0

اخبار حوزه دین و اندیشه

 
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

هویتهای ملی از بین نمی‌روند
استاد فلسفه دانشگاه تافتس آمریکا با اشاره به اینکه حاکمیت و هویت ملی در عصر کنونی کمرنگ شده گفت: ولی این به معنای اضمحلال حاکمیت و هویت ملی در آینده نیست.

دکتر جودی ازونی استاد فلسفه دانشگاه تافتس آمریکا در خصوص چالشهای هویتی اتحادیه اروپا و اینکه آیا هویتهای منطقه ای چالشی برای هویتهای ملی در این اتحادیه خواهد بود به خبرنگار مهر گفت: هویتهای منطقه ای در واقع بواسطه وابستگی‌های متقابل شکل گرفته است.

وی افزود: کشورها دریافتند در دنیای امروز منافع آنها برخی مواقع از رهگذر اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حاصل می‌شود. بر این اساس آنها باید از یک سری آزادیهای فردی دست کشیده و به قوانینی تن دهند.

مؤلف "معرفت و مرجع در علوم تجربی" تصریح کرد: برای نمونه اعضای اتحادیه اروپا موظف هستند از برخی آزادیهای فردی دست کشیده و به قوانین اتحادیه تن دهند. همچنین اعضای این اتحادیه از یک سری مزایا بهره‌مند هستند که کشورهای غیر عضو از آن بهره ای ندارند.

استاد دانشگاه تافتس تأکید کرد: بر این اساس مشاهده می شود نوعی وابستگی متقابل باعث شکل گیری اتحادیه اروپا بوده است. این به آن معنا نیست که حاکمیت ملی و هویتهای ملی به کلی از بین برود و هویت مشترکی جایگزین آن شود.

مؤلف "گفتگو درباره هیچ" یادآور شد: اگر چه حاکمیت و هویتهای ملی در عصر کنونی به طور عام و در اتحادیه اروپا به طور خاص کمرنگ شده ولی این به معنای اضمحلال حاکمیت و هویت ملی نیست.

ازونی در پایان تأکید کرد: در آینده نیز به نظر نمی رسد هویتهای ملی و حاکمیت ملی به کلی از بین برود هر چند ممکن است تضعیف شود

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:00 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

دارالتقریب مذاهب اسلامی؛ سرآغازی برای دستیابی به اتحاد جماهیر اسلامی
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: تشکیل "دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه" به همت حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمد شلتوت در 29 ربیع الاول سال 1366هجری قمری سرآغاز دستیابی به اتحاد جهان اسلام بود .

در 29  ربیع الاول سال 1366هجری قمری به همت حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمد شلتوت "دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه" با هدف تقریب و نزدیکی مذاهب اسلامی در قاهره مصر تاسیس شد. پیشتر افرادی چون سید جمال الدین اسد آبادى، شیخ محمد عبده،  شیخ محمد حسین کاشف الغطاء و شیخ عبدالمجید سلیم و شیخ محمد تقى قمى در این حوزه به تبادل نظر و اندیشه پرداخته بودند.

پس از تأسیس «دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه‏» مجله «رسالة الاسلام‏» نیز منتشر شد. در این مجله مقالات علمى ارزشمندى از مذاهب اسلامی در مسائل فقهی مختلف چاپ می شد و در حوزه  آرای مذاهب اسلامى و تدوین مجموعه قواعد فقهى جدید نیز تالیف و تحقیق صورت می گرفت.
 
تفاوت جماعه التقریب بین المذاهب الاسلامیه و مکتب عروة الوثقی 
 
مهمترین و مؤثرترین حرکتی که پس از سید جمال و مکتب "عروه الوثقی" و پیروان اولیه او نظیر عبده و کواکبی برای ایجاد اتحاد اسلامی صورت گرفت، و برخلاف مکتب اتحاد اسلامی عروه الوثقی، شکل نهادی و سازمان یافته به خود داشت، حرکتی بود که "جماعه التقریب بین المذاهب الاسلامیه" در جهت تقریب و همبستگی مذاهب اسلامی انجام داد. این حرکت برخلاف حرکت رهبران اولیه اتحاد اسلامی؛ یعنی سیدجمال و پیروانش، بیشتر جنبه دینی و اجتماعی داشت.
 
در واقع مکتب سیدجمال در عین حال که به اهمیت نقش علما در این راه توجه داشت، ولی مرکز ثقل طرح اتحاد اسلامی او- باتوجه به بعد سیاسی آن- زمامداران ممالک اسلامی بود و در مقابل، جمعیت دارالتقریب به طور اساسی بر علمای مذاهب اسلامی متمرکز بود.
 
در راستای تقویت تقریب بین مذاهب، شیخ شلتوت، رئیس "الازهر" گام های مهمی برداشت از جمله در یکی از جلسه ها پیشنهاد کرد تسنن و تشیع را در جمع مشترک بدانیم و به جای تعبیر به فرقه یا طایفه، همه آنها را "مذاهب اسلامی" بنامیم. در پس گسترش همکاری و همبستگی میان علمای مذاهب اسلامی، فتوای شیخ شلتوت مبنی بر جواز پیروی از مذاهب امامی صادر شد.
 
وی درباره آرزوی خود می نویسد: آرزو داشتم می توانستم از اجتماعاتی که در دارالتقریب برپا می شود تعریف کنم که در آن مصری در کنار ایرانی، لبنانی، عراقی و پاکستانی و غیره قرار می گیرد و حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی و امامی و زیدی دور یک میز می نشیند و با ندایی توأم با دانش و ادب و پاکی و فهم و برادری و و همکاری و محبت، یکدیگر را می خوانند.
 
شیخ محمد تقی قمی در نخستین جلسه دارالتقریب در سخنانی خطاب به اعضا که از مذاهب مختلف اسلامی بودند، درباره هدف مجمع می گوید: ایجاد حسن تفاهم میان برادران دینی که به یک خدا و یک پیغمبر و یک دین معتقدند و دارای یک نماز و یک قبله هستند، هدف دارالتقریب است و همچنین بدبینی ها را از میان برداشتن و برادری و یگانگی را جایگزین اختلافات ساختن از دیگر اهداف دارالتقریب است.
 
موانع تقریب در جهان اسلام

متاسفانه در حال حاضر، مسلمانان به صورت فرقه ها و طایفه های مختلف درآمده اند، به گونه ای که می بینیم یک امت به فرقه های گوناگون و هر فرقه ای به شعبه های متعدد تقسیم شده و هریک از دیگری دور گشته اند و جانبی سیر می کند و گویی پیروان دو دین هستند که با هم همکاری و وصلت و تبادل فکری نمی کنند. هر دسته ای تمام کوشش خود را به افکار خود مشغول داشته و در راه آن تعصب می ورزد و حق را در انحصار خود می داند و دیگران را باطل می شمارد.
 
شیخ شلتوت نیز تفرقه و پراکندگی مسلمانان را در دو عامل عصبیت و مذهب می دید. به نظر او در اسلام، عصبیت وجود ندارد و با وجود کثرت مذاهب اسلام و اختلاف روش ها و آرای آنها، همگی از یک منبع و اصل واحد که کتاب خدا و سنت رسول اکرم(ص) باشد، فیض گرفته و از آن جوشیده اند.
 
دور شدن مسلمانان از آموزه های اصیل اسلامی و پیدایش جهل و خرافه، بدعت و تقلید و انحراف نیز در ارتباط با دسیسه های دشمنان اسلام از عواملی است که در تجزیه جامعه اسلامی و فاصله گرفتن مذاهب اسلامی مؤثر است. در این میان، از فعالیت بعضی عوامل داخلی استعمار و نیز کسانی که به عنوان مبلغ فعالند، نباید چشم پوشید.
 
اقدامات مؤثر مؤسسان دارالتقریب
 
اعضای مؤسس و عضو دارالتقریب پس از چندی برای رفع موانع وحدت مسلمانان، دست به اقدامات تحسین برانگیزی در جهت تقویت قرابت مذاهب اسلامی زدند که از جمله آنها می توان به گشودن باب اجتهاد جواز بیرون از دیگر مذاهب اسلامی، پیدایش فقه مقارن، ایجاد ارتباط و همبستگی میان رؤسای شیعه و سنی، همکاری با کنگره های اسلامی در راه همبستگی و معرفی مذاهب در کشورهای دیگر و جواز پیروی از مذاهب مختلف اشاره کرد.
 
پیدایش فقه مقارن به پیشنهاد شیخ محمد عبده بود . سپس دارالتقریب و الازهر به آن شکل رسمی تر بخشیدند و کرسی فقه مقارن را همراه با داخل کردن فقه شیعه در آن دانشگاه به وجود آوردند. شیخ شلتوت در این باره می نویسد: "ما به یاری خداوند تصمیم گرفته ایم فقه اسلامی را در دانشکده حقوق اسلامی به تمام مذاهب فقهی که اصول آنها معروف و روش شان آشکار است، تدریس نماییم و بدون شک مذهب شیعه امامی و زیدی در میان آنها خواهد بود."
 
دارالتقریب برای ایجاد ارتباط و همبستگی میان رؤسای شیعه و سنی دست به اقدامات مختلف از جمله نامه نگاری، اعزام نماینده و ملاقات زد. از جمله نامه نگاری های رؤسای سابق الازهر، شیخ عبدالمجید سلیم و شیخ شلتوت با حضرت آیت الله العظمی بروجردی در همین راستا است . سفر شیخ محمد فحام، رئیس الازهر به ایران را نیز در همین زمینه باید ارزیابی کرد.
 
آرزوی تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی
 
شلتوت از مسلمانان خواست از تعصب ناروا بپرهیزند. وی درباره بازتابهای این فتوا در کشورهای اسلامی پس از پخش شدن نسخه هایی از آن می گوید: " فتوایی که آوازه بلند آن در کشورهای اسلامی طنین افکند و چشمان افراد پاک و با ایمان که هدفی جز حق و تقریب و مصلحت ملت نداشتند، روشن گشت و از طرفی هم پرسش ها و جدل ها درباره آن شروع شد و من به درستی این فتوا ایمان داشتم و با عزمی راسخ، هر لحظه برای آن کسانی که درباره آن توضیح می خواستند، نامه می فرستادم و آن را تائید می کردم و به اشکالات معترضین پاسخ می گفتم."

سیدعبدالحسین شرف الدین می گوید: ما باید در اندیشه تشکیل “اتحاد جماهیر اسلامی” باشیم و در این راه به جان بکوشیم. این آرمان مقدس، حضورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقدام های جهانی گوناگون می طلبد. باید متفکران مؤمن بیندیشند و برای همه این مسائل برنامه ریزی کنند و زمینه و فرهنگ و اقدام را فراهم آورند.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:00 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

نشست‌ "هنر ایرانی اسلامی و هویت" برگزار می شود
دومین نشست تخصصی از مجموعه نشستهای "هنر ایرانی اسلامی و هویت" با سخنرانی حبیب الله آیت اللهی چهارشنبه 3 اسفندماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محورهای مورد بحث در این نشست علمی هنر ایران و فرهنگ اسلامی و هنر ایرانی؛ اسلامی و هویت عنوان شده است.
 
دومین نشست تخصصی از مجموعه نشستهای "هنر ایرانی اسلامی و هویت" چهارشنبه 3 اسفندماه از ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود که حضور در این برنامه برای عموم، دانشجویان و پژوهشگران آزاد است.
 
در این نشست دکتر حبیب‌الله‌ آیت‌اللهی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به بررسی سیر هنر در ایران و همچنین هنر ایران و فرهنگ اسلامی و هنر ایرانی اسلامی و هویت می پردازد.

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خیابان ولیعصر(عج)، پایین تر از میدان ولی عصر(عج)، خیابان دمشق شماره 9 واقع است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:01 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

مقایسه سکولاریسم فلسفی و سیاسی در "پیچ و تاب اندیشه"
"پیچ و تاب اندیشه" عنوان برنامه رادیو گفتگو است که با دعوت از حجت الاسلام دکتر داوود مهدوی زادگان سکولاریسم فلسفی و سکولاریسم سیاسی را مقایسه می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شناخت نسبت های متقابل سکولاریسم فلسفی و سکولاریسم سیاسی، بررسی سکولاریسم به عنوان یک ایدئولوژی مادر و رویکرد عام آن به عالم و انسان از دیگر موضوعاتی است که در این برنامه بررسی خواهد شد.
 
مقایسه سکولاریسم فلسفی و سکولاریسم سیاسی موضوع این هفته "پیچ و تاب اندیشه" است که با دعوت از حجت الاسلام دکتر داوود مهدوی زادگان استاد حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته می شود.
 
"پیچ و تاب اندیشه" از ساعت 23  روی موج اف.ام ردیف 103.5 مگاهرتز پخش می‌شود.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:01 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

مخالفت یکی از اساتید دانشگاه بغازیچی ترکیه با حجاب دانشجویان
یکی از اساتید آموزش زبان فرانسه از دانشگاه بغازیچی با ارسال نامه های الکترونیکی از دانشجویان محجبه خود خواسته وقتی در کلاس درس وی حاضر می‌شوند حجاب نداشته باشند، وی مدعی شده نمی تواند دانشجویان محجبه را شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، اصلی ترکان آموزگار زبان فرانسه این دانشگاه طی نامه خود اظهار داشته است که می خواهد دانشجویان محجبه خود در کلاس همانطوری حضور یابند که درعکس مربوط به فرم امتحانات خود حضور می یابند.

تا پیش از سال 2010، دانشجویان نمی توانستند با حجاب برای کارت شناسایی دانشجویی خود عکس بگیرند.

ترکان به عدم ارائه مجوز ورود به کلاس به دانشجویایی که کلاه می گذازند مشهور است و صدها نفر از دانشجویان رفتار وی با دانشجویان محجبه را نقض حقوق فردی و آزادی بیان توصیف کرده اند.

مرکز انتخاب دانشجو در سال 2011 یک راهبرد آموزش عالی منتشر کرد که این راهبرد دربرگیرنده التزامی بر داشتن حجاب برای دانشجویان محجبه در تصویر کارت شناسایی دانشجویی آنها است.

در ترکیه ممنوعیت حجاب همواره به عنوان یک بحث داغ مطرح بوده است. این ممنوعیت مدت کوتاهی پس از کودتای پست مدرن 1997 با دستاویز تهدید به نظم سکولار اعمال شد. این ممنوعیت اخیرا لغو شد، این درحالی است که نهادهای دولتی همچنان از استخدام زنان محجبه سرباز می زنند و بسیاری از شرکتهای خصوصی نیز کارمندان محجبه استخدام نمی کنند، اگرچه هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب در بخش خصوصی وجود ندارد.

درحالی که 70 درصد زنان ترکیه را افراد محجبه تشکیل می دهند این ممنوعیت همواره به هویت سکولار این کشور نسبت داده شده است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:01 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

نشست "بررسی آرای جان هیک" برگزار می‌شود
نشست "بررسی آرای جان هیک" از سوی انجمن فلسفه دین ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز چهارشنبه 10 اسفندماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهدر این نشست کارشناسان مختلفی دعوت شده اند و حضور دکتر قاسم پورحسن مدیرگروه فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر سیدحسن حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه صنتی شریف قطعی شده است.

جان هیک فیلسوف دین و نظریه پرداز و واضع تکثرگرایی دینی بیستم بهمن( 9 فوریه) درگذشت. وی معتقد بود تنها طی صد سال اخیر پژوهش علمی در ادیان جهان راه را برای درک بهتر سایر ادیان هموار کرده است. 

پلورالیسم دینی برای اولین بار توسط جان هیک و ویلفرد کنت ول اسمیت مطرح شد. هیک سهم بسزایی در حوزه‌های معرفت شناسی دینی، اعتقاد به عدالت خداوندی و مسیح شناسی داشته است.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:02 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

نخستین مسجد جهان اسلام نوسازی می‌شود
وزارت امور اسلامی، اوقاف و دعوی و ارشاد عربستان درنظر دارد مسجد تاریخی قبا را در شهر مدینه بعنوان نخستین مسجد جهان اسلام نوسازی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسلامی، سنگ بنای مسجد قبا توسط پیامبر اعظم اسلام (ص) پس از مهاجرت آن حضرت از مکه به مدینه گذاشته شد. کار ساخت این مسجد در سال 622 میلادی به پایان رسید.

دکتر محمد الامین بن خاطری رئیس دفتر وزارت اموراسلامی در مدینه اظهار داشت: این پروژه توسط وزارت امور اسلامی در ریاض تصویب شده و تحقیقات و بررسی تمام زوایای آن به زودی کامل می شود.

دکتر توفیق السدیری  معاون وزیر امور اسلامی نیز اظهار داشته است که این پروژه با مسئولیت دفتر امور اسلامی در مدینه اجرایی می شود.

امیر مدینه و رئیس کمیسیون توسعه مدینه نیز اعلام کرده است این کمیسیون ماه گذشته توسعه مسجد قبا و محوطه میقات مدینه را تصویب کرده است. این پروژه براساس تحقیقات انجام شده از این این کمیسیون انجام خواهد شد.

تحقیقات این پروژه بر توسعه مسجد قبا با ساخت محوطه های خارجی، پارکینگ و سایه بان تمرکز کرده است. قسمتی از این پروژه نیز به ساخت دروازه های ورودی اختصاص می یابد که با ویژگیهای سنتی و فرهنگی آن همخوانی داشته باشد.

همچنین بن خاطری یادآور شد که این وزارتخانه از سه شنبه هفته گذشته طرح نوسازی مسجد الشهدا را در مدینه آغاز کرده است.

این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال 1405 هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق‌ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع 47 متر ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر 12 متر ساخته و در نهایت، مساحت شبستان به 5035 متر مربع افزایش یافت.

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:02 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود
همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی شنبه و یکشنبه 6 و 7 اسفند ماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش دو روزه که در مؤسسه حکمت و فلسفه برگزار می‌شود، منظومه فکری خواجه نصیرالدین در 5 حوزه اخلاق، علم، فلسفه، کلام، منطق مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه خواجه نصیرالدین و ارتباط فلسفه و کلام، دکتر غلامرضا اعوانی فیلسوفان در زمانه عسرت، دکتر نصرالله پورجوادی مثال موم و تبدل صور در خواجه و دکارت و دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی جایگاه خواجه‌نصیر در اندیشه اسلامی را تبیین می کنند .

دکتر سید محمود یوسف‌ثانی سالبه به انتفاء موضوع از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی سخنرانی و دکتر مجید حمیدزاده با نگاهی نقادانه به رساله فصول خواجه نصیرالدین طوسی اندیشه های کلامی وی را بررسی خواهند کرد.
 
در نوبت اول روز دوم همایش محققان و پژوهشگران فلسفه علم از جمله دکتر حسین معصومی همدانی با عنوان میراث علمی طوسی، امیر‌محمد گمینی با عنوان طوسی و گردش وضعی زمین، حنیف قلندری با عنوان  بررسی آثار هیئت نوشته‌شده در سده هفتم  به بررسی منظومه فکری خواجه می پردازند.
 
در نوبت پایانی این همایش نیز اخلاق و حقوق بشر در اندیشه های خواجه نصیرالدین با ارائه دکتر شهین اعوانی با موضوع آیا دیدگاه خواجه درباره سعادت، ارسطویی است؟ و آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد با موضوع مبانی عقلی حقوق بشر در کلام خواجه بررسی می شود.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:02 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

انجمن مسلمانان شمال آمریکا تأسیس شد
مسلمانان شمال آمریکا اقدام به راه اندازی یک سازمان اسلامی ملی جدید در شهر سانیساید کرده تا نماینده جریان غالب مسلمانان در شمال آمریکا بوده و فعالیتهای بیشتری از مسلمانان در سطح جامعه ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، انجمن مسلمانان شمال آمریکا نخستین گردهمایی خود را به مناسبت افتتاح این انجمن برگزار کرد و قرار است نخستین همایش بزرگ خود را با محوریت "صلح و بشریت" روز 3 ژوئن 2012 ( 13 خرداد) برگزار کند.

مؤسسان این انجمن اظهار داشتند انتظار می رود در همایش آینده این انجمن حدود 20 هزار نفر شرکت کنند.

سخنرانی اصلی همایش صلح و بشریت برعهده دکتر محمد طاهر القدری نویسنده " فتوا علیه تروریسم " است. این گروه همچنین در نظر دارند شخصیتهای دینی از ادیان مسیحی و اسلام را نیز دعوت کند و گفتگوی بین دینی را نیز در دستور کار قرار دهند.

انجمن مسلمانان شمال آمریکا به عنوان یک گروه غیر انتفاعی همچنین درنظر دارد دفاتری را در شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا افتتاح کند این دفاتر از سوی اعضای هیئت مدیره در لس آنجلس، شیکاگو، هیوستن و کانادا تشکیل می شود.

این انجمن اسلامی خود را به عنوان یک سازمان دینی، اجتماعی و آموزشی توصیف کرده که نماینده جریان اصلی مسلمانان و صدای خاموش اکثریت مسلمانان شمال آمریکا است و با هدف ترویج دوستی، همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان مختلف فعالیت و تلاش می کند که با فعالیتها و اقدامات به هنگام خود جمعیت مهاجر مسلمان هرچه بیشتر در جامعه ادغام شده و بخش فعالی از جامعه باشند.
 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:03 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

برگزاری دومین همایش فلسفه رسانه
دومین همایش فلسفه رسانه از سوی گروه مطالعات رسانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یکشنبه 14 اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین همایش فلسفه رسانه قصد دارد با بحث و بررسی درباره ماهیت و معنای رسانه از منظرگاه های فلسفی به خصوص وجودشناسی و معرفت شناسی دیدگاه ها و نقطه نظرات جدیدی ارائه شود.

در این همایش یکروزه اساتیدی چون دکتر سید حسین حسینی، دکتر اصغر فهیمی فر، دکتر حسن خجسته، دکتر حسین بشیر، دکتر غلامرضا آذری، دکتر قاسم پورحسن، دکتر محمد اخگری حضور می یاند.

این همایش یکروزه از ساعت 9 صبح روز 14 اسفند ماه در محل پژوهشگاه علوم انسانی، واقع در بزرگراه کردستان برگزار می شود.‬

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:03 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

انتشار مجموعه مقالات همایش فارابی
دبیر علمی همایش فارابی مؤسس فلسفه اسلامی گفت: مجموعه مقالات این همایش شامل 31 مقاله از اساتید و کارشناسان و صاحبنظران فلسفه اسلامی تا پایان سال منتشر می‌شود.

دکتر قاسم پورحسن دبیر علمی همایش فارابی مؤسس فلسفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این مجموعه مقالات شامل 31 مقاله از اساتید و کارشناسان و صاحبنظران فلسفه اسلامی است که به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا تا پایان سال منتشر می شود.

این کتاب شامل مجموعه مقالات ارائه شده در همایش فارابی؛ مؤسس فلسفه اسلامی است که اساتیدی مانند آیت الله سیدمحمد خامنه ای، کریم مجتهدی، یحیی یثربی، غلامرضا اعوانی، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، حسین کلباسی و رضا سلیمان حشمت و ... آنرا بعد از ارائه مقالات دوباره مدون و پالایش شده است.

همایش دو روزه "فارابی؛ تأسیس فلسفه اسلامی"، با حضور محققان و پژوهشگران فلسفه اسلامی، 6 و 7 بهمن‌ماه 89 در بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:03 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

جنبش وال استریت دموکراسی آمریکایی را زیر سؤال برده است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز در همایش «بیداری در آمریکا و اروپا، وال استریت نماد اعتراض به بحران و بی عدالتی» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: جنبش وال استریت دموکراسی آمریکایی را زیرسؤال برده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خرمشاد در این همایش با تحلیل کتاب نویسنده آمریکایی «الکسی دوتوکویل» گفت: به عقیده دوتوکویل وقوع جنبش‌ها از به هم خوردن ثبات در جامعه پدید می‌آید و در آمریکا هم نژاد سیاه‌ و سفید هیچ وقت نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند. بنابراین می‌توان گفت یکی از شرایط وقوع انقلاب که فقدان شرایط مساوی و برابر برای همه است در آمریکا وجود ندارد و همین نابرابری‌هاست که به انقلاب‌ها اجازه بروز خواهد داد.


وی تاکید کرد: به عقیده دوتوکویل این جامعه فقط در صورتی که شرایط دموکراسی برای همه به هم بخورد به سمت انقلاب پیش می‌رود که در آمریکا هم جامعه سیاهان شرایط مساوی نسبت به سفید پوستان نداشته و همین زمینه برایشان فراهم است.


خرمشاد با بیان اینکه تکویل سیر تحول در نحوه تقسیم کار جوامع صنعتی را باعث ایجاد تحولات می‌داند،‌ عنوان کرد: به عقیده او نحوه تقسیم کار در جوامع صنعتی به سمتی رفته که جوامع دچار انقلاب خواهند شد؛ زیرا شاهد تقسیم کار نامتوازن در جوامع هستیم که این عدم توازن در تمام زوایای اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این جنبش عکس‌العملی به نحوه تقسیم کار در جامعه صنعتی آمریکا است.


وی افزود: جنبش وال استریت، یکی از اصول اصلی دموکراسی در آمریکا یعنی شرایط  برابر برای همه را زیر سوال برده است.

 

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:03 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

همایش نمایندگان فرهنگی ایران در آفریقا برگزار می شود
مدیر کل آفریقا - عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری «همایش نمایندگان فرهنگی ایران در آفریقا» از 4 تا 7 اسفند ماه در تانزانیا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انصاری مدیر کل آفریقا - عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری گردهمایی نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای آفریقایی بیان کرد :این همایش با حضور دکتر خرمشاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  و با سلسله برنامه های مدون  و از پیش تعیین شده در کشور تانزانیا برگزار می شود.
وی افزود: موضوع همایش در بخش محتوایی، توسعه روابط فرهنگی با آفریقا و در بخش اداری شامل بررسی مسائل، برنامه ها، مشکلات و پیشنهادات نمایندگی های فرهنگی کشورمان در آفریقا خواهد بود.
مدیر کل آفریقا - عربی همچنین از شروع به کار «مرکز فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در زنگبار» با حضور رئیس سازمان، معاونین و شرکت کنندگان در این گردهمایی خبر داد و گفت: نمایندگان فرهنگی ایران در10 کشور آفریقایی شامل تانزانیا، زیمبابوه، زامبیا، کنیا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، غنا، سیرالئون، ساحل عاج و نیجریه در این همایش حضور خواهند داشت .
انصاری در پایان اضافه کرد: در حاشیه این همایش، ریاست سازمان با وزیر فرهنگ و رئیسان دانشگاه ها و برخی از شخصیت های فرهنگی تانزانیا ملاقات و گفت وگو خواهند داشت.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:04 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

انتشار تفسیر سوره لقمان به زبان پشتو در افغانستان
کتاب تفسیر سوره لقمان تألیف حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی توسط دکتر ذبیح الله اقبال به زبان پشتو در کابل ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مترجم کتاب تفسیر سوره لقمان در خصوص این کتاب می نویسد: چنانچه شناخت قرآن و عمل به آن از وظایف اولیه هر مسلمان می باشد تا با شناخت از اسلام، قرآن، و تفاسیر بتواند به تعالی برسد، لازم است تا آشنایی بیشر و بهتر از قرآن داشته باشد. بنابر این ضرورت به منابع معتبر می باشد و لذا در همین راستا ترجمه این کتاب برای مردم مسلمان و متدین افغانستان ضروری  به نظر رسید.
مترجم این تفاسیر، خود تحصیل کرده «دانشگاه علوم پزشکی قزوین» در رشته پزشکی می باشد و در حال حاضر استاد دپارتمان فیزیولوژى دانشکده پزشکى است که با این تفاسیر در دوران دانشجویی آشنا شدده بود.

این کتاب  در سال 1390 در تیراژ 1000 نسخه و 96 صفحه چاپ گردیده و در اختیار مشتاقان قرار گرفت.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:04 AM
تشکرات از این پست
salmanjavan
salmanjavan
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1390 
تعداد پست ها : 11418
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اخبار حوزه دین و اندیشه

همگرایی هویتی اروپا ماهیتی سیاسی دارد/احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا
فیلسوفان و اندیشمندان بین‌المللی معتقدند که همگرایی اتحادیه اروپایی و هویت اروپایی ماهیت سیاسی دارد و احتمال اضمحلال اتحادیه اروپا در نتیجه کارکرد‌های نادرست این اتحادیه در آینده چندان دور از ذهن نیست.

کرامر: همگرایی هویتی اروپا ماهیتی سیاسی دارد/عدم همگرایی سیاسی اتحادیه در آینده

دکتر متیو کرامر استاد فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق دانشگاه کمبریج و مدیر برنامه فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق در این دانشگاه در خصوص چالشهای هویتی اتحادیه اروپا و اینکه آیا هویتهای منطقه ای چالشی برای هویتهای ملی در این اتحادیه خواهد بود به خبرگزاری مهر گفت: هویت اروپایی و احساس تعلق به اروپا در همه جای قاره اروپا به یکسان نیست. به عبارت دیگر در برخی کشورهای اروپایی این احساس تعلق ضعیف است. برای نمونه در انگلستان که من در آن زندگی می‌کنم احساس تعلق به اروپا و هویت اروپایی ضعیف است.

مؤلف "نظریه حقوق، نظریه سیاسی و شالوده شکنی" یادآور شد: از سوی دیگر همه کشورهای اروپایی شرکای تجاری بزرگ انگلستان به شمار می‌روند. انگلستان البته مراودات فرهنگی با کشورهای اروپایی دارد و توریستهای زیادی نیز از کشورهای اروپایی از این کشور بازدید می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: ولی آنچه در مجموع در مورد انگلستان می‌توان گفت این است که احساس و تعلق هویتی آنها بیشتر با آمریکای شمالی است تا اروپا. به عبارت دیگر تعلق هویتی آنها فراآتلانتیکی است تا اروپایی.
 
مؤلف "محل تلاقی اخلاق و حقوق" تأکید کرد: زبان نیز یکی از عوامل این همگرایی به شمار می‌رود. اما برای نمونه در کشور اسکاتلند، هویت اروپایی و احساس تعلق به اروپا قوی است. در این کشور همچنین نوعی احساس ضدانگلیسی وجود دارد.
 
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر نوعی احساس منفی نسبت به هویت اروپایی در جاهای مختلف اروپا وجود دارد. کشورهای کوچکی چون هلند و بلژیک به تعهدات اروپایی خود پایبندی زیادی دارند و احساس تعلق بسیاری به هویت اروپایی خود دارند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع این است که آنها از فرانسه و آلمان هراس دارند. به عبارت دیگر تعلق به اتحادیه اروپا می‌تواند آنها را از خطر کشورهای بزرگتر در امان دارد.
 
وی با اشاره به اینکه اروپا دارای دستاورهای فرهنگی زیادی نیز بوده است، گفت: همچنین آنها دارای دستاوردهای سیاسی نیز بوده‌اند. باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی اخیر باعث نخواهد شد که آنها دستاوردهای فرهنگی خود را فراموش کنند. اما باید توجه داشت که اروپا در آینده به سمت هیچ نوع همگرایی سیاسی پیش نخواهد رفت.

بارتالامه: همگرایی اقتصادی در اتحادیه اروپا منتج به همگرایی هویتی نمی‌شود

دکتر کریج بارتالامه استاد دانشگاه ری دیمر کانادا نیز در این خصوص به مهر گفت: برای بحث در مورد تأثیرات نهادها و ساختارهای منطقه‌ای بر هویت ملی مایل هستم در ابتدا به چالشهای جهانی شدن بر هویتهای ملی اشاره‌ای داشته باشم.

وی تصریح کرد: در جهانی شدن شاهد این هستیم که نهادها و سازمانها می‌توانند دارایی خود را به سهولت به جاهای مختلف منتقل کنند. بر این اساس شهروندان و حکومتها کنترل کمتری بر کشورهای خود در این شرایط دارند.
 
بارتالامه تأکید کرد: همین شرایط را برای اتحادیه اروپا شاهد هستیم. اتحادیه نیز بر اعضای خود دارای نفوذ و کنترل است. این کنترل گاهی خارج از کنترل کشورهای عضو است. اخیراً من در سوئد بودم و در آنجا شاهد بودم که ضوابط و مقررات مربوط به کشاورزی که حدود 100 سال است در این کشور دارای قدمت است به وسیله ضوابط اعمالی از سوی اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد.
 
استاد دانشگاه ری دیمر کانادا تصریح کرد: تصور نمی‌کنم که هویت افراد صرفاً وابسته و متکی بر ملاحظات اقتصادی باشد. به این معنا که همگرایی اقتصادی منتج به همگرایی هویتی و فرهنگی نخواهد شد. هویت بخشی از فرهنگ است. اما فرهنگ دارای ابعاد و اجزای مهم دیگر نیز است.
 
وی یادآور شد: ترس و هراس این است که به نام رشد اقتصادی و نوع و شیوه‌ای خاص از رشد اقتصادی بخشهای مهم هویت مردم از بین برود. از سوی دیگر در حالی که اتحادیه اروپا نهادی اقتصادی بوده اما مشاهده اوضاع بد اقتصادی به طرز مسخره آمیزی این موضوع را زیر سؤال برده است و معلوم نیست اتحادیه برای چه به وجود آمده است!

سیم: شکست اتحادیه اروپا به معنای شکست نظام مالی جهانی است

دکتر استوارت سیم استاد دانشگاه نورث آمبریا در نیوکاسل انگلستان نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد که هویت اروپایی طی سالهای گذشته توانسته فراتر از هویت ملی کشورهای اروپایی رود.
 
وی افزود: اتحادیه اروپا توانسته این هویت اروپایی را در سالهای گذشته مورد تقویت قرار دهد. در واقع در بستر کلی اتحادیه اروپایی هویتهای ملی نیز حضور دارند. یکی از دلایل علاقه کشورها برای پیوستن به اتحادیه اروپا همین از بین نرفتن هویتهای ملی است.
 
وی یادآور شد: در واقع پیوستن به اتحادیه اروپا سبب شده تا کشورهایی که وارد این اتحادیه می شوند هنجارها و ضوابطی را بپذیرند و برای یکدیگر تهدیدی به وجود نیاورند. در واقع اتحادیه به سبب ایجاد وابستگی متقابل و ارائه هنجارها و ضوابطی باعث می شود تا کشورها اروپایی به مانند گذشته با یکدیگر وارد جنگ و درگیری نشوند.
 
سیم در ادامه تأکید کرد: پیوستن کشورها به اتحادیه اروپا باعث می‌شود تا این کشورها از نیات و اهداف یکدیگر مطلع و آگاه باشند. ولی در اتحادیه اروپا شاهد هماهنگی کامل نیستیم و برای نمونه انگلستان در این اتحادیه ساز خود را می زند و در اتحادیه نقش اصلی را ایفا نمی کند.
 
مؤلف "دیکشنری لیوتار" تصریح کرد: بحران اخیر مالی در اتحادیه توسط بانکها به وجود آمده است. در واقع این بحرانی است که غرب در سالهای پیش با آن مواجه شده است. سیاستمداران انگلیسی معتقد هستند که این بحران نشان می دهد که عدم پیوستن به پول واحد اروپایی از سوی ما سیاست درستی بوده است.
 
وی در ادامه افزود: اگر انگستان به پول اروپایی نپیوندد این اتحادیه روز به روز ضعیف تر می شود و حتی ممکن است منسوخ و مضمحل شود. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا بازار مصرفی برای کشورهای عضو این اتحادیه است.
 
استاد دانشگاه نورث آمبریای انگلستان در پایان تأکید کرد: باید توجه داشت که اضمحلال و شکست اتحادیه اروپا به معنای شکست صرف این اتحادیه نخواهد بود بلکه به معنای افراط و ضعف کارکردی نظام مالی جهانی است.

وود: "نگاه ابزاری به انسان" دنیای امروز را تهدید می‌کند

دکتر آلن وود عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا و استاد فلسفه دانشگاه استنفورد نیز تأکید کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر هویتهای ملی معنای گذشته خود را از دست داده و هویتهای جهانی آنرا به چالش کشیده است.
 
مؤلف "اندیشه اخلاقی هگل" در ادامه تأکید کرد: باید توجه داشت که افراط در توجه و تأکید بر هویتهای ملی خطرناک است. این افراط می‌تواند حالت تهاجمی به خود بگیرد و گاهی باعث تهاجم و تسلط بر دیگران شود.
 
این کانت شناس برجسته معاصر تصریح کرد: هر گاه رویکردی به انسان به عنوان "موجودی خردمند" که اهل محاسبه سود و زیان است بنگرد و انتخابهای خود را بر اساس محاسبه سود و زیان انجام دهد در این صورت باید به آن رویکرد با دیده تردید نگریست.
 
وی یادآور شد: اگر فرهنگ و هویتی به معنای این باشد که خود را برتر از دیگران بداند و اگر هویت ناشی از آن به این معنا باشد که آن هویت برتر از دیگران است در این صورت باید به آن هویت با دیده شک و تردید نگریست.
 
وود تأکید کرد: اگر چنین هویت فرهنگی مایه افتخار باشد و دیگران و سایر فرهنگها را خوار و خفیف بشمارد، داشتن چنین هویتی مایه شرمندگی و خجالت است.
 
استاد فلسفه دانشگاه استنفورد در پایان یادآور شد: چنین فرهنگها و هویتهایی نگاهشان به انسانها ابزاری بوده و از انسانها برای اهداف شرم آور خود بهره خواهند برد.

ناگهان چقدر زود دیر می شود...

یک شنبه 7 اسفند 1390  6:04 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها