«ربّنا لیقیموا الصلوه فاجعل افئده من الناس تهوى الیهم»
حضرت ابراهیم مى گوید: پروردگارا! ذریّه ام را در این منطقه کوهستانى و بى آب و گیاه سکونت داده ام براى نماز، پس قلوب مردم را به سوى آنها سوق بده.
آرى کسانى که براى اقامه نماز به هر سوى و دیارى هجرت کرده و از هر گونه سختى استقبال مى کنند، خداوند شکور از زحمات آنان تشکّر مى کند ودلهاى مردم را به سوى آنها گرایش مى دهد. امّا کسانى که براى اقامه نماز حرکتى نمى کنند حتّى اگر از نسل ابراهیم باشند، سزاوار جلب قلوب مردم نیستند.
۱ هیچ عملى در تاریخ این همه گواه وشاهد نداشته
شخص رسول اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام و تمام اصحاب و یاران و تمام مؤمنین و مسلمین، بر فراز تمام مناره ها، بام ها، مسجدها، خانه ها، مدارس، رادیوها، تلویزیون ها، قارّه ها، شهرها، روستاها، مردها و زن ها، پیرها و جوان ها و هر کس در طول تاریخ اسلام اذان و اقامه اى گفته شهادت داده که نماز بهترین عمل است: «حىّ على خیرالعمل»
هیچ کار خیرى این همه گواه و حلقوم و ناله فریاد براى بهترین بودنش بکار نرفته است، همه گواهى داده اند که نماز رستگارى است. «حىّ على الفلاح»
۲ نماز و شهرسازى
قرآن مى فرماید: «اجعلوا بیوتکم قبله واقیموا الصلوه»
به موسى وهارون گفتیم مشکل مسکن بنى اسرائیل را حل کنید و براى قوم خود خانه قرار دهید. آنها را از پراکندگى و زندگى طفیلى نجات دهید تا با خانه دار شدن احساس دفاع از وطن هم در آنها زنده شود، لکن در نقشه شهرسازى، خانه هایتان را به سوى قبله قرار دهید تا بتوانید بدون مشکل اقامه نماز کنید.
در ایران بعضى از شهرهایى که مهندس آن شیخ بهایى بوده کوچه ها و خیابان ها طورى است که قبله ها مستقیم و بدون انحراف قرار گرفته است.
(البتّه معناى دیگرى هم براى قبله در این آیه شده، ولى با توجّه به جمله «اقیموا الصلوه» همین معنا بهتر است).
۳حمایت الهى از نمازگزاران
اشراف قریش به رسول اکرم صلى الله علیه وآله پیشنهاد کردند که مسلمانان پابرهنه را از دور خود بران تا ما دور تو جمع شویم. آیه نازل شد:
«واصبر نفسک مع الذین یدعون ربّهم بالغدوه والعشىّ»
اى پیامبر! با کسانى باش که صبح و عصر خدا را مى خوانند.
امام صادق علیه السلام فرمود: یعنى کسانى که اهل نمازنند.
۴ نماز و قرآن
زنده شدن نماز، سبب زنده شدن قرآن است، زیرا هر نمازگزار مجبور است که در نمازهاى هفده رکعتى خود روزى ده بار سوره حمد را بخواند و بدنبال آن یکى دیگر از سوره هاى قرآن را. طبیعى است تلاوت دو سوره از قرآن در هر رکعت، مانع به فراموشى سپرده شدن قرآن در جامعه مى گردد.
به علاوه قرآن و نماز بارها در کنار هم آمده اند:
«یتلون کتاب اللَّه و اقاموا الصلوه»
کسانى که قرآن تلاوت مى کنند و نماز به پا مى دارند.
«یمسّکون بالکتاب واقاموا الصلوه»
کسانى که به قرآن تمسّک کرده و نماز به پا مى دارند.
قرآن مارا به نمازدعوت مى کند ونماز ما رابا قرآن آشنا مى سازد.
۵ نماز، شباهتى است با فرشتگان
نام یکى از سوره هاى قرآن، «صافّات» است. خداوند در اوّلین آیه آن به فرشتگانى که در صفّ هستند سوگند یاد مى کند. در چند جاى دیگر نیز، قرآن از صفوف فرشتگان و آماده اطاعت بودن آنها سخن به میان آورده است.
نام یکى دیگر از سوره هاى قرآن، «صَف» مى باشد که در آن هم از رزمندگانى که با صفوف فشرده در راه خداوند جهاد مى کنند ستایش شده است. این دو واژه «صَف» و «صافّات» که نام دو سوره است نشانه توجّهى است که قرآن به نظم و انضباط دارد.
نمازگزار نیز در صفوف جماعت شباهتى با فرشتگانى پیدا مى کند که در صفوف بسیار بزرگ قرار دارند.
۶ نماز در سراسر قرآن
در بزرگ ترین سوره قرآن که سوره بقره است، سخن از نماز است «یقیمون الصلوه» متّقین نماز به پا مى دارند.
در کوچک ترین سوره قرآن نیز از نماز یاد شده است «فصلّ لربّک وانحر» اکنون که ما به تو کوثر و خیر زیاد دادیم پس براى پروردگارت نماز بخوان و شترى نحر نما.
هم در اوّلین سوره اى که نازل شد نماز است و هم در آخرین سوره قرآن نماز مطرح است.
۷ نماز همراه با تمام عبادات
نماز همراه با روزه آمده است:
«واستعینوا بالصبر و الصلوه» از صبر و نماز امداد بگیرید. در تفاسیر مراد از صبر را روزه دانسته اند.
نماز همراه با زکات: «یقیمون الصلوه و یؤتون الزکاه»
نماز همراه با حج: «واتخذوا من مقام ابراهیم مصلّى»
نماز همراه با جهاد: «و اذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوه» امام حسین علیه السلام ظهر عاشورا نماز خواند و در سیماى رزمندگان در قرآن جمله «العابدون الحامدون» را مى خوانیم.
نماز همراه با امر به معروف: لقمان به فرزندش مى گوید: «یا بنّى اقم الصلوه وأمر بالمعروف و انه عن المنکر»
نماز همراه با عدالت اجتماعى: «امر ربّى بالقسط واقیموا الصلوه»
نماز همراه با تلاوت قرآن: «یتلون کتاب اللَّه واقامواالصلوه»
نماز همراه با مشورت:«وامرهم شورى بینهم واقامواالصلوه»
۸ نماز و رحمت
در نماز کمتر کلمه اى به اندازه واژه «رحمت» بکار رفته است. در آغاز سوره حمد و سوره پس از آن مى گوئیم: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»، بعد از «الحمدللَّه رب العالمین» مى گوئیم: «الرّحمن الرّحیم»، پس در هر رکعت سه بار عبارت «الرّحمن الرّحیم» را بکار مى بریم که در واقع شش بار کلمه رحمت را تکرار کرده ایم و در هفده رکعت نماز، ده رکعت آن را با حمد و سوره مى خوانیم که مجموعاً شصت مرتبه مى شود.
تکرار لغت «رحمت» هر روز شصت مرتبه اگر با توجّه و حضور قلب باشد، در فرد و جامعه، رحمت انسان ها را به جوش مى آورد و اگر رحمت به جوش آمد کمک ها، محبّت ها، تعاون ها، خیرخواهى ها و عفو و گذشت ها ثمره آن خواهد بود و مردمى که تعاون و رحمت در میانشان زنده باشد قابلیّت دریافت رحمت هاى ویژه اى را خواهند داشت.
۹ نماز و برائت
در نماز از غضب شدگان و گمراهان برائت مى جوئیم و مى گوئیم: «غیرالمغضوب علیهم و لاالضالّین»
در قرآن افراد واقوامى مورد غضب قرار گرفته اند: فرعون ها، قارون ها، ابولهب ها، منافقان، علماى بى عمل، یهودیان رباخوار و تن پرور که دنباله رو دانشمندان دنیاپرست و قانون تراش رفته اند. درباره این گروه ها، کلمه غضب و لعنت بکار رفته است و گروه ها و افرادى گمراه شناخته شده اند، گرچه خداوند در دنیا آنان را گرفتار قهر خودش نکرده .
منبع:http://www.sibtayn.com