نخستین چشمه ای که در زمین جوشید چشمه حیوان یا آب بوده است، قال امیرالمومنین علیه السلام : « اول عین نبعت علی وجه الارض عین احیاه » ظاهرا با بارش باران، حیات نیز به زمین سرازیر شده ، به ویژه قرآن در آیه قبل اشاره کرد: « ما هر چیز زنده ای را از آب آفریدیم». امروزه ما به روشنی میبینیم آبزیان بسیاری ، از خود آب پدید می آیند؛ مثلا قناتی احداث می شود، نهری کشیده می شود، پس از مدتی نه چندان دور ماهیان فراونی دیده می شوند و ... با این که می دانیم هیچ کس در آن قنات ماهی رها نکرده است، این سخن را ابن سینا در مقاله پانزدهم از فن هشتم طبیعیات شفا در فصل اول ذکر کرده است، پس هیچ بعید نیست همه ی حیوانات دریایی از آب دریا به وجود آمده باشند.
بنابراین آب، منشا حیات است، حتی زمین مرده را زنده می کند « اِنَ اله یَحیی الارض بَعد موتها» و همچنینی « والله انزل من السماء ماء فاحیا به الارض بعد موتها »
کهکشان
" انت اَشد خَلقا ام السَماء بنیها رَفَع سَمکها فَسویها "
سقف آسمان را مرتفع ساخت و سپس آ ن را استوار گرداند .
در بیابان بی پایان فضا، ابری بی شکل و بی هیچ گونه تشخیص در همه جا بطور یکنواخت پخش شده بود. ذرات ماده به هم بر م خورند و با یکدیگر ترکیب می شدند ...
ابر به دریایی متلاطم و خروشانی از گاز مبدل می گشت و شروع به چرخیدن می نمود . این دریای دود و گاز همچنان می چرخید و می غرید و می خروشید و تلاطم نامریی خیزابها و شکستن امواج نامریی که هر یک به بزرگی اقلیمی بود در دل این دریا طغیان بر می انگیخت ...
موجها به هم میخوردند و بر هم می لغزیدند و در دل هم فرو می رفتند و به هم می آمیختند.
در میان این دریای جوشان طرحی مارپیجی ، از اثر چرخش ماده دواری پیدا گردید.
این صفحه مدور و پهن با میانی برآمده و بازوانی که آهسته شکل می گرفت ، در سپیده دم بزرگ گیتی به پیدایش گرایید .
این شکل مارپیج که آنرا کهکشان راه شیری می نامند ، ماده ، خورشید و منظومه ی شمسی و زمین ما در یکی از بازوان آن قرار داشت .
( در شبهای صاف نوار نورانی کمرنگی را در آسمان مشاهده می کنید که از طرف افق به آن طرف آن دامن کشیده است ، در سابق ستاره شناسان تصور می کردند که بار کاهی در آسمان عبور می کرده و این خرده های کاه که افشانده شده و از این رو به آن کهکشان یا کاهکشان می گفتند و برخی تصور می کردند که این نوار شیریست که از پستان ماه گاو آسمانی بیرون ریخته است و از این جهت آن را راه شیری می نامند . )
" اَحسَن عَملا وَ هُو الَذی خَلَقََ السَمواتِ وَ الاَرضِ فی سته الاَیامِ وَ کانَ عَرشه عَلی الماء لیبلوکم ایکم "
" اوست که آسمانها و زمین را در شش روز ( در شش دوره ) بیافرید و در این هنگام عرش پروردگار بر آب قرار داشت " .
... در آغاز ظلمت و تاریکی سراسر جهان را فراگرفته بود و بجز خداوند یکتا هیچکس و هیچ چیز نبود .
(کان الله وَ لَم یَکُن مَعه شَی )
نه خورشیدی و نه ماهی ، نه زمینی و نه آسمانی .
" فقضیهن سبع سموات فی یومین و اوحی فی کل سماء امرها "
آنگاه خداوند متعال طی دو نوبت فرمان بنای آسمانهای هفتگانه را صادر فرمود و در هر آسمانی نظام و قوانینش را به جریان انداخت .
اینکه ماده و مصالح ساختمان آسمانها چگونه پدید آمد و آفرینش آنها به چه ترتیب صورت گرفت جز آفریدگار بی همتا کسی را بر آن آگاهی نیست چنانکه قرآن می فرماید:
" ما اَشهدتُم خلق السَموات و الاَرض و لاخَلَق انفُسِهم "
ما بشر را شاهد آفرینش آسمانها و زمین و خلقت خودش قرار ندادیم .
دانشمندان امروز نیز به این حقیقت اعتراف دارند چنانکه می گویند :
مسئله ی پیدایش ماده ، اصولا مسیله ایست که بیرون از قلمرو تحقیقات و تفکرات ثمر بخش است، بایستی ماده را مفروض و موجود پنداشت و از آنجا جریان آفرینش کاینات را تعقیب کرد.
آنچه از نظر قرآن و دانشمندان محقق است، این مصالح عبارت بودند از ذرات دود و گاز که در فضا سرگردان ، اما چنان پراکنده بودند که به ندرت به یکدیگر بر می خوردند .
منبع:موسسه جهاني سبطين