0

اخبار حوزه دین و اندیشه

 
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

نصب پوسترهای حضرت محمد(ص) در متروهای نیویورک/ دیدار خاموشی با مداحان

دیدگاه آیت الله نوری همدانی درباره سوداگری در بازار ارز و سکه، نصب پوسترهای معرفی حضرت محمد (ص) در متروهای نیویورک، دیدار حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با مداحان و چند خبر مهم دیگر از جمله خبرهای مهم دین و اندیشه مهر در این هفته بوده است.

دیدگاه آیت الله نوری همدانی درباره سوداگری در بازار ارز و سکه
 
چندی است که بازار برخی از کالاها دچار التهاب است و همواره بر قیمت کالاها افزوده می شود و در این بین نرخ تورم برخی کالاها مانند ارز و سکه بیشتر است به صورتی که هر روز شاهد رشد قیمت آن هستیم، برخی از افراد که سابقه ای در این کسب ها نداشتند هم وارد این صنف شده تا به درآمدی برسند. برخی هم به سودهای کلانی رسیدند.
 
پرسش: با توجه به بازار ملتهب بعضی از کالاها مانند ارز و سکه، حکم کسانی که با امید سودهای کلان وارد این بازار شده و به التهاب آن دامن می زنند، چیست؟، و آیا درآمدهای گاها زیاد، ناعادلانه و بدون تلاش این افراد از این بازارهای ملتهب حلال است؟
 
پاسخ: اگر ورود این افراد بر بازار اثر بگذارد و موجب کمبود کالا شود، بازار داغی درست کند حرام است و این کسب برکت نخواهد داشت.

سوداگری این روزها در بازار ارز و سکه هم حرام است و هم معامله باطل

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، مدرس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم در مورد حضور افراد سودجو در بازار ارز و سکه با بیان اینکه اگر کارشناسان تشخیص دهند این کار اقتصاد مملکت را فلج می کند یا مشکل اساسی برای مملکت درست می کند، گفت: در این صورت ما معتقدیم هم حرام و هم باطل است.

ولایت فقیه حافظ جامعه
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز چهارشنبه 12مهر در جلسه هفتگی خانه مدّاحان حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
حجت الاسلام خاموشی در این دیدار گفت: اهانت به پیامبر اکرم را تسلیت عرض می‌نماییم و باید بدانیم که این موضوع باعث شد که متوجه برخورد دینی مردم بشویم که سرمایه‌ گرانبهایی است و باید آن را پاس بداریم. مداحان کاری در زمینه قرآن بکنند و چقدر خوب است که مقدمه هیئات قرآن فراهم باشد.
 
وی افزود: در وسائل‌الشیعه آمده است که در روز قیامت قرآن بصورت یک موجود زیبارو محشور می‌شود و خداوند از او سئوال می‌کند و آدمها را با قرآن می‌سنجند سئوال بنده این است هیئت‌های مذهبی که قرآن و عترت بطن آنها هستند راجع به قرآن چه کرده‌اند.
 
آمادگی هلال‌احمر برای مقابله با حملات ویروسی
رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح اقدامات و برنامه‌های مقابله با هرگونه شیوع بیماری‌های ویروسی و حفظ سلامت زائران سرزمین وحی، اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه مورد فوتی گزارش نشده است.
 
جایزه تئودور آیزنبرگ به اندیشمند آلمانی تعلق گرفت

جایزه تئودور آیزنبرگ در سال 2012 میلادی از سوی انجمن علوم سیاسی آلمان به کلوس آفه تعلق گرفت.
این جایزه از جوایز معتبر انجمن علوم سیاسی آلمان به شمار می رود.
 
"کلوس آفه" استاد جامعه شناسی سیاسی در مدرسه حکومت "هرتی" در برلین آلمان است. او مدرک دکترای خود را از دانشگاه فرانکفورت دریافت کرده است.
 
آغاز حرکت ایرانی‌ها به مکه/ ورود 314 هزار زائر به شهر پیامبر رحمت(ص)

همزمان با ورود بیش از 314 هزار زائر حرم مطهر نبوی(ص) به مدینه منوره سه شنبه 11 مهر
 کاروان ایرانیان مدینه اول، پس از احرام در مسجد شجره، مدینه منوره را به سوی مکه مکرمه ترک کردند.
 
تحریم استعمال دخانیات طی مناسک حج
 
دکتر علی جمعه مفتی مصر و تعدادی از فقهای الازهر استعمال دخانیات طی مناسک حج را تحریم کرده و گفتند که این کار اگر چه مانع قبولی فریضه حج نمی شود، اما ثواب حج را کاهش می دهد. وی با بیان اینکه استعمال دخانیات چه در زمان حج وچه غیرحج حرام است، اما در زمان حج حرمت شکنی بیشتری به دنبال دارد گفت که هرکس که دخانیات مصرف کند حجش صحیح است اما بنا به سخن نبی اکرم که هرآنچه که به خود و دیگران ضرر می رساند حرام است، بنابراین استعمال دخانیات هم به مال و هم به سلامتی ضرر می رساند، پس حرام است.

پوسترهای معرفی حضرت محمد (ص) در متروهای نیویورک
 
دارالفتوای مصر اعلام کرد که با همکاری یکی از بزرگترین سازمان های اسلامی ایالت متحده آمریکا و کانادا که مقر آن در نیویورک است، شروع به چسباندن پوسترهای معرفی اسلام و نبی اکرم (ص) در تمامی ایستگاه های متروی نیویورک کرده است.
 
این اقدام در پاسخ به پوسترهای اهانت آمیز صهیونیست ها علیه مسلمانان است که در متروی نیویورک چسبانده بودند.
 
قانون ممنوعیت استفاده از برقع در سوئیس لغو شد

پارلمان رسمی سوئیس قانون ممنوعیت استفاده از برقع در اماکن عمومی را در حالی لغو کرد که سال گذشته در مجلس ملی این کشور تصویب شده بود.

لغو این قانون با 98 رأی موافق و 83 رأی مخالف انجام گرفت که منجر به خوشحالی مسلمانان شد.
 
هیوگ هیپ تالد از موافقان این طرح گفته است که قانون قبلی هزینه های بسیاری داشته که یکی از مهمترین آنها کاهش چشمگیر جهانگردان مسلمان به سوئیس بوده که خود توهین به گردشگران محسوب می شد.
 
انتشار کتاب «حضرت محمد(ص) الگوی عشق و رحمت» در آلمان

کتاب «حضرت محمد (ص) الگوی عشق و رحمت»، تألیف شیخ «کریم اوچار» و «ام محسن اوچار» به بازار کتاب کشورهای آلمانی زبان عرضه شد.

برخی از عناوین بخش های کتاب «حضرت محمد (ص) الگوی عشق و رحمت» عبارتند از: زندگانی مسالمت آمیز با غیرمسلمانان، رحمت در زندگی پیامبر(ص)، اعلام کننده اعتدال و بخشش، رفتار الگووار پیامبر(ص)
همچنین حس عدالت طلبی پیامبر(ص)، پیام صلح، اهمیت مسالمت و برادری، رفتار در برابر دشمنان، پیامبر(ص) و یهودیان و مسیحیان یمن و جایگاه غیر مسلمانان نزد پیامبر(ص) از دیگر بخش های این اثر است.
پنج شنبه 13 مهر 1391  2:13 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

فرهنگ غرب و مسیحیت در برابر اسلام حرفی برای گفتن ندارد

کارشناس عالی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توهین به پیامبر(ص) و اسلام در راستای ترویج برنامه اسلام هراسی و جلوگیری از گرایش مردم به اسلام است، گفت: فرهنگ غربی و مسیحیت در برابر اسلام حرفی برای گفتن ندارد.

 محمد حسن قدیری ابیانه درکارگاه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به اقدامات دشمنان اسلام از قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اهانت به ساحت نبی مکرم اسلام(ص) و مقدسات مسلمانان افزود: با حکم تاریخی امام راحل(ره) در خصوص سلمان رشدی مرتد، کسانی که پا به عرصه اهانت به مقدسات اسلامی می‌گذارند باید بدانند که از خشم مسلمانان درامان نخواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها تمامی قضایای مربوط به اهانت به مقدسات مسلمانان در کشورهای مختلف را مدیریت می‌کنند گفت: صهیونیست‌ها برای اجرای برنامه‌های ضد اسلامی خود معمولا درپی انسان هایی می‌گردند که در زندگی با مشکلات متنوعی مواجه هستند و با وعده هایی در جهت رفع این مشکلات این افراد را وادار به اجرای برنامه های خود می کنند.

کارشناس عالی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با اقدام اخیر ایادی استکبار در ساخت فیلم موهن آمریکایی صهیونیستی و اهانت به پیامبر اکرم(ص) آتش خشم مسلمانان در کشورهای مختلف شعله ورتر شد اظهار داشت: این اعتراض ها که بیانگر حساسیت جامعه اسلامی به مقدسات است باید به شکل جدی پیگیری شود.

قدیری ابیانه تصریح کرد: اینگونه اقدامات موجب بیداری مسلمانان و افزایش اتحاد و انسجام آنها وافزایش تنفر روز افزون از آمریکا خواهد شد.

وی با بیان اینکه غرب با انجام چنین اقدامات سخیفی در راستای ترویج برنامه اسلام هراسی و جلوگیری از گرایش مردم به اسلام است، افزود: اگر مردم در کشورهای غربی با اسلام و قرآن آشنا شوند جذب دین مبین اسلام می‌شوند چرا که فرهنگ غربی و مسیحیت در مقابل اسلام حرفی برای گفتن ندارند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به برخی رخدادها در کشورهای اسلامی بعد از انتشار فیلم موهن آمریکایی صهیونیستی و اهانت به پیامبر اکرم(ص) گفت: کشته شدن چند تن از مسئولان سفارتخانه آمریکا و برخورد با نیروهای آمریکایی مستقر در کشورهای اسلامی بیانگر خشم و تنفر مسلمانان از حمایت آمریکائی ها از این اقدامات است.

 

جمعه 14 مهر 1391  4:48 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

زن در تاریخ صدر اسلام؛ از حد پوشش تا حد معاشرت و اختلاط

موضوع زن در اسلام همچنان که از موضوعات مهم فکری و اندیشه‏ای است از نظر تاریخی نیز اهمیت فق العاده‏ای دارد. با نگاهی به تاریخ صدر اسلام، به ویژه عصر نبوی در می‏یابیم که زنان در عرصه‏های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضور فعال داشته‏اند.

حد پوشش
اسلام برای کاستن از آسیب‎های حضور اجتماعی زن، دستور به رعایت پوشش مناسب برای زنان داده است. حجاب، هم زمینه انحرافات اخلاقی را کم می‎کند و هم به زن امنیت و آرامش و مصونیت می‎بخشد. شواهد متعددی از قرآن کریم حاکی از این نکته است که در جامعه عرب قبل از اسلام، زنان برای حضور در اجتماع، پوشش مناسب و مطلوبی نداشتند. نهی قرآن از متابعت از آن الگو و دستورات اصلاحی برای پوشش زنان، از برخی نقص‎ها و کاستی‏ها در پوشش زنان آن دوره و فاصله آن با پوشش مورد نظر اسلام حکایت دارد. برخی تاریخ‏پژوهان نیز این نکته را تأیید می‎کنند.

مسئله پوشش زن در دو سوره از سوره‎های قرآن مطرح شده است. یک‎بار به طور اجمال در سوره احزاب آیه 59 و بار دیگر با تفصیل بیشتر در آیه 31 سوره نور.

از آنجا که چگونگی پوشش زنان در جامعه صدر اسلام به گونه‏ای نبود که زیبایی‏ها و زینت‎های آنان را بپوشاند. قرآن آنان را به نحوه صحیح پوشش دستور می‎دهد، خداوند متعال به منظور حفظ عفت جامعه، حتی زنان مسلمان را از نمایان کردن بدن خود بر زنان غیر مؤمن نهی می‏‎کند. در روایات علت این امر، بی مبالاتی زنان غیر مؤمن در توصیف زنان مسلمان برای شوهران خود دانسته شده است.

عایشه می‎گوید: پس از نزول آیه سوره نور زنان مهاجر، ضخیم‏ترین پوشش‏های پشمین خود را برش داده و با آن سرو گردن خود را پوشاندند. ام سلمه نیز نقل می‎کند که پس از نزول آیه پوشش در سوره احزاب، زنان انصار از منازلشان با پوشش‎های مشکی خارج می‎شدند، به گونه‏ای که به نظر می‏رسید بر سر ایشان کلاغی نشسته است.

قرآن در آیه‏ای دیگر زنان پیامبر را که باید سرآمد و الگوی زنان جامعه اسلامی باشند، از خودنمایی و ظاهر نمودن زیبایی‎ها در مقابل دیگران نهی می‎کند. با توجه به آیات دیگر قرآن، نمی‎توان زنان دیگر را از ممنوعیت تبرج و خودنمایی مستثنی دانست.

در روایاتی از رسول خدا محدوده حجاب و پوشش زن معین شده است. امام صادق(ع) از پدران خود از رسول خدا نقل می‎کنند که فرمود: روانیست زنی که به دوران عادت ماهیانه بلوغ رسیده جلو سر و گیسوان خود را آشکار کند.

در گزارش دیگری پیامبر اکرم به یکی از یاران خود سفارش می‎کند که به همسرش بگوید برای تهیه روسری از آستر استفاده کند تا زیر آن نمایان نباشد. زنانی نیزکه خود را با وضع جدید تطبیق نداده بودند، با اعتراض پیامبر روبه رو می‏شدند. گزارش شده است که رسول خدا خطاب به اسماء دختر ابوبکر که از پوشش نازک استفاده کرده بود فرمود: "ای اسماء وقتی زن به سنی رسید که عادت ماهانه برای او اتفاق افتاد، جایز نیست که جز صورت و دست وی تا بالای مچ در معرض دید دیگران قرار گیرد."

اگر چه برای استفاده حد و مرز پوشش از روایات و آیات ذکر شده به دقت‏های لازم فقهی دارد، لکن اصل لزوم پوشش زن از مرد نامحرم در تعاملات اجتماعی و عدم خود نمایی و عرضه زیبایی‎ها، به خوبی قابل فهم است.

حد معاشرت و اختلاط
اسلام با تجویز حضور اجتماعی زن، معاشرت سالم و دور از فتنه و فساد بین زن و مرد مسلمان را بدون اشکال می‎داند. نگاهی به تاریخ صدر اسلام حکایت از معاشرت، گفت‏وگو و تعامل بزرگان دین با زنان دارد. زنان برای اصحاب پیامبر اکرم روایت نقل می‎کردند، یا سخنان پیامبر اکرم را از زبان یاران وی شنیده و حفظ می‎کردند. همچنین پاسخ سؤال‎های متعدد علمی و شرعی خود را از پیامبر اکرم و یاران او می‎گرفتند و برای دیگران نقل می‎کردند. آنچه در فعالیت‏های اجتماعی زن ممنوع است اصل معاشرت او با مردان نیست، بلکه هوس‏انگیز بودن این معاشرت است. گام برداشتن، سخن گفتن و دیگر شئون معاشرت نباید به گونه‏ای هوس انگیز انجام گیرد.

با دقت در برخی از ایات الهی و روایات معصومان به نکته‏هایی در این زمینه می‏رسیم. قرآن هشدار می‏دهد همان‏گونه که زن نباید نقاط تحریک‏آمیز را پیش دید مرد نهد، نباید زمینه فساد را با حرکات هیجان‏انگیز و ایجاد صدا، از راه گوش فراهم سازد.در سوره نور ایه 31 داریم برخی از زنان عرب خلخال به پا می‏کردند و برای اینکه بفهمانند خلخال به پا دارند، پای خود را محکم به زمین می‏کوبیدند، آیه آنان را از این عمل نهی می‏کند.

علاوه بر متانت و سنگینی در گام برداشتن و حرکات، وقار در سخن گفتن و متانت در کلام و جلوگیری از سخن هیجان‏انگیز نیز از جمله شرایط معاشرت سالم است. قرآن و روایات به موضوع سخن گفتن از دو منظر نگریسته‏اند: آهنگ سخن و محتوای سخن. در سوره احزاب آیه 32خداوند دستور داده است که مراقب آهنگ سخن خود باشند، با ناز و نرمی سخن نگویند تا موجب طمع بیمار دلان شود. از طرفی در پی نهی از خضوع و نرمش در کلام، به سخن خوب و شایسته سفارش شده‏اند، چرا که گاهی موضوع سخن نیز تحریک کننده و هیجان انگیز است. در روایاتی زن و مرد از شوخی کلامی نیز نهی شده‏اند.

از دیگر اموری که در معاشرت زن و مرد نهی شده است، زینت کردن زن و خوشبو کردن خود برای مردان نامحرم است. پیامبر زنی را که خود را برای خوشایند مردان نامحرم خوشبوکند در جایگاه زناکار دانست. در روایتی دیگر چنین زنی مستوجب لعنت الهی دانسته شده است.

مسئله دیگری که در تنظیم حریم معاشرت زن و مرد مطرح است نهی از خلوت کردن زن و مرد نامحرم است. فسادانگیز بودن چنین حالتی آن‏قدر مسلم و خطیر است که پیامبر اکرم در یکی از بیعت‏های خود با زنان از آنان پیمان گرفت که با مردان نا محرم در خلوت ننشینند.

جدا بودن مکان زنان از مردان در زمان پیامبر اکرم در مسجد و در محل استقرار در جنگ‏ها نشانه تلاش آن حضرت برای کم کردن زمینه اختلاط بین زن و مرد در جامعه اسلامی است. همچنین پیامبر اکرم در هیچ یک از بیعت‏ها با زنان دست نداد و دست ایشان هیچ‏گاه دست نامحرم را لمس نکرد. سیره حضرت زهرا(س) در دوری از نامحرم و اجتناب ایشان از اختلاط با نامحرمان نیز در روایات متعددی بیان شده است که در قبلاً به آن پرداخته شد.

وضعیت سیاسی زن در عصر نبوی
مشارکت سیاسی زنان در اسلام از دیرباز مورد بحث اندیشمندان اسلامی بوده و دیدگاه‏های متفاوتی نیز در این مقوله ارائه شده است. در یک نگاه کلی، گرایش‏های متفاوت در این زمینه را می‎توان در سه رأی خلاصه کرد: منع مطلق، جواز مطلق و عدم جواز در تصدی حاکمیت و جواز شرکت درعرصه‏های دیگر. هرگرایش برای خود دلالی ارائه کرده که در جای خود بررسی شده است. از آنجا که از اصلی‏ترین ادله هرسه گرایش شواهد تاریخی عصر نبوی است، مطالعه و بررسی مشارکت سیاسی زن در عصر نبوی مناسب و ضروری به نظر می‏رسد.

با مرور اجمالی تاریخ عصر نبوی شاهد تحولات بزرگ و کوچکی هستیم که زمینه ساز جابه جایی قدرت و حاکمیت در جامعه است. بی شک، نمی‏توان نقش زنان را در این تحولات نادیده گرفت. گرچه به اقتضای ویژگی‏های روحی و دغدغه‏های درونی و شرایط جسمی، مردان در این عرصه، حضوری پررنگ و همه جانبه دارند و حضور فعال زنان بیشتر در خانه و خانواده است ولی زنان در عصر اسلامی از اوضاع سیاسی اطراف خود غافل نبوده و در حد خود حضور فعال و نقش مؤثری داشتند. برپایه همین حضور پررنگ مردان در عرصه‏های سیاسی، سهم بیشتر اخبار تاریخی به عملکرد آنان اختصاص دارد. البته با مطالعه و بررسی اخبار پراکنده و کم‏شمار حضور زنان در عرصه سیاست می‎توان تصویری از این زن درمشارکت ارائه داد. در این قسمت، مشارکت زن در چهار محور بیعت، هجرت، جنگ و امان دادن تبیین می‏شود.

بیعت
بیعت از اصلی‏ترین جلوه‏های مشارکت سیاسی در صدر اسلام است. بیعت مسلمانان با پیامبر اکرم به معنی رأی دادن به پیامبری ایشان نیست بلکه با بیعت، پیمان می‏بستند که به آن چه پیامبر فرموده عمل کنند و از ایشان حمایت کنند. اهمیت بیعت مسلمانان با پیامبر به حدی است که قرآن آن را بیعت با خدا می‏داند.اهمیت سیاسی این بیعت‏ها را می‏توان از کلام یکی از بیعت‏کنندگان در بیعت عقبه ثانیه فهمید. عباس بن بنی فصله انصاری خطاب به بیعت کنندگان گفت: «انکم تبایعونه علی حرب الاحمر و السود من الناس».

بی شک به دست گرفتن حاکمیت سیاسی جامعه و اداره صحیح آن در جهت کمال، یکی از ابعاد حرکت عظیم پیامبر بود که مسلمانان برای دستیابی به آن با حضرت، پیمان حمایت و پایداری بستند.

حضور زنان در بیعت با پیامبر در بیشتر منابع تاریخی گزارش شده است. ابن سعد دسترسی به آمار، اسامی و شرح حال زنان بیعت کننده با رسول خدا را آسان کرده است. او شرح حال ششصد زن را در سه محور زنان بیعت کننده قریش و هم پیمانانش، زنان بیعت کننده انصار و زنان بیعت کننده ناشناس آورده است. در کتاب المحبر نام 361 زن بیعت کننده با پیامبر آمده است. کتاب‏های دیگر از جمله الاستیعاب، اسدالغابه، والاصابه نیز اسامی بیعت‏کنندگان را آورده‏اند. اگر چه اختلافاتی در این اسامی وجود دارد، ولی به اثبات اصل حضور زنان در این عرصه سیاسی لطمه‏ای نمی‏زند.

زنان در کنار مردان در پیمان عقبه اولی و عقبه ثانیه با پیامبر پیمان بستند. این دو پیمان به فاصله یک سال از یکدیگر بین رسول خدا و مردمی از یثرب بسته شد. مطالعه شرایطی که این دو بیعت در آن صورت گرفت و فشار سهمگینی که مشرکان بر مسلمانان وارد می‎کردند، به خوبی اهمیت و جایگاه این دو پیمان را نمایان می‏سازد.

در پیمان عقبه اولی زنی به نام عفراء بنت عبیدین ثعلبه در کنار مردان حضور داشت. یک سال بعد شمار بیشتری از مردم یثرب در پیمان شرکت کردند. آنان با تلاش بیعت کنندگان عقبه اولی و تبلیغ مصعب بن عمیر که از سوی پیامبر مأمور آموزش قرآن و معارف الهی به مردم یثرب شده بود، مسلمان شده بودند. روح اصلی این پیمان، حمایت و یاری پیامبر تا سرحد جان و جهاد در رکاب اوست. برخی در اهمیت این پیمان ، حمایت و یاری پیامبر تاسرحد جان و جهاد در رکاب اوست. برخی در اهمیت این پیمان، آن را هم‏طرز جنگ بدر می‎دانند. در این پیمان در کنار مردان دو زن به نام‏های نسیبیه بنت کمب ام عماره و اسماء بنت عمرو حضور داشتند.

بیعت دیگری که شاهد حضور زنان بود، بیعت رضوان است. در سال ششم هجری پیامبر اکرم برای سفر به سوی مکه و برگزاری عمره تصمیم گرفتند. جمع بسیاری از مسلمانان به دستور ایشان و بدون هیچ سلاح جنگی راهی مکه شدند. در بین راه تحولات به گونه‏ای بود که احتمال حمله مشرکان و قتل عام مسلمانان تقویت شد. در این شرایط حساس که امکان تزلزل و باز گشت برخی می‏رفت، مسلمانان با رسول خدا بیعت کردند. آنان پیمان بستند که تا آخرین لحظه بر ایمان و عقیده خود پابرجا باشند.

تعدادی از زنان مسلمان در این پیمان الهی حضور داشتند. کسانی همچون ام عماره انصاریه، نسیبیه بنت کعب، ام هشام بنت حارثه ابن نعمان، ام منذر سلمی بنت قیس بن عمر.

پیامبر از زنانی که به سوی مدینه هجرت می‎کردند نیز پیمان می‎گرفتند. پس از فتح مکه نیز زنان بعد از مردان با پیامبر بیعت کردند. مفاد بیعت زنان با رسول خدا به شرایط و ظروف زمانی بستگی داشت. البته عنصر مشترک آن ایمان به اسلام و وحدانیت خداوند متعال بود. مفاد دیگر این بیعت‏ها عبارت است از، بیعت بر طاعت، بیعت بر نصیحت، بیعت بر نصرت و جهاد و بیعت بر صبر بر فرایض اسلام.

برخی خواسته‏اند با استناد به اینکه پیامبر اکرم خواسته‏اند در بیعت زنان با آنان دست نمی‏داد و استناد به مفاد برخی از بیعت‏ها مثل بیعت بر معروف و نه ولایت و حاکمیت در آیه قبل، ثابت کنند که ماهیت بیعت زنان با مردان تفاوت داشته و بیعت زنان بیشتر با مردان تفاوت داشته و بیعت زنان بیشتر امری صوری و بی ارزشی بوده و ضمانت اجرا نداشته است. البته این ادعا پذیرفته نمی‎شود، زیرا با توجه به بیعت مشترک زنان و مردان در عقبه ثانیه و بیعت رضوان و با توجه به اینکه پیامبر اصولاًبیعت‏هایی که ضمانت اجرا نداشتند، مثل بیعت با بچه یا دیوانه، را انجام نمی‎دادند، می‎توان گفت که ارزش و جایگاه بیعت زنان، هم‏پایه بیعت مردان بوده است.

 

جمعه 14 مهر 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثیر تحصیلات در زندگی و طلاق/ آیا آگاهی بیشتر حساسیت‏ آفرین است

یکی از معیارهای ازدواج میزان آگاهی و تحصیلات دو طرف است، البته درباره تاثیر تحصیلات در تداوم یا آشفتگی و طلاق در زندگی نظرات مختلفی وجود دارد.

آیا میزان تحصیلات زن و مرد بر میزان گرایش آنان به سوی طلاق موثر است؟ آیا تحصیلات عالیه آن طور که معمولا پنداشته می شود طلاق زا است؟ آیا تاثیر تحصیل بر گرایش به طلاق دربین زنان و مردان متمایز است؟ و سولات دیگری از این دست در مورد رابطه تحصیلات با طلاق مطرح می شود.

هنگام بحث در باب همسان بودن همسران، سخن از آثار نامطلوب ناهمسانی از دیدگاه تحصیلی به نتایجی به دست می آید که بدین سان خلاصه می شود:

1- هر مقطع تحصیلی شان اجتماعی خاصی پدید می آورد و به طور طبیعی انسانها نیز در گزینش همسر آن را معیاری مهم می شمارند و می کوشند تا سطح تحصیلی زوجین برابری یابد.

2- در صورت عدم توازن شان تحصیلی، زوج برتر( از لحاظ تحصیلی) امتیازات دیگری در طرف مقابل درراه جبران آن طلب می کند.

3- هر مقطع تحصیلی(دیپلم، لیسانس، دکترا و ....) فضای فکری وحتی جهان بینی خاصی پدید می آورد ناچار همسانی تحصیلی زوجین بر تشابه سلیقه، ذوق و اندیشه آنان موثر است.

4- در همه شرایط وبه صورت قاعده ای در همه جای جهان، میزان تحمل مردان در قبال عدم همسانی تحصیلی پیش از زنان است. درحالی که ازدواج یک مرد دکتر با دختری دیپلمه ویا کمتر از دیدگاه وجدان جمع غیر معمول به نظر نمی رسد، عکس آن دقیقا نابهنجار تلقی می شود.

5- مردان با پذیرش سطح کمتر تحصیلی همسر خود، مزایای دیگری چون جوانتر بودن او وحتی شان اجتماعی و خانوادگی بالاتر را در وی طلب می کنند. به طوری که تا ده سال جوان تر بودن زن غیر عادی نیست و ازدواج معمولا ابزار ارتقاء اجتماعی مردان به شمار می آید.

6- در یک جامعه فاقد تحرک اجتماعی، تحصیلات همچون تابعی از وضع درآمد و طبقه اجتماعی انسان ها تجلی می کند. در چنین جامعه ای، فرصت های تحصیلی برای طبقات پایین کم است و تحصیلات ابزار ارتقاء به شمار می آیند.

انتقال میراث در چنین جامعه ای کمتر به صورت دارایی و بیشتر با بسط امکانات تحصیلی صورت می پذیرد. دراین جامعه همسانی تحصیلی به معنای همسانی شان اجتماعی و حتی طبقه اجتماعی است.

7- بی هیچ شبهه، ازدواج انسانهایی با دو سطح متمایز آموزشی وبه تبع آن دو فرهنگ وجهان بینی متفاوت، باید آسیب پذیرباشد و در صورت اضافه شدن عناصر دیگر ناهمگن موجبات گرایش به طلاق را فراهم سازد.

بدین قرار، به درستی می توان گفت، آموزش و میزان آن از مهمترین عوامل موثر بر رفتار انسانهاست، درعلیت یا علل تاثیر چنین عاملی،عقاید گوناگون است:

الف) نظریه حساسیت

بعضی معتقدند، ازطریق کسب سواد و گام به گام با افزایش میزان آن، انسانها حساس تر، ظریف تر و دقیق تر نسبت به مسائل خواهند شد. انسان آموزش دیده از انسان خام و طبیعی فاصله می گیرد وبه همان نسبت نیز احساسات دقیق تری می یابد.

درشرایط نخست(خام بودن انسانی) ادراک انسانها نسبت به امور ظریف، حساس و دقیق نظیر شعر و موسیقی دقت کمتری نشان می دهد. یک انسان فرهیخته در برابر یک شعر نغز حالتی نشان می دهد که از یک انسان نافرهیخته ساخته نیست. او به درون دنیاهای پیچیده احساسات انسانی راه نیافته است.

بدین سان به نظر می رسد، سواد همانند یک عامل آگاهی بخش عمل می کند و انسانها را نسبت به مصائب دیگران آگاه تر می سازد. بهتر می تواند سختی های دیگری یا دیگران را درک کنند واز این روبهتر می توانند «توان خود را در جای دیگری نهادن» را احراز نمایند. این توان برتمامی روابط انسان با دیگران اثر مثبت می نهد. ازجمله و مهمتر از همه روابط فرد با همسرش.

ب: نظریه خویشتن یافتگی

متعاقب همین اندیشه، بسیاری در اندیشه ارتقاء میزان خویشتن یافتگی یا بسط سواد در انسانها هستند. انسان با سواد باید کمتر دچار خودباختگی یا از خود بیگانگی باشد، بنابراین او باید بداند در شرایطی خاص عقد زوجیت بسته است و در شرایطی معین نیز حیات می گذراند. او باید بداند، وضع او خاص خود اوست و هیچ کس همانند وی نیست. لذا نباید به تقلید رنگ پریده از دیگران بپردازد. چناچه همسر ودوستش او را به سفرهای دور و گران می برد یا لباس های نفیس برایش می خرد و ....

نباید گمان برد که باید همه امکانات نیز از جانب همسر او برایش فراهم آید. شعور جامع نسبت به خویش، عدم تقلید از دیگران، شناخت و پذیرش تمایز خود و شرایط خویشتن از دیگران از اهم شرایط ارتباط با انسانهای دیگر از جمله در زندگی خانوادگی است.

جمعه 14 مهر 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

اهانت به پیامبر(ص) باعث انزوای دشمنان و همگرایی مسلمانان می شود

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد و گفت: این اقدام موجب انزوای دشمنان و همگرایی میان مسلمانان خواهد شد.

حجت الاسلام علی اکبر صادقی رشاد در همایش حقوق ادیان که بعد از ظهر پنج‌شنبه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور جمعی از محققان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد، ضمن محکوم کردن اهانت به پیامبر(ص) اظهار داشت: این اهانت‌ها اگر چه موجب جریحه دار کردن قلوب مسلمانان می‌شود اما رخ داد این اشتباهات در عین حال موجب تعالی اسلام و ترویج بیشتر آن در میان مردم جهان است.

وی با بیان اینکه این سخن در تعالیم امام سجاد(ع) نیز دیده می‌شود، اظهار داشت: اهانت‌هایی که اخیرا و در سالهای گذشته به مقام قدسی نبی مکرم اسلام(ص) صورت گرفته است اگر چه تألم خاطر برای دلدادگان آن حضرت است اما به سودآورترین موضوعات در ارائه اسلام به دنیا تبدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این اهانت‌ها موجب شد تا مسلمانان یکپارچه و متفق القول در مقابل دشمنان بایستند.

وی ادامه داد: این کارها موجب می‌شود تا مسلمانان از فرق مختلف و با اختلافاتی که دارند آن را محکوم کنند همان طور که در جریان سلمان رشدی نیز شاهد این موضوع بودیم و این مسایل موجب می شود تا همگرایی امت اسلامی بیشتر شود.

حجت الاسلام رشاد با بیان اینکه این اهانت باعث انزوای دشمنان و همگرایی میان مسلمانان خواهد شد آن را از الطاف خداوند دانست و بیان کرد: مدعیان حقوق بشر ابتدایی و بدیهی ترین حقوق ملتها و امت اسلامی را نادیده می گیرند.

گفتنی است این همایش علمی با برگزاری چند میزگرد و پنل تخصصی با موضوعاتی مانند تضمین احترام به ادیان و نگاهی به تفاوت دیدگاه‎های حقوقی - بین‌المللی در مورد توهین به ادیان به کار خود ادامه داد.

 

جمعه 14 مهر 1391  4:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

انسان‌هایی که در مسیر علم حرکت می‌کنند وارثان انبیا هستند

یکی از مراجع تقلید شیعیان انسان‌هایی را که در مسیر علم حرکت می‌کنند چه حوزوی و چه دانشگاهی را وارثان انبیا عنوان کرد.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر پنج‌شنبه در ادامه سلسله مباحث اخلاق خود که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به ایام پربرکت ماه ذیقعده گفت: ماه ذیقعده ماه اربعین‌گیری است، گرچه در تمام مدت سال انسان می‌تواند اربعین بگیرد یعنی اهل چلّه باشد یعنی چهل شبانه‌روز مواظب خود باشد تا هم علوم صحیح از قلبش بجوشد هم اخلاق صحیح نصیب قلبش بشود؛ این اربعین‌گیری دستور صریح اسلام است منتها از اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه بهار اربعین‌گیری است.

وی در ادامه طالبان علم را وارثان انبیاء دانست و گفت: انسان‌هایی که در مسیر علم حرکت می‌کنند چه حوزوی چه دانشگاهی چه گروه دیگر، اینها وارثان انبیایند و آنچه از انبیا ارث می‌برند همین معارف علمی و عملی است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اربعین گیری باعث می‌شود تا انسان از علم صحیح و عمل صالح برخوردار باشد، و از علم لذت ببرد، گفت: سرّ اینکه ما هر روز پس از درس دادن یا درس گرفتن خسته به منزل برمی‌گردیم برای اینکه مانند یک کارگر عادی هستیم زیرا آن علمی که انسان را با نشاط می‌کند و روح و ریحان عطا می‌کند، علمی است که از درون بجوشد و آن همان نوری است که خداوند آن را به قلب انسان افاضه می کند.

نباید به بیراهه برویم

مفسر قرآن کریم با ذکر اینکه اگر بخواهیم راه صحیح را با نشاط و با سرعت طی کنیم، نباید بیراهه برویم، افزود: کسی بیراهه می‌رود که نبیند، کسی که می‌بیند بیراهه نمی‌رود.

وی در توضیح این مطلب به نقل از بزرگان معرفت، گفت: اگر از متاع‌های دنیا تکّه کاغذ یا چوب یا سنگ مختصری را روی چشمت بگذاری، این چشم جایی را نمی‌بیند و اگر محبّت همین‌ها را به دل بگذاری، دل جایی را نمی‌بیند و لذا کج راهه و بیراهه می رود و راه دیگران را می‌بندد.

آیت الله جوادی آملی، معرفت الهی را تنها راه نجات انسان دانست و گفت: اگر کسی خواست چیزی از جهان را بشناسد هیچ چاره ندارد مگر از راه معرفت خدا و ارتباط با او، چون او آفرید و او هم دارد اداره می‌کند. با توجه به اینکه انسان اگر خواست چیزی را بشناسد از راه سبب باید بشناسد، پس بدون ارتباط با خدا اشیا شناخته نمی‌شود و لذا انسان بیراهه می‌رود.

وی با ذکر اینکه اگر محبت دنیا به دل بنشیند چشم دل کور می‌شود، گفت: دنیا، آسمان و زمین و آب و باغ و راغ و اینها نیست اینها مخلوق‌های الهی‌اند، بلکه همین بازی‌ها، همین سرگرمی‌ها، همین مقام‌خواهی‌ها، همین خودخواهی‌ها، همین برتری‌طلبی‌ها، همین تظاهر به مال و جمال و امثال اینها دنیاست.

این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از مباحث خود به شرح نامه چهل و پنجم از کتاب شریف نهج البلاغه که حضرت امیر خطاب به عثمان بن حنیف انصاری نوشته، پرداخت.

 

جمعه 14 مهر 1391  4:50 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

عکس خبری / افتتاح دانشگاه قرآن و حدیث

مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن وعلوم حدیث پیش از ظهر پنج شنبه در محل این دانشگاه با حضور صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، محمد محمدی ری شهری ریاست دانشگاه قرآن و علوم حدیث، قم برگزار شد.

 

جمعه 14 مهر 1391  4:50 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مرکز تربیت مربی حفظ قرآن کریم سازمان اوقاف آغاز به کار کرد

مرکز تربیت مربی حفظ قرآن کریم وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه از امروز با برپایی اولین دوره آموزشی و با حضور 40 نفر از واجدان شرایط، فعالیت آموزشی خود را در استان قم آغاز کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان با بیان اینکه تربیت و آموزش یک میلیون حافظ و قاری قرآن کریم طی یک برنامه 4 ساله یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مرکز با هدف شناسایی و جذب حافظان مستعد و علاقه‌مند، تربیت مربیان کارآمد و نشر و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم در بقاع متبرکه تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی افزود: مرکز تربیت مربی حفظ قرآن تا پایان سال با برگزاری بیش از 21 دوره آموزشی 900 نفر از خواهران و برادران علاقه‌مند به مربی‌گری حفظ قرآن کریم را آموزش خواهد داد.

وی با اشاره به شرایط حضور علاقه‌مندان دراین دوره‌ها گفت: حفظ حداقل 5 جزء از قرآن، برخورداری از دیپلم، تعهد به حضور منظم در دوره و شرکت در آزمون غیر حضوری از جمله شرایط ثبت نام است و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در دوره‌های بعدی با مراجعه به ادارات اوقاف نسبت به ثبت نام در این دوره‌ها اقدام کنند.

شرفخانی رایگان بودن دوره، اعطای گواهینامه پایانی و بکارگیری مربیان جهت تدریس در بقاع متبرکه را از جمله مزایای این دوره بر شمرد و افزود: این دوره آموزشی به مدت 7 روز و با حضور استادان برجسته حفظ قرآن کریم از جمله استاد شهریار پرهیزگار، حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم، حجت‌الاسلام شهیدی‌پور، حجت‌الاسلام طباطبایی و خانم‌ها امینی و صاحب هنر و سایر استادان در این مرکز برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به عناوین دروس این دوره گفت: حفظ قرآن از دیدگاه آیات و روایات، اصول و روش‌های حفظ، روش تدریس کلاسداری حفظ، کارگاه عملی تجوید، آشنایی با قرائت ترتیل، شیوه رمزگذاری و قرینه گردانی آیات، کارگاه عملی تدریس، شیوه عمل به قرآن، آشنایی با روش حفظ موضوعی و آزمون شفاهی حفظ از جمله مباحث و عناوین این دوره آموزشی است.

شرفخانی با اشاره به وظایف مهم این مرکز گفت: راهبری، مدیریت دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم در استان‌ها و تأمین استادان مورد نیاز در استان‌ها بر عهده مرکز تربیت مربی حفظ قرآن کریم است.

وی اضافه کرد: ساختمان این مرکز آموزشی در استان قم در جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در خیابان شهید منتظری واقع شده است.

شنبه 15 مهر 1391  3:48 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

آیا اخلاق بر حقوق تقدم دارد/ حقوق اغلب انعکاسی از اصول اخلاقی است

مکتبهای فکری گوناگونی درباره این پرسش که نسبت حقوق و اخلاق چیست و حقوق چگونه با اخلاق ارتباط پیدا می‌کند وجود دارد.

این نسبت در حقیقت، مسأله و موضوع اساسی و محوری برای درک منازعات و مباحث رایج کنونی در فلسفه حقوق است. این موضوع و نسبت نه تنها برای درک فلسفه حقوق در دوران کنونی بلکه برای درک فلسفه حقوق در گذشته نیز حائز اهمیت است.

در طول تاریخ در خصوص ارتباط میان اخلاق و حقوق سه مرحله قابل تصور است. در مرحله اول بین اخلاق و حقوق هیچ تفاوتی وجود نداشت. هم اخلاق وجود داشت و هم حقوق و مردم به هر دو عمل می‌کردند و قبل از آن، در جوامع قدیم، عادات و رسوم اجتماعی بود که مردم را اداره می‌کرد، یعنی پیش از آنکه دولتها تشکیل شوند.

مرحله دوم به قرن هجدهم و شکل‌گیری و نضج‌گیری نهضتهای آزادی‌خواهی اشاره دارد و به رابطه اخلاق و حقوق با دیدی تجدیدنظرگرایانه نگریسته شد. بر این اساس آزادیخواهان، خواهان محدود شدن قلمروی سیطره دولتها در امور داخلی افراد شدند.
 
پیشتاز برجسته این تفکر ایمانوئل کانت بود که میان اخلاق و حقوق تفاوت عمده قائل شد و گفت: اخلاق به درون انسان توجه دارد و حقوق به اعمال بیرونی می‌پردازد.

مرحله سوم به دوران جنگهای جهانی اول و دوم باز می‌گردد. جنگهای اول و دوم جهانی این نکته را ثابت کردند که هر چه در راه دموکراسی و آزادیخواهی و حکومت مردم تلاش شود، باز هم نمی‌توان ظلم را از بین برد.

زیرا دموکراسی هم این عیب را دارد که به حکومت اکثریت بر اقلیت محدود می‌شود. بنابراین باید اصولی وجود داشته باشند که برای دموکراسی هم محدودیت ایجاد کند. قواعد حقوق بشر در نتیجه همین نهضت شکل گرفت.
 
هنگامی که سعی شد ارتباط حقوق و اخلاق با هم حفظ شود، لزوم تدوین حقوق بشر نیز شکل گرفت و رعایت آن اجباری شد.
 
دیدگاه غالب در حقوق تحلیلی کنونی قائل به این است که حقوق از علم اخلاق باید جدا باشد. در حالی که اخلاق و حقوق همپوشانی‌های دارند و حقوق اغلب انعکاسی از اصول اخلاقی است. معتقدان به این مکتب دو نظام و سیستم هنجاری متمایز را به وجود می‌آورند.

مباحثات و مناظرات در اخلاق بر روی این موضوع متمرکز می‌شود که بهترین راه برای زندگی انسان چیست؛ کدام ارزشها بالاترین ارزشها هستند و چه شیوه‌هایی از زندگی غیرقابل قبول و غیرمشروع هستند.

فلسفه اخلاق مدرن نیز به طور معمول بر اساس تغییر در پرسشهایی اساسی در مورد اینکه چه چیزی باعث رفتار خوب می‌شود و چه عاملی باعث رفتار بد می‌شود، شکل گرفته است.

به عبارت دیگر در فلسفه اخلاق مدرن تأکید بر مسائل و پرسشهای اخلاقی متفاوت است. بر این اساس پرسش و متعاقباً پاسخ به کیفیت ذاتی، انگیزه‌های اصلی و نتایج اعمال در فلسفه اخلاق مدرن متفاوت می‌شود.
شنبه 15 مهر 1391  3:48 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تجلیل ویژه از آیت‌الله رضا استادی و آیت‌الله باقر حجتی در آئین حامیان نسخ خطی

حضرات آیات رضا استادی و سیدمحمدباقر حجتی در دوازدهمین آئین حامیان نسخ خطی که 28 آبان در شیراز برگزار می‌شود، مورد تجلیل ویژه قرار خواهند گرفت.

حبیب‌الله عظیمی، دبیر علمی دوازدهمین آئین حامیان نسخ خطی ضمن اشاره به برنامه‌های آن گفت: در این دوره از آیت‌الله رضا استادی که در زمینه نسخه‌شناسی و تدوین فهرست‌های نسخ خطی فعالیت‌های ارزشمندی داشته است و نیز از آیت‌الله سیدمحمدباقر حجتی استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران به جهت پژوهش‌هایش در زمینه نسخ خطی، تجلیل ویژه به عمل خواهد آمد.

به گفته وی، در دوازدهمین دوره آئین حامیان نسخ خطی و برای دو چهره دانشگاهی مذکور، ارجنامه‌هایی علمی تدارک دیده شده که از سوی رئیس کتابخانه ملی به آنها اهدا خواهد شد.

سال گذشته و در یازدهمین دوره این آئین، چهار شخصیت فعال در زمینه نسخ خطی شامل کاظم مدیر شانه‌چی (استاد فقید رشته فهرست‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد)، فاضل مطلق یزدی (استاد فقید رشته فهرست‌نگاری دانشگاه فردوسی مشهد)، مهدی ولایی (استاد فقید حوزه تصحیح نسخ خطی و متون) و عبدالله نورانی (استاد رشته نسخه‌شناسی) تجلیل شدند.

حبیب‌الله عظیمی همچنین با اشاره به اعلام پایان مهلت ارسال اثر به دوزادهمین دوره این مراسم (15 مهر) گفت: تا این لحظه 121 اثر به دبیرخانه آئین حامیان نسخ خطی رسیده که البته با توجه به اینکه برخی آثار در راه ارسال است، این تعداد ممکن است افزایش یابد.

معاون کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه کمیته داوران دوازدهمین آئین حامیان نسخ خطی را حدود 30 نفر از استادان دانشگاه تشکیل می‌دهند که تنها 2 نفر آنها عضو هیئت علمی کتابخانه ملی هستند، تاکید کرد: به احتمال زیاد در بخش جشنواره‌ای آئین حامیان نسخ خطی هم حدود 20 تا 30 نفر برگزیده خواهند شد که از آنها نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

دبیر علمی دوازدهمین آئین حامیان نسخ خطی همچنین از قطعی شدن برگزاری مراسم پایانی این جشنواره در شیراز خبر داد و گفت: ما در این دوره از 3 ایرانشناس خارجی و 2 چهره از تونس برای حضور در مراسم پایانی که 28 آبان برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورده‌ایم و امیدواریم شاهد حضور این چهره‌ها نیز باشیم.

شنبه 15 مهر 1391  3:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

کارگاه آموزشی «اخلاق معماری؛ امروز و اینجا» برگزار می‌شود

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، کارگاه آموزشی «اخلاق معماری؛ امروز و اینجا» را ویژه دانشجویان معماری و شهرسازی و علاقه‌مندان به مباحث نظری معماری معاصر در آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌کند.

 پژوهشکده هنر با هدف ارتقای و تقویت دانش نظری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری و شهرسازی، ‌دوره آموزشی «اخلاق معماری؛ امروز و اینجا» را با حضور دکتر سیدحسین معینی برگزار می‌کند.
 
این دوره آموزشی در چهار جلسه از ابتدای آبان ‌ماه سال جاری در روزهای سه‌شنبه از ساعت 17 برگزار خواهد شد.
 
 
پژوهشکده هنر در پایان این دوره آموزشی به شرکت‌کنندگان، گواهی شرکت در دوره اعطا خواهد کرد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت‌نام در این دوره آموزشی می‌توانند از روز دهم لغایت 30 مهرماه با پژوهشکده هنر به شماره‌ها 2-66956190 تماس حاصل نموده یا به آدرس تهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از تقاطع امام‌خمینی(ره)، نبش کوچه شهید حسن سخنور، شماره 29 مراجعه نمایند.
شنبه 15 مهر 1391  3:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

27 هزار زائر ایرانی وارد مکه و مدینه شدند

رئیس ستاد مدینه سازمان حج و زیارت از ورود بیش از 27 هزار و 500 زائر ایرانی به مکه و مدینه خبر داد و اعلام کرد: امسال حدود 76 زائر ایرانی در قالب 440 کاروان به سرزمین وحی عزیمت می کنند.

نصرالله فرهمند درباره آخرین وضعیت ورود حجاج ایرانی به سرزمین وحی، گفت: تاکنون بیش از 27 هزار و 500 زائر ایرانی به مکه و مدینه اعزام شده اند.

رئیس ستاد مدینه سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تاکنون حدود 16 هزار زائر ایرانی در مدینه و بیش از 11 هزار زائر به مکه مکرمه عزیمت کرده اند، تصریح کرد: روند عزیمت زائران مدینه النبی به مکه مکرمه از روز سه شنبه 11 مهر ماه آغاز شده تا آخرین لحظات شب گذشته به تعداد 9143 نفر رسید.
 
این مقام مسئول، افزود: همچنین مجاوران حرم نبوی با چشمانی اشکبار ناشی از دوری از پیامبر رحمت به سوی مکه مکرمه حرکت کردند تا با رسیدن به مسجد "شجره"، پس از محرم شدن به سوی حرم امن الهی رهسپار شوند.
 
فرهمند با یادآوری اینکه تا آخرین ساعات شب گذشته تعداد زائران وارد شده از چهارم مهرماه تاکنون به مدینه منوره به عدد بیش از 25 هزار زائر افزایش یافته است، بیان کرد: از این تعداد زائر ایرانی تاکنون بیش از 16 زائر ایرانی سرزمین وحی به مکه مکرمه مشرف شده اند.
 
رئیس ستاد مدینه سازمان حج و زیارت همچنین تاکید کرد: سه شنبه هفته گذشته نخستین زائران ایرانی مدینه بعد، به طور مستقیم وارد جده شده و پس از احرام در میقات جحفه وارد مکه مکرمه شدند.
 
به گفته وی در همان روز نخستین کاروان ایرانیان مدینه اول پس از احرام در مسجد «شجره»، مدینه منوره را به سوی مکه مکرمه ترک کرد ضمن آنکه اعزام زائران ایرانی به مکه، امسال بسیار زودتر از سال‌های گذشته آغاز شده است.
 
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امسال 440 کاروان حج تمتع از ایران به عربستان عزیمت می‌کنند که 216 کاروان مدینه بعد و 224 کاروان مدینه قبل خواهند بود.
شنبه 15 مهر 1391  3:49 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ورود 123 تن دارو به‌عربستان/ حجاج ایرانی کدام خدمات پزشکی را دریافت می‌‌کنند

رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح مهمترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی، اعلام کرد: امسال علاوه بر ورود 123 تن دارو تجهیزات به عربستان 759 پزشک و پرستار خدمات به زائران ارائه می‌کنند.

دکتر ولید دنده‌بر در تشرح مهمترین برنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی، گفت: برای حج تمتع سالجاری فعالیت های بهداشتی و درمانی در چهار گروه اصلی ممترکز و ساماندهی شده است.

رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه بر این اساس فعالیت ها در گروه‌های بهداشت، پزشکان، بیمارستان ها و آموزش و پژوهش ساماندهی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی تجهیزات پزشکی، دارویی و بهداشتی و پزشکان برای ارائه خدمات در آمادگی کامل به سر می برند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای حج تمتع سال جاری با خرید 2 دستگاه آمبولانس جدید در مجموع 10 دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تجهیز و راه اندازی شده است، اظهار داشت: همچنین با هماهنگی وزارت بهداشت عربستان سعودی 123 تن انواع دارو و تجهیزات پزشکی وارد عربستان شده است.
 
وی با یادآوری اینکه برای حج تمتع امسال برای نخستین بار اورژانش ویژه خواران و برداران راه اندازی شده است، بیان کرد: همچنین برای حج امسال ظرفیت ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی بیت الله الحرام افزایش یافته است.
 
دکتر دنده‌بر با بیان اینکه تیم پزشکی جمعیت هلال احمر از 30 شهریور ماه تجهیز و راه اندازی شده است، تبیین کرد: برای حج تمتع سال جاری 450 پزشک در 450 هتل و محل اقامت کاروان‌های زائران مستقر شده است.
 
رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به آمادگی 300 نفر پرسنل در ارائه خدمات به زائرانی ایرانی در بیمارستان‌های مکه مکرمه و مدینه منوره، تاکید کرد: علاوه بر تجهیز 2 بیمارستان امسال 2 پلی کلنیک تخصصی در عرفات و منا هم آماده ارائه خدمات به زائران سرزمین وحی هستند.
 
این مقام مسئول همچنین از راه اندازی پایگاه‌های سیار پزشکی در مسجد شجره، جعفه و مزدافه خبر داد و افزود: در مجموع 300 پرسنل اعزامی به عربستان سعودی، تعداد 110 پزشک متخصص، فوق تخصص، داروساز، دکتری علوم ازمایشگاهی و پزشکان مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمان فعال هستند.
 
به گفته وی امسال امکان ارائه انواع خدمات پزشکی در بخش‌های جراحی، بیهوشی، داخلی، قبل و عروق، گوش، حلق و بینی، زنان، روانپزشکی، فوق گوارش، فوق کلیه، فوق غدد، فوق قلب، مغز و اعصاب، چشم پزشکی، دندانپزشکی، عفونی، طب و اورژانس، ارتوپدی و پزشکان عمومی به زائران ایرانی در مکه و مدینه منوره وجود دارد.
 
رئیس ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به فعالیت حدود 60 پرستار خانم و آقا برای حج تمتع سالجاری، گفت: علاوه بر هم اکنون تیم های فوریت پزشکی، امداد و انتقال، کارشناسان بهداشت محیط، پزشکان ناظر، داروئی، آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی، اداری و خدمات بیمارستانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی سرزمین وحی تجهیز و فعال شده اند.
شنبه 15 مهر 1391  3:50 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

بازار مخابرات حج به عربستان واگذار شد/ رونق بازار سیم کارت‌های سعودی

زائران ایرانی خانه خدا امسال به دلیل بالا بودن هزینه تماس با تلفن همراه از ایران، با خاموش کردن سیم کارت اپراتورهای اول و دوم خود، به خرید سیم کارت‌های سعودی روی آورده اند که این اقدام به بازار مخابرات عربستان رونق بخشیده است.

 تاکنون بیش از 24 هزار زائر ایرانی بیت الله الحرام به عربستان سعودی عزیمت کرده اند و پیش بینی می شود تا چند روز آینده جمعیت زائران ایرانی سرزمین وحی از مرز 70 هزار نفر عبور کند.

هر حاجی ایرانی با ورود به عربستان در نخستین گام به منظور برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، اقدام به تهیه سیم کارت ارزان قیمت می کند.
 
بر اساس اطلاعیه شماره یک دفتر نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مستقر در عربستان، زائران ایرانی از یکسری تعرفه های تشویقی مخابراتی برخوردار می شوند.
 
مطابق با این تعرفه تشویقی، زائرانی ایرانی در ایام حج در شهرهای مکه معظمه و مدینه منوره هیچگونه هزینه اولیه در زمان استفاده از خط برای فراگردی (رومینگ) مشترکین نباید بپردازند. همچنین هزینه دریافت پیام کوتاه از ایران برای هر دو اپراتور (اول و دوم) رایگان است.
 
با این وجود مطابق با اطلاعیه نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هزینه تماس مکالمات اپراتورهای اول و دوم (شرکت مخابرات ایران و ایرانسل) در ایام حج اپراتور اول 7000 ریال و اپراتور دوم 989.6 ریال تعیین شده است.
 
همچنین هزینه تماس بین دو مشترک در عربستان به ریال توسط اپراتور اول 7000 ریال و اپراتور دوم 989.4 ریال معین شده و این در حالی است که هزینه تماس از ایران با مشترک در عربستان به اپراتور اول 3500 ریال و اپراتور دوم 489.3 ریال تعیین شده است.
 
از سوی دیگر هزینه ارسال پیامک از عربستان به ایران برای اپراتور اول 3000 ریال و برای اپراتور دوم حدود 289ریال محاسبه خواهد شد.
 
با توجه به اینکه زائران ایرانی حتی بابت دریافت تماس باید به ترتیب برای اپراتور اول 350 تومان و اپراتور دوم حدود 490 تومان پرداخت کنند، از این رو تمامی زائران ایرانی یا تلفن همراه خود را خاموش کرده و یا به تماس‌های غیر ضروری دریافتی از ایران اصلا پاسخ نمی دهند.
 
پیگیری‌های خبرنگار مهر در مدینه منوره نشان می دهد که اکثر حجاج ایرانی برای ارتباط مخابراتی با دوستان و خانواده خود در ایران از سیم کارت های عربستان و به ویژه شرکت "اس.تی.سی" استفاده می کنند و از این رو حداقل هزینه دریافت تماس از ایرن را دریافت نمی کنند.
 
از این رو حداقل در هر تماس از ایران هزینه ورودی تلفن همراه 350 تا 490 تومان کاهش می یابد و این در حالی است که اپراتورهای اول و دوم می توانستند با حذف هزینه دریافت تماس برای حجاج ایرانی حداقل بازار ایرانی خود در عربستان را حفظ و صیانت کنند.
 
با این وجود اپراتورهای همراه اول یکسری بسته های تشویقی برای زائران ایرانی پیش بینی کرده اند که مسافران خانه خدا تاکنون استقبال قابل توجه ای از این بسته های تشویقی نداشته اند.
شنبه 15 مهر 1391  3:50 PM
تشکرات از این پست
siasport23
siasport23
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 16696
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ویژگی مراسم برائت از مشرکان امسال/ احتمال مشارکت مسلمانان سایر کشورها

معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تشریح ویژگی‌های فعالیتهای فرهنگی این معاونت از هر زائر ایرانی به عنوان یک سفیر فرهنگی در مناسک حج یاد کرد و گفت: تاکنون مسلمانان چندین کشور اسلامی برای حضور در مراسم برائت از مشرکان اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد مظلومی در تشریح مهمترین اقدامات معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای حج تمتع سالجاری، گفت: فعالیت‌های فرهنگی در 4 گروه امور روحانیون، تامین اقلام و محصولات فرهنگی، خواهران و اهل سنت تقسیم بندی می‌شود.

معاون امور فرهنگی بعثه با بیان اینکه برای هر یک از این گروه‌ها برنامه‌های گسترده ای تدوین شده، تصریح کرد: بر این اساس هر یک از این گروه ها یکسری عملیات فرهنگی را در بین زائران ایرانی سرزمین وحی و حجاج سایر کشورهای اسلامی عملیاتی می کنند.
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه و استراتژی هدف دار معاونت امور فرهنگی بعثه برای حج تمتع سالجاری چیست، اظهار داشت: بدون شک برگزاری حج ابراهیمی مهمترین و اصلی ترین اولویت فعالیت این معاونت است.
 
وی با تاکید بر اینکه اجرای صحیح حج ابراهیمی نیاز به مقدمات و زیرساخت‌هایی دارد، تأکید کرد: بر این اساس باید در حوزه معارف حج و به ویژه آموزش و انتقال معارف حج، ارتباط و همبستگی با سایر مسلمانان جهان و در نهایت دسترسی به یک وحدت مهمترین زیرساخت‌های اولیه اجرای حج ابراهیمی است.
 
هر ایرانی یک سفیر فرهنگی در حج
 
حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با یادآوری اینکه در حال حاضر در دوره بیداری اسلامی قرار داریم، بیان کرد: در شرایط فعلی از هر زائر ایرانی به عنوان یک سفیر فرهنگی در سرزمین وحی انتظار داریم که در ایجاد وحدت بیشتر بین مسلمانان جهان در ایام حج تلاش داشته باشد.
 
معاون امور فرهنگی بعثه با بیان اینکه زائران ایرانی باید در مراسم حج سالجاری ارتباط قلبی بیشتر با سایر زائران خارجی بیت الله الحرام داشته باشند، تبیین کرد: باید با یک برخورد خوش ساده به ویژه در مراسم نماز جماعت، زمینه ارتباط و همدلی بیشتر بین زائران ایرانی و سایر مسلمانان را فراهم کنند.
 
توافق فرهگی ایران و عربستان در فصل حج
 
این مقام مسئول همچنین در خصوص مهمترین موانع فرهنگی پیش روی برای فعالیت در حین مراسم حج که توسط کشور میزبان وضع شده است، توضیح داد: عربستان سعودی همواره قواعد و مقرراتی در حوزه مسائل فرهنگی همزمان با مراسم حج تعیین کرده است.
 
وی با بیان اینکه وجود برخی اختلافات فرهنگی بین ایران و عربستان در مراسم حج طبیعی است، تاکید کرد: با این وجود دو طرف به برخی از اختلاف نظرها احترام می گذارند.
 
حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با اعلام اینکه با وجود این اختلاف نظرها هر دو کشور پیشنهادهایی برای فعالیت فرهنگی مطرح کرده اند، گفت: از دیدگاه کشور میزبان برگزاری دعای کمیل جایگاهی ندارد اما این کشور بستر برگزاری دعای کمیل برای زائران ایرانی سرزمین وحی را فراهم می کند.
 
معاون امور فرهنگی بعثه با اشاره به موافقت عربستان با پیشنهاد برگزاری دعای کمیل در مدینه منوره، تصریح کرد: در آموزش مناسک حج هم بین ایران و کشور میزبان اختلاف نظراتی وجود دارد اما فعالیت فرهنگی ایران در این بخش توسط کشور میزبان قابل قبول و قانونی است.
 
 
توهین به پیامبر توهین به کل مذاهب دینی است
 
این مقام مسئول همچنین درباره ضرورت وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی جهان، اظهار داشت: در بخش وحدت یک دیدگاه انفعالی نداریم و تلاش می کنیم زمینه وحدت و اتحاد بیشتر بین مسلمنان جهان بیش گذشته فراهم شود.
 
وی با تاکید بر اینکه تولید و انتشار فیلم توهین به حضرت محمد (ص) توهین به تمامی مذاهب جهان است، بیان کرد: این اقدام توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) به نوعی منجر به اتحاد و یکپارچگی در بین مسلمانان چهار گوشه جهان شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد مظلومی با تشریح روایتی از مسائل و اتفاقات صدر اسلام، گفت: در صدر اسلام بین مسلمانان و یهودیان ساکن در مدینه منوره یک اتحاد حاصل شد که در صورت حمله دشمنان خارجی به مدینه دو طرف با یکدیگر متحد شوند.
 
وی با یادآوری اینکه در زمان جنگ احد یک یهودی با مسلمانان برای جنگ با کفار متحد شد، افزود: این یهودی در جنگ احد با کفار شهید شد و این در حالی است که وی اصلا مسلمان نبود و حتی پس از مرگ تمامی اموال و دارایی‌های خود را به حضرت محمد (ص) اهدا کرد و حضرت رسول از وی به عنوان بهترین مرد یهودی یاد کرد.
 
برگزاری باشکوه مراسم برائت از مشرکان
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که امسال برگزاری مراسم برائت از مشرکان چه ویژگی‌هایی خواهد داشت گفت: تاکنون چندین کشور اسلامی برای حضور در مراسم برائت از مشرکان اعلام آمادگی کرده اند و مراسم برائت از مشرکان در سالجاری با شکوه تر از سال‌های گذشته برگزار می شود.
 
معاون امور فرهنگی بعثه در پایان تاکید کرد: تلاش مسلمانان چند کشور اسلامی در سرنگونی حکومت‌های دیکتاتور یک روح جاری برائت از مشرکان را نشان می دهد.
یک شنبه 16 مهر 1391  2:22 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها