0

اخبار حوزه دین و اندیشه

 
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

ورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی/ دفاع جانانه زنان فلسطینی
نظامیان رژیم صهیونیستی در توهین آشکار به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان جهان، امروز به صحن های مسجدالاقصی حمله ور شدند و این مکان مقدس را اشغال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، نظامیان رژیم اشغالگر قدس امروز به صحنهای مسجدالاقصی یورش بردند.

نظامیان صهیونیست در هتاکی آشکار به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان جهان، با اشغال صحنهای مسجدالاقصی، به حدود سه هزار تورریست غیر مسلمان و شهرک نشین صهیونیست اجازه دادند وارد صحن مسجد شوند، آنها همچنین از ورود فلسطینی های کمتر از 45 سال به این مکان مقدس جلوگیری کردند.

صدها زن فلسطینی برای مقابله با تلاشهای زنان صهیونیست و جلوگیری از تجاوز آنها به مسجدالاقصی، در این مکان مقدس تجمع کرده اند.

خبرنگار خبرگزاری مصری در رام الله گزارش داد نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل هم اکنون در صحنهای مسجدالاقصی تردد می کنند و مدارک افرادی را که در آن حضور دارند، کنترل می کنند.

نظامیان صهیونیست همچنین تدابیر خود را در ورودیهای مسجدالاقصی تشدید کرده اند و موانع آهنی بیشتری را برای جلوگیری از ورود فلسطینی ها قرار داده اند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:04 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

مسلمانان افغانستان در اعتراض به هتک حرمت قرآن تظاهرات کردند
بیش از 2 هزار نفر از مردم مسلمان افغانستان در اعتراض به هتک حرم قرآن در یک پایگاه نظامی هوایی آمریکایی در افغانستان تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، مسلمانان افغانستان خواستار دیدار با رئیس جمهور بر سر مسئله هتک حرمت قرآن و سایر مطالب و کتابهای دینی شدند و اعلام کردند که اگر درخواست آنها مورد توجه قرار نگیرد بار دیگر نیز تظاهرات می کنند.

جان آلن فرمانده نیروهای امریکایی درافغانستان عذرخواهی کرد و اظهار داشت که این رویداد مورد بررسی قرار می گیرد.

پس از یک دهه جنگ در افغانستان، هتک حرمت قرآن در این پایگاه نظامی افغانستان احساسات ضد آمریکایی را در مردم افغانستان برانگیخته است، چرا که افغانستان اعتقاد دارند سربازان خارجی به فرهنگ و دین آنها احترام نمی گذارند.

صبح امروز با پخش خبر هتک حرمت قرآن حدود 100 نفر از تظاهرات کنندگان در مقابل پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل جمع شدند و خشم مردم با افزایش این جمعیت تظاهرات کنندگان نیز بیشتر شد.
 

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:04 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

بانی دارالتقریب قاهره ایرانی است/ ایرانیان پرچمدار وحدت اسلامی هستند
مشاور امور بین الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانیان را همواره پرچمدار وحدت در جهان اسلام خواند و با اشاره به سالروز تأسیس "دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه" در مصر گفت: از مطالب زیبای تاریخ این است که همواره ایرانیان پرچمدار وحدت و مصر زمینه گسترش آن بوده است.
دکتر محمدعلی آذرشب مشاور امور بین الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش علمای ایران و مصر در ایجاد  تقریب در جهان اسلام به خبرنگار مهر گفت: اوج همزیستی مذاهب اسلامی به زمان حکومت فاطمیان در مصر برمی گردد؛ با اینکه فاطمیان شیعه بودند اما تمام مذاهب اسلامی بدون هیچ تعصبی در"الازهر" تدریس می شد. برخی دولت فاطمیون را به تعصب متهم می کنند که اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد و کاملا مسئله تقارب مذاهب در فضای الازهر مصر نمایان بود.
 
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه روحیه سازش مذهبی در وجود مصریان ریشه دار است؛ دو خصلت میراث فرهنگی فاطمیان و حب اهل بیت در مصریان را دو دلیل اصلی این نگاه تقریبی دانست و افزود: محبت اهل بیت چارچوب وسیعی است که جلوی تمام تعصبات مذهبی را می گیرد. 

دکتر آذرشب افزود: پرچمدار وحدت جهان اسلام در دو قرن اخیر سید جمال الدین اسدآبادی است که از ایران برخاست اما در مصر آغوش باز پیدا کرد، اگر سیدجمال در ایران می ماند شاید به نتیجه نمی رسید اما در مصر زمینه لازم را پیدا کرد.
 
وی بانی تأسیس دارالتقریب مصر را یک ایرانی به نام "شیخ محمدتقی قمی" خواند و گفت: بعد از سیدجمال در ایجاد تقریب مذاهب اسلامی فردی است به نام "شیخ محمدتقی قمی" که به لبنان رفت و زبان عربی یاد گرفت و به مصر رفت و در آنجا آغوش بازی برای فعالیت پیدا کرد. اما انگیزه ای که شیخ محمدتقی را ترغیب به پیگیری موضوع تقریب کرد حادثه اعدام یک ایرانی بود.
 
این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: داستان این اتفاق از این قرار است که در موسمی از مراسم حج شخصی به نام "سیدابوطالب یزدی" در هنگام طواف دچار مشکل جسمی شد و سعودیها به جای اینکه برای حل مشکلش به او کمک کنند فکر کردند او می خواهد به کعبه توهین کند و او را گرفته و گردن زدند. این اتفاق تأسفبار به شدت در ایران با واکنشهای مردمی روبرو شد و از جمله کسانی که به شدت متأثر شد "شیخ محمدتقی قمی" بود اما او با اقداماتش از وهابیت انتقام نگرفت بلکه از جهالت انتقام گرفت.
 
دکتر آذرشب افزود: او معتقد بود که این جهل موجب کشته شدن این مسلمان شده است و اگر تعصبی هم باشد ریشه در جهالت دارد. شیخ قمی به دنبال وحدت جهان اسلام رفت و همکاری شیوخ الازهر با وی منجر به راه اندازی دارالتقریب شد.
 
وی تصریح کرد: البته در ابتدا قرار بود که "دارالوحدت" نام بگیرد اما به پیشنهاد "شیخ حسن البنا" مؤسس اخوان المسلمین به جای آن کلمه "دارالتقریب" قرار گرفت و حسن البنا در توضیح دلیل این نامگذاری به جای "دارالوحدت"- که برداشت خاصی از آن ممکن است صورت بگیرد- تأکید کرد که هدف ما این نیست که مذاهب اسلامی از بین بروند چون هر کدام از این مذاهب غنای فکری، فقهی و کلامی به اسلام می دهد و باید همدیگر را بشناسند و بر روی مشترکات یکدیگر کار کنند.
 
وی انتشار نشریه "رسالة الاسلام" به مدت 20 سال را از جمله فعالیتهای ویژه دارالتقریب برشمرد و گفت: خوشبختانه مجمع تقریب مذاهب اسلامی در تهران تمام آن مجلدات نشریه را تجدید چاپ کرد و یک تاریخچه بسیار زیبایی از فکر و فعالیتهای داراتقریب در این مجله به ثبت رسیده است.

مشاور امور بین الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نقش آیت الله بروجردی در این زمینه نیز گفت: بر اساس اسناد تاریخی ایشان در اواخر عمر خویش دارالتقریب را تأیید و از آن به عنوان یکی از آرمانهای خویش یاد کردند.
 
وی افزود: همواره در جهان اسلام اقدام و طرح از ایران بوده و عمل و حرکت و جهانی شدن این فکر توسط مصری ها بود به همین دلیل امروز تلاشهای زیادی برای جدایی ایران و مصر انجام می شود؛ چون پیوند ایران و مصر باعث بازگشت عزت و وحدت مسلمانان خواهد بود و نیز باعث دور شدن مسلمانان از افراط و تفریطهای قومی و نژادی خواهد شد. متأسفانه روابط سیاسی میان ایران و مصر بر روی فعالیتهای دارالتقریب تأثیرگذار بود.
 
آذرشب شرایط فعلی جهان اسلام را پیچیده و آشفته خواند و با تأکید بر ضرورت تقویت تقریب در جهان اسلام گفت: در این شرایط آشفته حضور و فعالیت افراد ضد تقریب بسیار قوی است و متأسفانه یک بسیج عمومی بین کل این نیروهای ضد تقریب در جهان اسلام جهت ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی به وجود آمده است اما تمام این جارو جنجالها مانند کف روی آب است و آنچه مسلمانان خواهان آن هستند تفاهم، صلح و همزیستی و دوری از تعصبات است.
 
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان از فعالیت مجدد "دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه" در قاهره خبر داد و گفت: در کنفرانس اخیر وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد مهمانان مصری از آغاز فعالیت دوباره دارالتقریب قاهره توسط مهندس قمی فرزند شیخ محمدتقی قمی خبر دادند که امیدواریم برکات آن را در جهان اسلام و حتی کشورهای اروپایی در آینده ببینیم.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:05 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

اسلام در حکومت آتی کشورهای انقلابی نقش تعیین‌ کننده‌ای خواهد داشت
اساتید علم سیاست و سیاستمداران بین‌المللی معتقد هستند که اسلام در سیاست و حکومت آتی کشورهای انقلابی شمال آفریقا و خاورمیانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

استفن زونس: اسلام در خاورمیانه محدود به سیاست و حکومت نیست

استفن زونس روزنامه‌نگار و استاد و مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا در خصوص نقش و تأثیر اسلام در شکل دهی به دولتهای جدید انقلابی در شمال آفریقا و خاورمیانه به خبرنگار مهر گفت: حکومت آینده این کشورها به میزان زیادی به ملی گرایی توجه خواهد داشت. نکته قابل توجه در مورد حکومتهای آتی این کشورها این است که در آینده تمایل اندکی به پذیرش سیاستهای دیکته شده از سوی غرب خواهند داشت.

وی در مورد نقش اسلام در حکومتهای آتی این کشورها نیز تصریح کرد: اسلام تأثیر مهمی در حکومتهای آتی این کشورها دارد. باید توجه داشت نقش و تأثیر اسلام تنها محدود به سیاست و حکومت نیست و اسلام بر ارزشهای حاکم بر جامعه نیز تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
 
این روزنامه‌نگار آمریکایی یادآور شد: به عبارت دیگر ارزشهای حاکم در جامعه و ارزشهایی که به این جوامع در آینده شکل می دهد به شدت متأثر از آموزه‌های اسلامی است.
 
تسلر: "خواست مردم" نقش مهمی در آینده کشورهای انقلابی دارد

مارک تسلر استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان و مدیر مؤسسه بین‌الملل و مطالعات سیاسی این دانشگاه نیزبه مهر گفت: در حال حاضر گروههایی که قدرت را در دست دارند نماینده اکثریت مردم نیستند.
 
وی افزود: از میان کشورهای مصر، لیبی و تونس شکل و مدل حکومت آتی تونس به یک حکومت دموکراتیک نزدیکتر خواهد بود.
تسلر در مورد نقش و تأثیر اسلام در حکومتهای آینده این کشورها نیز تصریح کرد: برای پاسخ به این سؤال باید دلایلی که مردم این کشورها برای آن انقلاب کردند مورد توجه قرار گیرند. برخی دلایل اقتصادی برای انقلاب داشته‌اند در واقع مسئله بیکاری یکی از دلایل آنها برای انقلاب بوده است.
 
وی یادآور شد: برخی نیز دلایل دینی داشته‌اند و اسلام خواهی مورد نظر آنها بوده که حکومتهای پیشین توجهی به آن نداشته‌اند. برخی احزاب اسلامی هم حتی دارای دلایل اقتصادی برای انقلاب بوده‌اند، بر این اساس افراد در این کشورها خواستها و دلایل گوناگونی برای انقلاب داشته‌اند.
 
سعید علی: اسلامگراها از پیشتازان انقلاب کشورهای شمال آفریقا بودند

دکتر عبدل منعم سعید علی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام مصر نیز در این خصوص به مهر گفت: مردم این کشورها خواهان حکومتی دموکراتیک بودند و از اینرو برای تحقق این شیوه حکومتی مبارزه کردند. بر این اساس تلاش آنها برای برپایی حکومتی دموکراتیک در آینده خواهد بود.
 
وی در مورد نقش اسلام و احزاب اسلامی در انقلاب این کشورها نیز گفت: احزاب اسلامی در کشورهای انقلابی شمال آفریقا  هدایت امر را بر عهده داشته و از پیشتازان بودند. این احزاب توانستند در انتخابات نیز پیشتاز باشند. این احزاب در مراحل بعد با نیازها و مطالبات مردمی مواجه هستند.
 
مؤلف "دین و دولت در مصر" در ادامه یادآور شد: شکست و موفقیت این احزاب در آینده بستگی به این دارد که تا چه اندازه به نیازها و مطالبات مردم پاسخ بدهند.
 
سعید علی در ادامه تأکید کرد: در واقع اگر احزاب اسلامی بتوانند مشی عملگرایی را پیش ببرند و احزابی ایدئولوژیک نباشند .

لفرایی: دستهای پنهان خارجی درصدد شکل دهی به حکومتهای جدید منطقه است

دکتر نجیب الله لفرایی وزیر خارجه پیشین افغانستان در دولت اسلامی برهان الدین ربانی در مورد شکل حکومتهای آینده کشورهای انقلابی شمال آفریقا از جمله مصر، تونس و لیبی به مهر گفت: در کشورهای عربی که حکومتهای آنها توسط مردم تغییر کرده، نیروهای گوناگون و مختلفی وجود دارند که درصدد شکل دهی به حکومت این کشورها هستند.
 
وی افزود: جریانهای گوناگونی در میان انقلابیون وجود دارند که درصدد شکل دهی به حکومت این کشورها هستند. همچنین عناصری از حکومتهای قبلی درصدد شکل دهی به حکومت آینده در این کشورها هستند.
 
وی تصریح کرد: همچنین دستهای پنهان خارجی وجود دارد که منافع غرب را دنبال می‌کنند و درصدد شکل دهی به حکومتهای آتی این کشورها هستند.
 
انتصار: هراس از نفوذ وهابی‌ها و سلفی ها در حکومت آینده لیبی

دکتر نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا در مورد شکل حکومتهای آینده کشورهای انقلابی شمال آفریقا از جمله مصر، تونس و لیبی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر زود است که جهت گیری حکومتهای جدید مصر، تونس و لیبی را بتوان تشخیص داد.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد که کشور تونس گذار آرامی به عصر پسادیکتاتوری خواهد داشت. در مورد لیبی به نظر می‌رسد این گذار خیلی آرام نخواهد بود و به احتمال قوی خونین خواهد بود. در مورد لیبی باید توجه داشت که نهادهای سیاسی و اجتماعی در این کشور در زمان قذافی شکل نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس تقسیمات قبیله‌ای، عشیره‌ای و منطقه‌ای در این کشور عمیق است. البته باید توجه داشت که کشورها لیبی و تونس کشورهای کوچکی هستند که تأثیرگذاری آنها بر کشورهای عربی به مانند مصر نیست .

انتصار تصریح کرد: ترس و هراس من در مورد لیبی از گروههای وهابی و سلفی است که بعد از دوران قذافی ظهور یافته‌اند. ما ممکن است از تأثیرات و نفوذ آنها در شکل دهی به حکومت آتی این کشورها بیم داشته باشیم.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:05 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

جرعه ای از اقیانوس نهج البلاغه در شبکه قرآن و معارف سیما
«اقیانوس» برنامه ای از گروه معارف و علوم قرآنی با تهیه کنندگی سیدحسین موسوی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقیانوس با موضوع ترجمه و تفسیر کوتاه خطبات نهج البلاغه از روز گذشته اول اسفند ماه به روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما رفت.
از آیتم های این برنامه ترجمه و تفسیر خطبات، پخش وله هایی با موضوع مدح حضرت علی(ع) و صلوات، همچنین نریشن عربی و فارسی خطباتِ تفسیر شده می باشد.
این برنامه که در 26 قسمت 20 دقیقه ای تهیه شده است روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و پنج شنبه ها پخش می گردد.
شایان ذکر است اقیانوس با کارشناسی آیت ا... محمد جعفر خوشنویس، استاد دانشگاه مفید و مدرس حوزه علمیه قم به سمع و نظر بینندگان محترم شبکه قرآن و معارف سیما می رسد.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:05 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

آرای ویتگنشتاین در دو دوره فکری او تداوم و پیوستگی دارند
استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد با اشاره به اینکه تفکر رایج این است که آرای ویتگنشتاین متقدم با آرای او در دوران متأخر متفاوت است گفت: به رغم این موضوع نوعی تداوم و پیوستگی میان آرای او در دوران متقدم و متأخر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "ویتگنشتاین" نوشته ویلیام چایلد از سوی انتشارات تیلور و فرانسیس منتشر شده است.

دکتر ویلیام چایلد استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد در مورد اهمیت آرای ویتگنشتاین و فرضیه خود در این اثر به خبرنگار مهر گفت: لودویک ویتگنشتاین یکی از مهمترین فیلسوفان قرن بیستم است.

وی افزود: بسیاری از مباحثی که ویتگنشتاین مطرح کرده هنوز در میان فیلسوفان محل و بحث و گفتگو است.

استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد تصریح کرد: آنچه در این اثر مورد توجه بوده مرور و بررسی آرای ویتگنشتاین متقدم است. آرای متقدم او در کتاب تراکتاتوس منعکس است.

مؤلف "ویتگنشتاین" در ادامه افزود: گذار ویتگنشتاین متقدم از "تراکتاتوس" به ویتگنشتاین متأخر در اثر "پژوهشهای فلسفی" منعکس است. در این اثر است که آرای ویتگنشتاین متأخر را شاهد هستیم که با آرای او در دوران ابتدایی فکری متفاوت است.

وی تصریح کرد: به رغم این تفاوت نوعی پیوستگی و تداوم میان ویتگنشتاین متقدم و ویتگنشتاین متأخر را شاهد هستیم.

استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد در پایان تصریح کرد: البته خود ویتگنشتاین در کتاب پژوهشهای فلسفی معتقد است که آرای او در کتاب پژوهشهای فلسفی با آنچه او در تراکتاتوس گفته متفاوت است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:05 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

گرایش به اهل بیت(ع) و تشیع از برکات دارالتقریب است
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه دشمنان از نزدیکی جهان اسلام بویژه مصر و ایران هراس دارند، گفت: از برکات تأسیس دارالتقریب چاپ برخی کتابهای معتبر و تفسیر مجمع البیان مرحوم طبرسی است که در دانشگاه الازهر چاپ شد و آنها با عمق و اصالت مباحث تفسیری شیعه آشنا و موج گرایش به اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر شد.

حجت الاسلام سیدمصطفی میرلوحی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد سالروز تأسیس دارالتقریب بین مذاهب الاسلامیه گفت: مسئله تقریب بین مذاهب اسلامی از اهداف و آرمان های علما و بزرگان شیعه است. این امر تأسی به سیره ائمه(ع) است؛ مسئله حفظ وحدت و یکپارچگی و همراهی و ائتلاف بین مذاهب مختلف اسلامی در راستای اهداف مشترک اسلامی مسئله ای است که بنیاندگذار آن امیرالمؤمنین(ع) است.

میرلوحی یادآور شد: ایشان با اینکه تصریح می کنند حق الهی ایشان غصب شده ولی حضرت، شقاق و دوگانگی در جهان اسلام ایجاد نکردند و پشت سر خلفا نماز می خواندند و همراهی و تقیه می کردند تا وحدت امت اسلامی حفظ شود.

وی افزود: این سیره در بین علمای شیعه از ابتدا بوده در عین حال که بر هویت شیعه تأکید و عقاید ما را محکم تبیین می کردند اما می فرمودند شیعه از بین مذاهب و فرق دیگر اسلامی و صف واحده اسلامی جدا نیست و در نماز جماعت و حج و عیادت بیماران و معاملات و ازدواج و معاشرت شرکت کنند. هرگونه دعوایی و دامن زدن به دعوا و اختلافاتی که بین مذاهب مختلف وجود دارد کاری است که سودش برای دشمنان اسلام بوده و ضررش هم در چشم جامعه اسلامی.

وی با بیان اینکه در قرن اخیر استعمار و استکبار جهانی به سرکردگی انگلیس، اسرائیل و آمریکا و ... به دنبال این هستند که منافع کشورهای اسلامی را غارت کنند اظهار داشت: باز شدن پای آنها و چنگال های نفوذ آنها در جامعه اسلامی و امت اسلامی این است که بین اقوام اسلامی چه در جهت جغرافیایی دعوا و نزاع ایجاد کنند و دولت های کوچک و ملت های کوچک درست و دولت های بزرگ را تجزیه کنند و به دنبال تجزیه ایران، مصر، ترکیه، عراق و ... هستند. هرقدر این کشورها تکه تکه شوند ضعیف و حقیر می شوند.

میرلوحی با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که در زمان مرحوم آیت الله بروجردی انجام شد تأسیس دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه مصر بود، افزود: همیشه در طول قرون ایرانی ها و مصری ها بیشترین صمیمیت و همراهی را با مسئله تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی داشتند و هر چه به طرف عربستان و مناطق صحرایی نجد که مرکز رشد و نمو وهابیت است می رویم برخورد با وحدت و همراهی شدید می شود.

وی گفت: از برکات این تقریب که عاید شد چاپ برخی کتاب های معتبر ما و خصوصا تفسیر مجمع البیان مرحوم طبرسی است که در دانشگاه الازهر چاپ شد و آنها با عمق و اصالت مباحث تفسیری شیعه آشنا شدند و موج گرایش به اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر شد و لذا دشمنان به دنبال قطع این روابط بودند و به شدت از نزدیک شدن ایران و مصر می ترسیدند. هرچه گفت‌گوها بیشتر شد صمیمیت هم میان اهل سنت و شیعه افزایش یافت.

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:06 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

"آزادی و تأمل" منتشر شد
کتاب "آزادی و تأمل" اثر کریستوفر یومنز از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر و در آن آرای هگل مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این اثر به بررسی فلسفه عملی هگل می‌پردازد. نویسنده معتقد است از بررسی فلسفه هگل می‌توان بصیرتهای زیادی به دست آورد.

نویسنده دلایل فلسفی موضوع اراده آزاد از سوی هگل را بررسی کرده و بر این اساس او دیدگاه برخی فیلسوفان درباره آزادی اراده را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده برای بررسی دیدگاه هگل درباره آزادی اراده به بررسی دیدگاه فیلسوفانی چون کانت درباره آزادی اراده می پردازد و دیدگاه هگل در اینباره را با او مقایسه می کند.

هگل یکی از فیلسوفان مطرح تاریخ فلسفه و دارای دو دوره فکری بوده، وی تأثیر زیادی بر آرای فیلسوفان بعد از خود داشته است.

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:06 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

پورتال ملی مساجد راه‌اندازی می‌شود
کارشناسان اداره تبلیغات استانها در نخستین کارگاه آموزشی یکروزه چگونگی مدیریت محتوایی پورتال در سطح استانها را آموزش می بینند و پس از آن فعالیت پورتال مساجد بطور رسمی آغاز می‌شود.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر، اولین دوره کارگاه آموزشی پورتال ملی مساجد کشور چهارشنبه سوم اسفند سال 90 با حضور کارشناس مسئولان امور مساجد ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور برگزار می شود.

پس از برگزاری چند دوره آموزشی فعالیت پورتال مساجد به نشانی اینترنتی www.tebyan-masajed.ir  در گستره کشور آغاز می شود.

در این دوره آموزشی که با همکاری مؤسسه تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود، کارشناسان اداره تبلیغات استان ها در دوره آموزشی یک روزه چگونگی مدیریت محتوایی پورتال را در سطح استان ها و پشتیبانی نرم افزاری از پورتال استانی مساجد را آموزش می بینند.

پورتال ملی مساجد، شبکه ای ملی و فراگیر در گستره مساجد بدون در نظر گرفتن جغرافیای زمانی و مکانی است و امید است با برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران این پرتال در سطح کشور و در همه استان ها راه اندازی شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:06 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

تلاش برزیل برای توسعه سهم خود در بازار جهانی گوشت حلال
تولیدکنندگان گوشت برزیل که می‌خواهند سهمی از بازار جهانی غذای حلال به ارزش 400 میلیارد دلار داشته باشند تلاش می‌کنند تمام استانداردهای دینی و بهداشتی را برای گرفتن گواهی حلال به دست آورند تا بتوانند به بازار بزرگ جهان اسلام و مسلمانان جهان راه یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، میشل عبدحلابی مدیرکل و مدیر اجرایی اتاق بازرگانی عرب – برزیلی گفت: اظهار داشت: تا کنون هیچ شکایتی در رابطه با اعتبار حلال بودن این گوشت صورت نگرفته است.

همزمان با طلوع خورشید در شهر کوچک پالمیرا دو گویسا در جنوب شرقی گوئیسا کار واحد حلال مینروا آغاز می شود. در این واحد سه مرد مسلمان به صورت شیفتی کار می کنند تا 1600 رأس گاو را براساس اصول شرع اسلام ذبح کنند.

واحد حلال مینروا که سومین تولید کننده گوشت گوساله در برزیل است قسمت اعظم کار خود را به ذبح حلال اختصاص داده است، این واحد بزرگترین واحد از 10 واحدی است که در برزیل فعالیت و روزانه تولیدی معادل 350 تن دارد.

درحال حاضر حدود 40 درصد از صادرات کلی گوشت برزیل را محصولات حلال تشکیل داده اند که بیش از 95 درصد آن به خاورمیانه و کشورهای آسیایی صادرمی شود.

براساس آمار سال 2011 ، کمتر از 28 هزار مسلمان در برزیل زندگی می کنند. این درحالی است که فدراسیون اسلامی برزیل این تعداد را حدود یک و نیم میلیون مسلمان عنوان می کند.

اتاق بازرگانی عرب برزیلی اعلام کرده است که هیچ ونه لغزشی را در رابطه با تحقق فرآیند حلال از سوی تولید کننده گوشت نمی پذیرد.

حلابی اظهار داشت: ما صادر کننده برزیلی، مرجع ارائه گواهی حلال و مقامات کشاورزی دامداری برزیل را از رویکردهای خود مطلع و اعلام کرده ایم که اگر هرگونه لغزشی در تحقق استانداردهای حلال ایجاد شود ما اجازه صادرات به کشورهای اسلامی را لغو خواهیم کرد.

کشورهای اسلامی نیز که بدنبال تضمین حلیت گوشت حلال برزیل هستند، نمایندگانی را به این کشور اعزام کرده تا فرآیند ذبح شرعی را از نزدیک مشاهده و از انطباق آن با استانداردهای اسلامی اطمینان حاصل کنند.

ارائه گواهی حلیت به گوشت در برزیل برعهده هیئتهای مستقل است که از سوی کشورهای اسلامی مورد تأیید قرار گرفته اند.

وزارت کشاورزی این کشور نیز مسئول کنترل بهداشت و اعتبار برچسبهای محصولات است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:06 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

آمار اسلام هراسی در بریتانیا ثبت می‌شود
مسلمانان بریتانیا با راه‌اندازی یک خط تلفن درحالی که نرخ رو به رشد اسلام هراسی را در جامعه بریتانیا مورد نظارت قرار می دهند در نظر دارند به قربانیان جرایم ناشی از انزجار دینی کمک کرده و به ثبت آمارهای سوء استفاده های بی وقفه بپردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، فیاض موقال مدیر گروه غیر انتفاعی " موضوعات دینی" گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند جرم اسلام هراسانه وجود ندارد و در این رابطه مدعی می شوند که اگر چنین جرایمی وجود  دارد آمار آن کجاست؟

گروه "موضوعات دینی" با هدف کمک به روشن شدن وسعت حقیقی این مشکل برای مسلمانان اقدام به راه اندازی پروژه " سنجش میزان حملات ضد اسلامی" کرده است.

موقال این پروژه را فرصتی برای جامعه اسلامی می داند تا بگوید ما می توانیم این پرونده را براساس حقایق ارائه و در اختیار مقامات قرار دهیم . اگر فردی از جامعه مسلمان مورد حمله و یا سوء استفاده قرار گرفت و حتی برگه ای دریافت کرد که روی آن اظهارات مناقشه برانگیز درباره مسلمانان نوشته شده بود ما مایل به دریافت گزارش آن هستیم.

براساس قوانین وزارت کشور بریتانیا پلیس موظف است تمام جرایم انزجاری را ضبط کند که در آن میان جرایم انزجاری ناشی از انزجار و نفرت دینی نیز قرار می گیرد.

درحالی که دولت انگلستان از سال 2006 یهودستیزی را به صورت جداگانه ثبت کرده تا کنون اقدامی در رابطه با حملات اسلام هراسانه انجام نداده است.

در کنار سازمانهایی چون دیده بان اسلام هراسی، اینگیج و کمیسیون حقوق بشر اسلامی، گروه "موضوعات دینی" به قربانیان این جرایم کمکهایی نیز ارائه می دهد.

شخصیتهای آکادمیک بریتانیا اظهار می دارند هراس از اسلام و مسلمانان در بریتانیا درحال افزایش است. دکتر لئون موسوی از اساتید دانشگاه لنکستر در بریتانیا که درباره اسلام هراسی تحقیقاتی انجام داده اظهار داشت: اسلام هراسی از مشکلات شایع در بریتانیا است، افزایش آموزش بیشتر در مدارس و ارتقای دانش مسلمانان درباره دین خود از جمله راهکارهایی است که می توان برای مقابله با این مشکل در پیش گرفت.

در اجرای این پروژه گروه "موضوعات دینی" تلاش می کند به گزارش پرونده هایی از حملات اسلام هراسانه بپردازد که بر زندگیهای اقیت مسلمان در بریتانیا تأثیرگذار بوده است.

نظرسنجی های انجام شده توسط فاینشنال تایمز نشان می دهد بریتانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی مسلمانان را با دیدگاه ناشی از شک و تردید در نظر می گیرد.

تحقیقات ایونینگ استاندارد نیز نشان می دهد که بیشتر ساکنان لندن دیدگاه های منفی نسبت به مسلمانان دارند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:06 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

 

برگزاری نشست "روش امیرالمؤمنین در برخورد با حاکمان"
نشست علمی "روش امیرالمؤمنین علی(ع) در برخورد با حاکمان" با حضور حجت الاسلام استاد نجم الدین طبسی پنجشنبه 4 اسفند در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست از سوی گروه دانشنامه صحابه در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار خواهد شد.

بررسی و تحللیل نحوه تعامل و یا تضاد امیرالمؤمنین (ع) با مخالفان در موضوعات شرکت در جنگ ها، قبول مسئولیت ها از طرف حکام، شرکت در نماز جماعت و ازدواج از اهداف این نشست عنوان شده است .

این نشست از ساعت 9 تا 11 روز پنجشنبه 4 اسفند در پژوهشکده باقرالعلوم واقع در قم، میدان مصلی، سالن آمفی تئاتر پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می شود.

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:07 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

مدعیان دروغین عامل اختلاف بین مسلمانان/جامعه متفرق روی سعادت نمی‌بیند
مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه اختلافاتی که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این است که برخی داعیه علم و آقایی فکری دارند در حالیکه هیچ اطلاعی از علوم اصیل اسلامی ندارند، گفت: این گروهها هرگز ما را به سوی وحدت اسلامی سوق نخواهند داد .

حجت الاسلام مهدی تسخیری مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی در تشریح چگونگی تشکیل "دارالتقریب مذاهب اسلامیه"  به خبرنگار مهر گفت: با توجه به حادثه اعدام یک ایرانی بیگناه در مکه، برخی بزرگان جهان اسلام به ویژه مرحوم شیخ محمدتقی قمی در این فکر بودند که بتواند حقایقی را تبیین کنند که چنین فاجعه ای در دیگر نقاط جهان رخ ندهد.

وی در توضیح این ماجرا افزود: این ایرانی در هنگام طواف دچار حالت تهوع می شود و سلفی های وهابی با این بهانه که این فرد به کعبه توهین کرده است- با اینکه این فرد به سرعت با لباس خود شروع به تمیز کردن زمین می کند- او را دستگیر کرده و گردن زدند. پس از این ماجرای تأسفبار مرحوم قمی تلاش کرد برای دفاع از این انسان و سایر انسانها و بیان حقایق جهان اسلام با بزرگان و اندیشمندان الازهر نشست و برخاست داشته باشد.
 
وی یادآور شد: شیخ محمدتقی قمی پس از تشکیل این مرکز، به نمایندگی از طرف آیت الله بروجردی با علمای برجسته ای از لبنان، نجف اشرف، مصر و... گفتگوهایی داشت و نتیجه این تلاشها منجر به صدور فتوای معروف "شیخ محمود شلتوت" شد مبنی بر اینکه مذهب جعفری به عنوان مذهب پنجم جهان اسلام شناخته شد.
 
حجت الاسلام تسخیری افزود: اساس دارالتقریب این شد که بتوانند مشترکات مذاهب اسلامی را جمع کرده و بر اساس آن اندیشه های مشترک حرکت کنند تا علما و نخبگان را به یکدیگر نزدیک کنند سپس فرهنگ تقریب را در جهان اسلام منتشر کنند و بحمدالله این حرکت پیش رفت اما پس از چندی به دلیل فشار حکومتها به ویژه بعد از جمال عبدالناصر تقریبا این حرکت متوقف شد تا زمانی که "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" به دستور مقام معظم رهبری در تهران تشکیل شد و آن راه را ادامه داد.
 
وی در مورد امکان فعالیت دوباره "دارالتقریب المذاهب السلامیه" گفت: ما تلاش می کنیم که دوباره این مرکز فعال شود و فعال کردن این مرکز موجب نزدیکی الازهر، فیضیه و  حوزه نجف خواهد شد و اگر بتوانیم زیتونه را نیز وصل کنیم این مثلث قدرت می تواند به عنوان حامی اندیشه های ناب اسلامی و یک گروه متحد اندیشه ای برای جهان اسلام به وجود آید.
 
مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی بزرگترین مشکل فراروی حرکت تقریب را وجود حکام مستبد خواند و گفت: الحمدلله امروزه شاهدیم که این حکام مستبد یکی پس از دیگری سقوط می کنند و بطور طبیعی نظامهایی که می آید مردمی تر از گذشته است. از آنجایی که اراده ملی و مردمی جهان اسلام بر این است که امت اسلامی واحده ای را داشته باشد؛ حرکت این مراکز علمی روان خواهد شد و با تبادل اندیشه بین علمای جهان اسلام، قضاوتها نسبت به یکدیگر از دور نخواهد بود بلکه بر اساس معلومات قضاوت خواهند کرد.

تسخیری تأکید کرد: وقتی اساتید و علمای جهان اسلام در کنار هم بنشینند و با منابع اصلی که کتاب و سنت است مباحث اصلی خود را مطرح کنند بطور حتم اندیشه ها و کتب و طرحهای نو به جهان عرضه می شود و از آن پس خواهیم دید که جهان اسلام جهانی خواهد بود که دارای قدرت ارائه تمدن جدید اسلامی بوده و راه را برای سایر بشریت هموار خواهد کرد.
 
وی بر برقراری گفتمان تمدن اسلامی برای تحقق تمدن اسلامی تأکید کرد و گفت: تمام این اختلافات و جریانات انحرافی که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این است که برخی داعیه علم و آقایی فکری دارند در حالیکه بویی از علوم اصیل اسلامی نبردند و گروهی را رهبری می کنند که نمونه آنها طالبان، القاعده و یا گروههای تندرو شیعه می شوند.
 
مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی افزود: این گروهها هرگز ما را به سوی وحدت اسلامی سوق نخواهند داد بلکه روز به روز امت اسلامی را متفرق می کنند و این امر مسلمی است که جامعه متفرق، هرگز روی سعادت را نمی بیند.
 
حجت الاسلام تسخیری در پایان تصریح کرد: غرب با تمام جنگهایی که بین خود داشت سرانجام به اینجا رسید که اتحادیه اروپا را تشکیل دهند تا به قدرت برسند. ما در صورتی به قدرت می رسیم که وحدت ایجاد کنیم و این از عهده علمای اسلام برمی آید و اگر اینها وارد صحنه شوند و دیدگاههای خوبی ارائه دهند و از حالت نخبگی خارج شوند و به عنوان فرهنگ در میان اقشار مختلف مباحث خود را منتشر کنند بسیاری از مسائل با درک و شناخت حل می شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:07 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

برگزاری 2500 گفتمان دانشجویی در سال 90
مدیر دفتر گفتمان و اندیشه جوان معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اهمیت مستندسازی گفتمانها، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای امسال حدود 2 هزار و 500 گفتمان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار و یا در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی علیزاده افزود: در ابتدای تأسیس دفتر، مخاطبان آن عام بوده‌اند، اعم از مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ولی در ادامه کار به این نتیجه رسیدیم که باید بر روی مخاطبان خاص تمرکز کنیم که در نهایت به دانشجویان و طلاب منتهی شد.

وی افزود: در باب موضوعات نیز اهدافی به صورت سالانه معین شده است که این البته به معنای یک خط مشی برای تمامی استانها نیست. در هر استانی بعضی آسیب‌ها مد نظر است . لذا ما در بحث موضوعات، پیشنهاداتی ارائه کردیم و دست دبیران گفتمان‌های دینی را در انتخاب موضوع گفتمان‌ها آزاد گذاشتیم.

علیزاده تصریح کرد: برخی موضوعات مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند که از آن جمله بحث خانواده و ازدواج ، حجاب و عفاف، عرفانهای انحرافی و شبهات اعتقادی است که از موارد مبتلا به جوانان است . البته این موضوعات در هر استان به فراخور نیازهای آن استان متفاوت است.

مدیر دفتر گفتمان و اندیشه جوان افزود: هدف اصلی دفتر گفتمان این است که اجازه بحث آزاد را در یک فضای سالم دینی به دانشجو و طلبه بدهد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد مغفول واقع شده این است که لزوماً همه گفتمان‌ها منجر به پاسخ نمی‌شود. لازمه بعضی از گفتمان‌ها این است که سؤالات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد کند . متأسفانه بعضی دوستان گفتمان را با سخنرانی اشتباه می‌گیرند. گفتمانها باید حالت مباحثه‌ای و پرسش و پاسخ داشته باشد.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:08 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

تحلیلی قرآنی بر نامگذاری‌­های سالانه رهبر معظم انقلاب منتشر شد
کتاب «تحلیلی قرآنی بر نام­گذاری‌­های سالانه رهبر معظم انقلاب» نوشته رقیه جعفرپور، نرگس خادمی، معصومه طبیبی، زهرا محسن پور از سوی انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب به تحلیل، بررسی و تبیین اجمالی عناوین سال­های پیشین از منظر قرآن کریم و روایات اسلامی پرداخته و روشن می‌کند که رهبر انقلاب با نگاه به قرآن و شرایط روز جامعه این نام‌ها را انتخاب می‌کنند.

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب در آستانه سال نو شمسی و براساس دغدغه­های موجود در نظام و نیازهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه، نامی را برای سال جدید شمسی برمی­گزینند.

نامگذاری سال­های مختلف از اول فروردین 1387 با شکل امروزی در حالی آغاز شد که رهبر انقلاب پیشتر نیز در پیام­های نوروزی خود چارچوب اصلی نیازهای کشور را تشریح می­کردند، به گونه­ای که ایشان در سال 1373 محوریت پیام نوروزی خود را بر وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی و پرهیز از ریخت و پاش بنا نهادند.

این مساله در پیام نوروزی سال 1374 نیز مورد تاکید قرار گرفت. رهبر انقلاب در سال 1375 بر ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور تاکید کردند و در سال 1376 توجه به معنویات و فضایل اخلاقی را مورد اشاره قرار دادند. همچنین ایشان در سال 1377 بر «پرهیز از اسراف، رعایت صرفه جویی، قناعت و نیز پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی» تاکید کردند.

در بخش اول که به سال 1378 با نام سال «امام خمینی (ره)» مربوط است با اخلاق در خانواده، ویژگی­های شخصی امام، ویژگی­های عبادی و معنوی امام آشنا می­شویم.

 

 سال 1379، سال «امام علی (ع)» است و با حکومت، راهکارهای تربیتی فرزندان در سیره حضرت علی (ع)، آداب معاشرت از منظر حضرت علی (ع)، مدیریت روابط اجتماعی دیدگاه امام علی (ع) و الگوهای عملی برای رفتار مدیران آشنا می‌شویم.

سال 1380 سال «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» است و با عوامل تحقق اقتدار ملی، عوامل عدم تحقق اقتدار ملی، اشغال آفرینی، ارزش آفرینی، ارزش اشتغال، هدف اشتغال زایی، راه­های اشتغال زایی، لوازم اشتغال‌زایی و عوامل اشتغال‌زایی روبه رو می‌شویم.

سال 1381 سال «عزت و افتخار حسینی» است که فصل چهارم را به خود اختصاص داده است و در آن درباره ویژگی­های فضای جامعه آن روز امام حسین (ع)، هدف قیام امام حسین، ویژگی­های عزتمندی قیام امام حسین (ع) و قاعده نفی سبیل؛ ترجمه عزتمندی مسلمانان، صحبت می‌شود.

سال 1382 سال «نهضت خدمت‌رسانی» نام گرفته که در این نامگذاری درباره اهمیت خدمت گذاری، ویژگی­های خدمت‌رسانی اسلامی، موانع خدمت رسانی و ویژگی­ها و مصادیق خدمت‌رسانی می­خوانیم.

سال 1383 سال «پاسخگویی سه قوه به ملت ایران» عنوان گرفته که در این بخش با معنای پاسخگویی، مناسب ترین زمان پاسخگویی، پاسخگویی به چه کسی؟ فایده پاسخگویی مسئولان، پیشگامی در پاسخگویی، توصیه بر پاسخگو بودن دولت، پاسخ در پیشگاه الهی، توجه به حسابرسی پروردگار، پاسخگویی راه شناخت قوت و ضعف­ها، نقد و پاسخ دهی، رمز تداوم انقلاب و اصلاحات، ملاک ارزیابی پاسخ­های مسولان و مردم تصمیم گیران اصلی درباره پاسخگویی آشنا می­ شویم.

سال 1385 سال «پیامبر اعظم (ص)» و در آن با اسوه جهانیان، مدیریت در سیره نبوی، وصیت­های پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) رو به رو می‌شویم.

سال 1386 سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» است و در فصل مربوطه مطالبی همچون جایگاه وحدت و تفرقه در اسلام، اتحاد رمز پیروزی امت اسلام، برادری مومنان در سایه وحدت عقیده و عوامل شکل گیری در اتحاد بین مسلمین ا می‌خوانیم.

سال 1387 سال «نوآوری و شکوفایی» است و الزامات تحقق نوآوری، موانع نوآوری، نوآوری در قرآن، نوآوری از دیدگاه امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی ایران حاصل نوآوری اندیشه امام خمینی (ره) و حوزه­های نوآوری از دیدگاه مقام معظم رهبری از جمله مطالب این بخش به شمار می­رود.

سال 1388 سال «اصلاح الگوی مصرف» است که در مطالب این بخش به معنای الگوی مصرف، ضرورت توجه به اصلاح الگوی مصرف، جایگاه اعتدال و اسراف در قرآن و مصادیق افراط و تفریط در قرآن کریم، پرداخته شده است.

سال 1389 سال «همت مضاعف، کار مضاعف» نام دارد که در آن درباره همت و کار در قرآن، کار، سیره انبیا و اولیای الهی، نگاه تکلیف‌مدارانه به کار و تلاش در اسلام و مذمت بی‌کاری، آداب کار و عمل و وجدان کاری صحبت می‌شود.

همت و کار در قرآن، کار، سیره انبیا و اولیای الهی، نگاه تکلیف مدارانه به کار و تلاش در اسلام و مذمت بیکاری، آداب کار و عمل و وجدان کاری از مطالب بخش «سال 1389، سال همت مضاعف و کار مضاعف» به شمار می­رود.

سال 1390 سال «جهاد اقتصادی» نام دارد که علت نامگذاری سال جهاد اقتصادی، بسط عدالت اقتصادب و توسعه آن، مقابله با فشارها و تهدیدات اقتصادی دشمنان، استحکام نظام در الگوسازی، مفهوم و بایسته­های جهاد اقتصادی، جهاد اقتصادی از منظر قرآن، وظایف حکومت اسلامی در پیشبرد اهداف اقتصادی و وظایف امت اسلامی در پیشبرد اهداف اقتصادی را مطالعه می­کنیم.

در مورد نامگذاری سال­ها به اعتقاد برخی کارشناسان می­توان این مساله را از دو جهت نمادین و برنامه­ای مورد توجه قرار داد، اگر به جنبه نمادین آن توجه کنیم، نامگذاری یعنی توجه دادن مردم به عنصر مهمی که مورد غفلت قرار گرفته یا عنصر مهمی که در طول سال باید مورد توجه قرار بگیرد. یک جهت نامگذاری برنامه­ای است به این معنا که می­ خواهیم یک بخشی از یک برنامه بزرگتر را در یک سال مشخص عملیاتی کنیم.

«تحلیلی قرآنی بر نام­گذاری­های سالانه رهبر معظم انقلاب» با شمارگان 3000 نسخه از سوی انتشارات تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، منتشر شده است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:08 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها