0

اخبار حوزه دین و اندیشه

 
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

جنایت قرآن سوزی،چالشی بزرگ برای غربیها در آستانه خروج از افغانستان
یک نشریه آلمانی با تاکید بر اینکه جنایت سوزاندن کتاب مقدس قرآن کریم توسط نظامیان آمریکایی خشم افغانها را برانگیخته و اشغالگر بودن آنها را بیش از پیش برای مردم این کشور آشکار کرده است، این واقعه را چالشی بزرگ برای غربی ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت" در مطلبی نوشت : عملیات بین المللی افغانستان به زودی پایان می یابد، این در حالی است که جنایت سوزاندن قرآن توسط نظامیان آمریکایی در بدترین زمان ممکن برای اعضای ناتو رخ داد و آنها را بیش از پیش به عنوان نیروی اشغالگر در این کشور معرفی کرد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد کارگرانی که در پایگاه نظامی ناتو و در تاسیسات سوزاندن زباله مشغول بودند از این عمل نظامیان آمریکایی، خونشان به جوش آمده بود. سه نظامی آمریکایی با یک کامیون پر از نوشته های مذهبی که آیاتی از قرآن در آن به چشم می خورد و سوزانده شده بود به این محل آمدند. کارگران سعی کردند جلو نظامیان آمریکایی را بگیرند.

یکی از آنها اظهار داشته بود که من آماده بودم جان خود را برای کشتن این نظامیان آمریکایی فدا کنم.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان توسط نظامیان آمریکایی تنها پنج دقیقه به طول انجامید اما این اقدام می تواند گروههای بین المللی را در تلاشهایشان برای برقراری صلح در افغانستان با شکست روبرو کند.

نویسنده در ادامه این مطلب به گسترش موج اعتراضات افغانها علیه این اقدام وقیحانه نظامیان آمریکایی اشاره کرده و نوشت: جریان قرآن سوزی برای آمریکا و نیروهای بین المللی موسوم به ایساف در بدترین نقطه زمانی رخ داد. بازگشت نیروهای خارجی از افغانستان نزدیک است و در پایان این تصور می تواند ایجاد شود که نیروهای خارجی به دلیل ناآرامیها و شورشهایی که در افغانستان ایجاد شد از این کشور فرار کردند. چنین بازگشتی مانند بازگشت (مفتضحانه) نیروهای آمریکایی از ویتنام در سال 1975 است.

"دی سایت" در بخش دیگری از این مطلب نوشت : این مسئله که حساسیت افغانها در مسائل مذهبی بسیار بالا است یک حقیقت بوده و نظامیان ایساف باید این مسئله را بدانند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه امروز مردم افغانستان از گرسنگی و سرمای هوا علاوه بر واقعه قرآن سوزی رنج می برند نوشت : به این ترتیب حضور نیروهای خارجی در این کشور به ویژه آمریکایی ها حالا بیش از گذشته به عنوان نیروی اشغالگر احساس می شود. به این ترتیب جریان سوزاندن قرآن توسط نیروهای آمریکایی می تواند بر بازگشت نیروهای غربی از این کشور تاثیرات بد و وخیمی داشته باشد.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:23 AM
تشکرات از این پست
gh_golpa
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فریاد "مرگ بر آمریکا" در سراسر افغانستان طنین انداز شد
خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در پی اقدام شنیع نظامیان آمریکایی در پایگاه بگرام و سوزاندن حدود 70 کتاب متعلق به زندانیان از جمله کتاب مقدس قرآن کریم، هم اکنون پنج روز متوالی است که سراسر افغانستان شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی است.

مردم ولایت لغمان، کابل، پروان، ننگرهار، کنر، بدخشان و لوگار در چند روز گذشته با سر دادن شعارهای "مرگ بر آمریکا" خواستار خروج نظامیان خارجی از این کشور و مجازات عاملان توهین به مقدسات اسلامی شدند.

همچنین مردم ولایت های هرات، سرپل و نیمروز امروز شنبه به نشانه اعتراض به اقدام شنیع نظامیان آمریکایی و نشان دادن خشم خود از این موضوع به خیابانها آمدند.

مقامات افغانی نیز اعلام کردند که در تظاهرات امروز شنبه مردم شهر قندوز در 250 کیلومتری شمال شهر کابل و در جریان درگیری میان پلیس و معترضان در این شهر دست کم یک نفر کشته و 31 فرد دیگر زخمی شدند.

همچنین معترضان از تلاش برای اشغال پایگاه بگرام که به گفته یک مقام دولتی افغان، نظامیان آمریکایی در این پایگاه نظامی اقدام به سوزاندن حدود 70 کتاب متعلق به زندانیان از جمله کتاب مقدس قرآن کرده اند، خبر دادند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:23 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

نظام حقوقی اسلام منسجم و فراگیر است
قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان تاکید کرد: نظام فقهی و حقوقی منسجم و فراگیر که تمام سطوح زندگی بشر اعم از مادی و معنوی را شامل شود همچون نظام اسلام وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پیامی به اولین مجمع فقه و حقوق حوزه های علمیه تصریح کرد: قبل از هر چیز تشکیل این انجمن را که از جمله کارهای علمی و تحقیق ضروری به نظر می‌رسد به شما عزیزان بنیانگذار این انجن تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانید به اهداف والایتان برسید.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: به یقین هیچ یک از ادیان موجود در جهان، نظام فقهی و حقوقی منسجم و فراگیری که تمام سطوح زندگی بشر اعم از مادی و معنوی را شامل شود همانند اسلام ندارد و چنانچه خبررسانی صحیح و گسترده‌ای در این زمینه انجام شود قطعا علاقه‌مندان به اسلام در جهان فزونی خواهند یافت و زمینه را برای جهانی شدن آئین اسلام فراهم خواهد کرد.

این مرجع تقلید در ادامه پیام خود تاکید کرده است: که مخصوصا با توجه به که راهکارهای مطمئن و قانونمندی در پرتو اصول و قواعد احکام مستحدثه برای نیازهای هر زمان و هر مکان وجود دارد که فقه و حقوق اسلامی را به روز می‌سازد و تنگناهای زندگی دینداران را بر طرف می‌کند، اسلام خواهان و طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در بخش پایانی پیام اظهار داشته است: روشن است از آنجا که دنیای مادی غرب، همه چیز را از دریچه همان زندگی مادی می‌نگرد چالش‌هایی با فقه و حقوق اسلامی پیدا کرده و خواهد کرد اما این امر در پرتو روشنگری‌های دانشمندان و فقیهان معاصر و شما عزیزان توانمند تدریجا بر طرف می‌شود و آنها پاسخ قانع‌کننده خود را از شما دریافت خواهند کرد.

البته می دانم شما عزیزان راه پرفراز و نشیبی را در پیش دارید به خصوص که در داخل با دو گروه افراطی و تفریطی سر و کار دارید ولی به یقین می‌توانید با تدبیر و مطالعات عمیق و بردباری و شجاعت و توکل بر خداوند متعال و اخلاص نیت بر همه این مشکلات فائق آئید.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:23 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

شرکت 2 هزار طلبه در طرح بشیران جوان ویژه ایام نوروز

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از پیش بینی شرکت 2 هزار طلبه در طرح بشیران جوان ویژه ایام نوروز در مناطق مختلف کشور خبر داد.

حجت الاسلام غلام عباس موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسب و ظرفیت ویژه تبلیغی ناشناخته ای است، تصریح کرد: کمتر دیده شده تا به این ایام توجه فرهنگی و معنوی صورت گیرد.

وی یادآور شد: از این رو دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پنج سال است که عده ای از نخبگان و طلاب جوان سطح چهار و شش حوزه را به منظور تبلیغ چهره به چهره و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، توصیه به معارف اسلامی، تبیین معارف اسلامی، سفارش به رعایت احکام الهی و ... تحت قالب طرح بشیران جوان ساماندهی می کند.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: با توجه به این که در ایام نوروز مراسم‌های ویژه سیاحتی، تفریحی، دیدار دوستان و صله رحم به وفور وجود دارد، بشیران جوان در این روزها می‌توانند در جمع اقوام، دوستان، آشنایان و ... به تبیین احکام اولیه و معارف دین بپردازند.

وی با اشاره به دیگر مواردی که طلاب جوان می توانند در این ایام نسبت به آن توصیه هایی داشته باشند، تصریح کرد: رعایت احکام الهی در دید و بازدیدها از جمله احکام محرم و نامحرم و حجاب و عفاف، آموزه های در خصوص پرهیز از اسراف، رعایت صرفه جویی، تاکید بر بحث صله رحم که اصل مسلم در دین ماست، رفع کدورت ها و ...از جمله دیگر موارد است.

بشیران جوان بازوی فکری و فرهنگی ائمه جماعات

موسوی افزود: حتی بشیران جوان می توانند در جمع هم کلاسی ها سابق، کودکان و نوجوانان محله و منطقه حضور پیدا کرده و به بیان قصص قرآن، آموزش روخوانی قرآن، نماز و احکام و ... بپردازد، همچنین بشیران جوان می توانند بازوی فکری و فرهنگی برای امام جماعت مسجد محله و یا روحانی مستقر در منطقه خود باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با به زمان برگزاری و مقدمات اجرای طرح بشیران جوان ویژه ایام نوروز اشاره کرد و گفت: مسئولیت بشیران جوان از ایام پایانی سال آغاز و تا چهارده فروردین ماه ادامه داد.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: قبل از آغاز طرح از سوی بشیران جوان، این افراد در آموزش های کارگاهی و پیش دوره های فشرده شامل نحوه ارتباط با مخاطب و تبلیغ چهره به چهره، نحوه مشاوره، تاثیرگذاری در مخاطب و ... شرکت کرده و آماده می شوند.

آغاز ثبت نام طلاب جوان در سایت سمتا از 16 اسفندماه

وی در خصوص نحوه ثبت نام و ساماندهی این افراد بیان داشت: طلاب جوان علاقه مند می توانند از تاریخ 16 اسفندماه در سایت سمتا ثبت نام کرده و احکام تبلیغی خود را دریافت کنند که پیش بینی می شود مانند سال گذشته، امسال نیز در حدود 2 هزار طلبه جوان در این طرح شرکت کنند.

موسوی با اشاره به این که این طرح ظرفیت ویژه ای را در سراسر کشور ایجاد می کند، اظهار داشت: طلاب جوان از شهرهای قم، مشهد، تهران، خوزستان، ایران شهر و اصفهان می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

عملکرد بشیران جوان در پایان طرح ارزیابی می شود

وی در پایان یادآور شد: بعد از زمان اتمام طرح، طلاب جوان گزارش عملکرد خود در این ایام را ارائه و نحوه فعالیت آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد و این اقدام در سوابق این طلاب لحاظ می شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:33 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

ارسال 6 هزار اثر به چهارمین جشنواره علامه حلی

بیش از شش هزار و 270 اثر در چهارمین دوره جشنواره علامه حلی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این تعداد نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته چهار هزار و 500 اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی ارسال شده بود که امسال این تعداد به شش هزار و 270 اثر رسیده است.

جشنواره علامه حلی در چهار سطح پایه‌های یک تا سوم، چهارم تا ششم و هفتم تا دهم برگزار شد و شرایط سنی حضور در این جشنواره از سن 34 به 31 سالگی کاهش یافت.
 
در چهارمین جشنواره علامه حلی(ره) تعداد هزار و 72 اثر از پایه‌های اول تا سوم ،‌ 772 اثر از پایه‌های چهارم تا ششم،‌ 504 اثر از پایه‌های هفتم تا دهم و 367 اثر از طلاب درس خارج به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد؛ همچنین از میان گروه‌های ده‌گانه علمی بیشترین آثار را گروه علمی اخلاق و تربیت با 895 اثر از برادران و 362 اثر از خواهران به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.
 
در این جشنواره 374 اثر از گروه علمی علوم انسانی در قسمت برادران و 366 اثر از قسمت خواهران،‌ 411 اثر از گروه علمی کلام در قسمت برادران و 154 اثر از قسمت خواهران به ترتیب رتبه‌های دوم تا سوم را کسب کردند.
 
در همین حال سه هزار و 510 اثر در قسمت برادران به صورت انفرادی و 112 اثر به صورت گروهی به دبیرخانه جشنواره ارسال و در بخش خواهران دو هزار و 499 اثر فردی و 155 اثر گروهی ارسال شده است.
 
براین اساس 285 اثر از پایه‌های سوم، 266 اثر از پایه‌های دوم، 231 اثر از پایه‌های چهارم و 165 اثر از طلاب درس خارج به جشنواره علامه حلی ارسال شده است.
 
در این راستا 28 اثر از میان مقالات ارسال شده طلاب غیرایرانی برگزیده و 39 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:33 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

دانشگاه باقرالعلوم (ع) در 8 رشته کارشناسی ارشد طلبه می پذیرد

مدیر امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع) از تمدید مهلت ثبت نام در پذیرش کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه بر اساس مجوز سازمان سنجش در 8 رشته طلبه می پذیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سهرابی با اعلام این خبر افزود: دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر اساس مجوز سازمان سنجش آموزش کشور ، برای سال تحصیلی 92-91 در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون اختصاصی دانشجو می­پذیرد.

وی افزود: طلاب در رشته های  تاریخ اسلام، اندیشه سیاسی در اسلام، تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه دین، مدرسی معارف اسلامی( اخلاق اسلامی)، مدرسی معارف اسلامی(مبانی نظری اسلام)، علوم سیاسی و دانش اجتماعی مسلمین پذیرفته می شوند.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام در این آزمون تا 10 اسفند گفت: کلیه برادران و خواهران طلبه که دارای مدرک سطح 2 حوزه هستند می توانند در این آزمون شرکت کنند.

وی یادآور شد: آخرین مهلت ویراش و اصلاح اطلاعات ثبت نام کنندگان 14 اسفند است و آزمون کتبی روز جمعه 15 اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:33 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

فعالیت 17انجمن علمی در حوزه‌ علمیه/ عضویت 2 هزار پژوهشگر

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از فعالیت 17 انجمن علمی در رشته‌های مختلف انسانی و دینی که به صورت تخصصی، نیازهای مربوطه در علوم مختلف را پاسخ می دهند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت ‌الاسلام محسن مهاجرنیا در نخستین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی گفت:‌ هشت سال پیش که بحث تحول در حوزه مطرح شد، انجمن‌های علمی حوزه کار خود را با رویکرد آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری برآن تأکید دارند، آغاز کردند.

وی درباره فعالیت انجمن‌ها گفت:‌ در حال حاضر، بیش از 2500 نفر از اساتید،‌ پژوهشگران و فضلای حوزه در انجمن‌های علمی حوزه عضو هستند. این تعداد عضو، سرمایه ارزشمندی در حوزه است که این نهاد علمی و دینی را در پاسخگویی بهتر به نیازهای مختلف مردم یاری می‌رساند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه افزود: ‌پشتیبانی مادی و معنوی از اعضای انجمن، تولید علم دینی، رصد کردن دانش‌ها، سر و سامان دادن به وضعیت مراکز علمی حوزوی، راه‌اندازی حلقه‌های مختلف با تخصص‌های گوناگون و گفتگو و نظریه‌پردازی علمی از جمله اهداف و فعالیت‌های انجمن‌های علمی حوزه است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:34 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

جهانگیری استادی صریح و دقیق است

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه در علم کلام آثار دکتر جهانگیری محل رجوع اساتید و دانشجویان است، گفت: دکتر جهانگیری استادی کم نظیر، مؤلفی دقیق، محققی بصیر و با فضیلت، متدین و بدون تکلف است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت مقام علمی دکتر محسن جهانگیری شنبه شب ششم اسفندماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به سابقه آشنایی طولانی مدت با دکتر جهانگیری گفت: من اگر چه در درس ایشان توفیق شاگردی نداشتم اما از آثار ایشان بهره برده ام و برخی آثار ایشان را دوباره می خوانم.

وی افزود: اهل فلسفه رابطه خاصی با یکدیگر دارند، در عین حال که اختلاف نظر با یکدیگر دارند اما همه با هم رفیق هستند. به برکت حضور دکتر مهدوی در گروه فلسفه دانشگاه تهران بود که گروه فلسفه بدین ترتیب یگانه و موافق نگه داشته شد.

وی افزود: پس از بازنشستگی دکتر مهدوی این رویه در دوران دیگر نیز حاکم بود. در فلسفه اگر چه اختلاف نظر ممکن است ولی در روابط خصوصی اثر نمی گذارد.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: همه از دکتر جهانگیری با احترام یاد می کنند، من ارادت خاصی به ایشان دارم. ایشان استادی کم نظیر، مؤلف دقیق، محقق بصیر و دقیق وعمیق و با فضیلت و متدین و بدون تکلف است.

وی تأکید کرد: جهانگیری همانی است که جلوه می کند. او در علم، صریح و دقیق است. آثار دکتر جهانگیری به نسبت کافی و با دقت است، در علم کلام آثار ایشان محل رجوع اساتید و دانشجویان است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه حکمت در قرآن در دو جا ذکر شده گفت: امام صادق(ع) می فرماید حکیم کسی است که عمیق النظر است، حکیم کسی است که اهل توحید است و از شرک ورزی پرهیز می کند.

وی افزود: در قرآن لقمان چنین سفارشهایی دارد. حکمت درک واقعیتها در راستای سعادت آدمیان است، حکیم با نسبی گرایی جمع نمی شود، حکمت با معرفت صحیح و برهانی در مقام نظر و داشتن احساس مسئولیت در مقام عمل تحقق پیدا می کند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: دکتر جهانگیری فردی منظم و دارای وجدان کاری و پژوهشی است. حکمت فقط دانستن اصطلاحات انتزاعی نیست، حکیم علاوه بر دانستن حقایق و علاوه بر قدرت ادعای مبرهن باید بتواند در عمل با اخلاق  و تواضع و با جدیت در تعلیم و پژوهش این آثار را بدرستی نشان دهد.

وی در پایان تأکید کرد: بهترین تعبیر برای دکتر جهانگیری حکمت و حکیم است، استاد جهانگیری حکیمی والامقام است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:34 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

جهانگیری جامع‌العلوم است

مدیرگروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه دکتر جهانگیری استاد علم و فضیلت است گفت: دکتر جهانگیری جامع العلوم است و علوم مختلف را در حوزه و دانشگاه آموخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت مقام علمی دکتر محسن جهانگیری شنبه شب ششم اسفندماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم دکتر غلامرضا اعوانی استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به آشنایی طولانی مدت با دکتر جهانگیری گفت: اگر بخواهم دکتر جهانگیری را در دو کلمه توصیف کنم که کار دشواری است باید او را استاد علم و فضیلت نامید.

وی افزود: دکتر جهانگیری جامع العلوم است و علوم مختلف را در حوزه و دانشگاه آموخته است. او با اساتید بزرگ کار کرده و متون را با دقت فراگرفته است. او متون کلامی، ادبی و فلسفی را با دقت خوانده است و علاوه بر دانشگاه استاد حوزه نیز بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه آشنایی نسل جوان با سنت الهی گذشته، روز به روز کمتر شده و اساتید و دانشجویان با این سنت فاصله گرفته اند.

استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: اگر حوزه و دانشگاه نتوانند روح فرهنگ گذشته را به نسل بعد موکول کنند موفق نبوده اند. دکتر جهانگیری مراتب علم را با عمل و اخلاق و کمالات انسانی یک جا جمع کرده و در این زمینه نمونه است.

وی افزود: او یک محقق مدقق است و در کار پژوهشی و تحقیقاتی در مرتبه کمال قرار دارد، وقتی به کنه مطلبی رسیده دست به قلم برده است.

وی با اشاره به اینکه قلم جهانگیری شتاب ندارد، گفت: قلم متفکر نباید از تفکر او پیشی بگیرد بلکه باید به دنبال فکر او باشد.

اعوانی با شاره به اینکه اساس حکمت تخلق است گفت: کسی که متخلق نیست نه حکیم است و نه متفکر. دکتر جهانگیری شخصی بسیار متدین است و رعایت فضایل را می کند. رعایت دقت و خلوص و تقوی از خصوصیات ایشان است.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر محمد جواد ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز گفت: جهانگیری کسی است که اسپینوزا را به کشور ما شناساند. همچنین او کتاب روشمندی در مورد ابن عربی نوشته است.
 
دکتر محسن جهانگیری استاد فلسفه دانشگاه تهران نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: این باعث افتخار امت اسلامی است که پیامبر(ص) آن می فرماید که من معلم مبعوث شدم. قرآن هم پیامبر را معلم معرفی می کند.

وی افزود: باید توجه داشت که به رغم وجود تفاوتهایی بین کلام و فلسفه اسلامی اما فلسفه اسلامی همان کلام است؛ چون فلسفه اسلامی از ابتدا خود را مقید به اسلام می کند.

به گزارش مهر، در پایان این مراسم از مجموعه مقالات دکتر جهانگیری که توسط نشر حکمت و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شده رونمایی شد و هدایایی نیز از طرف سازمانهای مختلف به وی اهدا شد.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:34 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان
یک شنبه 7 اسفند 1390  10:35 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

همه فلاسفه بزرگ دچار عسرت بودند

مدیرعامل هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت:ماباید به مکتبهای فلسفی گذشته، مکتب تبریز یا آذربایجان یا همان مراغه را بیفزائیم .سهروردی و استادش مجدالدین جیلی و خودخواجه نصیر ومتفکرانی دیگر چون سراج الدین اورموی، شمس الدین خسروشاهی، ابوعلی سلماسی، اثیرالدین ابهری، نویسنده کتاب الهدایه ،کاتبی قزوینی ، قطب الدین شیرازی و قطب الدین رازی و ابوعلی سلماسی و دیگر بزرگانی وابسته به مکتب مراغه و تبریز بودند.

به گزارش خبرنگارمهر، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی عصرشنبه ششم اسفند ماه درمؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران  با حضور اساتید و علاقه‏مندان فلسفه و فرهنگ ایرانی اسلامی برگزارشد.

دکتر غلامرضا اعوانی با سخنرانی با موضوع فیلسوفان در زمانه عسرت، با نمونه‎ی خواجه‌نصیر، دومین سخنران این نشست بود. وی گفت: همه فلاسفه بزرگ دچار عسرت بودند مخصوصا در عالم اسلامی که از عباراتشان هویدا است.

اعوانی به دشواریهایی که ابن سینا وسهروردی و خواجه نصیر درنتیجه حمله مغول و استیلای حکومت مغولان بر ایران برآنها زایل گشته بود صحبت کرد و گفت: معمولا آنهایی که از فیلسوفان انتقاد می‎کنند از زمانه حاضر نگاه می‏کنند و شرایط آن زمان فیلسوف را به حساب نمی‏آورند. می‎گویند فلان فیلسوف آزاد اندیش یا طرفدار آزادی اندیشه نبوده است ولی به اوضاع خفقان و کشت و کشتار حاکم بر زمانه آنها توجه نمی‏کنند. برای مثال همه می‏دانند که در اثر حمله محمود غزنوی و پسرش مسعود به اصفهان و تاراج رفتن خانه و کتابهای بوعلی وی چه سختیهای فراوانی را تحمل کرده است.

مدیرعامل هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه خواجه هم در زمان حکومت هلاکوی خونخوار بسر می‏برده و در چنین شرایطی به فرهنگ کشور خدمات عظیمی کرده است افزود: خواجه خود در پایان شرح کتاب اشارت چنین می‎‏آورد: "بیشتر مطالب آن را در چنان وضع سختی نوشته‌ام که سخت تر از آن ممکن نیست و بیشتر آن را در روزگار پریشانی فکر نگاشتم که هر جزئی از آن، ظرفی برای غصه و عذاب دردناک بود و پشیمانی و حسرت بزرگی همراه داشت. و زمانی بر من نگذشت که از چشمانم اشک نریزد و دلم پریشان نباشد و زمانی پیش نمی‌آمد که دردهایم افزون نگردد و غمهایم دو چندان نشود..."

استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: البته خواجه می‎گوید این شرح شاعری است از زمانه من که با اوضاع جهنم مقایسه کرده و نوشته خود من نیست

وی خواجه را با ابن رشد قابل مقایسه ندانست و گفت بیشتر شهرت ابن رشد در خارج از ایران و در غرب است ولیکن خواجه در شرق اسلامی نامی کاملا آشنا دارد.

مدیرعامل هیت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران یادآورشد: خواجه به شبهات و حملات غزالی و فخر رازی وهمچنین شهرستانی به ابن سینا دفاع جانانه‏ای کرده است و با نوشتن کتابهایی مؤثر در رد نظریات این افراد ریشه این بحثها را خشکاند.

اعوانی تأکیدکرد: اگر پاسخهای مستدل خواجه به این شبهات نبود معلوم نبود که این شبهات هنوز باقی می‎ماند یا نه و یا کسی دیگری به آنها پاسخ می‏داد.

اعوانی در مقایسه ابن سینا با خواجه نصیرهم اذعان داشت: البته اینکه بوعلی فیلسوف بوده و در فلسفه و طب از خواجه سر بوده شکی نیست اما در علم ریاضیات و نجوم و هیئت خواجه برتریهایی بر بوعلی داشته چنانچه رصدخانه مراغه را تأسیس می‎کند که در قبل و بعد از او این یک شگفتی بزرگی بوده است.

وی اظهارداشت: خواجه با سن توماس که یکسال بعد از خواجه فوت می‎کند هم قابل قیاس نیست زیرا توماس نه منجم و نه ریاضیدان بوده وفقط ایندو را از نظر علم کلام می‎توان مقایسه کرد ولی می‎‏توان گفت خواجه را با کوپرنیک که دوقرن بعد از او بوده می‎شود مقایسه کرد.

اعوانی گفت: ماباید به مکتبهای فلسفی گذشته مکتب مراغه را هم بیفزائیم.  مکتب تبریز یا آذربایجان یا همان مراغه سهروردی و استادش مجدالدین جیلی  و خودخواجه نصیر ومتفکرانی دیگر چون سراج الدین اورموی ، شمس الدین خسروشاهی، ابوعلی سلماسی،اثیرالدین ابهری، نویسنده کتاب الهدایه ، کاتبی قزوینی ، قطب الدین شیرازی و قطب الدین رازی و ابوعلی سلماسی و بزرگانی دیگر وابسته به مکتب مراغه و تبریز بودند و مراغه نه تنها مرکز نجوم بوده بلکه حلقه‏ای فلسفی و علمی در این مرکز در قرن هفتم و هشتم ه.ق بنا شده بود.

وی درپایان گفت: بواسطه حمله مغول یک فضای بین المللی در مراغه پیش از جاهای دیگر تأسیس شد که از چین، مصر،شام، شمال آفریقا و ایران دانشمندان از همه جا گرد مرکز علمی این شهرجمع شدند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  10:35 AM
تشکرات از این پست
reza_vandy
reza_vandy
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1391 
تعداد پست ها : 192
محل سکونت : آ - غ

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

  2  

مواقف قیامت و حساب
موقف‎های قیامت
قرآن كریم در مورد طولانی بودن روز قیامت دو تعبیر متفاوت دارد:
1. یك جا آن را معادل پنجاه هزار سال دانسته و فرموده است:
«تَعْرُجُ الْمَلائِكَهُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهٍ».[1]
ـ فرشتگان و روح در روزی كه برابر با پنجاه‎هزار سال است به سوی خدا بالا می‎روند.
از سیاق آیات برمی‎آید كه مقصود از این‎روز، روز قیامت است، و مراد این است كه آن روز به مقیاس سال‎های دنیا برابر پنجاه‎هزار سال خواهد بود، و منظور از عروج فرشتگان به سوی خداوند این است كه در آن روز نظام دنیا به هم خورده و اسباب و وسایط تدبیر جهان برچیده می‎شوند، و فرشتگان ـ كه از وسایط تدبیر الهی هستند ـ به جانب عرش الهی باز می‎گردند، ‌چنان‎كه می‎فرمایند:
«وَ تَرَى الْمَلائِكَهَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ».[2]
ـ «روح»، از موجودات عالم بالاتر و غیر از فرشتگان است، چنان‎كه می‎فرماید:
«یُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ».[3]
و آن غیر از جبرئیل است، زیرا قرآن جبرئیل را «روح الأمین»[4] و «روح القدس»[5] نامیده است نه روح به طور مطلق: بدیهی است كه مقید با مطلق متفاوت است.[6]
2. در جای دیگر آن را برابر با یك‎هزار سال دانسته و فرموده است:
«یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ».[7]
ـ خداوند امر آفرینش را از آسمان (مقام ربوبی) به سوی زمین تدبیر می‎كند، آن‎گاه موجودات در روزی كه برابر با هزار سال دنیوی است به سوی او باز می‎گردند.
گروهی از مفسران در وجه جمع میان این دو زمان متفاوت، گفته‎اند: در قیامت پنجاه موقف وجود دارد كه توقف بندگان در هر یك برابر، با هزارسال دنیوی است.[8]
برخی از روایات نیز این نظریه را تأكیده می‎كند،‌ چنان‎كه محدث كلینی(ره) در روضه كافی، و شیخ طوسی(ره) در امالی از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت كرده‎اند كه فرمود: «قبل از آن كه به حساب شما رسیدگی شود، ‌خودتان به حساب خود برسید، زیرا در قیامت پنجاه موقف است كه مدت هر یك، برابر با هزار سال دنیوی است.» آن‎گاه آیه دوم را تلاوت كرد.[9]
نیز امام علی ـ علیه السلام ـ در پاسخ فردی كه آیات قرآن را درباره سخن گفتن انسانها در قیامت تناقض‎آمیز پنداشته بود ـ چرا كه در برخی از آیات آمده است كه در روز قیامت به انسانها اجازه سخن گفتن داده نمی‎شود، و در آیات دیگر آمده است كه آنان با یكدیگر سخن می‎گویند ـ فرمود: «در قیامت مواقف مختلفی وجود دارد، و اختلاف آیات مزبور ناظر به موقف‎های مختلف قیامت است.»[10]
یادآوری این نكته لازم است كه از برخی روایات برمی‎آید كه طولانی بودن روز قیامت و مواقف آن به وضعیت عقیده و عمل انسان‎ها بستگی دارد. و به همین دلیل، بر مؤمنان و پارسایان بسیار زودگذر خواهد بود. ابوسعید خدری می‎گوید: در حضور پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از طولانی بودن روز قیامت اظهار شگفتی و نگرانی شد، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «به پروردگارم سوگند، روز قیامت برای مؤمنان از خواندن یك نماز واجب نیز آسان‎تر خواهد بود».[11]
حساب اعمال
قرآن كریم در آیات متعدد قیامت را «یوم الحساب» نامیده است.[12] «واژه حساب» در لغت عبارت است از بررسی و جمع اعداد و مقادیر و تعیین حاصل آن‎ها. بنابراین، از آن جا كه مكلفان در قیامت حاصل جمع میان اعمال خوب و بد خود را می‎یابند، روز قیامت، روز حساب نامیده شده است.[13]
بنابراین، غرض از رسیدگی به اعمال مكلفان این نیست كه خداوند بر مقدار اعمال نیك و بد آنان آگاه گردیده، آن‎گاه به آن‎ها پاداش و كیفر مناسب می‎دهد، زیرا او دانای مطلق بوده و بر همه چیز آگاه است ـ بلكه، همان‎گونه كه بیان گردید ـ مقصود این است كه مكلفان با مشاهده اعمال خوب و بد خود، به حساب خویش آگاه شده و بر رحمت و عدل الهی در مقام كیفر و پاداش كاملاً واقف می‎گردند.
از این‎رو، قرآن كریم در عین این كه خداوند را حساب‎رس اعمال بندگان دانسته و می‎فرماید:
«إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ».[14] در جای دیگر، خود انسانها را حساب‎رس اعمال خود معرفی نموده و می‎فرماید: «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْیَوْمَ عَلَیْكَ حَسِیباً».[15]
ـ نامه عمل خود را بخوان، امروز كافی است كه خود به حساب خویش برسی.
بر این پایه، علی ـ علیه السلام ـ فرموده است: «روز قیامت اعمال بندگان در برابر دیدگان آنان نمایان می‎گردد، «أعْمَالُ العِبَادِ فِی عَاجِلِهِم، نَصْبُ أعْیُنهِم فی آجِلِهِم».[16]
از این‎جا، می‎توان به راز «سریع الحساب» بودن خداوند كه در آیات قرآن آمده است پی برد، و نیز دانست كه چگونه خداوند در روز قیامت حساب همه مكلفان را یك‎جا بررسی می‎كند، چنان‎كه وقتی از علی ـ علیه السلام ـ در این باره سؤال شد، فرمود: همان‎گونه كه یك جا به آنان روزی می‎دهد، حساب آنان را نیز یك‎جا رسیدگی می‎نماید: سُئِلَ ـ علیه السلام ـ كَیْفَ یُحَاسِبُ اللهَ الخَلْقَ عَلَی كَثْرَتِهِم؟ فَقَالَ ـ علیه السلام ـ : كَما یرزُقُهم علی كَثرتهم.[17]
و نیز فرمود: «إنَّهُ یُحَاسِبُ الخَلقَ دَفْعَهً، كَمَا یَرْزِقُهم دَفْعَهً».[18]
شیخ مفید(ره) درباره حقیقت حساب در قیامت گفته است:
«حساب عبارت است از مقابله و مقایسه میان اعمال و جزای آن‎ها، و آگاه شدن انسان بر لغزشهایی كه از او سر زده، و سرزنش او بر گناهان، و ستایش او بر نیكی‎ها، و رفتار با او به گونه‎ای كه سزاوار آن است.»[19]
نیز محقق لاهیجی(ره) نیز در این‎باره گفته است: «حساب عبارت از آن است كه نامه‎های اعمال را به نظر مكلفان رسانده و به دست آنان می‎دهند تا خود بر اعمال خویش آگاه شوند و حجت خدای بر آنان تمام شود».[20]
سه شنبه 22 فروردین 1391  7:04 PM
تشکرات از این پست
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

در قم؛
دومين جلسه گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام برگزار می‌شود

گروه سياسی و اجتماعی: دبير تشكل جوان گفت‌وگوی دينی معاونت جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان قم از برگزاری همايش گفت‌وگوی جوانان ايران و تركيه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، دومين دور از سلسله جلسات گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام با شركت جوانان تركيه و جوانان قم در سالن همايش‌های اداره كل ورزش و جوانان استان قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسين غريب‌رضا، دبير تشكل جوان گفت‌وگوی دينی معاونت جوانان اداره كل ورزش و جوانان قم در اين زمينه اظهار كرد: نخستين همايش از سلسله همايش‌های گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام با حضور 30 جوان پسر و دختر از كشور تونس برگزار شد.

حجت‌الاسلام غريب‌رضا برگزاری همايش جوانان ايران و تركيه را ادامه همايش‌های گفت‌وگوی دينی عنوان و ابراز كرد: اين تشكل با همكاری معاونت جوانان و دستگاه‌های متولی در استان قم همايش‌هايی را به منظور انتقال تجربيات جوانان و بيان حقايق مربوط به مذهب شيعه برگزار می‌كند.

دبير تشكل جوان گفت‌وگوی دينی معاونت جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان قم افزود: 25نفر از جوانان كشور تركيه كه دارای مذاهب مختلفی هستند به منظور بازديد از كشورمان و شركت در جلسات بحث و هم‌انديشی به ايران سفر می‌كنند.

غريب رضا در ادامه خاطرنشان كرد: اين همايش از ساعت 9 صبح روز يكشنبه، بيست و پنجم تير ماه در سالن همايش‌های اداره كل ورزش و جوانان واقع در مجموعه ورزشی شهيد حيدريان قم برگزار خواهد شد.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 26 تیر 1391  2:32 AM
تشکرات از این پست
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

برپايی كارگاه آموزش تجويد پيشرفته در مؤسسه تبيان وحی رفسنجان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: كارگاه آموزش تجويد پيشرفته كه در واقع شامل قرائت قرآن سطح 4 است به همراه آموزش صوت و لحن قرآن در مؤسسه تبيان وحی رفسنجان برگزار می‌شود.

فاطمه باقری، مدير مؤسسه تبيان وحی رفسنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره برپايی اين كارگاه‌ آموزشی گفت: كارگاه آموزش تجويد پيشرفته كه در واقع شامل قرائت قرآن سطح 4 است به همراه آموزش صوت و لحن قرآن با حضور 20 نفر از بانوان فعال قرآنی در مؤسسه تبيان وحی رفسنجان برگزار می‌شود.

وی اظهار كرد: اين كارگاه آموزشی ويژه ماه رمضان در راستای آشنايی افراد جامعه با فنون تخصصی قرائت قرآن در اين مؤسسه برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان پس از شركت در دوره می‌توانند آيات قرآن را با لحن زيبا و و با رعايت قواعد تجويد قرائت كنند.

باقری عنوان كرد: اين دوره طی دو جلسه در هفته برگزار می‌شود و دارا بودن گواهينامه قرائت قرآن سطح 3 از شرايط شركت در اين دوره است.

مدير مؤسسه تبيان وحی رفسنجان خاطرنشان كرد: اين دوره از كتاب حلية‌القرآن تأليف موسوی بلده، پژوهشی در علم تجويد تأليف ابوالفضل علامی و هنر تلاوت تأليف شاه‌ميوه به مدت تقريباً دوماه تدريس می‌شود.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 26 تیر 1391  2:32 AM
تشکرات از این پست
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

فراخوان مسابقه شعر و داستان «رمضان» در استان مركزی اعلام شد

گروه فرهنگ و هنر: به‌همت حوزه هنری استان مركزی فراخوان مسابقه شعر و داستان رمضان در استان مركزی اعلام شد.

 

اسماعيل مجللی، مسئول روابط عمومی حوزه هنری استان مركزی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه مركزی گفت: اين مسابقه به‌همت واحد آفرينش‌های ادبی حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اين مسابقه با موضوعات شب‌های قدر، رمضان، شهادت حضرت علی(ع) و عيد فطر برگزار می‌شود.

اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: مهلت ارسال آثار به اين مسابقه تا 20 مردادماه سال‌ جاری بوده و به 5 نفر از برگزيدگان در هر بخش جوايز نفيسی اهدا می‌شود.

يادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان به شركت در مسابقه رمضان می‌توانند آثار خود را از طريق پست به آدرس خيابان قائم مقام، ميدان ساعت، حوزه هنری استان مركزی، واحد افرينش‌های ادبی، ايميل به نشاني EMAIL: INFO@ ARTMARKAZI.IR و شماره فكس 2270918ارسال نمايند.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 26 تیر 1391  2:33 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها