه ی اصلی مجموعه های قانون مند و منظم هدف و غایت است .
- هدف و غایت عنصری است که سبب پیدایش یک نظام می شود و به تمام فعالیت های آن معنا می بخشد.
- ویژگی ای که مانند روح در همه ی اجزاء و فعالیت ها حضور دارد هدف است .
- بدون هدف پیوستگی و ارتباط و هماهنگی معنار ندارد و مجموعه ی دارای نظام شکل نمی گیرد .
- همکاری و پیوستگی و نظام برای آن ضرورت دارد که به هدف معینی منجر شود و به سرانجام روشنی برسد
- درختی را به عنوان یک مجموعه ی نظام مند در نظر می گیریم این درخت دارای ریشه ، ساقه ، و برگ است . مواد تشکیل دهنده ی هر یک ، جای قرار گرفتن آنها ، کار ویژه ی هر کدام و همکاری میان آنها وقتی معنا پیدا می کند که به هدفی منجر شود و میوه ای به دست آید از این روست که می گوییم همه اجزاء درخت کارهایی به هم پیوسته و هماهنگ انجام می دهند و
رابطه ای حقیقی میان مجموعه ی فعالیت ها برقرار است.
آسمان
آیه ی ۳ سوره ملک :
آن خدایی که هفت آسمان بلند را به طبقاتی منظم بیافرید و هیچ در نظم خلقت خدای رحمان بی نظمی و نقصان نخواهی یافت بارها به دیده ی عقل در نظام مستحکم آفرینش بنگر تا هیچ سستی و خلل هرگز در آن توانی یافت ؟
از آیات او این است که برق و رعد را به شما نشان می دهد که هم مایه ترس و هم امید است (ترس از صاعقه ، و امید به نزول باران) ، و از آسمان آبی فرو می فرستد که زمین را بعد از مردنش بوسیله آن زنده می کند ؛ در این نشانه هایی است برای جمعیتی که می اندیشند!
از آیات او این است که آسمان و زمین به فرمان او برپاست ؛ سپس هنگامی که شما را ( در قیامت) از زمین فراخواند ، ناگهان همه خارج می شوید ( و در صحنه محشر حضور می یابید ) !
از آن اوست تمام کسانی که در آسمانها و زمین اند و همگی در برابر او خاضع و
مطیع اند !
او کسی است که آفرینش را آغاز می کند، سپس آن را باز می گرداند ، و این کار برای او آسانتر می باشد ؛ و برای اوست توصیف برتر در آسمانها و زمین ؛ و اوست توانمند و حکیم !
خداوند مثالی از خودتان ، برای شما زده است : آیا (اگر مملوک و برده ای داشته باشید ) ، این برده های شما هرگز در روزیهایی که به شما داده ایم شریک شما میباشند ؛ آنچنان که هر دو مساوی بوده و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنان بیم
داشته باشید ، آن گونه که در مورد شرکای آزاد خود بیم دارید ؟! اینچنین آیات خود را برای کسانی که تعقل می کنند شرح می دهیم .
ولی ظالمان بدون بدون علم و آگاهی ، از هوی و هوسهای خود پیروی کردند! پس چه کسی می تواند آنان را که خدا گمراه کرده است هدایت کند ؟! و برای آنها هیچ یاوری نخواهد بود !
پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن ! این فطرتی است که خداوند ، انسانها را بر آن آفریده ؛ دگرگرونی در آفرینش الهی نیست ؛ این است آیین استوار ؛ ولی اکثر مردم نمی دانند !
خداوند همان کسی است که بادها را می فرستد تا ابرهایی را به حرکت در آورند ، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه که بخواهد می گستراند و متراکم می سازد؛ در این هنگام دانه های باران را می بینی که از لا به لای آن خارج می شود ، هنگامی که این ( باران حیاتبخش ) را به هر کس از بندگانش که بخواهد می رساند ، ناگهان خوشحال می شوند ...
و قطعاً پیش از آنکه بر آنان نازل شود مایوس بودند !
آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند ، آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معینی نیافریده است ؟! ولی بسیاری از مردم (رستاخیز و ) لقای پروردگارشان را منکرند!
حمد و ستایش مخصوص اوست در آسمان و زمین ، و به هنگام عصر و هنگامی که ظهر می کنید .
امامان و انبیا
آنچه بیش از همه باید روی آن بحث شود حکومت خدا یا حکومت غیر خداست. آنهم بخاطر برپائی عدالت در جهان .
زیرا تا خود خدا حکومت نکند عدالت برپا نخواهد شد .
روشن است که هیچیک از راه و روشهای مطرح شده توسط انسانها ، از هر صنف و کشوری نتوانسته است معطوف به عدالت شود و روشنتر از آن اینکه ، فقط با مدیریت خود خدا این امر تحقق می یابد .
در تاپیک های مربوطه به این امر پرداخته ایم .
اضافه کنم که :
ما به مدیرانی احتیاج داریم که مجرا باشند نه مدعی . بشنوند نه اینکه اظهار نظر کنند .
مجرای لطف و فیض الهی ، به جامعه باشند و خدا را بشنوند و ارائه دهند نه اینکه خود بخواهند به عنوان منبع دانش مدیریت کنند.
عشق و علاقه ما به انبیا مثل حضرت داود و سلیمان و محمد و امامان مثل علی تا مهدی و بعد از آن به اولیاء خدا ، از آن جهت است که اینها شفاف هستند و مجرا و نه مدعی و نظریه پرداز .
بحث اینست که امامان بشریت که الگوی رفتاری واحد برای همه دنیا هستند . شفاف بودند و در این شفافیت همه نور و همه خدا را به دنیا می تاباندند.
همه انبیا هم همینطور بودن و رسول الله و حضرت ابراهیم و حضرت عیسی پیامبر خاص بودند .
و محمد در آخر شفافیت و گرفتن و خلافت و امامان و پیامبری بود .
آیا راهی جز آنکه خدا از طریق انتخاب شده خود ، مدییت و حکومت کند هست ؟ تا از همین امروز گوهر آزادی را در دستان خود داشته باشیم .
این انسان انتخاب شده ، حجت ظاهر خدا بر عالم است چه حجت غایب حضرت مهدی (ع) هستند و حجت ظاهر انتخاب شده خدا و سرباز مهدی و مرتبط با او هستند .
در همه تاریخ حجتی در زمین بوده و هست .
بحث امامت و غیر آن بحث عدالت و ظلمت است. بحث حکومت خدا و غیر خداست.
محور دوم : ویژگی های انبیا
ایشان می گوید : انبیا دارای ویژگی های سه گانه هستند :
أ‌. دانش آنان بدون واسطه از جانب خدا است؛
ب‌. آنان در گفتار و رفتار ، معصوم از گناه و خطا می باشند؛
ج. سخنان آنان برای دیگران حجت می باشد؛
آنگاه نتیجه می گیرد هرگاه ما دانش امامان شیعه را بدون واسطه و اکتسابی ندانیم و از این طرف آنان را در گفتار و روش معصوم بشناسیم و سخنانشان برای دیگران حجت باشد، با انبیا تفاوتی ندارند و مساله خاتمیت کاملاً مخدوش می شود.
و اینگونه بود ( استنباط ضمنی این حقیر ) که ای انسان با لطفی که به تو شد (امامان نشانه ای از صفت لطف الهی اند )
حجت تمام گردید ، باشد که همواره صراط مستقیم را برگزینی .
اما امام آخر مهدی موعود (عج) از نظرها پنهان گشت تا شاهد حرکت انسانها باشد (این است که میگویند آقا ناظر اعمال ماست) و روزی که دوباره انسان از راه راستی منحرف گردد مشرف خواهند شد و آخرین مصلح خواهند بود.
رستاخیز
« ... یدَبِرُ الاَمرَ یفَصَّلُ الایاتِ لَعَلَّکُم بِلِقاءِ رَبَکُم توقِنون » ؛
امور جهان آفرینش را تدبیر می کند و آیات خود را برای شما تشریح می نماید تا شما برای رستاخیز و لقای پروردگار خود یقین پیدا کنید .
این بخش از آخرین قسمت آیه است و در این قسمت روی دو مطلب تکیه شده است:
۱. تدبیر جهان آفرینش از آن خداست.
۲. هدف از تشریح آیات خلقت ، توجه دادن مردم به روز رستاخیز است .
در مورد قسمت اول ، نظر قرآن این است که تدبیر جهان خلقت از آن خداست . گاهی این مطلب را با جمله « یدَبِّرُ الامر ؛ تدبیر امور خلقت با اوست » بیان می نماید و گاهی با جمله « لَه مُلکُ السَّمَواتِ وَ الاَرضِ یحیی وَ یمیتُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شیٍ قَدیرٌ : حکومت آسمان ها و زمین در دست خداوند است . زنده می کند و به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می کند؛ چنین کسی ( که زمین مرده را زنده کرد ) زنده کننده مردگان ( در قیامت ) است ؛ و او بر همه چیز تواناست ، خدا همان کسی است که شما را آفرید در حالی که ضعیف بودید؛ سپس بعد از ناتوانی ، قوت بخشید و باز بعد از قوت، ضعف و پیری قرار داد ؛ او هر چه بخواهد می آفریند ، و دانا و تواناست.
و روزی که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می کنند که جز ساعتی (در عالم برزخ) درنگ نکردند! اینچنین از درک حقیقت بازگردانده می شوند.
ولی کسانی که علم و ایمان به آنان داده شده می گویند: « شما بفرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) درنگ کردید ، و اکنون روز رستاخیز است، اما شما نمیدانستید!»
آن روز عذر خواهی ظالمان سودی به حالشان ندارد، و توبه آنان پذیرفته نمی شود.
ما برای مردم در این قرآن از هرگونه مثال و مطلبی بیان کردیم؛ و اگر آیه ای برای آنان بیاوری، کافران می گویند: « شما اهل باطلید ( و اینها سحر و جادو است » !
این گونه خداوند بر دلهای آنان که آگاهی ندارند مهر می نهد !
اکنون که چنین است صبر پیشه کن که وعده خدا حق است؛ و هرگز کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند (و از راه خود منحرف نکنند ) !
« و بر همه اشیاء قادر است » . به مسئاله تدبیر اشاره می کند.
او زنده را از مرده بیرون می آورد ، و مرده را از زنده ، و زمین را پس از مردنش حیات می بخشد ، و به همین گونه روز قیامت ( از گورها) بیرون آورده می شوید !
به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می کند ؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زنده کننده مردگان (در قیامت )است؛ و او بر همه چیز تواناست!
ولی کسانی که علم و ایمان به آنان داده شده می گویند : شما بفرمان خدا تا روز قیامت (در عالم برزخ) درنگ کردید ، و اکنون روز رستاخیر است، اما شما
نمی دانستید! »
آن روز که قیامت برپا می شود، مجرمان در نومیدی و غم و اندوه فرو می روند برای آنان شفیعانی از معبودانشان نخواهد بود، و نسبت به معبودهایی که آنها را همتای خدا قرار داده بودند کافر می شوند !
آن روز که قیامت بر پا می گردد، ( مردم ) از هم جدا می شوند؛
اما آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، در باغی از بهشت شاد و مسرور خواهند بود .
و اما آنان که به آیات ما و لقای آخرت کافر شدند، در عذاب الهی احضار میشوند.
فطرت
خداوند مثالی از خودتان، برای شما زده است: آیا (اگر مملوک و برده ای داشته باشید)، این برده های شما هرگز در روزی هایی که به شما داده ایم شریک شما می باشند؛ آن چنان که هر دو مساوی بوده و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنان بیم داشته باشید، آن گونه که در مورد شرکای آزاد خود بیم دارید؟! این چنین آیات خود را برای کسانی که تعلق می کنند شرح می دهیم .
ولی ظالمان بدون علم و آگاهی، از هوی و هوس های خود پیروی کردند! پس چه کسی می تواند آنان را که خدا گمراه کرده است هدایت کند؟! و برای آن ها هیچ یاوری نخواهد بود!
پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسان ها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی دانند!
این باید در حالی باشد که شما به سوی او بازگشت می کنید و از (مخالفت فرمان) او بپرهیزید، نماز را بر پا دارید و از مشرکان نباشید ...
از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند! و (عجب این که) هر گروهی به آن چه نزد آن هاست (دلبسته) و خوشحالند !
هنگامی که رنج و زیانی به مردم برسد، پرودگار خود را می خوانند و توبه کنان به سوی او باز می گردند؛ اما همین که رحمتی از خودش به آنان بچشاند، بناگاه گروهی از آنان نسبت به پروردگارشان مشرک می شوند.
(بگذار) نعمت هایی را که ما به آن ها داده ایم کفران کنند! و (از نعمت های زودگذر دنیا هرچه می توانید) بهره گیرید؛ اما به زودی خواهید دانست (که نتیجه کفران و کامجویی های بی حساب شما چه بوده است)!
آیا ما دلیل محکمی برآنان فرستادیم که از شرکشان سخن می گوید (و آن را موجه می شمارد)؟! |
و هنگامی که رحمتی به مردم بچشانیم، از آن خوشحال می شوند؛ و هرگاه رنج و مصیبتی به خاطر اعمالی که انجام داده اند به آنان رسد، ناگهان مأیوس می شوند!
آیا ندیدند که خداوند روزی را برای هر کس بخواهد گسترده یا تنگ می سازد؟! در این نشانه هایی است برای گروهی که ایمان می آورند.
پس حق نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن! این برای آن ها که رضای خدا را می طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند.
ان چه به عنوان ربا می پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت؛ و آن چه را به عنوان زکات می پردازید و تنها رضای خدا را می طلبید (مایه برکت است ) و کسانی که چنین می کنند دارای پاداش مضاعفند.
خداوند همان کسی است که شما را آفرید، سپس روزی داد، بعد می میراند، سپس زنده می کند؛ آیا هیچ یک از همتایانی که برای خدا قرار داده اید چیزی از این کارها را می توانند انجام دهند؟! او منزه و برتر است از آن چه همتای او قرار می دهند.
فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است؛ خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید(به سوی حق) بازگردند!
بگو: «در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانی که قبل از شما بودند چگونه بود؟ بیشتر آن ها مشرک بودند!
روی خود را به سوی آیین مستقیم و پایدار بدار، پیش از آن که روزی فرا رسد که هیچ کس نمی تواند آن را از خدا باز گرداند؛ در آن روز مردم به گروه هایی تقسیم می شوند :
هر کس کافر شود، کفرش بر زیان خود اوست؛ و آن ها که کار شایسته انجام دهند، به سود خودشان آماده می سازند.
این برای آن است که خداوند کسانی را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، از فضلش پاداش دهد؛ او کافران را دوست نمی دارد!
و از آیات (عظمت) خدا این است که بادها را به عنوان بشارتگرانی می فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سیراب کند) و کشتیها بفرمانش حرکت کنند و از فضل او بهره گیرید؛ شاید شکرگزاری کنید.
و پیش از تو پیامبرانی را به سوی قومشان فرستادیم؛ آن ها با دلایل روشن به سراغ قوم خود رفتند، ولی(هنگامی که اندرزها سودی نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مومنان را یاری کردیم)؛ و یاری مومنان، همواره حقی است بر عهده ما!
باغ
آب باران دو نوع گردش در درون زمین را شکل می دهد. یکی در عمق سطح زمین(بالای لایه یا لایه های سفت و فشرده و سنگی زمین) که دوران وجود و گردش آن به طور میانگین تقریباً ۱۰ روز است، و دیگری نفوذ در اعماق زمین (نفوذ به زیر لایه های سفت و فشرده و سنگی زمین)، که دوران گردش و وجود آن می تواند ۱۰۰۰ سال طول بکشد .
نکات آیات :
۱. میزان بارندگی و تبخیر به یک اندازه است :
چنانکه در آیه گفته شده میزان بارش آب به زمین و میزان تبخیر شدن آب از زمین به یک اندازه است. برآورد می شود که در سال ۵۱۳ ترلیون تن آب به زمین می بارد و همین اندازه نیز تبخیر می شود، که بخش عمده آن از دریاها و اثیانوی ها است، و در مرتبه پس از آن از حوضه های آبی دیگر روی زمین، و در مرتبه پس از آن از ترشح و عرق درختان است .
۲. آب درون زمین آب باران است و برخی از درختان از آب درون زمین استفاده می کنند: چنانکه در آیه گفته شده آب های درون زمین در واقع آب باران است که در زمین فرو رفته از جمله در عمق کم زمین روان می شود . این آب ها به طور میانگین تا ده روز می توانند روان باشند و به حوضه های آبی می ریزد، و بر عکس از حوضه های آبی نیز وارد چشمه ها و راه های آبی می شود و از راه های باریک و موئی به بالا نفوذ می کند و درختان از آن استفاده می کنند و درختانی که خود ریشه در اعماق دارند آب خود را از آن می گیرند .
بخش دیگری از آب باران از لایه یا لایه های سفت و سنگ های شکافته زمین نفوذ کرده به اعماق می رود و انبار می شود، و مدت ۱۰۰۰ سالی می تواند باقی بماند. در جهان دانش در این رابطه یک تئوری می بینیم که مربوط به قرن هفدهم است (یعنی بیش از هزار سال پس از گفته قرآن)، که می گوید آب منایع زمین همان آب باران است که درون زمین نفوذ می کند . البته در این تاریخ قرآن ترجمه شده در غرب وجود داشته و احتمال این که منبع برخی تئوری ها قرآن باشد نیز بعید نیست .
« وَ فِی الَرضِ قِطَعٌ مُتَجاوِزاتٌ وَ جَنّاتٌ مِن اَعنابٍ وَ زَرَعٌ وَ نَخیِلٌ صِنوانِ یسقی بَماءٍ واحِدِ وَ نُفَضّلُ بَعضَها عَلی بَعضٍ فِی الُکُلِ اِنّ فی ذَلِکَ لَایاتٍ لِقَومِ یَعقِلون »
در زمین قطعاتی پیوسته و مختلف وجود دارد دارد و در آن باغ هایی از انگور و زراعت و نخل هایی که از یک ریشه و یا دو ریشه روییده اند وجود دارد، همگی با یک آب سیراب می شوند و میوه برخی را بر برخی دیگر برتری داده ایم و در این موضوع برای گروه اندیشمند، نشانه هایی (از عظمت و قدرت خدا) است .
زمین در نگاه های نخستین ما به صورت های مختلفی جلوه می کند؛ پاره ای از آن را به گونه سنگلاخ و شوره زار می بینیم که برای هیچ نوع کشت شایستگی ندارد و چه بسا در اسرار آفرینش این قسمت در شگفت می مانیم و از خود می پرسیم هدف از آفریدن این پهنه های غیر قابل کشت چیست؟ ولی به طور مسلم نتایجی دارد که سر پنجه علم به تدریج از آن پرده بر می دارد .
ولی پاره ای دیگر از سرزمین ها را حاصلخیز و آماده هر نوع کشاورزی می بینیم که به صورت یک منبع سرشار از حیات و زندگی، جنبش و حرکت جلوه گری می کند .
قرآن اختلاف چهره های گوناگون زمین را گواه بر وجود تدبیر در جهان آفرینش می داند و در آغاز آیه مورد بحث می فرماید:
« وَ فِی الاَرضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتُ »
در روی زمین قطعات گوناگون و به هم پیوسته ای وجود دارد .
آیا وجود این قطعات رنگارنگ دلیل بر وجود حکومت عقل محیط بزرگی، بر این کره خاکی نیست؟ آیا پدیدآمدن این چهره های مختلف از ماده واحد جهان (اتم) گواه بر مداخله یک مبدا قدرت و دانش، در خلقت زمین نمی باشد؟؟
درست است که اختلاف چهره زمین، معلول یک سلسله علل طبیعی و به عبارت دیگر، اثر مستقیم ترکیب عناصر مختلفی است که در زمین وجود دارد و چهره آن را به گونه هایی در می آورد؛ ولی باید مبدا اختلاف عناصر چیست؟
اختلاف در عنصری با عنصری دیگر در اختلاف بین اتم های آنها است . از نظر تعداد پروتون ها و الکترون های آن ها و در حقیقت همین اختلاف تحت ضابطه و قانون خاصی است که اختلال در آن، سبب نابودی عنصر می شود . آیا این انضباط در ساختمان موجودی بدون مداخله یک فاعل دانا و توانا صورت می پذیرد؟؟؟؟؟
بنابراین گذشته از این که انضباط ذرات مخصوص هر اتم، گواه بر وجود تدبیر در جهان آفرینش است؛ پدیدآوردن یک اختلاف در سطح کره خاک در ماده واحد اتم با نظامی که بیان گردید خود بزرگترین گواه است که خدایی دانا و توانا از روی نقشه و تدبیر و مقایسه و اندازه گیری خاصی، از ماده واحد، این اختلاف را به وجود آورده است ...
باد
از آیات(عظمت) خدا این است که بادها را به عنوان بشارتگرانی می فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند(و سیراب کند) و کشتیها بفرمانش حرکت کنند و از فضل او بهره گیرید؛ شاید شکرگزاری کنید.
خداوند همان کسی است که بادها را می فرستد تا ابرهایی را به حرکت درآورند، سپس آن ها را در پهنه آسمان آن گونه که بخواهد می گستراند و متراکم می سازد؛ در این هنگام دانه های باران را می بینی که از لا به لای آن خارج می شود، هنگامی که این (باران حیاتبخش) را به هر کس از بندگانش که بخواهد می رساند، ناگهان خوشحال می شوند...
اگر ما بادی بفرستیم (داغ و سوزان)، و بر اثر آن زراعت و باغ خود را زرد و پژمرده ببینند، (مایوس شده) و پس از آن راه کفران پیش می گیرند!
تو نمی توانی صدای خود را به گوش مردگان برسانی، و نه سخنت را به گوش کران هنگامی که روی برگردانند و دور شوند !
و (نیز) نمی توان نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنی؛ تو تنها سخنت را به گوش کسانی می رسانی که ایمان به آیات ما می آورند و در برابر حق تسلیمند!
خدا همان کسی است که شما را آفرید در حالی که ضعیف بودید؛ سپس بعد از ناتوانی، قوت بخشید و باز بعد از قوت، ضعف و پیری قرار داد؛ او هرچه بخواهد می آفریند، و دانا و تواناست.

منبع:موسسه جهاني سبطين

سه شنبه 9 اسفند 1390  11:25 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها